از کنایه با سویه قومیتی تا توپ پُر دو نماینده از خط‌مشی پزشکیان

  4030527064

اولین جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه دولت پزشکیان و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم خالی از حاشیه نماند.

از کنایه با سویه قومیتی تا توپ پُر دو نماینده از خط‌مشی پزشکیان

خبرگزاری مهر، گروه سیاست، زهرا علیدادی: در جلسه علنی امروز (شنبه ۲۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی خط مشی و برنامه کلی رئیس‌جمهور در مورد کابینه و رسیدگی به صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی در دستورکار قرار گرفت؛ جلسه‌ای که موجب شد تا رئیس‌جمهور که زمانی بر صندلی‌های بهارستان تکیه زده بود، مجدداً از پاستور به بهارستان آمده و از کابینه خود دفاع کند.

با به صدا در آمدن زنگ آغاز جلسه علنی مجلس، درب صحن بهارستان به روی خبرنگاران باز شد؛ یک ردیف صندلی در مقابل جایگاه هیأت رئیسه برای حضور وزرای پیشنهادی و کابینه تعبیه شده بود که کاملاً آنها را از صندلی‌های بهارستان نشینان جدا می‌ساخت.

رئیس‌جمهور هم از آغازین لحظات شروع به کار مجلس در صحن علنی حاضر شد و محمدباقر قالیباف به وی و وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم خیر مقدم گفت.

گعده نمایندگان و وزرای پیشنهادی دولت

هر از چند گاهی برخی از نمایندگان به دور یکی از وزرای پیشنهادی گعده زده و با وی به گفت‌وگو می‌پرداختند. علاوه بر وزرای پیشنهادی، افرادی همچون محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور و علی طیب‌نیا، مشاور عالی پزشکیان نیز در این جلسه حضور داشتند.

مسعود پزشکیان که این بار کت و شلوار بر تن داشت، پس از قرائت قرآن مجید و دستور علنی صحن، به پشت تریبون جایگاه ناطقان مجلس رفت و در ابتدای اظهارات خود مجدداً بر این نکته تاکید کرد که «دولتش، دولت وفاق ملی است.»

رئیس‌جمهور در جریان سخنرانی خود در صحن مجلس و درباره برخی از موضوعات، باز هم به نهج‌البلاغه استناد کرد.

انتقاد پزشکیان و قالیباف از هیاهو در مجلس

در اثنای سخنرانی مسعود پزشکیان، برای دقایقی جو مجلس از سکوت خارج و تا حدی سر و صداها افزایش یافت؛ موضوعی که انتقاد رئیس‌جمهور را در پی داشت.

پزشکیان خطاب به نمایندگان، گفت: مثل اینکه طولانی حرف می‌زنم، خسته می‌شوید و این سر و صداهایی که شنیده می‌شود، یعنی حوصله ریز و جزئیات مباحث را ندارید.

انتقاد رئیس‌جمهور از همهمه در مجلس باعث شد که محمدباقر قالیباف به نمایندگان تذکر دهد تا سکوت را رعایت کنند.

از حواشی دیگر جلسه امروز بهارستان مربوط به زمان پایان سخنرانی رئیس‌جمهور بود، وی که سابقه چندین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارد، با لحنی صمیمانه خطاب به نمایندگان، گفت: از اینکه حوصله به خرج دادید و سخنانم را شنیدید، تشکر می‌کنم. البته ببخشید زیاد بلد نیستم حرف بزنم و تا می‌خواهم از روی کاغذ بخوانم، بدتر می‌شود.

توپ پُر دو نماینده؛ برنامه پزشکیان چه بود؟

پس از اتمام سخنرانی مسعود پزشکیان در صحن مجلس، تذکرات کوچک‌زاده و سلیمی به خط مشی دولت آغاز شد؛ تذکراتی که به صورت مشترک یک چیز را بیان می‌کرد؛ آیا برنامه رئیس جمهور همان برنامه هفتم و سند چشم‌انداز است یا برنامه دیگری در کار است که ما آن را ندیده‌ایم؟

مهدی کوچک زاده با بیان اینکه ما به دنبال بهانه تراشی نیستیم، تاکید کرد: «امروز کار ما در مجلس بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت است. همچنین در جریان ماده ۲۰۴ آئین نامه داخلی مجلس تاکید شده است که رئیس جمهور باید برنامه دولت را در جلسه ارائه دهد. بنابراین اصل این جلسه برای بررسی برنامه دولت تشکیل شده است، این در حالی است که ما نمی‌دانیم این برنامه آیا به مجلس ارائه شده یا خیر تا در اختیار ما قرار گیرد. البته بنده قصد ندارم این موضوع را به آقای پزشکیان ایراد بگیرم، چرا که ایشان همواره تاکید داشته برنامه من، برنامه هفتم است که باید گفت این مساله عالی است، اما سوال این است همکاران ما با چه برنامه‌ای در صحن علنی مجلس مخالفت می‌کنند؛ آیا با نهج‌البلاغه مخالفت می‌کنند یا با برنامه هفتم توسعه؟»

سلیمی هم که در کسوت سخنگویی هیئت رئیسه مجلس قرار دارد در جریان اخطار خود این طور عنوان کرد که آقای رئیس جمهور تاکید داشتند برنامه ایشان، برنامه هفتم و سند چشم انداز است، در حال حاضر سوال این است که ما باید در مخالفت یا موافقت با برنامه هفتم صحبت کنیم یا خیر؟ لذا این مساله معنایی ندارد چرا که رئیس جمهور برنامه جداگانه‌ای به مجلس نداده‌اند که ما با آن موافقت یا مخالفت کنیم. بنابراین اگر ۱۰ موافق و مخالفت در صحن مجلس صحبت کنند، ۱۵۰ دقیقه از وقت مجلس گرفته می‌شود. بنده خواهش می‌کنم با توجه به اینکه رئیس جمهور برنامه جداگانه‌ای به مجلس ارائه نداده‌اند، دیگر معنایی ندارد تا ما با برنامه هفتم توسعه مخالفت و موافقتی داشته باشیم.

شروع ماراتن موافقان و مخالفان خط مشی

در ادامه این جلسه، ماراتن نطق موافقان و مخالفان خط مشی و اصول کلی برنامه دولت، در صحن مجلس آغاز شد و برخی نمایندگان معتقد بودند که ما دیگر در زمان رقابت‌های انتخاباتی نیستیم و بیان کلی مسائل کفایت نمی‌کند و باید راه حل برون رفت از بسیاری از مسائل از سوی رئیس‌جمهور ارائه می‌شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نخستین مخالف برنامه و خطی مشی دولت در این رابطه گفت که باید دیدگاه دولت درباره بسیاری از مسائل داخلی و خارجی روشن و مشخص باشد.

این نماینده مجلس با صدای بلند و انتقاد به برخی از برنامه‌های دولت در پشت تریبون جایگاه مجلس گفت که باید راه‌های رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد مشخص باشد.

نقد به پزشکیان برای تشکیل دولت اشتراکی

اما در ادامه موافقان خط مشی کابینه چهاردهم نیز در پشت تریبون ناطقان جلسه حاضر شده و تاکید داشتند که رئیس جمهور با شعار دعوا نکنید و کنار هم باشیم روی کار آمد و ما باید ضمن نظارت بر عملکرد دولت، یاری‌گر او باشیم.

با این حال روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و به نوعی هم حوزه‌ای وی در ادامه این جلسه و در موافقت با برنامه‌های پزشکیان، با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر مستحکم است که می‌تواند سلایق مختلف را در جایگاه‌های متعدد و متکثر حکمرانی ببیند، تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران جدای از سلایق سیاسی، کارآمدی امری مهم است. لذا موفقیت رئیس جمهور و دولت، موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و ما حتماً در این راستا کمک حال دولت خواهیم بود، کما اینکه رئیس جمهور در معرفی کابینه سلایق مختلف را دید و به شعار وفاق ملی عمل کرده است.

انتقادات با سویه قومیتی!

اما در این جلسه مخالفت‌ها به برنامه پزشکیان سویه تازه‌ای پیدا کرد و اختلافات در زمینه عدم توجه به قومیت‌ها برای حضور در کابینه سر باز زد؛ به طوری که محمد قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مخالفت با برنامه پزشکیان پشت تریبون ناطقان مجلس قرار گرفت و با بیان اینکه «مردم به تغییر رأی دادند و به جریان عقلانی و منطقی اصلاح طلبی روی آوردند اما ترکیب کابینه رئیس جمهور هرگز نشان دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست»، گفت: وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود، شما دولت اشتراکی تشکیل داده‌اید و دولت اشتراکی خیلی زود ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت.

قصاص قبل از جنایت نکنیم!

این موضوع که یکی از تعریض‌ها مهم به رویکردهای پزشکیان بود در ادامه باعث شد تا نمایندگان موافق و مخالف بعدی به این موضوع پرداخته و آن را مورد نقد قرار دهند به طوری که سارا فلاحی در نطق خود تلویحاً به این موضوع پرداخت و گفت: انتظار داشتیم آقای پزشکیان از زنان بیشتری در کابینه‌اش استفاده کنند. همچنین از برادران و خواهران اهل سنت و اقلیت‌های دینی استفاده کند، اما باید به او فرصت دهیم و نمی‌توانیم قصاص قبل از جنایت کنیم! کابینه هنوز تکمیل نشده است و انتظار داریم که آقای پزشکیان در شورای معاونینش حتماً از زنان، جوانان و گروه‌هایی که امروز حذف شده‌اند، استفاده کند.

با این علی بابایی کارنامی هم در ادامه نطق خود تلویحاً به نطق عثمانی اشاره داشت و گفت: دولت وفاق ملی، دولت وفاق قومیت‌ها نیست، بلکه دولت وفاق مدیریتی برای رسیدن به اهداف قومیت‌ها و ملت ایران است.

با این حال نصیرپور، نماینده مردم سراب هم در جریان مذاکرات مجلس و در جریان مخالفت با خط مشی کابینه تلویحاً به اظهارات عثمانی اشاره داشت و گفت: ما توجه به قومیت را به قیمت تفرقه و دو قطبی سازی در جامعه نمی‌خواهیم اما این توجه را می‌خواهیم؛ ایران سرشار از قومیت‌های مختلف است. از دوستانی که به ترکیب کابینه از حیث قومیت اعتراض می‌کنند، درخواست دارم توجه کنند که ما ۱۹ وزیر و ۳۱ استان داریم.

واکنش قالیباف به دوقطبی‌سازی در صحن

با این حال محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این بخش پای به میدان گذاشت و در واکنش به سخنان نماینده بوکان در صحن مجلس، گفت: دو هفته قبل من در همین تریبون نطق پیش از دستور داشتم و یکی از موضوعاتی که اشاره کردم بحث مربوط به مذاهب، قومیت‌ها، سلایق سیاسی، طوایف، اقشار و بخش‌های مختلف بود و در آنجا با صراحت گفتم که اگر ما در کنار هم قرار بگیریم و دنبال کنیم، ایران قوی خواهیم داشت و این باور همه ماست. بعضی اوقات با برخی صحبت‌ها از این تریبون ملی که بلندترین منبر جمهوری اسلامی است، حرف‌هایی به دفاع از قومیت‌ها و مذاهب می‌زنیم که عملاً با دو قطبی‌های جعلی باعث مشکلات بیشتری می‌شویم؛ من وظیفه خود دانستم که این موضوع را اصلاح کنم.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  5. قدردان پلیس هستیم اما...

  6. چماق بنزین !

  7. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  8. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  9.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  10. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  11. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  13. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  14. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  15. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  16. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  17. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  18. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  21. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  22. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  23. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  24. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  25. فکرش را هم نمی کردند!

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  6. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  7. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  8. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  9. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  10. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  11. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  12. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

  13. وزیر کشور: بدون هیجان، مسئله مهاجران را ساماندهی می‌کنیم

  14. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  15. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  16. روحانی: با درایت مقام معظم رهبری از جنگ فاصله گرفتیم/دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

  17. مدیر مسئول روزنامه اعتماد و عباس عبدی مجرم شناخته شدند

  18. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  19. سرلشکر سلامی: اسرائیل به زودی طعم انتقام را خواهد چشید

  20. انتقاد یادداشت‌نویس روزنامه کیهان به پناهیان/ به سمت جبهه خودی شلیک کرده  

  21. گروسی: با پزشکیان در نشست سازمان ملل دیدار نمی‌کنم

  22. توصیه توئیتری مطهری به پزشکیان / روسیه هیچ‌گاه به فکر منافع ایران نبوده  

  23. پزشکیان: افرادی پرادعا تربیت کردیم که چشم دیدن رقیب خود را ندارند

  24. وزیر کشور: دستورالعمل جامع ساماندهی اتباع بیگانه در حال تدوین است  

  25. هشدار سردار عبداللهی به آمریکا و اسرائیل؛ صبر ملت ایران را لبریز نکنید/ پاسخ ایران به ترور شهید هنیه قطعی‌ است  

آخرین عناوین