دو گزینه پیش روی مردم؛ ادامه راه شهید رئیسی یا عقبگرد به دولت روحانی

  4030330058 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

کشورمان در روزهای پیش‌رو با دوگانه‌ای مهم رو‌به‌روست.این دوگانه ادامه راه خدمت شهید رئیسی و یا عقبگرد به سوء مدیریت‌های متمادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.

دو گزینه پیش روی مردم؛ ادامه راه شهید رئیسی یا عقبگرد به دولت روحانی

روزنامه کیهان نوشت: با شروع مناظرات انتخابات ریاست جمهوری 8 تیر، دوگانه‌ای مهم در برابر نامزدهای ریاست جمهوری قرار دارد. این دوگانه ادامه راه خدمت شهید رئیسی و یا عقبگرد به سوء مدیریت‌های متمادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.

کشورمان در روزهای پیش‌رو با دوگانه‌ای مهم رو‌به‌روست و در این میان نامزدهای انتخاباتی باید مسیر و هدف خود را مشخص کرده و صراحتا به ملت ایران اعلام دارند. این دوگانه مهم دو فکر، دو مدل حکمرانی‌، دو شکل از سیاستگذاری و دو مسیر کاملا جدا را مشخص می‌کند.

یکی از این مسیرها که به قیمت عقب‌گردی شدید در مسیر پیشرفت و توسعه ایران تجربه شد، مسیر سوءمدیریت، سوء توانایی و فقدان دانایی و دانش سیاسی و سیاست خارجی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود.

تجربه این مسیر به قیمت نابودی توان صلح‌آمیز هسته‌ای کشور، توقف برنامه صلح‌آمیز فضائی ایران، پذیرش محدودیت‌های متعدد در حوزه تسلیحاتی و امتیازات دیگر نه‌تنها به اذعان همان دولتمردان دولت یازدهم و دوازدهم هیچ دستاوردی را به همراه نداشت که فرصت‌هایی طلایی برای رشد و توسعه ایران را به انتظار کرشمه و ناز غربی‌ها از بین برد.

ایران در طی هشت سال مدیریت خسارت‌بار دولتمردان دولت یازدهم و دوازدهم با بیشترین حجم افزایش نرخ نقدینگی، بالاترین حجم تورم مستمر، بالاترین آمار بیکاری، بالاترین حجم نارضایتی اقتصادی و ده‌ها مصداق تأمل‌برانگیز دیگر از مدیریت مدعیان اصلاحات رو‌به‌رو بود. از ویژگی‌های این دولت، فرار از پاسخگویی و احاله مسئولیت شکست‌هایشان به دیگر عوامل است.

دولت یازدهم در روزهای تصویب و آغاز اجرای برجام تمام مسئولیت این مذاکرات را متوجه خود دانسته و با آشکار شدن ضعف این توافق و خروج بی‌کیفر آمریکا از برجام، زمین و زمان را مسئول شکست‌های خود عنوان می‌کرد. این مسیر که تمام همت خود را مصروف پروژه‌ای ساده‌لوحانه به اسم برجام کرده بود، با عدم شناخت درست از روابط بین‌الملل همه‌ ظرفیت‌های سیاست خارجی و تجارت بین‌الملل ایران در سرتاسر جهان را به امید ثمر دادن برجام از بین برد. این مسیر حتی اصول ابتدائی مذاکرات را نیز بلد نبود و در روزهایی که کشور درگیر مذاکرات هسته‌ای شده بود، با ترجیح منافع شخصی و جناحی بر منافع ملی و با تکرار ادعاهایی همچون خزانه خالی، دست کشور را در میز مذکرات خالی‌تر نشان می‌داد. مسیری که بارها و بارها خود را یگانه منجی سیاست خارجی ایران معرفی کرده و از بروکسل و سعد‌آباد تا برجام هربار با ضرر بسیار به توان صنعتی و سیاسی کشور، شکست‌های خود را تکرار می‌کرد و هربار مفتضح‌تر از بار گذشته کشور را با ضرر‌های سنگین مواجه ساخت.

دولتمردان پیشین در حالی سکان اداره کشور را در سال 1392 تحویل گرفتند که با وجود اوج‌گیری تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ملت ایران، توان فروش نفت کشورمان هیچ‌گاه به رقمی زیر یک میلیون بشکه در روز تنزل پیدا نکرد و در مقابل در مرداد ماه 1400، صادرات نفت ایران به رقمی نزدیک به 200 هزار بشکه رسیده بود. دولت قبل که تجربه تعلیق داوطلبانه سه سانتریفیوژ را در کارنامه خود دارند، کشور را با 19000 هزار سانتریفیوژ و توان عظیم در حوزه آب سنگین و غنی‌سازی صلح‌آمیز بیست درصدی تحویل گرفته و صنعت هسته‌ای را در قبال هیچ به سمت نابودی کشاندند.

عجیب‌تر اینکه این افراد گرچه بعد از پایان دولت هشتم، به اشتباه خود در خوش‌بینی به غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای دولت اصلاحات اذعان داشتند ولی مجددا با شروع دولت یازدهم کشور را به سمت افول وکاهش قدرت و ابزار چانه‌زنی در مقابل با سلطه‌گری غرب سوق دادند.  این مسیر نهایتا به اذعان رئیس‌جمهور دولت دوازدهم به ضعف این دولت در پرداخت حقوق کارمندان دولت ختم شد.

جالب‌تر اینکه افراد منادی این مسیر در کمال تعجب و در فراری رو به جلو هنوز خود را یگانه منادی علم و تجربه و مدیریت می‌دانند. این مسیر در یک کلام مسیر ساده‌لوحی، مسیر ادعا و مسیر ضرر است. در مقابل تفکر جهادی، اسلامی و خودباورانه شهید آیت‌الله رئیسی در حالی سکان اداره کشور را در بدترین وضعیت ممکن به عهده گرفت که کمتر کسی امید به بازسازی خرابه‌ها و آوارهای دولت یازدهم و دوازدهم را داشت.

تفکر دولت سیزدهم بدون هیچ ادعای علم و کارآمدی و بدون تخطئه مخالفان، در آغازین روزهای دولت مسیر فاجعه‌بار مدیریت بحران کرونا را اصلاح و با دوری از خوش‌بینی ساده‌لوحانه پیشین به غرب، به سرعت مشکل تامین واکسن کرونا را حل کرد. دولت سیزدهم بدون هیچ ادعایی یک به یک بن‌بست‌های سیاست خارجی ایران را گشود و تجارت خارجی و تعامل با همسایگان را زنده کرد. شهید رئیسی بدون هیچ ژنرال خودخوانده‌ای تولید و صادرات نفت ایران را بازیابی کرده و بازارهای هدف صادرات نفتی و غیر نفتی ایران را گسترش دادند.

مسیر دولت سیزدهم بدون برجام و بدون FATF ایران را در مسیر قدرت‌های طراز جهانی قرار داده و در دوران گذار قدرت جهانی فرصتی طلایی برای حضور ایران در جبهه جدید قدرت جهانی در بریکس و شانگهای را گشود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۲۳۱۷۱۱۳:۰۴:۵۴ ۱۴۰۳/۳/۳۰
قطعا این انقلاب دیگر بدست نااهلان و نامحرمان و همپالگی های آنان نخواهد افتاد
ناشناس۳۵۲۳۲۲۳۱۳:۲۶:۵۸ ۱۴۰۳/۳/۳۰
عقبگرد به دولت قبل.
حمید۳۵۲۳۳۴۷۱۴:۴۷:۲۴ ۱۴۰۳/۳/۳۰
انشالله عقب گرد به دولت دوم خاتمی با انتخاب وزیر آن دولت موفق
ناشناس۳۵۲۳۸۳۲۲۱:۵۳:۴۹ ۱۴۰۳/۳/۳۰
نه به دولت سوم روحانی به عقب بر نمی گردیم.
ناشناس۳۵۲۳۸۳۹۲۱:۵۷:۰۰ ۱۴۰۳/۳/۳۰
اقتصاد کشور از دوران فلاکت بار روحانی هنوز کمر راست نکرده است دولتی که حتی از تامین برق مصرفی کشور هم عاجز بود عقب گرد نخواهیم کرد.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  4. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  5. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  12. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  13. بازنگری کنید

  14. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  15. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  16. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  17. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  18. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  19. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  20. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  21. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  22. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  23. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  24. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  25. قالیباف یا جلیلی؟

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  4. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  5. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  12. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  13. بازنگری کنید

  14. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  15. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  16. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  17. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  18. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  19. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  20. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  21. قالیباف یا جلیلی؟

  22. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  23. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  24. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

  25. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آخرین عناوین