سکانداری تورم

گروه اقتصادی الف،   4030723094 ۲۴ نظر، ۶ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که اولویت دولت باید بر مسئله کاستن از فشارهای تورمی و حفظ سطح معیشت مردم باشد، وزیر اقتصاد در آغاز به کار خود شخصاً سکاندار ماشین تورم شده و آن را به حرکت درآورده است.

سکانداری تورم

به‌ گزارش الف، تحولات بازار ارز و علی‌الخصوص نرخ نیمایی در هفته‌های اخیر فارغ از تحولات سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای که اثر خود را بر جای گذاشته، ارتباط مستقیمی با رویکرد وزارت اقتصاد دارد. 

عبدالناصر همتی از همان ابتدای سکانداری وزارت‌خانه به نرخ‌های متعدد ارز اعتراض داشت و یکی از مهم‌ترین اهداف خود را کم‌کردن از تعداد نرخ‌های موجود ذکر کرد. علاوه بر این، تجدیدنظر در قیمت ارز نیمایی و نزدیک‌کردن آن به بازار آزاد از جمله تأکیدات وزیر اقتصاد بود و به‌نظر می‌رسد آنچه که در حال حاضر به‌چشم می‌خورد، نسبت مستقیمی با رویکرد همتی و بانک‌مرکزی دارد. در حال حاضر و در سامانه نیما، نرخ نیمایی به‌صورت اسکناس با قیمت ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود و در قالب حواله به کانال ۴۸ هزار تومان وارد شده است.

از منظر برخی کارشناسان اقتصادی، معنای این افزایش قیمت‌ها چیزی جز آماده‌شدن کشور برای ورود به موج تورمی جدید نیست؛ آن‌هم در شرایط تنش‌آمیز سیاسی که خود مستعد بروز تورم بوده و همزمان با این وضعیت حساس، سیاست‌هایی اتخاذ می‌شود که موجب انباشته‌شدن مشکلات و نارضایتی‌ها می‌گردد.

* از جیب اکثریت به اقلیت

حسین صمصامی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و یکی از جدی‌ترین منتقدین وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی با اشاره به روندی که از ابتدای سال طی‌شده و همچنین رویکرد وزارت اقتصاد می‌گوید: « از ابتدای سال بانک مرکزی با هدف رساندن نرخ نیمایی به بازار، قیمت ارز نیما را افزایش داده است. علاوه بر این، خروج۲۵۰۰ قلم کالا از شمول ارز نیمایی و همچنین افزایش نرخ نیما به‌معنی کوچک‌تر شدن سفره مردم است که ریاست محترم جمهور باید پاسخگو باشد.»

وی تاکید می‌کند: « این نوع بازی با سیاست ارز که افزایش قیمت‌ها را به‌دنبال دارد، به‌معنی برداشت از جیب مردم به‌نفع قاچاقچیان، صاحبان منابع ارزی و ثروت‌های بادآورده و مصداق بارز این عبارت است که تورم غنی را غنی‌تر و فقیر را فقیرتر می‌کند.»

صمصامی با اشاره به سیاست‌های ارزی و اثر آن بر معیشت مردم می‌گوید: « با گران‌‌کردن ارز رسمی، حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از سفره مردم به نفع اقلیت ثروتمند جامعه برداشته می‌شود اما تامین منابع کافی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی معلمان با مشکل مواجه می‌شود. انشاالله شاهد سیاست‌های غلط در بودجه ۱۴۰۴ نباشیم.»

*به ضرر مردم و به نفع‌ بورسی‌ها و تجار

برخی از منتقدین وزیر اقتصاد معتقدند که با توجه به ارتباط مستقیم نرخ ارز – چه نیمایی و چه آزاد – بر بازار سرمایه و یکی از متغیرهای اثرگذار بر آن، وزارت اقتصاد بر آن است که با حرکت در مسیر کاستن از نرخ‌های متعدد ارز و کم‌کردن فاصله قیمت ارز نیمایی و آزاد بتواند اثرگذاری مثبتی بر شاخص بورس بگذارد؛ مسئله‌ای که با توجه به اهمیت ارز در اقتصاد ایران و کلیدی‌بودن آن در نرخ تورم، زندگی میلیون‌ها ایرانی را دچار چالش‌های بسیاری خواهد کرد و در عوض منافع عده‌ای قلیل در بازار بورس و همچنین تجار را تامین خواهد کرد.

صادرکنندگان بارها و بارها به‌دلیل آنچه که فاصله بسیار زیاد ارز آزاد و رسمی تلقی می‌کنند، حاضر به بازگشت ارزهای حاصله از صادرات خود به کشور نبوده و چندین بار دولت‌های مختلف برای جلب نظر آنان سعی کرده‌اند سیاستی را اتخاذ کنند که فرجام آن به افزایش قیمت ارز منجر شده و در نهایت تورم حاصله را خانوارهای ایرانی متحمل شده‌اند.

*شگفتانه‌های همتی

به اعتقاد منتقدان وزیر اقتصاد، همتی در حال طی‌کردن مسیری است که پیشینیان قبل از خود آن را پیموده‌ و نتایج نامطلوبش پیش چشم ماست. با توجه به خاستگاه فکری همتی، تلاش او برای افزایش قیمت ارز مسئله چندان عجیبی نیست اما نکته‌ مهمی که در این میان وجود دارد، رویکرد مخاطره‌آمیز وزیر اقتصاد در همین ابتدای راه است. عجیب است در شرایطی که اولویت دولت باید بر مسئله کاستن از فشارهای تورمی و حفظ سطح معیشت مردم باشد، وزیر اقتصاد در آغاز به کار خود شخصاً سکاندار ماشین تورم شده و آن را به حرکت درآورده و این چیزی جز شگفتانه‌‌های تلخ عبدالناصر برای قاطبه مردم نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۳۰۴۳۶۱۲:۰۹:۴۰ ۱۴۰۳/۷/۲۴
ارز چند نرخی که خودشان درست کردن خودشان تک نرخی کنند به فال نیک می گیریم و اقتصاد هم درست ترمی شود البته اگر دوباره سرکوب ارزی نشود!!
ناشناس۳۶۳۰۵۰۱۱۳:۱۰:۰۳ ۱۴۰۳/۷/۲۴
باید پول و وجه نقد را تبدیل به اعتبار کرد و معاملات مانند گذشته پایا پا باشد .
ناشناس۳۶۳۰۵۳۴۱۳:۲۸:۴۳ ۱۴۰۳/۷/۲۴
سلطان چاپ پول دهه 90 چگونه می خواهد تورم را کنترل نماید ؟!
مصطفی۳۶۳۰۴۴۲۱۲:۱۷:۲۹ ۱۴۰۳/۷/۲۴
اولین اقدامی که جهت اصلاح روند باید انجام شود این هست که این موضوع جا انداخته شود نهادینه شود که قیمت 60 هزار تومان ارز آزاد نیست بلکه ارز غیررسمی هست و مرجعیت با این نرخ نیست و اینکه چرا همیشه باید نرخ ارز نیما به نرخ ارز غیررسمی نزدیک شود یک بار هم نرخ غیررسمی را به نرخ نیما نزدیک کنند . همچنین با افرادی که نرخ ارز غیررسمی رو مبنا قرار می دهند و از بازگشت ارزهای خود خودداری می کنند برخورد جدی انجام شود. هر چند که بیشتر این شرکت ها شرکت های دولتی و شبه دولتی هستن
خورزمالی ز دیار بختیاری یل۳۶۳۰۴۸۹۱۲:۵۹:۰۱ ۱۴۰۳/۷/۲۴
چرا نمایندگان مجلس که چندین سال است قانون از کحا آورده ای را تصویب کرده اند هیچ نظارتی نکرده اند که این قانون اجرا شود اجرای این قانون کمک زیادی به حل معضلات اقتصادی خواهد نمود
ناشناس۳۶۳۰۴۹۱۱۲:۵۹:۱۱ ۱۴۰۳/۷/۲۴
دولت‌ها که به دنبال بدنام کردن خودشان نیستند. افزایش قیمت دلار ناشی از کمبود درآمد دولت ها و کسری بودجه شدید می باشد. برای آرامش بازار ارز و به صورت کلی اقتصاد باید باید با آمریکا به توافق رسید و الا آش همین آش و کاسه همین کاسه هست.
ناشناس۳۶۳۰۵۱۹۱۳:۱۸:۲۲ ۱۴۰۳/۷/۲۴
60 هزار تومان هم نرخ واقعی نیست !
علی۳۶۳۰۵۳۷۱۳:۳۰:۱۱ ۱۴۰۳/۷/۲۴
دقیقا درست است الان خیلی از شرکت های دولتی و خصولتی برای سودده نشان دادن خودشان فشار میاورند تا نرخ نیمایی را بالا بیاورند تا منابع دلاری شان با نرخ بالاتری در درامد بودجه شان بگنجانند و براحتی با عدد سازی و بدون زحمت برای زیانده بودن شان سرپوش بگذارند.
ناشناس۳۶۳۰۴۴۸۱۲:۲۶:۱۴ ۱۴۰۳/۷/۲۴
آقای صمصامی جان تو خودت شروع کننده تورم بودی یادت که نرفته
ناشناس۳۶۳۰۴۵۳۱۲:۳۱:۰۴ ۱۴۰۳/۷/۲۴
تازمانیکه‌غنی‌نژادهاونیلی‌ها ارکان‌اقتصاد‌وظریف‌هاجوهره‌ی‌ سیاست‌روتشکیل‌میدن‌ودر تعیین‌سرنوشت‌مردم‌دخیل‌باشن‌ همتی‌هاومرعشی‌هاواسحاق‌ها وفریدون‌هاجولان‌خواهندداد
علیرضا زیگلری۳۶۳۰۴۵۹۱۲:۳۳:۲۸ ۱۴۰۳/۷/۲۴
شما چرا برای مهار تورم و ضلع سوم و مهم جنگ ترکیبی که اقتصاد باشد؛ چرا از مشاوره هوش مصنوعی در زمینه های مختلف اقتصادی استفاده نمی کنید!؟ البته با پذیرش این اصل مهم که امضای نهایی با شما باشد!؟
ناشناس۳۶۳۰۴۶۲۱۲:۳۵:۱۷ ۱۴۰۳/۷/۲۴
بدون در نظر گرفتن تبعات ارزی حمله موشکی به رژیم اشغالگر ، نوشته شما فاقد هر نوع ارزش علمی و منطقی است.
ناشناس۳۶۳۰۴۶۴۱۲:۳۶:۰۸ ۱۴۰۳/۷/۲۴
در گام دوم انقلاب نیازمند انقلاب اقتصادی هستیم تمامی ارکان اقتصاد کشور باید به یکباره ملی شود و تمامی مفسدان اقتصادی به مجازات های سنگین محکوم شوند تا بتوان اقتصاد کشور را از نو ساخت
ناشناس۳۶۳۰۴۶۷۱۲:۳۷:۵۹ ۱۴۰۳/۷/۲۴
در روزهای اخیر دلیل اصلی افزایش قیمت ها احتمال آغاز جنگ تمام عیار بین ایران و اسرائیل می باشد. جلوی رانت از یک جایی باید گرفته شود. محرز است وقتی قرار باشد سفره رانت جمع شود صدای رانت خواران بلند شود.
ناشناس۳۶۳۰۴۷۱۱۲:۴۱:۴۳ ۱۴۰۳/۷/۲۴
مجلس بدون در نظر گرفتن سوابق ایشون بهش رای اعتماد داد همین چند روز قبل به مجلس احضار شد و بجای پاسخگویی طلبکار شد و مثل اسلافش آب خوردن رو اینبار به fatf گره زد و معیشت مردم رو دوباره به گروگان گرفت
ناشناس۳۶۳۰۴۷۹۱۲:۵۱:۳۴ ۱۴۰۳/۷/۲۴
وقتی گفته می شد به بعضی ها رای ندهید نرخ نیمایی را زیاد می کنند که به نرخ بازار آزاد نزدیک شود اما با بالاتر رفتن نرخ نیمایی نرخ آزاد هم بالاتر می رود و این دور باطل ادامه دارد
علی۳۶۳۰۴۹۷۱۳:۰۲:۴۲ ۱۴۰۳/۷/۲۴
دلیل بالا رفتن نرخ ارز در بازار آزاد بطور عمده بدلیل این است که اغلب مردم و شرکت ها و حتی بانک ها! سرمایه ها و پس اندازهای خود را برای مصون ماندن از کاهش ارزش به دلار و طلا تبدیل می کنند و راه حلش این نیست که نرخ های دولتی که اصل تبادلات تجاری با آن انجام میشود را به این نرخ نزدیک کنیم بلکه باید برای حفظ سرمایه های ریالی مردم فکری کرد اگر دولت تمایل به افزایش نقدینگی دارد بهتر است اجازه خلق پول به هر روشی از دولت و بانک ها گرفته شود و این می تواند به صورت مدیریت شده و پلکانی باشد و در آنصورت این نرخ ارز آزاد خواهد بود که به سمت نرخ دولتی یا همان نیمایی کاهش پیدا خواهد کرد.
ناشناس۳۶۳۰۴۹۹۱۳:۰۶:۳۴ ۱۴۰۳/۷/۲۴
راهکار حل مشکلات اقتصادی فقط ملی کردن تمامی ارکان اقتصاد کشور بصورت بکباره و ساختن کشور با اقتصاد سالم بر مبنای اقتصاد اسلامی و آیه قران و ان لیس للانسان الا ما سعی می باشد
ناشناس۳۶۳۰۵۱۴۱۳:۱۵:۵۶ ۱۴۰۳/۷/۲۴
تا سایه جنگ بر سر این مملکت هست کسی نمیتواند برای تورم کاری بکند.
هموطن۳۶۳۰۵۳۵۱۳:۲۹:۱۳ ۱۴۰۳/۷/۲۴
اقای همتی در شما نمی بینیم که بتوانی به اقتصاد مملکت کمکی بکن چون شما ناشناخته نیستید چون در زمان مسعولیت شما در بانک مرکزی توان وکارایی وسواد مکفی اقتصادی در شما دیده نشد وگرانی وتورم امروز که مردم به سختی گذران زندگی میکنند از عملکرد شما در دولت روحانی هست ومردم هنوز ان زمان از یادشان نرفته وحال که اقای پزشکیان به شما مسئولیت داده حتما با اقتصاد دانان با سواد مشاوره بگیرید
ناشناس۳۶۳۰۵۴۲۱۳:۳۸:۲۷ ۱۴۰۳/۷/۲۴
من کار به هیچی ندارم که حقه کی یا باطل اما میدونم این شخص زمان اون سید هر روز توییت میزد و سم پاشی می‌کرد که چرا این کارو کردی چرا اون کارو کردی
ناشناس۳۶۳۰۵۴۵۱۳:۳۸:۴۴ ۱۴۰۳/۷/۲۴
به نظر من بهتر از دولت قبل عمل می کنند
امیرو۳۶۳۰۵۵۳۱۳:۴۴:۵۴ ۱۴۰۳/۷/۲۴
همتی بانی تورم بی سابقه درایرانه
علی۳۶۳۰۵۶۴۱۳:۵۵:۱۵ ۱۴۰۳/۷/۲۴
آقای همتی از اعوان و انصار هاشمی رفسنجانی هست و همان تزی را که هاشمی رفسنجانی در زمینه اقتصاد کشور و تعدیل اقتصادی و نابودی سفره اکثریت قاطع مردم ایران را داشت، آقای همتی هم همین تز اقتصادی را داره و درواقع دنباله رو سیاستهای تعدیل اقتصادی هاشمی رفسنجانی هست،ازاینکه پزشکیان ایشان را وزیراقتصاد کردند،جای تاسف هست. مجلس باید به داد کشور برسه و تا هنوز دیر نشده وزیراقتصاد را دراسرع وقت و بدون مماشات و ترس از دیگران، استیضاح کند.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. FATF به سرنوشت برجام دچار نشود!

  2. بازنگری در دکترین نظامی ایران؟

  3. در فضیلت «نصیری» نشدن!

  4. نتانیاهو، معمار شکست های پی در پی 

  5. گرانی را فراموش کنید؛ فقط فیلترینگ !

  6. زبان فارسی،ذهن عبری!

  7. پزشکیان: به پرونده حمله به سفارت آذربایجان رسیدگی خواهیم کرد

  8. موساد برای آتش‌بس در لبنان شرط گذاشت

  9. چرا آمریکا این دفاع ضدموشکی را به اسراییل داد

  10. چرا بایدن از ماجراجویی صهیونیست‌ها علیه ایران نگران است؟!

  11. یک پرسش ساده از وزیر محترم بهداشت

  12. نکته ای قابل‌تامل درباره اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران

  13. صحبت های جنجالی بیژن عبدالکریمی درباره گشت ارشاد !

  14. کیهان: چرا اصرار دارند که کشور، عبرت‌های FATF را از نو تجربه کند؟

  15. چرا می خواهند ایران را در طوفان‌الاقصی شریک کنند؟!

  16. پرده‌برداری مشاور فرمانده سپاه از یک اتفاق ویژه در حمله موشکی ایران

  17. سالگرد طوفانی که اسراییل را در نوردید

  18. سکانداری تورم

  19. توزیع شناسنامه الکترونیک افغان‌ها در ایران آغاز می‌شود

  20. دادگستری اصفهان: اتهام زن و شوهر اصفهانی به نگهداری گربه محدود نمی‌شود

  21. دشمن دیرینه ایرانیان

  22. انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی به سید حسن خمینی

  23. یک هشدار قابل‌تامل در مورد لبنان

  24. بنزین زدن، تنها راه آماده شدن برای خطرها !

  25. وطن‌فروشی به سبک مهدی نصیری

آخرین عناوین