تبلیغات افراد مشهور برای کوروش کمپانی وقوع جرم را تسهیل کرد

  4021130043 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک وکیل دادگستری گفت: افراد مشهور در تبلیغات کوروش کمپانی، وقوع جرم را خواه ناخواه تسهیل کردند لذا مسئولیت متوجه این افراد است.

تبلیغات افراد مشهور برای کوروش کمپانی وقوع جرم را تسهیل کرد

به گزارش ایسنا، عبدالصمد خرمشاهی با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران، درباره مسئولیت چهره‌های مشهور در موضوع کوروش کمپانی اظهار کرد: این نوع کلاهبرداری با این سطح گسترده اولین بار نیست که اتفاق می افتد. ما سالهاست که شاهد هستیم در  حوزه های مختلف اعم از خودرو، مسکن و... کلاهبرداری‌های گسترده‌ای صورت گرفته است و شاهد بودیم که افرادی کلاهبرداری کردند و اموال زیادی از مردم را به تاراج بردند  یا دستگیر شدند یا نشدند. بر فرض اینکه دستگیر هم شده بودند، مالی از آنها  بدست نیامده و  مردم بازنده اصلی بودند.

وی افزود: ما در تشکیلات قضایی و انتظامی، معاونتی به عنوان معاونت پیشگیری از وقوع جرم که در قانون اساسی و در سایر قوانین آمده است، داریم.  به نظر می رسد که کار سختی نبوده و وقتی مسئولین مربوطه شاهد بودند و  می دیدند که این فرد تبلیغات گسترده ای دارد می توانستند حدس بزنند که او  مقدمات کلاهبرداری را فراهم می‌کند؛ چرا که کلاهبرداران مردم را فریب می دهند و مانور متقلبانه دارند و  برای اینکه به راحتی مال دیگران را بدست بیاورند از طرق پیچیده تبلیغات استفاده می‌کنند.

این وکیل دادگستری با اشاره به فرق کلاهبرداری و سرقت گفت: سرقت مانور متقلبانه نیست و ربایش مال است اما در کلاهبرداری که روز به روز پیچیده می شود، رکن اصلی بحث مانور متقلبانه است. کلاهبرداری آسیب های زیادی به جامعه می زند  و تبعات منفی دارد که مرتبط با هم هستند و صرف بردن مال از تعداد خاصی محدود نمی شود و خیلی ها تشویق می شوند که این گونه اعمال مجرمانه را انجام دهند. بحث بر سر این است که یک نفر به تنهایی هرگز نمی توانسته مرتکب چنین کلاهبرداری عظیمی شود.

وی یادآور شد: در رسانه ها خواندم و دیدم که  بعضی از رسانه ها از این شرکت حمایت کردند و برخی از  افراد مشهور تبلیغش کردند و قطعا ممکن است که اعمال بعدی‌شان بحث کیفری داشته باشد یا از طریق حقوقی افراد بتوانند اقدام به مطالبه خسارت کنند. به هر حال تک تک این افرادی که به نحوی از انحاء در مسیر غلطی که مدیر این شرکت  برای به دست آوردن مال انتخاب کرده بود، دخالت  و نقش داشتند یا مسئولیت کیفری یا مدنی دارند و این امر  برعهده دادستان است  که بررسی کند و به طور دقیق موارد را جمع آوری کند که چه کسانی و چه عواملی در بروز چنین جرم بزرگی دخیل بودند. این اتفاقی که رخ داده فاجعه است و بعدها می‌تواند تبعات بسیار نامطلوبی به همراه داشته باشد. از لحاظ کیفری بازپرس و قاضی مربوطه باید تشخیص بدهد که آیا  وحدت قصدی بوده یا افراد مشهور از قصد و نیت این شرکت  آگاهی داشتند یا خیر؟

این وکیل دادگستری درباره مسئولیت افراد مشهور در تبلیغات کورش کمپانی گفت: این افراد وقوع جرم را خواه ناخواه تسهیل کردند. مردم با اعتبار و اعتماد به تبلیغات  افراد مشهور  به این شرکت اعتماد کردند و کلاه سرشان رفت؛ لذا مسئولیت متوجه این افراد است. ممکن است از  جنبه کیفری مثلا عنوان کنند ما  نمی دانستیم و سوء نیت نداشتیم و وحدت قصد نداشتیم اما به هر حال از باب مسئولیت مدنی باید پاسخگو باشند زیرا به مردم خسارت وارد شده است. لازم است در این زمینه سخت گیری شود و  به این راحتی افراد مشهور وسیله وقوع جرم قرار نگیرند؛ بنابراین با توجه به حساسیت موضوع لازم است برخورد جدی شود. در آینده با توجه به تکرار این گونه جرایم، دستگاه های نظارتی مسئولیت دارند تا نظارت بیشتری کنند  و بحث پیشگیری از وقوع جرم باید در جامعه در تشکیلات قضایی ما بیشتر جدی گرفته شود.

این حقوقدان در پایان یادآور شد: به فرض این که این  فرد از طریق پلیس بین الملل دستگیر و بازگردانده شد فایده ای ندارد زیرا معمولا این افراد مالی از خودشان  مستقیما به جا نمی‌گذارند. درست است که مجازات مرتکبین لازم است و باید برخورد جدی شود ولی با توجه به تبلیغات گسترده و با عنایت به قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری، نهایتا مجازات این شخص تا ۱۰ سال حبس است و زمانی که مالی از آنها باقی نمی ماند، مال باخته‌ها دیگر دستشان به جایی بند نیست و همین خسارت مالی ممکن است بیشترین تبعات منفی را در جامعه به جا بگذارد.

دیدگاه کاربران

حسام۳۳۹۳۳۶۴۱۵:۰۷:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
یعنی صدا و سیما هم که تبلیغات تلویزیونی موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز رو که پول مردم رو بردند انجام داده ،شامل این قانون میشه ؟؟؟؟
م فلاح۳۳۹۳۳۷۵۱۵:۱۹:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
بهترین کار این است که سلبریتی ها ، پول هایی را که به عنوان دستمزد تبلیغ گرفته اند به مالباختگان برگردانند
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جابجایی مرزهای وقاحت!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  13. درد بیمار و ناز طبیبان !

  14. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  16. یارانه‌ها واریز شد

  17. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  18. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  19. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  20. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  21. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  22.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  23. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  24. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  25. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

آخرین عناوین