رئیس‌جمهور، سپر بلا نشود!

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4030527074 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
 رئیس‌جمهور، سپر بلا نشود!

مسعود پزشکیان همواره از وفاق و وحدت و همدلی سخن گفته و بر ضرورت پایان مناقشه‌های داخلی در مسیر حل مشکلات تاکید می‌کند که گزاره‌ای تحسین‌برانگیز بوده و از نیازهای مهم ایران متلاطم کنونی است. رئیس‌جمهور در حالی بر تحقق همدلی و وفاق پافشاری می‌کند که نشان داده در عمل هم به این مهم پایبند بوده و برای نیل به این هدف، حاضر است از ترجیحات سیاسی خود رویگردانی کرده و دست دوستی و همکاری به‌سوی دیگر افراد و گروه‌ها دراز کند. اما این خصیصه بارز پزشکیان و حتی سرمایه اجتماعی وی، در معرض خطرات و تهدیدهای بسیاری است که همین مسئله ضرورت توجه و مراقبت او را می‌طلبد.

برخی بر آنند که اعتبار و سرمایه پزشکیان را خرج راهبردهای خطرناکی کرده و از ویژگی اجماع‌سازی رئیس‌جمهور در مسیری غلط بهره ببرند که نشانه‌های آن از همین ابتدای راه هویدا شده است. اخیراً و در میان نطق نمایندگان موافق کابینه پیشنهادی پزشکیان به مجلس، عضوی از کمیسیون اقتصادی مجلس که روزی در مقام وزیر فعالیت می‌کرد و عملکردش موجب بحران‌های اقتصادی بسیاری در کشور شد، در لزوم رای مثبت نمایندگان به وزرای پیشنهادی سخن گفت و استدلال او بر داده‌های عجیبی استوار بود. این نماینده که می‌توان علاوه بر شان نمایندگی سیاسی وی، از او به‌عنوان نماینده یک مکتب اقتصادی خاص در ساحت رسمی سیاست نام برد معتقد است که کشور به اصلاحات اقتصادی ساختاری نیازمند است و اجرای این اصلاحات نهادی به نتیجه‌ مطلوب نخواهد رسید مگر با حاکمیت وفاق ملی و همراهی مردم در مسیر این اصلاحات و به همین منظور تاکید دارد که پزشکیان می‌تواند با تشکیل دولت مدنظر خود در پذیرش اصلاحات اقتصادی میان مردم موثر باشد.

این اظهارات در ظاهر قابل دفاع بوده و دم‌زدن از وفاق ملی و پرهیز از تنش و اجماع بر سر اصلاحات لازم، مورد مناقشه نیست اما مسئله اصلی و نقطه نزاع جایی است که گویندگان چنین گزاره‌هایی، واژه اصلاحات اقتصادی را منطبق بر مطلوبات خود تفسیر می‌کنند. آنان معتقدند که اصلاحات اساسی یعنی حرکت در مسیر تعدیل ساختاری و اجرای برنامه‌هایی نظیر یارانه‌زدایی، آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی، تک‌نرخی کردن ارز، خصوصی‌سازی افراطی و اقداماتی از این قبیل که طی مقاطع مختلف در کشور آزموده و اجرایی شده است؛ سیاست‌هایی که از مهم‌ترین تبعاتش ایجاد نارضایتی اجتماعی، فقر و شکاف طبقاتی و حتی امکان بروز شورش‌های گسترده بوده و به همین جهت است که برخی از تریبون مجلس سعی دارند سرمایه اجتماعی رئیس‌جمهور را در این مسیر خرج کنند. آنان باور دارند که با توانایی رئیس‌جمهور در سطوح سیاسی و اجتماعی، پذیرش تبعات اصلاحات اقتصادی امکان‌پذیر است و در واقع برخی تلاش دارند که مسعود پزشکیان را سپر بلای راهبردهای خطرناک خود کرده و البته این مسئله با عبارت‌هایی نظیر «پذیرش اجتماعی» از سوی آنان تئوریزه می‌شود!

رئیس‌جمهور باید از توصیه‌های این افراد و طیفی که سعی دارد از وجهه و جایگاه وی در مسیر اجرای چنین سیاست‌های پرهزینه‌ای بهره ببرد، بر حذر بوده و تن به توصیه‌های غیرمنطقی آنان ندهد. مسعود پزشکیان نباید از یاد ببرد که جامه‌عمل پوشاندن به راهکارهای این طیف و حذف ارز ترجیحی توسط دولت سیزدهم، چگونه رئیس‌جمهور شهید را با تبعات گسترده‌ای مواجه کرد و در نهایت سرمایه اجتماعی دولت را بر باد داد.

تن‌دادن به این توصیه های بارها آزموده شده یعنی بر باددادن وجهه و سرمایه اجتماعی رئیس جمهور. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۸۴۴۱۲۰۹:۱۹:۴۳ ۱۴۰۳/۵/۲۸
۱ـ اصلا قدرت رییس جمهور در حدی نیست که بخواهد اون مواردی که ذکر کردید را اصلاح کند . ۲ـ خودتان بهتر از ما میدانید که آقای پزشکیان فقط و فقط به خاطر پشتیبانی ظریف و البته که وعده های زیبا رای آورد و این یعنی اینکه آن چه شما وجهه سیاسی و اجتماعی رییس جمهور میخوانید قبلاً چیری ازش نمانده بود . حالا هم مردم میبینند که آن وعده ها ، فقط و فقط حربه ای برای بالابردن مشارکت مردم بوده . از همین امروز ، رییس جمهور هرکاری هم بخواهد بکند ، مردمی پشت او نخواهند بود .
ناشناس۳۵۸۴۴۹۴۱۰:۱۵:۰۰ ۱۴۰۳/۵/۲۸
این ادبیات برای فرد اول اجرائیات کشور کارایی ندارد که تا 80 درصد قدرت دستش هست
ناشناس۳۵۸۴۴۱۴۰۹:۲۰:۵۱ ۱۴۰۳/۵/۲۸
آزاد سازی اقتصادی پدر مملکت را درآورده. فقر شدید و... حاصل همین موضوع است
ناشناس۳۵۸۴۵۳۵۱۰:۴۷:۰۹ ۱۴۰۳/۵/۲۸
میشه بفرمایید کجای اقتصاد آزاده؟
ناشناس۳۵۸۴۸۶۴۱۴:۰۸:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۲۸
آنجایی که با یک دستور ، یک امضاء ، یک پیغام ، یک ..... میلیاردها دلار و یورو و هزاران همت تومان و ده ها تن طلا به نام توسعه صنعت و کنترل بازار و ....... بین افرادی خاص توزیع و در اکثر موارد به دیگر کشورها برای سرمایه گذاری همان افراد خاص منتقل شده !
مردم۳۵۸۴۴۷۰۱۰:۰۰:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۲۸
اگر افرادی که مثل بلا بر سر کشور بوده اند کنار گذاشته شوند ، نیازی به سپر بلا نمی باشد.
ناشناس۳۵۸۴۴۷۳۱۰:۰۲:۴۵ ۱۴۰۳/۵/۲۸
مهراد عزیز باز هم که شما و مخالفت با بازار. مشکل اقتصاد ما بازاری بودن نیست. مخلوط و ملغمه بودن و فساد پروری آن هست. هر آموزه غربی بد نیست اگر مرد عمل باشیم نه اینکه یک شیر بی یال و دم و اشکم از آنها بسازیم و بعد بگیم چرا اونی که می‌خواستیم نشد.
ناشناس۳۵۸۴۹۱۹۱۴:۴۹:۴۵ ۱۴۰۳/۵/۲۸
آقای مهراد و سایت الف طرفدار سرسخت اقتصاد کمونیستی است ، فقط از اسم کمونیستی خوششان نمی آید.
ناشناس۳۵۸۴۴۸۴۱۰:۰۸:۲۷ ۱۴۰۳/۵/۲۸
تا زمانی که تحریم‌های تجاری و مالی ادامه دارد صحبت از بازار آزاد و نرخ آزاد ارز ریختن سرمایه ملت به کام دلالان و صادر کنندگان بوده که مایحتاج عذایی و آبی و انرژی ارزان را بصورت مجازی صادر کنند و ارز آن را هر طوری که خواستند بفروشند در شرایط فعلی ارز باید کاملا مدیریت شده براساس هزینه واقعی کالای صادراتی قیمت گذاری شده و تمام صادر کنندگان درشت و ریز را با جرایم سنگین وادار کرد ارز را به داخل برگردانند و درسامانه شفاف به نرخ بانک مرکزی بفروش برسانند
ناشناس۳۵۸۴۵۷۳۱۱:۱۴:۳۸ ۱۴۰۳/۵/۲۸
ربطی به تحریم ندارد
ناشناس۳۵۸۴۶۹۵۱۲:۲۴:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۲۸
بفرمایید چی به چی ربط دارد
ناشناس۳۵۸۴۶۸۳۱۲:۱۶:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۲۸
فقط برای نمونه سرکوب ارزی وقتی تورم بالا هست و یا چند نرخی هم باشد یعنی رانت دادن به خارجی ها یعنی سود در واردات یا جلوی رشد اقتصادی گرفتن یعنی هدر دادن منابع حتی باعث تورم شدن
ناشناس۳۵۸۴۵۰۰۱۰:۱۷:۳۷ ۱۴۰۳/۵/۲۸
شماها سرکوب قیمتی نکنید که بعدا چند برابر یکجا بالا می‌برید آزاد سازی و نرخ جهانی آن پیش کش
ناشناس۳۵۸۴۵۰۶۱۰:۱۹:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۲۸
-- بالاخره معلوم شد كه پزشكيان اصلاح طلب نيست و اصولگرا ست ! --- از كجا معلوم شده اخوي جان ! -- از آنجا كه اين سايت وزين الف كه از اصولگرايان دبش است گفته كه « پزشكيان سپر بلا نشود » ! -- خب ... پس ديگه هيچ شك و ترديدي نبايد كرد كه پزشكيان جزو اصولگرايان است ! شما هم شك نكن !!
ناشناس۳۵۸۴۶۶۰۱۱:۵۶:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۲۸
آخرش هم می‌گوید به من چه صبر کنید
ناشناس۳۵۸۴۶۶۴۱۲:۰۰:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۲۸
خوب که چی ؟ اصولگرا یا اصلاح طلب یا هر چیز دیگر هرکس قصد خدمت به مردم و مملکت را دارد و نه قصد خدمت به گروه های ثروت و قدرت مورد تایید و استقبال بالای ۹۰ درصد مردم می باشد
ناشناس۳۵۸۴۷۰۸۱۲:۳۵:۳۲ ۱۴۰۳/۵/۲۸
فرمايشتان عين صوابه اخوي جان !
ناشناس۳۵۸۴۹۹۲۱۵:۳۸:۱۳ ۱۴۰۳/۵/۲۸
از کجا فهمیدی
ناشناس۳۵۸۴۵۳۳۱۰:۴۶:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۲۸
جناب رئیس جمهور زیادی تناقض دارند در مناظرات همزمان برنامه هفتم که برنامه رسمی کشور هست را می‌گفت نمی شود و هم می گفت من نیازی به برنامه ندارم و برنامه هفتم هست!!! حال بماند که رسیدن به برنامه هفتم نیاز به برنامه جداگانه است برای تحقق آن!!
ناشناس۳۵۸۴۶۷۴۱۲:۱۰:۰۴ ۱۴۰۳/۵/۲۸
برنامه هفتم رو قبول دارند.
ناشناس۳۵۸۴۷۲۲۱۲:۴۴:۵۴ ۱۴۰۳/۵/۲۸
پزشکیان گفت که هدف رشد 8 درصدی به منابعی نیاز دارد که خارج از توان کشور است. لذا گفتند که این رشد قابل تحقق نیست و هر کس که این عدد 8 درصدی را به دولت ها تحمیل کرده خودش می دانسته که دولت را دنبال نخود سیاه فرستاده است.
ناشناس۳۵۸۴۸۰۲۱۳:۲۶:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۲۸
این که شد تناقض بیشتر، پس برای چی مسوولیت قبول کرده؟!!!! در ضمن 8 درصد هم خیلی نیست و همین پول های سرگردان به تولید و خدمات برود بالای 10 درصد هم می شود
ناشناس۳۵۸۴۹۸۰۱۵:۳۲:۵۰ ۱۴۰۳/۵/۲۸
با تحریم فعلی خودمان را بکشیم هم رشد پایدار 3-4 درصد بیشتر نخواهیم داشت. برای اینکه تولید و مصرف داخل هم حدی داره اگر از بیرون چیزی وارد جریان سرمایه و درآمد کشور نشه ادامه رشد متوقف میشه. دقت کنید عرض کردم رشد پایدار
ناشناس۳۵۸۵۰۶۴۱۶:۵۰:۴۰ ۱۴۰۳/۵/۲۸
همین الان رشد اقتصادی نزدیک 6 درصد هست پایدار هم مربوط به اصلاح ساختار اقتصادی است که یکی از آن هدایت نقدبنگی به تولید هست و خودش هم وفق می‌دهد برای واردات و صادرات
ناشناس۳۵۸۴۵۳۴۱۰:۴۶:۵۰ ۱۴۰۳/۵/۲۸
جناب رئیس جمهور زیادی تناقض دارند در مناظرات همزمان برنامه هفتم که برنامه رسمی کشور هست را می‌گفت نمی شود و هم می گفت من نیازی به برنامه ندارم و برنامه هفتم هست!!! حال بماند که رسیدن به برنامه هفتم نیاز به برنامه جداگانه است برای تحقق آن!!
ناشناس۳۵۸۴۵۷۹۱۱:۱۷:۴۲ ۱۴۰۳/۵/۲۸
نظرات همه را منتشر کنید
ناشناس۳۵۸۴۵۸۲۱۱:۱۸:۰۹ ۱۴۰۳/۵/۲۸
ریشه مشکلات کشور در سیاستهای اشتباه داخلی وخارجی ولجاجت بر استمرار انهاست وباید از جای دیگری بدنبال رفع معضلات بود هیچ دولت ومجلسی با این سیاستها قادر به ایجاد تغییرات مثبت نخواهد بود .والسلام
ناشناس۳۵۸۴۷۸۳۱۳:۱۵:۰۰ ۱۴۰۳/۵/۲۸
چگونه می توان اقتصاد کشور را خداپسندانه شکوفا کرد؟ تنها با بازگرداندن اعتبار حقیقی به ارزش پول ملی باکمک پشتوانه بزرگ ثروتهای کلان خدا داده طبیعی و انسانی و جغرافیای راهبردی ایران که از این لحاظ ثروتمند ترین کشور در منطقه است و با پیروی عالمانه سازمان یافته و ضابطه مند و قانونی از طرح اقتصاد مقاومتی عدالت محور رهبر انقلاب به شرط خروج از اسارت تزهای ضد بشری مکتب اقتصاد انسان ستیز غرب ؛ رئیس جمهور محترم کشور جناب آقای دکتر پزشکیان می تواند به اقتصاد ج.ا.ا خداپسندانه سامان بخشد و همه ملت را از پیامدها تخریبی شوم فقر و فلاکت و فسادهای گوناگون با یاری خداوند مهربان رهایی بخشد و اقتصاد کشور را شکوفا کند و این اقتصاد را عالمانه در جهان الگوی موفق ثابت کند .
ناشناس۳۵۸۴۹۳۷۱۵:۰۴:۲۴ ۱۴۰۳/۵/۲۸
این هایی که گفتی شعاره نه راهکار
ناشناس۳۵۸۴۹۱۷۱۴:۴۸:۱۹ ۱۴۰۳/۵/۲۸
بدبختی ما اینه که به اقتصاد تا دندان کمونیستی ما آزاد گفته می شود
ناشناس۳۵۸۵۱۶۸۱۹:۱۲:۱۷ ۱۴۰۳/۵/۲۸
کجای این اقتصاد کمونیستی هست ؟ برعکس یک اقتصاد ولنگار بدون اصول هستش که باب طبع دلالان و رانت‌خواران و فراریان مالیات بوده که هیچ شباهتی حتی به اقتصاد کشور های صنعتی ندارد که از درآمد های کلان مالیات های ۸۰ درصدی می گیرد شما به همین کشورهای صنعتی نگاه کنید که در زمان جنگ همه چیز تحت تسلط دولت بوده از مواد غذایی تا ارز ارزشمند هیچ کشور عاقلی اقتصاد را در زمان جنگ به فرصت‌طلبان نمی سپارد که ملت را غارت کنند وضعیت ما اگر بیشتر از شرایط جنگی نباشد کمتر نیست تحت سخت‌ترین تحریم‌های تجاری و مالی
ناشناس۳۵۸۵۳۳۹۲۳:۱۶:۲۲ ۱۴۰۳/۵/۲۸
اصولگراها اینترنت رو برای تفریح و بازی میخواهند نه کسب و کار صادرات !!!
ناشناس۳۵۸۵۵۳۱۰۸:۳۱:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۲۹
خیلی جالب است . رئیس جمهور که با رای اکثریت انتخاب شده باید سیاستهای مورد تایید اقلیت را در همه زمینه ها اجرا کند.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  8. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  9. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  12. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  15. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  16. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  17. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  18. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  19. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  20. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  21. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  22. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  23. فکرش را هم نمی کردند!

  24. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  25. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  5. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  6. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  7. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  8. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  9. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  10. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  11. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

  12. وزیر کشور: بدون هیجان، مسئله مهاجران را ساماندهی می‌کنیم

  13. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  14. روحانی: با درایت مقام معظم رهبری از جنگ فاصله گرفتیم/دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

  15. مدیر مسئول روزنامه اعتماد و عباس عبدی مجرم شناخته شدند

  16. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  17. سرلشکر سلامی: اسرائیل به زودی طعم انتقام را خواهد چشید

  18. انتقاد یادداشت‌نویس روزنامه کیهان به پناهیان/ به سمت جبهه خودی شلیک کرده  

  19. گروسی: با پزشکیان در نشست سازمان ملل دیدار نمی‌کنم

  20. توصیه توئیتری مطهری به پزشکیان / روسیه هیچ‌گاه به فکر منافع ایران نبوده  

  21. پزشکیان: افرادی پرادعا تربیت کردیم که چشم دیدن رقیب خود را ندارند

  22. وزیر کشور: دستورالعمل جامع ساماندهی اتباع بیگانه در حال تدوین است  

  23. هشدار سردار عبداللهی به آمریکا و اسرائیل؛ صبر ملت ایران را لبریز نکنید/ پاسخ ایران به ترور شهید هنیه قطعی‌ است  

  24.   لفاظی نتانیاهو علیه ایران برای سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ غزه

  25. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سیستم توزیع بنزین در پی حمله سایبری

آخرین عناوین