لاوروف: صحبت در مورد «دکمه قرمز هسته‌ای» نامناسب است

  4030702015

سرگئی لاوروف در سخنانی بار دیگر تاکید کرد که روسیه تمایلی به آغاز جنگ هسته‌ای ندارد و این را «نامناسب» می‌داند که هشدارهای این کشور در مورد تشدید درگیری در اوکراین به‌عنوان قصد استفاده از سلاح اتمی نشان داده شود.

لاوروف: صحبت در مورد «دکمه قرمز هسته‌ای» نامناسب است

به گزارش ایسنا، ترس از تشدید تنش بین روسیه و ناتو در هفته‌های اخیر تشدید شده است و این در حالیست که کشورهای غربی بحث‌ها را در مورد اجازه دادن به اوکراین برای انجام حملات موشکی در عمق خاک روسیه افزایش داده‌اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در اوایل ماه جاری هشدار داد که چنین مجوزی به کی‌یف به‌عنوان دخالت مستقیم غرب در درگیری تلقی می‌شود و با واکنش مناسب مواجه خواهد شد. برخی سخنان او را به این معنا تلقی کردند که مسکو آماده استقرار تسلیحات هسته‌ای است.

در جریان مصاحبه با اسکای نیوز عربی که بخش‌های جدیدی از آن به‌تازگی منتشر شده، از لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پرسیده شد که آیا چنین مطلبی صحت دارد یا خیر. این وزیر روسی هم در پاسخ گفت گرچه روسیه واقعا «سلاح‌هایی دارد که عواقب جدی برای متولیان رژیم اوکراین دارد» - یعنی ایالات متحده و متحدان غربی آن - اما مسکو تمایلی به استفاده از آنها ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: «ما در مورد خطوط قرمز صحبت می‌کنیم و روی این واقعیت حساب می‌کنیم که ارزیابی‌ها و اظهارات ما توسط افراد باهوش و تصمیم‌گیرنده شنیده می‌شود. ادعا کردن اینکه اگر فردا کسی خواسته ما را انجام ندهد، ما "دکمه قرمز هسته‌ای" را فشار می‌دهیم، نامناسب است. معتقدم که تصمیم‌گیرندگان غربی این را درک می‌کنند، زیرا هیچکس خواهان جنگ هسته‌ای نیست.»

لاوروف تاکید کرد که مسکو همچنین خواستار تشدید درگیری اوکراین نیست که غرب را به‌عنوان یک شرکت‌کننده مستقیم به داخل بکشاند، اما تکرار کرد که اگر به کی‌یف اجازه داده شود از تسلیحات دوربرد در اعماق روسیه استفاده کند، این امر ناگزیر خواهد بود.

او تصریح کرد: «این یک جنگ مستقیم ناتو علیه روسیه خواهد بود... ناتو در حال حاضر جنگی را علیه روسیه به راه انداخته است، اما این یک جنگ ترکیبی از طریق اوکراینی‌هاست. اگر ما در مورد تسلیحات موشکی دوربرد صحبت می‌کنیم، برای همه روشن است که خود اوکراینی‌ها نمی‌توانند از آنها استفاده کنند. کارهایی مانند هدایت به سمت هدف، جمع‌آوری داده‌ها از ماهواره‌ها و تعیین برنامه پروازی تنها توسط متخصصان کشورهای تولیدکننده همان سلاح‌های خاص قابل انجام است.»

لاوروف در ادامه، مقامات غربی را که به طور جدی در حال بررسی اجازه دادن به اوکراین برای انجام حملات کورکورانه و بی‌رویه به روسیه هستند، متهم کرد که «ذهنیت کودکی» را دارند که با کبریت بازی می‌کند.

در حالی که هنوز محدودیت‌هایی در مورد استفاده اوکراین از برخی سیستم‌های تسلیحاتی دوربرد غربی وجود دارد، کی‌یف پیش از این بارها از آنها برای هدف قرار دادن عمدتا غیرنظامیان در شبه‌جزیره کریمه و دونباس استفاده کرده است.

با این حال، در ماه گذشته، ایالات متحده و بریتانیا پیشنهاد کردند که ممکن است اجازه دهند از این سلاح‌ها برای حمله به اهداف عمیق‌تر در قلمرو به رسمیت شناخته شده روسیه استفاده شود. پارلمان اروپا هم طی روزهای گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از اتحادیه اروپا می‌خواهد به اوکراین اجازه دهد تا با تسلیحات غربی به عمق قلمروی روسیه حمله کند.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. فرامتن نگران‌کننده اولین نشست خبری رئیس‌جمهور

  2. متولی و حرمت امامزاده!

  3. کشوری که درس عبرت شد!

  4. FATF را به مناقشه داخلی تبدیل نکنید!

  5. داماد پزشکیان دستیار اجرایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور شد

  6. اختراع قرن: دانشمندان توانستند در وسط بیابان با انرژی از فضا، از هیچ آب تولید کنند

  7. آقای پزشکیان! آمریکایی ها نمی خواهند با ما برادر باشند

  8. تعطیلی پنج‌شنبه به‌جای شنبه؛ برای ابهامات هم پاسخی هست؟!

  9. با قیمت بنزین چه باید کرد؟!

  10. بلاگرهای مروج بی‌عفتی بازداشت شدند

  11. تامین اجتماعی و حقوق بازنشستگانی که تامین نمی شود !

  12. چرا لیبرالها با شریعتی دشمنی می‌کنند؟

  13. سیاست شادکامی و اتفاقات شهریور ۱۴۰۱

  14. پزشکیان و چالش انتصاب مدیران میانی/ نگاه متفاوت جلیلی به دولت پزشکیان/ نظر کیهان درباره فیلترینگ

  15. نان گران شد اما مشکلات نانوایی‌های متخلف برطرف نشد!

  16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: گران‌کردن بنزین راه‌حل مناسبی برای کاهش مصرف نیست/ اروپا باید قدرت ایران را به رسمیت بشناسد

  17. عددسازی چرا؟ 

  18. عکسی از بی‌احترامی مقام طالبان در کنفرانس وحدت در تهران

  19. هنوز وقتش نرسیده؟!

  20. اولین نشست خبری رئیس جمهور/ پزشکیان: تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم/ زندگی مردم نباید به مشکل بخورد

  21. تغییر نظر مجلس درباره تعطیلات/ چرا تعطیلی شنبه اولویت دارد؟

  22. درخواست مهم احمد توکلی از رئیس جمهور با موضوع تأثیر قطعی معدل در پذیرش داوطلبان

  23. شمارش معکوس آغاز شد!

  24. آمادگی اصلاح مصوبه کنکور/ به دوران قبل از مصوبه برنمی‌گردیم

  25. جنگ برده را نبازیم

آخرین عناوین