کمبود این ویتامین باعث پیری زودرس می‌شود!

  4030528094

عوامل زیادی در پیری زودرس نقش دارند ولی دانشمندان از ویتامینی صحبت می‌کنند که بیشترین نقش را در این زمینه دارد.

کمبود این ویتامین باعث پیری زودرس می‌شود!

سن تقویمی ما ممکن است با سنی که به‌نظر می‌رسیم تناسبی نداشته باشد. عوامل زیادی در این زمینه اثرگذار هستند. ژنتیک می‌تواند تاثیرگذارترین عامل در این زمینه باشد. در رده‌های بعدی می‌توان از تغذیه درست، خواب باکیفیت و کافی، مصرف نکردن سیگار و الکل، استفاده از ضد آفتاب، ورزش کردن، مدیریت استرس و داشتن سلامت روان، نام برد.

نقش ژنتیک مخصوصا در سفیدشدن موها زیاد است. بعضی از افراد با این‌حال که صورت جوانی دارند به دلیل داشتن موهای سفید ممکن است بیشتر از سن‌شان به نظر برسند.

 

عوامل تاثیرگذار بر جلوگیری از پیری زودرس

  • ژنتیک
  • تغذیه
  • خواب
  • سیگار و الکل
  • ضد آفتاب
  • ورزش
  • مدیریت استرس

 

نتیجه تحقیقات دانشگاه ایالتی کلرادو در ایالات متحده

طبق تحقیقات دانشگاه ایالتی کلرادو مصرف مداوم ویتامین D می‌تواند به افراد کمک کند که نسبت به سن عددی‌شان جوان‌تر به نظر برسند.

محققان این دانشگاه می‌گویند این مسئله ممکن است به تاثیر این ویتامین روی ژن‌های بدن ارتباط داشته باشد.

مطالعه اپی ژنتیک (چگونه رفتار یا محیط شما می‌تواند بر ژن‌های شما تاثیر بگذارد) این دانشگاه به ریاست روندا پاتریک، زیست‌شناس سلولی و یکی از بنیان‌گذاران تفکر تناسب اندام بر اساس سن نشان می‌دهد که مصرف مداوم ویتامین مذکور تاثیری شدیدی روی ژن‌ها دارد.

کمبود ویتامین D می‌تواند از نظر بیولوژیکی باعث پیری سریع‌تر شود. به گفته پاتریک چگونگی تاثیر این ویتامین بر ژن‌ها به کروموزوم‌های مربوط می‌شود. کروموزوم‌ها توسط عنصری به نام تلومر‌ها از آسیب DNA محافظت می‌شوند.

مانند نحوه محافظت از بند کفش‌ها از ساییدگی توسط نوک‌های پلاستیکی انتهای آن... پاتریک می‌گوید: دو مطالعه اپیدمیولوژیک روی دوقلو‌ها نشان داد که افرادی که کمترین سطح ویتامین D را داشتند، کوتاه‌ترین تلومر‌ها را نیز داشتند و این کوتاه شدن تلومر با پنج سال پیری بیولوژیکی مرتبط است. تلومر‌های کوتاهتر با پیری و بیماری مزمن مرتبط است.

ویتامین دی

 

غذاهای حاوی ویتامین D

با قراردادن مواد غذایی مناسب در رژیم غذایی‌مان می توانیم به مقدار مناسبی ویتامین دی دریافت کنیم. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز باعث افزایش ویتامین دی می‌شود، اما باید در نظر داشت که نورخورشید باعث پیری پوست نیز می‌شود که راه نجات از آن استفاده از مقدار مناسبی از ضد آفتاب و تمدید آن هر دو ساعت است.

زرده تخم مرغ

تخم مرغ کامل منبع خوبی از این ویتامین و نیز یک ماده غذایی بسیار مغذی است. سفیده تخم مرغ مقادیر بالایی پروتئین دارد و زرده آن حاوی چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

زرده یک تخم مرغ معمولی حاوی ۳۷ واحد ویتامین D یا ۵% میزان توصیه شده روزانه است.

میزان ویتامین D موجود در زرده تخم مرغ بستگی به مقدار آن در غذای مرغ و قرار گرفتن مرغ در معرض نور خورشید دارد. وقتی غذای یکسانی را به مرغ‌هایی می‌دهند که در مراتع و زیر نور خورشید رشد کرده‌اند، زرده‌ای که تولید می‌کنند ۳ تا ۴ برابر بیشتر ویتامین D دارد.

همچنین به مرغ‌هایی که غذای غنی شده با ویتامین D می‌دهند، زرده تخم آنها تا ۶۰۰۰واحد ویتامین D دارد که ۷برابر بیشتر از میزان توصیه شده روزانه است. تخم مرغ از مرغ‌هایی که در مراتع پرورش می‌یابند و یا تخم مرغ‌های غنی از ویتامین D که به بازار عرضه می‌شوند، بهترین منبع ویتامین D برای تامین نیازهای غذایی روزانه شما است.

زرده تخم مرغ

قارچ‌ها

به جز مواد غذایی غنی شده، قارچ‌ تنها منبع گیاهی خوب برای ویتامین D است. قارچ ویتامین D را از طریق تابش نور خورشید سنتز می‌کند. با این وجود قارچ ویتامین D2 تولید می‌کند، در حالی که حیوانات ویتامین D3 تولید می‌کنند. گرچه ویتامین D2 موجب افزایش سطح ویتامین D خون می‌شود ولی شاید به اندازه ویتامین D3 موثر نباشد. با این وجود قارچ وحشی منبع غنی از ویتامین D2 است.

برخی انواع آن حاوی ۲۳۰۰واحد ویتامینD در هر ۳.۵ اونس (۱۰۰گرم) است که تقریبا سه برابر میزان توصیه شده روزانه می‌باشد. البته اغلب قارچ‌های موجود در بازار در محیط تاریک پرورش می‌یابند و مقدار خیلی کمی ویتامین D2 دارند. مارک‌های خاصی هم هستند که قارچ را در معرض اشعه ماورا بنفش (UV ) پرورش می‌دهند. این قارچ‌ها در هر ۳.۵ اونس (۱۰۰گرم) حاوی ۱۳۰-۴۵۰واحد ویتامین D2 است.

قارچ

شیر سویا

از آنجا که محصولات حیوانی مهم‌ترین منبع ویتامین D هستند، به همین دلیل افراد گیاه‌خوار به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند. به این منظور شیرهای جایگزین گیاهی مانند شیر سویا با مواد مغذی و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی که در شیر گاو وجود دارد، غنی شده است.

یک فنجان شیر سویا (۲۳۷ میلی لیتر ) معمولا ۱۰۷-۱۱۷ واحد ویتامین D یا ۱۳-۱۵% میزان توصیه شده روزانه را دارد.

شیر سویا

غلات و جودوسر

برخی غلات و جو دوسر با ویتامین D غنی شده‌اند. نصف فنجان ( ۷۸گرم) از این غذاها می‌تواند ۵۴-۱۳۶واحد ویتامین D و تا ۱۷% میزان توصیه شده روزانه را برای شما فراهم کند. غلات و جودوسر غنی شده نسبت به منابع طبیعی مقدار کمتری ویتامین D برای بدن تامین می‌کند با این وجود راه خوبی برای جذب هر چه بیشتر این ویتامین در بدن است.

 

در ادامه به بررسی سایر عوامل تاثیرگذار بر جلوگیری از پیر شدن زودهنگام می‌پردازیم.

 

تغذیه

تغذیه درست شامل مقدار زیادی سبزیجات و آب و چربی‌های سالم مثل زیتون و آجیل است. تمام ویتامین‌های موردنظر ما را تامین می‌کند. ما باید به مقدار کافی و مورد نیاز خودمان و براساس فعالیت و سوخت‌وسازی که داریم چربی و کربوهیدرات مصرف کنیم. چربی‌های ناسالم، فست فود، قند و شکر حاوی مواد مضری برای بدن هستند.

تغذیه سالم

 

خواب مناسب

خواب مناسب باید بین ۶ تا ۹ باشد. علاوه بر مقدار خواب کیفیت خواب نیز بسیار مهم است. برای داشتن سلامتی باید خواب عمیق داشته باشیم و هر صبح که بیدار می‌شویم احساس کنیم سرحال و پرانرژی هستیم. البته نه به محض بیدارشدن. اگر در خواب رفتن و یا داشتن خواب عمیق مشکل دارید می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و یا با انجام مدیتیشن کیفیت خواب خود را افزایش دهید. نوشیدن شیر گرم قبل از خواب و یا نوشیدن دم‌نوش گل‌گاوزبان نیز می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد.

 

استفاده مناسب از ضد آفتاب

برای زدن ضد آفتاب ابتدا صورت خود را با شوینده مناسب پوست خود، بشورید و با دستمال کاغذی آن را خشک کنید. می‌توانید ابتدا مرطوب کننده بزنید و سپس ضد آفتاب بزنید. باید مقدار مناسبی از ضد آفتاب را مصرف کنید که کامل صورت و گردن شما را بپوشاند. اجازه دهید ۲۰ دقیقه زمان بگذرد و سپس از خانه خارج شوید. در بیرون از خانه نیز هر ۲ ساعت ضد آفتاب را تمدید کنید. استفاده از ضد آفتاب در جوان ماندن پوست بسیار مؤثر است.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  8. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  9. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  12. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  15. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  16. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  17. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  18. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  19. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  20. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  21. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  22. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  23. فکرش را هم نمی کردند!

  24. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  25. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

آخرین عناوین