به یاد دکتر کریم مجتهدی؛ فیلسوفی دیگر از میان ما رفت فیلسوفِ دانشجو!

احمد راسخی لنگرودی،   4021027092 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دکتر کریم مجتهدی استاد دانشمند و فرزانه‌‎ای که از میان ما شاگردانش رفت. نگارنده سال‌‎های دانشجویی توفیق شاگردی این بزرگمرد را داشتم. آنچه که به سهم خود می‌‎توانم بگویم اینکه مرا همیشه الگوی فلسفه‌‎ورزیدن بود. کریم مجتهدی انصافا استاد فلسفه بود. همچون سقراط فلسفه را زندگی می‌‎کرد.

فیلسوفِ دانشجو!

  دکتر کریم مجتهدی استاد دانشمند و فرزانه‌‎ای که از میان ما شاگردانش رفت. نگارنده سال‌‎های دانشجویی توفیق شاگردی این بزرگمرد را داشتم. آنچه که به سهم خود می‌‎توانم بگویم اینکه مرا همیشه الگوی فلسفه‌‎ورزیدن بود. کریم مجتهدی انصافا استاد فلسفه بود. همچون سقراط فلسفه را زندگی می‌‎کرد. فلسفی می‌‎اندیشید، فلسفی می‌‎گفت و فلسفی عمل می‌‎کرد. تا پایان عمر عشق عجیبی به آموختن داشت. در آموختن بازنشستگی نداشت. به این گفته سقراط حکیم پایبند بود که معرفت سطحی نمی‌‎تواند معرفت به حساب آید و آموختن به نحوی همان پرورش عشق به آموختن است. 

   استاد مجتهدی در حیات پربار خود هیچ‌‎گاه از فلسفه جدا نشد. در کلاس‌‎های درس به جاي حفظ انديشه‌ها، از ما دانشجویان فلسفه می‌‎خواست پرسش كنيم و در اطراف پرسشِ خود، بينديشيم و حاصل انديشیدن خود را در كلاس درس به اشتراك گذاريم. براي پرسش اهميت ويژه‌‌‎ای قايل بود. اولويت را بيش از هر چيز به پرسش می‌‎داد. فلسفه را در پرسش خلاصه می‌‎دید. بر این باور بود که کار فلسفه، پرسیدن و آموختن اندیشیدن است و نه حفظ و آموختن اندیشه‌‎ها. می‌‎گفت آنجا که پرسش و پرسشگری نیست در حقیقت چون و چرایی هم نیست، و آنجا که چون و چرایی نباشد جای فلسفه و اندیشه‌‎ورزی و پژوهش خردمندانه نیز خالی است. بر این اعتقاد بود نتیجه بی‌‎پرسشی بی‌‎گفتگویی است. در چنین جایی هیچ‌‎گاه به معنای دقیق کلمه دیالوگ یا گفتگویی شکل نمی‌‎گیرد. اگر هم گفتگویی شکل گیرد صرفا عنوان گفتگو را داراست. در اصل، منولوگ و تک صدایی است. پرگویی و پریشان‌‎گویی ویژگی اصلی چنین جایی است. یکی فراوان می‌‎گوید و الباقی خاموش، مطیع و سرسپرده، روزگار می‌‎گذرانند. به قول سعدی: «فراوان سخن باشد آکنده گوش».

   این استاد فرزانه در تدریس دارای سبکی ویژه بود. با اینکه بیش از سه دهه پیش افتخار شاگردی او را داشتم هنوز شیوه تدریس‌‎اش را به یاد دارم. در شاه‌‎نشین ذهنم جایی برای خود باز کرده است؛ دقایق اولیه کلاس را در حدود چهل و پنج دقیقه و گاه کمتر و بیشتر به طور ایستاده به تدریس اختصاص می‌‎داد. سپس پشت کرسی استادی می‌‎نشست و دانشجویان را به نوبت و با ذکر نام وامی-داشت در چارچوب درسِ داده شده پرسش کنند. آنگاه در اطراف پرسشِ هر یک از دانشجویان نظر دیگران را جویا می‌‎شد و خودش نیز در انتها در تکمیل بحث کمک می‌‎کرد. بدین‌‎سان هدایت کلاس را تا انتها عهده‌‎دار می‌‎شد. با این ابتکار عمل، شور و شوق فلسفی در کلاس می‌‎پراکند و بذر پرسش در ذهن دانشجویان می‌‎افکند. نکته قابل توجه اینکه، پرسشِ دانشجویان او را برمی‌‎کشید. سرزنده و شکوفا می‌‎کرد. به یاد می‌‎آورم روزی را که یکی از پرسش‌‎هایم آنچنان به وجدش آورده بود که مرا با چند عبارت تحسین‌‎برانگیز نواخت. اما امان از روزي كه در كلاس درس، پرسشي از سوي دانشجويان طرح نمي‌شد؛ بر‌افروخته و خشمگین مي‌شد. اصلا حوصله کلاس بی‌‎تحرک و دانشجوی بی‌‎پرسش را نداشت. سکوتِ دانشجویان او را فوق‌‎العاده می‌‎رنجاند. خستگی در تن خود احساس می-کرد. در این گونه مواقع، احساس بدی به او دست می‌‎داد که از چهره‌‎اش به خوبی نمایان بود.

    یکی از امتیازات ایشان در مقایسه با اساتید دیگر این بود که دانشجویان را موظف می‌‎کرد تعداد چهار پنج پرسش، کمتر و بیشتر، از درس داده شده برای جلسه بعد آماده کنند و در برگه‌‎ای ارائه دهند. سپس بهترین آنها را برمی‌‎گزید و در کلاس به بحث می‌‎کشاند. پرسش‌هايِ خوب دانشجويان را در پايان ترم تحصيلي ملحوظ مي‌داشت و نمره نسبتا بالایی براي آن درنظر مي‌گرفت. پرسش‌‎های خوب، او را عجیب شادمان می‌‎کرد. به شعف می‌‎آورد. خودش می‌‎گفت از طرح پرسش می‌‎توان فهمید که دانشجو چقدر به درس توجه و با مبحث تعاطی داشته است. در کلاس درس هیچ محدودیت زمانی هم برای پرسیدن قایل نبود. برای پرسش‌‎های خوب و سنجیده امتیاز ویژه قایل می‌‎شد و به همین‌‎رو دانشجویان را به پرسشگری برمی‌‎انگیخت. 

   مي‌گفت كلاسي كه دانشجويش پرسش نداشته باشد كلاس نيست. مواردی چون: جزوه‌‎نویسی، بازگویی محفوظات، فقدان پرسش و پژوهش را شایسته دانشجویان فلسفه نمی‌‎دانست. سخن همیشگی او این بود: فیلسوف دانشجو است و دانشجو نیز پرسشگر است. آنچنان بر این مطلب تاکید داشت که کتابی هم با این عنوان به چاپ رساند: «فیلسوف دانشجو است» که مجموعه مقالاتش بود. عبارت معروف اوست: بهترین کلاس‌های درس، آنهایی است که دانشجویانش با کمترین پرسش به کلاس بیایند و با بیشترین پرسش از کلاس بروند، و بهترين استاد كلاس كسي است كه در پي هر پاسخي كه در برابر پرسشي مي‌نشاند، جرقه طرح پرسشي جديد را در ذهن دانشجو بيفكند و به او جرات پرسيدن دهد تا چرخه ذهنش از فعاليت بازنايستد. 

   استادی چون ایشان مایه افتخار گروه فلسفه دانشگاه تهران بود. دریغا که خورشیدش چند روزی است از دیده‌‎ها پنهان شد. یاد او تا مرگ با من خواهد بود. روانش شاد و راهش پر رهرو.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۵۹۲۶۱۱۸:۱۱:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
یادش گرامی
ناشناس۳۳۵۹۵۲۵۲۳:۳۹:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
خدا رحمتش کنه
مرتضی۳۳۵۹۵۴۰۲۳:۵۵:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
رضوان الله علیه.
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  2. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  3. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  4. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  5. کشوری که بازیچه رقابت های حزبی آمریکا شد

  6. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  7. مساله دهک‌بندی برای ارائه خدمات به ایثارگران از بودجه حذف می‌شود

  8. متن کامل پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده به شورای حکام؛ به ایران تا بهار ۱۴۰۴ مهلت داده شد  

  9. شیطان بزرگ باز هم پیش نویس قطعنامه آتش بس غزه را وتو کرد

  10. سران سه‌قوه در خصوص لزوم رفع مسدودسازی اتفاق نظر دارند

  11. ادعای گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد را پذیرفت

  12. انتقال پایتخت وارد مرحله جدیدی شد

  13. رسایی: یک جریانی که ۸ سال کشور را به قهقرا برد امروز کنار گوش رئیس جمهور ایستاده است

  14. قتل شوهر با همدستی پسرعمه

  15. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

  16. حزب‌الله: اگر قدرت مقاومت نبود، آمریکا به دنبال راه حل نمی‌آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جابجایی مرزهای وقاحت!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  13. چطور ترازش کنیم؟!

  14. درد بیمار و ناز طبیبان !

  15. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  16. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  17. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  18. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  19. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  20. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  21.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  22. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  23. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

  24. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

  25. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

آخرین عناوین