نشست جانبی برای «غزه» همزمان با اجلاس شورای حقوق بشر / اگر جهنمی در زمین وجود داشته باشد زندگی کودکان در غزه است

  4030409060 ۰ نظر، ۲ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

به همت انجمن سلامت خانواده ایران و سازمان دفاع از قربانیان خشونت نشست جانبی پیرامون وضعیت حقوق بشر در غزه و تحولات بین المللی اخیر با مشارکت گزارشگر ویژه آزادی تجمعات مسالمت آمیز سازمان ملل و همزمان با برگزاری اجلاس ۵۶ ام شورای حقوق بشر در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد.

 نشست جانبی برای «غزه» همزمان با اجلاس شورای حقوق بشر / اگر جهنمی در زمین وجود داشته باشد زندگی کودکان در غزه است

به گزارش الف این نشست در تاریخ ۸ ام تیر ماه با حضور جینا رومرو، گزارشگر ویژه آزادی تجمعات مسالمت آمیز سازمان ملل، جولی فرانک قائم مقام انجمن یافا (سازمان غیردولتی سوییسی مستقر در ژنو)، کورینا مولن استاد علوم سیاسی دانشگاه نیویورک، دکتر رئوف سالتی موسس و رییس سازمان غیر دولتی حقوق سلامت کودکان، بلالیا محمد فعال حقوق بشری از دانشگاه ژنو برگزار شد.

نقض استانداردهای حق آزادی در برخورد با مدفعان فلسطین در غرب

جینا رومرو، گزارشگر ویژه آزادی تجمعات مسالمت آمیز سازمان ملل با تشریح وضعیت تجمعات اعتراضی علیه اسراییل توسط دانشجویان سراسر جهان گفت: در برخی از کشورها اعتراضات در حمایت از فلسطین ممنوع شده و در برخی دیگر از کشورها این نوع اعتراضات جرم انگاری شده‌اند.

وی تاکید کرد: پاسخ پلیس نیز بسیار متغیر بوده و در برخی از مناطق همراه با خشونت و نامتناسب بوده و با توسل بیش از حد به زور صورت گرفته که به دستگیری تعداد بسیاری از معترضان منجر شده است.

این گزارشگر اضافه کرد: تنبیه دانشجویان در برخی از دانشگاه‌ها از طریق محدود کردن دسترسی آنها به محل زندگی و غذا و یا به خطر انداختن وضعیت مهاجرت آنها صورت گرفته است.

وی همچنین به نقض استانداردهای مربوط به بهره‌مندی از حق آزادی تجمعات مسالمت آمیز طی اعتراضات اخیر اشاره کرد و بر ضرورت حمایت دولت‌ها از آزادی تجمعات مسالمت آمیز تاکید کرد. وی در پایان گفت دولت ها برای مدیریت تجمعات به هیچ وجه نباید به زور متوسل شوند. 

دولت ایالات متحده دانشجویان معرض به جنگ غزه را سرکوب می کند

سخنران دیگر این نشست، کورینا مولن در سخنان خود ضمن اشاره به وضعیت وخیم فعلی در غزه، به پیشینه آن اشاره کرد.

او افزود: مشاهده این جنایات، الهام بخش دانشجویان برای اعلام همبستگی با ملت مظلوم فلسطین در سراسر دنیا و به خصوص در ایالات متحده آمریکا شده است. دانشجویان آمریکایی نمی خواهند هزینه هایی که به دانشگاه خود پرداخت می کنند به هیچ وجه در راه این نسل کشی خرج شود و خواهان اتمام هرگونه مبادله مالی با اسرائیل هستند. 

مولن خاطر نشان کرد: با اینکه در این اعتراضات، شاهد صحنه های زیبایی از همبستگی دانشجویان و اساتید برای دست یافتن به یک هدف اخلاقی و هم راستای حقوق بین الملل هستیم، اما در مقابل، دولت ایالات متحده و برخی دانشگاه ها دست به سرکوب این اعتراضات زده اند. از ۱۷ آوریل که این اعتراضات در دانشگاه کلمبیا آغاز شد، بیش از ۳ هزار دانشجو دستگیر شده اند. همچنین صدها دانشجو تهدید به تعلیق و یا اخراج گشته اند. با اساتید همراه دانشجویان نیز برخوردهایی صورت گرفته است. جریان اصلی رسانه نیز در این بین دست به تحریف های گسترده ای زده است.

وی تاکید کرد: حتی در سطح فدرال، طرح هایی در کنگره مطرح شده که با دانشجویان دستگیر شده برخوردهای شدیدی از قبیل لغو ویزا، قطع حمایت مالی و اخراج از دانشگاه صورت بگیرد. علی رغم این موارد، دانشجویان و اساتید دریافته اند که برای حفظ آزادی آکادمیک خود و حق آزادی بیان، لازم است مبارزه خود را ادامه دهند تا جلوی فاشیسم و نژادپرستی هایی که نشانه های خود را بیش از پیش در میان پلیس آمریکا نشان می دهد بگیرند.

اگر جهنمی در زمین وجود داشته باشد زندگی کودکان در غزه است

سخنران بعدی این نشست خانم جولی فرانک قائم مقام انجمن یافا (سازمان غیردولتی سوییسی مستقر در ژنو) بود. وی در سخنان خود با اشاره به تجربه های خود از حضور در سرزمین های اشغالی به شرایط اسف بار زندگی و در عین حال توسعه قابل توجه جامعه مدنی در غزه اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در زمانی که در سال ۲۰۱۸ در غزه بودم بیش از ۸۰ درصد مردم نیازمند کمک های بشر دوستانه بودند. او به کمبود آب، غذا و برق در غزه اشاره کرد و افزود:  همواره شاهد صحنه های دلخراش از بمباران ها و شلیک های نیروهای نظامی اسراییلی بودم.

وی با اشاره به جمله دبیرکل سازمان ملل مبنی بر اینکه «اگر جهنمی در زمین وجود داشته باشد زندگی کودکان در غزه است» بر وضعیت ناگوار کودکان در غزه تاکید کرد.

وی سخنان خود را با ذکر جمله ای از یکی از شهروندان غزه به پایان رساند: «بعد از گذشت ۹ ماه از جنایات خونبار اسراییل در غزه ما از یک زندگی عادی محروم هستیم و در برابر ما ترس، وحشت و مرگ قرار دارد اما به مقاومت و پایداری خود در غزه به عنوان زیباترین جای جهان ادامه می دهیم.»

نظام سلامت در غزه مورد هدف قرار گرفته است

دکتر رئوف سالتی سخنران بعدی این نشست در ارائه خود با اشاره به وضعیت حقوق کودکان در غزه و آسیب های زیرساخت سلامت گفت: امروز بعد از گذشت از ۹ ماه از جنگ غزه، نظام سلامت مورد هدف قرار گرفته شده و به عنوان سلاح جنگی به منظور محروم نمودن شهروندان از خدمات با هدف نابود سازی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در غزه، بیمارستان ها به گورستان بیماران، پزشکان و تمامی کادر درمان تبدیل شده است. این در حالی است که زیرساخت سلامت تحت حمایت کنوانسیون های ژنو قرار دارد.

دکتر سالتی تاکید کرد: در نوار غزه ۵ درصد بیماران از بیماری روحی و روانی رنج می برند و امروز با تعداد زیادی از کودکان و بزرگسالان مواجه هستیم که اختلالات روانی آنها افزایش پیدا کرده است به ویژه در میان کودکانی که خانه هایشان بمباران و تخریب شده است.

وی در پایان ضمن درخواست بازسازی فوری زیرساخت های بهداشتی نوار غزه تصریح کرد که متاسفانه بر اساس استانداردهای بین المللی نظام سلامت هیچ زیر ساخت بهداشتی در نوار غزه وجود ندارد و نهادهای بین المللی باید فشار خود را علیه اسراییل به منظور آتش بس دائم افزایش دهند.

در ادامه این نشست بلالیا محمد، فعال حقوق بشر از دانشگاه ژنو در سخنان خود به تعدد خیزش های دانشجویی در سراسر اروپا از جمله دانشگاه ژنو علیه نسل کشی در غزه اشاره کرد.

وی ادامه داد: در اروپا برخی معتقدند که خیزش های دانشجویی در حمایت از غزه یهود ستیزی محسوب می شود در حالی که جنایات صهیونیست ها به حدی بوده است که جامعه یهودیان نیز آن را محکوم کرده اند.

وی در پایان به استانداردهای دوگانه حقوق بشری غرب اشاره کرد و خواستار توجه  بیشتر جامعه جهانی و سازمان های بین المللی به موضوع غزه و مردم فلسطین شد.

 

 

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  4. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  5. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  12. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  13. بازنگری کنید

  14. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  15. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  16. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  17. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  18. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  19. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  20. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  21. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  22. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  23. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  24. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  25. قالیباف یا جلیلی؟

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  4. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  5. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  12. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  13. بازنگری کنید

  14. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  15. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  16. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  17. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  18. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  19. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  20. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  21. قالیباف یا جلیلی؟

  22. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  23. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  24. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

  25. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آخرین عناوین