داستان تکراری دبه کردن هایِ آمریکا !

گروه سیاسی الف،   4010615155 ۹۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

«طمع دولت آمریکا جهت دستیابی به توافقی گسترده با ایران، اصرار این دولت بر حفظ راه های دور زدن و نقض توافق احتمالی جدید در آینده، و در نهایت سرمایه سیاسی ضعیف دولت بایدن جهت دستیابی به یک توافق با ایران، از جمله مهمترین دلایل ایجاد رکود و سکونِ کنونی در روند مذاکرات اتمی ایران هستند.»

 داستان تکراری دبه کردن هایِ آمریکا !

به گزارش الف؛ در روزهای گذشته، معادله اتمی ایران و تلاش ها جهت حصول توافقی با محوریت احیای برجام، شرایط پُر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. در این راستا، در ابتدایِ ارائه بسته پیشنهادی اخیر اتحاد اروپا به ایران و متعاقبا پاسخ تهران به آن، امیدواری های زیادی در مورد شانس بالایِ حصول یک توافق ایجاد شد. مساله ای که در موضع گیری های دیپلمات های ایرانی و غربی نیز نمود پیدا کرد. 

با این حال با گذشت زمان و به طور خاص پس از انجام ارزیابی های آمریکا از پاسخ ایران به بسته پیشنهادی اروپا و موضع گیری واشینگتن در این رابطه، بار دیگر بسیاری از جریان های سیاسی و رسانه ای بین المللی، از احتمال بالای ادامه مذاکرات و باقی ماندن برخی اختلافات کلیدی در چهارچوب معادله احیای برجام و حصول توافق در این رابطه خبر می دهند. 

به طور کلی، اینطور به نظر می رسد که دولت بایدن در شرایط کنونی، آماده هموار سازی زمینه جهت احیای برجام نیست و در این رابطه با طرح بهانه های گوناگون، سعی دارد تا مساله مذکور را با توجه به چالش های عدیده داخلی و خارجی و همچنین منافع خاص خود، به تاخیر بیندازد. در ادامه، به 3 دلیل و محرک اصلی دولت فعلی آمریکا در عدم ارائه و نشان دادنِ موضعی فعال در قالب معادله اتمی ایران و تسهیل روند، جهت دستیابی به یک توافق اتمی با ایران اشاره می شود. 

1: دولت بایدن خواستار توافقی گسترده تر در مقایسه با نسخه اولیه برجام است
یکی از مهمترین دلایل تعلل دولت بایدن در مساله دستیابی به یک توافق با ایران جهت احیای برجام، طمعِ بیش از حد این دولت در مورد چهارچوب توافق احتمالی با تهران است. در واقع، جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری2020 آمریکا وعده داده بود که در صورت ورود به کاخ سفید، بلافاصله آمریکا را به توافق برجام باز خواهد گرداند، به این دلیل در بیش از یک سال حضور خود در قدرت به این وعده عمل نکرده که اعتقاد داشته وی و حزب دموکرات باید ثمره کارزارِ فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران را بچینند. 

این رویه همچنان نیز از سوی دولت بایدن و به طور خاص اعضای تیم امینت ملی و سیاست خارجی آن دنبال می شود. از این رو، آن ها مایل به دستیابی به توافقی با ایران هستند که مفاد آن تا حدی گسترده تر از توافق اولیه برجام باشد تا از این طریق جدای از اینکه روندِ پیشرفت های هسته ای ایران را متوقف می کنند، به واسطه امتیازات قابل توجهی که معتقدند می توانند از ایران اخذ کنند، بتوانند دستِ پُری را نیز در عرصه معادلات سیاست داخلی آمریکا و به طور خاص رقابت با جمهوریخواهان داشته باشند. 

این در حالی است که شرایط فعلی، تفاوت های بنیادینی با سال 2015 که نسخه اولیه برجام حاصل شد دارد و توانمندی های اتمی ایران به قدری پیشرفته شده که قابل قیاس با آن دوران نیست. از سویی، آمریکا نیز در موقعیتِ به مراتب ضعیف تری در قیاس با سال 2015 است و توقع اینکه بتواند امتیازات بیشتری را از ایران بگیرد، تا حد زیادی غیر واقع بینانه است. 

2: دولت بایدن خواستار حفظِ راه های گریز و دور زدن توافق برای آمریکا است
یکی دیگر از مسائلی که موجب شده در شرایط کنونی، مذاکرات اتمی وین با محوریت احیای برجام، عملا با نوعی بن‌بست رو به رو شود، این موضوع است که دولت بایدن همچون دوران حضور دولت اوباما در قدرت، خواستارِ حفظ برخی مفاهیم و واژگان مبهم در متن توافق احتمالی جدید با تهران است. 

موضوعی که به طرفِ آمریکایی این اجازه را می دهد تا در آینده بتواند با تکیه بر همین ابهامات، اقدام به نقض برجام کند و انتفاع ایران از مزایای توافقِ جدید را تا جای محدود و حتی قطع کند(در این رابطه به طور خاص شاهد آن هستیم که دولت بایدن شدیدا با درخواستِ ایران جهت حل و فصل مسائل پادمانی و پایان دادن به ادعاهای مختلفِ مطروحه علیه برنامه اتمی کشورمان مخالفت می کند. موضوعی که عملا راه گریزِ قابل اتکایی را برای آمریکایی ها جهت طرح اتهامات واهی اتمی علیه کشورمان و متعاقبا انجام بدعهدی های گوناگون بر پایه آن‌ها و نقض توافق جدید فراهم می کند). 

نباید فراموش کنیم که ما پیشتر در قالب نسخه اولیه توافق برجام، شاهد اجرایی شدنِ این حربه غرب بوده ایم و اکنون منافع ملی ایجاب می کند که حتی اندک فضای مبهمی نیز در قالب توافق برجام باقی نماند. در واقع، تا زمانی که در مورد تمامی موضوعات و دغدغه های مطرح در قابل توافق برجام، به صورت شفاف و با واژگان و تعابیر روشن توافقی صورت نگیرد و برخی تضمین ها از طرف آمریکایی اخذ نشود، احتمال تکرار ماجرای بدعهدی آمریکا در قالب توافقِ جدید همچون نسخه اولیه برجام و متعاقبا پیروی اروپا از رویه های آمریکا در این رابطه، قطعی است. 

3: دولت بایدن، سیاست داخلی مشوش آمریکا و معادله احیای برجام
یکی دیگر از مسائلی که عملا حصول توافق در شرایط کنونی را از سوی طرف آمریکایی تا حد زیادی سخت و مشکل کرده، موقعیت ضعیف داخلی دولت بایدن و وضعیت مشوش و قطبی شده سیاست داخلیِ این کشور است. در واقع، بایدن در شرایطی که با انتقادات جدی از سوی حتی هم حزبی های خود در مساله دستیابی به یک توافق با ایران رو به رو است، هراس جدی از این موضوع دارد که در صورت انعقاد توافقی جدید با ایران قبل از انتخابات میاندوره ای کنگره(در نوامبر 2022)، عملا برگ برنده قابل توجهی را به رقبای خود در حزب جمهوریخواه بدهد و آن ها با استناد به توافق جدید، وی و حزب دموکرات را به کوتاه آمدن در برابر ایران و تقویت موقعیت دشمنان و رقبای جهانی این کشور متهم کنند. 

از این رو، بایدن نَه سرمایه و نَه متعاقبا اراده سیاسی کافی جهت دستیابی به یک توافق با ایران در برهه زمانی کنونی را ندارد و همین مساله موجب شده تا این دولت، نوعی سیاستِ کج دار و مریز را در قبالِ معادله اتمی ایران با هدفِ فرسایشی کردن مذاکرات تا زمان روشن شدن نتیجه انتخابات کنگره و البته تشدید فشارهای اقتصادی بر ایران که می تواند به نفع آمریکا باشد را در پیش گیرد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۴۳۸۲۳۰۰:۲۳:۱۲ ۱۴۰۱/۶/۱۶
اگه فریدون بود برای چندمین بار تسلیم شده بود در اونصورت باز هم تحریم‌ها و تحقیرها و چند ده برابر میشد هم تحریم یانکی‌ها ، هم تحریم فریدونی ______ در اونصورت اسحاق‌ و بیژن و جواد و نهاوندیان و واعظی حسابی کیف میکردن
ناشناس۲۶۴۴۰۹۵۱۰:۳۴:۰۰ ۱۴۰۱/۶/۱۶
در هزاره سوم، دنیا به هیچ کشوری اجازه نمی دهد که نظم و مقررات جهان را بر هم زند. حتی اگر آن کشور روسیه باشد. دیگر کشورها که جای خودشان را دارند.
ناشناس۲۶۴۴۱۶۲۱۱:۲۲:۰۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
هزاره سوم فقط غرب عالی هست و ناجی حقوق بشر و آسایش دو گیتی!!! امان از شست و شوی مغزی
ناشناس۲۶۴۴۳۳۱۱۳:۳۸:۰۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
«زمستان سخت اروپا» دلخوشک اشتباه مذاکره کنندگان ایران در مذاکرات احیای برجام!!!
ناشناس۲۶۴۴۳۶۵۱۴:۰۴:۱۳ ۱۴۰۱/۶/۱۶
کامنت گذار عزیز ۲۶۴۴۰۹۵ احتمالاً از مریخ کامنت گذاشته! ایشون احتمالاً خبر نداره بادکنکی بنام آمریکا و جامعه‌‌ی جهانی یا دهکده‌ی جهانی ترکیده ______ بادش رفته یادش مونده اگه با یادش خوشن ، بذار باشن
ناشناس۲۶۴۴۱۰۱۱۰:۳۷:۰۱ ۱۴۰۱/۶/۱۶
اگر از لیبی و عراق و اوکراین و حتی شوروی درس می گرفتیم اصلا در این مذاکرات وارد نمی شدیم
ناشناس۲۶۴۴۱۱۸۱۰:۴۴:۵۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
آره سیم خاردار دور مملکت بکشیم و غنی سازی کنیم!!!!!
ناشناس۲۶۴۴۱۵۵۱۱:۱۶:۲۱ ۱۴۰۱/۶/۱۶
ما با همه رابطه داریم منتهی برای عده ای که فقط رابطه با آمریکا می بینند یعنی سیم خاردار!
ناشناس۲۶۴۴۱۷۷۱۱:۲۹:۴۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
سیم خار دار بهتر از بمب خوردن هست!
ناشناس۲۶۴۴۲۷۷۱۲:۴۹:۱۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
سلام لازم نیست سیم خاردار دور مملکت کشیده بشه فساد در کشور از بین بره و به عیر از کشور های همسایه ، با ۱۵ ۱۶ همسایه اطراف همکاری اقتصادی داشته باشیم قطعا نیازی به کدخداهای دروغین نداریم
ناشناس۲۶۴۴۳۱۳۱۳:۱۷:۵۳ ۱۴۰۱/۶/۱۶
فعلا که داریم سیم‌خاردارهای دولت قبل رو از دور کشور باز می‌کنیم یه کم روابطمون با همسایه‌ها بیشتر بشه، صادرات کنیم، ترانزیت کنیم .... همه اینا بدون fatf !!!
ناشناس۲۶۴۴۳۶۰۱۳:۵۷:۰۳ ۱۴۰۱/۶/۱۶
سیم خاردار رو صهیونیست‌ها از ترسشون دور خودشون پیچیدن ما هم به همراه متحدانمون قراره دور یانکی‌ها بپیچیم خیلی وقته یانکی‌ها آب دماغشون راه افتاده
ناشناس۲۶۴۴۱۰۸۱۰:۴۰:۴۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
توافق احتمالی باقری کنی اگر هم تراز توافق 18 ماه قبل عراقچی نباشد، بهتر هم نیست. نه تضمینی در کار است و نه خارج کردن از لیست تروریست.
ناشناس۲۶۴۴۴۱۱۱۴:۴۹:۵۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
فقط تو خوبی و ظریف!!
ناشناس۲۶۴۴۱۱۲۱۰:۴۲:۵۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
شما احتمالاً مفهوم و معنی واژه های تسلیم، شکست و پیروزی را نمی دانید.
ناشناس۲۶۴۳۸۷۷۰۲:۳۸:۱۳ ۱۴۰۱/۶/۱۶
بقول بازاری ها از دبه کسی ضرر ندیده
ناشناس۲۶۴۴۰۵۶۱۰:۰۱:۴۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
همانطور که تیم والیبال ایران از پس تیم والیبال برزیل بر نیامد، محال است که ایران با طولانی کردن مذاکرات به امتیازات بیشتری دست پیدا کند.
ناشناس۲۶۴۴۱۱۵۱۰:۴۴:۲۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
عزیزم والیبال مسابقه هست با قانون و ساعت مشخص!!!
ناشناس۲۶۴۴۱۲۱۱۰:۴۷:۱۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
همونطور که ایران از پس لهستان در ست پنجم برآمد، قطعا ایران امتیازات بیشتری از آمریکا خواهد گرفت.
ناشناس۲۶۴۴۳۹۱۱۴:۳۲:۳۳ ۱۴۰۱/۶/۱۶
چه فایده درنهایت از صعود جا ماند ,!
ناشناس۲۶۴۴۰۵۷۱۰:۰۳:۱۳ ۱۴۰۱/۶/۱۶
قانون طبیعت می گوید که کسی که قدرتمند تر است، قوانین بازی را تعیین می کند.
ناشناس۲۶۴۴۱۱۹۱۰:۴۶:۰۰ ۱۴۰۱/۶/۱۶
طبیعت به ترسوها رحم نمی کند
ناشناس۲۶۴۴۱۳۳۱۰:۵۳:۵۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
آمریکا مجبوره، می‌فهمی، مجبوره!! زمستون نزدیکه، یا باید برن به روسیه بگن غلط کردیم، یا به ایران امتیاز بدن!!!
ناشناس۲۶۴۴۲۸۱۱۲:۵۲:۱۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
پس وابسته نباش قدرتمند شو
ناشناس۲۶۴۴۰۵۸۱۰:۰۴:۴۱ ۱۴۰۱/۶/۱۶
نگه داشتن کشور در حالت نه جنگ و نه صلح برای مدت طولانی فقط و فقط موجب فرسایش و ضرر بیشتر می شود.
ناشناس۲۶۴۴۰۵۹۱۰:۰۶:۰۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
کسی که اعتبارش را از دست داده، سخت بتواند آن را مجدداً کسب کند.
ناشناس۲۶۴۴۰۶۰۱۰:۰۹:۰۹ ۱۴۰۱/۶/۱۶
آمریکا از ادامه حالت موجود بیشترین نفع را می برد. تحریم های فلج کننده، نزدیکی بیشترکشورهای منطقه به اسراییل، فروش میلیاردها دلار اسلحه به عربستان و امارات و اسراییل تنها گوشه ای از آن است.
ناشناس۲۶۴۴۰۶۴۱۰:۱۲:۳۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
این هسته ای چیست که همه امور مملکت برای 20-30 سال از کوچک تا بزرگ به پای آن ریخته شده است؟
ناشناس۲۶۴۴۱۲۳۱۰:۴۷:۲۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
هسته ای اولیه هست برای رسیدن به توان منطقه ای و نظامی
ناشناس۲۶۴۴۱۲۶۱۰:۴۹:۱۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
این ساده لوحی چیست که فکر می‌کنی همه امور مملکت برای 20-30 سال از کوچک تا بزرگ به پای هسته‌ای ریخته شده است؟
ناشناس۲۶۴۴۳۹۷۱۴:۳۷:۵۹ ۱۴۰۱/۶/۱۶
یه نگاه به وضعیت موجود بنداز متوجه میشی کیا ساده لوح و کیا هوشیارند .
ناشناس۲۶۴۴۱۵۰۱۱:۰۹:۱۲ ۱۴۰۱/۶/۱۶
اگر ایران از هسته ای بگذره گام بعدی موشکی، بعدی دیگر تجهیزات نظامی و بازرسی های گسترده و بعدی نفت در برابر غذا و در نهایت حمله نظامی است.
ناشناس۲۶۴۴۳۹۵۱۴:۳۵:۳۹ ۱۴۰۱/۶/۱۶
والله هیچ ! این همه خسارت هسته ای شدن را در همه ابعاد اقتصادی واجتماعی وفرهنگی... تحمل می کنیم که مثلا بتونم تولید برق کنیم وچند‌قلم دارو بسازیم ؟!!
ناشناس۲۶۴۴۰۷۲۱۰:۱۸:۳۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
اقا دبه يعني چي ؟وقتي اين توافق براي امريكا سودي نداره براي چي با ايران راه بياد ؟چند روز قبل يكي از مسئولين گفت در صورت توافق شركت هاي امريكايي نمي توانند در ايران سرمايه گذاري كنند! شما جاي امريكا بودين چي كار ميكردين؟
ناشناس۲۶۴۴۴۰۴۱۴:۴۲:۰۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
اصلا دلیل اینکه ترامپ زد زیر برجام همین بود که آمریکا هیچ منفتی از برجام نمی برد در عوض باید می نشست وشاهد سودبردن روسیه وچین می شد ! خب ترامپ گفت مگه مرض داریم این منفعت رو بدیم به رقیب که به ریشمون بخنده؟! اما اگه شرکتهای آمریکایی می تونستن تو ایران سرمایه گذاری کنن هیچ رئیس جمهوری جرات نمی کرد منفعت اونا رو نادیده بگیره !
ناشناس۲۶۴۳۹۱۷۰۶:۴۹:۳۳ ۱۴۰۱/۶/۱۶
نمی دانم منتشر می کنید یا نه . اما می نویسم . گوشه رینگ هستیم . این را ما می دانیم و متاسفانه آنها بهتر .‌ علی رغم تمام ادعاها ، هیچ برنامه ای برای اداره ی یک کشور تحریم شده ، نداریم . ما جای اونها . تو این اوضاع عاقلانه است تحریم‌ها را لغو کنند در حالیکه می دانند مدت زمانی بعد از لغو تحریمها به شدت موی دماغشان خواهیم شد و در عین حال الان به شدت تحت فشاریم .‌ یادش بخیر آقای نادر طالب زاده . چقدر اصرار داشت که باید ما هم در آمریکا مانند سایرین ، لابی گری کنیم و تلاش کنیم تریبون اصلی آمریکا را از دست معدود سناتور دشمن ایران بگیریم تا صدای سناتورهای معتدل تر به گوش برسد . اما در اینجا نبود هیچ گوش شنوایی .‌
ناشناس۲۶۴۳۹۲۰۰۷:۰۰:۴۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
آمریکا اگه رو به افول نبود ترامپ و بایدن رئیس جمهورش نمیشدن! البته که قدرت اصلی تو آمریکا دست مافیاست
ناشناس۲۶۴۴۰۷۱۱۰:۱۷:۳۳ ۱۴۰۱/۶/۱۶
رو به افولش این طور روسیه رو زمین زد. وای به حال رو صعودش
ناشناس۲۶۴۴۱۳۲۱۰:۵۲:۳۲ ۱۴۰۱/۶/۱۶
روسیه به زمین زد چگونه؟ این که جلوی ناتو را گرفت؟ اوکراینی که تجزیه شد؟ اروپا و آمریکا که بحرانی شد؟ این که نظم جهانی جدید درست می شود که آمریکا کمترین اثر را دارد؟ کدام زمین دقیقا؟
ناشناس۲۶۴۴۱۳۹۱۰:۵۷:۳۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
فعلا این روسیه‌ست که داره کم کم اوکراین رو می‌گیره، این آمریکا بود که بعد از ۲۰ سال بدون کوچکترین دستاوردی از افغانستان مجبور شد فرار کنه!!
ناشناس۲۶۴۴۱۴۳۱۱:۰۲:۱۳ ۱۴۰۱/۶/۱۶
رگ گردنت زد بیرون با یک انتقاد از غربی ها -
ناشناس۲۶۴۳۹۲۲۰۷:۰۷:۱۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
این ایران است که نیاز به برجام دارد نه آمریکا!
ناشناس۲۶۴۴۰۸۱۱۰:۲۱:۵۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
ایران نیازی ندارد چون تحریم آمریکا فقط یک الی دو سال کارایی دارد و امریکا نمی خواهد این ابزار را از دست بدهد
ناشناس۲۶۴۴۱۰۳۱۰:۳۸:۵۰ ۱۴۰۱/۶/۱۶
پس چرا آمریکا با ما مذاکره می‌کنه!! بزاره ما همینطور هر روز بیچاره تر بشیم!!
ناشناس۲۶۴۴۱۶۶۱۱:۲۵:۰۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
اگر توانش را داشت حمله می کرد و بیچاره فقط تحریم دارد که آن هم کم کم کشورها اهمیتی نمی دهند
ناشناس۲۶۴۴۱۰۶۱۰:۴۰:۱۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
کسی که مذاکره می‌کنه حتما به توافق نیاز داره، چه ایران چه آمریکا!!
ناشناس۲۶۴۳۹۲۵۰۷:۰۹:۴۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
وقتی نماینده های مجلس قبل برجام را آتش زدند، وقتی مذاکره کنندگان فعلی در زمان روحانی، از مذاکرات برجامی انتقاد می کردند، چرا اکنون ایران دوباره پای میز مذاکره برجام نشسته است؟
ناشناس۲۶۴۴۰۸۶۱۰:۲۴:۳۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
به خاطر دستپخت دوستانت که ماشه سازمان ملل هست که اگر ایران خارج شود تحریم سازمان ملل برمی‌گردد و بهترین کار بودن در برجام تا تاریخ انقضای ان تمام شود
ناشناس۲۶۴۴۱۱۷۱۰:۴۴:۴۰ ۱۴۰۱/۶/۱۶
جواب این سوال هزار بار داده شده!! برای اینکه مذاکره اشکال نداره، همونطور که قبل از ظریف، جلیلی در حال مذاکره بود، اون چیزی که اشکال داره توافق بد هست، برعکس اون چیزی که دکتر ظریف می‌گفت: توافق بد بهتر از توافق نکردنه!!! اتفاقا الان هم مذاکرات طولانی شده بخاطر اینکه به توافق خوب برسیم و اگه آمریکا قبول نکنه توافقی در کار نیست!! دوباره فردا بیا همین سوال رو بپرس!!!!!!
ناشناس۲۶۴۴۲۰۳۱۱:۵۲:۲۹ ۱۴۰۱/۶/۱۶
کی گفته این طور مذاکرات اشکال ندارد؟ همین مذاکره با چند کشور هست که تحریم‌ها را ایجاد کردن هیچ دخالت آشکار در امور داخلی ایران هم هست
ناشناس۲۶۴۳۹۲۶۰۷:۱۰:۱۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
آمریکا به ایران باج نمی دهد.
ناشناس۲۶۴۴۰۸۸۱۰:۲۵:۵۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
باز تکرار کردی؟ایران هست که می‌خواهد دیگران را در امور داخلی خودش دخالت دهد و نه آمریکا!
ناشناس۲۶۴۳۹۲۷۰۷:۱۰:۴۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
هسته ای مملکت را ده ها سال به عقب برد.
ناشناس۲۶۴۴۰۷۴۱۰:۱۹:۲۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
ای کاش حداقل سودی هم داشت. تا امروز که نیروگاه بوشهر یازده سال است در مدار قرار گرفته حتی یک گرم اورانیوم غنی شده در ایران وارد راکتورش نشده است و تمام سوخت نیروگاه بوشهر از روسیه میاد. ما اقتصاد و صنعت کشور را نابود کردیم تا اورانیوم غنی می کنیم و انبار کنیم
ناشناس۲۶۴۴۱۰۴۱۰:۳۹:۲۳ ۱۴۰۱/۶/۱۶
فکر کرده اید دشمن به راحتی دست از سر شما بر می‌دارد و تحریم برمی دارد؟
ناشناس۲۶۴۴۱۳۶۱۰:۵۵:۴۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
هسته‌ای نه!!! توهم تقلب، توهم دلار هزار تومنی با برجام، توهم ... اینا مملکت رو به عقب برد!!
ناشناس۲۶۴۳۹۲۸۰۷:۱۲:۳۹ ۱۴۰۱/۶/۱۶
از ان پی تی خارج شویم والسلام
ناشناس۲۶۴۴۱۶۸۱۱:۲۶:۵۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
برجام نمونه از ترکمنچای هست با این تفاوت که اولی بدون مقاومت اجرا شد ولی دومی با مقاومت
ناشناس۲۶۴۳۹۳۱۰۷:۱۳:۴۱ ۱۴۰۱/۶/۱۶
دنیا به کشورهایی که عرف و قوانین بین المللی را رعایت نمی کنند، اعتماد ندارد.
ناشناس۲۶۴۴۰۷۳۱۰:۱۸:۵۱ ۱۴۰۱/۶/۱۶
آفرین که قوانین بین المللی را گوش زد کردی، پس لطف کنید این مذاکرات را ترک و فقط قانون و عرف بین‌الملل که ان پی تی هست رعایت کنید و نه بیشتر!!
ناشناس۲۶۴۴۱۰۷۱۰:۴۰:۳۳ ۱۴۰۱/۶/۱۶
اول بگو ببینم برجام یا سعد اباد مطابق با کدام عرف و قوانین بین‌الملل هست
ناشناس۲۶۴۴۱۲۵۱۰:۴۸:۰۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
برای همینه که کسی به آمریکا اعتماد ندارد!!
ناشناس۲۶۴۳۹۴۱۰۷:۳۲:۳۱ ۱۴۰۱/۶/۱۶
طولانی شدن مذاکرات برجام تنها بر حساب زیانهای ایران می افزاید. بلاتکلیف گذاشتن مردم و اقتصاد کشور کار صحیحی نیست.
ناشناس۲۶۴۳۹۴۲۰۷:۳۴:۰۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
منافع روسیه و چین ایجاب می کند که مذاکرات به همین شکل فعلی، یعنی فرسایشی و بدون حصول توافق پیش رود.
ناشناس۲۶۴۴۰۹۰۱۰:۲۷:۳۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
چه تحلیلگر خوبی هستی خخخخه کدخدای شما تحریم را بردارد تا روسیه و چین منفعت نبرند!!!
ناشناس۲۶۴۴۱۴۵۱۱:۰۴:۲۲ ۱۴۰۱/۶/۱۶
تنها این رژیم کودک کش صهیونیستی هست که مخالف برجامه
ناشناس۲۶۴۴۲۰۶۱۱:۵۴:۴۹ ۱۴۰۱/۶/۱۶
مخالف نیست می‌خواهد بیشتر باج بدهید
ناشناس۲۶۴۳۹۴۳۰۷:۳۵:۰۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
واقعیت این است که در وضعیت فعلی این مردم هستند که متحمل زحمت و رنج اقتصادی شده اند.
ناشناس۲۶۴۴۰۷۷۱۰:۲۰:۳۹ ۱۴۰۱/۶/۱۶
خیر. مسئولین هم اجاره خونه می دن. قصابی میرن. ماشین آشغال سوار میشن و... حقوق مسئولین 6800 هست
ناشناس۲۶۴۴۰۹۱۱۰:۲۹:۲۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
اقتصاد درون را درست کنید تا به مشکل نخورید
ناشناس۲۶۴۳۹۴۵۰۷:۳۶:۵۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
آمریکا و غرب نه به ایران تضمین می دهد و نه امتیازات بیشتر. پافشاری ایران برای این موارد، ره به جایی نخواهد برد.
ناشناس۲۶۴۴۱۴۰۱۰:۵۸:۵۷ ۱۴۰۱/۶/۱۶
زمان ظریف هم اینقدر از این حرفها زدین دکتر ظریف عجله کرد متوجه نشد آخر سر تحریمها لغو شده یا تعلیق!!
ناشناس۲۶۴۳۹۴۶۰۷:۴۱:۴۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
عده ای فکر می کنند که دنیا تشنه ورود نفت و گاز ایران به بازار جهانی است! ایران خط لوله گاز به اروپا و تاسیسات LNG ندارد. از طرف دیگر ورود یک میلیون بشکه نفت ایران در صورت شکل گیری توافق بر روی بازار نفت هم تاثیری ندارد.
ناشناس۲۶۴۴۲۸۹۱۲:۵۹:۳۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
تشنه نه!! له له می‌زنن!!
ناشناس۲۶۴۳۹۴۸۰۷:۴۲:۵۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
منطق می گوید کسی که دست بالا را دارد هیچگاه امتیاز نمی دهد.
ناشناس۲۶۴۴۰۹۲۱۰:۳۱:۰۱ ۱۴۰۱/۶/۱۶
معلوم هست امتیاز نمی دهیم چون یهو دیدی غنی سازی 90درصدی هم شروع کردیم و یک روزی که دنبال برجام های متعدد بودید همان برجام یک هم درمانده شد!
ناشناس۲۶۴۴۱۴۷۱۱:۰۵:۲۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
دقیقا - ایران نباید امتیاز بده
ناشناس۲۶۴۳۹۴۹۰۷:۴۴:۲۴ ۱۴۰۱/۶/۱۶
عربستان به بایدن گفته در صورت ورود توافق و ورود نفت ایران به بازارهای جهانی، این کشور به همین میزان از صدور نفتش خواهد کاست!
ناشناس۲۶۴۴۰۹۳۱۰:۳۱:۳۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
و کله پا می شود مثل آب خوردن
ناشناس۲۶۴۴۲۹۴۱۳:۰۲:۱۹ ۱۴۰۱/۶/۱۶
عربستان قبلا می‌گفت اگه نفت ایران از بازار خارج بشه سریع نفتش رو جایگزین نفت ایران می کنه، الان دقیقا برعکس می‌گه!!!
ناشناس۲۶۴۳۹۸۴۰۸:۳۳:۱۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
خودمان و کشورمان را محتاج به این افراد عقب افتاده و آدمکش نشان داده ایم نفوذ در تیم هسته ای و وزارتخارجه را جدی بگیرید که ما را محتاج مذاکرات برجام معرفی کرده اند
ناشناس۲۶۴۳۹۹۲۰۸:۴۰:۵۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
درخواست آمریکا کاملا منطقی است. ایران می گوید آژانس باید پرونده چند مکانی که اورانیوم اعلام نشده پیدا شده رو ببنده. آمریکا می گه باید جواب آژانس رو بدید. این خواسته غیر منطقیه؟
ناشناس۲۶۴۴۰۹۷۱۰:۳۵:۲۸ ۱۴۰۱/۶/۱۶
تو اگر منطق داشتی باید می فهمیدی مزدوران کدخدایت می‌روند در مکان های عمومی مواد خاص می ریزند و بعد به آژانس جاسوسگر راپرت می‌دهند بیاید بازرسی در ضمن این بازی ها تکراری شده که قبل توافقات این درخواست ها و سوالات را بکنید برای تحت فشار و قبلا از مکان هسته این سوالات می کردید والان بازی شما عوض شده و می شود
ناشناس۲۶۴۴۱۰۹۱۰:۴۲:۰۱ ۱۴۰۱/۶/۱۶
کشوری که خودش بمب اتم دارد منطق می گوید نباید وارد بازی با او شوید چه برسد به‌این که سوال آنها جواب بدهید
ناشناس۲۶۴۴۱۲۷۱۰:۴۹:۴۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
چرا پرونده برای دیگران یا خودشان باز نمی کنند و همیشه برای ایران باز می کنند؟!!!
ناشناس۲۶۴۴۱۴۴۱۱:۰۴:۰۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
درخواست ایران کاملا منطقی است. ایران می گوید اول آژانس باید پرونده چند مکانی ادعایی اورانیوم اعلام نشده پیدا شده رو ببنده، ایران پاسخ آژانس رو داده اما آژانس بهانه می‌گیره، ایران می‌گه اول درباره این پرونده هر سوالی دارین بپرسین ما هم جواب می‌دیم، هر وقت قانع شدین برای آغاز برجام تصمیم می‌گیریم، این غیر منطقیه!؟
ناشناس۲۶۴۴۱۴۶۱۱:۰۴:۴۶ ۱۴۰۱/۶/۱۶
بله غیر منطقیه، چون اصل داستان غیر منطقیه!!
ناشناس۲۶۴۴۰۰۷۰۹:۰۲:۴۹ ۱۴۰۱/۶/۱۶
شما هم دبه کن
ناشناس۲۶۴۴۱۴۱۱۱:۰۰:۲۱ ۱۴۰۱/۶/۱۶
آخه دکتر ظریف برای دبه کردن ما هزارتا مجازات گذاشته اما آمریکا بدون هیچ هزینه‌ای می‌تونه از برجام خارج بشه!!
ناشناس۲۶۴۴۱۹۶۱۱:۴۴:۱۵ ۱۴۰۱/۶/۱۶
ایران با روسیه و چین با وجود اختلافات زیاد در مبارزه با آمریکا هدف مشترک دارد. این زمستان درس مهمی به غرب و آمریکا خواهند داد به امید خدا. قرار نیست روسیه یا چین ابر قدرت شوند بلکه همینکه هیبت غرب و نظم سرمایه داری و برده داری نوین بشکند کافی است. همینکه مردم بفهمند این نظام بر حرص و رقابت مخرب با هدف برده داری نوین شکل گرفته که روسیه و چین هم بر همین مدار حرکت می کنند کافیه. اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
ناشناس۲۶۴۴۳۰۷۱۳:۱۰:۱۳ ۱۴۰۱/۶/۱۶
مگه نمیگفتین برجام خسارت محضه خب چرا پیگیرشین ؟ طبق همون نظر شریعتمداری از ان پی تی خارج بشین . برجام رو هم پاره کنین خلاص .
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

    2. پرخاش با چشمان بسته!

    3. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

    4. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

    5. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

    6. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

    7. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

    8. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

    9. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

    10. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

    11. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

    12. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

    13. زنگِ زور!

    14. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

    15. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

    16. هنوز وقتش نرسیده؟!

    17. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

    18. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

    19. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

    20. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

    21. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

    22. درخواست مهم احمد توکلی از رئیس جمهور با موضوع تأثیر قطعی معدل در پذیرش داوطلبان

    23. با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

    24. مردم کدام صنف ها را متهمان ردیف اول فرارهای مالیاتی می دانند

    25. آمادگی اصلاح مصوبه کنکور/ به دوران قبل از مصوبه برنمی‌گردیم

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. پرخاش با چشمان بسته!

      2. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

      3. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

      4. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

      5. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

      6. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

      7. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

      8. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

      9. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

      10. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

      11. تلویزیون دستخوش تغییرات مدیریتی جدید شد

      12. هشدار محسن رضایی درباره تبعات گسترش ترورهای صنعتی برای آمریکا و اروپا

      13. افسران صهیونیست از مهارت‌های شیطانی موساد می‌گویند

      14. قمپوزسيون!

      15. پزشکیان: جنگ طلب نیستیم/برای دفاع از حقوق مردم ایران به سازمان ملل می‌روم

      16. اگر فتنه‌گران در وفاق ملی حضور یابند، باز هم فتنه به پا می‌کنند

      17. همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم

      18. تذکر دو نماینده مجلس در مورد «حادثه تروریستی لبنان»: تجهیزات«موتورولا» را وارد نکنید

      19. استاندار جوان و اهل تسنن کردستان را بشناسید

      20. حزب‌الله: اسرائیل مسئول انفجارهای لبنان است/ دشمن را قصاص خواهیم کرد

      21. نخستین بیانیه حزب‌الله پس از انفجار پیجرها در لبنان

      22. رسایی: صداوسیما مجری پاسخگو به هتاکی شبکه آذربایجان را برگرداند

      23. هشدار ستادکل به آمریکا و اسرائیل: خونخواهی هنیه قطعی است

      24. مطهری: با پیشنهاد پزشکیان، اثری از اسراییل نخواهد بود

      25. ارزیابی روزنامه اصولگرا از نشست خبری پزشکیان/ تاکید وزیر ارتباطات بر حل مسئله فیلترینگ

      آخرین عناوین