دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  4030219085 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهور رفع مشکل بیکاری استان‌های دارای بالاترین نرخ بیکاری را از جمله دستورکارهای اولویت‌دار دولت عنوان کرد و از معاون اول رئیس جمهور خواست با تشکیل کارگروهی طرح‌ها و برنامه‌های مدیران استانی در این زمینه را اخذ و با پیگیری ویژه تحقق آنها را دنبال کنند.

دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز چهارشنبه هیات دولت، ضمن محکومیت استمرار جنایات رژیم صهیونیستی در غزه به‌ویژه حمله به اماکن مسکونی رفح، فجایع در حال وقوع در این منطقه را برای امت اسلامی و همه وجدان‌های بیدار و ملت‌های آزاده نگران‌کننده و برای حامیان رژیم جنایتکار صهیونیستی، موجب شرم‌ساری و سرافکندگی بیشتر دانست و افزود: امروز کشورهایی که به‌واسطه حمایت از این رژیم جنایتکار دست‌شان به خون پاک زنان و کودکان مظلوم غزه آلوده شده نیز در مقابل گستاخی و تفرعن صهیونیست‌ها مستأصل شده‌اند.

رئیس جمهور خیزش دانشجویان و نخبگان در نقاط مختلف جهان به‌ویژه کشورهای غربی در حمایت از مردم مظلوم فلسطینی را در بازدارندگی جنایات این رژیم غاصب موثر دانست و ضمن انتقاد از رفتار انفعالی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی و برخی دولتهای غربی و عربی در مقابل جنایات بی‌سابقه و ضدانسانی صهیونیست‌ها تصریح کرد: سکوت در قبال این جنایات ظلمی بزرگ به بشریت است که طبق وعده الهی عقوبتی سخت در انتظار کسانی خواهد بود که با حمایت خود سبب تداوم این جنایات شده‌اند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود رفع مشکل بیکاری استان‌های دارای بالاترین نرخ بیکاری را از جمله دستور کارهای اولویت دار دولت عنوان کرد و از معاون اول رئیس جمهور خواست با تشکیل کارگروهی متشکل از استانداران مربوط و وزرای کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طرح‌ها و برنامه‌های مدیران استانی در این زمینه را اخذ و با پیگیری ویژه تحقق آنها را دنبال کنند.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت تعیین شاخص ارزیابی عملکرد مدیران دولت، دستگاه‌های مسئول را موظف کرد با احصای شاخص‌های علمی و کارشناسانه به ارزیابی مدیران اقدام کنند تا خدای ناکرده حقی از دستگاه‌های اجرایی ضایع نشود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ابتدای این جلسه ضمن تبریک فرا رسیدن ایام ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع)،‌ دهه کرامت را بستری معنوی برای تببین و کسب معارف از گنجینه والای اهل بیت علیهم‌السلام در برهه کنونی عنوان کرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در گزارشی از برگزاری سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری (inotex) در پارک علم و فناوری پردیس، از حضور ۴۰۰ شرکت دانش بیان همراه با محصولات تولیدی خود در نمایشگاه امسال خبرداد که ۲۰ محصول تولیدی برای بار اول رو نمایی شده است.

حضور ۳۰۰ سخنران و بازدید هیئت‌های عالیرتبه‌ای از روسیه، مالزی، هلند و ترکیه از این نمایشگاه خبرهای دیگر آقای دهقانی فیروز آبادی در جلسه امروز بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گزارشی از روند آماده‌سازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب با رویکرد عدالت فرهنگی ارائه کرد و افزود:‌ در نمایشگاه امسال نیز همانند سال گذشته با همکاری اداره پست، ارسال کتاب به اقصی نقاط کشور به صورت رایگان و با ۳۰ درصد تخفیف در قیمت کتاب انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری از واحدهای مسکونی و واگذاری زمین به متقاضیان همزمان با سفر رئیس جمهور به استان قم خبر داد و گفت‌: در سفر رئیس جمهور به این استان ۳ هزار ۸۷۰ واحد مسکونی به بهره‌برداری خواهد رسید و به همین میزان زمین نیز تقدیم مردم خواهد شد.

وی همچنین از رشد چشمگیر ترانزیت در کشور خبرداد و افزود:‌ ترانزیت در کشور در سال گذشته رشد قابل توجه ۵۸ درصدی را تجربه کرده که این رشد ادامه خواهد داشت، به نحوی که در ۴۵ روز گذشته نسبت به مدت زمان مشابه آن در سال قبل نیز شاهد رشد ۵۳ درصدی بوده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی نیز به ارائه گزارشی از اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور پرداخت و گفت‌: از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون ۴۰ میلیون هکتار سطح اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور با ۱۷ میلیارد متر مکعب استحصال آب تثبیت شده، ۹۰ میلیون هکتار زمین مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری شناسایی و کار مطالعاتی و طراحی ۲۰ میلیون هکتار از آن آماده شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم از تدوین و ارائه بسته‌های تشویقی سرمایه‌گذاری همزمان با هفته تولید و تجارت در تیرماه امسال خبر داد.
 
  
  
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۸۲۵۰۸۱۵:۴۴:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۱۹
به جای دستور برنامه مدون ارائه دهید .
مجد۳۴۸۲۵۱۲۱۵:۵۲:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۱۹
دستور ویژه ؟!
عبدالله۳۴۸۲۵۲۲۱۶:۱۵:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۱۹
بازهم دستور؟!! لطفا یک معاون پیگیری دستورات هم تعیین بفرمایید
ناشناس۳۴۸۲۵۹۷۱۸:۳۷:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۱۹
نیاز به کمیته پیگیری دارد
ناشناس۳۴۸۲۶۸۵۲۳:۰۷:۰۱ ۱۴۰۳/۲/۱۹
اقتصاد نیاز به مدیریت ،جذب سرمایه و مبارزه قاطع با مفسدان اقتصادی دارد
ناشناس۳۴۸۲۷۸۵۰۵:۲۳:۲۲ ۱۴۰۳/۲/۲۰
ریاست محترم جمهور جناب آقای رییسی با سلام ،با توجه به اینکه مشروعیت سنجی اموال یک عملکرد مالی و تخصصی است ،اگر با عنایت و دستور جنابعالی وزارت اقتصاد که واحد تخصصی مالی است در مشروعیت سنجی فراجناحی اموال سیاسیون فعلی و اسبق و بستگان درجه یک آنها موظف شده و دخالت داده شود این بهترین روش برای مشروعیت سنجی اموال است اصول ۴۹ و ۱۴۲ هم بر مشروعیت سنجی تاکید دارند مجلس هم سال ۹۸ به قوه قضاییه آنرا ابلاغ کرد و در نتیجه این عمل ،هر نوع اموال مکشوفه منقول یا غیر منقول یا فرار مالیاتی که با رانت و رابطه تحصیل شده ،در جهت بهبود زیر ساختها و اشتغالزایی و بهبود توان مالی دولت استفاده شوند این عمل با پشتیبانی و قدردانی ملت همراه خواهد بود
ناشناس۳۴۸۲۷۸۶۰۵:۲۳:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۰
اگر به آمار کشورهای اروپایی دقت کنید بیشترین میزان اشتغالزایی در بخش ایجاد ،احداث و توسعه انرژی های تجدید پذیر نظیر ساخت مزارع کوچک ،متوسط و بزرگ نیروگاه های بادی و خورشیدی است ایران با پتانسیل بالای این موارد براحتی میتواند با ایجاد چنین مزارعی از سرمایه های کوچک تا متوسط و بزرگ ساختاری جهت صادرات برق تولیدی که منطقه تشنه آنست ایجاد کند و اشتغالزایی نیز ثمره آن خواهد بود این مورد به مسأله کمبود و واردان بنزین نیز کمک خواهد کرد با تولید انرژی ارزان برق تجدید پذیر آن ا جایگزین گاز طبیعی کرده و گاز طبیعی و ال پی جی بعنوان سوخت خودرو ها بکار گرفته شود این موارد تجربیات متعدد جهانی نیز دارد منتها لازمه اش برنامه ریزی و اجرای سریع این موارد با کمک مردم و حتی بخش نظامی است ،اما مافیای واردات بنزین ،مافیای گازرسانی که پیوسته در حال لوله کشی به مناطقی که در حال تخلیه بواسطه گرمایش زمین و خشکسالی هستند چرا باید برخلاف دنیا ایران دارای بزرگترین شبکه پر خرج گازرسانی باشد آنهم کشوری که شهرهای متعدد زلزله خیز داشته و با پیری جمعیت و مجتمع های مسکونی متراکم هر روزه شاهد انفجارات متعدد کاری هستیم این لوله کشی ها ما را از دولت صادر کننده گاز به وارد کننده تبدیل کرده اند مسعولین چرا ورود نمی‌کنند
ناشناس۳۴۸۲۷۹۱۰۵:۴۸:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۲۰
بنیاد هریتیج(Heritage) از سال 1995 سالیانه به محاسبه شاخص اقتصادی کشورها و رتبه‌بندی آن‌ها با استفاده از میانگینِ 10 شاخص فرعی شامل آزادی کسب‌و‌کار، آزادی نیروی کار، آزادی تجاری، آزادی مالیاتی، آزادی از مداخله دولت، آزادی پولی، آزادی سرمایه‌گذاری، آزادی مالی، حقوق مالکیت و مبارزه با فساد می‌پردازد. تازه ترین گزارش بنیاد هریتیج از «شاخص آزادی اقتصادی 2024» نشان می‌­دهد که ایران در میان 176 کشور رتبه بندی شده در این شاخص رتبه 169 را به دست آورده است، که آن را درمیان 10 کشور با "کمترین آزادی اقتصادی" قرار می‌­دهد. هریتیج علت کاهش رتبه ایران را کاهش قابل ملاحظه در معیار اثربخشی سیستم حقوقی معرفی کرده است.مطالعات هریتیج نشان می‌دهد که "سلامت مالی و فقدان فساد مالی " به طور قابل توجهی در رشد اقتصاد یک کشور موثر است است. افزایش کسری بودجه و افزایش بودجه عمومی بواسطه فساد وپسو‌مدیریت در رشد بهره وری را تضعیف می‌کند که در نهایت منجر به کند شدن رشد اقتصادی می‌شود و کاهش اشتغالزایی میشود . در جدیدترین گزارش بنیاد هریتیج، سنگاپور با 0.3درصد افزایش و با امتیاز 89.7 ، در صدر آزادترین اقتصادهای جهان قرار گرفته و رتبه نخست خود را از سال گذشته حفظ کرده است. کشورهای نیوزیلند، استرالیا، سوئیس، ایرلند، تایوان، انگلستان، استونی، کانادا و دانمارک نیز به ترتیب پس از سنگاپور به عنوان آزادترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۲۱ معرفی شده‌اند. یافته‌های هریتیج همچنین نشان‌دهنده ارتباط آزادی اقتصادی با رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی پایدار است به‌طوری‌که کشورهایی با آزادی اقتصادی بیشتر، از میانگین رشد سرانه تولید بالاتری برخوردار بوده‌اند. شهروندان کشورهایی با اقتصادهای آزادتر درآمدهایی بیش از دو برابر متوسط جهانی و شش برابر کشورهایی با اقتصاد سرکوب‌شده دارند، از زندگی طولانی‌تر و سلامت بیشتری برخوردار هستند و به کالاهای اجتماعی با کیفیت بالاتر چون تحصیلات، مراقبت‌های بهداشتی و محیط پاکیزه‌تری دسترسی دارند. هریتیج عامل اصلی فرسایش آزادی اقتصادی آمریکا را مخارج بیش از حد دولت معرفی می‌کند که منجر به افزایش بار کسری و بدهی شده است.صرف نظر از سطح توسعه‌­ای که کشورها در آن قرار دارند، می‌­توانند با اجرای سیاست‌­هایی که مالیات را کاهش می­‌دهد، محیط نظارتی را منطقی می­‌کند، اقتصاد را برای رقابت بیشتر باز کرده و با فساد مبارزه می­‌کند، رشد اقتصادی خود را ارتقا دهند و در آزادی اقتصادی پیشرفت کننداستاندارد زندگی، که با درآمد سرانه اندازه گیری می‌­شود، در کشورهای با آزادی اقتصادی بالاتر بسیار بیشتر است. کشورهایی که به عنوان اقتصادهای "آزاد"، "عمدتا آزاد" یا "نسبتا آزاد" در شاخص آزادی اقتصادی 2024 شناختهشده‌اند، درآمدی ایجاد می‌کنند که دوبرابر میانگین سایر کشورها و بیش از سه برابر بالاتر از درآمد مردم در کشورهایی است که اقتصادهای "سرکوب شده" دارند نتایج گزارش هریتیج نشان می‌­دهد که اقتصاد آزادی به‌طور معناداری با رفاه کل در کشورها وابسته است، که عواملی چون سلامت، تحصیل، محیط زیست، نوآوری، پیشرفت اجتماعی و حکومت دموکراتیک را شامل می‌شود
ناشناس۳۴۸۲۷۹۵۰۶:۰۳:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۲۰
برخی راهکارها برای بهبود وضعیت اشتغال در کشور : ۱- راه حل بلندمدت اشتغال پایدار ایجاد ساختار نهادی مشارکتی و دموکراتیک است: بر این اساس حرکت در جهت ایجاد ساختار نهادی مشارکتی و دموکراتیک شامل مطبوعات و احزاب قدرتمند، قوه قضائیه مستقل و ترتیبات نهادی و سازمانی حامی نظم دموکراتیک و مشارکتی از الزامات بلندمدت حل مسائل گوناگون است. ۲- استراتژی های توسعه ای کشور باید بر نقش فعال دولت تأکید کند: همه دولت های کشورهای پیشرفته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه در حال ایفای نقشی فعال در اقتصاد هستند که تحت چنین شرایطی ایفای نقش انفعالی از سوی دولت زیان های بسیاری را نصیب کشور خواهد کرد. البته در این راستا باید نسبت به تدوین سیاست های درست و جلوگیری از اجرای سیاست های بلندپروازانه اقدام کرد. ۳- دولت باید از اجرای برنامه ای با هدف ایجاد اشتغال بدون توجه به سایر موارد خودداری کند: براساس این اصل، هیچ سیاست جداگانه فراگیر و طولانی مدتی برای ایجاد اشتغال در کشورهای موفق جهان اجرا نشده است و در عمل سیاست های اشتغال بخشی از سیاست های کلان اقتصادی است. در واقع همانطور که بررسی تجربه ۴ کشور نشان داد در شرایط بیکاری گسترده دولت باید به طور فعال در جهت تغییر ساختار اقتصادی عمل کند و از اقدامات کوتاه مدت خودداری کند. ۴- دولت باید به طور فعال در جهت تغییر ساختار اقتصاد عمل کند: یافته های این گزارش نشان می دهد در شرایط کنونی کشور که بخش صنعت به ویژه تولید کارخانه ای با چالش های بسیاری روبرو است، دولت باید به طور فعال در جهت تغییر ساختار اقتصادی شامل اقدامات زیر عمل کند: - تدوین استراتژی درست صنعتی - اولویت بندی صحیح صنایع - تلاش در جهت افزایش مقیاس بنگاه های تولیدی - سیاست حمایتی هوشمند از صنایع و برخورد با ناکارامدی
ناشناس۳۴۸۲۷۹۷۰۶:۲۶:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۲۰
نگاه علمی و بهره گیری از توان مراکز تحقیقاتی و اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و توسعه شرکت های دانش بنیان در تولید کالاهای کیفی نقش زیادی دارد و این خود بسترساز اشتغال پایدار و عامل کاهش معضل بیکاری است و شرکتهای دانش بنیان بستر این امر را هموار می کنندشرکتهای دانش بنیان با توجه به ظرفیتهایی نظیر اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و اتکای به توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بسترساز توسعه در چهارچوب اقتصاد مقاومتی به شمار می روند. این شرکتها با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند پایین بودن خلاقیت، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاههای اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد کشور به فناوریهای خارجی شده است و این برای کشور ما که از منابع سرشار اقتصادی برخوردار است یک ضعف مهم به شمار می رود. شرکتهای دانش بنیان موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی برای گسترش اختراعات، نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات را در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده فراوان انجام می دهند. ترغیب هیات علمی دانشگاهها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیتهای بیشتر به منظور رفع نیاز و همچنین توسعه اقتصادی جامعه و تجاری سازی یافته های ‌پژوهشی از دیگر اهداف تشکیل شرکتهای دانش بنیان به شمار می رودشرکتهای دانش بنیان با توجه به ظرفیتهای خود و آمیختگی و انتقال دانش و پژوهش به کسب و کارهای محلی و تولیدی، باعث ارتقا و عمومی کردن دانش فنی در جامعه می شوند این مساله موجب حفظ و توسعه و پایداری شرکتهای دانش بنیان شده است و در نتیجه بستر اشتغال و رونق اقتصادی و صرفه اقتصادی تولید را فراهم می سازد. نوآورانه بودن و توجه به اقتصاد محلی و ظرفیتهای منطقه ای به عنوان ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی در شرکتهای دانش بنیان مورد توجه خاص قرار دارد. مجموع این مسائل وقتی با فناوری و دانش تخصصی متخصصان و دانشگاهیان آمیخته شود، نتایج خوبی در توسعه و رونق اقتصادی و فرصتهای شغلی دانش مدارانه دارد و موجب پویایی و اشتغال پایدار می شود.
ناشناس۳۴۸۲۷۹۸۰۶:۳۰:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۲۰
شرکتهای دانش بنیان با ظرفیتهای خود مانند ارزش افزوده بالا و برخورداری از توان رقابت بیشتر به نسبت دیگر واحدهای تولیدی به دلیل اتکای به خلاقیت و دانش و پژوهش، ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می روند و سرمایه گذاری در این بخش اشتغال پایدار را به همراه دارد.مسائلی مانند اشباع ظرفیت استخدامی در دستگاههای اجرایی و از سویی اهمیت تزریق تفکر نخبگانی و حضور بخش‌ خصوصی در عرصه‌های تولید و کارآفرینی، شرکتهای دانش‌بنیان را به یک ضرورت مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی تبدیل کرده است.یکی از اموری که می تواند بستر تولید دانش بنیان را در کشور هموار کرده و موجب فروش تولیدات آنها با قیمتهای پایین تر شود، زیرساخت ها و شرایط مواد اولیه موجود در کشور است، زیرا طبق تئوری تجارت بین الملل، هر کشور در صورتی می تواند کالایی را ارزان تر تولید کند که تولید آن کالا بیشتر به نهاده هایی نیاز داشته باشد که آن نهاده ها در آن منطقه از وفور نسبی بیشتری برخوردار باشند.تولیدات دانش بنیان برخلاف تولیدات سنتی، بر ابتکار و خلاقیت استوار است و به همین دلیل فراوانی نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص نقش مهمی در پدید آمدن مزیت رقابتی آنها ایفا می کند و بهره گیری از این شرایط سبب توسعه شرکت های دانش بنیان و پیشرفت اقتصاد مقاومتی می شود.شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به ویژگی‌های خود و پویایی و تطبیق با شرایط محیط پیرامونی و انعطاف‌ پذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای روبه‌رو شدن با شرایط تحریم را دارا هستند. با توجه به شرایط و زیرساخت های مناسب کشور مانند نیروی کار تحصیل کرده و وجود دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، بستر خوبی برای فعالیت این شرکتها فراهم است.با توجه به اینکه بیکاری به خصوص در قشر تحصیل کرده به یک دغدغه مهم تبدیل شده است، شرکتهای دانش بنیان از ظرفیتی غنی برای توسعه و اشتغال زایی برخوردارند.
ناشناس۳۴۸۲۸۰۰۰۶:۳۴:۰۱ ۱۴۰۳/۲/۲۰
شرکتها دانش بنبان‌محرک اشتغال زایی هستند بخصوص در صنایع تجدید پذیر تولید برق خورشیدی ،بادی ،ریست گرمایی (بیومس) هستند شرکت های دانش بنیان دارای خلاقیت، نوآوری و گشایش فرصت‌های تجاری سازی نوین هستند و در سایه حمایت مسوولان و توسعه کمی و کیفی آنها بخش مهمی از مشکلات اقتصادی جامعه رفع می شود. شرکتهای دانش ‌بنیان به ‌عنوان یک مرکز تولید، توزیع و کاربرد دانش و محرک رشد اقتصادی، نیاز دارند تا فرآیندهای خلق، ایجاد دانش، گسترش و کاربرد عملی در آنها ارزیابی و در صورت لزوم بهینه شود و چالش های فراروی این شرکتها شناسایی و با توجه بیشتر مسوولان رفع شوند.تولید محصولات دانش بنیان نیازمند صرف هزینه و زمان بالایی است و ایجاد زیرساخت های توسعه تولیدات این شرکتها به منظور حفظ استقلال ضرورتی انکارناپذیر است. نبود مدیریت مرکزی قوی برای برآورد توانایی طرحها و محاسبات اقتصادی هر ایده، استقلال عمل این شرکت ها برای توسعه کسب و کار برای افزایش بهره وری و افزایش توان مدیریتی در آنها از دیگر موانع پیش روی به شمار می رود.
ناشناس۳۴۸۲۸۰۳۰۶:۳۶:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۲۰
برای افزایش اشتغالزایی بخصوص در زمینه صنایع تجدید پذیر تولید برق خورشیدی ،بادی و زیست گرمایی ،خوش مصنوعی ،روبوتیک ،صنایع دارویی،نظامی و صادرات فناوری بایستی از شرکتهای دانش بنیان و کارآفرین از طریق کمک های مالی بلاعوض، پیش خرید یا خرید تضمینی محصولات تولیدی ، ارائه وام ها و اعتبارات با بهره پایین حمایت مالی شوند و با ارایه خدمات مشاوره ای مدیریتی، بازرگانی، مالی، بازاریابی، حسابداری و حقوقی کارآفرینان دارای ایده های دانش محور را برای تبدیل نوآوری های فناورانه به محصولات قابل عرضه در بازار و ایجاد کسب و کاری موفق حمایت کرد و مانع مهاجرت نخبگان با ارایه تسهیلات و سازمان های آنها شد
ناشناس۳۴۸۲۸۰۵۰۶:۴۱:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۰
برای اشتغالایی توجه و تمرکز جهان بر استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان و صادرات محصولات و خدمات است ارکان شرکتهای دانش بنیان همسو با اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی است و به هر اندازه به این شرکتها بیشتر توجه شود گامهای موثرتری در اشتغالزایی مولد برداشته شده است.تحقیق و پژوهش ضرورت و رکن مهم کارآفرینی و اشتغالزایی به شمار می رود و توسعه بدون توجه به آن امکانپذیر نیست و بسیاری از شرکتهای تولیدی موفق در مجموعه خود واحد تحقیق و توسعه را راه اندازی کرده اند و از این طریق در بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و رقابت پذیری محصولات خود موفق بوده اند. شرکتهای دانش بنیان که اساس آنها بر پایه تحقیق و دانش شکل گرفته است، زیربنای توسعه اشتغال و کارآفرینی به شمار می روند و ارتباط تنگاتنگ آنها با بخش صنعت ضرورت توسعه و رونق اقتصادی است.استفاده از ایده های نخبگان و پژوهشگران و تجاری سازی فناوری و دستیابی حداقل ۲۰ درصد این ایده ها به تولید آزمایشی و در نهایت تولید صنعتی شرکتهای دانش بنیان ضرورت توسعه هدفمند و پایدار است. جهت دهی این ایده ها در مسیر تولید و برندسازی و ورود در بازارهای داخلی و خارجی کمک بزرگی به ایجاد فضای امید و نشاط متصدیان و مدیران شرکتهای دانش بنیان می کند. حلقه مفقوده شرکتهای دانش بنیان و واحدهای تولیدی و صنعتی فعال تر شدن پارکهای علم و فناوری و مراکز تابعه در سایه تعمیق ارتباط مراکز رشد فناوری با واحدهای تولیدی بستری برای نقش آفرینی بهتر این شرکتها در مسیر تولید و رونق اقتصادی فراهم می شود.
ناشناس۳۴۸۲۸۰۷۰۶:۴۶:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۲۰
توسعه اشتغالزایی با تکیه بر شرکت های دانش بنیان ممکن است بیشترین کارکرد شرکتهای دانش بنیان بر مسائل آموزشی متکی است و نخستین قدم برای رفع نگرانی مجموعه های دانشگاهی برای ورود به کارآفرینی و پژوهشهای کاربردی، فرهنگ سازی و به روز رسانی تجهیزات و امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی و ایجاد دغدغه در اساتید و دانشگاهیان در مسیر توسعه این شرکتها است. فقدان جهت دهی لازم به پایان نامه های دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در راستای ظرفیتها و مسائل و مشکلات اقتصادی مراکز صنعتی و دانش بنیان را از مشکلات مهم است ، باید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ملزم به تامین بخشی از هزینه های فعالیت این بخش شوند. صدور مجوزهای صنعتی و پروانه بهره برداری برای شرکتهای دانش بنیان مستقر در مراکز رشد فناوری و شهرکهای صنعتی، معرفی این واحدها برای دریافت تسهیلات و زمینه سازی ایده های نوآورانه در مسیر اشتغال و تولید و کارآفرینی و معافیت این شرکتها از پرداخت مالیات صادرات محصولات تولیدی را مهمترین اقدامات اداره صنعت و معدن و تجارت در این راستا میتواند باشد . ایجاد بستر ارتباط بین مدیران سایر واحدهای تولیدی با متصدیان شرکتهای دانش بنیان برای رفع مشکلات فنی و فناوری و کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و اصلاح خطوط تولید میتواند باشدعلم و دانش به عنوان اساس فعالیت شرکتهای دانش بنیان علاوه بر جنبه های فنی در سایر حوزه های موثر کسب و کار شامل بازاریابی، مالی، مدیریتی، حقوقی و غیره تاثیر مثبت دارد که این خود منجر به افزایش کارآیی فعالیت آنها می شود. برای افزایش سطح کارآیی و توسعه و رونق فعالیتهای اقتصادی و تولیدات باید اساس بخش تولید مبتنی بر علم و دانش و پژوهش شکل گیرد تا کسب و کارهای موجود حفظ و ارتقا یابد و حتی بتوان برخی مشاغل فراموش شده را دوباره احیا کرد. شرکتهای دانش بنیان و دانش محور با قابلیتهای خاص خود می توانند دغدغه عمومی جامعه و مسوولان ذیربط برای کاهش وابستگی های اقتصادی و ضرورت افزایش بهره‌وری تولید را جامه عمل بپوشانند و راههایی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بیابند. شرکت‌های دانش‌بنیان باعث افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع می‌شوند و با صرف کمترین انرژی‌ها به بالاترین سطوح ارزش افزوده دست می‌یابند و این مسائل بستر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را هموار می کند.
ناشناس۳۴۸۲۸۰۸۰۶:۴۷:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۲۰
برای اشتغال پایدار نظیر تمام‌گشور های دنیا باید به دانش بنیان ها توجه نمودانعطاف پذیری از ویژگیهای شرکت‌های دانش ‌بنیان و دانش‌ محور است و این مهم ریشه در پیش‌بینی آنها از اتفاقات و نیازهای آینده دارد و واحدهای تحقیق و توسعه فعال در این شرکتها روند رشد و توسعه پایدار را حفظ می‌ کنند.با وجودی که خام فروشی یکی از معضلات و موانع و تهدیدات توسعه پایدار به شمار می رود توجه به تجاری‌ سازی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان موجب کاهش این معضل و فروش محصولات فرآوری شده و در رسیدن به خودکفایی و کاهش وابستگی کشور، و در نهایت امر توسعه پایدار موثر است
ناشناس۳۴۸۲۸۰۹۰۶:۵۴:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۲۰
تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین به ، باید در سیاست نظام اقتصادی کشور جایگاه ویژه داشته باشدزیرا نقش موثری در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال داراست
ناشناس۳۴۸۲۸۱۰۰۶:۵۵:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۰
به باور بسیاری از فعالان و دست اندرکاران حوزه شرکت های دانش بنیان و اقتصاددان ها، یکی از راهکارهای مهم برای کاهش بیکاری و اشتغال زایی، سرمایه گذاری در بخش اقتصاد دانش بنیان است.
ناشناس۳۴۸۲۸۱۱۰۶:۵۷:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۲۰
به باور بسیاری از فعالان و دست اندرکاران حوزه شرکت های دانش بنیان و اقتصاددان ها، یکی از راهکارهای مهم برای کاهش بیکاری و اشتغال زایی، سرمایه گذاری در بخش اقتصاد دانش بنیان است. 1.اشتغال زایی در بخش دانش بنیان کم هزینه تر است به اعتقاد بسیاری از تحلیلگرا ن اقتصادی تولید شغل در بخش دانش بنیان نسبت به ایجاد شغل در دیگرهای بخش اقتصادی به سرمایه کمتری نیاز دارد. ایجاد یک شغل پایدار در کشور ما به طور متوسط 330 میلیون تومان هزینه دارد. اما برای تولید شغل به واسطه شرکت های دانش بنیان حدود 30 تا 100 میلیون هزینه می شود. براساس این اعداد و ارقام می بینیم که اشتغال زایی در بخش دانش بنیان نسبت به دیگر بخش ها هزینه کمتری دارد. 2.توسعه اقتصاد دانش بنیان؛ راهی برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها در اقتصاد دانش بنیان کاربرد دانش و اطلاعات اهمیتی اساسی دارد، در واقع تولید و توزیع و کاربرد دانش منجر به تولید ارزش افزوده در بخش اقتصاد می شود. با توجه به این تعریف به نظر می رسد که نیروی انسانی تحصیلکرده در اقتصاد دانش بنیان نقشی مهم دارد. با توجه به این که بخش بزرگی از جمعیت بیکار کشور فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند می توان گفت کشور ما به لحاظ نیروی انسانی، پتانسیل بالایی در بخش دانش بنیان دارد. 3.اشتغال زایی در بخش دانش بنیان می تواند از مهاجرت نخبگان جلوگیری کند مهاجرت نخبگان با تمام اختلافاتی که درباره میزانش در منابع مختلف وجود دارد، بی تردید یکی از معضلات مهم کشور است که منجر به از دست رفتن سرمایه های انسانی ارزشمند این مرز و بوم می شود. توسعه بخش دانش بنیان و اشتغال زایی در این بخش می تواند فرصت های شغلی مناسب و درخوری را برای نخبگان علمی کشورمان ایجاد کند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند توسعه اقتصاد دانش بنیان یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از خروج نخبگان علمی است. 4.توسعه بخش دانش بنیان، کلید توسعه پایدار است طی دو دهه اخیر توسعه اقتصاد دانش بنیان به کلید توسعه پایدار تبدیل شده است. برخی از کشورهای در حال توسعه هم با برنامه ریزی و توسعه این بخش توانسته اند به جهش های بزرگی در مسیر توسعه دست یابند. هند از جمله نمونه های موفق این کشورهاست که با سرمایه گذاری و برنامه ریزی بلند مدت در بخش دانش بنیان نه تنها توسعه قابل توجهی داشته بلکه به یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان تبدیل شده است. در حال حاضر هند، یکی از مهم ترین صادرکنندگان نیروی کار متخصص در زمینه خدمات مالی، مهندسی و نرم افزار در جهان است و فقط و فقط این رشد با تکیه بر نیروی کار تحصیلکرده و مسلط به زبان انگلیسی اتفاق افتاده است. با توجه به این دلایل به نظر می رسد سرمایه گذاری در بخش دانش بنیان در ایران در عین اشتغال زایی برای جمعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی منجر به توسعه اقتصادی پایدار خواهد شد. در نتیجه لازم است سرمایه گذاری در این بخش جزو اولویت های دولت و بخش خصوصی باشد.
ناشناس۳۴۸۲۸۱۳۰۶:۵۸:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۲۰
کاری که سرمایه آفرین باشد اشتغال مولد نامیده میشود .ایجاد شرایط مناسب برای توسعه اشتغال مولد، بزرگ‌ترین مسئله جامعه کنونی است. با توجه به جمعیت بزرگ جوانانی که به بازار کار وارد می‌شوند، اگر در چند سال آینده وضعیت اشتغال بهبود محسوسی نداشته باشد، علاوه‌ بر مشکلات اقتصادی و هدر رفتن قسمتی از سرمایه‌های کشور، با مشکلات اجتماعی مواجه خواهیم بود. در یک نظر کلی، برای رشد اشتغال مولد، مدیریت اقتصادی باید فضای کسب‌و‌کار مناسبی برای تشویق سرمایه‌گذاری، نوآوری و بهره وری ایجاد کند. بدین منظور لازم است که: ثبات قوانین شرکت در فعالیت‌های اقتصادی،تابع منافع عقلانیت جمعی باشند. اطلاعات مربوط به بازارها، فناوری و شرایط اقتصاد در دسترس همگان باشد . طرفین هر قرارداد، چه بین افراد و واحدهای خصوصی و چه در رابطه با دولت، ملزم به اجرا (یا تغییر با توافق) آن باشند. اشتغال غیر مولد «ارزش اضافی» تولید نمی کند. حاصل کار کارگر غیرمولد قابل لمس و در نتیجه قابل اندوختن و انبار کردن (یعنی قابل پس انداز) نیست. اضافه تولید مبنای پس انداز است و پیداست چیزی که در همان لحظه تولید «محو و نابود» می شود در هر حال امکان پس انداز کردن و گرد آوردن نمی دهد. در این شرایط، چه قدم‌هایی برای بهبود فضای کسب‌و‌کار لازم است؟ سازمان برنامه به‌عنوان نهاد مرکزی سیاست‌گذاری اقتصادی در نظام مالی دولت و در تنظیم بازار و غیره، نظم و حساب و کتاب ببخشد تا فضای کسب‌و‌کار ثبات پیدا کند. برای کنترل تورم، کسری بودجه دولت باید مهار شود. بانک مرکزی باید نقدینگی را کنترل کند و برنامه‌ای برای تضمین سلامت نظام بانکی بریزد. احیا بودجه عمرانی و بهبود زیرساخت‌ها در صدر برنامه‌های دولت قرار بگیرد. توسعه اینترنت می‌تواند کمک بزرگی به بهبود فضای کسب‌و‌کار و ایجاد فرصت‌های شغلی و رشد مهارت‌های نیروی کار بکند. آمار و اطلاعات باید وسیع‌تر تولید شود و آسان‌تر و به موقع در دسترس عموم قرار بگیرد.. دسترسی مردم به اطلاعات مربوط به بازار و اقتصاد، به عده بیشتری، مخصوصا در میان گروه‌های محروم، امکان می‌دهد تا برای خود و دیگران شغل‌های پرارزش ایجاد کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حالا زمان مذاکره است

  2. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  3. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  4. از کوه خواری تا سیل غافلگیرانه در مشهد

  5. توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

  6. سخنی با خانم‌ها و آقایان نماینده و برگزیده

  7. اسب‌ زین‌شده وزارت کار برای تضعیف حقوق قانونی کارگران!

  8. حکم امیر تتلو صادر شد

  9. واکنش رهبر معظم انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس جمهور : همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند

  10. واکنش آمریکا به بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران

  11. ماجرای سوار نشدن رئیسی به خودروی بنز از زبان نماینده مجلس

  12. رئیس هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور رفت/ اعزام ۴۰ تیم واکنش‌سریع

  13. چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

  14. دیروز مشهدی ها با تشکیل زنجیره انسانی پاکبان گرفتار در سیلاب را نجات دادند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  4. حالا زمان مذاکره است

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  10. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  11. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  12. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  13. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  14. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  15. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  16. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  21. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  22. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  7. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  8. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  9. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  10. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  11. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  12. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  13. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  14. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  15. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  16. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  17. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  18. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  19. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  20. حل يك ابرچالش نظام

  21. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  22. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  23. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  24. اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره توماج صالحی

  25. اظهارات جدید فرمانده نیروهای قدس درباره عملیات وعده صادق

آخرین عناوین