چرا نباید ظاهرسازی های سیاست آمریکایی را باور کرد؟

گروه جهان الف،   4030403144 ۵ نظر، ۷ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

به تازگی جلوه های تازه ای از نفاق و ظاهرسازی های سیاست آمریکایی در رابطه با تحولات منطقه غرب آسیا آشکار شده است.

چرا نباید ظاهرسازی های سیاست آمریکایی را باور کرد؟

به گزارش الف؛ مقام های دولت آمریکا در روزهای اخیر بر شدت تحرکات و موضع گیری های ظاهری خود با محوریت ضرورت پایان یافتن جنگ غزه و البته ممانعت از حمله اشغالگران اسرائیلی به لبنان افزوده اند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چند وقت قبل خبر داد که ارسال چند محموله سلاح و مهمات به اراضی اشغالی را از بیم آنکه مبادا آن ها علیه مراکز متمرکز جمعیتی در نوار غزه و به طور خاص شهر رفح استفاده شوند، تعلیق کرده است. 

البته که مسائل مختلفی در مورد اوج گیری فضای تنش و اختلاف میان بایدن و نتانیاهو هم مطرح شده و همچنان می شود. با این حال، به تازگی در بحبوحه اعلام هشدارهای مقام های سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس مبنی بر قریب الوقوع بودن حمله رژیمشان به لبنان، جلوه هایی عینی از سیاست های ظاهرسازانه دولت آمریکا به نمایش درآمده است. در این چهارچوب، از یک سو شاهدیم که "یوآف گالانت" وزیر جنگ صهیونیست ها عازم آمریکا شده تا بر اساس آنچه نشریات صهیونیست نوشته اند، زمینه را برای آشتی با مقام های دولت بایدن و تسهیل دریافت تسلیحات از آن ها فراهم کند. 

از سوی دیگر اندکی قبل تر، آموس هوکشتاین دستیار ارشد بایدن عازم لبنان شد تا دولت لبنان را وادار کند که به حزب الله اعمال فشار کند و این جنبش به خواسته صهیونیست ها تن دهد و از مرزهای مشترک لبنان با فلسطین اشغالی دور شود. در کنار همه این ها، به تازگی برخی منابع خبری و البته آگاه در اراضی اشغالی نیز تاکید کرده اند که ارسال تسلیحات از سوی آمریکا برای رژیم اشغالگر قدس، به دوره قبل از عملیات طوفان الاقصی و آغاز جنگ غزه بازگشته است. حال در همین فضا، برخی رسانه های اسرائیلی مدعی شده اند که اسرائیل در مورد حمله احتمالی به لبنان با واشنگتن مشورتی های لازم را انجام داده و حتی چراغ سبز دریافت کرده است. 

وقتی این پالس های معنادار را همچون تکه های یک پازل در کنار یکدیگر قرار می دهیم و اقدامات ظاهرسازانه واشنگتن در مدت اخیر که مدام سعی داشته خود را مخالف با فضای تنش و درگیری و البته حامی غیرنظامیان فلسطینی نشان دهد در نظر می گیریم، یک نکته بیش از هر زمان دیگری خود را آشکار می کند و آن این است که به ظاهرسازی های سیاست آمریکایی چندان نباید توجه کرد. 

اساسا اگر تمامی نشانه ها و شواهدی را که در این گزارش به آن ها اشاره شد را نیز به کنار بگذاریم، جهان به خوبی می داند که اسرائیل بدون تسلیحات و حمایت های سیاسی و دیپلماتیک آمریکا از این رژیم، حتی لحظه‌ای توان ادامه دادن به فضای جنگ و تنش در منطقه را ندارد و شانس بقای نیم بندِ این رژیم نیز زیر سوال است. موضوعی که حتی نتانیاهو هم اخیرا به آن اعتراف کرد و تاکید نمود که اختلافات در روابط آمریکا و اسرائیل باید هر چه سریعتر حل شوند. از این رو، در تحلیل مواضع آمریکایی ها در مورد تحولات منطقه ای باید مراقب بود زیرا آن ها عادت کرده اند که به شیوه ای سخن بگویند اما کلاملا عکسِ آن رفتار نمایند. 

دیدگاه کاربران

معلم۳۵۲۹۲۹۱۰۱:۳۶:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۴
منافع ملی اولین درس در سیاست خارجی است.
ناشناس۳۵۲۹۴۵۴۰۸:۳۴:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۴
منافع استکباری
ناشناس۳۵۲۹۳۴۶۰۶:۵۶:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۴
نمیدونم چرا در تحلیلهای خارجی با واقعیت ماجرا اینقدر فاصله دارید، آمریکا در حمایت از اسراییل هیچوقت ظاهر سازی نکرده و محکم گفته حمایت میکنه. جنگ غزه هم به پاک سازی خونه به خونه رسیده و آخرش هست و حرف آمریکا اینه که اسراییل در جنگ غزه مراقب جان گروگانها باشه و زیاد روی هوش مصنوعی برای انتخاب اهداف تمرکز نکنه. اختلاف اخیر آمریکا و اسراییل هم بر سر حمایت جنگ نیست بحث بر سر سرعت حمایته. از نظر اسراییل آمریکا به دلیل بروکراسی داخلی در پشتیبانی کند عمل میکنه. نه حمایت آمریکا قطع شده، نه از اسراییل بابت ادامه جنگ ناراحته و نه نگران تلفات جانبی حمله ها است. اونایی هم که تو آمریکا در دولت و مجلس از اسراییل انتقاد میکنن دنبال سهام شرکتهای نظامی هستند نه دلسوزی برای خاورمیانه.
ناشناس۳۵۲۹۴۲۶۰۸:۱۸:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۴
عملا تمام سیاستگذاری آمریکا تحت آمریت منافع سهامداران کارخانه های اسلحه سازی ، لابی یهود و همزمان معتقدان کاهش جمعیت دنیا(overpopulation control) قراردارد و تدوین و پیاده سازی در جهت تحقق این است استراتژی ها توسط اندیشکده های تخصصی انجام میشود (حدود ۱۴۰۰اندیشکده تخصصی همکار دولت در آمریکا ) و در این بین در جهت تطهیر تامین سلاح های نسل کشی و کشتار جمعی و تعدیل اعتراضات افکار عمومی مانورهای متقلبانه ضد جنگ و کاهش تنش انجام میدهند (strategy as a trick ) عملا سیاست‌گذارها در پشت پرده قرارداشته و با تغییر دولت ها هیچ تغییر استراتژی در هدف‌گذاری ها انجام نمیشود صرفا ، افراد جابجا و نقش پلیس خوب و بد بسته به شرایط عوض میشود نه هدف‌گذاری ها ..این سیاست گذارهای پشت پرده اهداف خود را از طریق پلان های تدوین شده و در برخی موارد با روش کم هزینه جاسوس‌های در نمک پرورده نفوذی داخل دولت های دیگر پیش میبرند ،همین که رییس جمهوری که مبتلا به آلزایمر است را در رأس قرار میدهند میخواهند نشان دهند آنکه سیاست گذاری میکند پشت پرده است و چرخهای آمریکا حتی با فردی مبتلا به آلزایمر یا فرد دیگر که ثروتش از صنعت قمار وپرونده ای مملو از قانون گریزی و بدور از اندیشمندی آکادمیک هم .. در پرونده دارد در راس قوه مجریه (نه سیاست گذاری) میچرخد هدف تامین بستر ثروت و پول با هر وسیله ممکن ،برای گروهی اندک که در راس هرم والاستریت و مدیریت جهانی قراردارند و بقیه را همچون زنبورهای کارگر به کار میگیرندهر جا پتانسیل فروش سلاح دارد آتش آنرا تندتر میکنند برای دوشیدن اروپا از سناریو اوکراین ،برای دوشیدن کره جنوبی از سناریوی تحریک شبه جزیره کره ،برای دوشیدن ژاپن،واسترالیا و قطعا سنگاپور از بحرانسازی تایوان که پیش از آن قصد بحرانسازی در هنگ کنگ را داشتند اگر کشورها قدرت متعارف و نامتعارف همرا با حاکمیت عقلانیت مبتنی بر اصل شایسته سالاری را داشتند در تله های امنیتی بر باد دهنده ثروت ملی و در دام عوامل نفوذی آنها نمی‌افتند وگرنه همچنان ...
مهدی۳۵۲۹۴۲۹۰۸:۲۱:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۴
نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. پزشکیان: دنبال همین برجام روحانی هستید و نتوانستید احیایش کنید

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  5. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  8. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  9. زاکانی انصراف داد

  10. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  13. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  14. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  15. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  16. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  17. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  18. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  19. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  20. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  21. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  22. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  23. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  24. قالیباف یا جلیلی؟

  25. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

آخرین عناوین