پهپادهای ناشناسی که برای پنتاگون معما شده اند

  4030723131 ۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

 مقام‌های آمریکایی با وجود گذشت ماه‌ها هنوز نمی‌دانند چه طرفی و با چه هدفی پشت پهپادهای ناشناسی قرار دارد که بدون هیچ مانعی بر فراز سایت‌های حساس این کشور پرواز کرده‌اند.

پهپادهای ناشناسی که برای پنتاگون معما شده اند

به گزارش ایسنا، پرواز مکرر چندین شیء پرنده ناشناس بر فراز پایگاه نیروی هوایی «لَنگلی» در خط ساحلی ایالت ویرجینیا در ایالات متحده، ژنرال «مارک کلی» فرمانده ارشد این پایگاه که میزبان پیشرفته‌ترین جنگنده آمریکایی یعنی «اف-۲۲ رپتور» است و همچنین افسران و مقامات این کشور را حیرت‌زده کرده است.

وال استریت ژورنال نوشته است: برای چندین شب، پرسنل نظامی حاضر در پایگاه از نقض مرموز حریم هوایی محدود شده در مکانی که یکی از بزرگ‌ترین مراکز امنیت ملی در ایالات متحده را دارد، خبر داده‌اند. نمایش این پهپادها معمولاً ۴۵ دقیقه تا یک ساعت پس از غروب خورشید شروع می‌شود.
مقامات نمی‌دانند که این هواپیماهای بدون سرنشین که تعداد آن‌ها بیش از ۱۰ فروند است، متعلق به یک نیروی متخاصم است یا افرادی باهوش که این کار را برای سرگرمی انجام می‌دهند. برخی مظنون هستند که روسیه یا چین آن‌ها را برای آزمودن واکنش نیروهای آمریکایی به پرواز درآورده‌اند.

قوانین فدرال مانع از آن می‌شود که ارتش هواپیماهای بدون سرنشین را در نزدیکی پایگاه‌های نظامی در ایالات متحده هدف قرار دهند و سرنگون کنند، مگر اینکه آن‌ها تهدیدی قریب‌الوقوع باشند. از این‌رو، ارتش ایالات متحده برای رهیگری پهپادها با چالش روبرو است.

معمای پهپادها

گزارش‌های مربوط به این پهپادها که اولین بار در دسامبر گذشته ظاهر شدند به کاخ سفید و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا رسید که جلساتی را به مدت ۲ هفته برای بررسی آن تشکیل داد. مقامات از آژانس‌های مختلف، از جمله وزارت دفاع، اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) و دفتر یوفو پنتاگون به کارشناسان خارجی پیوستند تا توضیحات احتمالی و همچنین ایده‌هایی را درباره نحوه واکنش ارائه کنند.

هجوم پهپادها به یک حریم هوایی محدود شده قبلاً هم مقامات امنیت ملی را نگران کرده بود. ۲ ماه قبل از آن، در اکتبر ۲۰۲۳ چند هواپیمای بدون سرنشین بر فراز یک سایت دولتی که برای آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌شد، پرواز کردند.

سایت امنیت هسته‌ای نوادا متعلق به وزارت انرژی در خارج از لاس وگاس چهار هواپیمای بدون سرنشین را طی سه روز شناسایی کرد و کارمندان، پنجمی را نیز مشاهده کردند.

مقامات آمریکایی گفتند که نمی‌دانند چه کسی یا به چه دلیلی هواپیماهای بدون سرنشین را در نوادا، اداره می‌کرد. چنین تهاجمی هرگز پیش از آن گزارش نشده بود.

به نوشته وال استریت ژورنال، طی ۱۷ روز، این پهپادها هنگام غروب مشاهده شدند، پرواز کردند و برگشتند.

ژنرال مارک کلی گفت که برخی از آن‌ها نورهای کوچکی می‌تابانند که آن‌ها را شبیه صور فلکی در حال حرکت در آسمان شب یا یک فیلم علمی تخیلی می‌کرد. ردیابی آن‌ها نیز تقریبا غیرممکن بود و هر شب با وجود منابع فراوانی که برای دستگیری آن‌ها استفاده می‌شد، ناپدید می‌شدند.

در جستجوی سرنخ

ژنرال «گلن وان هِرک» رئیس فرماندهی شمال ایالات متحده و فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی گفت که هواپیماهای بدون سرنشین برای سال‌ها در حال پرواز در اطراف تاسیسات دفاعی دیده می‌شوند اما به گفته او، پرواز شبانه آن‌ها بر فراز لَنگلی به صورت دسته جمعی، شبیه هیچ حمله قبلی دیگری نیست.

وان هرک، که رهبری پاسخ نظامی به بالون جاسوسی چین در سال گذشته را بر عهده داشت، به جت‌های جنگنده‌ و سایر هواپیماها دستور داد که به اندازه کافی نزدیک پرواز کنند تا سرنخ‌هایی از پهپادها به دست آورند. او توصیه کرد که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا فهرست کاملی از شنود الکترونیکی و جاسوسی را برای کسب اطلاعات بیشتر مجاز کند، هرچند پنتاگون در کارهایی که می‌تواند در خاک ایالات متحده انجام دهد، محدود است.

افسران به مدت ۲ شب از ۶ دسامبر، پهپادها را با ماشین گشتی و پیاده تعقیب می‌کردند و رؤیت‌های لحظه‌ای همراه با اطلاعاتی از لنگلی را از طریق رادیوهای پلیس مخابره می‌کردند. سه پهپاد ظاهرا در نقطه‌ای فرود آمدند اما قبل از اینکه افسران بتوانند به آن‌ها برسند به آسمان بازگشتند.

به گفته ژنرال کلی که اکنون بازنشسته شده است، پنتاگون نیز عاجز شده بود.

سرگرمی؟

با توجه به پیچیدگی عملیات، مقامات آمریکایی باور نمی‌کردند که افرادی برای سرگرمی هواپیماهای بدون سرنشین را به پرواز درمی‌آورند. پهپادها در یک الگو پرواز می‌کردند: یک یا ۲ پهپاد با بال ثابت در ارتفاع بیش از ۱۰۰ فوت در هوا و کوادکوپترهای کوچکتر، به اندازه پهپادهای تجاری ۲۰ پوندی، اغلب در پایین و با سرعت کمتری پرواز می‌کردند.

آن‌ها حدود ساعت ۱۸ (۶ بعد از ظهر) برای عبور از پایگاه از شمال می‌آمدند که در شبه جزیره‌ای در دهانه خلیج چِساپیک (Chesapeake) قرار دارد و به سمت جنوب، فراتر از دسترس رادار ادامه می‌یابد. آن‌ها این الگو را معمولاً تا نیمه شب تکرار می‌کردند و سپس ناپدید می‌شدند.

تحلیلگران دریافتند که کوادکوپترهای کوچکتر از باند فرکانس معمول موجود برای پهپادهای تجاری استفاده نمی‌کنند. شواهدی دیگر که نشان می‌دهد اپراتورهای این هواپیماها تنها برای سرگرمی این کار را انجام نداده‌اند.

در پی این تحولات، مقام‌های پایگاه لنگلی ماموریت‌های آموزشی شبانه را لغو کردند و به‌دلیل نگرانی از مواجهه با حمله پهپادی، جنگنده‌های اف-۲۲ را به پایگاهی دیگر منتقل کردند.

در ۲۳ دسامبر، هواپیماهای بدون سرنشین آخرین پرواز خود را انجام دادند.

مقامات آمریکایی هنوز به‌طور دقیق و قطعی مشخص نکرده‌اند که چه کسی و چرا هواپیماهای بدون سرنشین را بر فراز پایگاه لنگلی به پرواز درآورده است.

مقامات به تازگی تأیید کردند که تعداد بیشتری از پهپادهای ناشناس در ماه‌های اخیر در نزدیکی پایگاه هوایی ادواردز در شمال لس‌آنجلس نیز مشاهده شده است.

دیدگاه کاربران


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. FATF به سرنوشت برجام دچار نشود!

  2. بازنگری در دکترین نظامی ایران؟

  3. هدف این است: طرد۲ میلیون از اتباع بیگانه تا پایان سال

  4. نتانیاهو، معمار شکست های پی در پی 

  5. گرانی را فراموش کنید؛ فقط فیلترینگ !

  6. زبان فارسی،ذهن عبری!

  7. قدرتمندین سلاح ما در برابر اسرائیل

  8. موساد برای آتش‌بس در لبنان شرط گذاشت

  9. چرا آمریکا این دفاع ضدموشکی را به اسراییل داد

  10. چرا بایدن از ماجراجویی صهیونیست‌ها علیه ایران نگران است؟!

  11. یک پرسش ساده از وزیر محترم بهداشت

  12. نکته ای قابل‌تامل درباره اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران

  13. صحبت های جنجالی بیژن عبدالکریمی درباره گشت ارشاد !

  14. کیهان: چرا اصرار دارند که کشور، عبرت‌های FATF را از نو تجربه کند؟

  15. سهم هر ایرانی در موشک‌باران اسرائیل ۴۴ هزار تومان!

  16. پرده‌برداری مشاور فرمانده سپاه از یک اتفاق ویژه در حمله موشکی ایران

  17. سالگرد طوفانی که اسراییل را در نوردید

  18. توزیع شناسنامه الکترونیک افغان‌ها در ایران آغاز می‌شود

  19. دادگستری اصفهان: اتهام زن و شوهر اصفهانی به نگهداری گربه محدود نمی‌شود

  20. انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی به سید حسن خمینی

  21. یک هشدار قابل‌تامل در مورد لبنان

  22. بنزین زدن، تنها راه آماده شدن برای خطرها !

  23. دشمن دیرینه ایرانیان

  24. سردار قاآنی کجاست؟ | روایت یک ترور هدفمند

  25. مهاجرت دانش‌آموزان آرزومند پزشکی و کمبود پزشک در کشور!

آخرین عناوین