لیست تمام لوازم خیاطی با عکس

گزارش بازرگانی، 337952،   4030626036

یکی از کارهای لذت بخش برای افراد مختلف، انجام فعالیتی همچون خیاطی است. این کار با استفاده از چرخ های خیاطی مختلف همچون چرخ خیاطی برقی، چرخ دکمه زن، چرخ دستی و... که کار را آسان تر کرده اند، انجام می شود.

بسیاری از افراد در شروع کار، اطلاعات کافی به منظور تهیه وسایل مورد نیاز خیاطی ندارند. از این رو، در ادامه لیستی کامل برای آماده سازی فضایی مناسب برای خیاطی را به شما ارائه خواهیم داد تا به راحتی بتوانید از این فعالیت لذت ببرید.

لوازم خیاطی

خیاطی نیازمند وسایل مختلفی برای انجام کامل یک پروژه است. افراد با آشنایی کامل با هریک از این ابزار، می توانند به صورت کامل پروژه خیاطی خود را به انجام برسانند. مهمترین ابزار مورد نیاز خیاطی شامل موارد زیر است:

متر

یکی از مهم ترین ابزاری که در حین کار با خیاطی بسیار ضروری بشمار می رود، متر اندازه گیری است. در حقیقت این ابزار یک خط کش انعطاف پذیر محسوب می شود که با استفاده از آن می توان وسایل مختلف و قسمت های مختلف بدن را اندازه گیری کرد.

سوزن مناسب خیاطی

در چرخ خیاطی های دستی، سوزن ها در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از رایج ترین این نوع سوزن ها، سوزن هایی با طول متوسط هستند که با نام سوزن های تیز نیز شناخته می شوند. این سوزن ها برای اکثر پارچه ها مناسب هستند.

همچنین، افراد برای دوخت پارچه هایی با ضخامت زیاد و ضخیم می توانند از سوزن هایی با قطر بیشتر استفاده کنند و در صورت کار با پارچه های نازک تر، از سوزن هایی با ظرافت بیشتر استفاده نمایند. سایر اشکال سوزن در چرخ  خیاطی های دستی عبارت است از: سوزن لحاف، سوزن ته آبی، سوزن گلدوزی و...

 

قیچی مناسب خیاطی

یکی دیگر از ابزارهای مهم برای انجام خیاطی، قیچی مناسب این کار است. در واقع، استفاده از قیچی مناسب و تیز در این زمینه باعث برش تمیز و جلوگیری از خستگی دست می شود. به منظور نگهداری صحیح قیچی خیاطی لازم است تا نکاتی را مدنظر داشته باشید.

به عنوان مثال هرگز از قیچی مورد استفاده برای برش پارچه، استفاده دیگر نکنید. زیرا این کار سبب کند شدن قیچی و در نتیجه برش نامناسب پارچه و خستگی دست می شود. همچنین می توانید هر چند وقت یک بار تیغه های قیچی را تمیز کنید و یا کمی روغن به آن ها بزنید.

گچ خیاطی

گچ خیاطی یکی دیگر از ابزاری است که خیاطان از آن استفاده می کنند. این ابزار برای تعیین الگو، درز ها و... کاربرد دارد و به عبارتی به عنوان یک راهنما برای افراد محسوب می شود.

 

سنجاق

سنجاق ها در خیاطی انواع مختلفی را دارند. یکی از این نوع سنجاق ها به عنوان سنجاق ته گرد شناخته می شود که از آن برای وصل کردن پارچه و الگو و یا نگهداری لبه های رول پارچه و کار های این چنینی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نخ

از جمله مهمترین وسایلی که در هنگام خیاطی بسیار ضروری است، وجود نخ است. نخ ها در انواع مختلفی همچون نخ پنبه ای، پلی استری، ابریشمی و... در بازار عرضه می شود و افراد متناسب با پروژه خود رنگ و جنس آن را انتخاب می کنند.

جای مناسب و یا کیت خیاطی

به منظور ایجاد نظم، لازم است تا یک جای مناسب مثل سبد، کیسه و یا ظرف پلاستیکی برای ابزار خیاطی خود تهیه کنید. این امر سبب می شود تا ابزار خیاطی سازماندهی شوند و در صورت نیاز هریک از آنها، سریعاً در دسترس شما قرار گیرند.

بشکاف یا باز کننده درز

این ابزار به منظور رفع خطا در حین خیاطی و یا برداشتن کوک ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار ساده برای خیاطان بسیار کاربردی بشمار می رود. البته برای کار با این ابزار لازم است تا کمی برای یادگیری وقت بگذارید.

سنجاق گیر

سنجاق گیر ها برای نگهداری سوزن و سنجاق ها کاربرد دارند. این ابزارات معمولاً به شکل گوجه فرنگی است و در صورتیکه از جنس خوبی برخوردار باشند، از خاک اره و یا پشم پر می شود.

 

ماسوره

یکی دیگر از ابزار های مورد استفاده در خیاطی، ماسوره ها هستند. این ماسوره ها نخ دوم را از ناحیه زیرین تأمین می کنند و با نخ بالا ترکیب می شود تا دوخت به درستی انجام شود. ماسوره ها اشکال مختلف و جنس های متنوعی دارند که حضورشان در چرخ خیاطی ضروری است.

اتو

برای خیاطی با برخی از پارچه ها، نیاز است قبل از انجام دوخت، اتوکشی صورت گیرد. زیرا این پارچه ها پس از اتوکشی دچار تغییر سایز و یا شکل می شوند. همچنین ممکن است که پارچه ها پس از دوخت نیازمند اتوکشی شوند تا جای دوخت ثابت شود.

از این رو، می توانید از اتو بخار مخزن دار در حین انجام خیاطی استفاده کنید. این اتو به همراه مخزنی جداگانه، بخار لازم را جهت از بین بردن چین و چروک و یا اتوکشی پارچه فراهم می کند.

چرخ خیاطی

رکن اساسی برای انجام خیاطی، وجود چرخ خیاطی است. همانطور که می دانید، انواع مختلفی از چرخ خیاطی همچون چرخ الیک، چرخ سردوز و... در بازار موجود است. افراد می توانند متناسب با کاری که قرار است انجام دهند، چرخ خیاطی مناسب را انتخاب کنند و پروژه خود را به سرانجام برسانند.

پارچه

پارچه نیز یکی از اجزا مهم جهت انجام خیاطی است. استفاده از پارچه های باکیفیت در حین دوخت و دوز موجب می شود تا لباسی شیک و مطلوب حاصل شود. به همین دلیل، بهتر است برای انجام خیاطی از پارچه های باکیفیت استفاده نمایید تا کاری زیبا و تمیز حاصل شود.

انگشتانه

یکی از ابزار مورد استفاده در خیاطی که بسیار ساده و در عین حال کاربردی است، انگشتانه است. این ابزار که در سه جنس پلاستیکی، فلزی و چرمی عرضه می شود، همچنین از آسیب و قرمزی پوست در حین انجام دوخت با دست جلوگیری می کند.

خط  کش

در هنگام انجام خیاطی، یکی از ابزار هایی که بسیار مورد نیاز است، خط  کش است. البته خط کش های مورد استفاده در هنگام خیاطی دارای انواع گوناگونی هستند که هر یک از آنها کاربرد مشخصی را به همراه دارند. برخی از مهم ترین این خط کش ها عبارت اند از:

خط کش شمشیری

خط کش شمشیری یکی از پرکاربردترین خط کش ها در حین خیاطی بشمار می رود. این خط کش جهت رسم الگو انحنای یقه و یا انحنای ران شلوار مورد استفاده قرار می گیرد.

خط کش تی

خط کش تی شبیه به حرف تی انگلیسی است که در قسمت بالایی آن یک نقاله قرار گرفته است. با استفاده از این ابزار، افراد می توانند زاویه های مورد نظر خود را بر روی الگو و یا لباس طراحی نمایند.

سخن پایانی

با معرفی لوازم مورد نیاز خیاطی در این مقاله، افراد می توانند پروژه مورد نظر خود را برای دوخت و دوز آغاز کنند و از آن لذت ببرند. یکی از نکات مهم حین انجام خیاطی، توجه به جنس و کیفیت وسایل آن است که موجب می شود کارها بازدهی بسیار خوبی داشته باشند.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  3. پرخاش با چشمان بسته!

  4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  5. وقاحت غربی!

  6. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  8. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  9.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  10. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  11. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  12. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  13. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  16. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  18. زنگِ زور!

  19. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  20. هنوز وقتش نرسیده؟!

  21. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  22. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  23. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  24. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  25. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

آخرین عناوین