به احترام نابغه فاو

سردار احمد نوريان رييس انديشگاه عالي تجربه نگاري انقلاب اسلامي، گروه فرهنگی الف،   4030518033

 

پس از گذشت نزدیک به 37 سال، قرار است عصر امروز پنجشنبه (هجدهم مرداد) با برگزاري يادواره ملي «نابغه فاو» در برج ميلاد تهران، شهيد «محمدحسن طوسی» تا حدودي به مردم عزیز کشور به ویژه نسل جوان امروز ما و جهان اسلام شناسانده شود.

سردار رشید اسلام شهید محمد حسن طوسی جانشین لشكر ويژه 25 كربلا از فرماندهان دوران دفاع مقدس، اسوه های ارزشی سپاه و قهرمانان گمنام حفظ امنیت کشور است و از خانواده اي است كه دو فرزند ديگر آن، «ابراهیم» و «محمدحسین» نيز به شهادت رسيده اند. 

رهبر معظم انقلاب اسلامي در نشستي با ستادها و کنگره های بزرگداشت شهدا چنين فرموده اند: «شهدا هویت ملت ما هستند. نباید هویت خود را فراموش کنیم.» و در تعبیر زیبای دیگري اشاره داشته اند: «بزرگداشت نام و یاد شهیدان، جهاد است همان جهادی که نگذاشت خون های مقدس ریخته شده در کربلا پایمال شود».

با توجه به اینکه کنگره گرامیداشت سرداران و 14 هزار و 500 شهید استان مازندران در سال جاری برگزار می شود، به دلیل ویژگی ها و نقش کلیدی اطلاعات عملیات در دوران جنگ تحميلي و دفاع مقدس به ویژه فردي  نظير شهید محمدحسن طوسی، جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس که در مسئولیت های مختلف در مرکزیت نظام حضور دارند، تصمیم گرفتند در کنار جوانان مازندرانی متعهد، مومن و ولایی با تخصص ها و تجارب فرهنگی متنوع، ستاد مردمی تجلیل از شهدا را با اولویت شهدای اطلاعات عملیات با محوریت شهید محمدحسن طوسی در دستور کار قرار دهند تا یکی از چهره های اثرگذار در مقیاس ملی را به صورت خودجوش بازخوانی و معرفي كنند.

این اقدام با اعلام طرح ملي معرفي شهدای اطلاعات کشور از جانب سرلشگر باقري رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همزمان شد كه شهید طوسی یکی از 20 شهید محوری آن بود. این اعلام، روح جدیدی در ستاد مردمی یادواره به وجود آورد.

ستاد مردمی از مدت ها قبل، پژوهشی در باره این شهید و شهدای اطلاعات و عملیات انجام داده بود. در این تحقیق که در آن، با فرماندهان شاخص جنگ و نخبگان دفاع مقدس مصاحبه شده بود، نقطه نظرات دقیقی از این چهره ارزشمند به دست آمد. از جمله سرلشكر  «محسن رضايي» فرمانده اسبق کل سپاه و فرمانده دوران دفاع مقدس کفت : «شهید محمدحسن طوسی» از چهره های نادر جنگ و جزو 3 فرمانده ای است که هم درحوزه اطلاعاتی شاخص بود و هم فرمانده ای توانمند بود که قابلیت ارتقاء به مسئولیت های بالا را داشت و به همين دليل، به «مرتضي قرباني» فرمانده لشگر ويژه 25 كربلا  درخصوص بکارگیری ایشان در رده جانشینی لشگر توصیه کرده بودم.

سرلشگر «يحيي صفوی» فرمانده بعدي كل سپاه و از فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس نيز شهيد طوسي را «مالک اشتر لشگر ویژه 25 کربلا» معرفی کرده و سردار «محرابی» مسئول اطلاعات عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، نقش شهيد طوسي را در جنگ بویژه عملیات والفجر 8 يك نقش استثنایی، هماهنگ کننده یگان ها و تعیین کننده در موفقیت عملیات فتح فاو برشمرده است.
در مجموع، بر اساس نتايج پژوهش مذكور، اهم ویژگی های این سردار سرافراز دفاع مقدس عبارتند از:
1- توانایی های ويژه ذهنی و فکری و ضریب هوش بالای ایشان
2- نگاه نافذ و هوشمندانه به مسائل در صحنه عمل
3- قدرت حل مساله و تجزیه و تحلیل آن (از جنبه های مختلف به مساله نگاه کردن و ارائه راه کارهای متقن)
4- رزمنده ای بسیار شجاع و بی باک که در عین حال با فکر و تدبیر عمل می کرد و اهل مشورت و دوراندیشی بود،
5- دارای قدرت خلاقیت و نوآوری و ابتکار عمل و ریسک پذیری حساب شده
6- مقید به نظم و انضباط بر گرفته از ایمان و اعتقاد
7- دارای دقت نظر بالا، رازداری که لازمه کار اطلاعاتی است. چنين افرادي کم حرف هستند، بدون مطالعه حرف نمی زنند و از سعه صدر و انعطاف پذیری بالايي برخوردارند.
8- داراي مهارت بالاي نظامی در حوزه های عمومی و تخصصی
9-  برخورداري از روحیه سخت کوشی و خستگی ناپذیری.
شهيد طوسي از عملیات بدر در اسفند 63 تا لحظه شهادت در فروردين سال 66  در عمليات کربلای 8 در 11 عملیات کوچک و بزرگ  اعم آفندی و پدافندی نقش جدی داشت. قدس یک و دو، عملیات منتفی شده البیضه تا والفجر 8، عملیات تکمیلی والفجر8 ، عمليات کربلای 1، كربلاي 4 و 5 و عملیات تکمیلی آن بویژه عملیات کربلای 8 از جمله اين عمليات هاي 11 گانه بود. شهيد طوسي در همان حال كه مراحل شناسایی عملیات والفجر8 انجام می شد و غواصان آموزش می دیدند، همزمان باید دشمن را در هورالعظیم، منطقه عملیاتی قدس یک و دو رصد می کرد، تحرکات و اقدامات آن را زیرنظر مي داشت و یک عملیات فرعی را نيز مدیریت می نمود و در دهلران خط پدافندی را پوشش می داد.
 این برادر عزیز و نیروهای همکارش با وجود همه اين تلاش ها  و فشارها، خم به ابرو نمی آوردند. به دليل اين شرايط، بعضی اوقات خواب به چشمان آنها نمی رفت. این حجم از کار و مسئولیت، با منطق نظامی معمول همخوانی نداشت اما عشق و تعهد و روحیه بسیجی و سر از پا نشناختن ایشان غیرقابل توصیف و مثال زدنی است.

این فرمانده گرانقدر، انسانی مومن، بصیر، ولایی، مطیع امام(ره) و محب اهل بیت (ع) بودکه خود را سرباز امام زمان (عج) می دانست، اهل توسل و دعا و گریه بود، ارادت ویژه به حضرت فاطمه (س) و حضرت اباعبدالله (ع) داشت، دائم الوضو، مقید به نماز اول وقت و جماعت، اهل نماز شب، متوکل، با اخلاص، بسیار متواضع و با پشتکار بود.

شهيد طوسي فردی با درایت و تیزهوش بود که با ابتکار عمل، شجاعت، اتقان در عمل و صبوری مثال زدنی در لبه جلوئی هر عملیات و کسب موفقیت و فتوحات رزمندگان اسلام قرار داشت و افتخارات جاودانه ای را بویژه در فتح فاو برای همیشه تاریخ ثبت كرد تا برای نسل حال و آینده كشور به منظور حفظ کیان اسلام و میهن و صیانت از مردم عزیز، درس آموز باشد.

به پاس اين مجاهدت ها، امروز يادواره ملي ايشان برگزار مي شود. استاد «محمد روح‌الامین» زحمت طراحی پوستر شهید طوسي را کشیده اند و چهار سرود مردمی نيز براي يادواره ساخته شده است. مؤسسه شهید باقری وابسته به سازمان اطلاعات نظامی دفاع مقدس یکی از مجموعه هایی است که با برگزاركنندگان يادواره، همکاری خوبي داشته است. همچنین دیوارنگاره‌ای با تصوير شهيد طوسي در خيابان دماوند تهران حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا چهارراه تهرانپارس بعد از بزرگراه امام علی (ع) طراحی شده که آماده رونمايي است.

 وقایع‌نگاری مصور شهید، چاپ کتاب خرده‌روایت‌ها، راه‌اندازی سایت «نابغه فاو» با هدف معرفی شهید و فعالیت‌های مرتبط با آن، رونمایی از کتاب رمان شهید، انجام تبلیغات محیطی در مسیرهای جاده کندوان، هراز و سوادکوه، تجدید چاپ کتاب خاطرات همسر شهید و همچنين تجليل از خانواده هاي 5 فرمانده محوري شهيد در حوزه اطلاعات-عملیات و سه شهید امنیت و مدافع حرم از ديگر برنامه هاي امروز يادواره شهيد محمدحسن طوسي است.

وقتی شهر فاو را رزمندگان اسلام در سال ششم جنگ تحميلي تصرف کردند، پرچم متبرک حرم امام رضا (ع) که فرمانده کل وقت سپاه قبل از عملیات براي سردار «مرتضی قربانی» فرمانده وقت لشگر خط شکن 25 کربلا فرستاده بود، بر تنها گلدسته مسجد شهر فاو به اهتزاز درآمد. اين پرچم نيز قرار است امروز با حضور خادمیاران رضوی در مراسم يادواره شهيد طوسي رونمایی شود.
علاوه بر اينها، دو مستند تلويزيوني در باره شهيد طوسي تولید شده که یکی به دوران زندگی ايشان از بدو تولد تا شهادت می‌پردازد و دیگری در خصوص نبوغ اين شهید است. مستند جداگانه دیگری نيز در باره شهيد طوسي برای ارائه در جشنواره سینما حقیقت تهیه شده است.

 بنیاد روایت فتح هم ساخت فیلم ارزشمندی در باره مقابله با توطئه هاي گروهک‌های چپ و ضد انقلاب، و منافقین در جنگل‌های شمال كشور از گیلان تا گلستان در دست تولید دارد که در آن به نقش شهید طوسي نیز پرداخته می شود.

 در مجموع این فعالیت ها بخشی از اقداماتی است که تلاش مي كند گوشه‌ای از شخصیت و عملکرد شهيد محمدحسن طوسي سردار سرافراز دوران دفاع مقدس را در نقش یک فرمانده مقتدر و محبوب به جامعه، خصوصا نسل جوان امروز ما و آیندگان معرفی كند.

ما سعی کرده ايم به همت جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس و جوانان عزیزی که داوطلبانه، با عشق و ارادت به شهدا پای کار آمده بودند، این يادواره را با هماهنگی و زیرنظر کنگره سرداران و 14500 شهید استان مازندران برگزار كنيم و امیدواریم با توفیقات الهی، قدم های بعدی برای معرفی سایر ابعاد زندگی، شخصیت، مشی و مرام و عملکرد این شهید عزیز برداشته شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  5. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  6. قدردان پلیس هستیم اما...

  7. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  8.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  9. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  10. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  12. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  15. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  16. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  17. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  18. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

  21. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  22. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  23. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  24. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

  25. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

آخرین عناوین