رییس کمیته تعلیم و تربیت دکتر قالیباف: ارتقای معیشت و منزلت خواسته بحق معلمان است

  4030404101

آموزش و پرورش، سازمانی چند بعدی است که این موضوع مهم، لزوم توانمندی چند ساحتی هدایتگر تعلیم و تربیت را نشان می دهد.

ارتقای معیشت و منزلت خواسته بحق معلمان است

دکتر امین حکیم، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و رییس کمیته تعلیم و تربیت دکتر قالیباف در گفت و گو با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب گفت: سخنان بزرگان، قانون‌گذاران، سیاستمداران و ... حکایت از بها دادن به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دارد؛ زیرا هر اندازه در این عرصه اهمیت قائل شویم، در آینده  فرد بهتر و کارآمد تری را تحویل جامعه خواهیم داد. 
دکتر حکیم با تاکید بر اینکه نظام آموزشی پیشرو، نیازمند به کارگیری معلمان قوی است، گفت: در کنار تامین معیشت، باید منزلت از دست رفته معلمان به آن‌ها بازگردانده شود؛ البته در صورتی که معلمان اقتدار علمی ، اجتماعی و سازمانی پیدا کنند، این منزلت برگشت‌پذیر خواهد بود.
وی معلمان را کارگزاران اصلی جریان تعلیم و تربیت دانست و اظهار داشت: در شرایطی که حفظ‌ شان و منزلت اقتصادی این کارگزاران از اهمیت بالایی برخوردار است، متوازن نبودن حقوق با حداقل شاخص رفاه موجبات نارضایتی معلمان را فراهم کرده است. ضمن اینکه افزایش مشکلات اقتصادی و رشد میزان تورم، موجب تشدید این وضعیت وخیم شده است.
دکتر حکیم آمارها را نشان دهنده بی رغبتی مردان به حرفه معلمی ارزیابی و تصریح کرد: دیگر مانند دهه‌های قبل، اشتیاقی برای حضور در حرفه معلمی وجود ندارد و معلمان غیرمتخصص، جای آموزگاران خلاق و پرانگیزه را گرفته اند. از همین رو شاهد افت کیفیت آموزش مدارس در سال‌های اخیر هستیم؛ به گونه ای که طی دو دهه اخیر سطح سواد و معدل تحصیلی دانش‌آموزان روند نزولی داشته که این موضوع در زمان همه‌گیری کرونا شیب منفی بیشتری پیدا کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان به آمارهای بانک جهانی درباره فقر یادگیری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و اذعان داشت: این آمار بیانگر آن است که ۳۶ درصد دانش آموزان ما در 10 ‌سالگی از خواندن یک متن ساده ناتوان هستند و در شرایطی که باید این آمار در سال ۲۰۳۰ به ۱۸ درصد کاهش یابد، اما 44 درصد افزایش خواهد داشت که این مساله نشان دهنده عدم به‌کارگیری معلمان قوی و متخصص است.
جذب معلمان توانمند، لازمه اقتدار علمی
دکتر حکیم، لازمه اقتدار علمی را جذب و گزینش معلمان توانمند دانست و گفت: در وهله نخست باید جذب معلمان از مسیر‌های متفرقه، متوقف و معلمان توانمند دارای بنیه علمی در آموزش‌و‌پرورش به کار گرفته شوند. البته پیش نیاز ورود معلمان قوی حل مساله معیشت است؛ یعنی باید شکافی که بین میانگین دریافتی حقوق معلمان با کارکنان سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها وجود دارد به حداقل برسد و در صورت تحقق این موضوع، می‌توانیم زمینه جذب معلمان توانمند و با انگیزه را مهیا کنیم.
معاون سابق اجرایی مرکز جذب وزارت علوم با اشاره به اینکه باید از دو مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و یا آزمون ماده ٢٨ بهترین نیرو‌ها جذب آموزش و پرورش شوند، اظهار داشت: این مساله در گروی برداشتن سهمیه است و باید اجازه دهیم افراد با انگیزه و توانمند به این عرصه وارد شوند.
دکتر حکیم با انتقاد از عدم تناسب بین رشته تحصیلی تعداد زیادی از معلمان با رشته‌ای که در مدارس تدریس می‌کنند، خاطرنشان کرد: این مساله از جمله آفاتی است که توان علمی و تخصصی و شایستگی‌های معلم را زیرسوال می‌برد. البته بخشی از این موضوع به استخدام‌های غیر ضابطه ای اخیر مربوط می شود.
این استاد دانشگاه، آموزش پیش‌دبستانی و دبستان را یک تخصص دانست و گفت: نباید هر فردی با هر رشته و تخصصی به عنوان معلم مقطع اول ابتدایی انتخاب شود و اگر متخصصان در اولویت جذب قرار نگیرند، کیفیت آموزشی تداوم خواهد داشت.
دکتر حکیم، تربیت معلمان را فرآیند مهم پس از جذب برشمرد و بیان کرد: آموزش‌های پیش از معلمی را باید جدی گرفت که شامل آموزش‌های مهارتی می‌شود. همچنین توان تخصصی از یک سو و ایجاد توان مهارتی و صلاحیت‌های حرفه‌ای از سوی دیگر اهمیت دارد. در همین حال بخشی از صلاحیت‌های حرفه‌ای پیش از استخدام و ورود به شغل معلمی مورد سنجش قرار می‌گیرد و بخش دیگری از صلاحیت‌ها باید حین استخدام تداوم پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه توان حرفه‌ای و تخصصی‌ برخی معلمان پس از گذشت ٢٠ سال از استخدام آنها به روز نشده است، تصریح کرد: لازمه به روز شدن دانش و مهارت معلمان و آشنایی آنها با شیوه‌های جدید تدریس، جدی گرفتن آموزش‌های حین خدمت است که متاسفانه فراموش شده است. این درحالی است که طبق تاکیدات مقام معظم رهبری گزینش معلمان باید استمرار داشته باشد و هیچ معلمی نباید احساس کند که پس از استخدام، دیگر تحت نظارت و پایش نخواهد بود.

ضرورت ایجاد معاونت اقتصادی 
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود، تلاش برای واقعی کردن بودجه آموزش و پرورش را یک ضرورت جدی اعلام کرد و گفت: البته پیش از واقعی شدن بودجه این نهاد، باید آموزش‌و‌پرورش به‌عنوان اولویت اول در دستور کار سران قوا قرار بگیرد. در همین راستا یکی از موارد مهم این است که وزیر آموزش‌و‌پرورش، معاون اقتصادی داشته باشد و وجود این معاونت، ضرورتی جدی برای حل مشکلات مالی آموزش‌و‌پرورش است.  
دکتر حکیم در پایان تاکید کرد: هر تحولی در آموزش‌و‌پرورش سرانجام به اقتصاد ختم می‌شود و به این دلیل وزارتخانه تعلیم و تربیت در لاکی از گرفتاری‌های روزمره خویش مانده‌است و معلمان هم‌زمان با فقر و بلاتکلیفی دست‌وپنجه نرم کرده و برای تامین معاش در جست‌وجوی شغل دوم و سوم هستند.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. وقتی افسار قیمت ها از دست دولت در می رود!

  2. گزافه‌گویی وزیر خارجه جولانی علیه ایران

  3. افشاگری صمصامی از پشت پرده گرانی ارز/چطور۱۰۰همت عاید دولت شد

  4. جانشین فرمانده کل سپاه: تا چند سال آینده حکومتی به نام اسرائیل وجود ندارد

  5. زن؛ از مسیحیت تحریف شده تا اسلام انقلابی

  6. فرزندان معاون اول سابق قوه‌قضائیه به ۲۵ سال زندان محکوم شدند

  7. بازار مسکن؛ آرامش یا آتشِ زیر خاکستر؟!

  8. زنگ هشدار اتباع غیرمجاز/ فعالیت شاخه افغانستانی تروریست‌های تحریرالشام در نزدیکی مرزهای ایران

  9. واکنش‌ها به گامِ اول در رفع فلیترینگ

  10. دردسر این حرکات موزون برای دانش آموزان بابلی !

  11. اسحاق جهانگیری: همه اطلاعات اداره کشور را دارم/ آقای خاتمی اصرار می کرد که کاندیدا شوم/ به پزشکیان گفتم خودت باش و به حرف های دیگران گوش نده

  12. شلیک پدافند، عامل سقوط هواپیمای آذربایجانی بوده؟/ تصاویری که احتمال شلیک به هواپیما را تقویت می‌کند

  13. زمان ۱۴ ماهه برای مذاکرات رفع فیلترینگ کامل

  14. رتبه کشورهای جهان براساس بیشترین فیلترینگ

  15. روایت یک نماینده مجلس از نحوه حمله اسرائیل به ایران و خسارات آن/ ۱۰۰ جنگنده فرستادند و اکثر موشک‌ها خارج از مرز ایران منهدم شد/ ۱۸۳ موشک‌ ما از ۲۰۱ موشک به هدف خورد

  16. قطر: به روابط خود با جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنیم

  17. رفع محدودیت دسترسی کاربران تلفن همراه به گوگل پلی و واتس اپ

  18. سیدحسن خمینی: دشمنان امید مردم را هدف قرار گرفته‌اند/در شرایط سخت، کار جمعی لازم است

  19. پزشکیان: صراط مستقیم حرکت در مسیر عدالت است

  20. موبایل قاپ در این صحنه عجیب گرفتار مردم شد | کتک خوردن سارق از مردم را ببینید

  21. میزان افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۴ اعلام شد/ جزییات

پربحث‌های هفته

  1. وعده های الجولانی تو خالی بود؛ آتش‌ زدن نمادهای مذهبی در سوریه

  2. چرا مذاکره با آمریکا مشکلی را حل نمی کند؟!

  3. آقایان، وقت کردید به مشکلات مردم هم فکر کنید!

  4. چرا به مردم نمی گوئیم! 

  5. چه کسی ماجرای قطعی برق را درست روایت می‌کند؟!

  6. عصبانیت شدید علم الهدی از عدم ابلاغ قانون عفاف و حجاب/دولت برای راضی کردن مردم در بحث ناترازی ها، بی حجابی را آزاد کرد!

  7. کالبدشکافی شایعه استعفای پزشکیان/ ماموریت چینی برای لاریجانی؟

  8. دفاع همتی از گران‌شدن دلار/ چراغ سبز آقای وزیر به تورم؟

  9. توهین جنجالی حمید رسایی به پزشکیان بعد از بغض کردن برای همسر مرحومش

  10. مخاطبان‌مان را فراری ندهیم !

  11. خداحافظی مردم با گوشت؟!

  12. توضیح فرزند پزشکیان درباره نقش خود در عزل و نصب‌ها

  13. وقتی افسار قیمت ها از دست دولت در می رود!

  14. استقبال از موضع اخیر قالیباف/ سهم‌خواهی‌ها صدای پسر رئیس‌جمهور را درآورد

  15. نشاطی که نباید از دانشگاه دریغ شود

  16. نکنید آقایان، نکنید!

  17. مردم دو درجه کمتر، دولت ۱۰ درجه!

  18. نامه کمیسیون امنیت ملی به دیوان عدالت اداری درباره ابطال حکم انتصاب ظریف

  19. امان از این یاغی!..

  20. همسایه جدید اموی - صهیونی اردوغان!

  21. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: تیم اقتصادی آقای پزشکیان حتی الفبای اقتصاد را هم بلد نیست/ مسئله حجاب برجسته می‌‎شود تا مردم سراغ مطالبات مهم نروند

  22.  کاسبان تسلیم و شلیک به اصلِ مذاکره در رسانه‌های اصلاح‌طلب

  23. توجه به زبان بدن در فضای بین المللی/ سقوط آزاد مهدی نصیری/ جهانگیری: اژه‌ای پای کار رفع حصر است

  24. یک ادعا درباره نقش زنگنه در ناترازی انرژی/ برسد به دست خانم سخنگوی دولت/ مذاکره می‌ کنیم اما با عزت

  25. اولین دیدار رسمی مقامات آمریکا با الجولانی

آخرین عناوین