در گفت و گو با الف تاکید شد سامانه املاک و اسکان، مهم‌ترین اقدام در مبارزه با احتکار خانه

گروه اقتصادی الف،   4030402109

«برای جلوگیری از احتکار و سفته‌بازی در حوزه مسکن باید خانه‌های خالی شناسایی شوند، یکی از روش های شناسایی خانه‌های خالی تکمیل سامانه املاک و اسکان است.»

به گزارش الف هر سال با آغاز فصل تابستان موضوع مسکن نیز نقل محافل کارشناسی و رسانه ای است اما امسال به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در تابستان گویی هم معاملات مسکن در رکود است و هم مباحث داغ آن. از جمله این مباحث موضوع سامانه املاک و اسکان است که نه از سوی مردم و نه از سوی متولیان دولتی چندان جدی گرفته نشده اما به اعتقاد برخی نمایندگان تنها راه مبارزه با احتکار مسکن است .

از جمله این نمایندگان جعفر قادری نماینده شیراز است که معتقد است «برای جلوگیری از احتکار و سفته‌بازی در حوزه مسکن باید خانه‌های خالی شناسایی شوند، یکی از روش های شناسایی خانه‌های خالی تکمیل سامانه املاک و اسکان است.»

وی در گفت وگو با الف درباره میزان تاثیر گذاری اقدامات دولت سیزدهم در راه اندازی سامانه املاک و اسکان و همچنین شناسایی خانه های خالی و کنترل بازار اجاره بها گفت: یکی از معضلات و مشکلاتی که از سال ها قبل در کشور ما وجود داشت این است که مسکن و خانه به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است، در صورتی که نباید به این شکل باشد و خانه یک کالای مصرفی است و هر کس باید به اندازه نیازش و نه بیشتر باید از مسکن استفاده کند.

این نماینده مجلس دوازدهم توضیح داد: وقتی که بازار بورس و ارز و سایر بازارهای موازی به خوبی کار نکنند نقدینگی به سمت بخش مسکن سوق داده می شود و به جای اینکه در تولید مسکن به کار گرفته شود در احتکار و تبدیل مسکن به کالای سرمایه ای خودش را نشان می دهد.

شناسایی خانه‌های خالی مانعی در مقابل سفته‌بازی

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای اینکه جلو این نوع عملکردهای سفته بازانه گرفته شود، چند اقدام باید انجام می شد یکی اینکه مالیات بر عایدی سرمایه اخذ شود و دوم اینکه جلوی خالی نگه داشتن خانه‌ها را گرفت و سوم اینکه عوارض نوسازی را افزایش داد، که به سهم خودش در کنار دو مولفه می تواند کمک کند که افراد در حد نیاز از مسکن استفاده کنند و کسی با متراژی کمتر نیازش برطرف می شود، سکونت در یک واحد مسکونی با مساحت بیشتر را انتخاب نکند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این نوع جهت گیری‌های درست برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها در دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفت ولی در اجرا مشکلاتی داشت که باید برطرف شود تا در بلند مدت به عنوان یک سیاست تاثیر گذار روی تقاضا و تنظیم بازار مسکن تاثیر گذار شود. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از روش های شناسایی خانه های خالی سامانه املاک و اسکان است تا افراد اطلاعات مسکن خود را در این سامانه وارد کنند و تبعا باید سیاست‌های تشویقی و تنبیهی وجود داشته باشد تا افراد مکلف باشند که این اطلاعات را در سامانه بارگذاری کنند.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  4. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  5. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  12. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  13. بازنگری کنید

  14. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  15. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  16. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  17. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  18. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  19. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  21. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  22. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  23. قالیباف یا جلیلی؟

  24. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  25. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

آخرین عناوین