افزایش تعطیلی‌ها و کاهش ساعات کاری تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

گروه اجتماعی الف،   4030626053 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

کمیسیون اجتماعی مجلس طی اصلاحات مدنظر شورای‌نگهبان در خصوص اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، با تعطیل‌شدن شنبه به‌جای پنجشنبه موافقت کرد. اما این موضوع فارغ از اینکه کدام روز تعطیل شود ابهاماتی در پی دارد که به بهانه ای برای بحث و جدل های تازه تبدیل خواهد شد.

تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

به‌ گزارش الف، لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر کاهش ساعات کاری از ۴۴ ساعت کار در هفته به ۴۰ ساعت و افزایش تعطیلات هفته به دو روز، تقدیمی توسط دولت سیزدهم در پاییز ۱۴۰۱ که در اردیبهشت‌ماه امسال توسط مجلس شورای‌اسلامی تصویب شده بود و پس از ارسال به شورای‌نگهبان توسط این نهاد با ایراداتی مواجه و به قوه مقننه برای اصلاح اعاده شد، دستخوش دگرگونی شده و آن‌طور که نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گویند تغییراتی در آن اعمال شده است. 

عمده دلیل مخالفت شورای‌نگهبان با این لایحه، مغایر بودن تعطیلی شنبه با موازین شرعی اعلام شد و هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای‌نگهبان با بیان ایرادات این نهاد به لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری گفته بود:‌ «در تبصره ۳، اطلاق تحدید روزهای کاری به یکشنبه تا پنجشنبه که مستلزم تعطیلی روز شنبه است، خلاف موازین شرع شناخته شد.»

از همان ابتدای موافقت مجلس با تعطیلی شنبه صدای مخالفت‌ها با این اقدام قوه‌ مقننه بلند شد و حتی برخی از شخصیت‌های مذهبی هم با ارسال نامه‌هایی به ریاست مجلس، خواستار تجدیدنظر و لغو این تصمیم شده بودند که در نهایت شورای‌نگهبان با اعاده این لایحه به قوه مقننه، مجلس را مجاب به تغییرات در لایحه مصوبه کرد و حالا آن‌طور که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گویند، با تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه موافقت شده است. 

ولی داداشی، نماینده مردم آستارا و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح جزئیات نشست روز گذشته این کمیسیون گفت: «مهم‌ترین دستور کار جلسه کمیسیون اجتماعی، بررسی لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری (اعاده از شورای نگهبان) با حضور نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور، معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، مرکز تحقیقات اسلامی قم، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بود. این لایحه به منظور کاهش ساعات کاری در هفته از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت و تعطیلی یکی از روز‌های هفته در مجلس یازدهم و کمیسیون تخصصی اجتماعی بررسی و سابقاً شنبه به عنوان روز تعطیل تصویب شده بود که شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفته بود.»

وی با بیان اینکه طبق قانون لایحه مذکور برای رفع ایرادات شورای نگهبان به مجلس و کمیسیون اجتماعی بازگشت داده شد، خاطرنشان کرد: «روز گذشته مجدداً در کمیسیون اجتماعی بحث و بررسی و مقرر شد روز‌های پنجشنبه تعطیل و روز‌های شنبه تا چهارشنبه به عنوان روز کاری تعریف شود. همچنین در این جلسه ۴۰ ساعت کاری از شنبه تا چهارشنبه برآورد شد.»

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «البته یک سری از دستگاه‌های ضروری مانند گمرک، سازمان امور مالیاتی، بیمارستان‌ها و این قبیل دستگاه‌های اجرایی که ضرورتاً باید برقرار باشند، استثنا شدند. مثلاً ما بحث صادرات و واردات را در گمرک داریم، لذا گمرک نمی‌تواند تعطیل باشد؛ چراکه اگر بحث تجارت تعطیل شود، خسارت زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌شود؛ بنابراین پنجشنبه برای گمرک، سازمان امور مالیاتی، مراکز درمانی و این قبیل دستگاه‌ها که ضروری‌اند تعطیل نیست.»

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره مجدد به اینکه کلیات بحث تعطیلی روز پنجشنبه و کاهش ساعات کاری به ۴۰ ساعت در هفته در جلسه روز گذشته این کمیسیون مصوب شد؛ اضافه کرد: «در بحث دستگاه‌هایی هم که از این مصوبه مستثنی شدند، مصداق تعیین دستگاه به سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و امور استخدامی و معاونت‌های ریاست جمهوری واگذار شده که کدام‌ها ضرورتاً باید برقرار باشند.»

همچنین مجید نصیرپور دیگر عضو کمیسیون اجتماعی درباره تعیین تکلیف وضعیت شاغلان کارگری در پی این مصوبه به ایلنا گفت: «جمع‌بندی در این مورد به جلسه آینده موکول شد ادامه بحث درباره رسیدگی به اصلاح ماده ۸۷ قانون قانون مدیریت خدمات کشوری (اعاده از شورای نگهبان) ان‌شاالله روز سه‌شنبه انجام می‌شود و جمع‌بندی صورت خواهد گرفت و در این اصلاحیه هنوز در مورد وضعیت شاغلان کارگری بحث نشده است.»

*ابهاماتی که هنوز پابرجاست

فارغ از بحث تعطیل‌شدن پنجشنبه به‌جای شنبه که برای نهایی‌شدن این اصلاحات کمیسیون اجتماعی باید به صحن علنی آمده و قریب به بقین به موضوع مورد مناقشه‌ای تبدیل خواهد شد، یک مسئله‌ای در این لایحه با ابهاماتی روبروست که هنوز هم برای آن چاره‌اندیشی نشده و ضرورت دارد که مجلس در این خصوص تعیین تکلیف کند. موضوع ابهام‌برانگیز، نسبت این لایحه با قانون کار است که هر چند در تبصره ۵ لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، همه مقررات و قوانینی که از ۴۴ ساعت کار در هفته پیروی می‌کنند را مشمول دانسته اما با توجه به تعیین دستمزد کارگران بر مبنای قانون کار که با توجه به میزان ۴۴ ساعت کار در هفته صورت می‌گیرد مشخص نیست که آیا این کاهش ساعات کاری بهانه‌ای جدید برای کارفرمایان در جهت کاهش دستمزدها خواهد شد یا نه.

در تبصره ۵ این لایحه آمده است:‌ «در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای ۴۴ ساعت کار در هفته و ۱۷۶ ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه کار در هفته و۱۷۰ ساعت کار در ماه اصلاح می‌شود». استناد به متن لایحه، مشخص می‌کند که این کاهش ساعات کاری مشمول کارگران هم خواهد شد اما مسئله اصلی تعیین تکلیف دستمزدی است که در حال حاضر بر مبنای ۴۴ کار در هفته و ۱۷۶ ساعت در ماه پرداخت می‌شود که بلاشک محل مناقشه خواهد بود. برخی معتقدند که کارفرمایان برای ۱۷۶ ساعت در ماه به کارگران دستمزد می‌پردازند و اگر میزان ساعت کاری کم شود باید از دستمزدهای پرداختی هم کاسته شود. البته برخی دیگر این‌گونه تفسیر می‌کنند که در قانون کار تصریحی به ارتباط دستمزدهای پرداختی به کارگران و میزان ساعات کاری نشده و اگر ساعات کاری کارگران کاهش یابد، پرداخت دستمزدها به روال پیشین ادامه خواهد و از آن کاسته نخواهد شد.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۰۵۹۴۰۱۳:۰۴:۴۶ ۱۴۰۳/۶/۲۶
ظاهرا عزم کارشناسی و گوش شنوایی برای لزوم تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه برای جلوگیری از توقف مراودات با جهان خارج در روزهای جمعه تا یکشنبه وجود ندارد. سه و نیم روز تعطیلی سیستمهای اقتصادی کشور در هفته یعنی توقف پنجاه درصد تعاملات با دنیای خارج و بعبارت ساده تر فراموشی رویای پیشرفت و ابادانی و احیا و ساخت زیرساختهای اقتصادی و صنعتی کشور در فرجه محدود دسترسی به منابع نفتی.
ناشناس۳۶۰۵۹۹۸۱۴:۰۹:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۲۶
کارشناسی شما فقط دنبال خارجی ها و تقلید صرف هست وگرنه کارشناسی این هست: 1 دهه 90 اقتصاد کشور عقب رفت و برای جبران آن باید بیشتر کار کرد و نه تعطیلی بیشتر و تعطیلی بیشتر یا کمتر با کشورهای دیگر هم نه اقتصاد را به اوج می رساند و نه نزول و نه تجارت بیشتر می کند و نه کمتر 2 مراوده خارجی در اقتصاد کمتر از 30 درصد است اما شما 70 درصد دیگر نادیده گرفتید 3 مرداده خارجی همه روز هست و کار مالی هم فرقی ندارد چه روزی باشد چون یکی دو روز کافی هست مانند هم باشد 4 برفرض هم تعطیلی بیشتر در نظر باشد پنجشنبه به واسطه فرهنگ و اجتماعی این روز در بین مردم ایران تعطیل باید کنند و نه روز دیگر 5 روز شنبه هم تعطیلی مختص یهودیان هست و با اسلام در تضاد هست که بدون دلیل خاص تعطیل شود در این روز
ناشناس۳۶۰۶۰۱۵۱۴:۲۸:۴۰ ۱۴۰۳/۶/۲۶
الان این همه کشور مسلمان شنبه تعطیل هستند مسلمان نیستند و فقط شما مسلمانید !
ناشناس۳۶۰۶۱۴۴۱۷:۳۵:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۲۶
بعدازاونهمه‌توضیح‌واینهمه بحث‌وجدل‌ببینید‌چی‌میگن!! کمی‌مطالعه‌کن‌دوست‌محترم
ناشناس۳۶۰۶۳۲۸۰۱:۱۹:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۲۷
اگر منظورت از اینهمه کشور مسلمان همونایی هست که در بحران غزه دارن به اسرائیل سوخت و غذا می‌دن و در مواردی ازش حمایت هم می‌کنن، حق با شماست.
مهدی۳۶۰۶۳۹۷۰۸:۳۷:۲۱ ۱۴۰۳/۶/۲۷
برای جبران مصوبه مجلس در مورد افزایش سنوات اشتغال کارکنان برای بازنشستگی، که به ضرر شدید کارمندان شد تعطیلات افزایش یافته است.
ناشناس۳۶۰۶۰۳۴۱۵:۰۱:۲۸ ۱۴۰۳/۶/۲۶
کشوری که نیاز به توسعه دارد باید شبانه روزی کار کند شیفت و غیر شیفت آنوقت عده ای که خود‌را نماینده مردم جا زده اند می خواهند به عناوین مختلف و بازی با روزهای هفته کشور را به تعطیلی بکشند
ناشناس۳۶۰۶۱۴۳۱۷:۳۵:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۲۶
دمت گرم ولی باید کار باشه که بکنند. اگر به اکثر سازمانها نگاه کنی تعداد اندکی کار میکنند و بقیه فقط حقوق میگیرند این مشکل حتی به بخش خضوضی هم وارد شده چون مجبورند نیروهای سفارشی استخدام کنند
ناشناس۳۶۰۶۴۲۸۰۹:۳۳:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۲۷
تحقیقات متعدد در صد سال اخیر در کشور های مختلف نشون داده که افزایش ساعت کاری اصلا منجر به افزایش تولید و بهره وری نمی شه. چرا از خودتون نمی پرسید این همه کشور تو جهان که خیلی هاشون هم نظامشون بر پایه سرمایه داری هست چرا به اینکه چیزیکه شما میگید فکر نکردند. در حقیقت فکر کردن و فراتر از فکر و گفتن یه جمله بی محتوا تحقیق کردن و ازمایش کردن تا به این نتیجه رسیدن که ۴ روز کارم در هفته کافیه
ناشناس۳۶۰۶۰۵۳۱۵:۲۳:۲۵ ۱۴۰۳/۶/۲۶
فقط یاد گرفتید بگویید این همه کشور مسلمان چه این و چه حجاب و... حرف از تقلید بی دلیل و اولیت ها و... بود و کشورهای دیگر هم خودشان می‌دانند و تقلید های های بی دلیل و این نمی شود که ما هم تا یک موجی راه می افتد دنبال رو شویم هرچند برخی.... این همه در اینجا گفتیم مالیات بر دلالی اجرا شود تا اینقدر تورم درست نشود اما شما نیامدید بگویید بالای 180 کشور دنیا دارند اجرا می کنند از جمله تقریبا همه کشورهای اسلامی با این که یک چیز خوب در جهان هست... و فقط دنبال....
ناشناس۳۶۰۶۰۸۳۱۶:۰۶:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۲۶
جلوی بخور بخورها و رانت و اختلاس ها گرفته شود،دلالی ها اتوماتیک برچیده میشود.
ناشناس۳۶۰۶۰۹۵۱۶:۲۲:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۲۶
شامل همین هست!
ناشناس۳۶۰۶۵۲۴۱۱:۴۸:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
در تایید فرمایشات دوست محترم، یک نکته ای که مغفول مانده اینکه مگر الآن جاهایی مثل گمرک چکار میکنند؟ مگر خللی وجود دارد؟! گذشته از این کسی به ساعت کاری توجه نمی کند! ساعت کاری ما با کشورهایی معدودی مطابقت دارد، مگر می شود ساعت که از دو یا سه بعد از ظهر گدشت کار را تعطیل کرد؟!! در حالیکه در برخی از کشورها تازه شروع به کار می کنند!!! بنا براین تمامی این ایرادات بلااساس است!! همان پنجشنبه که ذاتا تعطیل است را به عنوان روز تعطیل در نظر بگیرند که نه دعوایی باشد و نه خواب آشفته ببینند!!
ناشناس۳۶۰۷۲۰۲۲۳:۱۹:۳۱ ۱۴۰۳/۶/۲۷
این چه فکتی ک میارید دوروز تعطیلی در هفته روحیه کارایی کارگران رو بیشتر وکارایی بیشتر برای سیستم داره و تمام کشورهای توسعه یافته چندین دهه ک با هفته ای ۳۵الی ۴۰ساعت کاری و دوروز هفته تعطیلی ...بیشتر ازاین باعث فرسوده شدن جسم و روحیه کارگران و کارایی کمتر و اتلاف انرژی بیشتر هم برای انسان و هم انرژی ک در ادارات مصرف میشه واز همه مهمتر پایتخت و بعضی ادارات پنج شنبه تعطیل و ودرکل ۷الی ۹دستگاه اداری و کارخانه ها تعطیل نیستن برای مثال شهرستانی ک دستگاه اداریش با وزارت خانه و ادارات پایتخت یا دستگاه و اداره ای ک در شهرستان خودش ردوبدل کاری داره باید روز پنج شنبه رو وقت بگذرونه چون عملا کاری از دستش برنمیاد مگر میشود وزارت خانه پایتخت تعطیل ولی بعضی از دستگاه ها در استان ها کار کنن !!!!!!! یا باید همه ایران پنج شنبه یا شنبه روز کاری باشه یا تعطیل نه که دوگانگی و تبعیض و ناهماهنگی درپی داره
محمد حسن۳۶۰۷۵۷۳۱۰:۲۲:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۲۸
4- کشوری که تحریم شده و مخصوصا به لحاظ سیستم بانکی بین المللی، دچار چالش است باید تحریم ها را دور بزند و تبعا از طریق روش های معمول تجارت، این امر میسر نیست لذا افزایش یک روز کاری مشترک با کشورهای دیگر، معجزه اقتصادی ایجاد نمی کند. 5- تقریبا اغلب بازرگانی ما، واردات از نوع چینی و صادارات از نوع خام فروشی است که آن هم چندان قابل افتخار نیست. 6- کارگران و کارمندان بخش خصوصی، تابع قانون کار می باشند و با قانون مدیریت خدمات کشوری ارتباطی ندارند همچنین نهادهای مرتبط با بازرگانی از قبیل گمرک، امور مالیاتی، بانک های ذیربط و غیره مشمول تعطیلی پنجشنبه ها نمی گردند. بنابراین، با تعطیلی پنجشنبه ها، کماکان برای بخش خصوصی و اقتصاد کشور، مسئله ای ایجاد نمی شود.
ناشناس۳۶۰۶۰۰۰۱۴:۰۹:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۲۶
اینطورنیست‌واقعاً امروزه‌دربازرگانی‌وتولیدو توزیع،ایام‌وساعات‌تعطیل‌ وجودنداره خواهش‌میکنم‌بجای‌لجبازی اطلاعاتتون‌روبه‌روزکنیدوبه‌ ایدئولوژی‌ِ‌اقتصادی‌وعقلانی‌ فرهنگی‌خودتون‌احترام‌بذارید نگران‌نباشید درآینده‌قراره‌روزجمعه‌در دنیاشاخص‌وفراگیربشه
ناشناس۳۶۰۶۰۲۶۱۴:۵۰:۳۸ ۱۴۰۳/۶/۲۶
حتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا که ظاهراً از قوانین واحد تبعیت میکنن در بحث تعطیلی و قوانین تجاری صرفاً بر اساس منافع کشور خودشون تصمیم میگیرن ولاغیر حالا چرا یه عده روی قوانین غیر اصولی بیزینس غربی اینقدر تعصب دارن و کاسه داغتر از آش هستن والله اعلم
ناشناس۳۶۰۶۰۳۹۱۵:۰۵:۰۹ ۱۴۰۳/۶/۲۶
با تعطیل کردن دو روز در هفته عملا ۵۲ روز به تعطیلات کشور اضافه میشود که باید ۵۲ روز از سایر تعطیلات رسمی را کنار گذاشت
ناشناس۳۶۰۶۱۴۵۱۷:۳۷:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۲۶
مشکلات عمیقتر از این حرفهاست.
ف۳۶۰۶۰۹۲۱۶:۱۶:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۲۶
درخواست دارم از مسئولین کشور جمهوری اسلامی ایران پنج شنبه و شنبه رو تعطیل نکنید باتشکر
ناشناس۳۶۰۶۱۷۷۱۸:۴۸:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۲۶
وسط هفته را تعطیل کنید خیرالامور اوسطها
ناشناس۳۶۰۶۱۴۷۱۷:۴۵:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۲۶
الان که این قانون هم نیست تهران پنجشنبه ها تعطیله کل اقتصاد هم در تهران متمرکز شده پس تغییری به وجود نمیاره.
مهدی۳۶۰۶۳۹۹۰۸:۴۱:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۲۷
این قانون در راستای ایجاد وحدت رویه در تعطیلات کارمندان تهرانی و کارمندان شهرستانی است.کارمندان مستقر در تهران به دلیل تعطیلی پنجشنبه ها، 52 روز (52 پنجشنبه) در سال تعطیل هستند اگر مدت اشتغال کارمند برای بازنشستگی را 30 سال درنظر بگیریم 52 در 30 ضرب می گردد که 1560 روز کاری خواهد شد که معادل 52 ماه کاری می شود که آن هم معادل 4 سال و سه ماه می گردد. به این ترتیب کارمندان تهرانی 4 سال کاری کمتر در محل کار حاضر می شوند اما کارمندان شهرستانی از آن محروم هستند و این نهایت بی عدالتی و تبعیض در حق کارمندان شهرستانی بود.
مهدی۳۶۰۶۴۱۹۰۹:۱۸:۲۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
احسنت . در تابستان که ساعت ادارات را 6 تا 13 اعلام کردن ، تهران هم با همین ساعت کاری ولی پنجشنبه تعطیل بود . چرا کسی صداش درنیومد؟؟؟
حسن۳۶۰۵۹۴۱۱۳:۰۶:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۲۶
منافع تعطیلی پنجشنبه ها در اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری: 1- این موضوع بعد از حدود دوسال بررسی کامل به تایید 136نفر نمایندگان دور قبل مجلس، تعداد کثیری از نمایندگان دور جدید مجلس، 30 نفر عضو هیات دولت و مراجع عظام تقلید رسیده بنابراین موجب امیدواری مردم به اصلاح امور کشور و افزایش شرکت در انتخابات آینده می شود. 2-کارمندان تهران بجای شنبه ها پنجشنبه ها تعطیل اند و در سال، 52 روز تعطیلی بیشتری دارند اما شهرستانی ها از آن محروم هستند این تبعیض و بی عدالتی باعث نارضایتی شدید و کاهش انگیزه شغلی کارمندان شهرستانی می شود و مغایر عدالت اداری است.3- باعث وحدت رویه در تعطیلات ستاد وزارتخانه ها با واحدهای استانی می شود 4- موجب افزایش هماهنگی ستاد وزارتخانه ها با واحدهای استانی می شود. 5- باعث صرفه جویی در مصرف آب و برق می گردد. 6-باعث کاهش یک ششم از هزینه های تلفن، اینترنت، بنزین و گاز ادارات دولتی و حذف هزینه نهار کارمندان تهرانی می شود 7- فرصت تحکیم و تعاملات بیشتر اعضای خانواده و افزایش فرزندآوری می شود. 8- فرصت لازم برای رفع خستگی جسمی و ذهنی کارمندان و آمادگی بیشتر آنها برای انجام وظایف شغلی در هفته آتی را فراهم می آورد و بطور غیر مستقیم موجب افزایش بهره وری می گردد. 9-برای کارمندان که غالبا کار فکری انجام می دهندحضور فیزیکی در محیط کار، چندان مهم نیست آنچه مهم هست آمادگی ذهنی و خلاقیت برای انجام کار درست است. 10- تا حدودی باعث جبران مصوبه غیرعادلانه مجلس در مورد افزایش سنوات اشتغال کارکنان برای بازنشستگی می شود.11- از حدود 195 کشور دنیا فقط 2 کشور یعنی جیبوتی و ایران تعطیلات هفتگی شان یک روز می باشد به نظر می رسد افزایش تعطیلات پایان هفته، موجب افزایش بهره وری کارکنان دولت می شود.12- موجب اثبات استقلال رای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام می گردد.
ناشناس۳۶۰۶۰۳۶۱۵:۰۳:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۲۶
اینکار را بکنید سه روز کار یک روز تعطیلی تمامی تعطیلات رسمی کشور را هم حذف کنید
م.محسنی۳۶۰۵۹۴۲۱۳:۰۷:۰۱ ۱۴۰۳/۶/۲۶
توسعه اقتصادی همیشه در کنار توسعه سیاسی هست و این اصل مهم برای تمامی کشورهای پیشرفته و ثروتمند جهان بعنوان نقشه راه اصلی بوده و خواهد بود.پس چرا اصرار دارید که این منطق بین المللی و یا بهتر بگویم اصل علمی جهان را با دور کردن اقتصاد ایران از جهان بین الملل از بین ببرید؟! در صورت تصویب نهائی این طرح ، چهار روز هفنه که دنیا در حال توسعه ، رقابت ، تولید ، طراحی ، پیشرفت می باشد در ایران یا ما خواب هستیم یا تعطیلیم!!!خدایا خودت کمک کن
ناشناس۳۶۰۵۹۴۳۱۳:۰۷:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۲۶
وقتی به جای اینکه با دنیا شرایط کاری مان را همسان کنیم و تنظیم روزهای کاری کسانی که اصلا کار نمی کنند برای مردم تصمیم می گیرند.
ناشناس۳۶۰۶۰۰۲۱۴:۱۲:۱۷ ۱۴۰۳/۶/۲۶
مانند تغییر ساعت که اروپا و برخی دم لحظه آخر از آن منصرف شدن اما آقایان به واسطه مصوبه که با دستپاچگی تصویب کردن تا عقب نمانند اما دیگر نتوانستند تغییر بدهند؟!!!!!!!!
ناشناس۳۶۰۵۹۴۴۱۳:۰۷:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۲۶
1- مطابق با قانون، حداقل حقوق به اندازه سبد معیشت یک خانواده باشد الان سبد معیشت حداقل 28 میلیون تومان و حقوق تعیین شده 36 درصد این سبد را در بر می گیرد اگر برایتان قانون مهم است حداقل حقوق را برای 44 ساعت به اندازه سبد معیشت تعیین کنید ! 2- در دو سال گذشته حقوق کارگران به اندازه نیمی از تورم ترمیم شد و باعث شکاف درآمدی و در ادامه مجبور شدن کارگران برای انجام 2 یا 3 شغل شد آیا اینکه به اندازه تورم حقوق کارگران ترمیم شود قانون ندارد؟! 3- در زمینه تامین مسکن در قانون کار کرفرما و در قانون اساسی دولت مسئول است در سال جاری حق مسکن کارگران با وجود تورم افزایش نیافت آیا برایتان عدم اجرای قانون اساسی و قانون کار مهم نیست ! 4- در سایر زمینه ها مانند حق اولاد به اندازه ای کم است که حق اولاد یک ساله به اندازه هزینه سرویس مدرسه نیست آیا این بی عدالتی نیست! اینقدر که شما دلتان به حال سرمایه داران می سوزد و نگران 4 ساعت کم شدن بهره کشی از کارگران هستید آیا نگران معیشت کارگران و خانواده آنها هستید؟
ناشناس۳۶۰۶۰۰۴۱۴:۱۲:۵۲ ۱۴۰۳/۶/۲۶
حقوق ها معادل تورم افزایش یافته
ناشناس۳۶۰۶۰۱۲۱۴:۲۴:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۲۶
برای همه چیز شاخص وجود دارد تورم در سال گذشته 45 درصد و میزان افزایش حداقل حقوق 35 درصد برای کارگران 22 درصد برای سایر سطوح و 20 درصد برای کارمندان دولت بوده است. وقتی سبد معیشت 28 میلیون و حداقل حقوق تعیین شده 10 میلیون است نشان می دهد سخن شما درست نیست !
ناشناس۳۶۰۶۰۵۹۱۵:۲۷:۵۳ ۱۴۰۳/۶/۲۶
سبد معیشت 20 میلیون هست و کمترین حقوق بگیر هم همیشه فاصله بوده با آن!
ناشناس۳۶۰۶۰۱۴۱۴:۲۷:۰۶ ۱۴۰۳/۶/۲۶
اگر سخن شما درست است نمایندگان فعلی مجلس انقلابی طرح برای اصلاح قانون کار برای حذف عبارت متناسب نمی دادند و اقدام به جایگزنی کلمه به میزان یا بیشتر به جای متناسب نمی نمودند! خود دولت به متناسب بودن و نه معادل بودن افزایش حقوق اذعان ولی شما منافعتان در بیان جملات نادرست است
ناشناس۳۶۰۶۰۳۵۱۵:۰۲:۰۲ ۱۴۰۳/۶/۲۶
البته آنهایی که حقوق بالا می گرفتند چندین سال هست با ضریب کمتری افزایش داده می شوند تا اختلاف کمتر شود
ناشناس۳۶۰۶۰۳۷۱۵:۰۳:۰۷ ۱۴۰۳/۶/۲۶
فاصله بین سبد معیشت مردم با حقوق تعیین شده به خوبی گویای صحت سخن است !
ناشناس۳۶۰۶۰۵۶۱۵:۲۶:۱۶ ۱۴۰۳/۶/۲۶
تورم سه سال گذشته 3 برابر شده حقوق هم تفریبا همین مقدار افزایش یافته
ناشناس۳۶۰۶۱۲۷۱۷:۱۱:۳۳ ۱۴۰۳/۶/۲۶
حقوق شما 3 برابر شده حقوق مردم در سه سال گذشته کمتر از 100 درصد رشد داشته است
ناشناس۳۶۰۶۱۸۴۱۸:۵۶:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۲۶
حقوق امثال شما که کار مفیدی هم نمیکنید حتی بیش از تورم افزایش یافته
ناشناس۳۶۰۶۰۶۷۱۵:۳۹:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۲۶
می خواهی بدانی چه سالهایی کمتر از تورم افزایش حقوق داده شده؟! با معادل دلاری می توان فهمید سال 92 تا 1400 حقوق ریالی 5.6برابر شده اما دلار 8 برابر سال 1400 تا 1403 ریالی 2.7 برابر شده و دلار هم 2.3 برابر تا اینجای کار
مجید۳۶۰۵۹۴۵۱۳:۰۷:۲۹ ۱۴۰۳/۶/۲۶
باسلام، درخصوص وضعیت شاغلان کارگری و کارمندان بخش خصوصی برای افزایش تعطیلات پایان هفته، آنها تابع قانون کار می باشند و به قانون مدیریت خدمات کشوری و اصلاحیه آن ارتباطی ندارد.
ایرانی۳۶۰۵۹۴۷۱۳:۱۰:۱۲ ۱۴۰۳/۶/۲۶
5 شنبه بهتر از شنبه است - از اول هم همینطور بود
علیجانی۳۶۰۵۹۵۰۱۳:۱۳:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۲۶
خیلی دولت خوب و سریع کار میکنه پنج شنبه ها را تعطیل کنه؟ با این کار کردن باید جمعه ها باید کار کرد
شرع۳۶۰۵۹۵۹۱۳:۱۷:۰۳ ۱۴۰۳/۶/۲۶
خلاف موازین شرع؟؟؟ در شرع ایا گفته شده شنبه روز بدی هست بقیه روز ها نه؟تمام کارشناس ها دارن میگن تعطیلی پنج شنبه باعث میشه توجه کنید مبادلات تجاری ما با شرکای تجای شامل ترکیه امارات قطر عمان هند چین عراق در سال بین ده تا ۱۵ میلیارد دلار کمتر بشه.
ناشناس۳۶۰۵۹۸۴۱۳:۴۷:۲۴ ۱۴۰۳/۶/۲۶
غیر کارشناسی است
ناشناس۳۶۰۵۹۸۵۱۳:۵۰:۲۷ ۱۴۰۳/۶/۲۶
ابهام مهمتر این است که واقعا کجای تعطیلی شنبه با شرع مخالف بود که باید به جای آن پنج شنبه تعطیل شود. مگر روزهای خدا با هم فرق دارند.
ناشناس۳۶۰۶۰۲۰۱۴:۳۳:۱۴ ۱۴۰۳/۶/۲۶
اره. حتی ساعات های روز هم با هم فرق دارند. در نگاه مدرن، زمان های یکسری از اعداد مشابه هم هستند که قابل خرید و فروشند.
مهدی۳۶۰۵۹۸۸۱۳:۵۹:۵۷ ۱۴۰۳/۶/۲۶
بیشتر مراودات ما از پایتخته که تا حالا پنجشنبه ها تعطیل بوده.
ناشناس۳۶۰۵۹۹۰۱۴:۰۱:۲۲ ۱۴۰۳/۶/۲۶
واقعا یک فاجعه است وقتی برای تعطیلی پنج شنبه یا شنبه ساعت ها کار کارشناسی صورت می گیرد و به نتیجه نمی رسد حالا ببینید انجام یک کار اجرایی تو این مملکت چقدر سخته
بهرام۳۶۰۵۹۹۴۱۴:۰۲:۵۱ ۱۴۰۳/۶/۲۶
شورای نگهبان توضیح دهد که تعطیلی شنبه کجاش خلاف موازین شرع میباشد
ناشناس۳۶۰۶۰۴۴۱۵:۱۰:۱۰ ۱۴۰۳/۶/۲۶
شما ثابت کن تعطیل نکردن شنبه‌ها مغایر با شرع و قانون و عقل سلیمه
ناشناس۳۶۰۶۰۵۱۱۵:۲۰:۱۹ ۱۴۰۳/۶/۲۶
این هم یک تصمیم دیگر مثل لغو قانون تغییر ساعت جهانی
ناشناس۳۶۰۶۰۶۳۱۵:۳۳:۴۵ ۱۴۰۳/۶/۲۶
اين طور كه معلومه تعطيلي پنج شنبه ها ، داره قطعي ميشه و تعطيلي شنبه ها هم خط قرمز به دورش ! ... بله ؟ آنهايي مي خواهند تعطيلي پنج شنبه را تصويب كنند و تعطيلي شنبه را باطل ، معلوم است كه خيلي به مقوله اقتصادي و روابط اقتصادي بين المللي عنايت و توجه ندارند ! ... البته نظر اقتصادانان و صاحب نظران اقتصادي چيز ديگر است ! شنيدم يك كارشناس اقتصادي گفته بود كه تعطيلي شنبه ها از نظر اقتصادي ميلياردها دلار منفعت براي كشور دارد ! ...
ناشناس۳۶۰۶۲۸۷۲۳:۱۵:۴۷ ۱۴۰۳/۶/۲۶
برای خودش و دور و بری هاش منفعت داره، برای مردم فرقی نمیکنه چیزی به ملت نمیرسه، پس بذار لاقل فرهنگمون حفظ بشه
خوانساری۳۶۰۶۱۲۵۱۷:۰۹:۱۵ ۱۴۰۳/۶/۲۶
اصلا بهتره روزهای پنجشنبه و جمعه روز کاری و شنبه و یکشنبه مثل همه کشور ها چه مسلمان و چه غیر مسلمان تعطیل باشد
ناشناس۳۶۰۶۲۴۷۲۱:۰۶:۲۳ ۱۴۰۳/۶/۲۶
اصلا تعطیلی روزها ربطی به شرع ندارد. حتی برای روز جمعه هم‌در سوره جمعه فرموده که فقط موقع نماز کسب و کار را تعطیل کنید نه لزوما تمام روز را و فرموده بعد از نماز برید دنبال فضل خدا.
ناشناس۳۶۰۶۳۱۶۰۰:۵۲:۴۸ ۱۴۰۳/۶/۲۷
پنجشنبه ها تعطیل بشه خیلی بهتره چون هم واسه فرهنگ ایرانی و مسلمان نگه داشتن خوبه هم واسه سازمان ها و ادارات هم واسه کسب و کارها خوبه هم واسه جامعه بهتره پنجشنبه قطعی تصویب کنید تعطیل بشه خیلی بهتره ممنون
رضا۳۶۰۶۴۵۲۱۰:۰۸:۵۵ ۱۴۰۳/۶/۲۷
مغایر با شرع ؟؟دمتون گرم بابا یکم مو شکافی کنید آدم بفهمه به کجای شرع برمیخوره .
مهندس جوادشهلایی۳۶۰۶۶۷۸۱۴:۱۱:۵۶ ۱۴۰۳/۶/۲۷
با سلام.ببخشید آقای نماینده سازمان امور مالیاتی الان چهل و چهار سال است پنجشنبه ها تعطیل است وجز دستگاههای ضروری نبوده چگونه فکر میکنید و این صحبت ها رو میکنید؟اکنون اکثر خدمات سازمان مالیاتی از طریق الکترونیکی نیز قابل پیگیری است.اگر سازمان مالیاتی مستثنی شود ظلم بزرگی در حق کارکنان این سازمان است

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. برخی از شهرها، به شهر اتباع تبدیل شده؛ «برخی بی‌علاقه نیستند اتباع را جایگزین نخبگان کنند»  

  2. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  3. پرخاش با چشمان بسته!

  4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  5. وقاحت غربی!

  6. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  8. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  9.  سوغات مسافران بی‌فرهنگ برای جنگل‌های هیرکانی/ فقط آشغال!

  10. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  11. مصاحبه پزشکیان به زبان کردی

  12. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  13. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  14. انتقاد میرسلیم از عملکرد زاکانی و شورای شهر تهران/ توضیح وزیر علوم درباره بازگشت اساتید اخراجی به دانشگاه‌ها

  15. هشدار حسین شریعتمداری درباره انتصاب افراد زاویه دار

  16. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ایران نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد روسیه بگذارد/ پلیس باید به وظایف اصلی خود بپردازد

  18. زنگِ زور!

  19. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  20. هنوز وقتش نرسیده؟!

  21. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  22. بررسی پرونده «بانک آینده» در شورای‌ هماهنگی اقتصادی سران قوا

  23. مساله ای به نام کارشناسان رسمی

  24. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  25. امام جمعه موقت تهران: آبروی هم را نبریم و برای هم پرونده درست نکنیم  

آخرین عناوین