مقصر زیان‌ انباشته ایران‌خودرو کیست: بخش خصوصی یا دولت؟

سعید رضایی،   4030907156 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
مقصر زیان‌ انباشته ایران‌خودرو کیست: بخش خصوصی یا دولت؟

اکنون بخش خصوصی صاحب اکثریت سهام ایران‌خودرو است، اما آنچه که هنوز معطل مانده، واگذاری مدیریت و اداره این مجموعه به بخش خصوصی است و سوال اینجاست در شرایطی که مقام معظم رهبری از مدافعان جدی مالکیت و مدیریت شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی است چگونه مدیر عامل شرکتی که اکثریت سهام آن برای بخش خصوصی است، توسط دولت و وزیر صمت تعیین ‌شود؟ البته پاسخ این سوال می‌تواند کلیدی برای معمای زیان 122 هزار میلیارد تومانی ( همت) ایران‌خودرو باشد.

*کویر لوت را هم نباید به مدیریت دولتی سپرد

به قول معروف: اگر کویر لوت هم به مدیران دولتی سپرده شود، بعد از چند سال با کمبود شن مواجه می‌شوند؛ شاید این حکایت اغراق آمیز باشد اما واقعیت این است که ایران‌خودرو با ظرفیت بالقوه‌ای که می‌توانست منشا تامین بودجه عمومی از طریق مالیات حاصل از فروش باشد، اکنون نه تنها کمک حال دولت نیست بلکه 122هزار میلیارد تومان زیانی را به دولت تحمیل می‌کند.

در این شرایط برخی با انحراف افکار عمومی تلاش می‌کنند ریشه این مشکل را در سهامداران بخش خصوصی ایران‌خودرو جستجو کنند، اما به این سوال پاسخ نمی‌دهد که چرا گروه سایپا زیان ده شده؟ به نحوی که بررسی صورت مالی این گروه گواهی می‌دهد تا پایان سال 1402 حدود 101 همت زیان را تجربه کرده که این عدد در نیمه اول 1403 به عددی حدود 110 هزار میلیارد تومان زیان انباشته رسیده است. 

حال سوال اینجاست اگر بخواهیم نقش ویژه‌ای برای سهامداران بخش خصوصی در ایجاد زیان ایران‌خودرو قائل باشیم، ریشه زیان گروه سایپا کجاست؟ به نظر می‌رسد پاسخ این سوال، به گواه آمارها، گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و احکام نهادهای حاکمیتی در سخنان رهبر معظم انقلاب یک چیز باشد: عدم واگذاری مدیریت به بخش خصوصی. چرا که وجه اشتراک این دو غول خودروسازی یک چیز است: اداره توسط دولت. 

 چگونه سهام ایران‌خودرو واگذار شد اما مدیریت آن دولتی ماند؟

روند خصوصی‌سازی ایران‌خودرو از سال 1371 با پذیرش این شرکت در بورس اوراق بهادار آغاز شد و سال ۱۳۷۷ با واگذاری سهام دولت در این شرکت شدت گرفت ولی آنچه در جریان واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی اتفاق افتاده پیچیده و چند بعدی است به نحوی که علیرغم انتقال مالکیت سهام این شرکت اما همچنان مدیریت آن در اختیار منتخبان دولت‌ها و وزرای صمت است. 

 در سال 97 انجمن قطعه‌سازان با ارسال نامه‌ای به دفتر ریاست جمهور وقت، خواستار ممانعت از حضور یک شرکت قطعه سازی در هیات مدیره ایران خودرو می‌شود؛ اما نهایتا  این موضوع با رای  قطعی هیات تجدیدنظر شورای رقابت رد گردید . بنابراین از نظر قانونی منعی برای حضور شرکت مذکور در هیات مدیره ایران خودرو وجود ندارد و قانون این حضور را به رسمیت شناخته است.

*عامل زیان ایران‌خودرو: بخش خصوصی یا سهامداری تودلی؟

اما همچنان خصوصی‌ها همچنان از اداره ایران‌خودرو دور نگه داشته می‌شوند؛ اینبار با کمک نمایندگان شرکت‌های تودلی که در هیات مدیره ایران خودرو نیز حضور دارند. در اینجا منظور از سهام تودلی، شرکت‌های تحت کنترل ایران‌خودرو است و سهام این خودروسازی را نیز خریداری کرده‌اند.

مرور صورتجلسه مجامع ایران خودرو در سالیان گذشته از تکرار برخی نام‌ها حکایت دارد که در حقیقت نماینده دولت در مجامع هستند. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «تحلیل مالکیت دو بنگاه خودروسازی ایران خودرو و سایپا و الزامات اصلاح آن» این روابط پیچیده را اینگونه افشا می‌کند: «شرکت سرمایه‌گذاری سمند از شرکت‌های زیر مجموعه ایران خودرو بوده که هم به صورت مستقیم و هم از طریق شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، تمام سهام آن را در اختیار دارد. در چنین شرایطی، شرکت سرمایه‌گذاری سمند اقدام به خرید سهام شرکت مادر خود (شرکت ایران خودرو) کرده و یک حلقه بسته مالکیتی ایجاد کرده است.» البته قطعه دیگر پازل روابط تودلی، شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با 10.87 درصد سهم در ایران خودرو است. سهام اکثر این شرکت متعلق به ایران خودرو است و از شرکت‌های فرعی آن محسوب شده و در صورت‌های مالی تلفیقی ایران خودرو گزارش می‌شود.

رابطه سه «شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو» با «شرکت سرمایه گذاری سمند» و «ایران خودرو» یک رابطه چرخه‌ای است. برای مثال شرکت سرمایه گذاری سمند 3.17 درصد سهام ایران خودرو را دارد و ایران خودرو نیز مالک 70 درصد این شرکت است و به همین ترتیب شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو مالک 30درصد شرکت سرمایه گذاری سمند است. در واقع این تبادل مالکیت صوری انجام گرفته است.
البته قطعه دیگر این پازل شرکت سپهر کیش ایرانیان است که از سهامداران ایران‌خودرو محسوب می‌شود اما اکثریت سهم این شرکت برای شرکت تعاونی خاص ایران‌خودرو است. 

 

جالب انجاست که دشمنان خصوصی‌سازی هرگز درباره سهم روابط شرکت‌های تودلی در زیان‌دهی و فرسایش سرمایه سخنی نمی‌گویند چرا که بخشی از زیان‌دهی ایران‌خودرو به دلیل فرسایش سرمایه در حفظ این رابطه چرخه‌ای است به نحوی که به جای آنکه سرمایه‌های ایران‌خودرو صرف توسعه و بهبود خطوط تولید شود، باید برای خرید و حفظ شرکت‌های زیر مجموعه هزینه شود. از سوی دیگر این روابط تودلی اجازه نمی‌دهد مدیریت از ید دولتی‌ها خارج شود و امکان تاثیرگذاری را از بخش خصوصی می‌گیرد.

**رهبری: مدیریت به سهامداران سپرده شود

مقام معظم رهبري در بهمن 1402 در سخنراني خود براي چندمين مرتبه به مانع‌تراشي در واگذاري اداره شركت‌هاي -سابقا- دولتی اشاره کرده و فرمودند: «من ديروز شنيدم كه در بعضي از شركت‌هايي كه دولت و بخش خصوصي شريك هستند، با اينكه سهم دولت سهم زيادي نيست، مديريت در اختيار دولت است؛ به نظر من اين منطق ندارد. از همان شيوه‌هاي قانوني استفاده كنند، مديريت را به خود مردم و به خود سهامداران شركت‌ها بسپارند، منتها نظارت شود.»

اشاره رهبری به دغدغه‌های یکی از قطعه‌سازان است که در دیدار روز قبل از سخنرانی ایشان انجام و فیلم آن توسط دفتر رهبری نیز منتشر شد. این قطعه ساز در حضور رهبری نسبت به اداره ایران‌خودرو توسط دولتی‌ها دغدغه خود را مطرح می‌کند و رهبری در همان گفت و شنود کوتاه نیز تلویحا تایید می‌کنند که باید فرصت به بخش خصوصی برای اداره بنگاه‌های واگذار شده داده شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۷۵۳۱۲۲۰:۴۳:۵۲ ۱۴۰۳/۹/۷
آنهایی که با پارتی استخدام کردن و حقوق مفت میگیرن
ناشناس۳۶۷۵۳۷۸۲۱:۳۱:۱۶ ۱۴۰۳/۹/۷
همین الان این دو کارخانه را تبدیل به کارگاه قطعه سازی کنید مردم را از مرگ و دولت را از پرداخت یارانه به این دو نجات خواهید داد. ولی مافیای خودرو زورش بیشتر از همه دولتها بوده و هست!
ناشناس۳۶۷۵۴۸۶۲۲:۴۶:۴۳ ۱۴۰۳/۹/۷
گیرم مقصر بخش خصوصی باشه یا بخش دولتی .مهم اینست که فعلا از جیب مردم جبران میکنند
ناشناس۳۶۷۵۵۶۲۲۳:۳۰:۰۲ ۱۴۰۳/۹/۷
مشکل زیان ایران حودرو نفوذ برخی قطعه سازان در لایه های تصمیم گیری است مشکل استخدام بی دلیل نیروست مشکل عدم صادرات است مشکل عدم سرمایه گذاری مناسب است بازم بگم یا بس است حالا هم بحث خصوصی سازی اضافه شده
ناشناس۳۶۷۵۷۴۰۰۱:۳۷:۵۸ ۱۴۰۳/۹/۸
چون دولت از سال 97 دستکاری در قیمت کارخانه کرد و یا مواد اولیه و نتیجه آن می شود این زیان ده و اختلاف درست کردن با بازار آزاد و کیفیت هم افت کردن
ناشناس۳۶۷۶۲۰۲۱۰:۲۸:۳۹ ۱۴۰۳/۹/۸
مافیای خودرو که بخشی از آن در دولت هم نفوذ دارد
ناشناس۳۶۷۶۲۰۷۱۰:۳۶:۴۶ ۱۴۰۳/۹/۸
آرش راهبر، کارشناس خودرو، که در ادامه می‌خوانیم: زیان انباشه خودروسازان تا چه حد درست است؟ من درباره صحت این حجم از زیان شک دارم؛ در سال‌های گذشته هر زمان خودروسازان قرار بود به وظایف و تعهدات قانونی خود عمل کنند، ادعای خطر ورشکستگی را پیش می‌کشیدند؛ جالب است که هر سال رقم زیان آن‌ها بیشتر شده، اما آن‌ها هنوز در حال کار هستند. اگر این رقم واقعیت داشته باشد قاعدتا باید از چند سال قبل کارشان تمام شده باشد. منابعی که این رقم را قطعی می‌کند، مبهم است.
ناشناس۳۶۷۶۲۰۹۱۰:۳۷:۳۲ ۱۴۰۳/۹/۸
«منتها نظارت شود»؟!!!
ناشناس۳۶۷۶۴۶۲۱۳:۴۶:۱۲ ۱۴۰۳/۹/۸
ایسنا شنبه/ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۷:۲۸ دسته‌بندی: مجلس کد خبر: 98052612215 خبرنگار : 71132 سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داد هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از هزینه ۲۵۰ میلیون دلاری طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ خبر داد. بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تهیه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در جریان تهیه این گزارش آنچه که برای من اثبات شده فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی و تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند است. وی اضافه کرد: یکی از مواردی که ما در این گزارش به آن رسیدیم و من چند بار این موضوع را ناباورانه مطالعه کردم هزینه سنگین طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ است. همان‌طور که می‌دانید پژو ۲۰۶ ساخت فرانسه و طراحی شده در فرانسه است و در ایران تنها یک صندوق به آن اضافه شده و تبدیل به پژو SD شده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما معتقدیم موارد این چنینی است که باعث می‌شود قیمت تمام شده خودروهای بی کیفیت در کشور ما چندین برابر خودروهای باکیفیت خارجی باشد و هزینه آن هم از جیب مردم پرداخت می‌شود. پارسایی درباره‌ طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی خودروی سمند در دهه ۷۰ نیز اظهار کرد: در آن زمان بزرگترین اختلاس کشور، اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بود. در چنین شرایطی این میزان هزینه برای طراحی خودروی سمند آن هم با ارز ۴۰۰ تومانی صورت گرفته در حالی که استاندارد جهانی در این طراحی رعایت نشده و برای مصرف کننده هم جذابیتی نداشت. وی ادامه داد: بین سال‌های ۸۴ تا ۹۳ نیز به دلیل غیراستاندارد بودن و جذاب نبودن سمند سه مرحله تغییرات در آن ایجاد کردند که آن هم مجموعا ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، یعنی برای طراحی خودروی سورن ۲۲ میلیارد تومان، برای طراحی خودروی دنا ۴۹.۵ میلیارد تومان و برای طراحی خودروی دنا پلاس ۳۹.۵ میلیارد تومان هزینه شده است. به گفته پارسایی، طراحی خودرو یکی از منافذی است که خودروسازان به دلیل روحیه و عملکرد انحصار طلبی‌شان نهایت سوء‌استفاده را از آن داشته‌اند. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «خودروسازها ۲۵ هزار میلیارد تومان خودرو پیش فروش کردند، ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و ٢٥ هزارمیلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند»، افزود: این‌که چرا تاکنون با آنها برخورد نشده جای سوال دارد اما به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که به راحتی می‌توانستند به جیب مردم دستبرد بزنند همین به اصطلاح طراحی‌های کارشناسی نشده است که به خاطر آن به منافع کلان رسیدند. وی همچنین مدعی شد: در دولت دهم هم ایران‌خودرو را وادار کردند در یکی از کشورها خط تولید راه بیندازد به همین منظور ۹۰ میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال دیگر به آنها برق نمی‌دهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت هیچ کسی هم مؤاخذه نشد. نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان خواستار ورود جدی قوه قضاییه برای بررسی تخلفات خودروسازان شد و گفت: امیدواریم خودروسازان که در موارد مختلف اقدام به حیف و میل و غارت اموال مردم کردند روزی پاسخگوی عملکرد خود باشند. انتهای پیام
ناشناس۳۶۷۶۴۶۸۱۳:۵۲:۰۲ ۱۴۰۳/۹/۸
اخبار خودرو ۲۰ آبان ۱۴۰۳ ۰۹:۲۰ فساد یک میلیارد یورویی در ایران خودرو فاش شد ۵۴ مسئول پرداخت در قوه قضائیه دستگیر شدند: یک عضو سابق هیئت نظارت بر قوه قضائیه از کشف فساد در پرونده های بیش از ۵۴ نفر خبر داد. فساد یک میلیارد یورویی در ایران خودرو فاش شد تین نیوز | ۵۴ مسئول پرداخت در قوه قضائیه دستگیر شدند: یک عضو سابق هیئت نظارت بر قوه قضائیه از کشف فساد در پرونده های بیش از ۵۴ نفر خبر داد. به گزارش تین نیوز به نقل از دیده بان ایران، فساد تازه در ایران خودرو دیزل: ۳ میلیارد یورو خرید قطعات با فساد، یک سوم خریدها در سال گذشته مشمول تخلف بود. عباس پالیزدار از کشف یک فساد عظیم در این شرکت خبر داد و تأکید کرد که حدود یک میلیارد یورو از این مبلغ فساد مالی بوده است. مدیرعامل فعلی ایران خودرو دیزل نیز این موضوع را تأیید کرده و تلاش ها برای حذف عوامل فساد ادامه دارد، اما برخی از افراد مسئول هنوز در سمت های خود حضور دارند. پالیزدار همچنین اشاره کرد که این موضوع به نهادهای نظارتی گزارش شده و رئیس بازرسی ایران خودرو از پیگیری آن در دستور کار قرار داده است. https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-285174
ناشناس۳۶۷۶۴۷۰۱۳:۵۵:۲۹ ۱۴۰۳/۹/۸
پایگاه خبری تحلیلی خط بازارx فساد لایه‌ای در خودروسازی/چرا خودرو یک‌شبه گران می‌شود؟ کارشناس اقتصاد سیاسی خودرو گفت: دو عامل ناکارآمدی و نفوذ فاسدان دلیل بالا رفتن هزینه های تولید خودرو در کشور شده است و این هزینه در نهایت با افزایش قیمت ها بر جیب مردم تحمیل می شود. کد خبر : 87325تاریخ انتشار : شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳ به گزارش خط بازار؛ به نقل از خبرگزاری آنا قیمت کارخانه محصولات کارخانه‌ای دو خوروساز بزرگ کشور امروز ۲۸ آبان ۱۴۰۳ مجوز افزایش قیمت گرفت و برخی از این محصولات تا بیش از ۳۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. اما سوال اینجاست به چه دلیل قیمت یک محصول در کارخانه‌ای دولتی که از انواع حمایت‌ها برخوردار است و نارضایتی عمومی شدیدی را نیز به وجود آورده است به یک باره تا این حد باید افزایش یابد؟ مرتضی مصطفوی مدرس و کارشناس اقتصاد سیاسی خودرو در خصوص افزایش شدید قیمت کارخانه‌ای دو خودروساز بزرگ داخلی به خبرنگار آنا گفت: باید توجه کرد که فرآیند تولید خودرو در ایران بسیار گران است؛ یعنی بهای تمام شده تولید خودرو بالاست. بالا بودن هزینه تولید خودرو به دو دسته عمده برون‌زا و درون زا تقسیم می‌شود که در حوزه عوامل برون‌زا بالا بودن هزینه تولید می‌توان به نرخ ارز اشاره کرد. چرا ورق فولادی که درکشور موجود است را از چین وارد می‌کنند وی ادامه داد: خودروساز برخی از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودرو را از خارج کشور تهیه می‌کند، پس بدیهی است که با افزایش قیمت دلار هزینه تولید خودرو نیز افزایش می‌یابد. برخی از مشکلات مانند هزینه تولید قطعه درون‌زا است و خود خودروساز در آن دخیل است؛ به عنوان مثال می‌توانیم از خودروسازان سوال کنیم که چند درصد از ورق‌های فولادی مورد استفاده در تولید بدنه خودرو در مراحل تولید هدر رفته و اصطلاحا پرتی تولید است. این کارشناس تصریح کرد: در حال حاضر پرتی ورق‌های فولادی در خودروسازی معادل حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از تناژ مورد استفاده است؛ یعنی اگر برای تولید یک قطعه، یک متر مربع ورق فولادی استفاده شود؛ بیش از ۳۰ سانتی متر مربع آن هدر می‌رود. اما اگر بپرسیم که به چه دلیل با ترزیق فناوری و استفاده از تکنولوژی و روش‌های نوین از ایجاد این هدر رفت عظیم جلوگیری نمی‌شود، با کسانی روبرو می‌شویم که در بستری فساد آلود و ناکارآمد از محل ضایعات این اتفاق سود‌های هنگفتی به جیب می‌زنند. وی ادامه داد: خودروسازان بخشی از نیاز خود را از خارج مجموعه خودروسازی، یعنی قطعه سازان خارجی و داخلی تامین می‌کنند و به دلیل زدوبندی که بین برخی کارشناسان خودروسازی و برخی قطعه سازان در جریان است، هزینه تمام شده قطعه افزایش می‌یابد و با اعمال نفوذ کارشناس مذکور قرارداد انحصاری برای قطعه سازی همکار کارشناس فاسد ایجاد می‌شود که اجازه ورود قطعه سازی که با بهره وری بالاتر و قیمت تمام شده کمتر کار می‌کند را به بازار نمی‌دهد. هزینه‌ مضاعف به خودروساز به جیب مردم تحمیل می‌شود
ناشناس۳۶۷۶۴۷۳۱۳:۵۷:۱۲ ۱۴۰۳/۹/۸
کارشناس صنعت خودرو: تا زمانی که خودروسازی ما از مشکلات فساد و غیرشفاف بودن و لابی‌بازی خلاص نشود، هرگونه اعطای ارز برای واردات و حتی برای تولید خودرو، ایجاد رانت می‌کند و هیچ اتفاق خاصی در بلندمدت نمی‌افتد و صنعت هم توسعه پیدا نمی‌کند
ناشناس۳۶۷۶۴۸۶۱۴:۱۰:۴۰ ۱۴۰۳/۹/۸
تابناک کد خبر:۱۲۷۰۵۶۲ ۲۱ آبان ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰ قطعه سازی کروز//// تابناک گزارش می دهد؛ کروز، قطعه سازی جنجالی با کیفرخواست ۲۱۸ صفحه ای/ حمید کشاورز کیست و چه می‌خواهد؟ شرکت قطعه سازی کروز، طی سال‌های اخیر درگیر یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد اقتصادی ایران شده است. پرونده‌ای با ابعاد مختلف و پر حاشیه که دادگاه رسیدگی به آن از بهمن ماه ۱۴۰۰ به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد شرکت قطعه سازی کروز، طی سال‌های اخیر درگیر یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد اقتصادی ایران شده است. پرونده‌ای با ابعاد مختلف و پر حاشیه که افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده است. به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، متهم ردیف اول پرونده کروز، حمید کشاورز توچایی با تابعیت ایرانی- آمریکایی و متهم ردیف دوم نیز محمد علیپور فطرتی که متواری و گفته می‌شود در کانادا ساکن است. بر اساس کیفرخواست نماینده دادستان در بهمن ماه ۱۴۰۰، حمید کشاورز به عنوان نفر اول کروز، متهم به مشارکت عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق سردستگی و رهبری گروه مجرمانه در زمینه قاچاق حرفه‌ای و سازمان‌یافته قطعات خودرو به میزان ۳۳ هزار و ۹۶۱ میلیارد و ۶۸۶ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان در فاصله سال‌های ۹۲/۱۰/۷ تا ۹۹/۱/۲۲ از مجرای مشارکت در پرداخت رشوه به کارکنان گمرک است. وی همچنین به مشارکت در اخلال در توزیع مایحتاج عمومی از طریق گران‌فروشی قطعات خودرو به عنوان نیازمندی‌های عمومی و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۲۲۰ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۷۸ دلار آمریکا از شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو در حدفاصل سال‌های ۹۵ تا ۹۸ متهم است. اتهامات مذکور در حالی است که شرکت کروز در بستر شرکت‌های مرتبط با خود، توانسته بود در هیئت مدیره ایران خودرو به نوعی نفوذ کند و صاحب کرسی شود. رویه‌ای که در سال ۱۴۰۱ با عضویت دو شخص به نمایندگی از شرکت‌های تدبیر سرمایه آراد و پویا نمایان رستا در هیئت مدیره ایران خودرو، جنجال جدیدی به پا کرد. در نهایت به ورود شورای رقابت منجر شد و تاکید این شورا بر اینکه سهامداری ایران خودرو توسط وابستگان قطعه سازی کروز، موجب ایجاد اخلال در رقابت شده است. زیرا به معنای دسترسی شرکت کروز به تمام اطلاعات شرکت ایران خودروست و در واقع رانت اطلاعاتی برای کروز ایجاد می‌کند. به بیان دیگر، در حالی که برخی قطعاتی که کروز تامین کننده آنهاست، توسط سایر قطعه سازان نیز تولید می‌شود، اما از این رانت اطلاعاتی کروز بی بهره هستند که می‌تواند قدرت چانه زنی کروز را بالا ببرد و زمینه افزایش قیمت محصولات آن و نهایتا افزایش قیمت تمام شده خودرو را فراهم کند. شرکت کروز طی این سال ها، همواره در صف دریافت کنندگان ارز برای واردات قطعات بوده است. به گونه‌ای که در سال گذشته، بیش از ۳۰۱ میلیون دلار ارزبری داشت. آخرین وضعیت پرونده پرحاشیه و جنجالی کروز طبق گفته قاضی ابوالقاسم صلواتی به گونه‌ای است که این پرونده دارای ۲۱۸ صفحه کیفرخواست است که از دادسرای ناحیه ۳۲ اقتصادی صادر شد و این پرونده ۶۶ جلد و ۱۸ متهم دارد که ۷ نفر از متهمان آن، کارمندان گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) هستند و هیات سه نفره کارشناسی شامل یک کارشناس رسمی در رشته امور گمرکی، یک کارشناس رسمی در رشته اقتصاد و بازرگانی، یک کارشناس در رشته حسابرسی و حسابداری از ۱۹ شهریور به مدت دو ماه فرصت دارند تا پرونده را بررسی کنند.
ناشناس۳۶۷۶۴۸۹۱۴:۱۲:۵۸ ۱۴۰۳/۹/۸
تابناک کد خبر:۱۲۷۰۶۶۰ ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴ افشای فساد یک میلیارد یورویی در ایران خودرو! جزییات پرونده فساد بیش از یک میلیارد یورویی در ایران خودرو دیزل در سال ۱۴۰۲ منتشر شد. افشای فساد یک میلیارد یورویی در ایران خودرو! عضو سابق هیات و تفحص از قوه قضاییه در گفت‌وگویی تفصیلی به تشریح ۱۰ پرونده فساد و فساد بیش از ۵۴ مسئول پرداخت. اجاره خودرو - رنت سعادت به گزارش تابناک، عباس پالیزدار در گفت‌وگو با با دیده‌بان ایران به تشریح جزییات یک فساد تازه در ایران خودرو دیزل پرداخت و گفت: بالغ بر ۳ میلیارد یورو فقط در ایران‌خودرو دیزل، خرید قطعات خودرو از سی‌کی‌دی بگیر تا قطعات ریز انجام شده است. با آقای محمدزاده، مدیرعامل کنونی ایران‌خودرو دیزل صحبت کردم و به ایشان هم اثبات شده که بالغ بر یک میلیارد یورو از این محل فساد شده است. یعنی نزدیک به یک‌سوم خرید قطعات خودرو در سال گذشته فساد رخ داده است. اسنادش هم موجود است. به نظرم خود مدیرعامل فعلی هم تقریبا این موضوع را پذیرفته است. وی در اداکه گفته است: نمی‌دانم گفتن این موضوع برای ایشان خوب است یا نه، اما من واقعیت‌ها را می‌گویم. در حال حاضر تلاش می‌کنند که عوامل فسادی از آن موقع بودند و هنوز هم هستند را حذف‌ کنند. چند عنصر اصلی این فساد، هنوز در ایران‌خودرو دیزل حضور دارند. پالیزدار در پاسخ به این سوال که وجود این فساد به نهادهای نظارتی و بازرسی هم گزارش شده، گفته است: بله، من ماجرا را به رئیس بازرسی ایران‌خودرو اطلاع دادم و ایشان گفت که این پرونده را به میز اطلاعات این موضوع اطلاع می‌دهم
ناشناس۳۶۷۶۵۰۸۱۴:۳۱:۱۵ ۱۴۰۳/۹/۸
تعادل پنجشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۳ November ۲۰۲۴ ۲۸ هفت رویه فساد زا در صنعت خودرو ۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰ | اخبار | دیگر اخبار | کد خبر: ۱۶۸۴۱۹ ...هفت رویه فساد زا در صنعت خودرو روزنامه تعادل | گروه صنعت| صنعت ... «امرالله امینی» استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با «تعادل» موارد دیگری را عامل به‌هم ریختگی بازار خودرو در سال ۹۹ می‌داند. به گفته این اقتصاددان، «انحصارگرایی»، «دخالت دولت‌ها در صنعت خودرو ودستوری عمل کردن»، «احتکار»، «به دست گرفتن نبض بازار با کاهش تولید»، «انتخاب مدیران نارکارآمد»، «تعهد روی تعهد وعمل نکردن به آنها» و «باند بازی و رانتخواری قطعه‌سازان وتبدیل شدن قطعه ساز به تاجر»، جزو فسادزا‌ترین مواردی است که بنابه گفته این استاد دانشگاه صنعت خودروسازی کشور را به زمین زده است.
ناشناس۳۶۷۶۵۳۲۱۴:۴۸:۱۰ ۱۴۰۳/۹/۸
خبرگزاری موج پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳ کدخبر : ۳۶۷۵۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹ ۰۸:۵۷:۳۰ یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرگزاری موج؛ برخی به دنبال ادامه فساد و انحصار در صنعت خودرو هستند فرید زاوه درباره اینکه وضعیت تولید خودرو بدون حضور شرکت های خارجی در ایران گفت: رزومه خودروسازان در سال های گذشته نشان داده که تنها تامین انحصاری بازار خودرو را دارند و آنهم با افزایش چند هزار میلیاردی بدهی ها که دستاورد سیستمی با سوءمدیریت، رانت و فساد است. برخی به دنبال ادامه فساد و انحصار در صنعت خودرو هستند یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرگزاری موج درباره اینکه وضعیت تولید خودرو بدون حضور شرکت های خارجی در ایران چه می شود؟ گفت: تقاضا برای هر انحصاری به معنی اجحاف در حق مردم است و امروز برخی دوست ندارند فسادی که وجود دارد از بین برود و این تنها در حوزه خودرو نیست و حتی در صحبت برخی مسئولان می بینیم که به گونه ایی صحبت می کنند که گویا ایران جزو اقتصادهای برتر دنیا است در حالی که سفره مردم به شدت کوچک شده است. فرید زاوه درباره ادعای خودروساز‌ها مبنی بر اینکه می توانند بازار را بدون حضور برندهای خارجی ارتقا دهند تامین کنند، افزود: ابتدا باید بررسی کنیم که در ده سال گذشته آیا صنعت خودرو و صنعت قطعه ایران عامل رشد اقتصادی بوده یا عامل تورم بیشتر بوده است؟ اینها باید بگویند چگونه می خواهند بدهی که ۵ برابر درآمد یک سال آنهاست را تسویه کننند و بعد سرمایه گذاری هم انجام دهند؟ او افزود: در حال حاضر خودروسازها حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه سازان دارند و ۷۵ هزار میلیارد تومان هم به سیستم بانکی بدهی دارند که سالانه برای بدهی سیستم بانکی باید حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان سود پرداخت کنند و در مجموع در شرایط کنونی حدود ۱۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی دو خودروساز دولتی است. زاوه درباره سرعت افزایش بدهی این دو خودروساز، گفت: در حال حاضر این ۷۵ هزار میلیارد تومان در ساعت ۲ میلیارد تومان به بدهی و بهره بانکی خودروسازها اضافه می کند، براساس این داده ها این خودروسازها قرار است چه محصولاتی را در آینده تولید کند که ادعا می کنند ما مدیرانی موفق بوده ایم؟ آیا امکان سرمایه گذاری جدید هم خواهند داشت در حالی که سوابق سرمایه گذاری ها هم کاملا روشن است که دستاوردی نداشته است. او افزود: اگر این دو شرکت بخواهند بدهی خود را از محل سود تسویه کنند باید ۵۰ سال زمان سپری کنند؛ از طرف دیگر خطوط تولید این خودروسازها فرسوده است و نیاز به سرمایه گذاری جدید برای نوسازی دارند. رشد قیمت خودرو در ایران بی منطق است این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه یکی از مباحثی که در صنعت خودرو مطرح شده و جای نقد دارد بحث خودکفایی است، گفت: در شرایط کنونی نباید به این موضوع توجه کرد که در ایران خودروی داخلی را می خرند یا خیر؟ بلکه باید به صادرات توجه کرد آیا در سال های گذشته که خطوط تولید خودروسازی های ایران در کشورهایی مانند ونزوئلا، آفریقا، سوریه، عراق و ... ایجاد شد برای ایران آورده داشته است؟ او با انتقاد به رشد قیمت خودرو گفت: در ۲۰ سال گذشته قیمت خودرو در ایران ۲۰ برابر شده است، در حالی که قیمت خودرو از زمان اختراع آن در آلمان تاکنون در این کشور ۲۰ برابر نشده است، بنابراین باید به گذشته و عملکرد شرکت ها توجه کرد در سه سال گذشته مدیرعامل ایرانخودرو ۱۰ هزار میلیارد دلار به اسم کمپین داخلی سازی در ایرانخودرو سرمایه گذاری کرده و تنها ۱۰۰ میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری کرده و این میزان صرفه جویی هم ناشی از کاهش تولید و واردات قطعات بوده است، چراکه نسبت به سال های قبل تیراژ تولید خودرو در کشور کاهش یافته است. او درباره مشکلات کنونی صنعت خودرو گفت: در حال حاضر میزان سرمایه دو خودروساز دولتی به ۲۰ هزار میلیارد تومان هم نمی رسد و این افزایش سرمایه اخیری که انجام داده اند بیشتر روی کاغذ است و این شرکت ها در تجدید ارزیابی ها قیمت زمین و ... را مطابق با ارزش زمین برای آپارتمان و ... محاسبه کرده اند و ارز واقعی آن بسیار کمتر است و البته این جعل ارزش دارایی ها برای تجدید دارایی برخی بانک ها هم رخ داده است. فساد در سیستم صنعت خودرو زاوه درباره فسادی که در سیستم صنعت خودرو وجود دارد، گفت: یک شرکت دانش بنیان به اسم تی وان راه اندازی شده و ۱۰ میلیارد تومان سال ۹۲ از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلات گرفت تا موتور خودرو بسازد. نکته نخست اینجاست که این شرکت قراردادی با خودروی ای وی ال اتریش منعقد کرده تا امیتاز تولید موتوری را از آن بگیرند، در حالی که آن موتور قبلا توسط شرکت چین چری به ای وی ال اتریش سفارش داده شد و بعد از اینکه متوجه شدند مصرف سوخت آن صرفه اقتصادی ندارند موتور را نخواست و حالا شرکت ایرانی به دنبال آن است. او افزود: این موتور را با ارزش ۳ میلیون دلار از شرکت اتریشی خریده اند و در قبال آن ۲ هزار میلیارد تسهیلات گرفتند تا با شرکت کروز آن را در ایران تولید کنند. نکته اینجاست که ۱۰۰ میلیون دلار ارزش ریالی این تسهیلات است و شرکت نفت را موظف کره اند طبق ماده ۱۲ قانون بودجه از محل صرفه جویی سوختی که قرار است این موتور ایجاد کند ضامن تسهیلات آن شود، در حالی که این موتور طبق گفته خودشان در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. او افزود: مساله دیگر اینجاست که تمام پروژه های معاونت علمی و فناوری به پژوهشکده محیط زیست، خودرو و سوخت دانشگاه تهران داده می شود؛ حال سوال این است آیا جای دیگری امکان اجرای پروژه ندارد؟ این پژوهشکده ها از آنجایی که امکان راه اندازی آن توسط هر استاد دانشگاهی وجود دارد به راحتی به محلی برای پولشویی بدل شده اند و پروژه های آنها هم تاکنون نتیجه خاصی نداشته اند.
ناشناس۳۶۷۶۶۷۴۱۶:۵۱:۳۵ ۱۴۰۳/۹/۸
از زمانی که در قرار نانوشته ای ما باید به هر قیمتی خودرو ساز باشیم را قبول کردیم زیان دادن شروع شد!
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. توضیح درباره همسر عراقچی

  2. نماینده مجلس : ۷ میلیون تبعه خارجی در ایران هستند؛ لااقل نیمی از این‌ها به دلیل نداشتن ظرفیت، مازاد هستند/ اگر همه اتباع بروند، بسیاری از تولیدی‌ها تعطیل می‌شوند

  3. هراس اسرائیل از قدرت نفوذ ایران

  4. رسانه‌های غربی و تفکر نقاد ما

  5. توصیه به قالیباف برای مدیریت فضای بین دولت و مجلس / لاریجانی با چه کسانی مرزبندی می‌کند؟/ پشت پرده فیلم درگیری در فرودگاه مهرآباد چیست؟

  6. سلامی: اراده حزب‌الله به اسرائیل تحمیل شد/ داستان ادامه دارد

  7. محسن ‌هاشمی دولت روحانی را هم افراطی خواند!

  8. کولاک زیباکلام در آنتن زنده تلویزیون وزارت خارجه آمریکا

  9. جنگل قوانین !

  10. اعترافات تکان دهنده دختر طماع افغانستانی

  11. سارقان مسلح تهران تنها ۱۲ساعت پس از آزادی دست‌به‌کار خلاف زدند/ سردسته باند: غیر از خلاف، کاری بلد نیستم؛ ماشین سرقت می‌کنم به‌سرعت پلک‌زدن

  12. حاشیه‌های خواندن مهران مدیری با علی زندوکیلی؛ وقتی خوانندگی «دست‌گرمی» سلبریتی‌ها می‌شود!

  13. گلایه توئیتری ظریف از تشکیل پرونده برای محسن رنانی/ او از دلسوزترین اندیشمندان این مرز و بوم است

  14. جلالی: سفر پزشکیان به مسکو، تاریخی خواهد بود

  15. ۳۵ درصد کارگران فقط حقوق پایه می‌گیرند، بدون مزایا

  16. پسر جوانی، دوست صمیمی خود را کشت و مثله کرد

  17. خانه‌دار شدن یک رویا شده است

  18. با این روش، همسان سازی حقوق بازنشستگی را پیگیری کنید!

  19. آماری ترسناک از میزان ابتلا به سرطان در کشور!

  20. استیضاح وزیر نفت متوقف شد

  21. سخنگوی سپاه: فرمان برسد، محاسبات دشمن را تغییر خواهیم داد

  22. تهدید به قتل استاد دانشگاه توسط حامیان سگ‌های ولگرد/ پخش تماس تلفنی فرد تهدید‌کننده در تلویزیون

  23. تدابیر امنیتی نیروهای الجولانی برای حفاظت از سفارت ایران در دمشق

پربحث‌های هفته

  1. بنویسید تابوشکنی بخوانید وطن‌فروشی

  2. چرا به «وعده»، هنوز وفا نشده؟!

  3. این یک قیاس مع‌الفارق است!

  4. چراغ استیضاح وزرا روشن شد/ خداحافظی زودهنگام دو وزیر؟

  5. اعتراف سلطنت‌طلب‌ها به وابستگی شاه!

  6. بهشت زمان شاه !

  7. توضیح درباره همسر عراقچی

  8. «بن بست» فرزین؟!

  9. بن‌بست ترامپ در پرونده اتمی ایران

  10. طرح عجیب مجلس برای پرداخت یارانه ۱۰ میلیونی/ فاجعه تورمی دوباره یا گشایش بزرگ؟!

  11. زینب سلیمانی: حاج قاسم فلسفه دفاع از فلسطین را تبیین کرد

  12. نماینده مجلس : ۷ میلیون تبعه خارجی در ایران هستند؛ لااقل نیمی از این‌ها به دلیل نداشتن ظرفیت، مازاد هستند/ اگر همه اتباع بروند، بسیاری از تولیدی‌ها تعطیل می‌شوند

  13. اذعانی دوباره به ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران

  14. ایده «تیر چراغ‌برق» رهایشان نمی‌کند/ آقای خاکپور! چشم‌هایت را باز کن/ چند سوال از رسایی

  15. به نرگس محمدی جایزه اسکار بدهند!/ چرا رئیس‌جمهور باید سخن خود را اصلاح کند؟/ از توانایی ساخت سلاح اتمی عبور کرده‌ایم

  16. سردار نقدی: باید آماده باشیم و خود را برای حوادث بزرگ آماده کنیم

  17. طلا، دلار و دیگر هیچ!

  18. تشکیل پرونده برای مداح هتاک

  19. هراس اسرائیل از قدرت نفوذ ایران

  20. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: همتی خودش دولت قبل را برای گرانی دلار سرزنش می کرد / جوانان عربستانی غبطه ایران را میخورند/ حمایت از یمنی‌ها به نفع ماست

  21. پس‌لرزه‌ اظهارات جبرائیلی/ استیضاح وزرای نفت و اقتصاد از منظر حامیان دولت/ برنامه ای برای تبیین وفاق

  22. راه نجات

  23. میرسلیم: مردم با FATF چه کار دارند؟!

  24. رسانه‌های غربی و تفکر نقاد ما

  25. رکوردزنی مدینه‌ فاضله غربی در بی‌خانمان‌سازی

آخرین عناوین