لطفا این جمله را دیگر تکرار نکنید!

حسین علی زاده، گروه اجتماعی الف،   4030529054 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
لطفا این جمله را دیگر تکرار نکنید!

ما نشمرده ابم، نمی دانم شما شمرده اید یا نه که دستکم در یک دهه گذشته مدیران سلامت کشور از وزیر گرفته تا سایر مقامات چندبار تا حال این مضمون را تکرار کرده اند: ما می خواهیم مردم در هنگام درمان فقط رنج بیماری را داشته باشند نه رنجی دیگر. مضمونی که البته نخستین بار رهبر انقلاب سال ها قبل نه به عنوان یک جمله زیبا بلکه به عنوان یک راهبرد کلان مطرح کردند اما از فرط تکرار از زبان مدیران نظام سلامت حسابش از دست همه در رفته است. آن هم در شرایطی که حکایت نظام درمانی ما حکایت سال به سال دریغ از پارسال است. 

کاش دستکم در این سال ها وضعیت نظام درمانی کشور از لحاظ کیفیت خدمات رسانی ثابت می ماند.

هر چند نمی دانیم چندمین بار است اما آخرین بار آقای دکتر ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در دفاع از خود در مجلس این سخن را تکرار کرد. اما مانند همه این سال ها بسیار بعید است که مردم از این وعده ناصادق مدیران درمانی طرفی ببندند. دلیلش برای کسانی که اندک اطلاعات و تاملی در وضعیت درمانی دارند کاملا روشن است. سال ها توسعه نیافتگی در این عرصه و کمبودهای مزمن در کنار کالایی کردن نظام درمان و به بازار سپردن آن باعث شده جبران این ضعف های آشکار توانی فراتر از بضاعت سخت افزاری و نرم افزاری کنونی بخواهد. تا زمانی که در حکمرانی ما درمان، مانند آموزش برون سپاری شده باشد و دولت، خود را موظف به ایفای تعهدات قانونی و آرمانی وعده داده شده در اسناد بالادستی نداند در بر همان پاشنه می چرخد.  دلیل تکرار بیحاصل آن آرزوی پیشگفته در آغاز این نوشته هم همین است. نه نرم افزار حکمرانی ما و نه سخت افزار آن در شرایط کنونی تناسبی با این شعار زیبا ندارد. 

البته که چیزی به نام «معجزه» هم همیشه رخ داده. اما معجزه هم هیچگاه « خودبخود» رخ نمی دهد و « معجزه گر» می خواهد و متاسفانه معجزه گر نظام درمانی ما ظاهرا هنوز زاییده نشده! البته که ما هم امیدواریم آقای دکتر ظفرقندی همان معجزه گر باشد. 

پر طمطراق ترین و بلندپروازنه ترین طرح برای چنین معجزه ای « طرح تحول نظام سلامت» بود که به دلیل خطاهای مجریان و البته ورود کشور به شرایط تحریمی، شاید خوش درخشید اما دولت بسیار مستعجلی بود. 
 
وقتی کشور در حوزه های مختلف اجرایی از ناترازی های عجیب و غریبی رنج می برد وعده هایی مانند طرح تحول سلامت که آن هم قرار بود فقط رنج بیماری را برای مردم به رسمیت بشناسد، نه بیشتر، کوچکترین توجهی را جلب نمی کند. بنابراین وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان باید بتواند به گونه ای مدیریت کند که دستکم نشانه های یک تحول واقعی در این حوزه آشکار شود. ما به همین بذر هم قانعیم چون همین دانه های کوچک است که در صورت مراقبت برگ و بار می دهد. 

بنابراین ضمن آرزوی موفقیت برای  آقای ظفرقندی که بسیار بهتر از ما نظام درمان را می شناسد، خطاب به ایشان می گوییم لطفا وعده های بزرگ نشدنی ندهید. مشکلات و مسایل بشری در نظام تکوینی جهان چنین است که دفعتا رفع نمی شود. گام های تدریجی در این راه و تمرکز بر چند مشکل اصلی و حیاتی علاوه بر اینکه نتیجه ملموس و بهتری دارد زمینه مساعدی را برای رفع مشکلات دیگر هم فراهم می کند . 

دیگر اینکه چنان آرزوی شیرینی برای نظام درمان لوازم و مقدماتی دارد که بدون فراهم آوردن آن نه فقط تحولی رخ نمی دهد بلکه وضع از این هم بدتر خواهد شد. نخستین و مهمترین این لوازم، تغییر و تحول در نظام آموزش پزشکی و تغییر کارکرد آن در راستای مطلوبات کلان کشور و کنارزدن روحیه فردنگری و سوداگری در این حوزه و  حذف تعارض منافع است . 
تا وقتی پزشک متخصص ( و شاید حتی بنابر گفته برخی کارشناسان، پزشک عمومی) به تعداد کافی تربیت نشود و تا وقتی نظام ارجاع اجرا نشود و تا زمانی که پزشکی از تجارت جدا نشود، هر هزینه مالی ، هر قدر هم هنگفت، ( تجربه طرح تحول سلامت پیش روی ماست) صرفا هدر رفت است . 

از آنجا که رفع مشکلات نظام بهداشت و درمان در گرو برداشتن این گام های ابتدایی است و هنوز علیرغم آن همه آرزوهای شیرین این گام ها برداشته نشده یا معلق مانده، همین گام زدن های کوچک معجزه ای خواهد بود که از وزیر جدید بهداشت و درمان انتظار می رود. 

آقای ظفرقندی اگر وزیر شدید باید معجزه کنید. معجزه شما برداشتن همین گام های ابتدایی است ! 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۸۵۸۳۹۱۴:۴۱:۳۵ ۱۴۰۳/۵/۲۹
تا مسایل دیگر اقتصادی حل نشود این مشکل هم حل نخواهد شد
ناشناس۳۵۸۵۸۷۴۱۵:۳۲:۲۷ ۱۴۰۳/۵/۲۹
دولت رئیسی حل کرد و بسیاری از بیماران در بیمارستان های دولتی رایگان پذیرش می شوند
ناشناس۳۵۸۵۹۲۴۱۶:۳۷:۲۷ ۱۴۰۳/۵/۲۹
داروی کنترل سرطان از 1200 در زمان روحاني به 23 میلیون یعني 20 برابر شده خبر نداری
ناشناس۳۵۸۵۹۹۲۱۸:۱۷:۳۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
همین که گفتی 20 برابر خودش گویا هست... !! در ضمن ارز رانتی 4200 هم که خودش بر نداشت وبه ارث گذاشت یا برخی داروها که مشمول ارز رانتی نبوده الان مشمول شدن!!
ناشناس۳۵۸۶۴۰۹۱۱:۲۰:۳۹ ۱۴۰۳/۵/۳۰
ارز رانتي 4200 برداشته شد و ارز رانتي 28500 جایگزين شدپس چه فرقی کرد؟اين وسط فقط هزينه های مردم 10 برابر شد
ناشناس۳۵۸۶۴۱۴۱۱:۲۶:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۳۰
پس الان پزشکیان هم بايد ارز رانتي 28500 که ریسی بايد بر ميداشت و برنداشت ، رو برداره .....
ناشناس۳۵۸۶۴۴۰۱۲:۱۷:۵۴ ۱۴۰۳/۵/۳۰
نخیر ریشه ارز 28500 برمی‌گردد به ارز 4200 یعنی همان دوستان دولت پزشکیان!
ناشناس۳۵۸۶۱۶۸۰۱:۰۲:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۳۰
اولا ارز 4200 که همان دولت که گفتی باید خودش بر می‌داشت که برنداشت و 20 برابر هم نشده دوم هم برخی دیگر اقلام دارویی رفتند جز ارز 28500 سوم الان چه ربطی داشت؟ اصلا نباید رانت باشد که خودش تخریب گر اقتصاد هست
ناشناس۳۵۸۶۴۳۵۱۲:۰۵:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۳۰
وارز رانتي ٢٨٥٠٠كه ريسي بايد خودش برميداشت وبرنداشت وبراي پزشكيان به ارث گذاشت
ناشناس۳۵۸۶۴۳۶۱۲:۰۶:۰۷ ۱۴۰۳/۵/۳۰
اگر اینقدر وضعیت بهداشت و درمان ایران بد است چرا ایرانیان خارج از کشور حتی آن‌ها که به خاطر مسائل سیاسی فرار کردند برای درمان به ایران می‌آیند؟!!
ناشناس۳۵۸۶۵۲۰۱۴:۰۶:۳۹ ۱۴۰۳/۵/۳۰
بخاطر ارزان وبي ارزش بودن پول ما البته نسبت به درامدهاو پول اونا هزينه درمان براي اونا مفته
ناشناس۳۵۸۶۶۱۱۱۵:۳۷:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۳۰
جواب بسیار ساده است!به درآمد دلاری اونا هزينه ها اينجا مفته مثلا با 100 دلار میشه اینجا دندان رو عصب کشی کرد و پر کرد
ناشناس۳۵۸۵۹۶۰۱۷:۲۱:۴۵ ۱۴۰۳/۵/۲۹
همین‌۳روزقبل‌درشهرنیشابور یه‌پزشک‌جراح‌فک‌ما‌روبرای‌ تصویرهسته‌ای‌به‌مرکزتصویر برداری‌هسته‌ای‌خصوصی‌در مشهدفرستاد هزینه‌تصویربرداری‌۲میلیون‌ و۸۵۰هزارتومن‌بود هرچی‌ازدکترخواهش‌کردیم ماروبه‌بیمارستان‌رضوی‌مشهد معرفی‌کنه‌قبول‌نکرد وقتی‌اعتراض‌کردیم‌گفت‌هرجا میخواهی‌شکایت‌کنی‌بکن! یعنی‌خیالش‌راحته دست‌آخرمجبورشدیم‌بازیه‌ پزشک‌‌اورتودنسی‌خواهش کنیم‌تابه‌بیمارستان‌رضوی معرفی‌کنه
ناشناس۳۵۸۵۹۹۴۱۸:۲۰:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۲۹
برای اینکه بیشتر مردم شکایت نمی کنن و زیر بار زور می رن
ناشناس۳۵۸۶۰۲۲۱۹:۱۷:۵۰ ۱۴۰۳/۵/۲۹
اون پزشک نیست یه تاجر بی رحم هست
ناشناس۳۵۸۶۰۳۷۱۹:۵۴:۱۸ ۱۴۰۳/۵/۲۹
آره با کمبود دارو وشیرخشک .
ناشناس۳۵۸۶۲۹۸۰۸:۳۴:۰۰ ۱۴۰۳/۵/۳۰
در زمان شهید رئیسی درمان ناباوری رایگان شد درمان بیماری های صعب العلاج که هزینه یک شربتشان سی میلیون بود رایگان شد، بستری کودکان زیر هفت سال در بیمارستانها رایگان شد و .... ولی از بس تبلیغ نشد که خیلی از هموطنان نمیدانند
ناشناس۳۵۸۶۳۱۱۰۹:۰۰:۳۸ ۱۴۰۳/۵/۳۰
از بیماران سئوال کنید تا واقعیت را بدانید !
ناشناس۳۵۸۶۵۹۲۱۵:۲۱:۳۶ ۱۴۰۳/۵/۳۰
مردم حالا توان تهیه دارو با بیمه را هم ندارند. شرکت های داروسازی در شرف تعطیلی هستند. پرستاران یا مهاجرت می کنند یا اسنپی می شوند.
ناشناس۳۵۸۵۸۸۴۱۵:۴۳:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۲۹
تا زمانیکه میدان اولویت باشد و دیپلماسی در اختیار میدان، مشکلی از مردم حل نخواهد شد زیرا مردم زیر مجموعه دیپلماسی هستند نه میدان!
ناشناس۳۵۸۵۹۹۶۱۸:۲۲:۴۵ ۱۴۰۳/۵/۲۹
اگه میدان نبود الان سوریه و عراق با اون همه درامد نفتی و غیر نفتی دست داعش بود که به خون ایرانی تشنه هست و خدا می داند با اون همه پول چه تجهیزات نظامی می تونست بخره و ...
ناشناس۳۵۸۶۲۹۹۰۸:۳۷:۳۲ ۱۴۰۳/۵/۳۰
در زمانیکه اولویت دیپلماسی بود روزانه 700 کشته کرونایی داشتیم و با رفتن دیپلماسی و غالب شدن میدان در زمان شهید رئیسی بساط کرونا جمع شد کمی انصاف رو تجربه کنین شاید خوشتون اومد
ناشناس۳۵۸۶۴۱۰۱۱:۲۲:۲۷ ۱۴۰۳/۵/۳۰
کي جلوی واردات واکسن را گرفت؟کي قرار بود 150 ميیلیون واکسن بده و نداد؟
ناشناس۳۵۸۶۴۳۴۱۲:۰۴:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۳۰
کسی که میدان و دیپلماسی را از هم جدا می‌داند، نه از میدان چیزی می‌فهمد نه از دیپلماسی محض اطلاع به کشورهایی که خود را جهان اول می‌خوانند نگاه کنید کدامشان دیپلماسی و میدان را جدا کرده‌اند؟
ناشناس۳۵۸۵۹۸۱۱۷:۵۷:۱۶ ۱۴۰۳/۵/۲۹
در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه هیأت وزیران و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور شهید، درمان کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی رایگان شد و هموطنان باید در جریان این موضوع قرار گیرند و بدانند که لازم نیست پولی بابت درمان فرزندانشان پرداخت کنند و اگر جایی با تخلف مواجه شدند این موضوع را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.
ناشناس۳۵۸۶۰۰۱۱۸:۲۵:۳۹ ۱۴۰۳/۵/۲۹
در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه هیأت وزیران و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور محترم شهید رئیسی درمان کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی رایگان شد و هموطنان باید بدانند که لازم نیست پولی بابت درمان فرزندانشان پرداخت کنند و اگر جایی با تخلف مواجه شدند این موضوع را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.
ناشناس۳۵۸۶۱۳۶۲۳:۱۴:۵۱ ۱۴۰۳/۵/۲۹
وجود تعارض منافع بسیار شدید در مقامات و مسئولان و مدیران و پزشکان و مهندسان و کارشناسان و ..... شاغل در ۳ قوه و دیگر نهادهای حکومتی مانع اصلی و حقیقی بسیاری قوانین و اهداف و وعده های روی زمین مانده و به سرانجام نرسیده است
ناشناس۳۵۸۵۸۴۱۱۴:۴۳:۵۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
واقعا در این کشور بیماران هیچ پشت و پناهی ندارند ارز دارو را قطع می کنند و طرحهای نا موفقی مانند طرح دارویار را اجرا می کنند که در عمل مشکلات بیماران را 10 برابر کرد! دارو در کشور کمیاب است و مردم مجبور است برای تهیه داروی بیمار دم مرگ خود خانه و زندگی ماشین را فروخته و چون دارو از بازار غیر رسمی است بیمه حتی یک ریال هم نمی دهد! داروهای تولید داخل به دلایل مختلف اثربخشی پایینی دارند! برای توزیع دارو الزاماتی تعیین شده است که عمده بیماران نمی توانند با این الزامات دارو بخرند! من مادرم بیمار خاص است و در یک روستای دور افتاده زندگی می کند مطابق با الزامات سازمان تامین اجتماعی باید ماهانه برای تهیه دارو با بیماری به شهر سفر کند و به هیچ عنوان دارویی که باید مصرف کند را سه ماهه نمی دهند! برای مسئولین دولتی هیچ یک از مصائب بیماران مهم نیست و بیماران به جز رنج بیماری باید رنج تهیه دارو ، تهیه پول دارو، گذر کردن از هفت خوان بیمه ها، ایاب و ذهاب به شهر به صورت مداوم و.... را هم تحمل کنند بلکه تنبیه شوند و بیمار نشوند و اگر بیمار شدند آن را پنهان کنند تا بمیرند !
ناشناس۳۵۸۵۸۴۸۱۴:۵۷:۰۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
حذف بیمه تکمیلی و خدمات VIP درمانی برای مدیران ارشد و میانی ، حذف بیمه تکمیلی با درجات خاص برای سازمانهای خاص، هزینه برای شبکه پیشگیری و بهداشت به جای هزینه برای درمان، متاسفانه آقای پزشکیان هم علی رغم صحبتهایشان نمی تواند این کار ها را عملیاتی کند چون ،خدمات VIP در ازای پول و بیمه تکمیلی تقریبا برای مردم و مدیران و جامعه درمان عادی شده است.
ناشناس۳۵۸۵۹۶۳۱۷:۲۷:۳۶ ۱۴۰۳/۵/۲۹
کی باید تصمیم بگیره؟ آیا میاد ویژه خواری خودش را حذف کنه؟
ناشناس۳۵۸۵۸۴۹۱۴:۵۹:۱۰ ۱۴۰۳/۵/۲۹
آموزش، بهداشت و عدالت باید بر هرچیزی الویت داشته باشد،حتی قبل از اقتصاد
ناشناس۳۵۸۵۸۵۰۱۵:۰۱:۰۶ ۱۴۰۳/۵/۲۹
مهمترین معضل بیمار و درمان، تجارت محور شدن پروسه درمان هست.زد وبند پزشک با مراکز تشخیصی و داروخانه ها فقط به بیمار ضربه زده.هیچ کس هم پیگیر نیست.
ناشناس۳۵۸۵۸۵۱۱۵:۰۱:۳۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
به نظر می رسد همه مشکلات به هم پبوسته است درست مثل یک زنخیر .
ناشناس۳۵۸۵۸۶۹۱۵:۲۶:۱۰ ۱۴۰۳/۵/۲۹
کسی که فقط تعرفه ها رو به نفع پزشکان بالا برده بشه وزیر واقعا هم مردم دیگه هیچ رنجی نخواهند داشت و راحت در خانه جان خواهند داد.
ناشناس۳۵۸۵۹۶۹۱۷:۳۰:۴۳ ۱۴۰۳/۵/۲۹
اکر معاش تامین نشود پزشک باقی نمیماند
ناشناس۳۵۸۵۸۸۷۱۵:۴۸:۰۰ ۱۴۰۳/۵/۲۹
ما می خواهیم مردم در هنگام درمان فقط رنج بیماری را داشته باشند نه رنجی دیگر.چرا به گفته خود عمل نمی کنید.
ناشناس۳۵۸۵۹۱۰۱۶:۱۵:۳۰ ۱۴۰۳/۵/۲۹
وزير پيشنهادي بهداشت : « تلاش مي كنم تا مردم به جز رنج بيماري ، رنجهاي ديگر تحمل نكنند » !! به نقل از همين سايت وزين روز قبل ----------------------٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ ياللعجب ! يكي نيست كه بپرسد برادر جان از بين بردن رنج بيماري مردم وظيفه اصلي وزير بهداشت و در مان است ، و از بين بردن رنجهاي ديگر مردم وظيفه ديگر مسئولان ! .. يعني جنابعالي وظيفه اصلي خود را فراموش كرده ايد و چسبيده ايد به وظايفي ديگر كه آن وظايف ،ديگر از مسئوليت هاي ديگر مسئولين است ؟
ناشناس۳۵۸۶۰۱۰۱۸:۴۸:۳۵ ۱۴۰۳/۵/۲۹
منظور این جمله این است که می خواهیم کاری کنیم بیمار در مراجعه به بیمارستان فقط در پی درمان یک درد (همان بیماری اش) باشد نه اینکه درد بی پولی، درد اسکان، درد تهیه دارو و... را هم تحمل کند.
ناشناس۳۵۸۵۹۱۱۱۶:۱۹:۵۴ ۱۴۰۳/۵/۲۹
مریض به غیر از درد بیماری با کوله باری از مشکلات روبروست . که درد بیماری در مقابلش اهمیت چندانی ندارد .
ناشناس۳۵۸۵۹۱۲۱۶:۲۰:۳۴ ۱۴۰۳/۵/۲۹
استراتژی وزارت بهداشت و سایر سازمانها مثل بیمه برعکسه اینقدر به مریض و همراهش استرس و رنج و درد تزریق میکنند و اذیتشون میکنن که دیگه رنج بیماری فراموش میشه ! یه سر به بیمارستانها و درمانگاههای دولتی بزنید
ناشناس۳۵۸۵۹۲۵۱۶:۳۹:۳۶ ۱۴۰۳/۵/۲۹
دولت رئیسی با حذف ارز 4200 برای دارو عملا قيمت دارو رو 5تا 20 برابر کرده ....مگه من بازنشسته با حقوق بازنشستگی 200 دلار در ماه حقوقم 10 برابر شده که دارو باید 10 برابر بخرم؟
ناشناس۳۵۸۶۲۵۳۰۷:۴۹:۰۵ ۱۴۰۳/۵/۳۰
این عدم تناسب فاحش بین درآمد و مخارج در همه حوزه ها رخ داده است و هرروز نیز با کاهش ارزش پول ملی در حال تشدید است. خصوصا حوزه هایی که درآمد ثابت دارند مثل کارکنان دولت و معلمان که درخال خرد شدن زیر بار تورم هستند.
ناشناس۳۵۸۶۳۵۱۰۹:۵۶:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۳۰
در دولت رئیسی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از 7 تومن به 10 میلیون رسید؟ روحانی چیکار کرده بود؟ حالا منتظر باشین ببینین کارشناسان پزشکیان چکار می کنند.
ناشناس۳۵۸۵۹۷۷۱۷:۵۰:۰۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
وقتی سهم دولت از درامد نفت ناچیز باشد چه انتظاری دارید.
عباس۳۵۸۶۰۱۵۱۹:۰۶:۰۲ ۱۴۰۳/۵/۲۹
مشکل اصلی تعارض منافع بیمه تامین وبرخی مدیران ذی نفوذ است اگر میخواهند دغدغه مردم را حل کنند فقط کافی است که تامین اجتماعی همان کاری را انجام دهد که بیمه نیروهای مسلح انجام میدهد یعنی پرداخت ۷۰درصدتعرفه مصوب هر بخش(دولتی وخصوصی)الان بیمه فقط ۷۰درصد تعرفه دولتی را دربخش خصوصی میدهد و مردم مابقی را تا سقف تعرفه خصوصی از جیبشان میدهندیعنی بجای پرداخت ۳۰درصد هزینه تا ۸۰درصد هزینه را میپردازنداز سوی دیگر بیمه با پرداخت پول و تبلیغات تعرفه پزشکان را باعث ان معرفی میکند در حالی بیمه نیروهای مسلح دقیقا کاری که گفتم را انجام میدهد و از انها کسی ناراضی نیست مردم به پرداخت ۳۰درصد راضی هستند اما بیمه با کم کاری مجبورشان میکند تا ۸۰درصد هزینه بعهده مردم باشد از سوی دیگرمشکل کمبود پزشک نیست بلکه به دلیل تعداد زیادشون رقابت ناسالم بین انها شکل گرفته وتعدادزیادی به دلیل بیکاری مهاجرت کردند اما حضرات برای اینکه فرزندانشون در خارج کشوربزور پول مشغول تحصیل پزشکی هستندرابا این شعار کمبود پزشک میخواهند به اسم بازگشت نخبگان به داخل کشور منتقل کنند تا پول تحصیل ندهند حرفایی که گفته شد بصورت مستد قابل ارایه و بررسی است اگر کسی خواست به شرط انتشار رسمی در اختیارشون قرار میگیرد
حمید۳۵۸۶۰۱۷۱۹:۱۲:۵۶ ۱۴۰۳/۵/۲۹
در این سه سال به اندازه ده سال کمر مردم از مشکلات گرانی غذا و دارو و مایحتاج و تورم شکست. اونهایی که دم از دولت قبل و بهشتی که ساخته می زنید، کمی وجدان داشته باشید.
ناشناس۳۵۸۶۳۵۶۱۰:۰۰:۲۶ ۱۴۰۳/۵/۳۰
روحانی خزانه رو خالی کرده بود سیلوها رو خالی کرده بود کلی بدهی داشتیم ... به قدری وضع فاجعه بود که خود اصلاح طلبها میگفتن با این مملکتی که تحویل دادیم دولت رئیسی به 40 روز نمی رسه و ... حتی ترامپ هم فهمید رئیسی خوب کار کرده بود اونوقت شما هنوز نفعتون در تخریب رئیسیه
ناشناس۳۵۸۶۴۱۳۱۱:۲۴:۴۹ ۱۴۰۳/۵/۳۰
احمدی نژآد مملکتو گل و بلبل تحویل داده بود؟زمان تحویل دولت به روحاني تورم چقدر بود؟خرانه پر بود؟حداقل زمان روحاني 2 سال از 4 اول سال تورم تک رقمي بود
ناشناس۳۵۸۶۰۳۸۱۹:۵۴:۴۹ ۱۴۰۳/۵/۲۹
مشکل اصلی دولت بی پولی است و گرنه وظیفه اصلی دولت ها در تمام دنیا تامین اجتماعی،آموزش و پرورش و بهداشت ودرمان است. جهت برآورد نیاز جامعه دولت نیاز به تامین بودجه دارد و راه آن هم بهبود شرایط اقتصادی است.
ناشناس َ۳۵۸۶۰۸۴۲۱:۲۴:۱۹ ۱۴۰۳/۵/۲۹
ازمایش ساده خون فروردین گذشته به صورت ازاد 640هزار تومان و در مرداد 1 میلیون دویست هزار تومان با داشتن بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی 675 هزار تومان. بیمه یعنی چه؟
ناشناس۳۵۸۶۱۳۱۲۲:۵۲:۱۳ ۱۴۰۳/۵/۲۹
برای تحصیل چند سالی فرانسه بودم. یک کار جالبی که دولت این کشور انجام داده، حذف رابطه پولی بین بیمار و پزشک از طریق ارائه بیمه های درمانی مختلف بود. افراد بر اساس توانایی مالی خود حق انتخاب بیمه های متنوعی را داشتند. برای افرادی هم که حداقل درآمد (1200 یورو در ماه ) را داشتند، دولت موظف بود آنها را تحت پوشش قرار دهد. به این ترتیب که کارت سلامتی در اختیار آنها بود که ماهیانه توسط دولت شارژ می شد و فقط در مراکز درمانی و داروخانه ها قابل استفاده بود. هیچ محدودیتی هم در ارائه خدمات نداشت. یعنی انواع جراحی، عصب کشی دندان و .... را با همان کارت بیمه انجام می دادند. در واقع سوبسید (یارانه) برای مستمندان توسط دولت پرداخت می شد.
ناشناس۳۵۸۶۳۵۸۱۰:۰۲:۱۸ ۱۴۰۳/۵/۳۰
میشه بفرمایید چند سال تو نوبت پزشکی می موندین؟ تو همین انگلستان، خیلی از بیماران قلبی تا یکسال در انتظار نوبت هستن و خیلی هاشون قبل از اینکه وقت ویزیتشون برسه با عزرائیل ملاقات می کنند اینو دیگه خود روزنامه های انگلستان اعتراف کردن
ناشناس۳۵۸۶۱۹۱۰۳:۴۸:۴۸ ۱۴۰۳/۵/۳۰
سیاست های فعلی کشور نتیجه ی فعلی را در بر دارد که تمامی شاخص ها روز به روز بدتر می شود. برای تغییر در نتایج باید سیاست ها هم عوض شود.
ناشناس۳۵۸۶۴۲۱۱۱:۳۲:۱۶ ۱۴۰۳/۵/۳۰
مافیای پزشکان اجازه بدهد درمان ارزان می شود ظرفیت پزشکی رو محدود کردن که دست زیاد نشه . وزارت بهداشت اجازه بده در کنار بچه پولدارها،شاگردان ممتاز تمام دبیرستانها هم فرصت پذیرش در پزشکی رو داشته باشن بعد ببینند اینها بهتر درس خوندن یا بچه پولدارها طبق قانون عرضه تقاضا اگر تعداد پزشکان زیاد بشه دیگه اینطور مغرور و حریص نمیشن .
ناشناس۳۵۸۶۴۵۳۱۲:۳۸:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۳۰
حالا طرف برای رای آوردن یه چیزی گفته . شما که سالها در ایران زندگی میکنید چرا باور کردید ؟
ناشناس۳۵۸۶۵۹۸۱۵:۲۵:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۳۰
دارو، شیر خشک، دسترسی به دکتر خوب هر روز سخت تر می شود.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  8. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  9. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  12. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  15. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  16. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  17. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  18. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  19. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  20. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  21. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  22. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  23. فکرش را هم نمی کردند!

  24. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  25. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

آخرین عناوین