نامزدهای اصلاح طلب و اصولگرا و چالش های جذب آرا

محمد سعادتمند، گروه سیاسی الف،   4030323021 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
نامزدهای اصلاح طلب و اصولگرا و چالش های جذب آرا

تبلیغات کاندیداها ی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برای انتخاب نهمین رییس جمهور کشور آغاز شده و هر کاندیدا با انتخاب یک شعار و البته تشکل ستاد انتخابات به سرعت و با شدت وارد گود رقابت شده اند.

شاید بتوان اسم این دوره انتخابات را انتخابات 1+5  نامید ، 5 کاندیدای  اصولگرا + 1 کاندیدای اصلاح طلب .

حال می خواهیم بررسی کنیم که چالش های هر کدام از جناحین کشور برای جذب رای حداکثری و رساندن نامزد خود به  پاستور کدام هستند.

در واقع  2 چالش اساسی برای هر کدام از طرفین وجود خواهد داشت که یکی از این چالش ها مشترک بین هردو جناح بوده و چالش دوم با توجه به شرایط موجود برای هر کدام از آنها منحصر به فرد می باشد.

ابتدا از اصلاح طلبان شروع می کنیم:

چالش اصلی اصلاح طلبان در این انتخابات قانع کردن و به میدان آوردن پایگاه رای سنتی خود و مجاب کردن آنها به حضور پای صندوق های رای خواهد بود.

واقعیت این است که طرفداران اصلاح طلبان و کسانی که به عنوان پایگاه رای آنها محسوب می شوند چند سالی می شود که حضورشان در پای صندوق های رای به شدت کاهش پیدا کرده است.

دلایل این امر البته بسیار متنوع است که یکی از عمده ترین آنها که جنبه درون جناحی دارد صحبت ها ، موضع گیری ها و عملکرد سران اصلاح طلب در ناامید کردن طرفدارانشان از تغییر وضعیت توسط صندوق رای می باشد.
طیف عمده ای از سران اصلاح طلب بویژه در چند سال اخیر با واژه هایی مانند خالص سازی و یکدست شدن حاکمیت و ... چنین به طرفدارانشان القا کرده اند که هیچ روزنه ای برای فعالیت آنها وجود ندارد و حال که این روزنه باز شده آنها ناگهان تغییر موضع داده و خلاف عملکرد یکی دو ماه پیش که در ایام انتخابات مجلس اتخاذ کرده بودند همگی  از لزوم حضور پای صندوق رای دم می زنند.

بار دیگر تکرار می کنم که عدم حضور طیف عمده ای از پایگاه رای اصلاح طلبان و اقشار خاکستری در انتخابات دلایل بسیار متنوعی دارد که مواضع و عملکرد ضد مشارکتی سران اصلاح طلب به عنوان تشدید کننده آن عوامل  در بالا معرفی شده ، حال آنها بایستی خود کرده شان را تدبیر نمایند تا بتوانند بار دیگر نماینده جناح خود را در قامت ریاست جمهوری مشاهده نمایند.

حال چالش عمده اصولگرایان را برسی می کنیم:

اولین و مهم ترین چالش اصولگرایان در این دوره انتخابات برای دستیابی به کرسی ریاست جمهوری قانع کردن 4 نفر از 5 کاندیدای خود برای  کناره گیری از رقابت  به نفع یک نفرشان می باشد.

در مقاله قبلی اشاره شد که ترکیب 1+5 که در ظاهر به نفع اصولگریان به نظر می رسد در واقع کاملا به ضرر آنها و اصلی ترین چالش و پاشنه آشیل آنها محسوب می گردد.

اصولگریان به طور سنتی یک پایگاه رای تقریبا دائمی دارند که با وجود همه تنگناها و مشکلات اما همواره در انتخابات شرکت می کنند و به نفع اصولگرایان آرای خود را به صندوق می اندازند اما مشکل اصلی اصولگریان از جایی شروع می شود که در این دوره آرای طرفدارانشان با وجو د 5 کاندیدا شکسته خواهد شد .

به نظر می رسد که در اردوگاه اصولگرایان یک نفر به عنوان نفر اصلی و قوام دهنده طیف های مختلف این جناح وجود ندارد تا بتواند با ریش سفیدی آنها را از تشتت نجات داده و با رساندن همگی به یک نامزد واحد شانس خود را برای رساندن کاندیدای مورد نظرشان به پاستور به شدت افزایش دهند.

در واقع اصولگرایان یک پایگاه رای سنتی دارند که برای کشاندن آنها پای صندوق رای نیاز به هیچ کوشش خاصی ندارند اما مشکل شان نداشتن یک نامزد واحد است و از آن طرف اصلاح طلبان  تنها یک نامزد واحد دارند اما مشکل شان مجاب کردن و کشاندن پایگاه رای سنتی خود پای صندوق رای می باشد.

حال بایستی ببینیم کدام یک با تدبیر صحیح موفق به برطرف کردن چالش اساسی پیش روی خود خواهند شد .

حال بپردازیم به چالش مشترکی که هر دو جناح با آن مواجه خواهند شد:

فرض را بر این می گذاریم که هر دو جناح به چالش اول فائق آمده اند و اما اکنون برای یکسره کردن کار و رسیدن به پاستور عنصر تعیین کننده آرای خاکستری می باشد.

چالش مشترک و اساسی بعدی هر دو جناح که دست کمی از چالش اول ندارد قانع کردن قشر خاکستری به رای دادن و جذب حداکثری آن آرا به سمت جناح مطبوع خود می باشد.

تقریبا در همه انتخابات ها که هر دو جناح به صورت فعال در آن شرکت کرده اند ، تعیین کننده نهایی پیروز انتخابات آرای خاکستری بوده و در آینده نیز خواهد بود.

آرای خاکستری متعلق به اقشار و افرادی از جامعه است که تعلق خاطر خاصی به هیچ کدام از دو جناح  عمده کشور نداشته و بیشتر بر اساس اینکه کدام نامزد می تواند در راستای خواست های آنها عمل کند به پای صندوق رای خواهند آمد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۶۳۴۰۰۹:۳۰:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۲۳
اصلاح طلب که نامحرم هست نباید تایید صلاحیت می شد
ناشناس۳۵۱۶۴۱۵۱۰:۵۷:۵۰ ۱۴۰۳/۳/۲۳
چرا برخی در این مملکت رییس جمهور شد بعداز پایان دورن بد و نامحرم شد،مثل هاشمی،خاتمی،روحانی و احمدی نژاد.
ناشناس۳۵۱۶۷۴۳۱۷:۰۳:۵۱ ۱۴۰۳/۳/۲۳
تا حالا متوجه نشدی که روحانی و بعضی از اصلاح طلبان بیشتر قدرت رو دوست دارن تا خدمت
ناشناس۳۵۱۶۵۰۸۱۲:۲۴:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۲۳
پس من که تفکر اصلاح طلب دارم باید به چه کسی رای بدهم.
ناشناس۳۵۱۶۵۳۴۱۲:۴۱:۲۵ ۱۴۰۳/۳/۲۳
اصلاح طلبی اسمش روشه یعنی وضعیت کنونی نیاز به اصلاحات داره منظور رفورم تغییر کلی نیست پس طبیعیه آقای پزشکیان قصدشون اصلاح در این چهارچوبه نه اینکه کل ساختار رو عوض کنه حالا باید گفت چه کسی مخالف اصلاح کردن وضعیت موجوده
ناشناس۳۵۱۶۶۱۰۱۴:۱۰:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۲۳
تغییر شرایط برای بهبود را همه دنبال می کنند اما این جریان خودشان را پشت این واژه قشنگ قایم کردن برای رسیدن به اهداف غرب.
ناشناس۳۵۱۶۸۹۴۲۰:۰۱:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۲۳
به نظرم نه دنبال اهداف غرب باشیم نه دنبال اهداف شرق باشیم دنبال آبادانی و رفاه مردم باشیم دنبال عزت و آرامش مردم باشیم راهش اینه که با دنیا به تفاهم برسیم و با جهان شروع به تجارت و تولید ثروت کنیم شما غیر از این فکر می کنید بفرمایید راهش چیست؟
ناشناس۳۵۱۶۸۴۲۱۸:۴۶:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۲۳
شما واقعا فکر می‌کنی ۵ نفر دیگر خواهان اصلاح وضعیت نیستند و فقط آنکه اسم اصلاح‌طلب دارد به دنبال اصلاح است؟!! بعد امید داریم با رای دادن اینها وضعیت کشور درست بشه!!
ناشناس۳۵۱۶۸۴۷۱۸:۵۲:۲۸ ۱۴۰۳/۳/۲۳
اصلاح‌طلبان این دوره سه نفر را به عنوان نامزد خود معرفی کرده بودند. ۱.آقای آخوندی ۲.آقای پزشکیان ۳.آقای جهانگیری اینها همان کسانی هستند که در طی ۸سال تحریم‌ها را چند برابر کردند و دلار را ۱۰ برابر کردند که به معنای ده برابر بی‌ارزش شدن پول ملی است و همه قیمتها هم در آن سال‌ها بین ۱۴ تا ۲۰ برابر شد. همین آقای آخوندی میگفت افتخار من این است که یک مسکن مهر افتتاح نکردم.
ناشناس۳۵۱۶۷۴۹۱۷:۱۶:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۲۳
روحانی، خاتمی، هاشمی هم نامحرم بودن؟!
ناشناس۳۵۱۶۷۶۹۱۷:۳۷:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۲۳
هر کس باید یاد بگیرد فقط به جای خودش حرف بزند مردم هستند که محرمو نا محرم را تشخیص می دهند
ناشناس۳۵۱۶۹۰۹۲۰:۲۶:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۲۳
فارغ از جناح این شش نفر یک برگ به عنوان برنامه ارائه نکرده اند رای دهنده چگونه وبر اساس چه چیزی رئیس جمهور انتخاب کند مگر رئیس جمهور ها خودشان از وزرا برای انتصاب برنامه طلب نمی کنند؟
ناشناس۳۵۱۷۴۴۸۱۴:۵۱:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۲۴
اشتباه بزرگ اصلاح طلبها آنست که تصور می کنند هر کسی که قرار است جدیدا رای بدهد ، حتما قرار است به کاندیدای اصلاح طلب رای بدهد . نکتۀ بعدی بازی زیرکانۀ شورای نگهبان است . با تایید صلاحیت آقای پزشکیان ، اصلاح طلبها در یک موقعیت آچمز قرار گرفته اند . حمایتش نکنند مورد شماتت طرفدارانشان قرار می گیرند که این گوی و این میدان ، چرا کاری نکردید ؟ حمایتش بکنند نمی دانند رای می آورد یا نه . اگر رای نیاورد سریعا پای شکست اصلاح طلبها نوشته می شود و اما اگر رای بیاورد و رییس جمهور شود ، هیچ قطعیتی وجود ندارد که ایشان به اصلاح طلبها میدان بدهد چرا که رگه های قطعی اصلاح طلبی و اصولگرا گریزی در ایشان نمی بینیم . حتی رسانه های نزدیک به اصول گراها هم تلاش دارند آقای پزشکیان را اصلاح طلب جا بیاندازند و حمایت گاه و بیگاه برخی لیدرهای اصلاح طلب را پررنگ می کنند . بهترین راه و احتمالا راه مورد اجماع آنها اینست که سران اصلاح طلبی هیچ حمایتی انجام ندهند و در عین حال موضع منتقد هم نسبت به آقای پزشکیان نگیرند . یکی به نعل و یکی به میخ .
ناشناس۳۵۱۶۳۴۱۰۹:۳۱:۱۵ ۱۴۰۳/۳/۲۳
از کدوم کاندیدای اصلاح طلب صحبت میکنید ؟ آقای پزشکیان رسما مواضعی رو اعلام کردند که حتی از مواضع بقیه کاندیداها محافظه کاراتر است . چیزی که بنده میبینم ، انتخاباتی بین یک طیف از بین ۶ چهره است .
ناشناس۳۵۱۶۴۳۴۱۱:۲۲:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۲۳
یعنی منظورتان اینست که کسی که جمهوری اسلامی را قبول ندارد رئیس جمهور اسلامی ایران شود!!
ناشناس۳۵۱۶۳۴۳۰۹:۳۲:۱۹ ۱۴۰۳/۳/۲۳
پزشکیان کاندید اصلاح طلبان !
ناشناس۳۵۱۶۳۴۴۰۹:۳۳:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۲۳
موضع قاطعانه پزشکیان در مورد تبعیت از رهبری ، جایی برای هیچ حرفی نگذاشت ‌ .
ناشناس۳۵۱۶۵۳۰۱۲:۳۸:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۲۳
اصلاح طلبی اسمش روشه یعنی وضعیت کنونی نیاز به اصلاحات داره چه کسی مخالف اصلاح کردن وضعیت موجوده
ناشناس۳۵۱۶۶۷۴۱۵:۴۲:۰۵ ۱۴۰۳/۳/۲۳
اسم زیبا انتخاب شده اما برای آشوب و تحریم ایجاد شده!!
ناشناس۳۵۱۶۸۹۶۲۰:۰۳:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۲۳
این یعنی اصلاح کردن اصلا برای شما بی مفهوم هست تحت عنوان براندازی که نمیخوان فعالیت کنند که شما نگران هستید به جز اینکه بگید الان در بهترین وضعیت هستیم و نیازی به اصلاح نیست
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۱۶۳۴۶۰۹:۳۵:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۲۳
پس با این تحلیل نویسنده محترم باید پیشاپیش بگوییم: زنده باد آرای خاکستری!
مجتبی یارمحمدی۳۵۱۶۳۴۷۰۹:۳۷:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۲۳
میشه کاندیدای اصلاح طلب رو به بنده معرفی کنید ببینم کیه ؟ زاکانی ؟ پورمحمدی ؟ پزشکیان ؟ جلیلی ؟
ناشناس۳۵۱۶۴۰۸۱۰:۴۸:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۲۳
کی بود کی بود من نبودم همیشگی!!!
ناشناس۳۵۱۶۷۰۷۱۶:۰۸:۲۲ ۱۴۰۳/۳/۲۳
شعار های عامه پسند دیگه جواب نمیده .
ناشناس۳۵۱۶۳۵۳۰۹:۴۵:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۲۳
حرف زدن با عملکرد خیلی فرق دارد و در بین این نامزدها قالیباف از بقیه یک سر و گردن بلندتر هست
ناشناس۳۵۱۶۳۶۴۰۹:۵۲:۴۸ ۱۴۰۳/۳/۲۳
درصد زیادی از طیف های اصلاح طلب هستند که یا بدلیل عدم وجود یک کاندیدای اصلی اصلاح طلبان از صندوق های رای قهر کرده اند و یک عده کثیر هم بخاطر عقب نشینی اصلاح طلبان و حمایت از کاندیدای غیر اصلاح طلب حاضر نشده اند رای بدهد. حال این مورد را اصلاح طلبان اعلام کردند به هیچ عنوان از افرادی مثل روحانی که اصلاح طلب نبودند حمایت نمی کنند. حال باید دید اگر آقای پزشکیان بتواند بدنه اصلاح طلبان را راضی کند بیش از 60 درصد حداقل در تهران رای مردم را دارد
ناشناس۳۵۱۶۴۰۴۱۰:۴۷:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۲۳
کسانی رای ندادن اصلا ربطی به کدوم وری بودن ندارد چه برسد به این که همه اصلاح طلب بنامید!!
ناشناس۳۵۱۶۳۹۴۱۰:۳۱:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۲۳
اندر حكايت اصلاح طلبان و اصولگرايان ! --------------------------------------------- دراز مدتي است كه نگارنده اين سطور -- بنده دعا گوي شما -- به اين نتيجه رسيده ام كه لازم است كه اصولگرايان بايد تا حد و اندازه اي اصلاح طلبي را شروع كنند -- نه اين كه منظورم اين باشد كه مثلاً چند درصد اصلاح طلب شوند -- نه ! اصلاح طلبي به معني آن كه به فرض يك ساختمان بعد از گذشت چند دهه احتياج به اصلاحاتي پيدا ميكنه. اين از اصولگرايان ! از آن طرف هم اصلاح طلبان بايد ” اصولگرايي » را پيشه كنند ، فقط شعار ندهند ... به اصول خودشان پايبند باشند ... معتقد باشند ! پيش خودمان بماند ، در دولت هاي قبلي و اسبقي كه در منطقه ما اصلاح طلبان روي كار بودند ، اصلاح طلبان منطقه ما به راه و روش « اصلاح طلبي » ! يا معتقد نبودند و يا بلد نبودند ! ... بيشتر به فكر خودشان بودند ! ... مثل كسي كه به پست و مقامي رسيده و حالا نانش توي روغن رفته و و بايد بار و بنديل خودش براي آتيه ببنده ! ... اصلاح طلبان منطقه ما بدشان نيايد ، راه و رسم اصلاح طلبي بلد نبودند. لازم است اصولگرايان چند در صدي اصلاح طلبي كنند ، منطبق با زمانه و اصلاح طلبان هم اصولگرايي پيشه كنند و به اصول و قاعده خودشان آگاه ، وارد ، پاي بند باشند !
عمران۳۵۱۶۴۰۹۱۰:۴۹:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۲۳
آقای نویسنده تحلیل جالبی ارائه داشتند، اما یک نکته ی مغفول مانده از دید ایشان بنظر من مساله ی نا امید شدن بخش قابل توجهی از رای دهندگان اینکه برای بخشی عمده ای از جامعه تفاوت بین اصلاح طلب و اصولگرا بی معنی شده است.
ناشناس۳۵۱۶۴۲۸۱۱:۱۶:۳۸ ۱۴۰۳/۳/۲۳
دلیل رای ندادن قشر زیادی از مردم در این سالها، این است که احساس کرده اند ، با رای خود امکان ایجاد تغییر (اصلاح ) امور را ندارند. مردم به خاطر اسم اصلاح طلب به کسی رای نمی دادند، بلکه به امید اصلاح رای می دادند .
شهروند۳۵۱۶۵۴۶۱۲:۴۸:۳۷ ۱۴۰۳/۳/۲۳
درحال حاضر زمینه برای مستقلین فراهم است خودشان رادر مناظرات نشان دهند
ناشناس۳۵۱۶۵۶۶۱۳:۰۹:۴۳ ۱۴۰۳/۳/۲۳
بهترین نتیجه وقتی حاصل میشه که جلیلی رییس جمهور بشه .
ناشناس۳۵۱۶۸۲۷۱۸:۳۸:۱۱ ۱۴۰۳/۳/۲۳
مرد مذاکرات بی نتیجه با غرب
ناشناس۳۵۱۶۵۶۸۱۳:۱۲:۰۹ ۱۴۰۳/۳/۲۳
والا اقای جلیلی با پزشکیان هیچ فرقی ندارن برا مردم
سینا۳۵۱۶۵۷۶۱۳:۱۹:۱۴ ۱۴۰۳/۳/۲۳
کشور مال ملتی است که در ان به دنیا امده و زندگی میکند .به هیچ وجه تنها متعلق به جناح و تفکر خاصی نیست . همه ما با همه تفاوت ها و گرایشها مخلوق پروردگاریم . متاسفانه عده ای که در اقلیت هم از نظر کمی قرار دارند خود را تنها مالک و تصمیم گیر این خاک و بوم میدونند و بقیه را با عناوینی چون نا اهل غرب گرا و غیره اظهار میکنند. در حالیکه این نوع نگاه مخدوش تنگ نظرانه و توهم هستش . مردم با همه سلایق یک ملت را تشکیل میدهند و حق حیات دارند برای تصمیم گیری هم نظر اکثریت برقرار میشه با لحاظ احترام به حقوق اقلیت . این سرزمین مال همه است .
ناشناس۳۵۱۶۵۷۸۱۳:۲۰:۴۸ ۱۴۰۳/۳/۲۳
به نظرم هیچ فرقی نمیکنه کی رئیس جمهور بشه .
ناشناس۳۵۱۶۶۷۷۱۵:۴۵:۲۷ ۱۴۰۳/۳/۲۳
آره خوب درکی از اینترنت بدون فیلتر در زمان روحانی و اینترنت تماما فیلتر نداری !
ناشناس۳۵۱۶۷۴۵۱۷:۰۷:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۲۳
یعنی معیار رای دادنت فقط فیلتر بودن یا نبودن اینترنته .
ناشناس۳۵۱۶۶۳۷۱۴:۴۱:۰۳ ۱۴۰۳/۳/۲۳
تیمی را در نظر بگیرید که یکی بازیکنان اصلی اش را به میدان فرستاد و دیگری ذخیره هایش را ،نتیجه این بازی هیچ عادلانه نیست و نتیجه‌اش از همین الان تقریبا معلومه، با توجه به اینکه داوران و مجریان را هم به تیم اول اضابه کنید
ناشناس۳۵۱۶۷۰۴۱۶:۰۴:۵۵ ۱۴۰۳/۳/۲۳
بخاطر فیلترینگ فقط به پزشکیان رای خواهم داد بقیه چیزها تغییر نخواهد داشت.
ناشناس۳۵۱۶۸۵۵۱۸:۵۶:۱۲ ۱۴۰۳/۳/۲۳
با همین تفکر به روحانی رای دادید و ملت را بیچاره کردید تا وقتی برای خدا و برای اهداف بلند رای ندهیم وضعیت درست نخواهد شد
ناشناس۳۵۱۶۸۶۷۱۹:۱۴:۴۸ ۱۴۰۳/۳/۲۳
پزشکیان معتقد به حذف سبوبسید است .
ناشناس۳۵۱۸۲۹۸۱۳:۱۵:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۲۵
با آمدن پزشکیان فیلترینگ هم تغییر جدی نخواهد کرد.
حمید۳۵۱۶۷۵۳۱۷:۲۴:۰۲ ۱۴۰۳/۳/۲۳
اصلاح طلبی در بین کاندیداها نیست و اگر هم بود تفاوت چندانی نمی کرد. زیرا مردم از هر دو گروه خسته شده اند
ناشناس۳۵۱۶۷۶۴۱۷:۳۳:۳۶ ۱۴۰۳/۳/۲۳
پيروزي اصولگران در گرو مشاركت پايين مردم در انتخابات است بيروزي اصلاح طلبان در گرو مشاركت بالاي مردم در انتخابات است
ناشناس۳۵۱۶۹۵۹۲۱:۳۰:۲۹ ۱۴۰۳/۳/۲۳
اگر جبهه انقلاب به اجماع برای یک نفرنرسد قطعا پزشکیان تقریبا ناشناخته باوجود بزرگ نبودن به عنوان نامزدی مهم وبزرگ ودارای وزنه برنده خواهدشد
ناشناس۳۵۱۷۷۳۹۲۰:۲۱:۴۴ ۱۴۰۳/۳/۲۴
با اینکه زاکانی را مناسب نمیدانم ولی حرفی زد که واقعا درست بود و آن اینکه در دولت قبل سعی شد مسکن تهران گران شود تا ... ولی کل کشور قیمت مسکن را با تهران تنظیم کرد و مردم بازنده شدند.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  8. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  9. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  12. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  15. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  16. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  17. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  18. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  19. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  20. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  21. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  22. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  23. فکرش را هم نمی کردند!

  24. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  25. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  5. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  6. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  7. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  8. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  9. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  10. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  11. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

  12. وزیر کشور: بدون هیجان، مسئله مهاجران را ساماندهی می‌کنیم

  13. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  14. روحانی: با درایت مقام معظم رهبری از جنگ فاصله گرفتیم/دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

  15. مدیر مسئول روزنامه اعتماد و عباس عبدی مجرم شناخته شدند

  16. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  17. سرلشکر سلامی: اسرائیل به زودی طعم انتقام را خواهد چشید

  18. انتقاد یادداشت‌نویس روزنامه کیهان به پناهیان/ به سمت جبهه خودی شلیک کرده  

  19. گروسی: با پزشکیان در نشست سازمان ملل دیدار نمی‌کنم

  20. توصیه توئیتری مطهری به پزشکیان / روسیه هیچ‌گاه به فکر منافع ایران نبوده  

  21. پزشکیان: افرادی پرادعا تربیت کردیم که چشم دیدن رقیب خود را ندارند

  22. وزیر کشور: دستورالعمل جامع ساماندهی اتباع بیگانه در حال تدوین است  

  23. هشدار سردار عبداللهی به آمریکا و اسرائیل؛ صبر ملت ایران را لبریز نکنید/ پاسخ ایران به ترور شهید هنیه قطعی‌ است  

  24.   لفاظی نتانیاهو علیه ایران برای سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ غزه

  25. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سیستم توزیع بنزین در پی حمله سایبری

آخرین عناوین