واردات خودروهای کارکرده به کجا رسید؟

  4030905053

واردات خودروهای کار کرده ۲سال است که معطل آیین‌نامه و نحوه و تامین ارز آن است در چنین شرایطی به‌گفته رئیس مجلس، سالانه ۸میلیارد دلار ارز به مونتاژکاران تخصیص می‌یابد و اگر فقط یک میلیارد دلار به واردات خودروهای کارکرده اختصاص می‌یافت بخشی از مشکلات بازار رفع می‌شد.

واردات خودروهای کارکرده به کجا رسید؟

روزنامه همشهری نوشت: هفته گذشته مجوز افزایش قیمت محصولات داخلی صادر شد. طبق این مجوز، قیمت ۲۶محصول ایران خودرو و سایپا بین ۲۱تا ۳۵درصد افزایش یافت.

این موضوع بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت؛ چرا که مردم و کارشناسان بر این باورند که قیمت خودروهای داخلی در شرایطی افزایش یافته که با قیمت‌های فعلی می‌توان خودروهای با کیفیت خارجی خریداری کرد؛ اما بالا بودن نرخ تعرفه واردات خودروهای نو و نامشخص بودن نحوه اجرای مصوبه مجلس برای واردات خودروهای کار کرده بازار خودرو را آشفته کرده و مردم همچنان مجبورند خودروهای داخلی را با کیفیت پایین‌تری نسبت به ‌خودروهای خارجی خریداری کنند.

به‌نظر می‌رسد در شرایطی که مجوز افزایش قیمت محصولات داخلی داده شده، تعرفه گمرکی هم باید با کاهش بیشتری مواجه شود تا واردات خودروهای خارجی با قیمت پایین‌تری انجام شود و بازار رقابتی‌تر شود و در عین حال تکلیف واردات خودروهای کار کرده نیز مشخص شود؛ موضوعی که فعلا توجهی به آن نشده و بازار خودرو را در ابعاد داخلی غیررقابتی کرده است.

تخصیص ۸میلیارد دلار برای واردات قطعات

افزایش انتقادها به افزایش قیمت خودرو و نبود یک بازار رقابتی به مجلس هم کشیده شد و واکنش رئیس مجلس را هم در پی داشت؛ به‌طوری که محمدباقر قالیباف، به نقد سیاست‌های دولت در زمینه واردات خودروهای دست دوم پرداخت و گفت: درحالی‌که حدود ۸میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو، عمدتاً به مونتاژکاران، اختصاص یافته است، از ورود خودروهای کارکرده به‌بهانه کمبود بودجه ممانعت به‌عمل می‌آید؛ این درحالی‌است که می‌توانستیم با تخصیص فقط یک میلیارد دلار ارز به واردات خودروهای کارکرده، بین ۸۰تا ۱۰۰هزار دستگاه خودرو را با قیمت متوسط ۱۰تا ۱۲هزار دلار وارد بازار کنیم.

به گزارش همشهری، آنطور که آمارها نیز نشان می‌دهد، سال گذشته مونتاژکاران جمعا ۲۵۱هزار دستگاه خودروی سواری، ۳۲هزار دستگاه وانت و ۷۱۸دستگاه ون تولید کرده‌اند که جمعا رقمی بالغ بر ۲۸۴هزار دستگاه است. این به‌معنای آن است که به جای پرداخت سالانه ۸میلیارد دلار می‌توان با اختصاص ۳میلیارد دلار به واردات خودروهای دست دوم به اندازه کل تولید خودروسازان مونتاژی و بیشتر از آن خودرو وارد کشور و بخش زیادی از منابع ارزی که به ‌خودروسازان مونتاژی اختصاص می‌یابد را نیز صرفه جویی کرد. ضمن اینکه میزان استقبال از این خودروها بسیار بیشتر از خودروهای بعضا بی‌کیفیتی است که توسط برخی مونتاژکاران داخلی تولید و با شرایط غیرمنصفانه روانه بازار می‌شود.

نمایندگان مجلس چه می‌گویند؟

محمدتقی نقدعلی، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان:

یکه‌تازی صنایع خودروسازی کشور قیمت محصولات آنها را به‌طور متناوب افزایش داده که این مسئله نارضایتی اقشار مختلف مردم را به‌همراه داشته است. مادامی‌که فضای بازار داخلی خودرو در انحصار این کارخانه‌ها باشد و امکان رقابت محصولات مختلف فراهم نشود، احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد. استخدام‌های فراگیر و بدون برنامه در این صنایع بهانه‌ای شده است تا فشار افزایش قیمت‌ها بر دوش خریداران باشد؛ درصورتی‌که نیاز به این حجم از به‌کارگیری نیرو نبود.

شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

گزارش خودروسازان در زمینه افزایش قیمت محصولات قانع‌کننده نبود. باید در راستای ساماندهی بازار خودرو به قانون مجلس عمل شود و هر کسی از اجرای قانون شانه خالی کند، قطعا نمایندگان مجلس از ابزارهای نظارتی استفاده می‌کنند. روز گذشته درخصوص واردات خودروهای کارکرده در وزارت صنعت، نشستی برگزار و مقرر شد تا پایان هفته جاری دستورالعمل آن تهیه شود. کمیسیون صنایع و معادن، موضوع گرانی خودروی تولید داخل و ساماندهی بازار این محصول را در دستور کار خود قرار می‌دهد و از کنار آن به راحتی نمی‌گذرد.

علیرضا سلیمی، نماینده تهران:

دوستان درباره افزایش قیمت‌ها می‌فرمایند که این اقدام دستوری نیست؛ اگر دستوری نیست چرا عوارض واردات تعیین و اجازه داده نمی‌شود واردات خودرو صورت بگیرد؟

مهدی اسماعیلی، نماینده مردم میانه:

اخیراً خبر گرانی خودرو با شیب تند ۳۰درصدی بدون اینکه کیفیت آنها ارتقا پیدا کند، جو نارضایتی در کشور ایجاد کرده است؛ اگر خودروسازی برای خودروسازان صرفه اقتصادی ندارد، خودروسازی را تعطیل و آن را رها کنند و بیش از این جان و روان مردم را به بازی نگیرند.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  2. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  3. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  4. بازگشت روحانی به سیاست با پرواز در خواب/ نسخه‌ جدید لاریجانی/ ادعای تازه درباره تابعیت فرزندان ظریف

  5. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  6. بدهکاران، طلبکار شدند!

  7. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  8. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  9. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  10. فمینیسم ایرانی و عبور از سکولاریسم

  11. آواز خواندن یک روحانی با تک نوازی ویولون

  12. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  13. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  14. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  15. درد بیمار و ناز طبیبان !

  16. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  17. فردوسی‌پور و فرش قرمزی که پهن نشده!

  18. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  19. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  20. یارانه‌ها واریز شد

  21. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  22. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  23. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  24. روایت عجیب حسن روحانی از نامزدی اش در انتخابات/ خواب سیدمحمد خاتمی را دیدم!/ خاتمی را زیر بالم گرفتم و به آسمان بردم!

  25. کمالوندی: ظرفیت غنی‌سازی را افزایش دادیم  

پربحث‌های هفته

  1. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  2. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  3. یارانه‌ها واریز شد

  4. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  5. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  6. چرا خانه دار شدن، خیال محال نیست

  7. یارانه آبان واریز نشد/زمان واریز؛ نامعلوم!

  8. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

  9. همتی: معتقد به اقتصاد دستوری نیستیم

  10. توضیحات اتابک درباره افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا  

  11. تصمیم اخیر دولت، قیمت خودروهای ایرانی را نجومی‌تر کرد + جدول قیمت

  12. جزئیات جدید از دلیل عدم واریز یارانه آبان ماه

  13. تداوم حیات خودروسازان با پول مردم

  14. مقایسه تورم ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس

  15. افزایش نرخ عوارض ۵ آزاد راه کشور از اول آذر+ نرخ جدید 

  16. قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا ابلاغ شد

  17. موافقت کمیسیون تلفیق با کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰درصد

  18. گرانی ۴۰ درصدی بنزین، خبر قطعی یا تشویش اذهان عمومی؟

  19. وضعیت پرداخت مفسده‌انگیز حق مأموریت ارزی، به دوران قبل از شهید رئیسی برگشت!

  20. کارمندان دولت حتما بخوانند/ میزان افزایش حقوق ۱۴۰۴ کارمندان ۳۰ درصد می‌شود؟  

  21. مهار گرانی یا گران کردن؛ دولت برای کدام برنامه دارد؟!

  22. نرخ تورم سالانه آبان ماه ۳۳.۱ درصد شد  

  23.  یارانه نقدی ۱۴۰۴ با افزایش ۳۵درصدی ارز ترجیحی زیاد می‌شود؟

  24. زمین مسکن ملی؟!؛ آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم!

  25. از برق تا تخم‌مرغ؛ افزایش حداقل ۴۰ درصدی نرخ سبد معیشت

آخرین عناوین