پایان توافق ۵۰ ساله نفتی آمریکا و عربستان پاسخ بن سلمان به توهین بایدن

  4030403041 ۳ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رسانه‌ها بر این باورند که پایان توافق ۵۰ ساله نفتی آمریکا و عربستان پاسخ بن سلمان به لفاظی‌های انتخاباتی بایدن علیه اوست.

پایان توافق ۵۰ ساله نفتی آمریکا و عربستان پاسخ بن سلمان به توهین بایدن

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پایان قرارداد نفتی آمریکا و عربستان موسوم به پترودلار -دلار در برابر نفت- انتقام محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از بایدن بود؛ زمانی جو بایدن او را «رانده شده» خواند. 

به گزارش دیلی صباح، موازنه جهانی و مواضع متحدان استراتژیک آمریکا به طور اساسی در حال تغییر است. سران کشور‌های غربی که اهداف حداکثری را دنبال می‌کنند، گذار به دوران پس از آمریکا را تسریع می‌کنند.

به نوشته این نشریه، یکی از نشانه‌های اصلی دوره جدید، پایان نظام نفتی دلار است که بر اساس آن عربستان آماده فروش نفت به دلار بود. همانطور که نویسنده اشاره می‌کند، جو بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ به بن سلمان توهین کرد و او را «رانده شده» خواند و قول داد که او را برای مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف آل سعود بازخواست کند.

به باور نویسنده، شکی نیست که سقوط دلار نفتی، پایانی برای آمریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی خواهد بود. زیرا این گام باعث تحولات سراسری در نظم مالی جهانی خواهد شد.

عربستان سعودی قرارداد ۵۰ ساله با آمریکا در مورد تجارت نفت منحصراً با دلار را تمدید نکرد. این حرکت را می‌توان به عنوان یک تغییر پارادایم مالی جهانی از دلار به عنوان یک ارز ذخیره در نظر گرفت. تمدید قرارداد ممکن است پیامد‌ها و عواقبی برای آمریکا نیز داشته باشد. این توافق نقطه عطفی برای تسلط اقتصاد جهانی ایالات متحده بود و تاکنون هیچ تایید رسمی برای تمدید آن وجود ندارد.

پیش از این، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، گفته بود که هر گونه روند صلح معتبر با هدف حل و فصل مناقشه در اوکراین مستلزم مشارکت روسیه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۲۸۵۱۵۱۴:۲۷:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۳
حالا شما فرض بفرمایید ما رابطه کامل سیاسی اقتصادی با آمریکا داشتیم، تکنولوژی های استخراج و پتروشیمی روز را داشتیم، تولید نفت 10 میلیون بشکه ای در روز را داشتیم که مشتری های دست به نقد داشت، چنین سلاح قدرتمندی به ما نیز تعلق داشت! فرض بفرمایید از بمنابع دوم گاز جهان استفاده می کردیم و قاره سبز مشتری اول ما بود!
ناشناس۳۵۲۸۵۴۸۱۴:۴۵:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۳
ایران به همه مردم جهان جرات داد در برابر این قوم منفعل نباشن امروز از چین گرفته تا روسیه و عربستان و جیبوتی ترسشون از آمریکا ریخته و بهش فحش هم میدن
ناشناس۳۵۲۸۷۳۶۱۶:۵۲:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۳
اداره کل صنعت نفت عربستان از ته مخازن تا چاهها و تاسییسات فرآورشی و انتقال و ذخیره سازی تا کوچکترین پیچ و مهره در اختیار صنایع و شرکتهای امریکایی و غربی است. بقیه اش حرف است

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. پزشکیان: دنبال همین برجام روحانی هستید و نتوانستید احیایش کنید

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  5. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. از تقلیل انقلاب اسلامی تا دوگانه انگاری ظریف!

  8. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  9. زاکانی انصراف داد

  10. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  13. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  14. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  15. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  16. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  17. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  18. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  19. آشفتگی «ظریف» از کجاست؟!

  20. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  21. توصیه شریعتمداری به پزشکیان/ نتایج دو نظرسنجی/ احتمال دوقطبی شدن انتخابات

  22. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

  23. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  24. قالیباف یا جلیلی؟

  25. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

آخرین عناوین