با مداهنه قاطعانه برخورد کنید !

گروه سیاسی الف،   4010121048 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
 با مداهنه قاطعانه برخورد کنید !

تمجید و تحسین صاحبان علم و فضیلت نه تنها امر ناپسندی نیست بلکه شاید بتوان گفت به دلیل اثرگذاری اش بر گسترش این فضایل واجب هم باشد  اما جدا از مساله شآنیت فردی که مورد تحسین قرار می گیرد مرز روشنی نیز میان تحسین با مداهنه و چاپلوسی وجود دارد. همچنین ابراز احساسات علاقمندان یک فرد که به طور طبیعی صورت می گیرد واجد هیچ معنایی دال بر شایستگی لازم فرد یاد شده نیست. 

متاسفانه تاریخ ما به دلیل سابقه طولانی تملق شاهان و اعطای القاب رنگارنگ به اشراف و بزرگان مختلف، شاهد نوعی فرهنگ غلیظ مداهنه است و  خوشبختانه ، به خصوص پس از انقلاب، حساسیت افکارعمومی نسبت به این پدیده بسیار زیاد است به طوری که اگر اهل فضای مجازی باشید یا حتی در محافل خانوادگی کمتر روزی است که شاهد واکنش منفی نسبت به این رفتار نباشید.   

در تاریخ سیاسی انقلاب نیز شاهد واکنش منفی بنیانگذار انقلاب و نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی به این پدیده بوده ایم. تذکر امام خمینی به فخرالدین حجازی و آقای مشکینی را همه بیاد داریم. رهبر انقلاب نیز در این زمینه بارها اهمیت این موضوع رو یادآوری کرده اند. چند نمونه را بخوانید: 

 شهریور ۹۱

رهبر انقلاب در دیدار با خانواده نیروی دریایی سپاه به تعابیر موجود در سرودی که اول مراسم خوانده شده بود همچون «ناخدای کشتی ولایت» و «نوح ما»، اعتراض کردند: «به همه این را می‌گویم و گفته‌ام و تکرار می‌کنم: مبادا آن صفاتی، خصالی، مناقبی که متناسب با وجود ولی عصر ارواحنافداه هست، این‌ها را تنزل بدهیم در سطح انسان‌های کوچک و ناقصی مثل این حقیر و امثال این حقیر... این نوح، امام زمان است... وجود مقدس خاتم‌الانبیاء نوحِ کشتیبان این امت است.»

 

۷اردیبهشت ۹۱ 

رهبر انقلاب در جمع فرماندهان نیروی زمینی ارتش از استفاده‌ تعبیر «جانم فدای رهبر» در مراسم رسمی نیرو‌های مسلح انتقاد و تصریح کرده بودند: «نه خدا راضی است، نه احکام اسلام اجازه می‌دهد که ما بگوییم ارتش ما، یا نیرو‌های مسلح ما، یا عناصر ما، برای خاطر فلان آدم بمیرند؛ نه. بله، برای خاطر اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم برای خاطر اسلام بمیرد.» پس از این بیانات و در دیگر مراسم رسمی نظامی بعدی، این شعار حذف شد.

 

۶مهر ۹۰- نصب بنر در سفر کرمانشاه

ایشان در پایان سفر به کرمانشاه از نصب عکسشان در شهر‌ها گله کردند: «چند روز است منتظر فرصتی بودم که این گلایه را هم عرض بکنم. من وقتی توی خیابان‌های کرمانشاه رفتم، دیدم به شکل غیر متعارفی عکس‌های بزرگی از چهره‌ این حقیر در مسیر نصب شده... این کار چند تا اشکال دارد: یکی این‌که کاری است کاملاً غیر لازم، با هزینه‌ سنگین؛ این توجیهی ندارد. ثانیاً این تبلیغ‌های این‌جوری، مناسب وضع ما و شأن نظام جمهوری اسلامی و شأن طلبگی ما نیست؛ کار ما بایستی با بساطت و سادگی پیش برود.»

 

خرداد ۹۰- اظهارات یک نماینده مجلس

در جریان دیدار نمایندگان مجلس، هنگامی که یکی از نمایندگان اظهارات تمجیدآمیزی در حضور ایشان بیان کرد، رهبر انقلاب گفتند: «این‌جور بیانات، هم به ضرر من است، هم به ضرر خود گوینده است. نبایستی این بیانات به این شکل بیان شود. یک مجموعه زمانی تصادفاً کنار هم قرار گرفته‌ایم و داریم با هم کار می کنیم. من یک کار می کنم. شما یک کار می کنید. این‌جور تعبیرات، تعبیراتی نیست که انسان را خوش بیاید یا کمکی به کار پیشرفت انسان بکند. ما همگی بندگان خدا هستیم و ان‌شاءا... خدمت گزاران مردم هم باشیم.»

 

۴ تیر ۸۶- جشن تولد برای رهبری

رهبر انقلاب پس از شنیدن خبر جشن گرفتن برای تولد ایشان به شدت از این اقدام گلایه کردند: «این کار غلط است، این تولد و امثال آن هیچ جشنی ندارد، برگزارکنندگان مسئول وقت و عمر و اموالی هستند که در این کار صرف و ضایع می‌شود. من از کسی که برای تولد من جشن می‌گیرد به هیچ وجه متشکر نمی‌شوم و او را مسئول زیان‌های این کار هم می‌شناسم.»


خرداد ۸۳- واکنش نسبت به تعبیر ذوب در رهبری

 «بنده این حرف را از آدم‌های حسابی کمتر شنیده‌ام. ذوب در ولایت یعنی چه؟ باید ذوب در اسلام شد. خود ولایت هم ذوب در اسلام است... ذوب در رهبری، ذوب در شخص است؛ این اصلاً معنا ندارد. رهبری مگر کیست؟ رهبری هم باید ذوب در اسلام باشد تا احترام داشته باشد»


۲ آبان ۸۰- علی زمان!

یکی از حاضران، ایشان را «علی زمان» خواند. ایشان در همان جلسه این‌گونه تذکر دادند: «وقتی کسانی اسم مبارک امیرالمؤمنین علیه‌السلام یا اسم مبارک ولی عصر روحی‌فداه را می‌آورند، بعد اسم ما را هم دنبالش می‌آورند، بنده تنم می لرزد... ما گیاه همین فضای آلوده‌ دنیای امروزیم؛ ما کجا، کمترین و کوچک ترین شاگردان آن‌ها کجا؟ ما کجا و قنبرِ آن‌ها کجا؟ ما کجا و آن غلام حبشیِ فداشده در کربلای امام حسین علیه‌السلام کجا؟ ما خاک پای آن غلام هم محسوب نمی شویم...»

اول شهریور ۷۷- سرور ما خامنه‌ای

پیش از بیانات رهبری سرودی اجرا شد که در مصرعی می‌خواندند: «سرور ما خامنه‌ای». ایشان در همان جلسه به طور جدی تذکر دادند: «من خواهش می کنم که الفاظ این اشعار و سرود‌ها را از کلمات مبالغه‌آمیز خالی کنید. بنده افتخارم به این است که بتوانم خدمت گزار شما و مردم باشم. «سَروَر» فقط خدای متعال است... ما بندگانی ناقص، نارسا و ضعیف هستیم.»

یکی از نکات بسیار مهم در این قبیل تذکرها از سوی امام خمینی و رهبر انقلاب که قاعدتا رفتارشان باید سرمشق دیگران باشد این است که در آن‌ها ابتدا تشکر از گوینده و مداح دیده نمی شود یا بسیار کمرنگ است ( تردید از نگارنده ).  ممکن است تصور کنیم در چنین مواقعی خوب است ابتدا از گوینده برای این ابراز احساسات و مدح ها تشکر کرد تا به اصطلاح شخصیت طرف هم حفظ شود و بعدا این رفتار را نقد و درباره آن تذکر بدهیم. اما اهمیت مقابله با این رفتار ناپسند که بسیار سریع هم رواج می یابد به حدی زیاد است که این تذکر حتما باید بدون ملاحظه یادشده، یعنی لزوم پاسخ متقابل عاطفی به آن ( و البته بدون بر زبان راندن کلامی که به شخص گوینده بی احترامی شود ) صورت بگیرد. 

طی هفته گذشته نمونه ای از این مدح و ستایش ها را در برابر امام جمعه محترم مشهد شاهد بودیم که هر چند با پاسخ ایشان مواجه شد اما متاسفانه از ظرافت و توجه به اهمیت اجتماعی این موضوع خالی بود و ظاهرا بر اثر دغدغه ای که امام جمعه محترم برای حفظ شخصیت مداح یاد شده داشته اند نوعی مقابله عاطفی نیز در تذکرشان دیده شد که چنانکه گفته شد ضرورتی نداشت چرا که اهمیت برخورد با این پدیده به اندازه ای زیاد است که در این مواقع  می توان صرفا به بیان تذکر یاد شده ( بدون هیچ بی احترامی) اکتفا کرد. 

همه مقامات سیاسی و اجرایی در نظامی که از یک انقلاب بزرگ مردمی برآمده و مدعی آموزه های اخلاقی بلند است باید به این ظرایف و حساسیت ها توجه داشته باشند به خصوص کسانی که منصوب یا از نزدیکان بالاترین مقام سیاسی کشور یعنی رهبر معظم انقلاب هستند.




دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۶۲۴۸۶۰۹:۰۰:۰۱ ۱۴۰۱/۱/۲۲
هر چه ملت میکشد از دست بادمجان دور قابچین ها می باشد همان هایی که گزارش های غلط اقتصادی و اجتماعی به مسولان رده بالای کشور میدهند
ناشناس۲۴۶۲۵۲۸۰۹:۵۵:۰۲ ۱۴۰۱/۱/۲۲
باید در دهان متملق، چاپلوس و ریاکار فلفل سرخ ریخته شود.
ناشناس۲۴۶۲۶۷۵۱۲:۱۷:۴۷ ۱۴۰۱/۱/۲۲
ما ایرانیها در مقابل تمجید و تعریف ضعف داریم و همیشه وا می دهیم شاید این ناشی از نوعی خودکم بینی باشد و این مدلی سعی در جبرانش داریم ولی این واقعیتی هست که در حال حاضر باهاش مواجهه هستیم و در عمل در زندگی و روابط کار می کند چنانچه چاپلوسان پله های ترقی را به سرعت طی میکنند ممنون از سایت بسیار عالی و وزین الف
ناشناس۲۴۶۲۷۴۳۱۳:۰۷:۳۵ ۱۴۰۱/۱/۲۲
سرب مذاب
بیگی29۲۴۶۲۵۱۸۰۹:۳۶:۲۵ ۱۴۰۱/۱/۲۲
شاید به جرات بتوان گفت تمام بله تمام مشکلات ما از همین چابلوس ها هستند.
ناشناس۲۴۶۲۵۱۹۰۹:۳۷:۱۳ ۱۴۰۱/۱/۲۲
چند روز قبل در شهر مشهد، عده ای تملق شخصی را کردند که فیلمش در فضای مجازی دست به دست شد.
ناشناس۲۴۶۲۵۲۱۰۹:۴۰:۴۷ ۱۴۰۱/۱/۲۲
آقای علم الهدی، سکوت شما در مقابل مداهنه عده ای در مجلسی که اخیراً شما در آن حضور داشتید، باعث تعجب و یاس گردید.
ناشناس۲۴۶۳۰۲۷۱۶:۳۹:۳۱ ۱۴۰۱/۱/۲۲
آقای علم الهدی ساکت نماندند و در ادامه گلایه هم کرده اند ! ادامه کلیپ را ندیدید؟
واکنش داشت۲۴۶۳۲۸۰۲۲:۱۵:۵۵ ۱۴۰۱/۱/۲۲
علم‌الهدی در واکنش به مدح صورت گرفته از خود گفت: اولا بنده از همگی شما عزیزان تشکر می کنم و از احساسات پر شور و پر هیجان شما سپاسگزارم، این شعری که آقای ژوییده گفته را باور نکنید (شعری که در مدح وی گفته شده) ایشان به ما لطف دارد و از قدیم هم دوست ما بوده است. علی ایحال شما عزیزان خیلی محبت فرمودید من شایسته احساسات شما نیستم ولی این احساسات روی علاقه به پیغمبر و حضرت زهراست به هر حال شما به بنده لطف داشته و دارید منم وظیفه بشری ام هست که از محبت های شما تشکر کنم در عین حالی که خودم را به هیچ وجه لایق و شایسته این همه احساسات و عواطف ارزشمند شما عزیزان نمی دانم.
ناشناس۲۴۶۲۵۳۲۰۹:۵۶:۵۶ ۱۴۰۱/۱/۲۲
چرا از الفاظ ایرانی استفاده نمیکنید ...مداهنه
ناشناس۲۴۶۲۵۴۹۱۰:۰۶:۰۶ ۱۴۰۱/۱/۲۲
من بارها امتحان کردم چاپلوسی و تملق جواب میده البته در ایران جاهای دیگه اگه چاپلوسی کنی میگن این دیوانه است!
ناشناس۲۴۶۲۵۵۳۱۰:۰۶:۴۹ ۱۴۰۱/۱/۲۲
البته همزمان با مداهنه با بازار داغ خلاف گویی هم مبارزه شود
ناشناس۲۴۶۲۶۱۱۱۱:۲۰:۲۸ ۱۴۰۱/۱/۲۲
ما به هیچ وجه این نوشته را نمی‌توانیم ملاک قرار دهیم ملاک افرادی است که بواسطه همین رفتارها پست میگیرند و افرادی است که برای انتقادها مورد فشار و ستم قرار میگیرند.
ناشناس۲۴۶۲۶۲۸۱۱:۳۰:۱۶ ۱۴۰۱/۱/۲۲
متملقانی که نه سواد دارند و نه شایستگی اما به همه جا رسیدن با چاپلوسی
ناشناس۲۴۶۲۷۰۳۱۲:۴۱:۱۳ ۱۴۰۱/۱/۲۲
یک عده دوست دارند تملق کنند برایشان و تو کشور ما مسابقه چاپلوسی و تملق به حد انزجار مردم رسیده
ناشناس۲۴۶۲۷۹۲۱۳:۴۴:۱۴ ۱۴۰۱/۱/۲۲
چابلوسی وریا کاری باید خواستگاه داشته باشد وگرنه اگر گسی که مورد چابلوسی است مانند سیره حضرت امیر با مشت آهنی برخورد شود ریشه کن خواهد شد در جامعه که به چابلوسی اهمیت داده شود نخبگان فراری وشجاعت نابود میشود
ناشناس۲۴۶۲۸۵۱۱۴:۲۸:۵۲ ۱۴۰۱/۱/۲۲
این چه حرفیه اگه ممنوعه صریح و رسمی بگویند از این به بعد نباشه مثه خیلی چیزای دیگه این نوع گفتن ها یه جورایی نهی نیست و تازه چاپلوس ها و متملقین را بیشتر تشویق می کند
ناشناس۲۴۶۲۸۹۳۱۴:۵۴:۴۴ ۱۴۰۱/۱/۲۲
این مداهنه حتما جواب میدهد که رواج زیاد دارد پس اشکال فقط از مداهنه گویان نیست
ناشناس۲۴۶۲۹۰۲۱۴:۵۹:۳۶ ۱۴۰۱/۱/۲۲
فقط و فقط اگر یک بار تعدای از افرادی که مرتکب چنین رفتاری شدند به صورت بسیار جدی مورد مواخذه قرار می گرفتند ( تنزل پست و مقام و درجه و ...... تا حتی اخراج ) قطعاً کمتر شاهد تکرار این رفتار بودیم .
ناشناس۲۴۶۳۲۹۰۲۲:۳۱:۲۷ ۱۴۰۱/۱/۲۲
این واژه را چرا بزور میخواهید وارد زبان پارسی کنید؟ چاپلوسی زیباتر نیست؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  8. درباره توبه تتلو

  9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  20. تنوری که هنوز سرد است...

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

    2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

    3. چرا این همه بد اخلاقی؟

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

    5. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

    6. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

    7. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

    8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    9. تنوری که هنوز سرد است...

    10. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

    11. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

    12. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

    13. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

    14. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

    15. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

    16. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

    17. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

    18. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

    19. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

    20. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

    21. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

    22. رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/ هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم

    23. "مصلحت قطعی" همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام

    24. رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند

    25. تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ ایرادات شورای نگهبان به لایحه حجاب پابرجاست

    آخرین عناوین