از طرفی ایجاد امکان بهرهوری از این نظرات، نمایانگر تلاش جاباما در جمعآوری و ارائه تجربیات کاربران برای تشویق انتخابهای آگاهانهتر به سایر مسافران است تا چرخه اعتماد را کاملتر کند.
جلب اعتماد، پایهای اساسی برای هر فعالیت کسب و کاری است. اما در پلتفرمهای آنلاین این موضوع اهمیت و شفافیت بیشتری هم دارد. بهویژه در زمینه رزرو اقامتگاه که قرار است مهمترین عنصر یک برنامه کوتاهمدت گردشگری باشد.
اطلاع از تجربیات مثبت یا حتی منفی کاربران در پلتفرمهای رزرو اقامتگاه، نقش بسیار مهمی در ساختن اعتماد مسافران آتی دارد. زیرا در اوج شفافیت و اطلاع از دید مردم نه میزبان، زمانی که افراد تجربیات و نظرات واقعی افراد دیگر را در مورد یک اقامتگاه مشاهده میکنند، اعتمادشان به این پلتفرمها و امکانات ارائه شده در آنها افزایش مییابد.
افزایش تعداد نظرات و امتیازات مثبت و منفی، نشاندهنده توجه بیشتر افراد به جنبههای کیفیتی و خدماتی اقامتگاههاست که موجب ارتقای اعتماد به این پلتفرمها میشود.
پلتفرمهای معتبری مانند جاباما که این روزها به اعتراف آمار رهبر رزرو آنلاین اقامتگاه هم هستند، با رویکردی که بر اهمیت تجربیات کاربران و نظرات آنها تأکید دارند، اعتماد را در میان کاربران تقویت میکنند و این اعتماد بهبودی در فرآیند رزرو و انتخاب اقامتگاهها را به همراه دارد.
این نوع پلتفرمها با نمایش صادقانه تجربیات کاربران، مسیری را برای افراد بهسوی انتخابهای بهتر و مطمئنتر در سفرهایشان ارائه میدهند و بر اساس اطلاعات شفاف و تجربیات واقعی، اعتماد را در دسترسی به خدمات گردشگری آنلاین تقویت میکنند.
مدیر بازاریابی جاباما در همین زمینه میگوید: «اعتماد، توصیهپذیری میآورد، توصیهپذیری باعث افزایش تعداد سفر میشود، تعداد سفر به افزایش میزان ثبت تعداد نظرات و تجربیات و در نهایت افزایش آگاهی مسافران بعدی منجر میشود. این چرخه استاندارد و کارآمدیست که در جاباما به آن توجه ویژهای داریم.»
با اعلام جاباما در طول ۵ ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار نظر تازه از تجربه مسافران این پلتفرم ثبت شده و مجموع نظرات کاربران در یکی از کسب و کارهای آنلاین حوزه گردشگری و رزرو اقامتگاه به عدد کمنظیر ۶۰۰ هزار عدد رسیده است.
این تعداد نظرات کاربری از تجربیات مختلف مردم که در کسب و کارهای حوزه گردشگری ایران بینظیر است، رشد قابل توجهی از افزایش اعتماد مردم در زمینه رزرو آنلاین اقامتگاه را نشان میدهد.
فرهاد بهشتی، مدیر بازاریابی جاباما هم درباره اقدامات این پلتفرم برای دریافت نظر کاربران میگوید: «ما از ابتدای امسال بخش زیادی از تمرکز خود را روی دریافت نظر از تجربه رزرو و اقامت کاربرانمان گذاشتیم و موفق شدیم میزان مشارکت آنها در ثبت تجربیاتشان از فرآیند رزرو، اقامت و میزبانی را به صورت قابل توجهی افزایش دهیم.»
مدیر بازاریابی جاباما با تاکید بر اینکه اعتماد یکی از شروط و نیازمندیهای بقای پلتفرمهاست میگوید: «در پلتفرمهایی که دو طرف آن مردم با یکدیگر سر و کار دارند و خدماتی بین آنها رد و بدل میشود، کیفیت این ارتباط و خدمترسانی بسیار اهمیت دارد؛ اصلیترین فاکتور مورد نظر مسافران قبل از رزرو اقامتگاه، نظافت و بهداشت است و بر این اساس نظرات مسافران قبلی هر اقامتگاه را مطالعه میکنند، اما پس از ورود و در زمان ثبت تجربه اقامتشان، اصلیترین موضوعی که به آن میپردازند، کیفیت میزبانیست.»
او ادامه میدهد: «میزبان خوب میتواند تجربهای را در ذهن مسافر ایجاد کند که بهیادماندنی باشد. اگر نظافت و بهداشت مورد رضایت مسافر نباشد آن را برطرف کند یا مثل یک راهنمای خوب محلی به مسافر راهنمایی و مشورت دهد و… از همینرو میزبانی خوب مهمترین فاکتوری میشود که در ذهن مسافر به یاد خواهد ماند و منجر به این میشود که یک اقامتگاه را قبل از هر چیز بهدلیل میزبانی خود به دیگران معرفی کند.»
در واقع به نظر میرسد مدیران این پلتفرم با تأکید بر نقش اعتماد و تأثیر تجربیات مثبت کاربران، میخواهند قدمی موثر در افزایش اطلاعات و اعتماد مسافران برای رزرو آنلاین اقامتگاهها در ایران بردارند. فرایندی که پیش از این بیشتر به شکل سنتی و با حضور در محل اقامت پیش میرفت.