کاری که ایونت‌های پوشاک با کالای حجاب کرده‌اند!

  4021219083 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

  هرچند نام «ایونت‌های مد و لباس» یک عنوان کلی برای فروش انواع پوشاک است، اما بررسی چند ایونت مختلف نشان می‌دهد این رویداد به سمت جلب رضایت گروه خاصی از افراد حرکت کرده است؛ کسانی که گاهی بدون در نظر گرفتن قیمت کالای عرضه‌شده به دنبال یک خرید لاکچری هستند!

کاری که ایونت‌های پوشاک با کالای حجاب کرده‌اند!

به گزارش ایسنا، طی دو گزارش از پرونده «ایونت‌های پوشاک زنانه» به معرفی بخش مجلل این پدیده که معمولا در هتل‌ها برگزار می‌شود و نقش اینفلوئنسرها در تبلیغات و ذائقه‌سازی آن‌ها پرداختیم؛ مراسم‌هایی که به واسطه برگزاری در مکانی مجلل، معمولا به مکانی برای خرید کالاهای گران‌قیمت تبدیل شده است. از آنجا که بسیاری از این ایونت‌ها به عرضه کالای حجاب اختصاص پیدا کرده‌اند، برخی معتقدند عدم ساماندهی این شرایط، می‌تواند باعث ایجاد فاصله زیاد قیمتی و لوکس شدن کالای حجاب می‌شود.

در ادامه، به چرایی اقبال از کالای حجاب مجلل در این مراسم‌ها می‌پردازیم.

درآمد ۳۰۰ میلیونی اینفلوئنسرها و ذائقه‌سازی با ایونت‌های پوشاک
با افزایش شمار کاربرانِ اینستاگرام، پدیده‌ای به نام اینفلوئنسری به وجود آمد؛ افرادی که در صفحه مجازی خود مُبلغِ انواع مختلفی از سبک زندگی هستند. کسانی که کمتر پیش می‌آید یک زندگی ساده را در معرض نمایش بگذارند و معمولا زندگی آنها پر از زرق و برق، تجملات و یا انجام کارهایی است که در زندگی روزمره افراد عادی وجود ندارد. از این رو عده‌ای از سر اقناع حس کنجکاوی و عده دیگری با نگاه حسرت این افراد را دنبال می‌کنند. 

«حجاب استایل‌» چه می‌گوید و چه می‌خواهد؟
گروه سومی هم وجود دارند که از توانایی مالی خوبی برخوردارند و دیدن زندگی لاکچری یک اینفلوئنسر از دریچه صفحه چند اینچی تلفن همراه نه تنها باعث حسرت آنها نمی‌شود بلکه ایده‌های جدیدی برای تغییر سبک زندگی به آنها می‌دهد و دقیقا در این نقطه است که ذائقه افراد به سمت لاکچری شدن تغییر می‌کند؛ تغییری که به نظر می‌رسد طی سالیان اخیر باعث ایجاد پدیده‌ای به نام «حجاب‌ استایل‌» شده است.  

در جست‌وجوی تنوع در اینستاگرام
تا پیش از شکل‌گیری چنین فضایی، خانم‌های محجبه انتخاب کمتری برای ایجاد تنوع در پوشش خود داشتند. هرچند که از اواسط دهه 80 با رونق تولید انواع چادرهای مشکی جدید مانند چادر ملی، چادر دانشجویی، چادر شال‌دار و... و بعدتر به واسطه پوشیدن چادرِ رنگی توسط برخی مجریان تلویزیون،‌ دست زنان برای ایجاد تغییر در ظاهر خود بازتر شد، اما علاقه جوان‌تر به پیش‌رفتن با مدِ روز، عملا دیگر نمی‌توانست آن‌ها را با طرح‌های قدیمی اقناع کند؛ این تغییرات سریع همزمان با رونق استفاده از اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی رخ می‌داد. 

باحجاب اما متفاوت
فضای مجازی به مرور توانست واژه‌ «کالای حجاب» را وارد بازار عرضه محصولات مرتبط با بانوان کند؛ چرا که پیش از آن، کمتر محصولی به جز چادر، مقنعه و امثال آن، در فروشگاه‌های مرتبط دیده می‌شد. کم‌کم ظهور و بروز اینفلوئنسرها و استفاده آن‌ها از کالاهای حجابِ متفاوت و جدید باعث شد که طیف جوان‌تر و محجبه با افرادی گروهی مواجه شوند که از نظر ظاهری حجاب را رعایت می‌کردند، اما شبیه آنها نبودند.

بر همین اساس، بازار عرضه کالاهای حجاب روز به روز بزرگتر شد و در کنار آن نیز، تعداد مخاطبان اینفلوئنسرها که استفاده از کالای حجاب (روسری، شال، توربان، چادر، ساق دست، عبا و...) برای آن‌ها به شکلی از درآمدزایی تبدیل شده بود،‌ گسترش پیدا کرد و به مرور «حجاب استایل»‌ها شکل گرفتند که به نوعی به رسانه تبلیغ کالاها و ایونت‌های مجلل مد و لباس تبدیل شدند.

قیمت مهم نیست، فقط لاکچری باشد!
هرچند که در یک ایونت پوشاک، انواع مختلفی از لباس عرضه می‌شود، اما اگر به یکی از ایونت‌هایی که در هتل‌ها برگزار می‌شود، بروید در همان بدو ورود مشخص می‌شود که عمده اجناس با هدفِ گروه خاصی از مشتریان عرضه شده است؛ کسانی که با تغییر ذائقه، حالا به دنبال عبای اماراتی با نگین‌های دست‌دوزی شده و یا پیراهن‌هایی با قیمت‌های میلیونی، روسری‌های ساتنِ چندصد هزارتومانی و حتی مُهر، تسبیح و صلوات‌شمارهای پر زرق و برق هستند و برایشان اهمیتی ندارد مهری که می‌خواهند روی آن سجده کنند را به قیمت ۳۷۰ هزار تومان خریده باشند!

خاص بودن با خرید از ایونت‌ها
در این شرایط بعید است که افرادی از طبقه متوسط جامعه به این ایونت‌ها مراجعه کنند و یا حتی در صورت مراجعه، عملا دستِ خالی از آن خارج می‌شوند. او یا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد قیمتِ گزافی بابت کالایی پرداخت کند که می‌تواند مشابه آن را با قیمت بسیار ارزان‌تر بخرد. در واقع کالاهای عرضه شده در یک ایونت، نایاب نیستند و با کمی جست‌وجو در سایر نقاط شهر با قیمت کمتر پیدا می‌شوند.

به نظر می‌رسد این مراسم‌ها برای گروهی از افراد، به محلی تبدیل شده است که خرید کردن از آن را حتی به قیمتِ پرداخت هزینه بیشتر پذیرفته‌اند، زیرا از یک سو به پاتوقی برای یک طبقه خاص از جامعه تبدیل شده است و از سوی دیگر حس «خاص بودن» را به خریدار القا می‌کند؛ چون از یک هتل در شمالی‌ترین نقطه شهر خرید کرده‌اند.

بر این اساس قیمت‌گذاری بر کالاها در یک ایونت، نظارت بر نحوه فروش و... موضوعات مهمی است که با توجه به مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا به نظر می‌رسد کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ موضوعی که ایسنا در گزارش‌های بعدی به آن می‌پردازد.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. توضیح درباره همسر عراقچی

  2. نماینده مجلس : ۷ میلیون تبعه خارجی در ایران هستند؛ لااقل نیمی از این‌ها به دلیل نداشتن ظرفیت، مازاد هستند/ اگر همه اتباع بروند، بسیاری از تولیدی‌ها تعطیل می‌شوند

  3. هراس اسرائیل از قدرت نفوذ ایران

  4. رسانه‌های غربی و تفکر نقاد ما

  5. توصیه به قالیباف برای مدیریت فضای بین دولت و مجلس / لاریجانی با چه کسانی مرزبندی می‌کند؟/ پشت پرده فیلم درگیری در فرودگاه مهرآباد چیست؟

  6. سلامی: اراده حزب‌الله به اسرائیل تحمیل شد/ داستان ادامه دارد

  7. محسن ‌هاشمی دولت روحانی را هم افراطی خواند!

  8. کولاک زیباکلام در آنتن زنده تلویزیون وزارت خارجه آمریکا

  9. جنگل قوانین !

  10. اعترافات تکان دهنده دختر طماع افغانستانی

  11. سارقان مسلح تهران تنها ۱۲ساعت پس از آزادی دست‌به‌کار خلاف زدند/ سردسته باند: غیر از خلاف، کاری بلد نیستم؛ ماشین سرقت می‌کنم به‌سرعت پلک‌زدن

  12. حاشیه‌های خواندن مهران مدیری با علی زندوکیلی؛ وقتی خوانندگی «دست‌گرمی» سلبریتی‌ها می‌شود!

  13. گلایه توئیتری ظریف از تشکیل پرونده برای محسن رنانی/ او از دلسوزترین اندیشمندان این مرز و بوم است

  14. جلالی: سفر پزشکیان به مسکو، تاریخی خواهد بود

  15. ۳۵ درصد کارگران فقط حقوق پایه می‌گیرند، بدون مزایا

  16. پسر جوانی، دوست صمیمی خود را کشت و مثله کرد

  17. خانه‌دار شدن یک رویا شده است

  18. با این روش، همسان سازی حقوق بازنشستگی را پیگیری کنید!

  19. آماری ترسناک از میزان ابتلا به سرطان در کشور!

  20. استیضاح وزیر نفت متوقف شد

  21. سخنگوی سپاه: فرمان برسد، محاسبات دشمن را تغییر خواهیم داد

  22. تهدید به قتل استاد دانشگاه توسط حامیان سگ‌های ولگرد/ پخش تماس تلفنی فرد تهدید‌کننده در تلویزیون

  23. تدابیر امنیتی نیروهای الجولانی برای حفاظت از سفارت ایران در دمشق

پربحث‌های هفته

  1. بنویسید تابوشکنی بخوانید وطن‌فروشی

  2. چرا به «وعده»، هنوز وفا نشده؟!

  3. این یک قیاس مع‌الفارق است!

  4. چراغ استیضاح وزرا روشن شد/ خداحافظی زودهنگام دو وزیر؟

  5. اعتراف سلطنت‌طلب‌ها به وابستگی شاه!

  6. بهشت زمان شاه !

  7. توضیح درباره همسر عراقچی

  8. «بن بست» فرزین؟!

  9. بن‌بست ترامپ در پرونده اتمی ایران

  10. طرح عجیب مجلس برای پرداخت یارانه ۱۰ میلیونی/ فاجعه تورمی دوباره یا گشایش بزرگ؟!

  11. زینب سلیمانی: حاج قاسم فلسفه دفاع از فلسطین را تبیین کرد

  12. نماینده مجلس : ۷ میلیون تبعه خارجی در ایران هستند؛ لااقل نیمی از این‌ها به دلیل نداشتن ظرفیت، مازاد هستند/ اگر همه اتباع بروند، بسیاری از تولیدی‌ها تعطیل می‌شوند

  13. اذعانی دوباره به ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران

  14. ایده «تیر چراغ‌برق» رهایشان نمی‌کند/ آقای خاکپور! چشم‌هایت را باز کن/ چند سوال از رسایی

  15. به نرگس محمدی جایزه اسکار بدهند!/ چرا رئیس‌جمهور باید سخن خود را اصلاح کند؟/ از توانایی ساخت سلاح اتمی عبور کرده‌ایم

  16. سردار نقدی: باید آماده باشیم و خود را برای حوادث بزرگ آماده کنیم

  17. طلا، دلار و دیگر هیچ!

  18. تشکیل پرونده برای مداح هتاک

  19. هراس اسرائیل از قدرت نفوذ ایران

  20. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: همتی خودش دولت قبل را برای گرانی دلار سرزنش می کرد / جوانان عربستانی غبطه ایران را میخورند/ حمایت از یمنی‌ها به نفع ماست

  21. پس‌لرزه‌ اظهارات جبرائیلی/ استیضاح وزرای نفت و اقتصاد از منظر حامیان دولت/ برنامه ای برای تبیین وفاق

  22. راه نجات

  23. میرسلیم: مردم با FATF چه کار دارند؟!

  24. رسانه‌های غربی و تفکر نقاد ما

  25. رکوردزنی مدینه‌ فاضله غربی در بی‌خانمان‌سازی

آخرین عناوین