حاکم اصلی آمریکا کیست؟!

بیژن ایرانی، گروه جهان الف،   4030601074 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«این گزاره که پول حاکمِ اصلی آمریکا است، به هیچ عنوان تصور غلطی نیست. پیشتر نیز بارها و بارها گزارش های مختلفی در رابطه با دخالت های فراوان لابی های صهیونیستی و همچنین شرکت های تسلیحاتی آمریکایی در مسائل سیاسی و اقتصادی این کشور منتشر شده و حتی برخی از صاحب نظران عرصه سیاست در آمریکا بر این باورند که آمریکا را باید کشورِ لابی ها دانست.»

حاکم اصلی آمریکا کیست؟!

دولتمردان و سیاستمداران آمریکایی دهه ها و سال ها است که سعی در ارائه تصویر یک مدینه فاضله از کشور و نظام حکمرانی خود به جهانیان دارند. در این چهارچوب، آن ها بر این بوده اند که آمریکا را نقطه اوج مدنیت و پیشرفت های بشری در حوزه های مختلف حکمرانی معرفی کنند و در حقیقت، کشورشان را به یک شاخص برای دیگران جهت سنجش پیشرفت و توسعه یافتگی تبدیل کنند. 

این در حالی است که در طی سال های متمادی، شاهد افشای واقعیت های سیاه و تاریکی از حکمرانی آمریکایی بوده ایم که مخرج مشترک تمامی آن ها این بوده که میان این قبیل تصویرسازی ها و واقعیت های آمریکا، زمین تا آسمان فاصله است و چندان نباید فریب روایت سازی های دولت آمریکا و جریان های سیاسی و رسانه ای متحد آن را خورد. در این راستا، چند وقت قبل بود که بانک مرکزی آمریکا یک آمار تکان‌دهنده را از جولان ثروتمندان و سرمایه داران در این کشور و تضاد جدی طبقاتی در آمریکا ارائه کرد. 

بر اساس آنچه فدرال رزرو اعلام کرده، دارایی یک درصد از ثروتمندان آمریکایی به عددی در حدود 4.4 تریلیون دلار می رسد. رقمی که بسیار چشمگیر است و از هیمنه و تسلط قابل توجه آن ها بر آمریکا و وجوه مختلف حکمرانی این کشور حکایت دارد. در عین حال، آمارهای رسمی در آمریکا حاکی از این هستند که ثروت خالص 50 نفر از ثروتمندترین اعضای کنگره آمریکا نیز چیزی در حدود 4.8 میلیارد دلار است. این در حالی است که حقوق سالیانه این افراد از کنگره چیزی در حدود 174 هزار دلار است. آمارهایی از این دست، در نوع خود یک معنای مهم را به ذهن متبادر می کنند. 

آن معنا نیز اشاره به این واقعیت دارد که این گزاره که پول حاکمِ اصلی آمریکا است، به هیچ عنوان تصور غلطی نیست. پیشتر نیز بارها و بارها گزارش های مختلفی در رابطه با دخالت های فراوان لابی های صهیونیستی و همچنین شرکت های تسلیحاتی آمریکایی در مسائل سیاسی و اقتصادی این کشور منتشر شده و حتی برخی از صاحب نظران عرصه سیاست در آمریکا بر این باورند که آمریکا را باید کشورِ لابی ها دانست. لابی هایی که آن ها نیز جز با قدرت پول نمی توانند دستورکارهای خود را به پیش ببرند و قدرت بگیرند. از این رو، صحبت از دموکراسی و تعیین کننده بودن مردم، آن هم در سازوکار حکمرانی که ثروتمندان به نحوی عینی امکان نفوذ دارند، بیش از همه شبیه به یک شوخی به نظر می رسد. جالب است که در مدت اخیر شاهد افشاگری اندیشکده کوئینسی در آمریکا با محوریت این مساله بودیم که مثلا شرکت های تسلیحاتی آمریکایی به ازای هر نماینده کنگره آمریکا، دو لابی‌گر را استخدام کرده اند و از این طریق سعی در تامین منافع خود دارند. 

این اندیشکده در گزارشی مبسوط به این مساله اشاره داشته که از 10 اندیشکده برجسته آمریکایی که در حوزه سیاست خارجی و دفاعی آمریکا کار می کنند، تقریبا تمامی آن ها از شرکت های تسلیحاتی آمریکا کمک مالی دریافت می کنند. جالب تر اینکه کوئینسی در افشاگری خود تاکید می کند که بیش از 80 درصد از رسانه های جریان اصلی آمریکا نیز از سوی شرکت های تسلیحاتی و لابیهای ثروتمند در این کشور تغذیه مالی می شوند. 

در وضعیت کنونی و در بحبوحه اوج گیری رقابت های انتخاباتی در آمریکا نیز مشاهده می کنیم که رقابتی سنگین میان دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا یعنی کاملا هریس و دونالد ترامپ در جریان است تا به هر نحو ممکن بتوانند کمک های مالی بیشتری را از ثروتمندان و شرکت های سرمایه دار آمریکایی در حوزه های مختلف جذب کنند و از این رهگذر، شانس انتخاباتی خود را افزایش دهند.

مسائلی از این دست حاکی از این هستند که آمریکای کنونی آنگونه که فرانسیس فوکویاما دانشمند شناخته شده آمریکایی حوزه علوم سیاسی و روابط بین الملل می گوید: "شبیه به بنایی زیبا است که از درون موریانه ها آن را خورده اند و هر لحظه امکان فروپاشی‌اش وجود دارد". 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۸۹۱۸۴۰۹:۲۴:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۲
امریکا کشور گانگسترها ومافیاس پایه های این برج وبارو که متور محرکش شهوت وثروته به شدت سست شده
ناشناس۳۵۸۹۴۶۲۱۶:۳۷:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۲
این روایات حزب توده که از شوروی گرفته بود برای مردم هیچ کشوری نان و آب نخواهد شد.
ناشناس۳۵۸۹۶۵۳۲۰:۳۱:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۲
واقعیت محض رو گفت چرا منفی غرب زده های بیچاره؟
ناشناس۳۵۹۰۳۵۰۱۴:۳۸:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۳
توده ای و روسی دشمن اول و آخر ایران و ایرانی
رضا۳۵۸۹۶۹۱۲۱:۲۱:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۲
از کجا به این نتیجه رسیدین؟
ناشناس۳۵۹۰۲۵۷۱۲:۴۰:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۳
اقتصاد در همه دنیا و در همه دوران معنای قدرت واقعی بوده است! چه به مذاق آقایان خوش بیاید و چه نه، امارات چون توانست اقتصادش را سامان دهد، توانست سطح رفاه مردمش را بالا ببرد، چون سطح رفاه مردم بالا رفت تبدیل شد به بازار جذاب برای فعالان اقتصادی در هر زمینه ای، چون بازار جذاب شد، روابط تجاریش بسیار گسترده شد، و چون روابط تجاریش گسترده شد، به یک کشور قدرتمند در عرصه بین المللی تبدیل شده است، آنقدر قدرت دارد که چه چین و چه روسیه وقتی مهمانش هستند پای بیانیه ای که در آن جزایر ایران متعلق به امارات شمرده شده را امضا می کنند! این قدرت نه از بمب اتم آمده و نه از موشک و توپ و تفنگ، این قدرت اقتصاد است، اقتصاد قوی یعنی حاکمیت قوی و اقتصاد ضعیف یعنی حاکمیت ضعیف، به همین سادگی!
محسن۳۵۸۹۱۸۸۰۹:۲۹:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۲
شیطان - حاکم اصلی - ضد صلیب - خر دجال - همه این ها در این کشور که با کشتن 56 ملیون سرخپوست به وجود اومده، جمع شده اند
ناشناس۳۵۹۰۲۶۶۱۲:۵۹:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۳
آمار دقیق از سرخپوست های به قتل رسیده وجود ندارد ولی بین سال های 1500 تا 1900 میلادی حدود 4 میلیون و 700 هزار سرخپوست به قتل رسیدند (در واقع نسل کشی انجام شده است) و جمعیت سرخپوستان بومی فعلی آمریکا حدود 5 میلیون نفر است. طبق برآورد ها در 1492 و پیش از ورود اروپایی ها به آمریکا، جمعیت بومیان آن (کل نیمه شمالی قاره آمریکا که ایالات متحده بخش بزرگی از آن است ولی همه آن نیست) حدود 8 میلیون نفر بوده که تا سال 1776 به کمتر از 4 میلیون رسیده، این کاهش تنها نتیجه نسل کشی نبوده بلکه به دلیل مهاجرت محرومان سراسر دنیا به آمریکا انتقال بیماری ها و از طرفی محروم بودن بومیان از علم پزشکی مدرن بیماری های مانند آنفولانزا و طاعون پنومونی، وبا و آبله پس از قتل عام ها تبدیل به دومین دلیل کاهش جمعیت بومیان شد.
ناشناس۳۵۸۹۲۰۷۱۰:۱۲:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۲
تقریبا اکثریت پدیده های تکنولوژی و دانش کاربردی ۱۰۰ سال اخیر از آمریکا به بقیه دنیا عرضه شده از برق و هواپیما، ارتباطات، کامپیوتر، متالورژی، خودرو، تلویزیون، موبایل، نرم افزار کامپیوتر، علم مدیریت ، متالورژی، فیزیک ذرات و کاربردی، به این لیست صدها مورد می‌شود اضافه کرد، حاکم اصلی آمریکا و جهان صاحبان و مبدعان اینهاست
ناشناس۳۵۸۹۶۵۴۲۰:۳۲:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۲
این آمریکای فعلی دیگه هرگز اون آمریکا سابق نیست خیلی وقته افتاده دست مافیاهای ثروت و قدرت
ناشناس۳۵۸۹۶۸۶۲۱:۱۸:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۲
اکثر این ها توسط نخبه هایی که از خارج مهاجرت کردند ابداع شده - مخصوصا از کشورهایی که آمریکای جهانخوار به آنجا حمله و قتل عام انجام داده است
ناشناس۳۵۸۹۲۱۴۱۰:۲۷:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۲
از آمریکا می‌خواهیم مانند بقیه دنیا قانون اسلحه آزاد را بردارند و برای مردمش و دیگران هزینه درست نکند
ناشناس۳۵۸۹۲۴۶۱۱:۱۶:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۲
الحمد لله خدا رو صدهزار مرتبه شکر این مشکلات توی کشور ما وجود نداره.
ناشناس۳۵۸۹۲۵۰۱۱:۲۲:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۲
برای پول هر چیز و هر کاری مجاز است
مصلح۳۵۸۹۲۹۸۱۲:۳۴:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۲
لطفاً آمار 1درصد ثروتمندان ایران را هم بررسی نمایید
ناشناس۳۵۸۹۳۰۷۱۲:۴۶:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۲
اصلا حرف شما درست سرمایه دار ها امریکا رو اداره می کنن اما افراد چطور سرمایه دار میشن اکثر از طریق رویای امریکایی سرمایه دار شدن برای همه ممکن هست و هیچ انحصاری وجود نداره
ناشناس۳۵۸۹۶۵۵۲۰:۳۴:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۲
انحصار دست یهودی هاست ببین ایلان ماسک رو چطوری سگ اسرائیل شده با اینکه انسان دل رحمی هستش اما چون نوچه اوناست نمیتونه اعتراض کنه
ناشناس۳۵۸۹۳۲۰۱۳:۰۷:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۲
مگه بقیه کشورها کی حاکمه الان فساد برای چی هست؟ رانت خوری برای چی هست تا کی یک تصویر سیاه و سفید ارائه بدید دنیا خاکستری هست و برای زندگی باید کلی حقیقت تلخ منجمله طمع انسان ها و میل به داشتن پول زیاد بپذیریم تا وقتی حقیقت نپذیرید در یک فضای اشتباه تصمیمات اشتباه میگیرید در دنیای کمونیسم که پول به ظاهر حاکم نبود سر منافع شخصی از هم پاشید
ناشناس۳۵۸۹۳۴۴۱۳:۴۰:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۲
جهودهای صهیونیست
ناشناس۳۵۸۹۴۲۵۱۵:۳۷:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۲
شما که به راحتی آمریکا را نقد میکنید ، لطفا مقاله ای هم درمورد علل تورم بسیار بالای چند سال اخیر در کشور بنویسید . ممنون .
خسروی۳۵۸۹۴۵۵۱۶:۲۸:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۲
گزارش دور از واقعیات موجود است براتون متاسفم
ناشناس۳۵۸۹۶۵۲۲۰:۳۱:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۲
لطفا به کشور ما هم نیم نگاهی بندازید....اختلاس...رانتها و تورم و بیکاری...بی عدالتی...یقه سفیدها و آقازاده ها...
ناشناس۳۵۸۹۷۲۷۲۱:۵۵:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۲
فرافکنی، مشکلات داخلی را حل نمی کند
ناشناس۳۵۸۹۷۴۶۲۲:۲۴:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۲
این مطالب که حرفهای کلی و گرد میزنه بنظر من نشانه نگرانی ارتباط با امریکا است!
ناشناس۳۵۸۹۹۳۶۰۶:۴۹:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۳
برخی مسئولان کشور از یک سو غرب ستیزی می کنند و از سوی دیگر فرزندانشان التماس غربی ها را می کنند و اقامت آن کشورها را می گیرند.
حسین قلی خان۳۵۸۹۹۵۵۰۷:۲۲:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۳
این حرف‌ها مال دنیای۷۰ سال پیشه که شرکت‌های اسلحه سازی صاحبان آمریکا هستند متاسفانه نویسنده هنوز در دوران جنگ سرد زندگی می کنه سالهاست که دانشمندان علوم و تکنولوژی موتور پیشران آمریکا و جهان هستند
ناشناس۳۵۹۰۲۲۲۱۲:۱۰:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۳
شرکت های تولید تجهیزات نظامی سیاست های جنگ طلبانه آمریکا رو هدایت میکنن
ناشناس۳۵۹۰۲۸۶۱۳:۲۵:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۳
بله صنعت تسلیحات و نظامی مهمه ولی چند درصد از 100 شرکت بزرگ آمریکا در حوزه نظامی و تسلیحات هستند؟ چند درصد از تولید ناخالص آمریکا مربوط به حوزه نظامی هست؟ چند درصد بودجه آمریکا مربوط به حوزه نظامی هست؟
ناشناس۳۵۹۰۳۶۲۱۴:۴۲:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۳
دشمنی ما و آمریکا کاملا به نفع آمریکاست کشورهای منطقه را از ایران می ترساند و اسلحه های از رده خارج شده اش را به آنها می فروشد
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  8. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  9. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  11. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  12. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  13. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  14. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  15. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  16. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  17. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  18. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  19. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  20. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  21. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  22. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  23. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  24. فکرش را هم نمی کردند!

  25. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

آخرین عناوین