فرصتی طلایی پشت دیوار کمبود پزشک

گروه اجتماعی الف،   4030607033 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

گردشگری سلامت با پتانسیل بالای خود می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند، اما کمبود سرانه پزشک و توزیع نامناسب آن‌ها، مانعی جدی در جذب توریست‌های درمانی است. برای بهره‌برداری از این فرصت اقتصادی، باید به افزایش تعداد و توزیع عادلانه پزشکان توجه ویژه داشت.

فرصتی طلایی پشت دیوار کمبود پزشک

به گزارش الف توریسم سلامت یا گردشگری درمانی، یکی از بخش‌های پویا و پر پتانسیل صنعت گردشگری در جهان امروز است. این صنعت با جذابیت‌های فراوان خود از جمله هزینه‌های درمانی پایین‌تر، خدمات پزشکی با کیفیت و امکانات پیشرفته، توانسته است گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به خود جذب کند. اما در ایران، که دارای پتانسیل‌های بسیار در حوزه سلامت است، کمبود سرانه پزشک یکی از موانع جدی پیش روی این صنعت است.

گردشگری سلامت؛ امیدی برای اقتصاد
توریسم سلامت، به عنوان یکی از شاخه‌های مهم و رو به رشد صنعت گردشگری، می‌تواند منبع درآمدی پایدار و قابل توجهی برای اقتصاد کشور باشد. با توجه به افزایش تقاضا برای خدمات پزشکی با کیفیت و هزینه مناسب، ایران با دارا بودن پزشکان متخصص و تجهیزات پزشکی پیشرفته، می‌تواند به مقصدی جذاب برای بیماران از کشورهای همسایه و حتی مناطق دورتر تبدیل شود.

علی دباغ، عضو شورای عالی نظام پزشکی، به پتانسیل‌های بالای اقتصادی توریسم سلامت اشاره کرده و بیان داشت: «با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی موجود در نظام سلامت، درآمد خالص گردشگران سلامت را می‌توان به معادل روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام افزایش داد.» این اظهار نظر، اهمیت بالای این حوزه را برای اقتصاد کشور به خوبی نشان می‌دهد.

توریسم سلامت نه تنها می‌تواند درآمد قابل توجهی برای کشور به ارمغان بیاورد، بلکه می‌تواند موجب ارتقای سطح خدمات پزشکی و افزایش استانداردهای درمانی نیز شود. با جذب بیشتر بیماران خارجی، نیاز به بهبود زیرساخت‌های پزشکی و ارتقای خدمات درمانی بیشتر احساس می‌شود، که این خود به نفع بیماران داخلی نیز خواهد بود.

سرانه پزشک در ایران و دیگر کشورها
با توجه به گزارش‌های مختلف، ایران از نظر تعداد پزشک به نسبت جمعیت، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. طبق آمارهای رسمی سازمان نظام پزشکی، سرانه پزشک به جمعیت در کشور ما 1.4 پزشک به ازای هزار نفر جمعیت است. این مقدار سرانه پایین‌تر از میانگین جهانی است که این مسئله باعث شده است تا مردم در برخی مناطق برای دریافت خدمات پزشکی ابتدایی نیز با مشکلات جدی مواجه شوند. این کمبود پزشکان نه تنها باعث ایجاد مشکلات جدی در ارائه خدمات درمانی به بیماران داخلی شده، بلکه باعث کاهش جذب توریست‌های سلامت نیز می‌شود. سرانه پزشک، یعنی تعداد پزشکان به ازای هر هزار نفر جمعیت، یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی کیفیت و کارآمدی سیستم سلامت یک کشور است. در حالی که کشورهای پیشرو در این زمینه از سرانه‌های بالایی برخوردارند، ایران هنوز نتوانسته به استانداردهای جهانی نزدیک شود.

دسترسی به پزشک لازمه توریسم سلامت
از سوی دیگر، توزیع نامناسب پزشکان در کشور نیز یکی دیگر از معضلاتی است که به کمبود سرانه پزشک دامن می‌زند. بیشتر پزشکان ترجیح می‌دهند در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها که امکانات بهتری دارند و درآمد بیشتری را به همراه دارند، مشغول به کار شوند. این امر باعث می‌شود که مناطق محروم و کم‌برخوردار، با کمبود جدی پزشک و خدمات درمانی مواجه شوند. این توزیع نامناسب، علاوه بر ایجاد نارضایتی در مردم، به کاهش جذب توریست‌های سلامت به خصوص در مناطق مرزی منجر می‌شود. در این خصوص چندی پیش محمد رئیسزاده، رئیس سازمان نظام پزشکی گفت:« ما کمبود متخصص داریم اما بیش از آن مشکل در توزیع نامناسب پزشکان است. 45 درصد از آنها در پنج کلانشهر ساکن هستند.» با توجه به حجم بالای تردد از سوی کشور های همسایه با مناطق مرزی ایران، کمبود پزشکان در این مناطق بیشتر به چشم میآید. چطور در حالی که در این مناطق کمبود پزشک هست و سرانه پزشکان آن از سایر نقاط ایران هم کمتر هست میتوان به توریسم سلامت فکر کرد؟ در رابطه با کمبود پزشک در ماطق مرزی و مناطق محروم چندی پیش ملک فاضلی، نماینده سابق مردم سراوان گفت: «سرانه پزشک در سراوان دو پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است اما همین سرانه دو پزشک هم ناپایدار است و پزشکان حضور دائمی در این مناطق ندارند!»

کمبود پزشک علت کاهش استاندارد طبابت
توریست‌های سلامت به دنبال خدمات پزشکی با کیفیت، سریع و با هزینه مناسب هستند. اما کمبود پزشکان در ایران باعث می‌شود که زمان انتظار برای دریافت خدمات درمانی طولانی‌تر شود و کیفیت خدمات ارائه شده نیز کاهش یابد. همین سرانه پایین پزشک در ایران از عللی است که این مقدار پزشک وقت استاندارد برای ویزیت مورد نیاز خود مردم کشور هم نداشته باشند چه برسد به گردشگران سلامت. این مسائل می‌تواند توریست‌های سلامت را از انتخاب ایران به عنوان مقصد درمانی خود منصرف کند. در نتیجه، کشور ما که می‌توانست با بهره‌گیری از این صنعت، به درآمدهای بالایی دست یابد و اقتصاد خود را تقویت کند، با مشکلات جدی در این زمینه مواجه می‌شود.

به علاوه، کمبود پزشکان در کشور می‌تواند تاثیرات منفی دیگری نیز داشته باشد. یکی از این تاثیرات، افزایش فشار کاری بر پزشکان موجود است. سازمان جهانی بهداشت(WHO) در گزارش‌های خود به کمبود پزشکان در بسیاری از کشورها اشاره کرده و تأکید کرده است که این کمبود می‌تواند به افزایش بار کاری پزشکان موجود منجر شود؛ که در نهایت ممکن است به خستگی، استرس و فرسودگی شغلی در پزشکان منجر گردد . پزشکان با تعداد بیمارانی که باید در مدت زمان کوتاهی معالجه کنند، تحت فشار قرار می‌گیرند و این امر می‌تواند به کاهش کیفیت خدمات درمانی و افزایش احتمال خطاهای پزشکی منجر شود. این فشار کاری همچنین می‌تواند باعث خستگی و فرسودگی شغلی پزشکان شود که در نهایت به کاهش انگیزه و بهره‌وری آنها می‌انجامد.

به طور کلی، برای توسعه توریسم سلامت در ایران و بهره‌برداری از این صنعت پرپتانسیل، نیازمند توجه ویژه به کمبود سرانه پزشک و رفع مشکلات مرتبط با آن هستیم. تنها با افزایش تعداد پزشکان، توزیع مناسب آنها و ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت‌شان می‌توان به این هدف دست یافت و ایران را به عنوان یک مقصد برتر در حوزه توریسم سلامت معرفی کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۳۳۹۵۱۲:۴۷:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۷
می‌گویند در اروپا و آمریکا باید در چند ماه نوبت باشند برای ویزیت پزشک یا آزمایشگاه!!
ناشناس۳۵۹۳۵۰۶۱۳:۴۵:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۷
چندین سال است که ترکیه جای ایران را در گردشگری سلامت گرفته است. بر طبق آمار اعلام شده، ترکیه در سال 2023 بیش از 1.5 میلیارد دلار از راه گردشگری سلامت درآمد داشته است.
ناشناس۳۵۹۳۵۱۴۱۳:۴۹:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۷
متاسفانه شرایط امروز کشور طوری است که توریستی به ایران نمی آید. تحریم سیستم بانکی و عدم استفاده از کارتهای بانکی بین المللی، کمبود تخت در بیمارستانها، حتی بیمارستانهای خصوصی، کمبود دارو، کمبود پزشک متخصص و کادر درمان.... توریسم درمانی در ایران را ناممکن کرده است.
ناشناس۳۵۹۳۵۱۹۱۳:۵۱:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۷
99% درصد توریست هایی که برای درمان به ایران می آیند، اتباع عراق و افغانستان هستند. اتباع افغانستان هم که از سیستم درمان دولتی ایران استفاده می کنند.
1۳۵۹۳۸۰۹۱۷:۱۷:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۷
مردم برای اجرای اصلاحات پشتیبان دولت نیستند . دولت بدون پشتیبانی مردم نمی تواند جلو مافیاهای هزار سر بایستد. مردم مشکلات را از چشم دولت می بینند در حالی که باندهای مافیایی با نفوذ در دولت در حکمرانی دولت خدشه وارد کرده اند .
ناشناس۳۵۹۴۳۰۶۰۷:۳۳:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۸
نمیگن بلکه هست اونجا یه سی تی اسکن یعنی چند ماه باید توی نوبت باشی یه عمل جراحی چند ماه نوبت البته نه به دلیل کمبود دستگاه و پزشک
ناشناس۳۵۹۳۴۰۸۱۲:۵۱:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۷
اگر این قدر بازار توریست درمانی برای جامعه پزشکی داغ است پس چرا این همه پزشک در حال مهاجرتند؟ بیمار به صورت مستقل حق مراجعه به پزشک متخصص را ندارد. ویزیت متخصص به قدری بالاست که متخصص با دیدن سه چهار مریض در روز به راحتی درامد بالایی کسب میکند کجا این شرایط در کشور ما حاکم است؟ اگر دین ندارید حداقل ازاده باشین
ناشناس۳۵۹۳۴۱۴۱۲:۵۶:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۷
كمبود پزشك ؟ ... دولت پزشكيان و كمبود پزشك ؟
ناشناس۳۵۹۳۴۲۳۱۳:۰۵:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۷
با وجود میلیونها افغانی غیر مجاز در این مملکت توقع دارید سرانه میزان پزشک و تخت بیمارستان و هزارن چیز دیگر استاندارد باشد؟
ناشناس۳۵۹۳۵۲۰۱۳:۵۲:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۷
بگذار بچه افغانهایی که دارن مسلسل وار تولید می شوند تا جای پای والدین خود را در ایران محکم کنند بزرگ بشوند اونوقت وضع ما بحرانی تر می شود !
ناشناس۳۵۹۳۴۷۵۱۳:۳۲:۵۰ ۱۴۰۳/۶/۷
متاسفانه وزارت بهداشت تو کنکور خیلی پزشک کم پذیرش میکنه. تعداد محدود اونم بیشتر سهمیه ها و بچه پولدارها و اقا زاده ها میرن پزشکی . همین امر موجب شده که خیلی از شهرستانها پزشک متخصص ندارن
ناشناس۳۵۹۳۵۸۸۱۴:۳۳:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۷
نه که انحصار به خودرو سازها و سازندگان لوازم خانگی خوش گذشته پزشک و وکیل هم دنبال انحصار رفتند
ناشناس۳۵۹۳۵۰۰۱۳:۴۴:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۷
یک خطر بزرگ داره مملکت ما را تهدید می کنه میلیونها افغان در مملکت ما مشغول زاد و ولد مداوم هستند هشداد هشدار این تعداد افغان زاد و ولد کن در مملکت ما یک فاجعه است . کودکانی که از پدر و مادر بیسواد و بی پول متولد می شوند وبال گردن ما خواهند شد وظیفه همه است که جلوی این بحران را بگیرند
ناشناس۳۵۹۳۵۲۸۱۳:۵۵:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۷
تعارض منافع شدیدی که در شاغلین وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از صدر تا ذیل وجود دارد سلامتی ملت را همواره در مخاطرات جدی قرار داده و تا این معضل یکبار برای همیشه برطرف نشود صحبت از گردشگری درمانی یعنی سخت تر کردن وضعیت درمان ملت ایران به ویژه طبقات تنکدست و کم برخوردار و متوسط مملکت
علی۳۵۹۳۵۹۷۱۴:۳۹:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۷
یکی از مشکلات هم این است که پزشک تربیت کردیم ولی مجوز طبابت نمی دهیم و به بهانه اینکه باید بروی طرح در مناطق محروم عملا ملت را از خدمات آن پزشک بی بهره میگذاریم خب چه اشکالی دارد پزشک هم در نقاط محروم کار کند هم در شهرهای بزرگ نزدیک آن ؟!! چرا داشتن مطب را منوط به گذراندن طرح میکنیم ؟!! این قوانین را برخی که قبلا تخت های بیمارستانی در شهرهای بزرگ را خریده اند به ملت تحمیل می کنند و عملا شما ملاحظه میکنید که بیشتر آنها دور برشان چند تا پزشک بدون مجوز مطب را به بیگاری میکشند اصل هزینه ها صاحب تخت یا مطب مجوز دار میبرد آخه فهمیدن این موضوع اینقدر سخت و مشکل است ؟؟؟ شما بیایید ضمن حفظ رفتن به نقاط محروم مجوز طبابت بدهید ببینید همین پزشکان جوان چطور با تلاش بیشتر بخش عمده ای از کمبود ها را جبران می کنند و با ایجاد رقابت موجب تعدیل زیر میزی گرفتن ها خواهند شد
ناشناس۳۵۹۳۹۹۸۲۰:۵۷:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۷
دوست عزیز این طرح برای این است که پزشکی که از خدمات رایگان دولت برای تحصیل پزشکی استفاده کرده چند سالی در مناطق محروم به خدمت به بیماران بپردازد. اگر این طرح برداشته شود کدام پزشک راهی مناطق محروم خواهد شد؟
ناشناس۳۵۹۵۰۶۵۱۰:۲۷:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۹
دوست من مگه رشته های دیگه رایگان تحصیل نمیکنن تو این مملکت؟ چرا مهندسای مکانیک و معمار و کشاورزی مدتی در مناطق با حقوق پایین کار نمیکنند تا مناطق محروم از خدمات اون ها بهره مند بشن؟! حالا بگذریم از اینکه پزشکان در دو سال آخر دوره پزشکی عمومی با انجام تمام کارهای پزشکی بیمارستان و حقوق پائین دینشونو کامل به سیستم آموزش و تحصیلات رایگان ادا میکنند!
ناشناس۳۵۹۳۶۸۵۱۵:۳۹:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۷
توریسم جهت درمان جایی میرود که پزشک با سواد و تجربه وجود داشته باشد.
ناشناس۳۵۹۳۷۸۲۱۶:۴۹:۳۰ ۱۴۰۳/۶/۷
حالا شما این را می گویید اما اشاره به پایین بودن ارزش پول ایران نمی کنید.
امجد۳۵۹۳۷۹۹۱۷:۰۷:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۷
تازه فهمیدیم ساندویچی سر کوچمون پزشکه می خواد توریست هم جذب کنه
ناشناس۳۵۹۳۹۳۵۱۹:۲۷:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۷
در سالهای اخیر ترکیه به مرکز توریسم سلامت در خاورمیانه و اروپا تبدیل شده، توریسم نیاز به زیرساختهای متعددی دارد که متاسفانه در کشور ما وجود ندارد و تحریم ها هم مشکل توریسم را دو چندان کرده است. در ساالهای اخیر تعدادی از پزشکان ایرانی هم به ترکیه مهاجرت کرده و در ترکیه مشغول ارائه خدمت هستند.
رضا۳۵۹۴۲۸۳۰۶:۵۸:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۸
درآمد یک تحویلدار بانک تازه استخدام شده اندازه سه تا پزشک عمومی میشه با احتساب وام ها
ناشناس۳۵۹۴۶۵۴۱۶:۰۰:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۸
هر کشوری میتونه تو یه زمینه سرامد باشه ایران هم میتونه تو دنیا به این مورد شناخته بشه. خیلی جای کار داریم ولی دور از انتظار نیست. پتانسیل بالایی برای استفاده هست. با توجه به قیمت پایین.پزشکان خوب و...
ناشناس۳۵۹۴۶۹۱۱۶:۵۱:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۸
ارزش پول پایین ایران اینجا یک امتیاز حساب میشه که باید ازش استفاده کرد.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. قدردان پلیس هستیم اما...

  4. چماق بنزین !

  5. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  6. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  7. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  8. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  9. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  10. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  11. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  12. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  13. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  14. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  15. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  16. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  17. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  18. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  19. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  20. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  21. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  22. فکرش را هم نمی کردند!

  23. نرخ‌های جدید نان در تهران اعلام شد

  24. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  25. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

پربحث‌های هفته

  1. قدردان پلیس هستیم اما...

  2. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  3. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  4. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  5. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  6. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  7. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  8. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

  9. موحد: به سمت رفع فیلترینگ برویم

  10.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  11. دیوان عدالت حکم ابطال محدودیت سنی را در پذیرش دانشگاه فرهنگیان اجرا کند

  12. احتمال ۷ ساله شدن شورای ششم چقدر است؟

  13. بابایی:مزد کارگران حداقل باید به میزان تورم رسمی افزایش یابد

  14. مهلت ۷۲ ساعته دادستانی تهران برای اعلام اسامی ۱۰۰ متقاضی نمایندگی مجلس با مدرک جعلی

  15. چمران: درخواستی از شهرداری برای جایگزینی کارگران ایرانی با اتباع نداشته‌ایم

  16. دستور اژه‌ای به دادستان کل برای بررسی پرداخت وام به اعضای هیئت مدیره بورس

  17. صدور حکم اعدام برای راننده اسنپ متجاوز به کودک ۱۲ ساله در یزد

  18. زمان‌بندی پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان اعلام شد

  19. چه تعداد ملک قولنامه ای در کشور وجود دارد؟!

  20. دادستان کل کشور: کسی که تمرد می‌کند، حق کتک زدن او را نداریم

  21. توضیحات کنکوری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

آخرین عناوین