دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

سعیده اسکندری، گروه سیاسی الف،   4030610082 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

مساله حکمرانی در هر جامعه و کشوری، موضوعی مهم و حساس است. حکمرانی خوب می تواند نتایج و دستاوردهای مطلوبی را در هر کشوری به همراه داشته باشد و متعاقبا حکمرانی غلط و بَد، نتایج معکوسی را به بار خواهد آورد. حکمرانی از چشم انداز کلی خود، تحت تاثیر گفتمان و جهان بینی است که این مساله نمودهای کارآمدی یا ناکارآمدی خود را در حوزه های مختلف هدفِ حکمرانی، به نمایش می گذارد. البته برای سنجش سطح و کیفیت حکمرانی، متغیرها و شاخص های مختلفی نیز تعریف شده است. 

از این رو، یکی از چالش ها و مشکلات جدی که جریان حکمرانی در کشورمان از آن رنج می برد این است که دولت به عنوان حکمرانِ اصلی، تا حدی از روند تحولات و یا بهتر بگوییم رسیدگیِ به موقع به چالش ها و مشکلات، عقب است. موضوعی که سبب شده برخی از صاحب نظران در حوزه های مختلف حکمرانی کشورمان به این مساله اشاره داشته باشند که دولت، به جای دیده بانی، گویی شبیه به یک آتش‌نشان عمل می کند و منتظر است که در هر حوزه از حکمرانی، نشانه های آتش و بحران ظاهر شود تا وارد میدان شده و به دنبال مدیریت بحران باشد. این در حالی است که در عرصه حکمرانی، اولویت و دستورکار اصلی خوانش و تحلیل دقیق و درست وضعیت موجود و متعاقبا ارائه راه حل های مشخص، علمی و عملیاتی جهت حل مشکلات است.

در این معادله، یک مساله مهم و محوری این است که مشکلات و چالش ها در زمان خود که رفعشان کم‌هزینه است، به موثرترین شیوه ممکن هدفِ بررسی قرار گیرند و برای حل شدن آن ها تلاش شود. نَه اینکه انباشته شوند و کار به جایی برسد که حل آن ها با هزینه ها و چالش های جدی‌تری همراه باشد. 

به عنوان مثال، ما اکنون در حوزه های مختلف اقتصادی مانند انرژی، تامین اجتماعی و بانک ها با یک ناترازی مزمن مواجه هستیم. همچنین در حوزه محیط زیس ، با مشکلات جدی و عمیقی رو به رو هستیم. با این حال، این مشکلات اگر سال ها قبل که نشانه های ابتدایی آن ها ظاهر شده بودند، جدی گرفته می شدند و برای حل آن ها اقدام می شد، به وضعیت بحرانی فعلی نمی‌رسیدند. اگرچه برخی از چالش ها در حوزه انرژی مربوط به سومصرف برخی از شهروندان و مردم است با این حال، اینکه کل ماجرا را نیز به این مساله محدود کنیم، منطقی نیست.بدون تردید اگر روند سرمایه گذاری در حوزه توسعه زیرساخت های برق کشور مطابق با اصول مطرح در برنامه‌های بالادستی حکمرانی کشور پیش می رفت، اکنون چالش کمبود برق تا این حد در ایران جدی نمی شد.

در دیگر حوزه ها نیز با وضعیت مشابهی طرف هستیم. از این رو، می توان گفت که جریان حکمرانی در کشورمان بایستی با یک نگاه علمی و استفاده از ظرفیت های نخبگان، تا جای ممکن از "تاخر تاریخی" در مواجهه با چالش ها و مشکلات کشور جلوگیری کند و به مشکلات، در زمان خود و به شیوه ای موثر رسیدگی کند و مانع از انباشت و فرسایشی شدن آن ها شود. موضوعی که تاکنون در حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی و غیره، چالش ها و مشکلات جدی را برای کشورمان ایجاد کرده است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۶۱۱۹۰۱:۵۲:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۱۱
دولت ديده بان يا آتش نشان ؟ ------------------------------------ هر دو برادر ! ... هردو ... هم ديده باني كند هم آتش نشاني ... ديده باني از منزلت و كرامت انساني مردم ... آتش نشاني كند در فرو نشاندن اتش فقر ، آتش تورم ... آتش گراني .. بيكاري ... و آتش هاي ديگر !!
بیگی29۳۵۹۶۲۰۹۰۸:۳۷:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۱۱
بسیاری از مشکلات ناشی از عملکرد دولتها است.مثلا دولت با خلق پول دست در جیب مردم میکند و نقدینگی مردم را بی ارزش میکند در حالی که توان افزایش قیمت انرژی را ندارد در نتیجه امروز دست ملت در جیب دولت است و قیمت یک باک بنزین باندازه یک بسته پفک است و یک ماه برق خانوار کمتر از چند بسته آدامس و....
ناشناس۳۵۹۶۲۳۶۰۹:۲۸:۳۲ ۱۴۰۳/۶/۱۱
دولت نباید آتش نشان باشد دولت نباید آتش ایجاد کند همه موازردی که فرمودید آتش آنها توسط خود دولتمردان ایجاد شده است. علت تورم کسری بودجه و ناترازی بانکها است که هر دو دست دولت است. علت مصرف بالای بنزین اصرار دولت به حمایت از خودروسازان بی کیفیت داخلی و عدم واردات خودرو با کیفیت کم مصرف است. علت ناترازی برق به دلیل اقتصاد بیمار برق است که توسط دولت ایجاد شده است. علت کاهش سبد معیشت کارگران تصمیم دولت در فریز مزدی است. همه موارد علت اصلی دولت است ولی دولت اول آتش ایجاد و برای خاموش کردن آن منت سر مردم می گذارد !
ناشناس۳۵۹۶۲۴۳۰۹:۳۳:۳۹ ۱۴۰۳/۶/۱۱
تورم و بیکاری و فقیر و کمبود برق و. بنزین همگی به علت تصمیمات غلط دولتمردان است !
ناشناس۳۵۹۶۱۳۶۰۴:۱۲:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۱۱
شیوه ی حکمرانی اجازه ی اولویت بندی را به دولتها نمی‌دهد.
ناشناس۳۵۹۶۲۳۹۰۹:۳۲:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱۱
شیوه حکمرانی یعنی دولت اجازه واردات و خرید خودرو مناسب به مردم را ندهد ولی منت بنزین خودرو بی کیفیت و پر مصرف داخلی را سر مردم بگذارید. شیوه حکمرانی یعنی دولت مزد کارگران و کارمندان را کمتر از تورم رشد دهد ولی همه چیز به جز حقوق را با دلار بازار آزاد محاسبه و منت آن را سر مردم بگذارد. یک پیشنهاد!! دولت حقوق کارگران و کارمندان را به دلار تعیین کند و همه کالاها منجمله برق و بنزین و ... را به دلار عرضه کند و اجازه واردات خودرو را صادر کند هیچ مشکلی پیش نمی آید و هیچ کس هم معترض نمی شود! چرا این کار صورت نمی گیرد !
مردم۳۵۹۶۲۷۸۱۰:۱۷:۱۳ ۱۴۰۳/۶/۱۱
هر دولت جدیدی که می اید اسب زین شده ای تحویل میگیرد( بقول کیهان) . اما این اسب هر دوره پیر تر و فرسوده تر و مریض تر از قبل تحویل داده می شود . باید اسب ها نو و جوان و سالم باشند و ....
ناشناس۳۵۹۶۱۵۴۰۶:۱۳:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۱۱
همه چیز را خوب بیان نمودی بجز ان قسمت که حکمرانی را به دولت تقلیل دادید.
ناشناس۳۵۹۶۱۶۹۰۷:۳۲:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۱
اکنون نیز مشکل حمل و نقل عمومی در شهرها و وضعیت جاده ها از نظر آسفالت و ایمنی دو معضلی است که چند سال آینده کاملا بحرانی خواهد شد در صورتی که از اکنون چاره اندیشی نگردد....
ناشناس۳۵۹۶۲۳۴۰۹:۲۶:۰۰ ۱۴۰۳/۶/۱۱
حمل و نقل عمومی در شهر مثل تهران به قدری ناکارآمد است که مجبور هستید برای رفتن به سر کار با خودرو شخصی تردد نمایید. کیفیت جاده و معابر و ترافیک در تهران نیز واضح و مبرهن است. جناب رئیس جمهور که دغدغه بنزینی خود را بلند سر می دهد چرا اجازه واردات خودرو های کم مصرف را نمی دهد چرا به فکر گسترش حمل مقل عمومی و رفع مشکل ترافیک نیست چرا برای کیفیت بنزین کاری نمی کند چرا برای افزایش حقوق کارگران متناسب با قیمت دلار کاری نمی کند ! تا زمانی که دولتمردان همه چیز به جز درآمد کارگران را به دلار حساب می کنند هیچ اصلاحی در این کشور رخ نمی دهد
اینجا جایی برای خنده نیست۳۵۹۶۱۸۴۰۸:۰۹:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۱
سالی که به دانشگاه رفتم آنچنان شور و شوق داشتم که به خودم میگفتم کاری میکنم بسیار بزرگ و ارزشمند که به خاطر آن لااقل یک کوچه بن بست به افتخار نام من نامگذاری بشود ولی در شرایط امروزم وقتی آخر سال که میشه فقط دعا میکنم امسال هم کارفرما با من قرارداد کاری امضا کنه!!!!!!
ناشناس۳۵۹۶۲۳۱۰۹:۲۲:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۱۱
حکمرانی درست وقتی معنا دارد که حاکم مسائل را یک طرفه نبیند! جناب آقای رئیس جمهور برای بنزین دغدغه دارد ولی نمی گوید که مردم کشور امکان تامین خودرو مناسب و کم مصرف را ندارند و امکان واردات خودرو دست دوم هم مهیا نیست ! جناب رئیس جهور دغدغه یارانه بنزین دارند ولی نمی گویند که مردم ایران یکی از کمترین حقوق ها را در سطح جهان و منطقه می گیرند! جناب رئیس جمهور دغدغه بنزینی دارند ولی نمی گویند که کیفیت بنزین تولید داخل ایران به حدی پایین است که موتور ها خراب شده و بیشتر بنزین می سوزانند! دغدغه مصرف برق دارند ولی نمی گویند که لوازم خانگی کم مصرف اجازه واردات ندارند و باید لوازم خانگی بی کیفیت و پر مصرف داخلی خریداری شود!
ناشناس۳۵۹۶۲۳۵۰۹:۲۷:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۱
هم سو مدیریت هم تعارض منافع و هم به دلیل خود مردم تعادل ایجاد نمی کنند وگرنه با همین شرایط فعلی به اندازه 200 میلیون نفر انرژی تولید می کنید
ناشناس۳۵۹۶۲۶۶۱۰:۰۶:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۱
مصرف برق ایران را که 70 درصدش در منطقه گرم است باید با کشورهای عرب و گرمسیر مقایسه کرد نه با روسیه و کره و ژاپن که میانگین دما 10 درجه کمتر از ایران است
ناشناس۳۵۹۶۲۴۸۰۹:۳۸:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۱۱
یک موضوع جالب دولت به دنبال افزایش جمعیت، افزایش تولید محصولات کشاورزی و خودکفایی است ولی با میزان آب تجدید پذیر کل ایران نمی توان هم جمعیت بالا داشت و هم مواد غذایی تولید نمود. با این حال بر اجرای این دو سیسات تاکید دارد. و.قتی با یک محاسبه می توان این موضوع را بررسی نمود چرا دولتها به سیاستهای غلط خود اصرار دارند!
ناشناس۳۵۹۶۲۵۰۰۹:۴۱:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۱۱
اولین قدم برای حل مشکل باید قبول کنیم که مشکلی وجود داره! شما وقتی به سخنرانی های مسئولین که نگاه میکنی انگار تو این کشور زندگی نکردن طوری صحبت میکنن که تو کشور هیچ مشکلی نیست ! بیان یک مشکل تو این مملکت شده یه تابو که هرکسی توان گفتن اون رو نداره.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. وقاحت غربی!

  5. پرخاش با چشمان بسته!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  12. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  14. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  15. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  16. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  17. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  18. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  19. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  20. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  21. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  22. زنگِ زور!

  23. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  24. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  25. فکرش را هم نمی کردند!

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. وقاحت غربی!

  4. پرخاش با چشمان بسته!

  5. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  7. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  8. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  9. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  10. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  11. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  12. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  13. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  14. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

  15. وزیر کشور: بدون هیجان، مسئله مهاجران را ساماندهی می‌کنیم

  16. واکنش دادستان کل کشور به برخورد فیزیکی با بدحجابان/ پزشکیان وام‌دار اصلاح‌طلبان است؟/ یک یادآوری مهم به همتی

  17. سرلشکر سلامی: اسرائیل به زودی طعم انتقام را خواهد چشید

  18. روحانی: با درایت مقام معظم رهبری از جنگ فاصله گرفتیم/دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

  19. مدیر مسئول روزنامه اعتماد و عباس عبدی مجرم شناخته شدند

  20. اگر فتنه‌گران در وفاق ملی حضور یابند، باز هم فتنه به پا می‌کنند

  21. همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم

  22.  گزارش میدانی از کریدور ارس؛ گذرگاه ایرانی برای قفقاز جنوبی

  23. گروسی: با پزشکیان در نشست سازمان ملل دیدار نمی‌کنم

  24. پزشکیان: افرادی پرادعا تربیت کردیم که چشم دیدن رقیب خود را ندارند

  25.   لفاظی نتانیاهو علیه ایران برای سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ غزه

آخرین عناوین