خبرگزاری فارس نوشت: سه ماه پیش بود که مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره عملیاتی شدن قرارداد ۶۳۰ واگن متروی پایتخت گفته بود هروقت این اقدام صورت گیرد، بنده شیرینی میدهم! یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز عنوان کرده بود اگر این دوره مدیریت شهری تنها همین موضوع را عملیاتی کند، برای کارنامه کل دوره کفایت میکند.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا هم تاکید دارد که نتایج عملیاتی سفر شهردار تهران به پکن باعث کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوا در پایتخت میشود.
اهمیت واگنهایی که زاکانی برای نهایی کردن، افزایش و جلوانداختن زمان تحویلش به چین سفر کرده زمانی بیشتر نمایان میشود که بنابر گفته پیروز حناچی، شهردار سابق تهران در دوره قبل تنها ۷۸ واگن وارد خطوط ریلی پایتخت شد. حناچی گفته بود که ما توانایی پرداخت این رقم سنگین رانداشتیم و دولت وقت هم هیچ کمکی به ما نکرد.
طبق گفته کارشناسان شهری، ۲۸ مهرماه، یک روز تاریخی برای متروی تهران و حملونقل عمومی پایتخت محسوب میشود. روزی که با انعقاد چندین قرارداد و انجام چند تفاهم بین شهرداری تهران و شرکتهای چینی اتفاقات خوبی برای توسعه ناوگان عمومی تهران افتاد.
این تفاهم ها در حاشیه برگزاری اجلاس «یک کمربند، یک جاده»، که با حضور سران و مقامات عالیرتبه از ۱۳۰ کشور دنیا در شهر پکن به امضا رسید.
در واقع در این سفرکه محور اصلی آن ملاقات با شهردار پکن بود و این ملاقات زمینهساز همکاریهای شهرداری پکن و شهرداری تهران را فراهم کرد.
طلسم قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران شکسته شد
قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران را که از هفت سال پیش معطل مانده بود، می توان مهم ترین گام شهردار تهران در این رایزنی دانست که البته با یک جهش رو به جلو، ۲۵ درصد متمم قرارداد هم از چشم مذاکرده کنندگان دور نماند و مذاکرات علیرضا زاکانی با طرف چینی طی یک تفاهم نامه جدید افزایش ۲۵درصدی قراردادها را درپی داشت و این قرارداد نهایتا به ۷۹۱ دستگاه واگن رسید.
کاهش زمان تحویل واگنها از دو به یک سال
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حملونقل نیز ضمن با اشاره به این نکته که برای تأمین این واگنها هزینه ارزی قابل توجهی با مشارکت دولت در نظر گرفته شده، گفت: در این سفر بویژه درخصوص زمانبندی تحویل واگنها صحبتهای فراوانی انجام شد. علیرغم اینکه طرف چینی میخواست از ۲۳ ماه آینده تحویل واگنها را شروع کند، با جدیت هیأت ایرانی این زمان بهحدود یک سال کاهش داده شد.
قدرالسهم واگن های تهران تکمیل می شود
علاوه بر این، شهردار تهران در گزارشی که از مذاکرات هیئات ایرانی در چین ارائه داده است، از برداشتن یک گام بلندتر برای پایتخت خبرداده و گفته است: در مرحله دوم نیز برای ۲۵۹ واگن دیگر با طرف چینی، تفاهم کلی صورت پذیرفت و به این ترتیب میتوان امیدوار بود که قدرالسهم تهران براساس آنچه که در برنامه ششم مقرر شده بود یعنی ۱۰۵۰ دستگاه واگن قطار تکمیل شود. (براساس قانون قرار بود ۱۰۵۰ دستگاه از ۲۰۰۰ دستگاه واگنی که در برنامه ششم توسعه مصوب شده، سهم تهران باشد.)
کاهش زمان تحویل واگن های چینی و تشکیل کارگروه مشترک شهرداری و شرکای چینی
در همین راستا «محسن هرمزی» معاون شهردارتهران با بیان اینکه موضوع کاهش زمان تحویل واگنها در مذاکرات شهردار مورد توجه قرار گرفته و طرف چینی تعهد داده است که زمان تحویل واگنها را که بنا بود طبق قرارداد ۲۳ ماه دیگر باشد، بهحدود یکسال کاهش داد، بنابراین از اواخر سال آینده میتوانیم شاهد اولین سری قطارهای جدید باشیم.
علاوه بر این هرمزی اعلام کرده است، از هفته آینده یک کارگروه مشترک میان شهرداری تهران و شرکای چینی برای پیشبرد برنامه تشکیل شود.
راه برای تأمین ۱۱۳ واگن دیگر برای شهر تهران تا پنج سال آینده فراهم شد
طبق گزارشی که معاون شهردار تهران داده است، قرارداد تهیه و تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن نیز با مجموعههای داخلی بسته شده که با اضافه شدن این تعداد، میزان واگنهای جدید شهر تهران به ۱۱۶۳ دستگاه می رسد.یعنی ظرفیت فعلی ناوگان متروی تهران دو برابر خواهد شد.
تلاش دولت برای پیش پرداخت قراردادها مسیر توسعه مترو را فراهم کرد
عبدالمطهرمحمدخانی سخنگوی شهردارتهران، دو برابر شدن ظرفیت واگنها، را منجر به افزایش مطلوبیت سفر با متروی تهران عنوان و ابراز امیدواری کرد که سقف جابجایی مسافر در متروی پایتخت افزایش چشم گیری پیدا کند.
وی تاکید کرد: نباید تلاش دولت خدمتگزار را در عملیاتی شدن این قرارداد فراموش کرد؛ پیشپرداخت قرارداد توسط آنها فراهم و پرداخت شد.
براساس قرارداد هیات ایرانی، با انتقال تکنولوژی توانمندیهای تولید داخلی به دو برابر افزایش می یابد
موضوع مهم دیگر این قرارداد «انتقال تکنولوژی» است. از همان ابتدا نیز تاکید بر «کیفیت»، «سرعت»، «امنیت» و «انتقال تکنولوژی» در هر قرارداد حوزه حملونقل مورد توجه بوده است.
آنچنان که شهردار تهران عنوان کرده است، در قرارداد جاری ساخت ۷۹۱ دستگاه واگن نیز با انتقال تکنولوژی همراه است؛ به این ترتیب قدرالسهم شرکت واگنسازی متروی تهران که هماکنون زیر ۳۰درصد است، به حدود ۵۵درصد در ساخت هر دستگاه واگن خواهد رسید.
به این ترتیب با انتقال تکنولوژی توانمندیهای تولید داخلی تقریباً دو برابر شده که مایه افتخاری برای جمهوری اسلامی است.
وارد باشگاه بوژیسازان جهان می شویم
در قالب همین قرارداد، ساخت و انتقال تکنولوژی ۸۴۰ دستگاه بوژی (کِشنده و سیستم تعلیق) نیز عملیاتی خواهد شد. و با انتقال تکنولوژی ساخت بوژی ما عملاً وارد باشگاه بوژیسازان جهان خواهیم شد.
بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان تخفیف برای انتقال تکنولوژی
نکته سوم حائز اهمیت این قرارداد تاریخی، میزان تخفیفی بود که از طرف چینی اخذ شده است؛ بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان تخفیف برای انتقال تکنولوژی با مباحثی که صورت گرفت، قیمت کاهش یافت.
ارتقای میزان واگنها و به تبع آن افزایش ظرفیت جابجایی مسافر مهمترین دستاورد این قرارداد است. ظرف ۵ سال آینده موجود واگنهای متروی تهران، عملاً دو برابر خواهد شد. به موازات ظرفیت مسیرهای تونلی هم با توسعه خطوط (۸ تا ۱۱) افزایش خواهد یافت. به این ترتیب اتفاق مبارکی برای شهروندان تهرانی رقم میخورد. تأکید بر قرارداد ۱۱۳ دستگاهی با طرفهای داخلی نیز باعث خواهد شد تا از حداکثر توان ملی استفاده کرده و شاهد یک جهش تکنولوژی در این راستا باشیم.
جبران عقبماندگی حدود دهسال پایتخت در حوزه نوسازی ناوگان عمومی
عقبماندگی حدود دهسال پایتخت در حوزه نوسازی ناوگان عمومی، با مذاکرات روز گذشته جبران خواهد شد و وضعیت حملونقل عمومی تهران و اوضاع ناوگان ریلی که چند سالی است که در آستانه بحران قرار دارد به شرایط مطلوب نزدیک می شود.