توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  4030614012 ۱۴۴ نظر، ۱ در صف انتشار و ۹۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اعلام موضع اخیر مقامات ارشد روسی پس از سفر اخیر ولادیمیر پوتین به باکو درباره مسیر ارتباطی در منطقه قفقاز جنوبی و تکرار آن در روزهای اخیر، نیازمند تأکید مجدد و صریح برخی اصول و مبانی اعلام شده ایران درباره جغرافیای منطقه برای مقامات روسی است.

توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

به گزارش تسنیم، به دنبال سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به باکو، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در مصاحبه با کانال یک روسیه گفت: ما طرفدار انعقاد سریع یک معاهده صلح میان باکو و ایروان و رفع انسداد ارتباطات هستیم.

وی دولت ارمنستان را مانع این مهم توصیف کرد و افزود: متأسفانه این رهبری ارمنستان است که در توافقنامه امضا شده توسط نخست وزیر پاشینیان، در مورد ارتباطات از منطقه سیونیک ارمنستان، کارشکنی می‌کند.

لاوروف افزود: به دلیل بسته بودن زنگزور توسط ارمنستان ارتباط در منطقه بسیار دشوار شده است.

این موضع وزیر امورخارجه روسیه، موجب تفاسیر مختلف از سوی رسانه‌ها و گمانه زنی درمورد تمایل مسکو برای بازشدن کریدور موسوم به «زنگزور» شد که مسیر شرق به غرب از جمهوری آذربایجان تا منطقه نخجوان از طریق خاک ارمنستان خواهد بود. 

مقامات ارشد ایران بارها در دیدارهای مختلف با مقامات روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه بر مخالفت صریح تهران را با این کریدور که تغییر ژئوپولیتیکی در مرزها و منطقه به همراه خواهد داشت، اعلام کرده‌اند.

حساسیت به این موضع روسیه پس از اظهارات اخیر «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تشدید شد. وی در اظهاراتی گفت که زنگزور مسیری است که می‌تواند قلمرو اصلی آذربایجان را به نخجوان از طریق سیونیک ارمنستان متصل کند. حتما در چارچوب گفتگو‌های صلح سه جانبه با ارمنستان رفع انسداد زنگزور مورد بحث قرار می‌گیرد.

وقتی که از وی درباره موضع ایران سوال شد، زاخارووا خطاب به خبرنگاران گفت: «ما نگرانی طرف ایرانی را در مورد کریدور زنگزور دیده‌ایم که باید برای شفاف‌سازی با تهران تماس بگیرید. اما موضع مسکو در این مورد کاملاً قطعی است. ما بر اساس این واقعیت پیش می‌رویم که راه حل باید برای ارمنستان، آذربایجان و همسایگان منطقه قابل قبول باشد.»

این موضع، تکرار بند 9 موافقتنامه صلح مسکو در نوامبر سال 2020 و بعد از جنگ 44 روزه بین باکو و ایروان (27 سپتامبر تا 11 نوامبر 2020) بود؛ بند 9 از طرفین می‌خواهد که به انسداد مسیرهای ارتباطاتی پایان دهند.

به دنبال بحث‌های اخیر، ایران نیز اقدامات دیپلماتیک را برای انتقال پیام لازم به طرف روسی انجام داده و مجتبی دمیرچی لو، دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اوراسیا ضمن احضار سفیر روسیه در تهران (الکسی ددوف) به وزارت خارجه مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به وی ابلاغ کرد و احترام به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و منافع متقابل کشورها را، ضامن صلح پایدار و زمینه ساز همکاری‌های منطقه‌ای در قفقاز ذکر کرد.

همچنین بنا بر اعلام منابع آگاه، سفیر ایران در روسیه نیز مراتب اعتراض ایران را به مواضع اخیر وزارت خارجه اعلام کرده بود.

چند توصیه مهم به مقامات روسی

باید چند نکته را به مقامات روسی یادآوری کرد:

اول این که وزارت خارجه روسیه اظهاراتی کرده که خلاف انتظار ایران بود؛ روسها به خوبی از طریق مقامات عالی کشورمان و در مواقع متعدد از موضع روشن و به حق ایران آگاه شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران با هر نوع دالانی مانند زنگزور و غیر آن که نخجوان را به آذربایجان متصل کند مخالف است؛به همین دلیل این موضعگیری جای شگفتی و تعجب دارد!

دوم این که مقامات مسکو به خوبی آگاه هستند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مستقل که نسبت به کوچکترین تحولات در منطقه بخصوص قفقاز جنوبی مواضع دقیق و روشنی دارد، همواره در برابر آمریکا و غرب و همه کسانی که بدنبال سلطه در جهان هستند، ایستادگی کرده است و تحولات تاریخی بعد از انقلاب اسلامی ایران مؤید راهبرد اساسی تهران در ایستادگی در برابر زورگویان جهانی است.

سوم این که ایران به هیچ عنوان تغییری را در مرز خود و حاشیه‌های امنیتی آن در هیچ نقطه‌ای از کشور جمهوری اسلامی ایران نمی‌پذیرد.

چهارم این که بر اساس هیچ قاعده‌ای امنیت و موقعیت ژئوپلتیک هیچ یک از کشورهای موجود در قفقاز جنوبی بر دیگران ترجیحی ندارد؛ بنابراین به چه منظور دوستان روس ما فکر می‌کنند که برای رفع مشکلات آنها با ارمنستان باید از دالان زنگزور استفاده کنند؟

پنجم این که در زمانی که مسکو یا روسیه با کشور اوکراین در اوج جنگ بود، آمریکایی‌ها مثل ماری در پوست ناتو می‌خواستند در قفقاز جنوبی راهی باز کنند. ولی جمهوری اسلامی ایران به تنهایی با تمام قوت جلوی ناتو و آمریکا ایستاد. به طوری که دولت بایدن اعلام کرد که تنها مانع باز شدن دالان زنگزور ایران است.

روسیه همچنین باید به این امر توجه داشته باشد که در همین مسئله کریدور زنگزور، زمانی که خود این کشور در دو سال گذشته در مسئله اوکراین درگیر بوده،‌ این ایران و شخص مقام معظم رهبری بودند که به تنهایی در قبال زیاده‌خواهی طرف‌های سودجو در این رابطه بخصوص غربی‌ها ایستادگی کرده و اجازه تعدی و تجاوز را به آنها ندادند.

چرایی اعلام این امر از سوی روسیه آن هم حالا که ایران به صراحت اعلام موضع کرده و این امر به مسئله قطعی در جهان تبدیل شده و ایستادگی ایران در این امر هم مورد اعتراف طرف‌ها است، مسئله‌ای تعجب‌برانگیز است!!

نکته ششم این که مقامات دو کشور خود را برای انعقاد رابطه راهبردی آماده می‌کنند و این امر نشانه اراده جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد نوعی رابطه راهبردی است. مسئله‌ای که از سوی مقامات ارشد روسیه بخصوص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور هم بر آن تاکید شده است.

باتوجه به توافق‌های بسیار مهم و صریح جناب آقای پوتین با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و هدف‌گذاری دو کشور در تقویت روابط راهبردی، چنین موضع گیری از وزارت خارجه روسیه موجب شگفتی است!! به نظر می‌رسد که باید برای وزارت خارجۀ روسیه معنای عملی «روابط راهبردی» را باز تعریف کرد.

هفتم  این که اکنون به نظر می‌رسد که وزارت خارجه روسیه دچار توهم است و گمان می‌کند که مصلحتش در این است که با استفاده از این دالان موهوم زنگزور،که حتماً با مخالفت ایران ایجاد نخواهد شد، می‌توانند مشکل خود را با ارمنستان حل کنند.

خوب است یادآوری کنیم که باز کردن دالان زنگزور به معنای بستن یکی از دروازه‌های ایران به سمت اروپا است و تعداد همسایگان جمهوری اسلامی ایران را از 15 به 14 تقلیل می‌دهد.

با توجه به مفهوم «رابطه راهبردی» که ایران و روسیه به دنبال آن هستند، اتخاد گام‌های تاکتیکی از این دست در تضاد با مبانی رابطه راهبردی است.

نکته نهایی این که به احتمال زیاد اگر بخواهند چیزی به نام دالان در زنگزور یا غیر زنگزور باز کنند، قطعاً غربی ها مقاومت خواهند کرد و آنوقت این تضاد موجب ایجاد یک کانون التهاب جدید درست در کنار مرزهای بسیار حساس شمال غرب ایران خواهد شد.

اگر قرار باشد هر کشوری فکر کند برای حل مشکلات خود در خارج از مرزها با گشودن جبهه جدیدی از التهاب و درگیری به هزینه دیگران می‌تواند مشکل را حل کند آنوقت دیگر هیچ نقطه‌ای در دنیا امن نخواهد بود و یک آشوب همیشگی در جهان بوجود خواهد آمد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۷۹۵۲۰۸:۵۱:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
چرا از موضع گیری روس‌ها تعجب میکنید؟ برای آنها منافع ملی از هرچیز مهمتر است و اشکال از ماست که فکر میکنیم برخی به خاطر ما از منافع خود ذره ای کوتاه میآیند
اسدالله ابراهیمی قیطاقی۳۵۹۸۶۰۷۲۲:۰۹:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱۴
به هیچ عنوان دالانی در کار نخواهد بود و رابطه با کشورها قطع وحیثیت ایران به باد خواهد رفت خط قرمز ما می‌باشد
ناشناس۳۵۹۷۹۶۳۰۹:۲۳:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسیه هیچ وقت دوست ما نبوده و نخواهد بود.رجوع کنید به نظریت اکثر مردم در تصمیم گیری های کلان تا شاهد این دست امور نباشیم.
مهدی۳۵۹۷۹۶۸۰۹:۳۱:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روس ها غلط کردن در امور ایران دخالت کنند و غلط می‌کنند دالان زنگور را ایجاد کنند ،روس‌ها در لباس میش ولی همان گرگ هستند زیاده خواهی پوتین بابد گرفته شود
ناشناس۳۵۹۷۹۷۱۰۹:۳۳:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
سلام.ایران در طول 200سال اخیر خیانت های بی شماری از طرف روسیه دیده
ایمان۳۵۹۷۹۷۳۰۹:۳۳:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
چی شد روسیه
جعفر۳۵۹۷۹۸۰۰۹:۴۱:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ما از مسئولین تقاضا داریم به هیچ وجه گول روسیه و امثال روسیه رو نخورید مسئولین روسیه واقعا آب زیر کاه هستند آرام آرام کار خود رو به جلو پیش می برند
H.D۳۵۹۷۹۹۱۰۹:۵۱:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
باز هم زمان و تاريخ نشان داد که‌ همه به‌ فکر کشور خود هستند
خنجر۳۵۹۷۹۹۴۰۹:۵۲:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۱۴
هزاربار هم اعتراض کنید روس ها کار خودشان رو میکنن دو سه سال اخیر بارها رسما بر علی کشور ما موضع گرفتن و ما هی دنبال توجیح بودیم که نه اشتباه برداشت شده و همین شد که روس ها انقدر راحت هر کاری بخوان میکنن
ناشناس۳۵۹۷۹۹۷۰۹:۵۴:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۱۴
عاقبت نگاه به شرق. نه نگاه به شرق درست است نه نگاه به غرب تنها راه ماندگاری نگاه به مردم است. و مردم وقتی پشت یک سیاست میمانند که منافعشان را تامین کنند.
رضا۳۵۹۷۹۹۹۰۹:۵۷:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسهادرطول تاریخ ثابت کرده اندکه فقط دنبال منافع خودهستندودراینجامواضع قاطع رهبرمعظم انقلاب قابل تقدیروستایش است
پژمان۳۵۹۸۰۱۵۱۰:۱۳:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
خب حالا که هر کی به هرکیه ما هم ارتفاعات راهبردی و آرارت شرق و قره سو را که رضا شاه برای مودت و دوستی به آتاترک ترکیه داد را طلب کنیم.تا دیگه نخجوان راه ارتباطیش به ترکیه کلا قطع بشه
Dr.majidi۳۵۹۸۰۱۶۱۰:۱۳:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
مواضع ایران در زمینه زنگزور باید به یک گفتمان پایدار تبدیل شود بگونه ای که حیات اقتصادی و سیاسی و پیشرفت ، ایران، حفظ موجودیت زنگزور بعنوان بخش مهمی از منافع ملی ایران ، تلقی و کلیت نظام با تمام ظرفیت های نظامی و سیاسی ایران ، بر حفظ این این منطقه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک متمرکز شود
علی۳۵۹۸۰۲۱۱۰:۱۵:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسیه مجبوره به عنوان یک دوست باید درکش کرد
ناشناس۳۵۹۸۰۲۳۱۰:۱۶:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
الویت اول منافع کشورمان است. نباید روی این موضوع که منافع ملی ماست با کسی تعارف داشته باشیم.
امیر علیپور۳۵۹۸۰۲۵۱۰:۱۷:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ضمن تایید مواضع خردمندانه .جمهوری اسلامی تحت رهبری هوشمند آیت ا...خامنه ای ...پشتیبانی خودرا از تصمیمات حاکمیت کشور عزیزمان اعلام میدارم .
ناشناس۳۵۹۸۰۲۶۱۰:۱۷:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۱۴
خجالت آوره، هر بار از ی طرف یبار جزایر س گانه یبار کشور جعلی باکو... یبار عربستان و جزیره آرش و... و وو...
فخری۳۵۹۸۰۲۹۱۰:۲۰:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۱۴
قرداد ترکمنچای ۹۹سالش تمام شده وما خواستار شهرهای جدا شده هستیم
ناشناس۳۵۹۸۰۳۴۱۰:۲۲:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۱۴
حکومت روسیه هیچگاه دوست و یار خوبی برای هیچ کشوری نبوده و در این میان ایران مستثنا نیست ،
ناشناس۳۵۹۸۰۳۹۱۰:۲۷:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
اصلا ربطی نداشت ایران می‌گوید این منطقه باید به دست ارمنستان باشد و راه ایران با ارمنستان قطع نشود و چه ربطی به بسته بودن یا نبودن خود راه دارد؟!!!!
ناشناس۳۵۹۸۰۴۵۱۰:۲۹:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
اونی که زور بیشتر داره حرف آخرو میزنه
ناشناس۳۵۹۸۰۵۰۱۰:۳۱:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
آفرین دمت گرم
هادی۳۵۹۸۰۵۴۱۰:۳۴:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۱۴
درودبرشمابایددرمقابل زیادی خواهان باقدرت ایستادگی کرد.
باهر۳۵۹۸۰۶۰۱۰:۴۱:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۱۴
همیشه گفته اند که فرد از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود.
ناشناس۳۵۹۸۰۶۱۱۰:۴۲:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۱۴
همانطور که روسها عامل اصلی برهم زدن برجام به وسیله عواملشون بودن این گذرگاه نیز باز خواهد شد
بینام۳۵۹۸۰۶۲۱۰:۴۲:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
نخجوان را به ایران پس بدهید تا مشکل زنگزور خود بخود حل خواهد شد
محسن۳۵۹۸۰۷۳۱۰:۵۲:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
مسیر زنگزور باز می شود و ایران هم از فوایدش بهره مند می شود
Arash۳۵۹۸۶۲۰۲۲:۳۱:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۱۴
میشه دوتا از فوایدش رو بگی؟
ناشناس۳۵۹۸۰۷۷۱۰:۵۸:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۱۴
چیزی به اسم روابط استراتژیک در دنیا وجود ندارد
رشیدی۳۵۹۸۰۸۰۱۱:۰۱:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
هرچه با خودم فکر می کنم نمیدانم ما بر چه اساسی دوست و رفیق یار غار روسیه شده ایم برای اینکه وقتی به تاریخ نگاه می کنیم می‌بینیم که بیشترین خیانت ها و خباثت ها رادرحق کشور ما کرده است والان هم داره با هزینه کردن از منافع ایران کا دیپلماسی خودش را پیش می‌برد چه در اکراین و ارمنستان و غیره و هربار هم با کشورهای حوزه قفقاز مشکل پیدا می‌کند با افتخار جدایی آنها را از ایران مدیون روس‌ها می داند والان هم می خواهد با محصور کردن مرز ایران مشکل آذر بایجان و ارمنستان را حل کند ولی خودش برای منافع متجاوز کارانه اش کشوری مثل اکراین را اشغال کرده است وجنایت می کند
م س۳۵۹۸۰۸۳۱۱:۰۵:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روس‌ها همیشه یار بد در روزهای سخت ایران بودن درتاریخ ببینید
ناشناس۳۵۹۸۰۸۴۱۱:۰۶:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
این توصیه را برای چه کسی نوشتید؟؟؟
سید علی قائم مقامی۳۵۹۸۰۸۹۱۱:۱۰:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ایران برای ممانعت از گشودن زنگزور و ترانس خزر چه اقداماتی می تواند انجام دهد؟
علیحسین جهانی۳۵۹۸۰۹۲۱۱:۱۳:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۱۴
مقاومت در برابر ایجاد دالان موهوم زنگزور و قطع ارتباط سرزمینی ما با ارمنستان و راه ارتباط ما با اروپا همانقدر حساس و مهم است که رژیم بعث عراق خیال خام به انسداد و گرفتن سهم دریایی ما در اروند رود و به دنبال آن بوجود آمدن هشت سال جنگ تحمیلی بر ثشورعزیز ماگرفت..پس قطع ارتباط سرزمینی ما با ارمنستان و اروپا از طریق ایجاد این کریدور موهوم خط قرمز ملت ایران است و تا پای جان ما آماده دفاع از حرمت و شرافت و تمامییت سرزمینی کشورمان هستیم.روسیه هیچگاه شریک و همسایه صادقی برای ما نبوده و باید آرام آرام خودمان را ازاین کشور غاصب در گذشته و حقه باز و تشنج آفرین در حال دور کنیم.
ناشناس۳۵۹۸۰۹۶۱۱:۱۵:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسیه و ترکیه دو دشمن قدیمی و همیشگی ایرانند
ناشناس۳۵۹۸۱۰۲۱۱:۱۹:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
کاش این بیانه رو به دستگاه دیپلماسی یادآوری کنین
ناشناس۳۵۹۸۱۰۶۱۱:۲۰:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
من که حاضرم برای خاک وطنم جانم را بدهم..ما نمیزاریم کسی به این خاک تعرض کند.
ناشناس۳۵۹۸۱۱۰۱۱:۲۳:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
اینم از کشور دوست و برادر روسیه .
احمد۳۵۹۸۱۱۳۱۱:۳۲:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ذات روسهاخیانت هست ایران باید با نزدیکی با غرب جلوی روسها مقاومت کند
احمدرضا دارایی۳۵۹۸۱۱۴۱۱:۳۴:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۱۴
درود بر ایران مقتدر ، جلویه قلدوری را باید در نطفه گرفت
آریایی۳۵۹۸۱۲۲۱۱:۴۳:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ایران نباید اینقدر به روس‌ها نزدیک شوند چون آنها هرگز دوستان واقعی نبودن ایران باید بر اساس مصالح خودش با غرب هم رابطه ی نزدیک داشته باشدتا روس‌ها پر رو نشوند
ناشناس۳۵۹۸۱۲۳۱۱:۴۶:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
به هیچ عنوان این حرکات روسیه عجیب نیست همانگونه که در خصوص جزایر خلیج فارس بیانیه بر علیه تمامیت ارضی ما داد
مرتضی۳۵۹۸۱۲۵۱۱:۴۸:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۴
بنام خدا،بنده چندین بار نوشتم که روسیه هیچ موقع ایران قدرتمند را نمیخواهد،ودر طول چند صد ساله اخیر ،روس‌وانگلیس به ایران وایرانی خیانت کردند وشخصیت پوتین قلدر معابانه میباشد ،ولی متاسفانه نمی دانم چطور مسُولین ایران به روسیه اعتماد می‌کنند روسیه نه شریک تجاری خوبیست ونه شریک سیاسی، دولت محترم باید بر اساس تجربه وتکرار عملکرد روسیه بر خلاف منافع ایران بخصوص در سوریه وجانبداری از ترکیه،وضعیت خودش را روشن کند وبجای روابط نزدیک با روسیه ،خود را به غرب نزدیک نماید تا امنیت وثبت را نصیب ایران کند
سجاد۳۵۹۸۱۳۳۱۲:۰۰:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
نباید ونباید دلان زنگزور باز شود ما با جان دل حمایت می‌کنیم
ناشناس۳۵۹۸۱۳۷۱۲:۰۲:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
کلا روسیه مسائلش رو اینجوری حل میکنه الان برای چی با اوکراین در حال جنگه؟ کریمه رو که قبلا جدا کرده بود روسها عادت دارن مسائلشون رو این مدلی حل کنن
ناشناس۳۵۹۸۱۴۲۱۲:۱۰:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
چون ارمنستان از روسیه به آمریکا متمایل شده، روسیه هم داره انتقام میگیره
رضا۳۵۹۸۱۵۳۱۲:۲۵:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ایران باید بدون تعارف وارد شده با موضع محکم برخورد کند با روسیه و ترکیه و اذربایجان واز حق خود دفاع کندو از منافع خود و مردمش دفاع کند حتی در صورت جنگ با اذربایجان
ناشناس۳۵۹۸۱۵۴۱۲:۳۱:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۱۴
اینکه شما می فرمایید این دالان زنگزور ایجاد نخواهد شد.به جای خود .اما اگر کشور ارمنستان تن به این امر بدهد وبا ایجاد این دالان ومحور ارتباطی موافقت کند چی؟
علی۳۵۹۸۱۵۶۱۲:۳۱:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
بهتر است این توصیه ها رو به حضرات بالا و والای نظام بفرمایید
ناشناس۳۵۹۸۱۵۹۱۲:۳۳:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسیه در این چند دهه نشان داده اصلا قابل اطمینان نیست
بهروز۳۵۹۸۱۶۷۱۲:۴۰:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
حالا ارمنستان قبول کنه دالان زنگزور رو به آذربایجان بده ایران میخاد چیکار کنه؟
صمصام۳۵۹۸۱۶۸۱۲:۴۲:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
قطعا این مهم ترین و بی سابقه ترین ازمون اقتدار ایران در برابر روسیه است ..
آرین۳۵۹۸۱۷۳۱۲:۴۹:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
این دالان باز خواهد شد و مسیر ایران مسدود نمیشود
ناشناس۳۵۹۸۱۷۵۱۲:۵۰:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۱۴
همکاران استراتژیک نامطمئن ...‌
ناشناس۳۵۹۸۱۷۶۱۲:۵۱:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ما باید از مالکیت خود نسبت حقوقی ارضی که دسیسه روس ها از ما جدا شد نیز دفاع کنیم
محمد۳۵۹۸۱۷۷۱۲:۵۱:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
نگفتمت مرو آنجا که آشنایت منم. از جماعت روس برای ایران نمیشود دوست
ایرج۳۵۹۸۱۷۹۱۲:۵۲:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
چرا وقتی شوروی پاشید از هم دولت وقت پس نگرفت که الان چکنم چکنم کنن
آرش۳۵۹۸۱۸۹۱۲:۵۸:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ما خواهان لغو ننگ نامه های ترکمنچای و گلستان و بازگشت مناطق و سرزمین های ایرانی در قفقاز و ترکیه به نام میهن می باشیم.
امیر۳۵۹۸۱۹۴۱۲:۵۹:۴۳ ۱۴۰۳/۶/۱۴
در طول تاریخ هر چه ایران متضرر شده از طرف این روسها شده دولت ایران هرگز نباید کوتاه بیاید.
ناشناس۳۵۹۸۱۹۶۱۳:۰۳:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۴
این همه ما از روس‌ها ضربه خوردیم از آمریکا ضربه نخوردیم
هاشم۳۵۹۸۲۰۰۱۳:۰۶:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
نخجوان جزیی از ایران است به وطن اصلی خود ملحق شود تمام فتنه ها نقش براب خواهد شد
ناشناس۳۵۹۸۲۰۲۱۳:۰۶:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
همه این بندهایی که نوشتی یک مطلب را اثبات می‌کنه : به روس‌ها اعتمادی نکنید !
عزیزی۳۵۹۸۲۰۴۱۳:۰۷:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روس ها همیشه به فکر منافع خود بودند وهستند
ابن حیدر۳۵۹۸۲۱۶۱۳:۱۵:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسیه باید توجیه شود و احیانا خود را و قدرت خود را در برابر جمهوری اسلامی ایران مضحکه ی عام و خاص نکند ، ایران قطعا حافظ منافع ملی خود بوده و روسیه باید متوجه انباشت قدرت و انگیزه ی ضد روسی باشد.
رضا۳۵۹۸۲۲۲۱۳:۱۹:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
برای یک وجب از خاک مام میهنم تا جان در بدن دارم حاضرم ب عنوان یک ایرانی باشرف و اطاعت از فرمایش رهبر عزیزمان ب هرصورتی ک ایشان امر کنند جانم را در راه حفظ وطن ومقام ولایت فدا کنم . سرباز امام خامنه‌ای عزیزم
علی۳۵۹۸۲۳۵۱۳:۲۸:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسیه از آمریکا خطرناکتره.خطر روسیه با خطر انگلیس برابری میکنه روسیه کشوریه که از پشت خنحر میزنه
علی۳۵۹۸۲۳۹۱۳:۲۹:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۴
بسیار سریع وعالی
علیرضا۳۵۹۸۲۵۱۱۳:۳۷:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
درود بر شما . ایجاد گریدور لازم نیست .نخجوان را به ارمنستان واگذار کنند .مشکل حل می شود. سپاس .
ناشناس۳۵۹۸۲۵۷۱۳:۴۱:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۱۴
بار اولی نیست که از روسها رودست خورده‌ایم
ناشناس۳۵۹۸۲۶۲۱۳:۴۴:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
عجیب است که آقایان علما و بزرگان که در بسیاری از مسائل اظهار نظر می‌کنند در این مورد سکوت پیشه کردند
ن۳۵۹۸۲۷۷۱۳:۵۳:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روس‌ها همیشه به ایران خیانت کرده و میکنند وحالا دارند با موافقت این دالان راه ایران را به بن بست برسانند در حالی که تمامی این کشورها به اصطلاح از سرزمین ایران بوده ویک روز هم به ایران ملحق خواهد شد اگر روسیه دوست ایران بود مقع اتمام قرار داد آنها را به ایران بر می‌گرداند پس او دوست ایران نمی‌تواند باشد که چنین رفتارهایی دارد
رامین۳۵۹۸۲۸۰۱۳:۵۵:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
هرگز نباید ایران اجازی چنین کاری را بدهد
سامان۳۵۹۸۲۸۱۱۳:۵۵:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
شما هم بگویید که روسیه در جنگ با اوکراین دچار اشتباه محاسباتی شده.!
سعید عشقی۳۵۹۸۲۸۶۱۳:۵۸:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
در واقع هر دو کشور ایرااان بزرگ هستند که باید به قلمرو و سرزمین اصلی برگردند
محمود۳۵۹۸۲۹۳۱۴:۱۱:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۱۴
باروابط ایران و روسیه هیچگاه آبی برای اقتصاد ما گرم نمیشه .
ناشناس۳۵۹۸۲۹۸۱۴:۱۴:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
153 نظر
هدايت۳۵۹۸۳۰۳۱۴:۲۰:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
نه به غرب میشه اعتماد کرد و نه به شرق هیچ کدوم دوست واقعی نیستند
محمد۳۵۹۸۳۱۹۱۴:۳۱:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
تاریخ را مطالعه کنیدروسیه قابل اعتماد نیست
ناشناس۳۵۹۸۳۲۲۱۴:۳۲:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
بعد برین هی سنگ پوتین رو به سینه بزنید
بنده خدا۳۵۹۸۳۲۳۱۴:۳۲:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسیه (شوروی)هرگزکشور قابل اتکا نبوده ونخواهد بود وبرای منافع خودش ازقربانی کردن دیگران هیچ ابایی ندارد دهها مثال دراین مورد هست
ناشناس۳۵۹۸۳۲۷۱۴:۳۴:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسیه در همه دوران نسبت به مردم وکشور ایران خیانت کرده است
اسکندری۳۵۹۸۳۳۱۱۴:۳۵:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
موضوع دالان زنگزور تا زمانیکه دولت ارمنستان تکلیف خود را با ایران روشن نکند مانند زخم چرکین باقی خواهد ماند و هر چند وقت یکبار بعضی قدرتهای منطقه ای و جهانی به جهت گرفتن امتیاز یا فشار بر ایران و ارمنستان آنرا مطرح خواهند کرد تنها راهکار درست و پایدار امضای توافقنامه بین ایران و ارمنستان و احداث پایگاه نظامی ایران در خاک ارمنستان و حضور نظامی ایران در این پایگاه خواهد بود که برای همیشه و تازمانیکه پایگاه نظامی موصوف وجود داشته باشد دیگر هیچ طرفی سودی از مطرح کردن آن نخواهد برد
مجتبی۳۵۹۸۳۳۴۱۴:۳۶:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسیه در طول تاریخ قلدری خود را نشان داده و هر جا که منافعش اقتضا کند حاظر است هر پیمانی را زیر پا بگذارد
ناشناس۳۵۹۸۳۳۶۱۴:۴۳:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
به این روس ها نباید دل بست ! در لحظه ادم فروشی میکنند
ایرانی۳۵۹۸۳۴۲۱۴:۴۹:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
سلام حافظه تاریخی ایرانیان روسیه و شوروی سابق را نامرد می داند. بنابراین اگر مجبور به اتحاد در بعضی موارد شدیم باید همیشه مواظب دشنه ای که در دست روس ها است باشیم تا ناگهان از پشت وارد بدن مان نشود
ناشناس۳۵۹۸۳۴۶۱۴:۵۲:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
تا آنجا که متوجه شدم اصلا نیازی به توافق ایران ندارند
ناشناس۳۵۹۸۳۴۷۱۴:۵۳:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
آخه از زنکزور به ما چه ارتباطی هست؟
ت۳۵۹۸۳۴۸۱۴:۵۳:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
معاهده آذربایجان ومناطق نخجوان با روس‌ها صد ساله بوده الان این خطه باید به خاک ایران برگرده
افشین۳۵۹۸۳۵۳۱۵:۰۲:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
اگه به وقتش اتمی میشدیم حالا روسیه و کشورهای غربی از این غلطها نمیکردن هیچوقت نباید به روسها اعتماد کرد آنها فقط به منافع خودشان فکر میکنند یادمان نرود که آذربایجان یا همان باکو را روسیه از ایران جدا کرد حالا بعضی از مسئولان بلندپایه کشور میگن روسیه عوض شده نه اصلا هم عوض نشده
ناشناس۳۵۹۸۳۵۸۱۵:۰۸:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسیه به علت دلایل استراتژیکی و چند هدف این دالان را ایجاد خواهد کرد یکی از اهداف این کار چالش امریکا، غرب و ایران است، روسیه حتی با پیشنهاد چند میلیارد دلاری برای صرف نظر کردن از این هدف موافقت نخواهد کرد، مخالفت بیشتر با این کریدور موجب حساسیت و جدیت بیشتر میشود، روسیه مداخله در حیات خلوت خود را به به هیچ شکلی قبول نمیکند
بی نام۳۵۹۸۳۵۹۱۵:۰۸:۰۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
اگه دست اندازی آذربایجان بخواهد شروع شود هر آن اعلام جهاد شود برای جنگ عازم خواهم شد.. روسیه دوست در لباس دشمن .
مهدی۳۵۹۸۳۶۰۱۵:۱۰:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
وقتی که زیادی به هر طرفی رو بدهید انتظار بدتر شدن روابط می‌رود نه بهتر شدن
ناشناس۳۵۹۸۳۶۵۱۵:۱۴:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
بین نکته پنج و نکته نهایی تضاد در گفتار و تحلیل وجود داره ...معلوم نشد طرف امریکایی غربی موافق باز شدن دالان هستن یا مخالف ...!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
رامین۳۵۹۸۳۶۶۱۵:۱۵:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
باسلام گذشت اون زمان که روسیه بخاد از خاک شریف ایران زمین وجبی غصب کنه دولت باید مقتدر و محکم جلوش وایسه
رضا۳۵۹۸۳۶۸۱۵:۱۶:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
بهترین راه اینه که نخجوان که مال ایران هست رو به ارومیه اضافه کنیم
وحید۳۵۹۸۳۷۱۱۵:۲۲:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱۴
عالی کیف کردم .ما نون خالی بخوریم .پای کار ایران هستیم
ناشناس۳۵۹۸۳۷۳۱۵:۲۳:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
هیچ گاه به روسیه اعتماد نکنید
ایدین۳۵۹۸۳۷۴۱۵:۲۴:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
باز میشود ، رسیدن ترکیه به خزر .
کمال۳۵۹۸۳۸۱۱۵:۳۰:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
196 تا پیام دادن ؟
ناشناس۳۵۹۸۳۸۵۱۵:۳۶:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسها قابل اعتماد نیستند
عباسعلی۳۵۹۸۳۹۴۱۵:۴۴:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
سلام چرا نجخوان را یا به ایران برگردانند یا یک کشور مستقل شود.
عباسعلی۳۵۹۸۳۹۹۱۵:۴۹:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۱۴
یک پیشنهاد به مردم نجخوان بدهید یا به ایران ملحق شوند یا مستقل یک کشور به نام نجخوان شود.
رضا احمدزاده۳۵۹۸۴۰۰۱۵:۴۹:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
قبلا گفته بودم که اگر روسیه به عنوان آن کشوری قدرتمند به عنوان " دشمن دانا" و نه به عنوان " دوست نادان" تعاملات خود را با ایران قوی شکل دهد قطعا ضمن بهره مندی از سود آن نه تنها برای دوطرف ایران و روسیه بلکه کلیه کشورهای منطقه را نیز شامل خواهد شد و کشورهای این منطقه نیز به جولانگاه کشور های متخاصم در نخواهد آمد. و لازمه این مطلب درک عمق راهبردی این موضوع برای آینده منطقه است.
رضا احمدزاده۳۵۹۸۴۰۴۱۵:۵۹:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
توصیه بنده به روس‌ها نقش "دوست دانا" را در ارتباط با شرکای خود به ویژه ایران برگزینید که ایران صدق این گفتار را تا کنون به نمایش گذاشته ولیکن روسیه در طول ادوار گذشته این چنین نبوده.
مقدم۳۵۹۸۴۰۵۱۶:۰۲:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
هرکسی به دنبال منافع خود هستند کسی به فکر ما نیست
فرهاد۳۵۹۸۴۰۷۱۶:۰۸:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
لطفا کارشناسان شرح دهند باز کردن دالان در خاک کشوری دیگر چه ربطی به ایران دارد. و آیا خلاف قوانین بین المللی است یا خیر. دوم اینکه ایران می‌تواند بخاطر این مسئله با روس و آذربایجان و ارمنستان وارد جنگ شود. آیا باز کردن دالان لطمه به تمامیت ارضی کشور می‌زند؟ آیا ایران می‌تواند کاری در سازمان ملل پیش ببرد؟ اگر کسی کارشناسانه توضیح دهد ممنون میشم.
ناشناس۳۵۹۸۴۰۸۱۶:۱۰:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
شوروی قدیم و روسیه جدید در طول تاریخ به ایران خیانت کرده اند
فرهاد۳۵۹۸۴۱۱۱۶:۱۱:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
سلام لطفا دیدگاه‌ها رو نمایش بدین تا ما هم بفهمیم چی به چیه. ممنون
ناشناس۳۵۹۸۴۱۴۱۶:۱۶:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسیه همیشه دشمن ایران قوی بوده
مردم۳۵۹۸۴۱۵۱۶:۱۸:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ما زیادی خوبیم و از بقیه هم همین انتظار رو داریم بطور کلی این مشکل ما هس و نه بقیه
مهلا۳۵۹۸۴۱۸۱۶:۲۶:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
خب هم ارمنستان هم ایران هم آذربایجان ازش استفاده کنند و مال هر ۳ کشور باشد. چرا دعوا میکنند؟ اگه مال هر ۳ باشه هیچکسی نمیتونه به دیگری زور بگه
تاری۳۵۹۸۴۲۰۱۶:۲۹:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ای دمت گرم قربان دهانت ای ول پوتین بداند ایران بیدار است غفلت نمیکند گذشت ما خود سیمرغ سی پنج می سازیم با وعده تو پوتین دل خوش به سوخو سی پنچ نمی کنیم که هرگز به ما نخواهی داد ما میدانیم پاینده باد عشق من رهبر ایران زمین با غیرت
ناشناس۳۵۹۸۴۳۴۱۶:۴۰:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسها کی در راستای منافع ایران حرکت کرده اند؟
آریا۳۵۹۸۴۴۳۱۶:۵۶:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
شما محکم وایسید روی حرفتون کسی کاری ازش نمیاد
حسین کاتبی۳۵۹۸۴۴۵۱۷:۰۱:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱۴
امیدوارم مسولین کشور به هیچ به هیچ عنوان حتی به قیمت درگیری جنگ تمام عیار وتصرف نخجوان ،دراین مورد هوشیار باشن کوتاه نیان که در غیر این صورت باید آماده رویارویی با دیگر مرزهای کشورمون باشیم ،
علی قلی۳۵۹۸۴۴۸۱۷:۰۳:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
مگه بعد از صد سال قرار نبود نخجوان به ایران برگردد،
ناشناس۳۵۹۸۴۴۹۱۷:۰۳:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
تنها راه برون رفت از این بن‌بست الحاق نخجوان به ایران است. اگر باکو هم اعتراض داشت خودشم میتونه برگرده و ضمیمه‌ی ایران بشه والسلام
بهزاد۳۵۹۸۴۵۴۱۷:۰۵:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۱۴
بابا آبی از روسیه برای ایران گرم نمیشود
علیرضا۳۵۹۸۴۵۵۱۷:۰۶:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
آرزوی ثبات و پایداری و آراده آهنین برای ایران عزیزمون
یک ایرانی۳۵۹۸۴۷۴۱۷:۳۳:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
اگر این دالان باز بشه،باید در روابط خارجی وبخصوص ارتباط با روسیه بازنگری کرد
ناشناس۳۵۹۸۴۷۶۱۷:۳۹:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسیه هیچ فرقی باانگلیس ندارد
ناشناس۳۵۹۸۴۷۹۱۷:۴۵:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
یک استان ارمنستان آذربیجان را به دو قسمت مجزا در آورده ..پس تا موقعی که این مشکل حل نشود شعله های جنگ خاموش نمی شود .دالان زنگزور تنها راه صلح بین این دو کشور هست در غیر اینصورت آماده جنگ دیگری باشیم
رضا۳۵۹۸۵۰۳۱۸:۳۲:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱۴
سلام آقایان روس ایران دیگه اون ایران ضعیف قاجار نیست که هر کاری دلتان خواست با ایران کردید حالا این گربه شیری غران است .شما که می‌دانید حساسیت ایران بر این منطقه مثل نان شب است پس بیخود حرف اضافه نزنید.
هادی۳۵۹۸۵۰۵۱۸:۳۴:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۱۴
شتر در خواب بیند پنبه دانه! اگر ایران حمایت خود را از روسیه کاهش دهد در مقابل غربی ها مشکل پیدا می کند. لذا برای رفع مشکلات مقطعی روسیه گور خود را ندانسته می کند.
ناشناس۳۵۹۸۵۰۶۱۸:۳۷:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
پوتین چی میخواد که دست به این خیمه شب بازی زده ؟
ایرانی۳۵۹۸۵۰۹۱۸:۴۴:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
مسکو میخاد بوسیله زنگ زور اخرین حرکت در جدا سازی آن منطقه از ایران را انجام دهد ودیوار کشی کنه وبایه تیر چند نشون بزنه ما هیچ راهی جز پس گرفتن نخجوان نداریم اگر این کار رو نکنیم ترکه وارد اونجا میشه واون وقت باید با ترکیه وارد تخاصم بشویم
مهدی۳۵۹۸۵۱۰۱۸:۵۳:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
تنها درسی که میتوان از تاریخ گرفت این است هیچ وقت نباید روس‌ها را دوست و شریک حساب کرد آنها در بدترین مواقع پشت کشور را خالی می‌کنند امیدوارم مسئولین از تاریخ درس بگیرند
ناشناس۳۵۹۸۵۱۴۱۸:۵۷:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسیه بر اساس منافع خود تصمیم می گیرد و حرف می زند
ناشناس۳۵۹۸۵۱۵۱۸:۵۸:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
با سلام، این گذرگاه هیچ وقت رابطه ایران با ارمنستان را قطع نمی کند.
حسین۳۵۹۸۵۱۶۱۹:۰۰:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
اگر به زور درست کردید امنیتش را چکار می کنید
محمد۳۵۹۸۵۲۷۱۹:۱۷:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ایران باید شدیداً در این مورد مقابله کرده و نگذارد عهد نامه ترکمنچای تکرار گردد
داریوش۳۵۹۸۵۲۹۱۹:۱۹:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روسپیه باید بدونع منطقه قفقاز و مردم آذری متعلق به قلمرو پارس است.
ناشناس۳۵۹۸۵۴۸۲۰:۲۴:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روس ها مثل همیشه به متحدان خود خیانت کردن . به ارمنستان خیانت کردن و اخراج شدن
رضا۳۵۹۸۵۵۳۲۰:۳۴:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
این موارد را که اعلام داشتید باید از زبان مقامات سیاسی زده شود که بدانند خط و مشی ایران اینست
ناشناس۳۵۹۸۵۵۴۲۰:۳۸:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۱۴
باید باتمام قوا جلو جاه طلبی آذربایجان باید بایستیم این دلان جهت جاسوسی از ایران و قطع ارتباط ایران با ارمنستان و اروپا بیشتر مدنظر آذربایجان نوکر اسرائیل و آمریکا میباشد، حمايتي که از لبنان و فلسطین داریم باید از ارمنستان حمایت بکنیم چون موقعیت ایران به خطر می افتد
ناشناس۳۵۹۸۵۵۵۲۰:۳۸:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۱۴
اصلا گوش روسیه به این حرفها بدهکار نیست!
ناشناس۳۵۹۸۵۵۹۲۰:۴۵:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۱۴
با روس‌ها باید شفاف وبی پرده ملاحضات ومنافع ایران را خواستار وقبل از توافق از آنها ضمانت‌های کتبی در متن قرارداد اصلی قید شود .تا جلوی منفعت طلبی وزیاده خواهی آنها با تغییر شرایط در زمانهای اتی گرفته شود.
احمد قاسم۳۵۹۸۵۶۵۲۰:۵۰:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۴
جای تشکر دارد نکات جالب و درستی در متن آورده شده است.
ناشناس۳۵۹۸۵۷۳۲۱:۰۱:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
به خدا آمریکا و غرب با تمام بیشرفیشان شرف دارن به روسها خیانتی که بعداز اعراب و مغول روسها به ایران کردند نه آمریکا نه هیچ کشوردیگری نکرد (دیگر صلاح مملکت خویش خسروان دانند)
رضا۳۵۹۸۵۷۵۲۱:۱۰:۱۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
حالا دیگه روسیه نمیتونه از خاک ایران تصرف کنه ،داره فتنه انگیزی میکنه
محمد۳۵۹۸۵۸۴۲۱:۲۶:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ما از موضع جمهوری اسلامی حمایت می کنیم
ایرانی۳۵۹۸۵۸۷۲۱:۳۰:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ایران هیچ‌وقت‌ اجازه‌ی ایجاد‌ همچین‌ کاری را نمیده،
محمد۳۵۹۸۵۸۸۲۱:۳۱:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۱۴
روس‌یک‌مار‌خوش‌خط‌و خاله که‌چند‌بار‌ایرانو‌گزیده‌ تمام‌خاک‌ما‌را‌‌گرفت‌‌‌‌از‌امارات‌حمایت‌میکنه حالا‌نوبت‌زنگزور‌ایرانی‌‌به‌هوش‌باش
ناشناس۳۵۹۸۵۹۲۲۱:۴۱:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۱۴
ددرتاریخ معاصر ثابت شده دشمن اصلی ایران روس متجاوز و روباه پیر انگلیس است.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. پرخاش با چشمان بسته!

  4. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  5. وقاحت غربی!

  6.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  7. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  8. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  9. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  10. چماق بنزین !

  11. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  12. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  15. زنگِ زور!

  16. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  17. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  18. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  19. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  20. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  21. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  22. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  23. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  24. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  25. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

آخرین عناوین