همه در یک قاب، کنار هم

نیره رحمانی، گروه فرهنگی الف،   4030913092 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
 همه در یک قاب، کنار هم

روزگاری جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد هنری سالانه کشور بود، نه فقط در حوزه سینما که دیگر حوزه‌ها را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌داد. این اهمیت در خود سینما به حدی بود که به حق آن را سال تحویل سینمای در ایران می نامیدند.

تا اواخر دهه هفتاد قانون این بود که هر فیلم ایرانی که می خواست در سال آینده امکان نمایش عمومی داشته باشد، حتما باید در جشنواره فیلم فجر سال قبل شرکت کرده و به نمایش در می‌آمد. این مسئله به خودی خود بر اهمیت جشنواره فیلم فجر می افزود و  تلاش تولیدکنندگان فیلم برای رساندن آثار خود به جشنواره گاه چنان فشرده بود که روزهای منتهی به جشنواره را با یک جنب و جوش بسیار زیادی روبه رو می ساخت.  این قانون موجب می شد که همه فیلمسازان مجبور باشند آثار خود را به جشنواره ارسال کنند و به همین دلیل بعد رقابتی جشنواره نیز از اهمیت و کیفیت بالایی برخوردار می شد. خواه ناخواه همه فیلمها و فیلمسازان مهم در جشنواره حاضر بودند و آثار با کیفیتی که به بخش مسابقه راه می یافتند. بنابراین رقابتی جذاب و پرکشش را برای مخاطبان و علاقمندان به سینما در بخش مسابقه تدارک می دیدند و دیگر فیلمها نیز در بخش های جنبی جشنواره نمایش داده می شدند. با این وصف عجیب نیست اگر انتخاب از سوی داوران و دریافت سیمرغ بلورین جشنواره خود به خود اعتباری داشت و حضور فیلمسازانی از طیف های مختلف بر اعتبار سالانه جشنواره به عنوان ویترین و برآیند تولیدات یکساله سینمای ایران می افزود.

با این حال تا سالها بعد هم که این قانون برداشته شد و دیگر نمایش در جشنواره فیلم فجر، شرط لازم برای اکران در سال بعد نبود؛ بازهم جشنواره به واسطه تمایل حضور همگانی فیلمسازان از اعتبار خوبی برخوردار بود، بخصوص که دریافت جوایز جشنواره در قالب سیمرغ بلورین و دیپلم های افتخار از شأنیت و اعتبار قابل اعتنایی برخوردار بود، نکته ای که در هیجان اعلام برندگان و ابراز احساسات آنها در مراسم های پایانی جشنواره نمود آشکاری داشت. به این ترتیب جشنواره فجر در روزهای خوش خود نه تنها ویترین سینمای ایران بود بلکه فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن، مقایسه و بررسی شرایط کمی و کیفی تولیدات سالیانه  را نیز مهیا می ساخت.

جشنواره فیلم فجر نیز همانند هر رویداد هنری و فرهنگی روزهای اوج و افول خود را داشته است، اما متاسفانه در طول دهه اخیر این مسئله در قالب خط سیری نزولی در مورد این جشنواره (به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور) نمود داشته است. اوضاع و احوال نه چندان به سامان سینمای ایران بخصوص با تغییر و تحولهایی که در در دنیای رسانه های تصویری شاهدش بوده ایم و پیدا شدن رقبای تازه ای همچون شبکه خانگی، افت کیفی تولیدات سینمایی و مهمتر از آن درگیر شدن با بیماری کرونا و تعطیل شدن سالن های سینما برای مدتی طولانی و.... دست به دست هم دادند و سینمای ایران را در مسیری نزولی قرار داند. با اینکه متولیان جشنواره سعی کردند در دوران همه گیری بیماری کرونا نیز به شکلی کجدار و مریز جشنواره را برگزار کنند. اما اتخاد این تصمیم و برگزاری جشنواره ای بسیار سرد و حداقلی باعث شد که افول جشنواره فیلم فجر بیش از هر زمان دیگری خود را نشان بدهد.

در این میان اما آنچه تیر خلاص را به جشنواره شلیک کرد، ماجراهای سیاسی بود که اگر چه ربط مستقیمی به سینمای ایران نداشت، اما نهایتا پای آن به سینمای ایران هم کشیده شد. دو قطبی‌های درون جامعه و یا گسلهایی که در بین طیف های مختلف اجتماعی شاهد بودیم، نمود خود را در سینما نیز نشان دادند. قهری که میان برخی از مردم با نهادهای دولتی شکل گرفت در سینما نیز اتفاق افتاد، تحریم جشنواره از سوی برخی از دست اندر کاران سینما و یا کنار کشیدن آنها از بخش رقابتی جشنواره، فضای خاصی را پیش آورده بود. از یک سو باعث شد که فیلم های حاضر در جشنواره دیگر نماینده همه طیف های فرهنگی تولید فیلم در ایران نباشند؛ از دیگر سو همین فیلم ها نیز گاه از عواملی بهره گرفته بودند که خود را با وجود حضور فیلم ها در جشنواره از بخش رقابتی خارج می کردند.

این فضای آشفته بیشترین آسیب را به جشنواره زد. تا جایی که دیگر نه برگزاری جشنواره فیلم فجر آن شور حال همگانی در سینما را به همراه دارد و نه مخاطبان استقبال چندانی از آن نشان می دهند. دیگر از آن سانس های فوق العاده پی در پی فیلمهای جشنواره که تا پاسی از شب علاقمندان را در سالن های سینما بیدار نگه می‌داشت خبری نیست. بدتر از آن اینکه حتی برگزاری جشنواره آن اتفاق مهم فرهنگی و هنری سال نیست تا جایی که گاه برخی این پرسش را مطرح می کنند که به واقع جشنواره فیلم فجر چقدر با جشنواره‌های سفارشی و موضوعی همانند جشنواره عمار و نظایر آن می تواند تفاوت داشته باشد.

شاید زمان آن رسیده که متولیان جدید حوزه سینما، متناسب با سیاستگذاری های آشتی جویانه و در مسیر وفاق ملی که دولت حاضر  آن را جزو اولویت‌های خود قرار داده است، گامهایی جدی در مسیر بهبود شرایط بردارند. گامهایی برای رفع اختلافات، بدگمانی ها، خط کشی های خودی و غیر خودی و از این دست که متأسفانه فضای مسمومی را به وجود آورده اند. تلاشهایی برای افزودن به رنگ و لعاب برگزاری جشنواره، پهن کردن فرش قرمز ، برگزاری مراسم فتوکال برای سازندگان فیلمها و... زمانی می تواند به رونق واقعی جشنواره بینجامد که جشنواره فیلم فجر به عنوان رویدادی سینمایی چتری گسترده به اندازه همه طیف ها و جریانهای فرهنگی و هنری داخل کشور داشته باشد و شامل اکثریت قریب به اتفاق فیلمهای مهم تولید شده در آن سال باشد. در غیر این صورت حکایت آفتابه لگن هفت دست و شام ناهار هیچی خواهد شد. چیزی که در دو سه دوره اخیر شاهدش بودیم.

مدیران برگزار کننده جشنواره امسال که اولین جشنواره را در دولت مسعود پزشکیان برگزار می کنند، وظیفه ای حساس و دشوارتر از مدیران دوره های قبل دارند تا بخصوص با ایجاد فضای همدلی برانگیز،  بسیاری از هنرمندان سینمای ایران را دوباره در یک رقابت هنری دوستانه در کنار هم بنشانند. باید دید متولیان جشنواره در این دوره حساس چه خواهند کرد؟ 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۸۳۶۶۹۱۳:۵۷:۱۳ ۱۴۰۳/۹/۱۴
بنده هر گاه اسم جشنواره فيلم فجر به سمع و يا نظرم ميرسه ، فوري به ياد جشنواره موسيقي فجر مي افتم و البته در خبرها مي آيد كه نوازندگان موسيقي ، مخصوصا نوازندگان موسيقي محلي ، از چهار گوشه كشور مي آيند و در اين جشنواره هنر مايي مي كنند و در آخر كار نتيجه جشنواره و برندگان آن در يك خبر به سمع و نظر بينندگان رسانه ملي مي رسانند ، و دريغا كه سيماي ملي ما اين هنر نمايي ها را پخش كند و يا هر از گاهي براي تنوع برنامه ها پخش نمايد تا مردم ، بيشتر و بهتر به موسيقي محلي كشورشان آشنا گردند و هنر مندان كشورشان را بشناسند ! همين چند سال پيش كه به مسافرت مشهد مي رفتيم ، در شهر قو چان ، از جواني پرسيدم : تا علي آباد چند كيلومتر راه هست ! آن جوان گفت : علي آباد ؟ گفتم : بابا جان علي آباد زادگاه استاد حاج قربان سليماني ؟ آن جوان گفت : حاج قربان سليماني كي باشند » ؟ ... اي داد و بيداد ! آن جوان استاد حاج قربان كه يكي از اساتيد موسيقي مقامي آن ديار بود نمي شناخت !! البته در آن سال مرحوم استاد حاج قربان در قيد حيات بودند ! حال منظور گله و شكايت از سيماي ملي است كه در مورد پخش موسيقي امساك به خرج مي دهد !
ناشناس۳۶۸۳۶۸۰۱۴:۰۸:۵۱ ۱۴۰۳/۹/۱۴
اولاً چند سال است که فیلمهای خارجی به جشنواره فجر نمی آیند. ثانیاً فیلم های ساخت داخل آن قدر از همه نظر سطحشان نازل است که در سطح جایزه گرفتن نیستند.
ناشناس۳۶۸۳۶۸۹۱۴:۱۲:۵۷ ۱۴۰۳/۹/۱۴
فیلم های ساخت ایران به علت این که باید فیلترهای گوناگونی را پاس کرده تا مجوز بگیرند، هم فیلم نامه هایشان و هم اجرای بازیگرانشان مصنوعی و فاقد جذابیت هستند.
ناشناس۳۶۸۳۶۹۴۱۴:۱۵:۴۶ ۱۴۰۳/۹/۱۴
سال گذشته در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، رییس سازمان سینمایی کشور دعای تحویل سال را از روی کاغذ اشتباه رو خوانی کرد. تو خود به خوان حدیث مفصل از این مجمل!
ناشناس۳۶۸۳۶۹۶۱۴:۱۷:۵۱ ۱۴۰۳/۹/۱۴
مردم آن قدر گرفتار بدبختی هایشان هستند که مدتها است توجه ای به مسابقات هنری، ورزشی ...... نمی کنند.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. انتخاب دشوار غرب؛ ایران هسته ای با سلاح یا بدون سلاح؟!

  2. بدل کردن امر مقدس به امر مبتذل!

  3. قانون عفاف و حجاب/ ۱۵ میلیون تومان جریمه برای دو بار پیامک «بی حجابی» در فضای حقیقی و مجازی/ جریمه ۱۶۵ میلیون تومانی در چه شرایطی اعمال می‌شود؟

  4. توهین به قالیباف فقط به‌خاطر یادآوری قانون/ جنجال پسر پزشکیان/ دعوت مدام به چالش با رهبری نظام

  5. وزیر کشور:‌ دیگر توان پذیرایی از اتباع خارجی را نداریم‌

  6. پاسخ محکم ایران به اقدام اروپایی ها

  7. جنگ در سوریه شعله‌ور شد / کنترل مناطق درگیر در سوریه با چه کسانی است؟

  8. سخنان علی جنتی علیه بشار اسد/ وفاق، اسم رمز باج‌گیری نیست/ فعال شدن گروه فشار رسانه‌ای برای تحمیل سازش

  9. واکنش پزشکیان به قانون حجاب

  10. چند درصد دانشجویان علوم پزشکی‌ شاهد و ایثارگر هستند؟

  11. پزشکیان: نخواهیم گذاشت سفره و معیشت مردم دچار مشکل شود

  12. وقتی نقاب از چهره می افتد...

  13. اظهار نظر عباس عبدی درباره قانون عفاف و حجاب

  14. سیمای صد روزه ۴ وزارتخانه کلیدی

  15. رسائی : ظریف هرهر می خندد و مجلس را مسخره می‌کند و می‌گوید قرار است من را عزل کنند!

  16. مجوز برای بی‌مجوزها / دست پزشکیان را بگیرید/ مذاکره برای منافع ایران نه اروپا

  17. کلاهتان را قاضی کنید آقای میرسلیم !

  18. دروغی که خود صهیونیست ها هم باور ندارند

  19. تحلیل «ظریف» از دستاورد بی‌نظیر جمهوری اسلامی / یک اشتباه ۲۵ساله در مذاکره ایران و غرب/ توصیه رسانه ای کرباسچی به پزشکیان

  20. رسایی: عارف به صراحت قانون دیگر معاون اول نیست!

  21. وقتی فردوسی پور هم مجوز دارد، هم ندارد !

  22. ظریف: به کسی که فرزندش خارج از کشور است، به چشم تهدید نگاه نکنیم

  23. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: برجام نشان داد که منافع ملی ما با مذاکره تامین نمی‌شود/ اگر فردوسی‌پور استاد موقعیت‌شناسی است، صدا و سیما هم استاد موقعیت‌سوزی است

  24. چرا صحبت‌های قالیباف بر مذاق اصلاح‌طلبان رادیکال خوش نیامد؟

  25. قالیباف: انتصاب ظریف غیرقانونی است/ دولت تدبیر کند

آخرین عناوین