کمبود برق فقط تقصیر مردم نیست

گروه تعاملی الف،   4030605001 ۱۰۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
کمبود برق فقط تقصیر مردم نیست

گروه تعاملی الف - سعیدرضا مهدوی

این روزها با افزایش غیرطبیعی گرمای هوا، قطعی برق هم سبب سختی بیشتر مردم و‌ همچنین اختلال در کار ادارات شده است. با اینکه از نظر جمعیت و مساحت رتبه ۱۸ دنیا را داریم، اما از نظر تولید برق رتبه هفتم هستیم. مسئولین مصرف غیر اصولی و عدم صرفه‌جویی مردم و کارخانجات را عامل این خاموشی‌ها می‌دانند. اما مقایسه مصرف برق ایران با کشورهای دیگر چندان صحیح نیست.

طبق گزارشی که چند روز پیش منتشر شد از بین ۱۵ شهر گرم جهان ۶ عدد متعلق به ایران بود. و بقیه مربوط به چند کشور پس باید بپذیریم که ایران در میان گرم‌ترین کشورهای جهان و با جمعیت بالا است که مصرف زیاد برق را جهت سرمایش توجیه می‌کند، اما فرسوده بودن و بهینه نبودن تجهیزات کارخانه‌ها، تاسیسات خانگی و فرهنگ مصرف هم از عوامل افزایش مصرف برق می‌باشد. اما در هر حال شدت گرمای هوا هم در این مصرف بسیار تاثیر گذار است. لذا ضمن صرفه‌جویی در مصرف، تغییر فرهنگ مصرف و بهینه کردن تجهیزات مصرف‌کننده برق باید به افزایش تولید هم فکر کرد.

اما تولید برق خود می‌تواند سبب افزایش گرما و آسیب به محیط زیست شود، پس تولید برق هم به هر روش دارای بهره‌وری مناسب نیست. با توجه به اینکه نیروگاه‌های حرارتی ضمن انتشار گازهای گلخانه‌ای و تولید آلودگی حرارتی، سبب افزایش مصرف آب در این بحران خشکسالی می‌شود و بیشتر تولید برق ما نیز از این‌گونه نیروگاه‌ها تامین می‌شود، باید در روش تولید برق تجدید نظر کرد. بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، هزینه ساخت یک نیروگاه حرارتی برای تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار، نیروگاه پنل خورشیدی ۶۵۰ میلیون دلار و نیروگاه هستهای ۲ میلیارد دلار است.

با توجه به آمار فوق که بر اساس اطلاعات خبرگزاری‌ها و قیمت تجهیزات تولید برق خورشیدی از فروشگاه‌های توزیع این نیروگاه‌ها بدست آمده است، در ظاهر هزینه ساخت نیروگاه حرارتی از همه انواع آن کمتر است. اما باید این موضوع را در نظر داشت که نیروگاه خورشیدی نه نیاز به سوخت دارد و نه آب و نه تنها سبب آلودگی گرمایی نمی‌شود که با تبدیل انرژی خورشید به الکتریکی سبب جلوگیری از افرایش دما به دلیل جلوگیری از جذب گرما توسط زمین می‌شود. تنها مشکل نیروگاه‌های خورشیدی مساحت بسیار زیاد برای نصب پنل‌ها می‌باشد که با توجه به اینکه کشور پهناور ما دارای زمین‌های بسیار زیاد با آفتاب فراوان است نیاز به این مساحت مشکلی ایجاد نمی‌کند.

با توجه به مقایسه هزینه ساخت نیروگاه‌ها، هزینه سوخت، نیاز به آب، نیاز به نگهداری و ... ، به نظر می‌رسد ساخت نیروگاه‌های پنل خورشیدی در کشور ما کاملا به صرفه بوده و نیاز به برق را میتوان با انرژی خورشیدی تامین کرد.

لذا تابش شدید خورشید در کشور ما نه تنها نباید ناراحت کننده باشد که باید از این ظرفیت برای تولید برق پاک و پایدار استفاده کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۱۵۴۱۱۴:۱۴:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۵
نتیجه سال ها تحریم شده بی برقی کشور
ناشناس۳۵۹۱۶۱۰۱۵:۱۱:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۵
ربطی ندارد
ناشناس۳۵۹۱۷۰۸۱۶:۳۸:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۵
ربط داره زیر ساختهای نیروگاهها فرسوده و قدیمی است و تکنولوژی ساخت نیروگاه جدید و پر بازده نداریم
ناشناس۳۵۹۱۹۹۸۲۳:۵۰:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۵
نیاز نیست برای مصرف بی رویه و زیاد انرژی دولت متحمل هزینه اضافی بشه. مردم هم با توجه به شرایط فعلی باید صرفه جویی کنند.متاسفانه تجربه نشان داده که هر چیزی با هزینه مناسب در دست مردم قرار بگیره شروع میکنند به اسراف منابع در دسترس...از محیط زیست و انرژی گرفته تا اقلام خوراکی و مصرفی.ما به نسل‌های آینده هم تعهداتی داریم که باید به آنها متعهد باشیم. اهمال و کوتاهی از هر دو طرف دولت و وهم ملت صورت گرفته که باید به اشتباهاتمان در مصرف و عرضه سرمایه های ملی آگاهی پیدا کنیم.
ناشناس۳۵۹۲۰۴۳۰۳:۵۷:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۶
وقتی اطلاع نداری حرف الکی نزن. دلیل اصلی بی برقی، عدم توسعه نیروگاه ها در دولت روحانی بود
ناشناس۳۵۹۲۳۴۶۱۳:۱۶:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۶
واگذاری اکثر نیروگاه ها به بخش خصوصی از جمله بانک ها در دوره احمدی نژاد و عدم شناخت صاحبان جدید از نحوه اداره نیروگاه ها و کم رنگ شدن نقش وزارت نیرو در تولید ، عدم صدور مجوز جهت افزایش قیمت خرید برق از نیروگاه ها ، بازنشستگی نیروهای متخصص و با تجربه وکمبود منابع سوخت وعدم توجه به گسترش تولید با انرژی های نو و.....همزمان با افزایش طبیعی مصرف باعث ناترازی پانزده تا بیست گیگاواتی برق شده است.
ناشناس۳۵۹۱۸۴۶۱۸:۲۸:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۵
از نظر شما هیچ چیزی به تحریم ربط نداره ! این همه دانشمند اقتصاد داریم که پادکست های مفید منتشر می کنند چرا وقت نمی گذارید قبل از اظهار نظر دو تا پادکست گوش کنید ؟
ناشناس۳۵۹۲۰۵۷۰۶:۳۱:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۶
سالها صنعت برق ایران از تکنولوژی های جدید و سرمایه گذاری به دلیل تحریم محروم بوده و این شرایط در صورت تداوم سالهای سختی برامون رقم خواهد زد
ناشناس۳۵۹۱۷۶۱۱۷:۱۱:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۵
خود ایران نیروگاه ساز درجه یک در دنیا هست عزیز
ناشناس۳۵۹۲۱۰۷۰۸:۲۴:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۶
پس چرا نمی سازه ؟
ناشناس۳۵۹۳۰۱۶۰۹:۵۲:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۷
پس چرا برق قطع میشه و ناترازی برق داریم؟؟!!
ناشناس۳۵۹۳۴۰۷۱۲:۵۱:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۷
در حال حاضر ایران قادر به ساخت تجهیزات اصلی هیچ کدام از انواع نیروگاه از جمله نیروگاه بخار ،توربین گاز ،توربین آبی،توربین بادی و پنل های خورشیدی نیست همچنین در دنیا هم شرکتهای بزرگ همه تجهیزات را کلا خودشان نمی سازند مثلا میتسوبیشی بویلر نیروگاه بخارش را از آنسالدو ایتالیا می گیرد و ژنراتورش را از جنرال الکتریک و .....ولی به دلیل تحریمها هیچ شرکتی حاصر به همکاری با ایران نیست ودر حال حاضر ۲۰ هزار مگاوات در پیک کسری برق داریم .
ناشناس۳۵۹۱۸۱۵۱۷:۵۰:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۵
به عنوان شخصی با۲۵ سال تجربه در یکی از نیروگاه های حرارتی کشور ، مشکل برق ایران را یک مشکل مدیریتی می دانم . برق ارزان و بدون صرفه ۲ مشکل همزمان ایجاد کرده : اولا باعث رشد مصرف زیاد در جامعه شده و از طرفی تولید بدون صرفه و پر از ضرر برق باعث شده کسی در تولید برق و ساخت و نگهداری نیروگاه که بسیار پر هزینه و گران است سرمایه گذاری نکند و این باعث ناترازی مصرف و تولید شده که هر سال دارد بدتر می شود
رضا۳۵۹۱۹۹۱۲۳:۱۴:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۵
اون که بله، ولی حضور افغانی ها در ایران را فراموش نکنید ،یازده میلیون! اینها برق ،آب ،ارز،مدرسه،نان و...را دراین سه سال به تاراج بردند
مهریار۳۵۹۲۱۵۰۰۹:۳۲:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۶
افغانستانی بدبخت خونش دو تا کولر گازی و یخچال ساید بای ساید داره ؟ده نفری تو یک خونه زندگی میکنند .
ناشناس۳۵۹۲۲۰۷۱۰:۳۲:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۶
آدم اگر یخچال ساید و کولر گازی داشته باشه از اینکه ده تا بچه داشته باشه کمتر هزینه می کنه
ناشناس۳۵۹۲۱۸۰۱۰:۰۴:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۶
نتیجه سال ها بی برنامگی شده این ......
ناشناس۳۵۹۱۵۴۴۱۴:۱۸:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۵
نگارنده محترم هنوز نمی داند ما ناگزیر به احداث نیروگاههای حرارتی با راندمان بالا هستیم. چون شبکه تولید و توزیع برق بشدت فرسوده است. اساسا برق تولیدی نیروگاههای خورشیدی در طی روز است و بدلیل نبود امکان گسترده ذخیره سازی تولیدات برق این نوع نیروگاهها در شب این نیروگاهها کارایی ندارند.
سعید۳۵۹۱۶۵۰۱۵:۳۸:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۵
همه اینها راه حل دارند عزیز من!
ناشناس۳۵۹۱۸۰۶۱۷:۴۰:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۵
راه حل که البته داره و در کل دنیا تجربه شده ولی هم بودجه می خواد و هم تجهیزات و هم تکنولوژی جدید هیچ کدام نیست !
ناشناس۳۵۹۲۱۳۷۰۹:۱۶:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۶
همه آنها هست!
ناشناس۳۵۹۲۲۲۲۱۰:۴۶:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۶
پس چرا نمی سازیم ؟ نگو تقصیر روحانی است ! چون در مملکت غیر دولت - نهادهای نظارتی و مجلس و مصلحت نظام و ... هم وجود دارند که می توانند دولت را ملزم به انجام کارهای ضروری کنند
ناشناس۳۵۹۱۸۵۳۱۸:۳۵:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۵
فرسودگی شبکه انتقال و توزیع هیچ ربطی به نوع نیروگاه ندارد دوست عزیز. ضمن اینکه ظرفیت منصوبه نیروگاه های در کشور بسیار بالاست و جوابگوی زمان غیر پیک هست به طوری که ما در روزهای غیر پیک صادرات برق را هم داریم. دوم اینکه اتفاقا نیروگاه های خورشیدی در طول روز که بیشترین نیاز را به برق داریم، تولید میکنند. ما در شب به برق نیاز نداریم به طوری که مجبوریم نیروگاه ها را از مدار خارج کنیم.
امیر۳۵۹۱۸۸۰۱۹:۱۶:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۵
نمیشه کل برق از نیروگاه خورشیدی گرفت اما مصرف برق هم در روز خیلی بالاست در تابستان برای خنک کردن منازل، باز بودن اداره جات و مغازه ها و از همه مهمتر مصرف صنعت که شب تعطیل است پس میشه بخش بزرگی و در روز از کسری و از نیروگاه خورشیدی تامین کرد و هم زمان بله نیاز به نیروگاه سوختی و هسته ای و بادی هم هست
ناشناس۳۵۹۲۰۸۳۰۷:۴۴:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۶
پیک مصرف برق هم در تابستان و در اوج ساعات روز است یعنی ساعت ۱۲ تا ۱۷ که دقیقا در همین زمان اوج تولید برق خورشیدی است پس میتوان در زمان پیک مصرف با نیروگاه خورشیدی به طور همزمان با گرما برق تولید کرد ، البته این موضوع را باید در نظر داشت که امکان ذخیره سازی برق هم وجود دارد که البته هزینه ساخت را بالا میبرد
ناشناس۳۵۹۱۵۶۷۱۴:۴۱:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۵
فقط تقصیر مردم نیست چیه؟؟ اصلا تقصیر مردم نیست. دولت باید نیروگاه بسازه
ناشناس۳۵۹۱۶۰۸۱۵:۱۰:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۵
قبلا هرخانه یک کولر می داشت الان کم کم دارند دو کولر و کولر گازی اضافه می کنند برق هم مجانی انگار...
ناشناس۳۵۹۱۷۹۸۱۷:۳۳:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۵
مردم بیکار و بیمار نیستند که کولر ردیف کنن حتما کولر ها جواب نمی ده
ناشناس۳۵۹۱۸۴۸۱۸:۳۱:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۵
کیفیت کولر ها پایینه منازل ما مناسب آب و هوای ما ساخته نمی شه و اتلاف انرژی داریم وگرنه کولر که خوشگل نیست برای زیبایی زیاد بخریم !
ناشناس۳۵۹۲۰۰۷۰۰:۱۶:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۶
در هوای گرم مردم مجبور به استفاده از کولر هستند.
ناشناس۳۵۹۲۱۰۲۰۸:۰۲:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۶
این که تقصیر مردم نیست کولر های موجود در بازار و منازل مردم کارایی مناسب نداره نمی شه از گرما هلاک بشن که
ناشناس۳۵۹۱۶۲۰۱۵:۱۸:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۵
در کشورهای غربی، مردم به خاطر فرهنگ یا هزینه بالای انرژی در مصرف بسیار صرفه جویی می کنند اما در ایران این طور نیست
علی۳۵۹۲۵۷۰۱۷:۲۹:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۶
شما بی ربط نظر میدید و نمی‌خواهید بفهمید که علت این ناتوانی عدم سرمایه گذاری در این حوزه است لطف یک نگاه به این عربستان بندازید که کل بیابون هاشو صفحه هات خورشیدی کرده و تازه برق اضافه آورده که به عراق هم داره میفرشه
ممد۳۵۹۲۵۷۴۱۷:۳۳:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۶
در کشورهای غربی هوانصف اینجا هم گرم نمیشه
ناشناس۳۵۹۱۸۴۰۱۸:۲۳:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۵
بعضی از مردم مخصوصا پولدار ها قبض 5 میلیونی برق برایشان پول خرد هست
ناشناس۳۵۹۱۵۶۸۱۴:۴۱:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۵
هر خانه خودش برق تولید کند و مازاد آن بفروشد
ناشناس۳۵۹۱۶۱۶۱۵:۱۶:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۵
روش احمدی نژادی !! کجای دنیا اجرا شده ؟
ناشناس۳۵۹۱۷۱۵۱۶:۴۱:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۵
موضوعات دیگر هم داریم که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد ولی ما برای اجرای آن هزینه می کنیم
ناشناس۳۵۹۱۷۶۶۱۷:۱۵:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۵
پنل خورشیدی هرخانه داشته باشد چه اشکالی دارد؟!!!
ناشناس۳۵۹۱۹۳۰۲۰:۳۰:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۵
در تمام دنیا. نمونه ش هم آلمان که تولید دولتی برق روند منفی داره
ناشناس۳۵۹۲۱۱۹۰۸:۵۳:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۶
تو آلمان مردم اضافه تولید برق می فروشن ؟؟
ناشناس۳۵۹۱۶۴۵۱۵:۳۳:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۵
نفرمودید تجهیزات را کجا نصب کنند. در مناطق زلزله خیز این تجهیزات روی پشت بام خطر ساز است.
ناشناس۳۵۹۱۷۶۵۱۷:۱۴:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۵
سقف هم خطرناک هست چهار دیواری روباز باشد!
ناشناس۳۵۹۱۵۷۵۱۴:۴۷:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۵
امسال که فروش برق به مردم سرمایه بسیار نجومی برای شرکت برق داشته است را این پول ها را صرف ساختن نیروگاه کنید.
ناشناس۳۵۹۱۸۵۱۱۸:۳۳:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۵
استهلاک و هزینه نیروگاه زیاده برق ما حتی با این قیمت یارانه ای هم هست
ناشناس۳۵۹۱۹۲۸۲۰:۲۹:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۵
کدوم پول ؟ وزارت نیرو به همه نیروگاه ها بدهکار است و پولی در کار نیست
حسین۳۵۹۱۵۸۳۱۴:۵۴:۳۶ ۱۴۰۳/۶/۵
این انرژی هسته ای چرا مشکل برق رو رفع نمیکنه
ناشناس۳۵۹۱۹۳۲۲۰:۳۱:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۵
یک درصد برق کشور رو تامین کرده. اما باعث شده به خاطر تحریم ها تمام نیروگاه های کشور فرسوده بشن و نیروگاه جدید ساخته نشه
ناشناس۳۵۹۱۵۹۱۱۴:۵۹:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۵
یک کولر گازی دارای اینورتور بالای 30 میلیون تومان است مصرف آن خیلی کمتر از مدل قدیمی آن است. فرض کنید دولت با هزینه خود این کولرها را عوض کند و بصورت قسطی روی قبض برق پولش را پس بگیرد. می دانید چقدر صرفه جویی می شود. از این موارد ده ها مورد است که مصرف را کاهش می دهد. مثل استفاده از پنجره های دو جداره. چرا انجام نمی شود ؟
ناشناس۳۵۹۱۷۷۴۱۷:۱۹:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۵
پنجره دو جداره خیلی گران شده
مسعود۳۵۹۱۶۱۹۱۵:۱۷:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۵
سلام. در تمام کشورها نیروگاههای بخار وظیفه اصلی تولید برق و کنترل فرکانس مورد نظر شبکه را به عهده دارند. عمده نیروگاه هادر کشور ما فرسوده و دارای راندمان حدود 30 درصد و با تکنولوژی قدیمی هستند و در طی سال های گذشته به روز رسانی نشده اند . در حال حاضر نیروگاه های به روز در دنیا راندمان حدود 60 درصد دارند. نوسازی و بهینه کردن نیروگاه های کشور باید در دستور کار باشند. نیروگاه های خورشیدی باید به صورت کمکی در کنار نیروگاههای بخار قرار گیرند چون توان کنترل فرکانس و ولتاژ شبکه را ندارند . مورد دیگری که در کشور ما انجام گرفته و محل مناقشه است گاز رسانی و توسعه شبکه گاز در تمام مناطق کشور است و این در حالی است که همزمان شبکه برق و گاز در تمام مناطق گشترش یافته است (حتی در کشورهایی که بیشتر از ما گاز دارند و توان استخراج آن را دارند نیز شبکه گازرسانی به این شکل وجود ندارد ) و کنترل و نگهداری این شبکه گاز نیز بسیار زیاد است و همچنین به علت وجود بخاری های غیراستاندارد حوادث بسیاری را در زمستان هاشاهد هستیم و همچنین هدر رفت زیادی نیز وجود دارد .این گاز باید در نیروگاه های به روز و باراندمان بالا تبدیل به برق شده و وسایل گرمایشی و پخت و پز نیز باید برقی شوند(همان طور که در روسیه و اروپا و آمریکا و.... وجود دارد ) و برق به میزان کافی تولید شود تا در تابستانها برق صنایع قطع نشود و در زمستان ها به علت مصرف بالای گاز در بخش خانگی مجبور به قطع گاز صنایع نباشیم .ما فقط صحبت از این می کنیم که گاز و آب و... میراث آیندگان هست ولی هیچ تغییری در راهبردهای خود نمی دهیم.
ناشناس۳۵۹۱۷۶۷۱۷:۱۶:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۵
چرا این اتفاق نمی افتد؟ برای اینکه توان ساخت کوچک ترین قطعه صنعتی را نداریم اما حاضر نیستیم به خاطر نیازمان با غربی ها مدارا کنیم. تما م مواد اولیه و تکنولوژی ما وابسته به غربی هاست .
ناشناس۳۵۹۱۶۲۶۱۵:۲۲:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۵
این که تو زمینه ی مصرف تو هرچیزی به اندازه ی چند کشور مصرف داریم تقصیر کیست؟ توی برق مصر و اسپانیا با هم به اندازه ی ما برف مصرف می کنن تو بنرین 3 برابر آلمانی که 2 برابر ما جمعیت و 3 برابر ما ماشین داره!!! بخشی از مصرف بابت بهینه نبودن وسایل هست ولی شما قبول دارید مثلا تو بخش آب آشامیدنی خیلی از منازل با شیلنگ برگ های دم خونشون رو کنار می زنن!!؟؟
امیر۳۵۹۱۸۸۶۱۹:۲۴:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۵
اولا آمارت نه در مورد مصرف اشتباه و اینجور که میفرمایید نیست اما در مورد بنزین فقط جلوی واردات خودرو باز کنن که خودروهای به روز با مصرف کم بیاد مصرف ما میشه اندازه آلمان.وقتی مصرف ماشین ها سه برابر اوناست و ما دو برابر اونا مصرف داریم پس نصف اونا استفاده می‌کنیم اما ماشین ها پر مصرف، در مورد برق که اونم بر میگرده اول به هدر رفت بالا توی تولید و انتقال که اندازه کل مصرف اونا هدر رفت انتقال داریم .
ناشناس۳۵۹۱۹۸۰۲۲:۴۱:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۵
شما به آمار از مجتمع ها و منازل استخر و سونا و جکوزی دار بگیر ! وان داخل حمام یا استخر خصوصی در کشور کم آبی مثل ایران چه معنی داره ؟
ناشناس۳۵۹۲۱۰۴۰۸:۰۹:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۶
ما زیر ساخت مناسب حمل و نقل عمومی و خود رو های کم مصرف و استاندارد نداریم از طرفی داشتن و استفاده از خودرو در فرهنگ ما کلاس و شخصیت ایجاد می کند کم تحرک هستیم و پیاده روی دوست نداریم و زیر ساخت دوچرخه سواری نداریم در فصل تابستان در خانه می مانیم و کولر روشن می کنیم چون مکانهای تفریحی عمومی مناسب فصل گرم که مردم را از خانه ها خارج کند نداریم
ناشناس۳۵۹۱۶۳۸۱۵:۳۱:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۵
هر کارخانه بزرگی که برق بالایی نیاز داره باید برای تامین برق مورد نیاز خود با سازمان های مربوطه همکاری کند. نکته دوم اینکه اغلب وسایل سرمایشی بخصوص کولرهای گازی از استاندارد کافی برخوردار نیستند و غالبا بصورت قاچاق وبا مصرف انرژی بالا وارد می شوند
ناشناس۳۵۹۱۷۴۷۱۶:۵۹:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۵
سایر لوازم خانگی که به ظاهر ساخت ایران است و در واقع از مونتاژ قطعات چینی ساخته می شود بسیار پر مصرف هستند ما با ممنوعیت واردات و ایجاد بازار انحصاری برای مونتاژ کارهای داخلی محصول بی کیفیت را با قیمت بالا به مردم تحمیل می کنیم و در حقیقت راه اشتباهی که صنعت خودرو رفت را تکرار می کنیم
سعید۳۵۹۱۶۵۱۱۵:۳۹:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۵
نگارنده محترم در جریان نیستند گویا که این حرف ها 20 سال پیش زده شده ولی شما نیروگاه اتمی دوست داشتید!!
ناشناس۳۵۹۱۷۶۸۱۷:۱۷:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۵
انرژی هسته ای فقط برق نیست!! دوم هم همان هایی تعطیل کردن از آنها سوال کنید چرا ظرفیت آن را افزایش ندادن
ناشناس۳۵۹۲۱۲۱۰۸:۵۵:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۶
الان برق هسته ای چرا مشکل رو حل نمیکنه ؟
سعید۳۵۹۲۴۹۷۱۵:۴۹:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۶
بدون سرمایه گذاری خارجی هیچ کشوری نمیتونه ناترازی انرژی را حل کنه.
ناشناس۳۵۹۲۳۱۶۱۲:۵۱:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۶
نیروگاه هسته ای بوشهر فقط 1000 مگاوات هست این میگه چرا الان حل نمی کند!!!
ناشناس۳۵۹۱۶۵۴۱۵:۴۰:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۵
آقاموضوع به این سادگی هم نیست نیروگاه‌های خورشیدی نگهداری چندان ساده‌ای ندارد
ناشناس۳۵۹۱۷۴۹۱۷:۰۰:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۵
بخصوص در مناطق گرم و پر آفتاب درگیر طوفان های شن هستیم که عملا کار را غیر ممکن می کند
ناشناس۳۵۹۲۲۱۷۱۰:۴۲:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۶
در کرمان و سیستان و چابهار و یزد پدیده طوفان شن جدی است و خراسان هم کمابیش درگیر است
ناشناس۳۵۹۱۶۶۴۱۵:۵۴:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۵
آقا در ایران همیشه همه مشکلات تقصیر مردم است!!!!!!!
ناشناس۳۵۹۱۶۷۷۱۶:۰۰:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۵
وقتی مسئولانی داریم که مشکلات را نمی بینند .وقتی مسئولانی داریم که تو آب و برق و گاز و نان و دارو ومسکن و خوراک و کار و تحصیل و هر چی که فکرش را بکنید برای این جمعیت فعلی در مانده هستند و آنوقت برنامه ریزی برای چمعیت 160 میلیونی می کنند باید هم همین مسئولان تقصیرها را به مردم نسبت بدهند.
ناشناس۳۵۹۱۸۵۷۱۸:۳۸:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۵
مسیولان در منازل مدرن با سیستم سرما و گرما هوشمند زندگی می کنند و کلا یادشان رفته که مردم با کولر های پر مصرف و بی کیفیت بالای بام و زیر تیغ خورشید خنک می شوند و همزمان برای از بین بردن حالت شرجی کولر آبی از پنکه هم استفاده می کنند !
ناشناس۳۵۹۱۹۱۰۲۰:۰۴:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۵
جالب برای همین جمعیت فعلی کشور نه برق هست نه آب نه شغل .. بعد میلیونها افغانی از یارانه آب،برق ،نان و...استفاده می کنند.
ناشناس۳۵۹۱۶۷۹۱۶:۰۲:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۵
تقصیر مردم عادی نیست تقصیر اعیان فعلی است
ناشناس۳۵۹۱۷۰۰۱۶:۳۳:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۵
خروجی نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی خورشیدی حرارتی و هسته‌ای برابر است؟ یک پنجم است!
ناشناس۳۵۹۲۰۸۰۰۷:۴۰:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۶
هزار مگاوات یعنی چه ،یعنی خروجی برق تولید 1000 مگاوات است و فرقی نمیکند چه نیروگاهی آن را تولید کند ، یعنی چی که خروجی یک پنجم است ؟
ناشناس۳۵۹۲۲۰۱۱۰:۲۵:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۶
دوست عزیز نیروگاه خورشیدی به طور متوسط یک پنجم توان اسمی را تولید میکنه به خاطر شب و روز و روزهای ابری و همچنین زاویه تابش در طول شبانه روز.
ناشناس۳۵۹۱۷۳۸۱۶:۵۲:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۵
روزانه انبوه سبزی خوردن و قرمه و اش و ... در تره بار مرکزی شهرداری توزیع می شود که اقلا ۵۰ درصد ان ضایعات است و حجم بالای زباله خانوار را تشکیل می دهد و هزینه بنزین جهت حمل آن قابل توجه است مردم این سبزی را می خرند و به خانه می برند و نیمی از آن را دور می ریزند و آب فراوان برای شستشوی آن استفاده می کنند و شبها ماشین های حمل زباله شهرداری با مصرف بنزین فراوان بطور مویرگی در خیابانها می گردند و همین زباله را جمع می کنند آیا امکان نداره که این زباله از ابتدا از محصول قابل استفاده جدا بشه و به کود گیاهی تبدیل بشه ؟! این مشت نمونه خروار است فکر نمی کنم در هیچ جای دنیا توزیع سبزی اینطور انجام بشه
ناشناس۳۵۹۱۸۴۱۱۸:۲۴:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۵
می شه حذف ضایعات و تبدیل آن به کود گیاهی و شستشو و حذف گل و لای و ضد عفونی با گاز ازن در مبدا انجام‌بشه و محصول تمیز و بهداشتی توزیع بشه که هم هزینه و زحمت شهرداری کم بشه و هم آب شرب برای شستشوی سبزی استفاده نشه
ناشناس۳۵۹۲۲۱۳۱۰:۳۹:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۶
حق با شماست من محاسبه کرده ام برای شستن و انگل زدایی یک کیلو سبزی اقلا 60 لیتر آب مصرف می شه 1- گل و خاک زدایی اقلا سه بار ! 2- استفاده از مایع ظرفشویی برای انگل زدایی و شستشوی بعد آن 3- استفاده از پر کلرین 4- شستشوی نهایی در ضمن اون کود و خاک که با سبزی به داخل خانه ها منتقل می شه هم ایجاد انگل و بیماری می کنه و باید بطور صحیح شسته و تمیز بشه برای کشور کم آبی مثل ما این موضوع خیلی مهمه
ناشناس۳۵۹۱۷۶۲۱۷:۱۳:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۵
فقط تقصیر مردم نیست !!!! خودت به عنوان مقاله فکر کن یک دقیقه . یعنی اینم میخوان بگن تقصیر مردمه روشون نمیشه .
ناشناس۳۵۹۱۷۶۳۱۷:۱۴:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۵
برق مردم را نمی توانید تامین کنید .
sadeq.z@gmail.com۳۵۹۱۷۷۹۱۷:۲۵:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۵
اگر تمایل داشتید میتونم خدمتتون عرض کنم با جزییات بیشتر ، که چطور یک نیروگاه خورشیدی مربوط به بخش خصوصی ، سالها پیش، فاز اولش راه افتاد و بنا بود فازهای بعدی هم راه بیوفته و برق رو وزارت نیرو خریداری کنه، بعد از مدت کوتاهی وزارت نیرو مبلغ رو دیگه پرداخت نمیکنه، صاحب نیروگاه طلب پول میکنه، و میگه در صورتی که بدهی پرداخت نشه من تامین نخواهم کرد برق رو.
ناشناس۳۵۹۱۸۳۸۱۸:۱۵:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۵
راستی ما چقدر هزینه نیروگاه هسته ای بوشهر کرده ایم؟ هزینه مستقیمی که به روسها داده ایم و غیر مستقیم که بابت تحریمها می پردازیم.
حسین۳۵۹۱۸۵۹۱۸:۴۰:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۵
باز حکومت اصولگرایان تمام شد و از نظر الف محترم، تقصیر فقط مال مردم نیست.
ناشناس۳۵۹۱۸۶۹۱۹:۰۱:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۵
مشکل ناترازی برق این هست دولت برق را به عراق می‌دهد .
ناشناس۳۵۹۱۹۲۰۲۰:۲۲:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۵
من تعجبم از اینه که اونوقت مسئولین به جای رفع کمبودها( برق و آب و ...) صحبت از افزایش جمعیت می کنند!!!
ناشناس۳۵۹۱۹۴۳۲۱:۰۲:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۵
اگر تو این مملکت کسی بخواد روی نیروگاه خورشیدی سرمایه گذاری کنه پدرشو در میارن .
مهدی۳۵۹۱۹۴۴۲۱:۰۲:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۵
فقط باید صرفه جویی کنیم جمع آوری اتباع که کارت ندارند تو رو خدا ی فکری بکنید تا بدتر نشده داریم بکجا میریم یکم بفکر پیشرفت کشور باشیم
ناشناس۳۵۹۱۹۹۵۲۳:۲۵:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۵
فقط بی کفایتی مسئولین
مهرداد۳۵۹۱۹۹۶۲۳:۳۱:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۵
مسلما مقصر اصلی مردم نیستند. این واقعیت هم از چشم مسئولان دور مانده که تعداد خانوارها نسبت به 10 20 سال گذشته چند برابر شده است. در همین کوچه ها و خیابان هایی که زندگی میکنیم ببینید چند خانه ویلایی به اپارتمان های چند طبقه تبدیل شده است. هر کدام از این واحدها یک انشعاب برق دارند و اداره برق بابت انشعاب برق از انها پول میگیرد. خودتان را ببینید . یک زمانی همه در یک خانه بودیم. الان پسر به خانه خود رفته و دختر هم به خانه خود. واقعیت ماجرا این است. تولید به اندازه توزیع رشد نکرده و با هم همخوانی ندارند. حالا دلیل چیست؟ توضیحش مفصل است.
استاد۳۵۹۲۰۴۱۰۳:۲۹:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۶
برق غیر مجاز رو جمع کن مصرف میشه یک سوم .
ناشناس۳۵۹۲۰۴۴۰۴:۲۹:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۶
برق را صادر میکنید به عراق بعد می گوئید تقصیر مردم است .
ناشناس۳۵۹۲۳۱۵۱۲:۴۹:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۶
برق هم وارد می کنید!
ناشناس۳۵۹۲۰۵۸۰۶:۳۵:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۶
کشوری که این همه منابع نفت و گاز خورشید دارد در تابستان برق ندارد ودر زمستان گاز ندارد .
امیر۳۵۹۲۱۲۳۰۸:۵۸:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۶
مشکل کمببود برق به هیج وجه تقصیر مردم نیست
م۳۵۹۲۱۳۹۰۹:۱۷:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۶
کمبود برق به اجرایی نکردن ماده 4 از سوی دولت احمدی نژاد بر می گردد.
مهندس فطرس۳۵۹۲۲۳۰۱۰:۵۸:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۶
قیمت برق ناشی از نیروگاه های خورشیدی خانگی در ساعت های از روز در آلمان منفی شده در حالی که نصف ما هم تابش ندارند اگر مدیریت درست قیمت انجام بشه خیلی ها امکان تولید دارند و این یعنی فرصت
ناشناس۳۵۹۲۲۳۸۱۱:۰۴:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۶
مزرعه های بیت کوئین نقشه ای برای مصرف برق در ایرانه
ناشناس۳۵۹۲۲۷۳۱۱:۵۱:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۶
سلام کمبودبرق وگاز چه درتابستان وچه درزمستان فقط تقصیر مدیران وبی برنامگی وعدم تسلط به منابع اصلا تقصیرمردم نیست کشورهایی مثل امارات وقطر وعربستان که دائم الگرم هستن پس چرا این مشکلات ندارن بی برقگی درکشورثروتمندایران شده نقل خبرهای بین المللی واقعا جای تاسف هست.
ناصر۳۵۹۲۴۴۹۱۴:۵۸:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۶
ملت برق می‌خواهند وظیفه شما تامین آن است بی تدبیری شما ربطی به مردم ندارد
ز ز ب۳۵۹۲۴۸۰۱۵:۳۶:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۶
سلام فاصله گرفتن از علم وپیشرفت وعدم توجه به رفاه مردم عامل اصلی همه بدبختی های مردم از جمله قطعی برق هست ..تحریم را بدنام نکنیم مسیولین کشور ما عامل تحریم مردم هستند بعلت عدم مدیریت
فرهاد۳۵۹۲۵۵۹۱۷:۲۰:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۶
بنظر من هیچ نیازی نیست که اینقدر غرب الگو قراربگیرد یکم از عربستان که مسخرش میکردین یاد بگیرین ک چطور برق وآب را به نحو احسنت کنترل میکند.
میر محمد رضا موسوی۳۵۹۲۶۱۲۱۸:۲۵:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۶
میزان تولید برق در کشور ما اتفاقا خیلی هم بالاست ولی وقتی میلیونها دستگاه ماینر که هر یک از اون به اندازه ده خانوار پر مصرف هست، در این کشور در حال فعالیته ،بایدم دولت ها فرافکنی کنن و توپ رو توی زمین مردم بندازند!! چرا فرضاً یک دستگاه دریل که می‌تونه با برق کمتر از دوازده ولتی کار کنه، باید توی کشور ما ۲۲۰ ولت برق به خورد اون داد!! چرا باید وسایل برقی خانگی ما برای اساس برق ۲۲۰ ولت ساخته شده باشند در حالی که کشوری مثه ژاپن نزدیک به سی ساله برق خانگی رو از ۱۱۰ ،به ۷۵ ولت کاهش داده و تمام وسایل برقی خونگی خود رو از رده خارج کرده و روانه بازار کشور ما کرده و تلخند اینه که ما مجبوریم برای تغییر ولتاژ مصرف این دستگاه ها از آدابتور استفاده کنیم. ،
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. حالا چه می گویید؟!

    2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

    3. قدردان پلیس هستیم اما...

    4. چماق بنزین !

    5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

    6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

    7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

    8. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

    9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

    10. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

    11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

    12. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

    13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

    14. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

    15. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

    16. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

    17. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

    18. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

    19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

    20. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

    21. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

    22. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

    23. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

    24. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

    25. فکرش را هم نمی کردند!

    آخرین عناوین