FATF به سرنوشت برجام دچار نشود!

سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،   4030715115 ۱۶ نظر، ۲ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
FATF به سرنوشت برجام دچار نشود!

گویا دولت چهاردهم عزم خود را برای برجسته‌کردن مسئله FATF و تعیین تکلیف لوایح پالرمو و سی‌.‌اف‌.تی جزم کرده و تقریباً هفته‌ای نیست که صدایی از درون دولت برای لزوم به سرانجام رساندن این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در واقع تصویب آن بلند نشود. دولتی‌ها اعتقاد دارند که بخشی از محدودیت‌های اقتصاد ایران ریشه در قرارگرفتن در لیست قرمز FATF داشته و باید برای بازکردن غل و زنجیرهای اقتصاد ایران اقداماتی عاجل صورت گیرد.

دولتی‌ها و علی‌الخصوص وزیر اقتصاد بارها بر این مسئله تاکید کرده‌اند که عدم‌ تصویب لوایح مربوط به اقدام گروه ویژه مالی، راه را برای تبادلات اقتصادی ایران با دیگر کشورها مسدود کرده و بدین ترتیب ضرر زیادی به اقتصاد ایران وارد شده است. از این رو یکی از کارویژه‌های اصلی دولت چهاردهم از زمان آغاز به کار خود، در دستور قراردادن لوایح پالرمو و سی‌‌.اف.‌تی در مجمع تشخیص بود که چند سالی است با بررسی‌های صورت‌گرفته در این نهاد مسکوت گذاشته شده و پس از بررسی در کمیسیون‌های مربوطه و حتی مخالفت‌های ضمنی تعداد قابل‌توجهی از اعضایش، نظر آن به‌صورت رسمی بیان نشده.

از همین رو و با توجه به عدم اعلام نظر قطعی مجمع، دولت و در راس آن عبدالناصر همتی تکاپوهای بسیاری را برای به سرانجام‌رساندن مسئله FATF به خرج داده و سعی دارند بزرگنمایی بسیاری پیرامون آن انجام دهند. وزیر اقتصاد در حالی طی جدیدترین اظهارات خود از لزوم عادی‌سازی پرونده ایران در گروه ویژه اقدام مالی و محدودیت‌های کنونی به‌عنوان یکی از اضلاع تاثیرگذار تحریم‌ها سخن گفته که همسان‌سازی عجیبی را بین موضوع FATF و تحریم‌ها ایجاد و سعی کرده نقش این دو عامل را در شرایط اقتصادی یکسان قلمداد کند. در صورتی که پرواضح است این گزاره چیزی جز بزرگنمایی پیرامون مسئله‌ای نیست که مسکوت‌گذاشتنش در مجمع تشخیص، تابعی از کلان‌مسئله‌ای به‌نام تحریم است.

تحریم باعث‌شده که عمده تبادلات اقتصادی ایران برای مصون‌ماندن از تبعات تحریمی در بستری شفاف صورت نگیرد و این شرایطی تحمیلی است که ایران در رقم‌خوردنش دخیل نبوده و رویکرد مبتنی بر تروریسم اقتصادی غرب، علت اصلی آن بوده. تصویب پالرمو و سی‌.اف.تی و تن‌دادن به الزامات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در شرایط کنونی یعنی نورتاباندن به تبادلات و تراکنش‌هایی که برای فرار از تحریم‌های هدفمند در بستری غیرشفاف و غیرقابل رصد صورت می‌گیرد و این یعنی خودتحریمی که فرجام آن چیزی جز تسلیم مقابل آمریکا و تن‌دادن به مطالبات زیاده‌خواهانه‌ او نیست. با توجه به احاطه ایالات‌متحده بر نهادهای بین‌المللی و کنوانسیون‌های مختلف، پالرمو، سی‌.اف.تی و اجرای الزمات FATF می‌تواند شریان‌های حیاتی اقتصاد ایران را مسدود کرده و تنگناهای بیشتری را موجب شود.

باید به مسئله FATF با عینک امنیتی نگریست و صرف اقتصادی تلقی‌کردن آن خطایی است که هزینه‌های گزافی را برای کشور به‌دنبال خواهد داشت. نباید همچون برجام که با توجه به فضای جامعه و میل عمومی به تصویبش در آن برهه ابعادش به‌درستی واکاوی نشد، موضوع FATF هم به آن شرایط دچار شده و با  بزرگنمایی پیرامون گره‌گشایی آن از مصائب اقتصادی کشور، ایران با شرایط مخاطره‌آمیزی مواجه شود. حرکت اشتباه در این مسیر یعنی بازی خطرناک با امنیت‌ملی.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۲۵۸۴۹۱۳:۴۸:۵۲ ۱۴۰۳/۷/۱۷
همین طرز فکر افرادی مثل آقای مهرداد است که ملت را به روز سیاه نشانده است . اصلا چرا بر خلاف حدود 180 کشور جهان ،ما باید تحریم باشیم که بخواهیم محدودیت های مضاعف را به جان بخریم.
ناشناس۳۶۲۵۹۲۳۱۴:۳۶:۱۷ ۱۴۰۳/۷/۱۷
هیلاری کلینتون: تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۳۶۲۵۹۵۱۱۵:۱۵:۴۱ ۱۴۰۳/۷/۱۷
همتی رو آوردن برای سئوال در مورد سهام عدالت ، اومده بجای پاسخ دادن داره طلبکاری میکنه
امیر حسین سلطان/تهران۳۶۲۵۹۳۳۱۴:۴۹:۴۵ ۱۴۰۳/۷/۱۷
به شوخی گرفتن علم اقتصاد و اقتصاددانان و اهالی اقتصاد را نادیده گرفتن معلوم نیست چه هزینه گرانبهایی را برای اقتصاد ایران و زندگی و معیشت مردم رقم خواهد زد؟! یک بار هم بگذارید وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت چهاردهم که قطعا از بنده و امثال بنده و همچنین نویسنده گرامی این مطلب در امر اقتصاد به مراتب صائب نظرتر هستند پیشرو باشند و ما هم پشت سر ایشان و صاحبنظران ذیحق حرکت نمایبم. به خدا آسمان به زمین نمی آید! والله اعلم
ناشناس۳۶۲۵۹۵۰۱۵:۱۲:۱۴ ۱۴۰۳/۷/۱۷
اینهم‌مثل‌آمارهای‌فریدونیه ازمنابع‌درست‌وحسابی‌اسم‌ ۱۸۰کشوررولطفاً‌نام‌ببرببینیم
ناشناس۳۶۲۵۸۵۴۱۳:۵۴:۳۸ ۱۴۰۳/۷/۱۷
چطور واقعا هنوز متوجه نشدید چطور با القای الفاظی ساده لوحانه به مسعولین ما نظیر آنکه با یک بمب بر سر شما ارتباطات شما را پودر میکنند ما را به سمت سناریوی از پیش تعیین شده برجام 1 سوق دادند و در همان ابتدا سناریو خیمه شب بازی غرب با ارسال صوری گروه های بازرگانی و اقتصادی مسئولان را مجاب به پذیرش توافقی کردند و تمام تاسیسات را بتون ریزی و دانشمندان ما را پراکنده کردند و سانتریفیوژها را اوراق ...توافقی ساده لوحانه با سناریوی از پیش تعیین شده که حتی غرب اینقدر امتیازدهی را درخواب نمی‌دید ... رییس جمهور بعدی امریکا هم آن را پاره کرد و دور انداخت ...کی ما میخواهیم بیدار شویم ...دنیا دنیای زور است قدرت بگیرید متعارف و نامتعارف بمنظور بازدارندگی و جلوگیری از طمع ورزی و زورگویی و بعدش مذاکره مانعی نخواهد داشت اما پیش از آن ساده لوحی است و تکرار آزموده ها ...نکنید اشتباه است یعنی ما اینقدر باید ساده باشیم ...که منافع و مصالح قدرت گیری کشور را فدا کنیم .. :اگر کسی یک بار مرا فریب داد، شرم بر او باد! اما اگر دوباره مرا فریب داد شرم بر من باد!
ناشناس۳۶۲۵۹۶۴۱۵:۳۳:۳۹ ۱۴۰۳/۷/۱۷
دوست عزیز توسعه اقتصادی با توسعه سیاسی شکل میگیره نه با چیز دیگه
ناشناس۳۶۲۵۸۵۸۱۳:۵۶:۳۳ ۱۴۰۳/۷/۱۷
اگر یا ساده لوحان که انشالله یا ساده لوحی باشد نه سناریوی دیگر ،اگر در قبال وعده سر خرمن مانع قدرت گیری اتمی ایران نشده بودند امروز اسراییل جرات تهدید نداشت جالب آنکه باز هم به اشتباه خود اعتراف نکرده و طلبکارند
ناشناس۳۶۲۵۸۶۳۱۴:۰۲:۳۵ ۱۴۰۳/۷/۱۷
وقتی اصرار دولت طبق دستور غربیها رو برای تصویب اینها رو میبینیم ، بهتر متوجه میشیم که غربیها پشت اف آی تی اف احتمالا برنامه هایی برای ایران دارند .
ناشناس۳۶۲۵۸۶۵۱۴:۰۵:۰۷ ۱۴۰۳/۷/۱۷
سردار سلیمانی شهید شد چون اون دولت میخواست به برجام لطمه نخوره . سید حسن شهید شد چون این دولت میخواست با امریکا مذاکره کنه .
ناشناس۳۶۲۵۸۶۷۱۴:۰۵:۴۷ ۱۴۰۳/۷/۱۷
ترا به خدا با FATF مخالفت نکنید و بگذارید پزشکیان کارش را بکند کمر مردم زیر فشار اقتصادی شکسته شد.
ناشناس۳۶۲۵۹۴۶۱۵:۰۵:۴۶ ۱۴۰۳/۷/۱۷
با پیوستن به FATF راههای دور زدن تحریمها لو می رود و اوضاع اقتصادی بدتر می شود تا وقتی تحریمها لغو نشدند پیوستن به FATF به صلاح کشور نیست.
ناشناس۳۶۲۵۸۸۵۱۴:۱۵:۴۹ ۱۴۰۳/۷/۱۷
تمام دنیا این معاهده را قبول دارند نمی دانم چرا حکومت ما همیشه بر خلاف دنیا حرکت می کند. اگر پول ما با ارزش بود باز توجیه داشت. اما بی ارزش ترین پول دنیا رو با بالاترین تورم دنیا داریم
ناشناس۳۶۲۵۹۱۴۱۴:۳۰:۴۸ ۱۴۰۳/۷/۱۷
آقای همتی از برجام عبرت نمی گیرد و باز می خواهد آب در هاون بکوبد شما تمام مفاد fatf و ... را هم که اجرا کنید باز غربی ها با بهانه هایی تعهدات خود را عمل نمی کنند
ناشناس۳۶۲۵۹۱۷۱۴:۳۲:۴۳ ۱۴۰۳/۷/۱۷
FATF وقتی تحریم هستیم هیچ ارزشی نداره اطلاعات مالی کشورو برای تحریم بیشتر در اختیار غربی ها قرار میده
ناشناس۳۶۲۵۹۵۶۱۵:۱۹:۱۱ ۱۴۰۳/۷/۱۷
شفافیت مالی فساد را به میزان قابل توجهی کم می کند. من باوری به صداقت مخالفان FATF ندارم چرا که اگر شفافیت را در روابط مالی بین المللی قبول ندارند به سادگی می شد این شفافیت را در داخل کشور رعایت کنند. ما تنها کشور تحریم دنیا نیستیم، روسیه تحریم است اما FATF را رعایت می کند.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. دست یابی سپاه به فناوری های جدید و اعلام نشده برای پاسخ به اسراییل

  2. مقایسه قدرت نظامی ایران با رژیم صهیونیستی

  3. بازنگری در دکترین نظامی ایران؟

  4. اصلاح قانون برای نجات ظریف؟!

  5. ۲ پیام شگفتانه بزرگ ایران

  6. ادعای دوباره امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی

  7. این بزک کرده‌ها! ...

  8. میراث رئیسی برای تقابل امروز ما با اسرائیل 

  9. قدرتمندین سلاح ما در برابر اسرائیل

  10. حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی + فیلم/ سپاه پاسداران: قلب اراضی اشغالی را هدف گرفتیم

  11. زبان فارسی،ذهن عبری!

  12. خبر مهم وزیر کشور از اخراج مهاجران غیرقانونی /تمام منابع و یارانه‌های کشور صرف اتباع می‌شود

  13. سهم هر ایرانی در موشک‌باران اسرائیل ۴۴ هزار تومان!

  14. آنچه اسرائیل درباره خود نمی گوید!

  15. اسرائیل در موقعیت ارّه !

  16. مستندات قانونی پاسخ موشکی ایران به تجاوز اسرائیل

  17. چشم دیدن ایرانی قوی را ندارند !

  18. پاسخ عراقچی به سوال خبرنگار که در شرایط جنگی نترسیدید به لبنان بیایید؟

  19. نتانیاهو: هدف بزرگترین حمله قرار گرفتیم، پاسخ خواهیم داد

  20. روایت عراقچی از حضور در قطر و خداقوت به تیزپروازان ارتش

  21. ستیز با فرهنگ شهادت؟!

  22. سالگرد طوفانی که اسراییل را در نوردید

  23. «نشان فتح» بر سینه سردار

  24. واکنش آمریکا به حمله موشکی ایران به اسرائیل

  25. FATF به سرنوشت برجام دچار نشود!

آخرین عناوین