«ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه» (اندیشه‌ورزان-2) ؛ ریچارد پل و لیندار اِلدر؛ بازنویسی مهدی خسروانی؛ نشر نو تفکر خلاقانه در پرتو تفکر نقادانه

دکتر علی غزالی‌فر*،   3970531159

نویسندگان به‌طور مشخص در این اثر تفکر خلاقانه را از منظر تفکر نقادانه توضیح داده‌اند. این امر دلبخواهانه و اتفاقی نیست، بلکه ناشی از سرشت این دو مقوله است. به عبارت دیگر، تفکر خلاقانه بدون تفکر نقادانه معنای محصلی ندارد. تفکر خلاقانه خود نوعی تفکر نقادانه است. تفکر نقادانه نیز به‌طور طبیعی عنصری از خلاقیت را در خود دارد

تفکر خلاقانه در پرتو تفکر نقادانه

«ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه»

(مجموعه راهنمای اندیشه‌ورزان-2)

نویسندگان: ریچارد پل و لیندار اِلدر

بازنویس: مهدی خسروانی

ناشر: فرهنگ نشر نو، چاپ سوم 1397

112 صفحه، 11000 تومان

 

****

 

بیائید نگاهی به خودمان بیندازیم! ما افراد کتاب‌خوان، تاکنون کتاب‌های زیادی خوانده‌ایم. دست‌کم صدها کتاب را مطالعه کرده‌ایم، اما واقعا چه مقدار از آنها را به یاد داریم؟ آیا این‌طور نیست که بیشتر آنها را فراموش کرده‌ایم؟ در طولانی‌مدت و پس از چند سال اوضاع به‌گونه‌ای می‌شود که هر کتاب خوانده‌شده‌ای را در‌ دست می‌گیریم، گویی که برای اولین‌بار است که آن را می‌خوانیم. تقریبا همه آن را از یاد برده‌ایم. متاسفانه دوباره‌خوانی هم درد چندانی از ما دوا نمی‌کند و حداکثر این فرآیند را اندکی به تاخیر می‌اندازد. فراموشی دوباره همه چیز را جارو خواهد کرد. این امر فقط در مورد مطالعه کتاب‌ها صادق نیست. درباره دیگر شیوه‌های آموختن هم صدق می‌کند. برای مثال چقدر از مباحثی را که در کلاس‌های درسی مدرسه و دانشگاه به ما گفته‌اند، هنوز به‌خاطر داریم؟ خدا را شکر، تقریبا هیچ! هیچ؟ یعنی ثمره‌ی، مثلا، بیست سال کلاس رفتن هیچ است؟ آیا این امر تکان‌دهنده نیست؟ اصلا اگر بنا بر این است که در پایان هر آموزشی، همه چیز را فراموش و محتوای هر کتابی را از یاد ببریم، اصلا چرا آموزش ببینیم و چرا کتاب بخوانیم؟ این وضعیت تا حدودی بسیار دلسردکننده است و پای انسان را برای قدم نهادن در مسیر دانش و معرفت سست می‌کند. اما با وجود این، هنوز هم جای امیدواری هست.

واقعیت این است که ارزش واقعی آموختن به آن میزان است که انسان بتواند از آموخته‌ها چیزهای جدید و بدیعی استنباط کند، نه این‌که صرفا بر حجم آموخته‌ها و اطلاعات وی افزوده شود. افزایش کمی معرفت از طریق مطالعه یا آموزش صرف چیز مطلوبی نیست؛ زیرا به‌خودی خود باعث رشد و استکمال معرفتی انسان نمی‌شود. علاوه بر این، ممکن هم نیست؛ چون انفعال صرف در برابر دانش و اطلاعات و نظریات اثر پایدار و ماندگاری ندارد و انسان بیشتر آنها را فراموش خواهد کرد.

بنابراین گزاف نیست اگر بگوییم که در امر آموزش، آن‌چه دریافت می‌کنیم موضوعیت ندارد. آن‌چه مهم است خروجی ماست؛ یعنی از آن‌چه خوانده و فراگرفته‌ایم چه حرف و نظر جدیدی توانسته‌ایم ارائه کنیم. یک شاهد برای این مدعا آن است که در هر زمینه و رشته‌ای و حتی در همه دانشکده‌ها و کلاس‌ها می‌بینیم افراد زیادی مطالب یکسانی را فرامی‌گیرند، اما تنها برخی از آنها خروجی قابل توجه و مفیدی دارند؛ آنهایی که در مواجهه با آموخته‌ها منفعل نبوده و خلاقانه در عرصه معرفت دست به ابداع می‌زنند.

البته در این میان بعید نیست که افرادی ادعا کنند خلاقیت فکری قوانین و قواعد واضح و مشخصی ندارد و به همین دلیل نمی‌توان روی آن حساب کرد. گویی نوعی شانس یا استعداد فطری یا قضا و قدر است که برخی شخصیت‌ها در تفکر خلاقیت بدیعی به نمایش می‌گذارند. اما این دیدگاه کاملا درست نیست. واقعیت آن است که بخشی از خلاقیت حساب و کتاب مشخصی دارد و اگرچه همه آن روشن نیست، اما همه آن هم در تاریکی پنهان و غوطه‌ور نشده است. واقعا می‌توان خلاقیت در تفکر را آموخت و آن را به‌کار گرفت و اثر اعجازگونه آن را دید. این کتاب کوچک و خوب و آموزنده نیز با همین طرز نگاه و برای همان قصد و غرض نوشته شده است. نویسندگان هم برخی از جوانب خلاقیت را روشن می‌کنند و هم قواعد و اصول آن را نشان می‌دهند. پاسخ‌هایی برای پاره‌ای از اشکالات و ایرادات نیز در چنته دارند. همچنین مثال‌های متعددی برای نشان دادن معنای مباحث طرح شده و حتی به زندگی برخی از شخصیت‌های خلاق مشهور نیز اشاره شده است؛ کسانی همچون ارسطو، بتهوون، لئوناردو داوینچی، گالیله، نیوتن، داروین، آینشتاین و... .

البته باید این نکته را یادآور شویم که تفکر خلاقانه بسیار درازدامنه‌تر از این حرف‌هاست. نویسندگان به‌طور مشخص در این اثر تفکر خلاقانه را از منظر تفکر نقادانه توضیح داده‌اند. این امر دلبخواهانه و اتفاقی نیست، بلکه ناشی از سرشت این دو مقوله است. به عبارت دیگر، تفکر خلاقانه بدون تفکر نقادانه معنای محصلی ندارد. تفکر خلاقانه خود نوعی تفکر نقادانه است. تفکر نقادانه نیز به‌طور طبیعی عنصری از خلاقیت را در خود دارد.

تفکر خلاقانه فقط مربوط به حوزه‌های علمی رشته‌های دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی نیست. در همه عرصه‌های زندگی می‌توان با تفکر خلاقانه نوآوری کرد؛ حتی در زندگی روزمره و کارهای هر روزی. آن‌چه در این کتاب ذکر می‌شود، فقط در حوزه‌های تخصصی و پژوهشی کاربرد ندارد. می‌توان آنها را در ساده‌ترین کارها و فعالیت‌های عادی نیز به‌کار گرفت. تفکر خلاقانه نه فقط برای دانش برای اصل زندگی نیز موضوعیت و اهمیت دارد.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. «بن بست» فرزین؟!

  2. بنویسید تابوشکنی بخوانید وطن‌فروشی

  3. رکوردزنی مدینه‌ فاضله غربی در بی‌خانمان‌سازی

  4. ادعای همتی درباره موافقت رهبری با طرح مجدد دو لایحه جنجالی

  5. نامه الهه محمدی و نیلوفر حامدی به رئیس قوه قضاییه: از رفتار گذشته خود پشیمانیم

  6. عارف: ارز باید تک‌نرخی شود /با تصمیمات تورم‌زا موافق نیستیم

  7. دو كلمه با آقاي خاتمي!

  8. شام خوردن عراقچی در رستوران این بار در چین

  9. قالیباف: اقداماتی مانند استیضاح در اوج بحران قیمت ارز، خطاست

  10. قالیباف: افزایش قیمت ارز لطمه زیادی به زندگی مردم وارد کرده است

  11. درآمد ۳۵ هزار میلیارد تومانی از فروش اموال مازاد دولت در اصفهان

  12. ادعاهای نادرست جهانگیری! / مجادله قالیباف و رسایی در مجلس/ وقتی برخی چهره ترامپ را غلط‌انداز به تصویر می‌کشند! 

  13. مشاور فرمانده سپاه: وعده صادق ۳ عملیاتی می‌شود/ آثار وعده صادق ۳ به مراتب بیش از وعده صادق ۱ و ۲ خواهد بود

  14. سازنده ورزشگاه «آزادی» کیست؟

  15. هشدار مقاومت سوریه خطاب به الجولانی: مراقب به راه افتادن حمام خون باش

  16. الجولانی: سوریه نمی‌تواند با کشور بزرگی مانند ایران قطع ارتباط کند

  17. توضیح قالیباف درباره عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب

  18. طبق قانون برنامه هفتم باید ۵ میلیون واحد مسکونی بسازیم

  19. پزشکیان به جلیلی پیشنهاد معاون اولی داده بود

  20. درگیری خونین به‌خاطر اسباب کشی با آسانسور

  21. واکنش قالیباف به اعتراض رسایی درباره قانون حجاب

  22. رهبری فردا سخنرانی خواهند داشت

  23. مهاجرانی: سرمایه اجتماعی از شام شب برای ما واجب‌تر است/خبر دروغ تولید نخواهیم کرد

  24. وعده پزشکیان درباره رفع فیلتر سایر سکو‌ها

پربحث‌های هفته

  1. زمزمه‌های استیضاح همتی/ سیاست‌ ارزی، کار دست وزیر اقتصاد داد؟

  2. خار چشم محور غربی- عبری

  3. زنگ هشدار اتباع غیرمجاز/ فعالیت شاخه افغانستانی تروریست‌های تحریرالشام در نزدیکی مرزهای ایران

  4. ما و آینده ایران

  5. آداب باخت

  6. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: مذاکره با آمریکا همه مشکلات را حل نمی‌کند/ چرا با این همه ثروت به این وضع دچاریم؟!/ نمی‌شود هزینه‌ها دلاری و حقوق‌ها ریالی باشد

  7. صفرای دلار و سرکنگبین مسوولان اقتصادی !

  8. بازی جدید طالبان با ایران

  9. ۲ نکته در مورد جنجالِ ۱۰۰ همتی!

  10. «بن بست» فرزین؟!

  11. بنویسید تابوشکنی بخوانید وطن‌فروشی

  12. وقتی افسار قیمت ها از دست دولت در می رود!

  13. رئیس کل بانک مرکزی: نرخ دلار بازار ایران را یک سایت آمریکایی تعیین می‌کند

  14. یک آمار تکان‌دهنده درباره وضعیت مستاجران ایرانی

  15. طرح عجیب مجلس/ همه‌پرسی از مردم برای یارانه ۱۰ میلیونی و آزادسازی قیمت‌ها!

  16. داریوش کاردان: انگار مهران مدیری از اینکه من آوردمش تلویزیون ناراحته!/به برنامه‌اش هم نرفتم، چون غیرقابل پخش می‌شد

  17. دو روایت از یک ماجرای عجیب نفتی!

  18. گزافه‌گویی وزیر خارجه جولانی علیه ایران

  19. رکوردزنی مدینه‌ فاضله غربی در بی‌خانمان‌سازی

  20. زن؛ از مسیحیت تحریف شده تا اسلام انقلابی

  21. پزشکیان در تنگنای چاپلوسان دستپاچه ودوستان عجول/ اشتباه راهبردی و دلار ۸۰ هزار تومانی/ عملکرد دولت به روایت یک اصولگرا

  22. بازار مسکن؛ آرامش یا آتشِ زیر خاکستر؟!

  23. هدف از پخش شایعه استعفای رئیس‌جمهور چه بود؟/ تلاش رادیکال‌ها برای ایجاد تنش در سطوح بالای حاکمیت/ رمزگشایی از اعتراف بلینکن درباره ایران

  24. جانشین فرمانده کل سپاه: تا چند سال آینده حکومتی به نام اسرائیل وجود ندارد

  25. قدرت دفاعی ایران را با یک سلسله رزمایش نشان می‌دهیم

آخرین عناوین