دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

محسن سلگی، گروه سیاسی الف،   4030227018 ۱۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

حسن روحانی در نامه‌ای خطاب به ملت ایران نوشته است:

«من در اوج انسداد و سرخوردگی سیاسی جامعه‌ی ایران در دو انتخابات پیاپی در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ با آرایی فزاینده در رقابتی سخت و در حالی ‌که ارکان مهم حاکمیت علیه من علناً فعالیت می‌کردند از سوی شما مردم به‌ عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدم».
مقارنه و همنوایی رقابت و ثبات را به‌عنوان مقارنه‌ای که در ادبیات غربی اوج دمکراسی تلقی می‌شود، در انتخابات منجر به پیروزی حسن روحانی شاهد هستیم. 
رقابت سیاسی و ثبات سیاسی به‌عنوان دو ملاک توسعه‌یافتگی سیاسی در نظر گرفته شده‌‌ است. ثَبات سیاسی نیز در بهترین تعریف خود، به معنای «هنجاری» بیان می‌شود (توسط ساندرز). چرا که در ایستار هنجاری، تعریف ثبات سیاسی از کشوری به کشوری دیگر متفاوت است. هنجاری بودن به ارزش‌های یک کشور و قواعد امنیتی حاکم بر آن اشاره دارد.
بنابراین در سنجش معادله میان رقابت سیاسی و ثبات سیاسی در ایران، با توجه به تعریف هنجاری از ثبات، می‌بایست ارزش‌های جمهوری اسلامی را که شامل تمام ارزش‌های اسلامی می شود لحاظ کرد. اما بدون در نظرگرفتن این ارزشها که روحانی بارها آنها را تخطئه کرده است، صرفا متکی به ارزش‌های جهانی دمکراسی، به مواجهه با نامه مورد اشاره روحانی می‌رویم تا چالشی بزرگ‌تر برای مدعیات او دراندازیم.
 با تعریفی که از رقابت و ثبات آمد، حال به سراغ چگونگی رابطه این دو در تاریخ معاصر ایران تا دولت روحانی می‌رویم:
در تاریخ سیاسی معاصر ایران قبل از انقلاب مشروطه، همواره رقابت سیاسی زیر یوغ ثبات سیاسی استبداد مدار بوده و محلی از اعراب نداشته است.
در دوره مشروطه، رقابت سیاسی رو به تزاید و افزودن گرفت، اما از آن‌سو ثبات سیاسی به اضمحلال رفت.
در دوره پس از مشروطه، به‌ویژه از ۱۳۰۴ به بعد، رقابت سیاسی همچون همواره تاریخ ایران قبل از مشروطه، قربانی ثبات سیاسی شد. در دوران ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ این بار رویه باز هم معکوس شده و شاهد دوره‌‌ای بسیار مشابه با آزادی دوران مشروطه بودیم.
در دوره زمانی ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ و پیش از وقوع انقلاب اسلامی، شاهد دورانی شبه‌رضاخانی هستیم؛ به‌گونه‌ای که رقابت سیاسی به سود ثبات سیاسی؛ مجددا قربانی شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا شروع دفاع مقدس، رقابت سیاسی بر ثبات سیاسی چیره شده و آن را به حاشیه راند. 
پس از این، در دوران جنگ با توجه به ضرورت حفظ کیان و مرزهای کشور، رقابت سیاسی تقریبا تعطیل و اهمیت ثبات سیاسی تنها میدان‌دار عرصه شد. سپس در دوران جنگ و شروع دوران سازندگی نیز، ثبات سیاسی، رقابت سیاسی را در انزوا و اختفاء قرار داد.
با شروع دوران اصلاحات، این بار، رقابت سیاسی بود که بر ثبات سیاسی سروری جُسته و آن را به اضمحلال کشانید.
در انتخابات سال ۸۸، در روندی معکوس، توازن میان رقابت و ثبات به هم خورد؛ رقابت سیاسی اوج گرفت، اما ثبات سیاسی با توجه به هشت ماه ناآرامی متزلزل شد.
در خرداد 92، تمکین کاندیداهای احراز صلاحیت نشده به نظر شورای نگهبان، اثبات صیانت نظام از آرای مردمی آن هم با ظرافت و دقتی با فاصله اندک هفت دهم درصد و ... نشان از رواج و تثبیت تکامل‌یافته گفتمان قانون‌گرایی در ایران داشت.
اوج قانون‌گرایی در تاریخ معاصر ایران تا خرداد 92 را می‌توان به صراحت در آن چه که در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ رخ داد، مشاهد کرد.
این در حالی است که روحانی به جای دیدن این عمق مردم‌سالارانه که خود برخاسته از آن است، نه تنها شاخه می‌بُرد که بُن را هم می‌زند.
او همچنین نوشته است: «این شورا که خود دو بار در انتخابات ریاست‌جمهوری و پنج ‌بار در انتخابات مجلس شورای اسلامی و سه بار در همین انتخابات مجلس خبرگان رهبری صلاحیت مرا تأیید کرده است، مرتکب خطا شده است و شخصی که با حکم دو رئیس‌جمهور اسبق و مقام معظم رهبری بنیان‌گذار عالی‌ترین نهاد امنیتی کشور و دبیر شورای عالی امنیت ملی (به مدت ۱۶ سال) و نماینده رهبری در آن شورا (به مدت ۲۴ سال) و رئیس آن (به مدت ۸ سال) بوده است،‌ از نظر شورای نگهبان فاقد صلاحیت است.»
این بیان او که نمایانگر اَشرافی و نگاه الیگارشی انحصارگرایانه‌ای است که جایگاه سیاسی را مایملک شخصی و ارثی و دائمی خود می‌داند، نسبت مثبتی با جمهوریت و دمکراسی ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۱۷۷۷۰۹:۱۵:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
محکامه اش نکردید بیشتر مدعی هم می شود
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۴۹۱۹۹۹۱۳:۱۹:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد اجرای قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها برای همه آحاد جامعه و بدون هیج خط قرمزی می باشد
ناشناس۳۴۹۲۰۲۱۱۳:۴۰:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
تکبیر صلوات
کور پیش بین در خشت خام کج و معوج۳۴۹۲۱۲۲۱۵:۴۶:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
عاقبت شیخ اصلاحات هم مانند کروبی و میر حسین و خاتمی خواهد شد
ناشناس۳۴۹۲۱۲۳۱۵:۴۷:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
تکبیر
ناشناس۳۴۹۲۱۶۶۱۶:۱۹:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
نظرات تکراری شما فاقد اهمیت است
ناشناس۳۴۹۲۴۱۳۲۱:۱۴:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
تکرار مادر یادگیری هاست دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره امام علی ع : ثروت های حرام را اگر مهر زنانشان کرده باشند به بیت المال باز می گردانم پس سفسطه و مغلطه محلی از اعراب ندارد
ناشناس۳۴۹۲۷۱۳۰۸:۰۲:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۲۹
تا همین حد هم که باعث‌وحشت مفسدان اقتصادی و زیاده خوران خواهد شد خوب است
ناشناس۳۴۹۲۱۶۹۱۶:۲۰:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اندیشه های کمونیستی جواب می داد کره شمالی الان قدرت برتر دنیا بود
ناشناس۳۴۹۲۴۱۷۲۱:۱۵:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
امام علی ع:ثروت های حرام را اگر مهر زنانشان کرده باشند به بیت المال باز می گردانم
ناشناس۳۴۹۲۸۲۰۱۰:۲۴:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۲۹
شعار های تکراری ! الان کره شمالی فساد نداره اقتصاد جزیزه ای اون به جای رسیده ؟
ناشناس۳۴۹۲۲۱۹۱۷:۲۱:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
دولت روحانی خسارت محض بود زیرا میانگین رشد اقتصادی و جذب سرمایه خارجی در 8 سال دولت قبل صفر بود و 4 سال پیاپی تورم افسارگسیخته داشتیم و قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره بیش از 10 برابر شد و کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و 300 هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق سررسید شده با خزانه بدهکار و صندوق توسعه خالی در شرایطی تحویل داد که حتی برای خرید گندم و روغن دلار در خزانه بانک مرکزی نبود و روزانه 6 ساعت قطعی برق داشتیم با این شرایط روحانی اگر دوباره تایید صلاحیت می شد جای تعجب بود !
ناشناس۳۴۹۲۵۱۸۲۳:۰۴:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
تعلل دولت روحانی در خرید خودروهای برقی و ساخت نیروگاههای هسته ای دلایل اصلی الودگی هواست.
ناشناس۳۴۹۳۰۵۱۱۳:۲۵:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۹
آقای رئیسی در حال جبران هستند!
ناشناس۳۴۹۲۵۳۴۲۳:۴۴:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
فراموش کردید در دولت روحانی ۶ سال نرخ تورم زیر ۱۵ درصد بود رشد اقتصادی در سال ۹۵ به ۱۲ درصد که در آن زمان رتبه اول دنیا شد و رتبه اقتصادی ایران در شاخص ppp به ۱۸ رسید بله در دوسال آخر به دلیل وجود ترامپ وضعیت اقتصادی بهم ریخت
عدالت۳۴۹۲۷۹۹۰۹:۵۱:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۲۹
دلیل قطعی برق... صادرات به عراق بود...
ناشناس۳۴۹۲۹۲۱۱۱:۴۵:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲۹
دولت روحانی چرا وقتی خودمان برق نداریم به عراق برق صادر می کردند ؟!
ناشناس۳۴۹۲۹۹۴۱۲:۴۸:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲۹
روحانی پاسخگو باشد چرا کمترین رشد ظرفیت نیروگاهی در دولت او بود ؟!
ناشناس۳۴۹۲۲۵۱۱۷:۴۷:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اگربه روزهای اول انقلاب هم بر گردیم بازهم یکی از عناصرو عوامل مشکلات فعلی ایشان بوده و ایشان قطعا باید محاکمه شود.(تاریخ را مرورکنید)
ناشناس۳۴۹۲۲۶۵۱۸:۰۰:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۲۸
محاکمه نکردن روحانی و برخی مسئولان دولتش به ضرر مردم و نظام تمام می شود.
ناشناس۳۴۹۲۲۷۸۱۸:۱۳:۰۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اگر بخاطر ترک فعل هایشان محاکمه می شدند امروز طلبکار نمی شدند !
ناشناس۳۴۹۲۳۰۱۱۸:۵۵:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
چند سئوال اینجا مطرح هست : 1)چرا رسانه های داخلی،حتی اصولگرا تا این حد این آقا را مطرح نموده و برای او تبلیغ غیر مستقیم می کنند؟ آیا این رسانه ها می خواهند از او یک ناجی و یک قهرمان ملی بسازند؟آیا می توان به طور مصنوعی و زورکی از یک فرد بی لیاقت و منفور یک ناجی و قهرمان ملی ساخت؟ 2)چرا فکر می کنید که این آقا با آن کارنامه فاجعه بار اقتصادی بین مردم و آحاد جامعه محبوبیت دارد؟ (منظورم از آحاد جامعه فقط دلالان ومدیران رانتی ساکن تهران و روزنامه نگاران ساکن در این شهر نیست بلکه تمام مردم ایران در همه جای این کشور هست) آیا رسانه های داخلی واقعا فکر می کنند که جهش 10 برابری قیمت ها در زمان این آقا باعث محبوبیت بیشتر او در جامعه شده است؟! آیا رسانه ها فکر می کنند که این فرد بین کسانی که در دوران وی پس انداز و دارایی آنها نابود شد،کمترین محبوبیتی دارد؟خود من از جمله کسانی هستم که تمام پس انداز من در دولت وی در عرض تنها یکسال (96 تا 97) سوخت و از بین رفت و ارزش آن به صفر رسید. 3)چرا این دولت آقا تنها خروج آمریکا از توافق برجام را بهانه کرد تا تورمی چند صد درصدی را اینطور سریع و شوک آور به جامعه تحمیل و آوار کند؟ آیا این تورم شوک آور،امری مصنوعی و مخلوق دولت این آقا نبود؟به نظرم خروج آمریکا از برجام تنها بهانه ای برای تحمیل تورم چند صد درصدی به جامعه بود تا دولت بدهی ها خود را با چاپ پول های بی ارزش تسویه کند. 4)چرا رسانه ها می خواهند به جامعه القاء کنند که این آقا سیاستمدار و دیپلمات قهار و ورزیده ای در عرصه بین الملل هست؟به نظرم اگر این آقا واقعا سیاستمدار کاردانی بود تا این حد توافق برجام را سست ولق تدوین و امضاء نمی کرد.توافقی که 3 سال هم عمر نکرد.در ضمن،اگر این دولت واقعا طرفدار برجام بود چرا حاضر نشد برای حفظ این توافق مهم با دولت ترامپ مذاکره کند؟مگر ترامپ بیش از یک سال منتظر مذاکره با ایران نماند.(دولت ترامپ اسفند 95 سرکار آمد و خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت 97 بود).مگر برجام یک توافق حزبی و مربوط به حزب دموکرات بود؟حقایق پشت پرده برجام چه بود؟ خلاصه،در ایران روال عجیبی پیش آمده که رسانه ها از هر رئیس دولت سابقی یک قهرمان و ناجی می سازند.چرا و به چه علت؟نمی دانم.
ناشناس۳۴۹۲۵۰۰۲۲:۴۸:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریمها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۳۴۹۲۷۱۸۰۸:۰۷:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۲۹
کی را محاکمه کنند ؟ برای چی محاکمه کنند ؟ کلی گویی چرا می کنی ؟ گرانی ، تورم ، چاپ پول ، اختلاف ارز الان نیست ؟ تفاوت ارز آزد با ارز ترجیحی الان 100 درصد است یک مقداری فکر کنید تورم بعد از 3 سال بخاطر روحانی است ؟ بس کنید
ناشناس۳۴۹۱۷۸۰۰۹:۲۳:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
نظام نباید بیش از این در مورد کسانی که فقط یک قلم از جرمشان این است که بیش از ۵۰ میایون کد بورسی با تبلیغات ایجاد کردند که این تعداد کد بورسی با اعضای خانواده تقریبا کل جمعیت کشور میشوند و سپس جیب آنها را خالی کردند و بدینگونه اعتماد عمومی مردم را به نظام و مسولان از بین بردند کاری که تا حالا حتی هیچ دشمن خارجی نتوانسته است انجام دهد بیش از این در مورد ایشان و تیم ایشان نباید مماشات شود
ناشناس۳۴۹۲۰۰۱۱۳:۲۱:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
از برادران آنها که با سو استفاده از موقعیتی که آنها برایشان ایجاد کرده و دست به فساد کلان افتصادی زدند بسختی ملولیم در حد لالیگا
ناشناس۳۴۹۲۰۷۷۱۴:۴۰:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
کمیته های مجازات مردمی آتش به اختیار باید وارد عمل شوند
ناشناس۳۴۹۲۷۷۲۰۹:۱۶:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۲۹
کسی از عذاب خدا نمیتونه فرار کنه
ناشناس۳۴۹۲۱۸۶۱۶:۳۶:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
افرادی که در خانواده شون مفسد اقتصادی داشتن و محاکمه اونها را خط قرمز خود اعلام می کردند هرگز نباید احراز صلاحیت بشوند.
ناشناس۳۴۹۲۲۵۴۱۷:۵۱:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۲۸
یکی از اعضای ارشد دولت قبل از متهمان اصلی مفقود شدن 50 تخته فرش نفیس و گران قیمت مجموعه سعد اباد است قوه قضاییه باید در اسرع وقت به پرونده روحانی و برخی به اصطلاح مدیران دولتش رسیدگی نماید.
ناشناس۳۴۹۲۵۲۱۲۳:۲۲:۰۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی در مورد مفاسد حسین فریدون و مهدی جهانگیری و شبنم نعمت زاده و مهدی اخوندی و مهدی هاشمی جوابگو باشد.
ناشناس۳۴۹۲۰۱۸۱۳:۳۸:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
لطفا در میان این هیاهوها به افشاگری سخنرانی که اعلام کرد یک نماینده مجلس ۱۴۰ سکه رشوه گرفته است ورود نمایید
ناشناس۳۴۹۲۴۶۹۲۲:۲۹:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
دولت روحانی 20 میلیارد دلار 4200 تومانی و 62 تُن ذخائر طلای بانک مرکزی را حراج کرد اما موفق نشد نرخ ارز و طلا را کنترل بکند 140 سکه که رقمی نیست.
ناشناس۳۴۹۱۷۸۵۰۹:۲۸:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
از قوه قضاییه درخواست میشود به شکایت قریب یک میایون نفر که در کمیسیون اقل ۹۰ مجلس ثبت شده و از طریق آن کمیسیون به قوه قضاییه ارجاع شده را از بایگانی خارج و رسیدگی نمایند
ناشناس۳۴۹۲۰۰۹۱۳:۲۷:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۲۸
متاسفانه سیاسیون تاریخ مصرف گذشته گویی از سرزمین دیگری آمده اند .
ناشناس۳۴۹۲۱۳۶۱۶:۰۰:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۲۸
چرا شیخ در تصویر اینقدر اخمو و عبوس است
ناشناس۳۴۹۲۱۵۰۱۶:۱۰:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
شیخ اصلاحات با تبانی با رییس مجلس قبل که به او قول داده بودند رییس جمهور آینده کشور شود تمامی تفحص ها و استیضاح ها و عدم کفایت رییس جمهور را مهندسی شده نگذاشتند انجام شود
ناشناس۳۴۹۲۳۷۴۲۰:۲۱:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
از قوه قضاییه درخواست میشود نتیجه بررسی پرونده فساد باغ ازگل را برای مردم شفاف سازی نماید
ناشناس۳۴۹۲۵۰۱۲۲:۵۰:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی در مورد مفاسد عظیم پدیده شاندیز و بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان و پتروشیمی و فولاد مبارکه و غیره در دولتش جوابگو باشد.
ناشناس۳۴۹۱۷۸۷۰۹:۳۰:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اینکه باید در حکمرانی از جناح های مختلف حضور داشته باشند بر ای سلامت نظام بسیار خوب است و لازم است اما آقای روحانی هم باید در صندلی داغ برای ملت پاسخگو باشند ایشان لازم است در بسیاری موارد به ملت ایران پاسخ دهند ،
ناشناس۳۴۹۲۱۶۱۱۶:۱۲:۵۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
در زمان دولت قبل چندین بار طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی کلید خورد ولی ..
ناشناس۳۴۹۲۲۲۷۱۷:۲۷:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
همه باید پاسخگو باشند
ناشناس۳۴۹۱۷۹۱۰۹:۳۴:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
ما از دولت جناب دکتر رییسی گله مند هستیم چرا متخلفان و مفسدان اقتصادی دولت قبل را به قوه قضاییه معرفی نکرده اند بسیاری از مردم به تصور اینکه آقای رییسی متخلفان را به پای میز محاکمه میکشد به ایشان رای دادند
ناشناس۳۴۹۲۰۷۸۱۴:۴۲:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
دولت اقای رییسی فعلا جوابگو گرانی بوجودامده دردوران خودش باشد
ناشناس۳۴۹۲۴۹۸۲۲:۴۶:۰۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی باید پاسخگوی افزایش بیش از دو برابری تحریم ها و افزایش 10 برابری نرخ ارز و طلا و خانه و ماشین و رشد اقتصادی منفی و تورم لجام گسیخته در 4 سال پایانی دولتش باشد.
ناشناس۳۴۹۲۵۴۶۰۰:۰۰:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۲۹
در همه دولت ها گرانی و تورم بوده اما در دولت روحانی قدرت خرید تخریب شد هیچ برای این دولت هم به ارث گذاشت مانند ارز4200
ناشناس۳۴۹۲۱۷۵۱۶:۲۸:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
با توجه به اینکه عده زیادی تمایل به فرهنگ بیگانه را دارند لذا دولت باید تمهیداتی بیاندیشد که این افراد بتوانند براحتی کشور را برای همیشه ترک کنند افراد حاضر در کشور ملزم به تمکین تمامی قوانین کشور هستند
ناشناس۳۴۹۲۴۸۰۲۲:۳۶:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
از آنجا که نظر شما با نظر اکثریت قاطع مردم متفاوت است، از دولت درخواست می شود برای شما و هم فکرانتان به مقصد هر کشور دلخواهتان ویزا تهیه کند.
ناشناس۳۴۹۱۷۹۵۰۹:۳۵:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۲۸
هر چه سریعتر باید قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها برای همه مسولان گذشته و حال کشور اجرایی شود
ناشناس۳۴۹۱۷۹۶۰۹:۳۶:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
نظام اسلامی باید نظارت خاص نماید
ناشناس۳۴۹۱۷۹۷۰۹:۳۷:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۲۸
من واقعا درک نمی کنم چگونه با فردی که هشت سال سکاندار مملکت بوده است، اینگونه برخورد می شود. البته شکی نیست در حال حاضر او فردی معمولی به شمار أید، که قانون در ارتباط با او همچنان بقیه آحاد مردم می بایست به طور یکسان عمل کند.
ناشناس۳۴۹۲۰۳۶۱۳:۵۴:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۲۸
برخورد چی مثلا؟!!!
ناشناس۳۴۹۲۱۹۰۱۶:۴۱:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی کشتی اقتصاد و صنعت ایران را در طوفان بی تجربگی غرق کرد و سکاندار خوبی نبود اگر دوباره تایید صلاحیت می شد باید تعجب می کردیم.
ناشناس۳۴۹۲۳۷۷۲۰:۲۴:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اصلا هشت سال نه هشتاد سال باید همه در قبال ترک فعل و فساد رانت محور بستگان درجه یک خود و مدیرانی که در زمان مسعولیت به کار گمارده اند پاسخگو شوند
ناشناس۳۴۹۲۷۶۷۰۹:۰۳:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۲۹
قانون در مورد او مانند سایر افراد برابر اعمال شده و برای این پست رد صلاحیت شده. او میخواد با توجه به سوابق 45 سالش و با اتکاء به آنها دارای امتیاز ویژه قلمداد بشه و با سایرین برابر نباشه!!! آنقدر محاکمش نکردید تا اینکه الان داعیه دار شده.
ناشناس۳۴۹۱۷۹۸۰۹:۳۸:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی تمام تلاشش رو برای رفع تحریم های مردم کرد
ناشناس۳۴۹۱۹۶۹۱۲:۵۵:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
تلاشش در پیشبرد اهداف غرب!!!
ناشناس۳۴۹۱۹۷۵۱۳:۰۱:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
بعضا دوستی خاله خرسه اینطوریه که میخواد کمک کنه بیشتر آسیب میرسونه.
ناشناس۳۴۹۲۱۸۹۱۶:۳۸:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی هیچ تلاشی برای لغو تحریمها نکرد زیرا در برجام اصلا چیزی بنام لغو وجود ندارد و هر چه هست تعلیق موقت است.
ناشناس۳۴۹۲۲۰۹۱۷:۰۵:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی 8 سال با برجام بی فرجام فرصت سوزی کرد و هیچ کار مثبتی نکرد.
ناشناس۳۴۹۲۲۲۰۱۷:۲۲:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۲۸
تلاشش بی حاصل بود زیرا تحریم ها بیش از دو برابر و قیمت دلار 10 برابر شد و اقتصاد مملکت ته دره رفت.
ناشناس۳۴۹۲۲۲۲۱۷:۲۳:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۲۸
به قول جناب عراقچی نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۳۴۹۲۲۴۲۱۷:۴۱:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی تمام تلاشش را برای رفع تحریمها نکرد اگر تلاش می کرد قطعا نتیجه میداد برجام ضمانت اجرایی نداشت و امریکا و اروپا به هیچکدام از تعهدات برجامی خود عمل نکردند.
ناشناس۳۴۹۲۲۶۷۱۸:۰۲:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
رئیس جمهور امریکا در زمان برجام باید هر 3 ماه یکبار مجوز فروش نفت ایران را امضاء می کرد این یعنی برجام یک توافق شکننده بود و دائمی و پایدار نبود.
ناشناس۳۴۹۲۲۸۶۱۸:۱۸:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی با اون فجایع دولتش الان نباید راست راست بگردد و طلبکارانه بیانیه صادر بکند و ارکان نظام را زیرا سوال ببرد.
ناشناس۳۴۹۱۸۱۹۰۹:۵۹:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
تشخیص صلاحیت حق مردم است
ناشناس۳۴۹۱۹۹۸۱۳:۱۹:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۲۸
مردم صلاحیت شیخ حسن فریدون رو تایید کردن و به خودشون و ده‌هامیلیون نفر رو خسارت وارد کردن قدرت تشخیص مردم باید بالا بره
ناشناس۳۴۹۲۰۳۹۱۳:۵۶:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۲۸
در مورد خسارت‌هایی که شورای نگهبان به کشور زده است چه می‌توان گفت؟
ناشناس۳۴۹۲۴۷۴۲۲:۳۳:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
شورای نگهبان با احراز صلاحیت روحانی در سالهای 92 و 96 خسارت بزرگی به کشور تحمیل کرد و از این بابت باید پاسخگو باشد.
ناشناس۳۴۹۲۰۵۳۱۴:۱۲:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
کی هستی که برای مردم تعیین تکلیف کنی؟
ناشناس۳۴۹۲۴۵۸۲۲:۱۱:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
تکبر آفت عقله انتخاب اشتباه نتیجه‌ی تکبره
ناشناس۳۴۹۲۱۱۶۱۵:۳۵:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۲۸
حتی اگر این طور باشد باز هم کسی حق ندارد حق مردم در انتخاب اشتباه یا درست سلب کند.
ناشناس۳۴۹۲۳۶۱۲۰:۰۹:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اغلب مردم اهل مطالعه نیستن درس هم نمیگیرن گاهی دچار لجبازی و خود تحقیری هستن به همین دلیل انتخابشون اشتباه درمیاد
ناشناس۳۴۹۲۳۷۹۲۰:۲۵:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
نظر مردم در خصوص اعمال رانت محور فریدون و جهانگیری چه بوده و چه هست
ناشناس۳۴۹۲۴۸۲۲۲:۳۸:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
پس چرا انتخابات برگزار می شود؟ اگر مردم قدرت تشخیص ندارند، به جای هزینه زیاد انتخابات، انتصابات باشد و تمام!
ناشناس۳۴۹۲۷۷۵۰۹:۱۸:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۲۹
افراد درستکار تایید صلاحیت شوند تا ازبین سلایق مختلف برای اداره کشور
ناشناس۳۴۹۲۷۷۴۰۹:۱۷:۱۵ ۱۴۰۳/۲/۲۹
مردم ناچار شدند از بین بد و بدتر،بد را انتخاب کنند.
ناشناس۳۴۹۲۱۹۳۱۶:۴۳:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
انتخاب مردم در سالهای 92 و 96 هوشمندانه نبود مردم اگر درست تشخیص می دادند به روحانی رای نمی دادند.
ناشناس۳۴۹۲۶۹۹۰۷:۴۸:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۲۹
مثلا به کی رای می دادند ؟؟ به رییسی با این همه افتضاح و گرانی و رانت و فساد
ناشناس۳۴۹۲۷۷۶۰۹:۱۹:۴۹ ۱۴۰۳/۲/۲۹
به رییسی رای داده می شد اقتصاد اینقدر خراب نمی شد بعد آن سرکوب اقتصادی 4 ساله
ناشناس۳۴۹۲۲۲۶۱۷:۲۶:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
مردم وقتی در انتخاب خود اشتباه می کنند میگن مقصر شورای نگهبان است که فلانی را تایید صلاحیت کرده بود بارها در همین سایت الف کاربران گفتن به روحانی رای دادیم زیرا مورد تایید شورای نگهبان بود ! لذا شورای نگهبان باید در احراز صلاحیت ها حداکثر دقت خود را داشته باشد.
محمدی۳۴۹۱۸۳۴۱۰:۱۶:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اقای سلگی هزار تا مقاله نوشتی تا امروز یه مقاله هم در نقد شورای نگهبان بنویس
ناشناس۳۴۹۲۱۹۴۱۶:۴۵:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
شورای نگهبان بر مبنای مُر قانون عمل می کند قانون توسط مجلس در سال 59 به ریاست حجت الاسلام هاشمی تصویب شد.
عمران۳۴۹۱۸۳۶۱۰:۱۶:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۲۸
خیلی از افراد از جمله آقای روحانی حرفشان این است که «نظارت استصوابی» خوب است اما به شرطی که به نفع ما باشد.
ناشناس۳۴۹۱۹۸۰۱۳:۰۷:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
و البته اهتقادشونم اینه ، همه باشند بغیر از احمدی نژاد
عمران۳۴۹۲۴۱۴۲۱:۱۴:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
درستش این است که انتخاب مردم محدود نشود به نفع یا ضرر هیچ کسی نباید انتخاب محدود شود. مردم صاحب کشور هستند نه یک قشر خاص
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۹۱۸۴۴۱۰:۲۲:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
نویسنده محترم مطلب بالا چرا به انتخابات مجلس که اخیرا در دو مرحله برگزار شده است و میزان مشارکت در آنها اشاره ندارند؟! اگر جناب روحانی با حمایت و پشتیبانی اکثریت رای دهندگان در انتخابات مختلف توانسته اند مصدر مناصب مهمی همچون ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری قرار گیرند صرفا بواسطه این حمایت ها و پشتیبانی های مردمی نبوده است بلکه یقینا صلاحیت ها و شایستگی ها و توانایی های شخص ایشان هم موثر بوده اند و باز این هم نکته ای که به هر دلیل از دیدگاه تحلیلی این نویسنده محترم مورد غفلت واقع گردیده است که باید پرسیده شود براستی چرا؟! خب طبیعی است که وقتی تقریبا یکجانبه شخصیت های با سوابق طولانی در حساس ترین پست ها مورد ارزیابی قرار بگیرند و پارامترها و عوامل تاثیر گذار در احراز این سوابق یا نادیده گرفته شوند و یا اینکه احتمالا به نظر نویسنده گرامی در الف کم اهمیت دانسته شوند جمع بندی و نتیجه گیری چنین تحلیل هایی همان می شود که .......................................... والله اعلم
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۹۱۹۷۳۱۲:۵۹:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۲۸
......................... علی ایحال باید خاطر نشان کنم شورای نگهبان معصوم نبوده و نیست و نویسنده گرامی هم در هنگام نگارش چنین مطالبی میبایست این معصوم نبودن ها را در ذهن شان به طور مستمر مرور کنند و بدون اینکه این نهاد یا آن نهاد را بت کنند! هر چه می خواهند نسبت به آقای روحانی و دیگران انتقاد کنند اصلا ایرادی ندارد اما اگر فرض را بر بت کردن این یا آن کنند(یعنی حتی یک سطر درباره آنها ننویسند!) هرگز مطلب شان ولو به فرض حق هم باشد(فرض محال محال نیست) قابل پذیرش نخواهد بود. والله اعلم
ناشناس۳۴۹۲۲۰۷۱۷:۰۳:۴۷ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی باید بداند نظام جمهوری اسلامی دموکراتیک است و موروثی نیست .
ناشناس۳۴۹۲۰۰۵۱۳:۲۳:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
نظام نباید با مروجین بی حجابی و فساد و بی بند باری مماشات نماید
امیر حسین سلطان/ تهران۳۴۹۲۰۳۲۱۳:۵۱:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
هموطن گرامی شما هم مثل اینکه جایی را بهتر از ذیل کامنت های من پیدا نکرده اید برای تکرار کامنت همیشه تکراری تان؟!
ناشناس۳۴۹۲۴۲۲۲۱:۲۱:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
کشور جمهوری اسلامی ایران است و عفاف و حجاب هم حکم دین و هم قانون مصوب کشور است لذا تبلیغ بی حجابی همسویی با مفسدان و معاندان است
ناشناس۳۴۹۲۱۶۵۱۶:۱۹:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
نظرات تکراری شما فاقد اهمیت
ناشناس۳۴۹۲۴۲۵۲۱:۲۳:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۲۸
تکرار مادر یادگیری ها
ناشناس۳۴۹۲۸۳۰۱۰:۳۱:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۲۹
یادگیری نه شعار تکراری
ناشناس۳۴۹۲۰۳۸۱۳:۵۵:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
قیاس های مع‌الفارق
ناشناس۳۴۹۲۱۹۵۱۶:۴۷:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اوضاع فلاکت بار کشور و مردم در 8 سال گذشته نشان می دهد که روحانی شایسته ریاست جمهوری کشور 85 میلیون نفری ایران نبود.
ناشناس۳۴۹۲۴۲۷۲۱:۲۹:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اوضاع فعلی (سه سال اخیر) چی نشون میده؟
ناشناس۳۴۹۲۴۷۸۲۲:۳۵:۲۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اگر دولت قبل و صادرات روزانه 100 هزار بشکه نفت تداوم داشت الان قیمت دلار 300 هزار تومان شده بود رئیسی کشور را از بحران نجات داد.
ناشناس۳۴۹۲۴۹۱۲۲:۴۱:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
دولت فعلی در 3 سال گذشته بیش از 500 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت روحانی را پرداخت کرده و هنوز ماهیانه 20 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل را پرداخت می کند.
ناشناس۳۴۹۲۵۱۶۲۳:۰۲:۲۷ ۱۴۰۳/۲/۲۸
در 3 سال گذشته رشد اقتصادی و رشد تولید و رشد صادرات و تجارت مثبت شد و از رکود اقتصادی که دولت روحانی ایجاد کرده بود خارج شدیم و سال گذشته پس از 3 دهه امار طلاق در کشور کاهشی شد.
ناشناس۳۴۹۲۴۳۵۲۱:۴۰:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۲۸
چه ربطی داشت؟
نعیم۳۴۹۱۸۴۸۱۰:۲۵:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
من از روحانی و کل سران جمهوری اسلامی هیچ دل خوشی ندارم ولی این چه رسمی است که راه افتاده و45سال است که متوقف نشده است که بی حرمتی کردن سیاست مداران پیشین که همه ما می دانیم چه معنایی دارد
ناشناس۳۴۹۲۱۹۶۱۶:۴۹:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی خود حرمت خود را نگه نمی دارد هر روز به منتخبان مردم و شورای نگهبان نیش و کنایه می زند و بی حرمتی می کند و پاسخ می شنود.
ناشناس۳۴۹۲۳۸۱۲۰:۲۸:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اولا درخواست بازخواست و پاسخگو کردن مسعولین در قبال عملکردها آنهم فراجناحی حق ملت است و از سوی دیگر برخی از همین سیاستمداران در زمان مسعولیت مکرراً با الفاظ توهین آمیز بقیه را خطاب قرار میدادند ...
ناشناس۳۴۹۲۳۸۸۲۰:۳۲:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
بازداشت 120 هزار مقام چینی به جرم فساد آمارها نشان می دهد که بیش از 120 هزار مقام چینی در سطوح مختلف به جرم فساد مالی از سال 2012 میلادی تاکنون بازداشت و مجازات شده اند به گزارش ایرنا، در این میان فقط 19 هزار نفر از مقام های چینی در نیمه اول سال جاری میلادی (2015) دستگیر شده اند.
ناشناس۳۴۹۱۸۴۹۱۰:۲۵:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
انحراف انقلاب از مسیر خود از زمان رییس جمهور سوت و کف شروع شد و توسط آقای روحانی و به اصطلاح مدیرانشان ادامه یافت
ناشناس۳۴۹۱۸۵۱۱۰:۲۸:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
آره والله تو قدرت هستند باید اینها رو بگن آقای روحانی زمانهایی که تایید صلاحیت میشدین باید میگفتین وقتی رقبا رد صلاحیت میشوند جمهورت به خطر میوفتاد نه الان که شما رو هم حذف کردند
ناشناس۳۴۹۱۹۹۲۱۳:۱۳:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
کدوم رقبای روحانی رد صلاحیت شدند؟
ناشناس۳۴۹۲۱۹۷۱۶:۵۱:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
احمدی نژاد در سال 96 رقیب جدی روحانی بود که رد صلاحیت شد اگر احمدی نژاد احراز صلاحیت می شد روحانی دیگه رای نمی اورد.
ناشناس۳۴۹۱۸۵۳۱۰:۳۲:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۲۸
این نقدها زمانی ارزش دارد که وقتی قدرت را در دست دارید بیان شود مثل آقای احمدی نژاد که وقتی دوستش بقایی و مشای رو رد صلاحیت کردند شاکی شد اگر واقعا به فکر جمهوریت هستید چرا زمانی که قدرت را در دست دارید اعتراض نمی کنید نه زمانی که شما را کنار گذاشتن
ناشناس۳۴۹۲۲۶۲۱۷:۵۷:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
در سال 88 که تهمت دروغ تقلب به نظام زدند و مملکت را تا لبه پرتگاه بردند و زمینه تحریمها را فراهم کردند جمهوریت نظام لگدمال شد چرا اون موقع روحانی چیزی نگفت ؟!
محسن۳۴۹۱۸۵۴۱۰:۳۳:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
سالها پیش کارتونی دیدم که غولی در آن وجود داشت که ادامه حیاتش به این بود که در ذهن و فکر مردم حاضر بشه و وقتی که مردم اونو از یاد بردن اون هم از بین رفت ..واکنشهای حسن روحانی بعضا مشابه اون غول کارتون هست با اهمیت ندادن و ندیدنش خود به خود از ذهن مردم پاک میشه..هر چند اعتقاد دارم بابت ضرباتی که به کشور زده باید در دادگاه پاسخگو باشه..و تلخی اون توییت مشکوکش شب حمله ایران به عین الاسد هیچ وقت از یادمان نمیره
ناشناس۳۴۹۱۸۵۵۱۰:۳۳:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
هم شما آقای روحانی هم آقای احمدی نژاد وقتی رئیس جمهور بودین میگفتین ایران آزادترین کشور بهترین و .... هست ولی وقتی از قدرت کنار زده شدین شروع کردین به اینکه ای وای جمهوریت به خاطر افتاده چرا بعدش یادتون میاد اشکالات
ناشناس۳۴۹۱۸۶۰۱۰:۳۸:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
حرف روحانی کاملا درست و منطقی است به طور کلی رد صلاحیت فردی که 8 سال رئیس جمهور بوده زیر سوال بردن مجموعه حاکمیت است
ناشناس۳۴۹۱۹۷۰۱۲:۵۶:۴۷ ۱۴۰۳/۲/۲۸
بی ربط گفتی
ناشناس۳۴۹۲۱۹۸۱۶:۵۴:۵۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی اینکاره نبود سال 92 هم نباید احراز صلاحیت می شد.
ناشناس۳۴۹۲۲۵۹۱۷:۵۳:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
افرادی که باعث نارضایتی گسترده مردمی بشوند مجدد از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت نمی شوند هاشمی و احمدی نژاد و روحانی به همین دلیل رد صلاحیت شدند.
ناشناس۳۴۹۲۳۸۷۲۰:۳۲:۰۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
بازداشت 120 هزار مقام چینی به جرم فساد آمارها نشان می دهد که بیش از 120 هزار مقام چینی در سطوح مختلف به جرم فساد مالی از سال 2012 میلادی تاکنون بازداشت و مجازات شده اند به گزارش ایرنا، در این میان فقط 19 هزار نفر از مقام های چینی در نیمه اول سال جاری میلادی (2015) دستگیر شده اند.
ناشناس۳۴۹۱۸۶۹۱۰:۵۶:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
حسن روحانی ر و دوستان او ر همه ر باید احضار و آنها ر تفهیم اتهام نمود
مهدی۳۴۹۱۸۸۳۱۱:۱۱:۱۴ ۱۴۰۳/۲/۲۸
حق با نویسنده است
ناشناس۳۴۹۱۹۰۸۱۱:۳۶:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اصلا شما خوبید، اصلاح طلبان و بقیه مردم بد هستند!!!
ناشناس۳۴۹۱۹۷۱۱۲:۵۷:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۲۸
برخی از مردم را در کنار اصلاح طلب آمریکایی قرار نده
ناشناس۳۴۹۲۰۴۱۱۳:۵۷:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
خیلی از مردم و نه برخی لطفا اصلاح کتید
ناشناس۳۴۹۲۲۹۰۱۸:۲۰:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
من از این مردم هستم و کوچکترین اعتقادی هم به اصلاح طلبان ندارم.
ناشناس۳۴۹۲۲۳۷۱۷:۳۶:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی میخ اخر را بر تابوت اصلاحات کوبید حالا بجای عذرخواهی مدعی شده !
ناشناس۳۴۹۱۹۲۱۱۱:۴۹:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۸
کاش آقای سلگی به یه سوال آقای روحانی پاسخ میداد و اون اینکه تایید آقای جنتی توسط خودشون برای کاندیداتوری مجلس خبرگان، تعارض منافع نیست؟
ناشناس۳۴۹۲۰۴۴۱۳:۵۹:۴۷ ۱۴۰۳/۲/۲۸
جواب داده شده
ناشناس۳۴۹۲۱۹۹۱۶:۵۷:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اطلاعات نداری اظهار نظر نکن اقای جنتی خودشان را تایید نکردند شورای نگهبان 6 نفر حقوقدان و 6 نفر فقیه دارد که صلاحیت داشتن یا نداشتن کاندیداها با رای این 12 نفر است.
ناشناس۳۴۹۲۲۴۶۱۷:۴۴:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
بنده با نقد علمی نظر حسن روحانی در مورد واقعه کربلا اعلام می کنم که او صلاحیت ندارد.
ناشناس۳۴۹۱۹۲۲۱۱:۵۰:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
واقعا این متن یک معادله داد، قاعده داشت و استراتژیک بود اما قبول ندارم که اینطور روحانی را در تنگنا قرار دهیم و یادمان برود او تنگناها را برایمان می گشود
ناشناس۳۴۹۱۹۷۸۱۳:۰۶:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
تنگناهای فعلی اقتصادی نتیجه اشتباه آقای روحانی و تیم او در برجام و همچنین لو دادن راه‌های دور زدن تحریم‌ها و اجرای قسمت عمده‌ی FATF است
ناشناس۳۴۹۲۲۰۵۱۷:۰۲:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
حسن روحانی برای مردم ایران از هر حیث تنگنا ایجاد کرد
معنوی۳۴۹۱۹۳۵۱۲:۱۶:۰۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
من از روحانی دل خوشی ندارم. اما ....
ناشناس۳۴۹۲۲۵۰۱۷:۴۷:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی چرا دست از سر این مردم مظلوم بر نمی دارد ؟! 8 سال به ملت و کشور خسارت زد مردمو بیچاره و فقیر کرد حالا هم طلبکار است !
ناشناس۳۴۹۱۹۳۸۱۲:۲۰:۴۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
سایت شما مدام از خاتمی، روحانی ظریف زنگنه و ... انتقاد می کند ...
ناشناس۳۴۹۱۹۴۲۱۲:۲۵:۱۴ ۱۴۰۳/۲/۲۸
چرا بعد از پایان دورانشون برخی رییس جمهورا اپوزوسیون میشن؟
علی۳۴۹۱۹۵۴۱۲:۴۰:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
آقای سلگی بقیه روسای جمهور چطور از چرخه خارج شدن؟
ناشناس۳۴۹۲۲۳۲۱۷:۲۹:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
بقیه روسای جمهور به دلیلی از چرخه خارج شدند هیچکدام اینقدر سمج نبودن روحانی خیلی سماجت می کند خیال میکنه مملکت ارثش هست !!!
ناشناس۳۴۹۱۹۵۵۱۲:۴۳:۲۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
حفظ ارزشهای اسلامی باید در همه زمینه ها صورت پذیرد نه فقط در زمینه های ما علاقه مند هستیم.
ناشناس۳۴۹۱۹۶۷۱۲:۵۴:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۲۸
نامه روحانی را جدای از خود روحانی ببینید.
ناشناس۳۴۹۲۲۰۴۱۷:۰۰:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی اگر راست میگه متن کامل نامه ی شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت خودش را بدون هیچ سانسوری برای مردم منتشر کند
ناشناس۳۴۹۲۰۱۴۱۳:۳۴:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۲۸
در آن انتخابات روحانی بیش از ۱۸ میلیون و نفر دوم که قالیباف بود حدود ۶ میلیون رای کسب کرد و در صورتی که به هر روشی روحانی بیش ۲۰۰ هزار رای کمتر کسب می کرد در اینصورت در دور دوم میبایست ۱۲ میلیون رای به رای ۶ میلیونی قالیباف افزوده می شد تا روحانی رییس جمهور نشود که خیلی بعید میبود
ناشناس۳۴۹۲۰۴۰۱۳:۵۷:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
کمترین دروغی که برای جمع کردن رای گفت این بود که می خواهند پیاده روها را زنانه مردانه کنند اینقدر سخیف،اینقدر پوپولیستی ،اینقدربی تقوایی در بقیه موارد مهم به چنگ آوردن قدرت وثروت برای خودش،برادرش و...واقعا شفاف نیست؟؟؟
ناشناس۳۴۹۲۰۴۲۱۳:۵۸:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲۸
اصلاح طلبان چرا نمی فهمند که اگر شورای نگهبان نبود. انتخاب اصلاح طلب یا اصول گرا نبود بلکه انتخاب رقاصه و آوازه خوان و فوتبالیست ها بود و شما هیچ شانسی نداشتید.
ناشناس۳۴۹۲۰۵۲۱۴:۱۲:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی جزیی از یک کل بود .
ناشناس۳۴۹۲۰۵۶۱۴:۱۴:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی خوب بود
ناشناس۳۴۹۲۴۸۳۲۲:۳۹:۰۹ ۱۴۰۳/۲/۲۸
دولت روحانی خوب نبود بلکه فاجعه بود.
علی۳۴۹۲۳۰۴۱۹:۰۰:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
روحانی باید به خاطر اعمال خلاف قانون محاکمه می شدرد صلاحیت کمترین کاری که اعمال شده است
ناشناس۳۴۹۲۳۹۸۲۰:۳۸:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۲۸
چرا این رو محاکمه نمی کنید؟؟ قوه قضاییه کجاست؟؟
غلی۳۴۹۲۴۹۵۲۲:۴۴:۵۱ ۱۴۰۳/۲/۲۸
آقای روحانی بهتر است شخصا دلایل رد صلاحیت را منتشر کند همه می‌دانند مدرک ایشان چیست ودر دوران رفت وآمد به انگلیس چه دسته گل‌هایی به آب داده است .
م۳۴۹۲۶۸۵۰۷:۳۴:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۲۹
دفاع از جمهوریت مسله ای مهم است.
ناشناس۳۴۹۲۷۰۴۰۷:۵۱:۲۲ ۱۴۰۳/۲/۲۹
ایشون از ترس اینکه حیات سیاسیش داره تموم میشه مجبوره خودنمایی کنه بهش توجه نشه خودش تموم میشه
ناشناس۳۴۹۲۷۰۹۰۷:۵۷:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲۹
اگه براتون خواست مردم و نظرش مهمه همین موضوع را به نظرسنجی عمومی بگذارید تا عده ای بدون توجه به رای مردم تصمیم نگیرند و نظر مردم شفاف شود
علی۳۴۹۲۸۸۹۱۱:۲۶:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۲۹
من آقای روحانی را اصولا قبول ندارم ولی سایت محترم الف، شما دو مطلب در نقد صحبتهای ایشان نوشته اید بدون این که اصل مطلب ایشون را بذارید تا خواننده خودش قضاوت کند. این روش روزنامه نگاری منصفانه نیست.
ناشناس۳۴۹۲۹۱۹۱۱:۴۵:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۲۹
روحانی از دل همین حکومت بر آمده با بر چسب الیگارشی نمیتونید حذفش کنید .
yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

    2. باز هم در باغ سبز !

    3. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

    4. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

    5. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

    6. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

    7. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

    8. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

    9. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

    10. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

    11. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

    12. درد بیمار و ناز طبیبان !

    13. فرزندان ظریف کجا هستند؟

    14. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

    15. یارانه‌ها واریز شد

    16. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

    17. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

    18. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

    19. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

    20. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

    21. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

    22. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

    23. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

    24. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

    25. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

      2. باز هم در باغ سبز !

      3. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

      4. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

      5. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

      6. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

      7. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

      8. فرزندان ظریف کجا هستند؟

      9. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

      10. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

      11. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

      12. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

      13. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

      14. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

      15. گستاخ؛ اما کوچک و آسیب پذیر !

      16. حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت توسط لاهه صادر شد

      17. اتحادیه اروپا کشتیرانی ایران را تحریم کرد

      18. مرکز «بازی‌ جنگ سپاه» افتتاح شد

      19. انتقال پایتخت وارد مرحله جدیدی شد

      20. یهودیت در نظر بنیانگذار روانکاوی

      21. واکنش صداوسیما به موضوع سانسور یک دیدار پزشکیان

      22. نماینده مجلس: اهداف فیلترینگ محقق نشد/ سود سرشار در جیب مافیای فیلترشکن‌

      23. سران سه‌قوه در خصوص لزوم رفع مسدودسازی اتفاق نظر دارند

      24. شمخانی: آمریکایی‌ها کشور ما را عقب نگه داشتند و باید خسارت بدهند

      25. عراقچی: اگر قدرت نباشد دیپلماسی ابتر خواهد ماند

      آخرین عناوین