روایت های یک‌سویه از مسئله بنزین/ چماقی که همیشه بالای سر مردم است!

گروه اقتصادی الف،   4030927128 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تقریبا همه دولت ها در چند دهه گذشته سعی کرده اند با مقایسه‌های نادقیق و روایت‌هایی یک‌سویه از نرخ سوخت، قیمت‌های کنونی انرژی در ایران و به‌خصوص بنزین را نوعی لطف دانسته و آن را همچون چماق بر سر مردم بکوبند.

روایت های یک‌سویه از مسئله بنزین/ چماقی که همیشه بالای سر مردم است!

به گزارش الف، تقریباً هفته‌ای نیست که دولت‌مردان جدید نیز طی سخنان خود در نشست‌های مختلف با بیان وضعیت حاکم بر حوزه انرژی و به‌خصوص بنزین، از قیمت‌های موجود گلایه نکرده و نرخ‌های کنونی را نوعی لطف به مردم قلمداد نکنند. دولتی‌ها معتقدند که هم بنزین تولید داخل به قیمت‌های پایین به مردم عرضه شده و هم آن بنزینی که برای کمبود تولید و تراز‌ کردن ناترازی‌های موجود وارد می‌شود، اختلاف بالایی با قیمت‌های واقعی دارد. این موضوع چندین بار در اظهارات رئیس‌جمهور و معاون اول وی مشهود بوده و اخیراً هم معاون اجرایی رئیس‌جمهور، مهر تاییدی بر سخنان رئیس‌ قوه مجریه زده است.

* یارانه بنزینی ۴۰ هزار تومانی 

محمد جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان، گفته است: «دولت ۴۰ هزار تومان بابت هر لیتر بنزین یارانه پرداخت می‌کند. در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان بنزین محل درآمدی برای دولت محسوب می‌شود. البته سخن گفتن از آمار ناترازی بنزین به معنای تصمیم دولت بر افزایش قیمت در شرایط فعلی نیست».

وی ادامه داد: «بنزین در حدود ۳۴ هزار تومان خریداری و با قیمت نازل به ۴۳ هزار تومان هم می‌رسد، اما در نهایت با قیمت آزاد ۳ هزار تومان فروخته می‌شود».

معاون اجرایی رئیس جمهور بیان کرد : «دولت در حدود ۶ هزار میلیارد تومان در روز یارانه پرداخت می‌کند، این موضوع یکی از عوامل تورم در کشور است که منجر به کسری بودجه می‌شود».

* این تمام مسئله نیست

معاون اجرایی رئیس‌جمهور به‌گونه‌ای صحبت و نتیجه‌گیری کرده که شاید این تصور در اذهان عمومی ایجاد شود، آن بنزین وارداتی که بنا بر اظهارات قائم‌پناه با یارانه ۴۰ هزار تومانی به‌دست مردم می‌رسد، سهم اعظمی در تامین سوخت مورد نیاز خودروها دارد و دولت متحمل ضرر و زیان سنگینی می‌شود. در حالی که داده‌های آماری از سهم اندک بنزین وارداتی در سبد سوختی کشور حکایت می‌کند.

بر اساس برنامه‌ای که محسن پاک نژاد وزیر کنونی نفت، قبل از اخذ رای اعتماد از مجلس به نمایندگان ارائه داده بود، در تابستان امسال که معمولاً ترددهای برون‌شهری سیر تصاعدی دارد و با توجه به آمار تیرماه امسال، متوسط تولید روزانه بنزین کشور ۱۱۴ میلیون لیتر و متوسط مصرف روزانه بنزین کشور ۱۲۰ میلیون لیتر بوده است و به‌عبارتی روزانه ۶ میلیون لیتر به طور متوسط ناترازی بین تولید و مصرف بنزین داریم.

اگر تمامی این ۶ میلیون لیتر کسری روزانه بنزین را از محل واردات یا به‌عبارتی با بنزین ۴۰ هزار تومانی تأمین کنیم، درواقع ۵درصد بنزین مصرفی کشور با بنزین ۴۰ هزار تومانی تأمین شده و ۹۵درصد آن از محل بنزینی است که در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود.

پس مشخص است که نمی‌توان وضعیت وخیم قیمتی ۵ درصد بنزین تأمینی کشور را به تمامی ۱۰۰ درصد سبد بنزینی بخش حمل‌ و نقل، تعمیم داد و چنین نتیجه‌گیری‌هایی را مطرح کرد. 

* چرا با چماق بر سر مردم می‌کوبید؟

ایراد چنین سخنانی از سوی مقامات دولتی که نوعی اظهار لطف به مردم است هیچ تناسبی با واقعیت‌های موجود ندارد و علاوه بر این مقایسه‌های آنان با دیگر کشورها هم قابل اعتنا نیست. معاون اجرایی رئیس‌جمهور و دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت که بی‌میل به آزادسازی قیمت‌ها و علی‌الخصوص افزایش نرخ حامل‌های انرژی نیستند و قیاس‌هایشان متکی بر اختلاف نرخ سوخت در ایران و دیگر کشورهای جهان است، هیچ تمایلی به بیان این مسئله ندارند که آزادسازی قیمت انرژی در دیگر کشورها و سپردن آن به دست مکانیزم عرضه و تقاضا و به‌عبارتی آنچه که دولتی‌ها آن را «قیمت‌های واقعی» تفسیر می‌کنند، در شرایطی است که حقوق و دستمزد نیروی کار در دیگر نقاط جهان همچون ایران در حضیض قرار ندارد و نسبت هزینه بنزین به دستمزد و درآمد عامه مردم نسبت معقول و قابل تحملی است. 

نیروی کار ایرانی، جزو ارزان‌ترین‌ها در جهان است و این وضعیت با سقوط روزانه و ماهانه ارزش پول ملی هم در حال وخیم‌تر شدن است. پس چرا دولت‌ ها در ایران  سعی دارند با مقایسه‌های غلط و روایت‌هایی یک‌سویه از نرخ سوخت و مهم‌تر از آن نپرداختن به دستمزد بسیار اندک نیروی کار، قیمت‌های کنونی انرژی و به‌خصوص بنزین را نوعی لطف دانسته و آن را همچون چماق بر سر مردم بکوبند؟!

یادآوری نادرست بودن قیاس منطقی قیمت بنزین در ایران و کشورهای دیگر از زبان یکی از اندیشمندان ایرانی فلسفه و حکمت که از قضا نزدیکی فکری با اصلاح طلبان نیز دارد خالی از لطف نیست هر چند درک این مغلطه بسیار ساده تر و روشن تر از آن است که کسی از استادان فلسفه و منطق برای آن یاری بجوید! 

مصطفی ملکیان چند سال پیش در یک گفت و گوی مطبوعاتی در تحلیل ریشه اعتراضات سال ۹۸ در این باره چنین گفته است:  

« این قیاس‌کردن که آقایان در رادیو و تلویزیون دائما تکرارمی‌کنند، عیب اساسی دارد.

۱. شما ببینید این کشورها به اندازه کشور ما مخازن زیرزمینی و منابع زیرزمینی نفت و گاز دارند که قیمت بنزین‌شان با ما یکی باشد؟ 

 ۲. نکته دوم این است که در کانادا مثلا اگر یک شهروند ١٠ برابر ما برای بنزین هزینه می‌کند، حقوقش چندین برابر حقوق مردم ما است. گفته می‌شود کانادایی‌ها بنزین را لیتری ١٦‌هزار تومان می‌خرند، می‌گویم قبول، اما ١٦‌هزار تومان پول بنزین می‌دهند در جایی که یک کارگر ساده‌شان در ازای یک ساعت کار، ٣٥ دلار پول می‌گیرد.آن‌وقت کارگر شما در ازای هر یک ساعت کار چند دلار می‌گیرد؟ یعنی کارگری را که به‌ازای هر یک ساعت بیش از ٤٠٠‌هزار تومان می‌گیرد، با کارگر ایرانی مقایسه نکنید که به‌ازای ١٠ ساعت کار در شبانه‌روز هم ٤٠٠‌هزار تومان نمی‌گیرد.

۳. اما نکته سوم، آن کانادایی اگر برای بنزین این میزان پول می‌دهد، دست‌کم از بقیه امور جامعه‌اش راضی است، نهایتا فقط با پول بنزین مشکل دارد. اما یک شهروند ایرانی از همه چیز راضی است؟... 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۰۲۵۸۸۰۹:۴۵:۲۶ ۱۴۰۳/۹/۲۸
شورای امنیت کشور باید به صحبت های مسولان کشور در مورد بهم زدن آرامش روانی مردم که مرتب از یارانه بنزین ۴۰ هزار تومانی صحبت کردند و تورم افسار گسیخته قبل از گرانی درست کردند ورود کنند ظاهرا عاقبت بنزینی این دولت به مراتب از عاقبت بنزینی حسن روحانی بدتر است
ناشناس۳۷۰۲۶۲۲۱۰:۱۲:۴۹ ۱۴۰۳/۹/۲۸
علت آلودگی هوا ماشین ها با تکنولوژی سی سال پیش و بنزین مفت هست باید جلوی این داستان گرفته شود با این حجم از گاز های گلخانه ایجاد شده به زودی دنیا جلوی ما را خواهد گرفت .
ناشناس۳۷۰۲۸۱۸۱۲:۵۸:۲۹ ۱۴۰۳/۹/۲۸
ماشین با تکنولوژی 30 سال قبل دیگر تولید نمی‌شود و حداکثر 10 سال است و 30 سال قبل آلودگی هوا هم کمتر بوده چون قیمت بنزین کمتر سرکوب می شده و ماشین هم کمتر بود
ناشناس۳۷۰۲۶۵۹۱۰:۳۵:۵۹ ۱۴۰۳/۹/۲۸
همین الان 20 درصد گران شود و سال اینده 20 درصد دیگر همه مشکلات پایان می یابد اما دولت روحانی یک طوری گران کرد که حتی این هم اجرا نمی کنند!!
ناشناس۳۷۰۲۷۴۷۱۲:۰۷:۱۸ ۱۴۰۳/۹/۲۸
البته نکته‌ای که شما در نظر نگرفته‌اید قیمت خرید بنزین داخلی از پالایشگاههای داخلی است. قیمت خرید بنزین از پالایشگاه داخلی برابر قیمت فوب خلیج فارس است و دولت نفت رو به ۵ درصد پایینتر از قیمت فوب خلیج فارس به پالایشگاهها میفروشد و قیمت نفت و بنزین با هم تهاتر می‌شوند. روزانه معادل نزدیک به دو میلیون بشکه نفت در پایشگاهها تبدیل به بنزین و گازوییل می‌شود و در نهایت با قیمت پایین در خودروها سوخت می‌شود. اگر قیمتها تعدیل (البته نه کاملا آزاد) شوند از میزان کسری بودجه کاسته می‌شود و روی کاهش تورم اثرگذار است.
ناشناس۳۷۰۲۵۹۱۰۹:۴۸:۰۸ ۱۴۰۳/۹/۲۸
خدا وکیلی کشور را تحویل چه کسانی دادید خود کرده را تدبیر نیست
ناشناس۳۷۰۲۶۰۱۰۹:۵۸:۲۸ ۱۴۰۳/۹/۲۸
فرض ۱۲۰ میلیون لیتر همش وارد میشه و دولت یارنه میده مردم سر سفره بنزین مصرف میکنن یا در خودرو ساخت همین دولت بازم فرض میگیرم خودروی داخلی برابری میکنه با لنکروز خوب ایا قیمتی که به مردم میفروشید پول ۵۰ سال پیشپیش بنزین و از مردم میگیرید
ناشناس۳۷۰۲۶۵۷۱۰:۳۲:۵۹ ۱۴۰۳/۹/۲۸
ربطی ندارد وقتی تورم در کشور هست هر بخشی جداگانه باید گران شود
ناشناس۳۷۰۲۶۰۲۰۹:۵۸:۲۸ ۱۴۰۳/۹/۲۸
خوب حقوق کارمند و کارگر که کمترین های حقوق در جهان هست و خدمات اجتماعی مثل آموزش و بهداشت هم که در سطح نازلی هست پس بفرمایید این کسری وحشتناک بودجه دولت از کجاست ؟یک مقاله بنویسید و توضیح دهید چه کسانی در خارج دولت بدون ارایه خدمت متناسب به جامعه بواسطه قدرتی که در مجالس شورا یافته اند از این خوان بهره می برند ودر بودجه ها ردیف دارند
ناشناس۳۷۰۲۶۲۷۱۰:۱۵:۲۹ ۱۴۰۳/۹/۲۸
حقوق رو در دنیا سطح بهره وری هر کشور مشخص می‌کنه وقتی کشور جز نفت صادرات دیگه ای نداره و اونم تحریم فقط به چین نفت می فروشه و همون جنس وارد می‌کنه ، حقوق ها چطوری باید بالا بره ؟
ناشناس۳۷۰۲۶۱۹۱۰:۱۱:۱۰ ۱۴۰۳/۹/۲۸
باید یارانه گاز و برق طبقه یک قطع بشه تا در مصرف صرفه جویی کنند ، تنها راه حل ناترازی همین است
امید یاوری دارانی۳۷۰۲۶۲۶۱۰:۱۴:۲۰ ۱۴۰۳/۹/۲۸
بیان حقیقت اگر چه تلخ است اما نباید از بیانش واهمه داشت . بنزین در مملکت ما ارزان است اما نسبت به چه چیزی ؟ مگر نباید برای مقایسه معیار ثابت داشت؟ مگر می توان برای قیمت بنزین مبنا را امریکا و اروپا قرارداد اما برای دستمزد /امکانات بهداشتی درمانی /خدمات عمومی/رفاه اجتماعی /ازادیهای فردی /حق انتخاب و ... شرایط بومی را مبنا قرار داد؟؟؟
کارمند ساده۳۷۰۲۶۳۴۱۰:۲۰:۰۶ ۱۴۰۳/۹/۲۸
اشکالی ندارد پس باید بر اساس کد ملی یارانه بنزین هواپیما و انفال و منفعت پتروشیمی ها و فولادی ها و معادن و ... را بعلاوه تقسیم زمین های ایران بین ایرانیان را هم اجرایی کنند و بعد هر کاری خواستند بکنند ....
ناشناس۳۷۰۲۶۳۸۱۰:۲۱:۱۲ ۱۴۰۳/۹/۲۸
از اموال مردم نبخشید مگر به مردم کشورهای دیگر از جمله 17 میلیون افغان در ایران با تحصیل و درمان رایگان بدهکاریم،چرا افغانها را اخراج نمی کنید؟
ناشناس۳۷۰۲۶۹۶۱۱:۱۲:۲۶ ۱۴۰۳/۹/۲۸
با نویسنده درباره مخالفت با گران کردن بنزین موافقم .
ناشناس۳۷۰۲۷۱۷۱۱:۲۳:۱۷ ۱۴۰۳/۹/۲۸
کاش راجع به سایر مسائل با توده های مردم همزبان و همدل می شدید. کلا شماها با همه دنیا 180 درجه تفاوت دارید. سر حجاب یک وری میشید، سر هدر دادن انرژی یک ور دیگه میشید! به جای اینکه تو دل مردم رو خالی بکنید، دنبال راهی باشید که سرمایه مردم دود نشود، ولی به مردم هم فشار نیاید. قیمت بنزین از 6 سال پیش با نرخ تورم هم بالا می رفت، الان این نبود. شاید هم برخی ها دنبال ادامه قاچاقشون هستند که اینطوری با رسانه های بیگانه سر بنزین هم زبون هستند. بگذارید دولت جراحیشو بکنه ولی عاقلانه.
ناشناس۳۷۰۲۷۵۱۱۲:۱۲:۳۱ ۱۴۰۳/۹/۲۸
این چند میلیون افغانی داخل کشور که از یارانه آب و برق گاز بنزین و نان و... استفاده میکنند اگر به افغانستان برگشت داده بشه حجم زیادی از ناترازی ها کم میشه
ناشناس۳۷۰۲۹۰۹۱۳:۳۱:۴۴ ۱۴۰۳/۹/۲۸
چرا همه دولتها زورشان به مافیای خودرو و قاچاق سوخت نمی رسد ایا به غیر از این هست که اینها همین دولتها هستند و فقط به نفع خودشان قدم بر می دارندچرا باید ماشینهای با تکنولوژی 30 الی 40 سال با مصرف بسیار بالا و با قیمتهای سه برابر ماشینهای روز دنیا به ملت بفروشند و کسی هم جلوی انها را نمی گیرند که نه بلکه شب و روز هم از آنها حمایت می کنند.
عبدخدایی۳۷۰۲۹۶۸۱۴:۰۰:۴۱ ۱۴۰۳/۹/۲۸
آیا در کشورهایی که بنزین گران است، دولت های آن ها مانند دولت های ما از فروش انحصاری خودروهای بی کیفیت توسط خودروسازان خود سودهای سرشار می برند؟؟ متاسفانه نمی دانم که چرا هر دولتی و هر دولتمردی که می آید شمشیر را از رو برای مردم می‌کشد و فقط به فکر خود می باشد.
yektanetتریبون

آخرین عناوین