ایجاد انقلاب صنعتی برای ایران و روسیه با امضای تفاهم‌نامه انتقال گاز

  4030407054 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر نفت گفت: همکاری ایران و روسیه در قالب تفاهم‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران، افزون بر افزایش جهشی سهم ایران در تجارت جهانی گاز، سبب تبدیل ایران به قطب گازی منطقه خواهد شد.

ایجاد انقلاب صنعتی برای ایران و روسیه با امضای تفاهم‌نامه انتقال گاز

به گزارش ایسنا، جواد اوجی در گفت‌وگویی رادیویی با گرامیداشت یاد رئیس‌جمهوری شهید و همراهانش، بیان کرد: ایران و روسیه بیش از ۱۰۰درصد ذخایر گازی جهان را دارند و ذخایر قابل برداشت ایران بیش از ۳۴ تریلیون مترمکعب است که رتبه دوم جهان و روسیه با نزدیک به ۴۰ تریلیون رتبه نخست ذخایر گازی جهان را دارد.

وی با اشاره به اینکه نقش ایران در حوزه کشورهای صادرکننده و تولیدکننده گاز، بسیار مهم است، افزود: شهید رئیسی از شهریور ۱۴۰۰ با سفرهایی که به روسیه داشتند و ملاقات‌هایی که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جهوری روسیه در مسکو، عشق‌آباد و تهران برگزار شد، همیشه این بحث را مطرح می‌کردند که جمهوری اسلامی این ظرفیت را دارد که برای انتقال گاز روسیه به ایران، همکاری‌های مشترکی داشته باشد.

وزیر نفت تأکید کرد: گام نخست بزرگ و خوب همکاری با کشور روسیه، توسعه میدان‌های نفتی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های روسی بود و اکنون به‌منظور توسعه هفت میدان نفتی کشور، در دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها، قرارداد بسته و عملیاتی شده است؛ اکنون میز در قالب این قرادادها، روزانه ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولیدی ایران، از محل عملیاتی شدن این قراردادهای میدان‌های جدید با شرکت‌های روسی بوده است.

به گفته اوجی، در دولت شهید رئیسی در زمینه انتقال گاز با دولتمردان روسیه نیز مذاکرات خوبی انجام و دیپلماسی انرژی فعال شد و جدا از مشارکت در توسعه میدان‌های نفتی و مشارکت در ساخت تجهیزات از جمله پمپ‌های درون شهری (به‌عنوان گام دوم)، موضوع انتقال گاز روسیه به ایران، سومین محور همکاری ایران و روسیه بود که با اراده هر دو رئیس‌جمهوری نشست‌های مختلف کارشناسی در دو کشور و بین دو شرکت بزرگ گازپروم و شرکت ملی گاز ایران برگزار شد که سرانجام روز چهارشنبه (ششم تیر) به امضای توافقنامه انتقال گاز روسیه به ایران انجامید.

وی با ابراز امیدواری برای تبدیل هر چه سریعتر این تفاهم‌نامه به قرارداد، تصریح کرد: اجرایی‌شدن این قراداد، سبب جهش قابل توجه ایران در بحث تجارت جهانی گاز می‌شود و سهم تجارت گاز جمهوری اسلامی با این قرارداد افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌های کشور در صنعت گاز که ۴۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال شبکه سراسری گاز، بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع شهری و روستایی و ۹۲ ایستگاه تقویت فشار در کشور در اختیار داریم، با توجه به جغرافیای ایران، می‌توانیم شاهد ترانزیت گازی ایران باشیم و افزون بر روسیه، کشورهای همسایه نیز از این قرارداد منتفع خواهند شد.

اوجی تأکید کرد: با عملیاتی شدن این قرارداد، افزون بر افزایش سهم تجارت گازی ایران، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قطب گازی در دنیا و منطقه شناخته خواهد شد و منافع اقتصادی بزرگ برای دو کشور، در بحث ناترازی، توسعه صنایع و افزایش صادرات به کشورهای همسایه و جهش اقتصادی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: به جرأت می‌گویم این همکاری دوجانبه انقلابی صنعتی برای کشور بوده که آخرین دستاورد دیپلماسی انرژی شهید رئیسی است.

وزیر نفت افزود: همچنین در قالب این قرارداد، انتقال فناوری گاز به شرکت‌های توانمند ایرانی و صدور خدمات فنی - مهندسی محقق خواهد شد.

اوجی با اشاره به اینکه در آغاز دولت سیزدهم ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد ما بوده‌اند، اما امروز این عدد به ۷۰۰ رسیده است، اعلام کرد: وزارت نفت در سه سال گذشته، رتبه نخست استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و ساخت بار نخست را میان دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها به دست آورده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۳۶۲۵۷۱۶:۳۶:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۷
یکی از دو کشوری که هردو تولید کننده گاز هستند و هر دو تحریم هستند به آن یکی گاز صادر می کند . بعد این موجب انقلاب صنعتی میشود ؟
ناشناس۳۵۳۶۷۴۷۰۱:۰۰:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۸
دانشت رو بالا ببر
ناشناس۳۵۳۷۰۴۸۱۲:۲۸:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۸
منطق داشته باش.
ناشناس۳۵۳۶۸۳۵۰۷:۱۲:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۸
کشور در درجه اول نیاز به انقلاب اقتصادی با اجرایی کردن قانون از کجا آورده ای دارد
ناشناس۳۵۳۶۹۱۲۰۹:۴۸:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۸
البته روسیه با پیش بینی این روزها از طریق خط لوله سیبری جریان صادرات به چین و آسیای جنوب شرقی را دارد
ناشناس۳۵۳۶۳۱۹۱۷:۲۲:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۷
انقلاب صنعتی ؟!!!
ناشناس۳۵۳۶۳۵۰۱۷:۵۱:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۷
صادرات گاز خام این همه سر و صدا نداره
ناشناس۳۵۳۶۷۵۷۰۱:۲۸:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۸
کاش صادرات میکردیم زنگنه از سالها قبل گاز کشور را با عدم تنوع بخشی سوخت های فسیلی و حذف نفت سفید و‌کازویبل به نفع دلالان صادر کننده این فرآورده ها و ارسال گاز به منازل جهت سوزاندن ،به سمت سوی اضرارملی در بخش انرژی هدایت کرد
ناشناس۳۵۳۶۹۵۵۱۱:۱۱:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۸
این یارو که گفتی بیست سال پیش وزیر بود ولی بازم دمت گرم
ناشناس۳۵۳۶۳۵۷۱۷:۵۶:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۷
دارندگان بزرگترین ظرفیت گازی که نمیتونن صادر کنن ؟؟؟
شکری۳۵۳۶۸۵۴۰۸:۰۹:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۸
وقتی میگه سایر کشورها منتفع خواهند شد یعنی میتونه صادر کنه . البته نه به اروپا به کشورهای غرب آسیا
ناشناس۳۵۳۶۴۰۸۱۸:۳۲:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۷
آیا دو کشور رقیب در بازار گاز و هر دو در تحریم و بدنبال افزایش سهم بازار. و نفوذ در بازار می‌توانند شرکای استراتژیک خوبی باشند و آیا روسیه این سرمایه گذاری را انجام خواهد داد تا رقیب خود را تقویت کند
ناشناس۳۵۳۶۵۱۹۲۰:۴۹:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۷
به روسیه هرگز اعتماد نداریم در طول تاریخ بارها ازپشت خنجر خوردیم
ناشناس۳۵۳۶۹۰۴۰۹:۴۱:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۸
در طول تاریخ از افتادن به هردو سمت غرب و شرق ضربه خوردیم سیاست اصلی کشور باید قدرت گیری متعارف و نامتعارف به حدی که شرق و غرب به خود اجازه ندهند در سیاست کشور دخالت کنند وسپس اتخاذ سیاست متوازن بین شرق و غرب و بهره بردن از هر دو سمت است با توجه به موقعیت ژیواستراتژیک ایران ،نه شیفت کردن افراطی از غرب به شرق یا از شرق به غرب ،افراطیون پزدرش یافته دامن غرب و یا شیفتگان شرف هر دو بایستی به دید سیاست متوازن مبتنی بر منافع ملی با ارتباط متوازن با هر بلوک برسند ،همانگونه که کسینجر در مورداوکرایین که با غرب گرایی افراطی در در دام جنگ غرب به نفع سهامداران اسلحه و سهامداران صادر کنندگان انرژی آمریکا به اروپا افتاد و کشور خود را به مهلکه کشاند کسینجر معتقد بود اوکرایین بجای پیوستن به پیمان ناتو میتواند با بیطرفی بدلیل واقعیت خود از هر دو طرف شرق و غرب امتیاز به نفع منافع ملی خود بگیرد از تاریخ درس بگیریم
ناشناس۳۵۳۶۵۳۳۲۱:۰۵:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۷
طبق گزارش های پژوهش شده ایران کمترین میزان رشد اقتصادی در پنجاه سال گذشته در منطقه را داشته است . راهی جدید را بروید . راهی که اندونزی و هند و برزیل و کشورهای پیروز رفتند .
ناشناس۳۵۳۶۸۹۷۰۹:۳۴:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۸
رشد اقتصادی 5.1 درصد و بیکاری 7.6 درصد شدبانک جهانی به جزئیات موفقیت دولت آیت الله رئیسی در اقتصاد ایران اشاره کرده و نوشته است: رشد اقتصادی ایران در نیمه نخست سال 24-2023 عمدتا در نتیجه عملکرد بخش نفت و خدمات به 5.1 درصد رسیده است.
ناشناس۳۵۳۶۹۵۹۱۱:۱۳:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۸
بانک جهانی آمار را از کشورها میگیره
ناشناس۳۵۳۷۲۸۶۱۸:۳۸:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۸
رشد اقتصادی باید توسط سفره ها اعلام گردد
ناشناس۳۵۳۶۵۷۵۲۱:۵۰:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۷
۱- انقلاب صنعتی که تمام شده، الان دوره صنعت 4.0 (Industry 4.0) و صنعت 5.0 است. ۲- گاز را به نیروگاه‌ها برسانید و برق نیروگاه‌ها را به مردم. هم سریعتر است و هم ارزانتر، و هم کم خطرترین. این بهینه‌ترین چاره است.
ناشناس۳۵۳۶۶۲۸۲۲:۴۰:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۷
بیش از ۱۰۰ درصد ذخایر گاز جهان رو داریم؟؟؟؟
ناشناس۳۵۳۶۷۶۴۰۱:۳۷:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۸
اخبار انرژی : https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/216679 بخشی از سخنان حسین آب‌نیکی، رئیس اسبق مرکز توسعه و فاوا سازمان انرژی اتمی:...بازگشت به غنی‌سازی ۲۰درصد را یکی از واقعیت‌های تلخ صنعت هسته‌ای می‌داند که زحمات شهدای هسته‌ای را به باد داده است. به‌نظر وی که سابقه زیادی در عرصه هسته‌ای داشته و از همکاران نزدیک شهید احمدی‌روشن و شهید فخری‌زاده بوده، پذیرش برجام، صنعت هسته‌ای را حداقل یک دهه به عقب برگردانده است و اگر دو سه سال خوب وقت بگذاریم، می‌توانیم صنعت هسته‌ای را به قابلیت‌های سال ۹۲ برگردانیم و این‌که برخی‌ها می‌گویند ما هر آنچه را که تعلیق کردیم یا از بین بردیم با فشردن یک کلید Undo برمی‌گردانیم، اصلا صحیح نیست...
علی۳۵۳۶۷۸۷۰۲:۴۵:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۸
خیلی عالیه که رقیبمون شریک میشیم
ناشناس۳۵۳۷۰۲۲۱۲:۰۴:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۸
البته دید ثانویه دیگری نیز وجود دارد ،در بازار شراکت استراتژیک بین رقبا هم اتفاق میافتد همکاری اتفاق رایجی بین رقباست به شرط آنکه بازار برای هردو رقیب کشش داشته باشد در زمینه نفت با توجه به تغییر نسل انرژی زمان محدودتر اما در زمینه گاز طبیعی این عامل صادق نیست و حداقل تا سال ۲۰۵۰ گاز قابلیت عرضه برای هر دو رقیب را خواهد داشت و ضمنا قرار نیست تحریم و جنگ اوکراین برای سالها ادامه پیدا کند روسیه انگیزه عدم تسلط شرکت های عربی بر منابع منطقه را نیز دارد و ریسک تحریم پذیری پروژه ها ی مشترک از جانب کشورهای غربی را هم ندارد . کارخانه‌های جنرال‌موتورز و تویوتا با یکدیگر به مونتاژ خودروها می‌پردازند، زیمنس و فیلیپس با یکدیگر نیمه‌رسانا تولید کرده، شرکت کَنون برای کداک دستگاه فتوکپی تولید می‌کند، تامسون فرانسه و جی‌وی‌سی ژاپن با یکدیگر دستگاه ضبط ویدئو می‌سازند و…، چیزی که ما آن را «همکاری رقابتی» می‌نامیم، شامل سرمایه‌گذاری‌های مشترک، قراردادهای برون‌سپاری و تحقیقات مشارکتی است .حتی با اینکه یک اتحاد استراتژیک بین دو شرکت، یکی از آنها را در برابر دیگری تضعیف می‌کند، اما می‌تواند هر دو شرکت را در برابر شرکت‌های دیگر قدرتمندتر سازد.شرکت ملی نفت ایران (N.I.O.C.) در سال 1997 مجموعه ای از قراردادهای همکاری با شرکت ملی نفت روسیه (گازپروم) برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی امضا و تعدادی قرارداد اکتشاف و تولید و توزیع گاز طبیعی را منعقد کرد. سایر شرکت های نفتی روسیه در اواخر دهه 2000، در سال‌های 2013 و 2014، قراردادهای توسعه E&P و توسعه زیرساخت‌ها به ارزش حدود 10 میلیارد دلار امضا کردند. در سال 2016، گازپروم یک درخواست رسمی برای مشارکت با شرکت ملی نفت ایران ارائه و در ساخت اولین کارخانه مایع سازی گاز طبیعی کشور فعالیت کرد. در بسیاری از موارد، شرکت‌های روسی تعهد خود را به بازار ایران با امضای قراردادهای همکاری در مواجهه با مخالفت‌های قابل توجه غرب نشان دادند. به همین ترتیب، در حالی که تحریم‌های فزاینده‌ای تأثیری بر خروج موقت شرکت‌های نفتی خصوصی روسی با منافعی در ایالات متحده، مانند لوک اویل، از ایران داشت، گازپروم هرگز آن را ترک نکرد.
ناشناس۳۵۳۷۰۲۷۱۲:۰۹:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۸
ایران دومین دارنده مخازن گاز طبیعی دنیا که گاز خودش رو باید تو فرصتی که دنیا به گاز نیاز داره و روسیه تحریم شده بازاریابی کنه و بفروشه داره برای یکی از بزرگترین رقیب های فروش گاز خودش مشتری میگیره و فروشش رو تسهیل می‌کنه .... این عجیب نیست

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  3. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  4. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  5. دروغ‌های بزرگ!

  6. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  7. زاکانی انصراف داد

  8. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  9. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  10. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  11. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  12. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  13. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  14. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  15. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  16. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  17. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  18. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  19. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  20. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  21. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  22. قالیباف یا جلیلی؟

  23. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  24. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  25. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آخرین عناوین