دلیل عدم اجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از نظر رئیس‌جمهور

  4030716094

رئیس جمهور در جلسه شورای‌ عالی آموزش و پرورش پس از استماع نقطه نظرات اعضا، به تشریح دیدگاه‌های خود درباره راهکارهای اصلاح و ارتقای نظام آموزشی و ضرورت و چگونگی اجرای عدالت آموزشی در کشور پرداخت.

دلیل عدم اجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از نظر رئیس‌جمهور

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان پیش از ظهر امروز - دوشنبه - در اولین جلسه «شورای‌عالی آموزش و پرورش» در دولت چهاردهم، با بیان اینکه عمیقا معتقدم اگر نظام تعلیم و تربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد، تصریح کرد: متاسفانه آموزش و پرورش تاکنون آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و اقدامات انجام شده در زمینه تامین نیازمندی‌ها و ارتقای کمی و کیفی آن نیز، علاوه بر ناکافی بودن، عمدتا متوجه بخش سخت‌افزاری بوده و بخش نرم‌افزاری، نیروی انسانی، محتوا و روش‌های آموزشی به شدت مورد غفلت قرار گرفته است.

رئیس جمهور تلاش‌هایی را که امروز برای اصلاح برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی با روش‌های سخت‌افزاری صورت می‌گیرد، نتیجه همین غفلت برشمرد و افزود: گام اول در جبران این غفلت اصلاح و ارتقای زیرساخت‌های آموزشی کشور به خصوص در روش‌های آموزشی است. مسائلی نظیر کمبود مدارس از جمله مشکلاتی است که با هم‌افزایی ظرفیت‌های مردمی و اصلاح روابط بین‌بخشی در بخش‌های دولتی و حاکمیتی راحت‌تر می‌توان آنها را رفع کرد، اما مسئله اصلی اصلاح و ارتقای روش‌های تعلیم و تربیت است.

پزشکیان با تاکید بر ضرورت تهیه یک گزارش دقیق از وضعیت فعلی آموزش و پرورش در همه ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، به تشریح نمونه‌هایی از روش‌های به‌روز و موثر آموزشی در دنیا پرداخت و اظهار کرد: صرف ایستادن معلم پای تخته و درس دادن به دانش‌آموزان، روشی است که امروز دیگر جوابگو نیست و باید با بکارگیری روش‌هایی که دانش‌آموزان را در فرآیند فراگیری دخیل می‌کند، علاوه بر آموزش دانش، مهارت‌های کارگروهی، احساس مسئولیت و حل مسئله، تهیه و ارائه گزارش، غلبه بر موانع و مشکلات، سازمان دادن ظرفیت‌های گروه برای حل مسئله و رقابت در فراگیری و ارائه آموزش‌ها را نیز به دانش‌آموزان یاد داد.

رئیس جمهور همچنین بر ضرورت و اهمیت بکارگیری دستاوردهای نوین ارتباطی و آموزشی، از تجهیزات آموزشی و ارتباطی گرفته تا هوش مصنوعی در ارتقای محتوا و روش‌های آموزشی تاکید کرد و گفت: اینکه صرفا و البته مدام، نوجوانان و جوانان را از دست گرفتن گوشی تلفن همراه و نظایر آن منع کنیم، قطعا رافع مشکل نیست و باید با روش‌های ایجابی، بخش تکمیلی آموزش در مدارس را در همین ابزارهای نوین ارتباطی طراحی و اجرا کنیم تا دانش‌آموز و حتی دانشجو، بخش آموزش در خارج از مدرسه را نیز به این شکل انجام دهد.

پزشکیان با بیان اینکه بکارگیری ابزارهای نوین ارتباطی و آموزشی می‌تواند به اجرای عدالت آموزشی در سراسر کشور کمک کند، دلیل عدم اجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را فقدان مکانیسم آموزش متناسب با اهداف این سند دانست و خاطرنشان کرد: باید روش اجرای بخش‌های مختلف این سند با کمک کارشناسان به شکل دقیق تدوین و در میان دستگاه‌های مختلف مسئول اجرای تکالیف این سند، همدلی و هم‌افزایی ایجاد شود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه امروز نظام آموزشی کشور نخبه پرورش می‌دهد، اما این جوانان نخبه انگیزه و علاقه‌ای برای ماندن در کشور و ساختن ایران ندارند و البته بستر مناسبی نیز برای حفظ آنها وجود ندارد، گفت: بخش قابل توجهی از این مسئله ناشی از نوع رفتار ما در ساختار اداره کشور است؛ فرزندان ایران آنچه را از ما می‌بینند می‌آموزند، نه آنچه می‌شنوند. باید به شکل جدی به این مسئله توجه کنیم و آن را اساس اقدامات خود برای اصلاح نظام تربیتی و آموزشی کشور قرار دهیم تا بتوانیم نسلی تربیت کنیم که احساسش این باشد که این مملکت مال آنهاست و خودشان باید آن را آباد کنند.

ضرورت توجه جدی به مراکز تربیت معلم برای ارتقای توانمندی‌های معلمان، ایفای نقش هماهنگ کننده و کمک به اصلاح روابط بین بخشی برای اصلاح و ارتقای نظام آموزشی از سوی شورای‌عالی آموزش و پرورش و ضرورت رسیدن به یک نگاه و تعریف مشترک درباره چگونگی ارتقای بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تعلیم و تربیت در این شورا و تسری آن به دستگاه‌های مسئول از دیگر نکات مطرح شده از سوی رئیس جمهور در این جلسه بود.

در ابتدای جلسه نیز پس از ارائه گزارش وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای‌عالی آموزش و پرورش به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره راهکارهای اجرای سند تحول و نیز اصلاح و ارتقای کمی و کیفی نظام آموزشی کشور پرداختند.

اجرای عدالت آموزشی به‌عنوان اصلی‌ترین گام در اقامه عدالت در کشور، ضرورت توجه جدی به ارتقا و به‌روز کردن آموزش در مراکز تربیت معلم، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نگاه به صرف منابع در آموزش و پرورش به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت، ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌ها و ابزارهای نوین در ارتقای آموزش، توجه به سطوح موثر اجتماعی و خارج از حیطه اختیار و عمل وزارت آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت به خصوص با فراگیر شدن ابزارهای نوین ارتباطی و تصمیم‌گیری قاطع برای رفع کسری بودجه همیشگی آموزش و پرورش از جمله مباحث مطرح شده از سوی اعضای شورای‌عالی آموزش و پرورش در این جلسه بود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جابجایی مرزهای وقاحت!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  13. درد بیمار و ناز طبیبان !

  14. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  16. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  17. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  18. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  19. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  20. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  21. یارانه‌ها واریز شد

  22.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  23. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  24. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  25. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  4. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  5. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  6. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  7. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  8. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  9. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  10. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  11. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  12. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  13. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  14. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

  15. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

  16. گستاخ؛ اما کوچک و آسیب پذیر !

  17. اتحادیه اروپا کشتیرانی ایران را تحریم کرد

  18. حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت توسط لاهه صادر شد

  19. مرکز «بازی‌ جنگ سپاه» افتتاح شد

  20. انتقال پایتخت وارد مرحله جدیدی شد

  21. یهودیت در نظر بنیانگذار روانکاوی

  22. واکنش صداوسیما به موضوع سانسور یک دیدار پزشکیان

  23. نماینده مجلس: اهداف فیلترینگ محقق نشد/ سود سرشار در جیب مافیای فیلترشکن‌

  24. سران سه‌قوه در خصوص لزوم رفع مسدودسازی اتفاق نظر دارند

  25. شمخانی: آمریکایی‌ها کشور ما را عقب نگه داشتند و باید خسارت بدهند

آخرین عناوین