۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

سعیده اسکندری، گروه سیاسی الف،   4030612091 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

آموزش نیروی انسانی، یکی از حوزه های مهم در منظومه حکمرانی هر کشوری است. موضوعی که در مورد کشورمان نیز با توجه به ظرفیت های فراوان نیرو و منابع انسانی صدق می کند. در این راستا، سالانه هزینه های سنگینی در این عرصه انجام می شود که برونداد عینی آن را بایستی در رشد و پیشرفت کشورمان(به واسطه بهره‌گیری از ظرفیت های نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده) شاهد باشیم. 

با این همه، در سال های اخیر با جلوه های گوناگونی از مهاجرت و خروج نیروی انسانی متخصص از کشورمان رو به رو بوده‌ایم که این مساله حامل خسارت های جدی برای ایران است. تاکنون گزارش ها و تحلیل‌های مختلفی در مورد فرار مغزها از کشورمان منتشر و مطرح شده و دولت های مختلف هرکدام سعی داشته‌اند به طرق مختلف جلوی این روند را بگیرند. با این حال، این مساله همچنان یک معضل جدی برای کشورمان است. 

به تازگی "احمد نجاتیان"، رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران گفته است  "آمار مهاجرت پرستاران، رو به رشد است. به طوری که از سال 1400 تا 1402، میانگین سالانه مهاجرت پرستاران دو برابر شده است". 

وی در ادامه خاطرنشان کرده که "کشورهای آلمان و دانمارک آغوش بازی را برای پرستاران ایرانی دارند".  نکته مهم این است که در مدت اخیر شاهد اعتراضات پرستاران به آنچه عدم اجرای صحیح قانون و البته تامین نبودن وضعیت معیشتی آنان بوده ایم. موضوعی که به محض استقرار دولت چهاردهم در اولویت و روند پرداخت مطالبات پرستاران در دستورکار قرار گرفت. با این همه، در مورد آمارهای نگران کننده مرتبط با مهاجرت پرستاران از کشورمان، توجه به 2 نکته ضروری به نظر می رسد. 

اولا، باید توجه داشته باشیم که مهاجرت یک پرستار از کشور و جذب شدن وی در سیستم بهداشت و سلامت کشوری دیگر، به معنای تلف شدن میلیون ها تومان هزینه ای است که از بیت المال و بودجه عمومی کشور برای تربیت یک نیروی آموزش دیده صرف شده است. از این رو، بایستی رسیدگی به مشکلات بِحق این قشر و البته دیگر اقشار مشابه، به یک اولویت برای جریان حکمرانی و مسوولان مرتبط در کشورمان تبدیل شود. 

هدر رفتنِ سرمایه کشور صرفا در قالب اختلاس و برخی جرایم اقتصادی معنی پیدا نمی کند بلکه این مساله که سال ها برای تربیت و آموزش یک فرد در کشورمان هزینه شود و در نهایت این یک کشور خارجی باشد که میوه آن را می چیند هم به معنای اتلاف منابع و درآمدهای کشورمان است. 

نکته دوم اینکه اقشاری نظیر پرستاران یا هر قشر دیگری، وقتی متناسب با حق خود دستمزد دریافت کنند و یا زندگی آن ها تامین باشد، دلیل و محرک جدی را برای خروج از کشور نخواهند داشت. در این رابطه، یکی از چالش هایی که تاکنون بارها و بارها در منظومه حکمرانی کشورمان به آن اشاره شده این بوده است که به مشکلات در زمانِ درست خود رسیدگی نمی شود و در نتیجه این رویکرد، مشکلات روز به روز بزرگ و بزرگتر می شوند و حل آن ها نیز سخت‌تر و پرهزینه‌تر می گردد. 

از این رو، به نظر می رسد جریان حکمرانی در کشورمان نیز بایستی نوعی تغییر رویکرد را در دستورکار داشته باشد و از این رهگذر، از رسیدن برخی مشکلات و چالش ها به نقطه بحرانی نظیر آنچه در مورد تسریع روند مهاجرت پرستاران شاهد هستیم، جلوگیری کند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۷۳۲۰۰۱:۴۲:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۱۳
هرکس اندک راهی برای فرار پیدا کند خواهد رفت نه اقتصاد نه اخلاق نه آرامش نه آسایشی وجود دارد .
ناشناس۳۵۹۷۳۹۲۰۷:۵۵:۳۷ ۱۴۰۳/۶/۱۳
اشکال ندارد به جاش به کارمندان بانک وام میدن .
ناشناس۳۵۹۷۴۱۸۰۸:۳۲:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۱۳
برای مردم ایران این یک مساله مهم است ولی برای مسوولان نه. چه بسیار مسوولانی داریم که خانواده در خارج از کشور زندگی میکنند و خودشان از سفره انقلاب برخوردارند .
ناشناس۳۵۹۷۴۲۷۰۸:۴۷:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۱۳
از رسانه های دشمن خودت فاصله بگیر جناب تا اینطور فکر نکنی
ناشناس۳۵۹۷۴۴۸۰۹:۱۸:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۱۳
لازم نیست کسی به مردم چیزی بگه شما قیمت گوشت و مسکن و خودرو و ...را ببین هجوم افغانها را ببین ! بیکاری و تجرد جوانان تحصیل کرده و باهوش را ببین بوی گند کوچه های تهران را ببین مگه مردم خودشان صغیر و کور هستند که واقعیت ها را نبینند که لازم باشه دیگران بگویند اگر رسانه های بیگانه دروغ بگویند و مردم گفته هایشان را با جان خود لمس نکنندو نبینند باور نمی کنندکه !
ناشناس۳۵۹۷۵۰۹۱۰:۴۱:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۱۳
همین نشان می‌دهد فکر می کنید ایران جهنم هست و بقیه دنیا بهشت!!
ناشناس۳۵۹۷۵۲۱۱۰:۵۷:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۳
همین میزان انرژی ها که مصرف می کنند آنجا بودید که باید کل حقوقت را خرج این ها می کردید مسکن هم بماند خیلی از آنها وضع خوبی ندارند و تورم مواد غذایی....
ناشناس۳۵۹۷۴۶۰۰۹:۳۶:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۱۳
کمبود آب و برق و گاز و بودجه و مدرسه و معلم و پزشک و گوشت و پوشک رو بندازید گردن رسانه دشمن. واقعیت فرقی کرد؟
ناشناس۳۵۹۷۵۰۵۱۰:۳۶:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۱۳
مگر همه مانند شما فکر می کنند؟ اتفاقا خیلی ها هم پولش را دارند و هم امکانات و هم دعوت نامه اما نمی روند
ساسان۳۵۹۷۶۵۷۱۳:۴۸:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱۳
پرستاران و مهندسان دارن فرار می کنند نمی روند...
ناشناس۳۵۹۷۹۱۶۰۳:۵۰:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۱۴
حتما براشون صرف داره همینجا بمونن
ناشناس۳۵۹۸۰۱۸۱۰:۱۴:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۱۴
آنجا که می رسند می بینند سراب هست
ناشناس۳۵۹۷۵۲۵۱۱:۰۰:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۱۳
افراد مشهوری که درآمد عالی داشتند در ایران با جوگیری مهاجرت کردن الان کاسه چه کنم به دست گرفتند و فکر کرده بودن پول آنجا ریخته و منتظر آنها بودن تا بروند جمع کنند!!
ناشناس۳۵۹۷۶۶۲۱۳:۵۱:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱۳
اقتصاددان هایی که مرتب دستمزد پایین برای نیروی کار و بالا بودن نرخ دلار را سبب توسعه صادرات و رشد اقتصادی می دانستند مسئول این وضعیت کشور هستند.
ناشناس۳۵۹۷۷۰۷۱۵:۲۸:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۱۳
سال 97 با خلق ارز 4200 قدرت خرید از بین رفت و تورم هم باشد دلار بالا می‌رود
ناشناس۳۵۹۷۳۲۲۰۱:۴۷:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۱۳
این چیزها برای تصمیم گیرندگان کشور اصلا اهمیتی ندارد.
علي هاشمي۳۵۹۷۳۳۷۰۳:۱۸:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۱۳
با عرض ادب خدمت ياران الف براي قشر متخصص كه حقوق و مزايا ي خوبي ندارد نميتواند يك حداقل معیشت داشته باشد . كاهش ارزش ريال و تورم و گراني قابل تحمل نيست و همه را كلافه كرده. ايا مسوولین مشاهده نميكنند كارگران و بازنشستكان و پرستاران معترض را
Zahra۳۵۹۷۳۵۱۰۵:۱۱:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۱۳
مطلب خوبی بود. موافقم با شما. احسنت.
ن.ط۳۵۹۷۳۶۹۰۶:۴۹:۵۸ ۱۴۰۳/۶/۱۳
جریان حکمرانی اگر گوش شنوا داشت، این همه بحران روی هم انباشته نمی شد. بدبختی فقط همین نیست، بدبختی آنجاست که نه تنها بحران حل کن نیست بلکه بحران ساز هم هست.
ناشناس۳۵۹۷۳۷۳۰۷:۰۹:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۳
کجای کاری. برای طلای المپیک 18 میلیارد پاداش می دن معادل حقوق 60 سال یک پرستار. برای یک بازیکن فوتبال تا 100 سال حقوق یک پرستار رو برای یک فصل 9 ماهه میدن. تازه جالب اینه که برای طلای المپباد علمی 250 میلیون می دن.
ناشناس۳۵۹۷۴۵۶۰۹:۲۶:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱۳
همه جای دنیا نخبگان هر حوزه ای (فوتبال، ورزش، ورزشکار المپیک و ...) درآمد نجومی دارن. الان معلم و پرستار هم داریم که وقتی تو حوزه خودشون سرآمد میشن درآمدهای بسیار بالا کسب می کنند که ایرادی هم نداره. مسئله اینا نیستند. مسئله اینه که درآمد عموم قشر اشاره شده نباید در سطح پایین باشند
ناشناس۳۵۹۷۴۹۷۱۰:۲۳:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۱۳
مساله تناسب هست دوست عزیز. همه جای دنیا بقیه چیزهاشون هم همینقدره؟
ناشناس۳۵۹۷۶۸۳۱۴:۳۰:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۱۳
نخبگان ورزشی دیگر کشورها از بخش خصوصی درآمد نجومی دارن نه از جیب ملت هاشون.
ناشناس۳۵۹۷۳۷۷۰۷:۱۲:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۱۳
از یک سو متخصصان و نخبگان از کشور می روند واز سوی دیگر میلیونها افغانی وارد کشور می شوند و یارانه نان،آب،برق،سوخت و.... را می بلعند و با اشغال فرصتهای شغلی باعث بیکاری جوانان ایرانی میشوند و هزاران معضل اجتماعی و اقتصادی می شوند و به اعتراض ملت ایران هم توجهی نمی شود.
ناشناس۳۵۹۷۴۴۱۰۹:۰۴:۴۲ ۱۴۰۳/۶/۱۳
شما فکر کردی که طالبان از کره ماه آمدن ؟ نه از میان افغانها برخواسته اند مردان افغان از سختگیری های طالبان بر مردان ناراحت هستند ولی اغلب سختگیری بر زنان را بسیار می پسندند و از آن حمایت می کنند
ناشناس۳۵۹۷۵۴۳۱۱:۲۵:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۱۳
اینقدر افغانی آمده چرا تورم مسکن از تورم سایر چیزها کمتر هست؟!!!
ناشناس۳۵۹۷۳۸۰۰۷:۱۹:۳۵ ۱۴۰۳/۶/۱۳
متاسفانه فقط پرستاران نیستند که از کشور مهاجرت می کنند پزشکان مهندسان فعالان اجتماعی مهندسان کامپیوتر و سایر نخبگان حتی ورزشکاران هم مجبور می شوند از کشور بروند. هیچ انسانی علاقه ندارد مردم و فرهنگی را که در آن بدنیا آمده و بزرگ شده را ترک کند و این بسیار دردآورد است.
ناشناس۳۵۹۷۳۸۲۰۷:۲۹:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۱۳
فقط پرستارهانیستند یه سر به پروژه های بزرگ در عسلویه و ماهشهر و ...بزنید حتی جوشکارها ی خبره توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس جذب می شوند مهندسان با تجربه هم جذب می شوند
ناشناس۳۵۹۷۴۳۳۰۸:۵۰:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۱۳
به دلیل اختلاف درآمد هست اما هزینه ها کم نیست آنجا اما وقتی بر می‌گردن می‌توانند برای مدت ها کار نکنند با توجه به میزان هزینه اینجا
ناشناس۳۵۹۷۴۵۴۰۹:۲۴:۲۰ ۱۴۰۳/۶/۱۳
می توانند بعد کار هر طور که صلاح بدونن زندگی و ورزش و تفریح کنند
ناشناس۳۵۹۷۳۸۷۰۷:۵۱:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۱۳
یه تعداد گشت ارشاد و قوانینی شبیه توقیف خودرو به بهانه حجاب و هجوم به میهمانی های خصوص مردم و دستگیری و ...و سخت گیری های دیگه انجام بدهید تا علاوه بر مشکلات اقتصادی و تبعیض و آقازاده سالاری و بخور بخور خودی ها و مانور اشرافی گری در خیابان و... مردم را بیشتر فراری دهید
ناشناس۳۵۹۷۴۱۳۰۸:۲۹:۳۴ ۱۴۰۳/۶/۱۳
داداش آلمان که خوبه الان قرقیزستان و تاجیکستان رو بورسه. جای قشنگ و آرومی هم هست. فقط پرستار هم نیست همه قشری می روند.
ناشناس۳۵۹۷۴۴۴۰۹:۱۱:۵۹ ۱۴۰۳/۶/۱۳
تاجیکستان تمام جشن های ملی ما را بسیار باشکوه اجرا می کند و از این طریق توریست جذب می کند تمام نماد های ملی ما را با افتخار به نام خود معرفی می کند کشور شاد و رنگارنگی است و فکر می کنم صنعت توریسم در اون کشور به زودی شکوفا شود ایرانی ها هم برای شرکت در جشن ها می روند
ناشناس۳۵۹۷۵۳۹۱۱:۲۳:۳۶ ۱۴۰۳/۶/۱۳
چقدر سطحی .
ناشناس۳۵۹۷۵۹۹۱۲:۳۲:۰۸ ۱۴۰۳/۶/۱۳
شما که عمیق فکر می کنی برای این مردم چه کردی ؟
ناشناس۳۵۹۷۷۰۸۱۵:۲۹:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۱۳
چه ربطی داشت
ناشناس۳۵۹۷۶۰۹۱۲:۴۷:۳۶ ۱۴۰۳/۶/۱۳
تبدیل شده ایم به افسرده ترین کشور دنیا با ارزش پول ملی و اعتبار پاسپورت افتضاح و جوانان باهوش و مجرد و بیکار فراری و هجوم افغانها به کشور.
ناشناس۳۵۹۷۶۵۸۱۳:۴۹:۱۸ ۱۴۰۳/۶/۱۳
چرا منطقه اسکاندیناوی بیشترین میزان خودکشی و مصرف دارو های ضد افسردگی دارند اما به عنوان کشور شاد؟!!
ناشناس۳۵۹۷۴۵۳۰۹:۲۳:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۱۳
آلمان خودش بزرگترین فرارها را دارد
ناشناس۳۵۹۷۷۰۹۱۵:۲۹:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۱۳
راسته خدایی چند میلیونشون اومدن ایران یارانه که میدن بسشونه دیگه امنیت هم که هست
ناشناس۳۵۹۷۴۲۸۰۸:۴۸:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۱۳
از مهاجرین مالیات سنگین اخذ شود کمتر درخواست می کنند
ناشناس۳۵۹۷۴۲۹۰۸:۴۸:۴۹ ۱۴۰۳/۶/۱۳
مقاله خوبی بود. به خصوص درباره مشابه بودن فساد اقتصادی و فرار متخصصین. توجه بفرمایید موضوع پرستاران چون امکان مهاجرت آنها فراهم تر است بیشتر در دید است اما اگر برای هر تخصصی هم این امکان فراهم شود خواهند رفت. موضوع فقط به مسایل اقتصادی محدود نیست و در خیلی از موارد سطح زندگی آنقدر هم تغییر نمیکند و مشکلات خودش را آن هم در کشور غریب دارد. متاسفانه در ملت سازی و القای امید به شدت ضعیف بوده ایم.
ناشناس۳۵۹۷۴۳۵۰۸:۵۳:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۱۳
درآمد متوسط 15 میلیونی پرستار معادل بسیاری از دیگر حقوق بگیرها هست
ناشناس۳۵۹۷۴۴۶۰۹:۱۳:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۱۳
کار آنها سخت و طاقت فرسا است همراهان مریض ها عصبی و مضطرب هستند کلا کار سختی است محیط بیمارستان هم مطلوب نیست فقط بخش نوزادان خیلی خوبه از نظر من
ناشناس۳۵۹۷۴۸۲۱۰:۰۱:۳۶ ۱۴۰۳/۶/۱۳
درآمد بااضافه کار و کاراته بالای سی میلیون است
ناشناس۳۵۹۸۴۱۹۱۶:۲۹:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۱۴
پرستارها هیچوقت تعطیلی ندارند،صبح شب نصف شب عید عاشورا ، سیل زلزله تعطیلات رسمی و غیره،همیشه سرکار هستند باید حقوقشون از بقیه بیشتر باشه
علی۳۵۹۷۴۴۹۰۹:۱۸:۴۳ ۱۴۰۳/۶/۱۳
خب واضح است همه ملت دارن براساس ساختار پولی کشور کار میکنن بعد یک عده از دولت و بانک ها چاپخانه پول راه انداختند خب وضع همین می شود تورم و ناعدالتی، ملت هم می روند جایی که این داستانها نباشد هر چند واقعا مهاجرت سخت و غم انگیز است.
ناشناس۳۵۹۷۴۵۱۰۹:۲۰:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۱۳
خودتان وقنی دنبال یارانه در اقتصاد هستید معلوم هست اختلاف درآمد ایجاد می شود با آن کشورها
ناشناس۳۵۹۷۴۶۹۰۹:۴۴:۰۴ ۱۴۰۳/۶/۱۳
الان شما به حکومت بگو برنامت چیه برای مهاجرت نکردن نخبه ها و نیروی اموزش دیده ؟
نعیم۳۵۹۷۴۸۰۰۹:۵۹:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۱۳
موضوع فقط افزایش حقوق این قشر یا آن قشر نیست
علیجانی۳۵۹۷۴۹۹۱۰:۲۶:۴۱ ۱۴۰۳/۶/۱۳
اهمیت پرستار خوب و با وجدان همانقدر مهم است که دکتر خوب و متخصص مهم است مراقبتهای بعد از عمل یکی از مهمترین اقدامات پرستاران میباشد
ناشناس۳۵۹۷۵۱۱۱۰:۴۹:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۱۳
نمیدانم چگونه با این اوصاف، مسئولان انتقاد های مردم را نمی شنوند؟
ناشناس۳۵۹۷۵۲۲۱۰:۵۸:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۱۳
با سلام. درآمد پرستاران کم نیست شاید به پای فوق تخصص های شهرهای بزرگ نرسد ولی کم نیست... اگر پرستاران معترضند ،بیمارن هم راضی نیستد .کسی نباید معترض شود.بیمارستان های خصوصی و دولتی ندارد.برای تمام هموطنان سلامتی آرزو می کنم که هیچ وقت پایشان به بیمارستان ها نرسد.
ناشناس۳۵۹۷۵۷۲۱۱:۵۴:۵۴ ۱۴۰۳/۶/۱۳
اخلاق حرفه ای در پرستاران ایرانی کم رنگ شده است...
ایرانی۳۵۹۷۶۶۸۱۳:۵۹:۴۴ ۱۴۰۳/۶/۱۳
بله میخواهید به چند میلیون افغانی خدمات پزشکی بدید اونم از جیب دانشجوی پزشکی پرستاری میگید فارع التحصیل پزشکی با حقوق ۱۵تومن کار کنه .
ناشناس۳۵۹۷۶۹۵۱۴:۵۹:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۱۳
برنامه جوانی جمعیت مشکل را کامل حل کرده هر کی میخواد بره بسلامت....
ناشناس۳۵۹۷۹۰۳۰۱:۵۲:۳۶ ۱۴۰۳/۶/۱۴
این مشکلات قابل حل هستند و تنها به زمان نیاز دارند.
مهدی غفاریان۳۵۹۸۴۷۷۱۷:۴۱:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۱۴
بزار برند فکر میکنند اونجا پول ریختن به پاشون
ناشناس۳۵۹۸۸۱۶۱۰:۵۰:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۱۵
نیروی انسانی در هر ارگان ، سازمان ، نهاد .... جزو اصلی ترین شاخصه ها باید باشد. متاسفانه در ایران اهمیت نیروی انسانی در پایین ترین رتبه قرار دارد، مگر در ادرات و ... خاص! مثلا بانک ها، وزارتخانه ها .... حتی در داخل یک وزارتخانه اینکه یک نیرو در کدام جایگاه باشد یا اینکه در مرکز یا مرکز استان یا چه شهری باشد هم تفاوت وجود دارد!
ناشناس۳۵۹۹۱۲۴۲۳:۴۱:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۱۵
یه نظام پرداخت مبتنی بر مدرک تحصیلی-سابقه کار و ضریب سختی کار برای همه کارکنان و حتی اعضای هیات علمی دانشگاهها تدوین و اعمال کنید والسلام
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  4. وقاحت غربی!

  5. پرخاش با چشمان بسته!

  6. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  7. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  8. آقای همتی، باور کنید دیگر نمی توانیم!

  9. چماق بنزین !

  10. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  12. غول مسکن همه چیز را بلعیده است!

  13. ماجراهای یک مصوبه پر از اشکال

  14. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  16. همتی: مسئول کاهش تورم من نیستم بانک مرکزی است

  17. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  18. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  19. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  20. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  21. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  22. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  23. زنگِ زور!

  24. حمایت روسیه از تمامیت ارضی ایران و پایبندی به توافقات پیشین با تهران درباره زنگزور

  25. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

پربحث‌های هفته

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. تمجید فرمانده ارتش از مهارت شلیک خلبانان نهاجا

  3. وقاحت غربی!

  4. پرخاش با چشمان بسته!

  5. درس «ایران» برای دبیرستانی های اسراییل

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  7. افشاگری مهم فائزه هاشمی علیه زندانیان سیاسی

  8. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  9. واکنش اژه‌ای به وام میلیاردی رئیس سازمان بورس/ تمجید رسانه اصولگرا از بهزاد نبوی

  10. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  11. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

  12. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  13. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  15. هشدار عارف نسبت به خطر پیری افراطی در بدنه مدیریتی کشور

  16. ماه شومی که پهلوی ها برای ایرانیان رقم زدند

  17. وزیر کشور: بدون هیجان، مسئله مهاجران را ساماندهی می‌کنیم

  18. واکنش دادستان کل کشور به برخورد فیزیکی با بدحجابان/ پزشکیان وام‌دار اصلاح‌طلبان است؟/ یک یادآوری مهم به همتی

  19. سرلشکر سلامی: اسرائیل به زودی طعم انتقام را خواهد چشید

  20. روحانی: با درایت مقام معظم رهبری از جنگ فاصله گرفتیم/دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

  21. مدیر مسئول روزنامه اعتماد و عباس عبدی مجرم شناخته شدند

  22. اگر فتنه‌گران در وفاق ملی حضور یابند، باز هم فتنه به پا می‌کنند

  23. همچنان به صورت غیررسمی به وزارت امور خارجه کمک می‌کنم

  24.  گزارش میدانی از کریدور ارس؛ گذرگاه ایرانی برای قفقاز جنوبی

  25. گروسی: با پزشکیان در نشست سازمان ملل دیدار نمی‌کنم

آخرین عناوین