دلایل پرداخت عوارض شهرداری چیست؟ + تفاوت عوارض و مالیات

  4030520090

عوارض، در واقع، بهایی است که هر ارگانی در ازای خدماتی که ارائه می‌دهد، دریافت می‌کند. برخی به اشتباه، عوارض را معادل مالیات می‌دانند. درحالی که این دو با یکدیگر، متفاوتند.

دلایل پرداخت عوارض شهرداری چیست؟ + تفاوت عوارض و مالیات

عوارض، بهای خدمات محسوب می‌شود. مالیات یک مالی اجباری یا نوعی خراج است که توسط یک سازمان دولتی به منظور تأمین هزینه‌های مختلف عمومی یا هزینه‌های دولت، به مالیات دهنده (یک شخص حقیقی یا شخص حقوقی) تحمیل می‌شود.

 

تفاوت عوارض و مالیات

عوارض، مبلغی است که شهروندان برای خدماتی که شهرداری ارائه می‌کند، پرداخت خواهند کرد. این خدمات شامل: ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها، نظافت و حفظ و توسعه خدمات شهری است و افراد موظف به پرداخت آن هستند. دقت کنید که تفاوتی بین املاک مسکونی و تجاری وجود ندارد و باید در اسرع وقت این عوارض پرداخت شوند.

مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که شهروند‌ها برای بهره برداری بهتر از منابع یک کشور، موظف به پرداخت آن هستند. مالیات را دولت اخذ می‌کند و به طور مستقیم فقط مختص به املاک تجاری خواهد بود.

 

 

وظایف شهرداری چیست؟

بر اساس ماده 55 قانون شهرداری، مصوب سال 1334، ایجاد خیابان‌ها و کوچه‌ها، میدان‌ها، باغ‌های عمومی، مجاری آب و توسعه معابر، در حدود قوانین موضوعه و همچنین تنظیف، نگاهداری و تسطیح (مسطح کردن) معابر و انهار (نهرها و جوی آب) عمومی، مجاری آب‌ها، فاضل آب (فاضلاب) و ... از وظایف شهرداری خوانده شده‌اند.

 

انواع عوارض شهرداری چیست؟

انواع عوارض شهرداری شامل موارد زیر است:

  • عوارض نوسازی و عمران شهری
  • عوارض مدیریت پسماند واحدهای مسکونی و غیرمسکونی
  • عوارض خودرو و موتور سیکلت
  • عوارض کسب و پیشه
  • عوارض طرح ترافیک

 

عوارض نوسازی و عمران شهری

عوارض نوسازی و عمران شهری، برای تمام املاک، بر اساس مقدار مصرح در قانون و به شکل سالانه تعیین می‌شود. این عوارض، در ابتدای فروردین هر سال اعلام می‌شود و صاحبین املاک، یک سال فرصت پرداخت خواهند داشت. در صورتی که مقدار یاد شده، در مدت مقرر پرداخت نشده، مشمول جریمه می‌شود. این عوارض، صرف زیباسازی و به‌سازی معابر، مانند درخت کاری، آسفالت و ... می‌شود. همچنین، پرداخت عوارض نوسازی، بر عهده مالک ملک است.

 

عوارض مدیریت پسماند واحدهای مسکونی و غیرمسکونی

بر اساس ماده 8 قانون مدیریت پسماندها، مصوب سال 83: «مديريت اجرایی، مي‌تواند هزينه‌های مديريت پسماندها را از توليدكننده پسماند با تعرفه‌ای كه طبق دستورالعمل وزارت كشور، توسط شوراهای اسلامی، بر حسب نوع پسماند تعيين می‌شود، دريافت نموده و فقط صرف هزينه‌های مديريت پسماند نمايد.» همچنین، لازم به ذکر است که پرداخت هزینه مدیریت پسماند مسکونی و غیر مسکونی، بر عهده کسی است که از ملک استفاده می‌کند، حتی اگر مالک نباشد؛ مگر این که بین طرفین، قراردادی غیر از این، وجود داشته باشد.

 

عوارض خودرو و موتور سیکلت

به موجب ماده 43 قانون مالیات بر ارزش افزوده سال 1387، پرداخت عوارض شهرداری از نوع عوارض سالیانه انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین، اعم از تولید داخل یا وارداتی، حسب مورد، معادل یک هزارم قیمت فروش کارخانه (داخلی) و یا یک هزارم مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آنها است. عوارض دریافتی، صرف هزینه‌های به‌سازی و نوسازی شهر و همچنین، بهبود سیستم حمل ونقل شهری می‌شود. عوارض شهرداری مربوط به خودرو، شامل عوارض سالیانه شهرداری، عوارض آزادراهی و عوارض طرح ترافیک می‌شود.

 

عوارض کسب و پیشه

بر اساس ماده 14 قانون نظام صنفی کشور، مصوب سال 1382 «افراد صنفی، مکلفند در هر سال، عوارض کسب و پیشه، حق عضویت‌ اتحادیه (‌درصورت عضویت) و مالیات خود را بپردازند.» لازم به ذکر است که پرداخت عوارض کسب و پیشه، صرفا بر عهده واحدهای تجاری است. همچنین، پرداخت عوارض شهرداری از نوع کسب و پیشه، بر عهده کسی است که صاحب پروانه کسب و سرقفلی باشد، حتی اگر مالک نباشد؛ مگر اینکه قراردادی، غیر از این، میان طرفین موجود باشد.

 

عوارض طرح ترافیک

عوارض طرح و ترافیک عوارضی است که برای تردد در محدوده‌های ترافیکی باید پرداخت شود. محدوده‌های ترافیکی همان معابر و خیابان‌های شلوغ و پر ترددی هستند که همواره و همیشه با ترافیک شدید خودروها روبه رو هستند و میزان آلودگی هوای آنها بیشتر و شدیدتر است. به همین دلیل برای کنترل ترافیک و کنترل آلودگی هوا، ورود و تردد خودروها در این مناطق با کنترل بیشتری انجام می شود. عوارض طرح و ترافیک در هر صورت باید پرداخت شود.

 

پرداخت عوارض شهرداری

چگونه عوارض شهرداری را پرداخت کنیم؟

عوارض شهرداری را می‌توانیم به دو صورت حضوری و غیر حضوری پرداخت کنیم.

پرداخت حضوری عوارض شهرداری

برای افرادی که امکان پرداخت عوارض شهرداری به شکل آنلاین را ندارند و قصد پرداخت حضوری را دارند، پرداخت از طریق خودپردازهای بانکی، دفاتر خدمات الکترونیک شهر و همچنین ادارات درآمد مناطق، انجام می‌شود.

 

پرداخت غیرحضوری عوارض شهرداری

پرداخت غیر حضوری عوارض شهرداری از طریق سامانه و اپلیکیشن تهران من، ارسال کد شناسایی ۱۵ رقمی واحد مسکونی و ۱۲ رقمی واحد غیر مسکونی، به سامانه پیامکی 1370000070، سامانه تلفنی 137 و کد دستوری #137* انجام می شود.

برای استفاده بهتر از سامانه تهران من به آدرس my.tehran.ir، شخص باید در سایت تهران من، ثبت نام کند. بدین منظور، شخص باید در صفحه اصلی سایت تهران من، روی گزینه ثبت نام، کلیک کرده و گزینه شخص حقیقی را انتخاب نماید و اطلاعات خواسته شده، اعم از کد ملی، تاریخ تولد و ... را وارد نموده، سپس کدی برای وی پیامک می‌شود که آن را در بخش فعال کردن نام کاربری، وارد می‌کند. در این قسمت، صفحه «اعتبار حساب شهروندی» نمایش داده خواهد شد. موجودی نقدی، موجودی اعتبار سالیانه، مبلغ مسدودی و جمع بدهی در این قسمت، دیده می‌شود.

 

اگر قبض عوارض شهرداری برای ما ارسال نشد چه کنیم؟

اگر  قبض عوارض شهرداری تهران برای شخص ارسال نشد و قبض به دست وی نرسید، وی می تواند بدون قبض نیز پرداخت عوارض را صورت دهد. به این منظور، شخص می تواند به مراجعه به سایت تهران من قبض عوارض را دریافت و پرداخت نماید. به این منظور، شخص می بایست به نشانی mytehran.ir مراجعه نمایند. پس از ورود به این سامانه، شخص می بایست گزینه ورود را از قسمت بالای صفحه انتخاب نماید. در صورتی که کاربر پیش از این در سامانه ثبت نام نکرده است، در ابتدا، باید اقدام به نام نویسی کند.

 

عدم پرداخت عوارض منجر به چه می‌شود؟

شایان ذکر است که عدم پرداخت عوارض شهرداری ممکن است منجر به اتفاقاتی همچون تأخیر در ارائه خدمات شود. شهرداری‌ها برای ارائه خدمات عمومی، نگهداری زیرساخت‌ها و توسعه شهر نیاز به منابع مالی دارند. عدم پرداخت عوارض می‌تواند باعث کاهش منابع مالی شهرداری شود و در نتیجه تأخیر در ارائه خدمات اساسی مانند تعمیر و نگهداری جاده‌ها، پاکسازی و برداشت زباله، نگهداری فضای سبز و سایر خدمات عمومی شود. علاوه بر آن در بسیاری از شهرها و کشورها، عدم پرداخت عوارض شهرداری به عنوان تخلف محسوب می‌شود و ممکن است منجر به اعمال جریمه شود. این جریمه‌ها می‌توانند شامل جریمه‌های مالی، تعلیق خدمات، قطع ارتباطات رسمی، یا حتی از بین بردن حقوق استفاده از ملک در صورت عدم پرداخت باشند.

 

جمع‌بندی

به‌طورکلی عوارض شهرداری شامل عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض مدیریت پسماند واحدهای مسکونی و غیرمسکونی ،عوارض خودرو و موتور سیکلت ،عوارض کسب و پیشه و عوارض طرح ترافیک می‌شود که برای پرداخت آنها دو روش حضوری و غیرحضوری وجود دارد.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  5. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  6. قدردان پلیس هستیم اما...

  7. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  8. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  9. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  10.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  11. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  12. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  14. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  15. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  16. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  17. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  18. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  19. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  20. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  21. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  22. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  23. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  24. فکرش را هم نمی کردند!

  25. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

آخرین عناوین