«شرلی»؛ شارلوت برونته؛ کتاب نیستان زیستن در روزگار پر از اندوه

لیدا طرزی،   4030518045 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

شارلوت برونته رمان شرلی را در دوره ای اندوهبار از زندگی اش نوشت، دوره ای که به فاصله ای کوتاه سه تن از عزیزان خود یعنی تنها برادر و دو خواهر جوانش را از دست داد. با اینهمه، وی توانست در این اثر شرایط اجتماعی زمانه خود را به چیره دستی تمام به تصویر بکشد. شارلوت برونته در زمانی زندگی می کرد که تحولات سیاسی گوناگون در قاره اروپا زندگی عامه مردم را بشدت تحت تاثیر قرار داده بود

«شرلی»

نویسنده: شارلوت برونته

مترجم: لیدا طرزی

ناشر: کتاب نیستان، چاپ اول 1403

296 صفحه، 370000 تومان

 

****

 

" از سالیان دور، شمال انگلستان محل فرود انبوهی از معاونان کشیش بوده و هر بخش دست کم یکی دو تن از ایشان را در آغوش خود جای داده است. آنها آن قدری جوان هستند که بتوانند فعالیت کنند و باید وظایف خداپسندانه بسیاری انجام دهند. ولی ما از سالیان دور حرف نمی زنیم. قصه ما به اوایل همین قرن مربوط میشود... گفتم که از سالیان دور فوجی از معاونان کشیش به شمال انگلستان عزیمت می کردند ولی در سال  1812 تعداد این افراد بسیار کم بود. تو گویی جانشینان سنت پل و سنت پیتر و سنت جان هنوز در گهواره هایشان بودند. با اینهمه، در وِست رایدینگِ  یورکشایر چند تن از آنان حضور داشتند. کافی است همراه هم به خانه باغی در وینبِری سری بزنیم. اجازه بدهید ایشان را به شما معرفی کنم: جناب دان معاون کشیش وینبری، جناب مالون معاون کشیش بِریارفیلد، و جناب سوییتینگ معاون کشیش نانلی. این خانه باغ اقامتگاه جناب دان است. آقای دان برادران دینی اش را دعوت کرده تا کمی خوش بگذرانند. این سه نفر در عنفوان جوانی اند و از همه ویژگیهای آن دوران خوش برخوردار و مشتاق خدمت. آنان چهار فصل سال به دیدار یکدیگر می شتابند. مشکل می توان گفت چه چیز باعث اشتیاق شان به دیدار یکدیگر میشود. دوستی نیست چون به محض آنکه به هم می رسند دعوا و مرافعه را آغاز می کنند. درد دین نیست چون هرگز در گعده هایشان حرفی از دیانت رد و بدل نمی کنند. گاه گداری از خداشناسی سخن می گویند ولی از دینداری هرگز. میل به خوردن و آشامیدن نیست چون هر یک در منزل خود خوب می خورند و می آشامند..."

آنچه خواندید مطلع رمان " شرلی" است، نوشته شارلوت برونته، نویسنده نامدار انگلیسی، که به تازگی توسط انتشارات نیستان هنر به چاپ رسیده است. شارلوت برونته رمان شرلی را در دوره ای اندوهبار از زندگی اش نوشت، دوره ای که به فاصله ای کوتاه سه تن از عزیزان خود یعنی تنها برادر و دو خواهر جوانش را از دست داد. با اینهمه، وی توانست در این اثر شرایط اجتماعی زمانه خود را به چیره دستی تمام به تصویر بکشد. شارلوت برونته در زمانی زندگی می کرد که تحولات سیاسی گوناگون در قاره اروپا زندگی عامه مردم را بشدت تحت تاثیر قرار داده بود. آغاز قرن نوزدهم میلادی با تشدید درگیریها میان فرانسه، انگلیس و متحدانشان و رقابت بر سر سلطه حداکثری بر اروپا و جهان هم زمان بود. ثمره این درگیریها برای مردم طبقات فرودست و حتی متوسط چیزی نبود جز بیکاری و فقر و گرسنگی. برونته که خود شاهد  گوشه هایی از این سیه روزیها بود از این تجربیات تلخ در نگارش رمان شرلی استفاده کرد. او در این اثر با خلق شخصیت های متعدد و موقعیت های پیچیده خواننده را شگفت زده می کند. رابرت مور جوانی بلژیکی- انگلیسی است که کارخانه کوچکی را در منطقه بریارفیلد از توابع یورکشایر اداره می کند. او در پی ورشکستگی خانواده، همراه تنها خواهرش به انگلستان مهاجرت می کند تا مگر کسب و کار بر باد رفته  را از سر بگیرد ولی با مشکلات فراوان روبرو میشود. درگیریهای نظامی انگلیس و فرانسه، وضع تحریم های شدید علیه تجارت و بنادر انگلستان، توقف صادرات منسوجات تولید شده در کارخانه ها، شورش کارگران کارخانه  به تحریک مشتی رقیب تنگ نظر و فرصت طلب که  بلند پروازیهای مور را در استقبال از تحولات صنعتی و استفاده از تجهیزات و ماشین آلات جدید تاب نمی آوردند، عرصه را چنان بر رابرت مور تنگ می کند که تا مرز نا امیدی مطلق پیش می رود. ولی آنچه او را دوباره به صحنه تولید بازمی گرداند حضور دختری جوان است بنام شرلی کیلدار. برونته در خلق شخصیت شرلی ظرافتهای بسیاری به خرج داده است. از نام او گرفته که در آن زمان نامی مردانه محسوب میشد، تا شخصیت خاص و منحصر بفردش. شرلی دختری جسور و بلند همت است. مهربان  و زود خشم و دست و دل باز است. اهل مبارزه است و به بهانه های مرسوم از میدان به در نمی رود. و از قضا مالک زمین و کارخانه ای است  که مور جوان آن را اداره می کند. او زمانی که کارخانه به حد ورشکستگی می رسد به کمک مور می شتابد و با حمایت همه جانبه از او امکان فعالیت دوباره کارخانه را فراهم می آورد. در این میان، مور که خود را بشدت مدیون شرلی می بیند، برای تثبیت وضعیت کارخانه اش دست به کاری می زند که بزنگاه عاطفی داستان محسوب میشود، البته با در نظر گرفتن این نکته که مور و کرولاین، شخصیت محوری دیگر داستان که دختری ساده دل، معصوم و مهربان از اهالی آن منطقه است و نسبت خویشی هم با مور دارد، پیش از آمدن شرلی دل به مهر یکدیگر بسته بودند...

برونته در رمان شرلی چون روانکاوی تیزبین  جنبه هایی پنهان و ناگفتنی از شخصیت آدمی را واکاوی و ترسیم می کند. گرچه ترس ها، نگرانی ها، محرومیت ها، و آرزوهایی که وی در آثارش به تصویر می کشد امروزه جا و معنایی در زندگی ما ندارند ولی به زیبایی ما را با واکنش های خواسته و ناخواسته زنان طبقات متوسط و فرودست جامعه برابر جبر و جهل حاکم بر زندگی شان آشنا می کنند. 

شرلی رمانی خواندنی و دانشین است که در بستر قصه گویی روایتی مستند از اوضاع زمانه خود را به نمایش می گذارد. شارلوت برونته عمری طولانی نداشت ولی در همان مجال کوتاه و با همان بضاعت اندک از سرمایه اجتماعی توانست آثار قابل توجهی خلق کند. 

تلاش و همت انتشارات نیستان هنر در ترجمه و چاپ این رمان  قابل تقدیر است. امروز حدود یکصد و هفتاد و پنج سال از اکتبر سال 1849  که شرلی برای نخستین بار به چاپ رسید می گذرد ولی این رمان هنوز و همچنان خواندنی و ستودنی است.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۷۶۸۶۵۱۷:۳۷:۲۱ ۱۴۰۳/۵/۱۸
هیچ رومانی غمگینی، غمبارتر از زندگی یک معلم بازنشسته ی گرسنه نیست . کسی که توانایی اجاره و رهن خونه نداره علاوه بر این گرسنه نیز هست و مهلت خونه ی اجاره ای تمام شده و باید پیش چشم شاگردانش وسایل اسقاطی خود را کنار جوب خیابان بریزد. حتی مرگ عزیزان نیز به این غم انگیزی نیست چرا که مرگ حق است و سراغ همه میاد و تمام میشه و کسی مرگ را تحقیر نمی داند ولی ۴۵ سال خانه به دوشی و گرسنگی و ادامه مصیبت بار سالیانه ی این وضع و خفت و تحقیر و هر سال شرایط بغرنج تر هزاران بار بدتر از مرگ است.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  5. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  6. قدردان پلیس هستیم اما...

  7. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  8.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  9. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  10. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  12. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  15. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  16. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  17. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  18. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

  21. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  22. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  23. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  24. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

  25. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

آخرین عناوین