تشکری هاشمی: مگر ما بیشتر از "خودروساز داخلی" می‌فهمیم؟!

  4030408015 ۲۳ نظر، ۳ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: بیش از ۵۰ سال است که در کشورمان خودرو تولید می‌کنیم بعد ناگهان به ذهنمان می‌رسد که بیشتر از خودروساز داخلی می‌فهمیم، بیشتر از آن‌ها با این صنعت آشنا هستیم و خودرو وارد کنیم؛ این حتماً رویه غلطی است.

 مگر ما بیشتر از "خودروساز داخلی" می‌فهمیم؟!

به گزارش تسنیم، بعد از دوره 4 ساله‌ای که شهروندان تهرانی شاهد رخوت، کندی و حتی پسرفت در بسیاری از حوزه‌ها و امور شهری از جمله حمل و نقل عمومی بودند، با روی کار آمدن مدیریت فعلی شهر تهران، فصل جدیدی از تغییر و شکوفایی برای تهران و تهرانی‌ها آغاز شد.

در این راستا یکی از حوزه‌هایی که به صورت جدی مورد توجه مدیریت شهری تهران قرار گرفت حمل و نقل عمومی بود که با حمایت شورای اسلامی شهر تهران، بودجه قابل‌ توجهی در دو سال گذشته به آن  اختصاص پیدا کرد و علاوه بر اینکه در بخش مترو با تکمیل‌ ایستگاه‌ها و توسعه خطوط مواجه شدیم، قرارداد بزرگ و قابل‌تأملی بین شهرداری و کشور چین نیز منعقد شد که محقق شدن آن، گره‌های زیادی از مشکلات حوزه حمل‌ونقل عمومی باز می‌کند.

طبق این قرارداد تاریخی، 2500 دستگاه اتوبوس 12متری، 25000 دستگاه تاکسی سدان برقی، 2500 دستگاه تاکسی شاسی‌بلند (suv)، 10 هزار دستگاه ون و 150 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی با پشتیبانی مالی چین برای شهر تهران خریداری می‌شود.

با توجه به اهمیت این قرارداد با سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به گفت‌و‌گو پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان تسنیم می‌شود:

تسنیم:  این دوره از مدیریت شهری در تلاش است بخشی از کاستی‌ها و پسرفت دوره گذشته مدیریت شهری را برطرف کند در همین راستا برای توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی اقدام و در کنار بهره‌گیری از تولید‌کنندگان داخلی قراردادی در این حوزه با کشور چین منعقد کرد که برخی اعضای شورا نسبت به آن انتقاداتی دارند اما در کنار این دیدگاه‌ها، سرانجام رسیدن این قرارداد تا چه میزان می‌تواند گره‌های مشکلات حمل و نقل عمومی تهران را باز کند؟

اگر درباره اشکالاتی در قرارداد شهرداری با چین صحبت می‌کنیم معنی آن مخالفت با توسعه حمل و نقل عمومی، برطرف کردن نیاز‌های این حوزه و حتی جبران کاستی‌هایی که در تولیدکنندگان داخلی وجود دارد، نیست.  

حرف ما این است که یکسری قواعد در انجام هر کاری باید مدنظر قرار گیرد؛ این قواعد در خصوص فعالیت‌های تجاری،  اقتصادی،  در معاهدات و قرارداد‌هایی که بین یک دستگاه دولتی و سایر تولیدکنندگان داخلی و خارجی صورت می‌گیرد باید رعایت شود.

آنچه تاکنون مطرح کرده‌ایم این است که قرارداد‌ها به طور کامل در اختیار ما قرار نگرفته است؛ یک قرارداد کلی داریم که با یک تأمین‌کننده و فاینانسور منعقد شده و قرارداد خودور‌های سواری،  موتورسیکلت‌های برقی، تجهیزات سیستم‌های هوشمند حمل و نقل و سایر مواردی که در حال انجام است را مشاده نکرده‌ایم.  

مسئله فقط دیدن قرارداد‌ها هم نیست، ما باید ببینیم آیا قواعد حقوقی و قوانین رعایت شده؟  آیا صرفه و صلاح شهر و شهروندان در نظر گرفته شده؟ آیا ظرفیت تولیدکنندگان داخلی که از هر زاویه‌ای به آن نگاه کنیم در اولویت هستند، در نظر گرفته شده است؟ آیا شرکت‌های خارجی را رقیب شرکت‌های ایرانی کرده‌ایم یا خیر؟ همه این موارد موضوعاتی است که باید با دقت آن‌ها را بررسی کرد.  

تسنیم: حضور شما در سفر شهردار تهران به چین کمک نکرد که به ابعاد مختلف این قرارداد و آنچه شهرداری مدنظر دارد، اشراف پیدا کنید؟  

سفر نخست شهردار تهران به چین که بنده نیز به نمایندگی شورای شهر در آن حضور داشتم، صرفاً به تعدادی بازدید از صنایع مختلف در این کشور و شرکت در چند کنفرانس بین‌المللی ختم شد اما درباره قرارداد‌ها و حتی شیوه انجام این کار به هیچ عنوان در سفر نخست صحبت نشد.

در آن سفر، تفاهم‌نامه‌هایی با شهرداری پکن درباره توسعه همکاری‌ها و موضوع خواهرخواندگی امضا شد و درباره اینکه اتوبوس از کدام شرکت و با چه مبلغی خریداری شود و نقش شرکت‌های ایرانی به چه شکل باشد بحث مطرح نشد.

تسنیم: این قرارداد از نگاه شما چه نکات مثبتی دارد؟

در اینکه حمل و نقل عمومی باید مورد حمایت قرار بگیرد و کمبود‌های این حوزه راباید به بهترین شکل برطرف کنیم تردیدی نیست اما اینکه «بهترین شکل» چگونه است باید به صورت کارشناسی بررسی شود به عنوان مثال باید دید آیا اتوبوس‌سازان داخلی را در این خرید‌ها مداخله و مشارکت داده‌ایم یا اتوبوس‌سازان داخلی کنار گذاشته شده‌اند؟  

طبق قانون هر که می‌خواهد کالای خارجی سفارش بدهد باید مجموعه‌ای از ضوابط و مقررات را رعایت کند؛  شما ابتدا باید مجموعه صاحب صلاحیت برای خرید اتوبوس باشید، شهرداری تهران یک صنعتگر نیست که بخواهد سفارش خرید بدهد باید از طریق یک سازنده که دارای مجوز و صلاحیت‌های فنی و نمایندگی پس از فروش و دارای مجوز از وزارت صمت است، اقدام به خرید کند.

بنابراین ما می‌گوییم شهرداری باید از مجرای یک سازنده اتوبوس اقدام کند، ثبت سفارش را انجام دهد، تأمین ارز را از طریق مجاری قانونی دنبال کند و یک سازنده واجد صلاحیت را که نمایندگی از آن شرکت تولید‌کننده خارجی برای خدمات پس از فروش، تأمین قطعات، گارانتی و وارانتی است، معرفی کند، در آن صورت شهرداری تهران به واسطه سازنده صاحب صلاحیت می‌تواند خرید را انجام دهد.  

وقتی این مسیر درست طی نشود می‌تواند واجد ایراداتی به لحاظ مقررات قانونی و به لحاظ موضوعات فنی باشد؛  ما داریم محصولی را وارد کشور می‌کنیم که نه تنها شهرداری تهران صلاحیت‌های علمی و تخصصی در مورد اتوبوس‌های برقی را ندارد بلکه بسیاری از سازندگان داخلی هم هنوز به حدی از کفایت علمی و دانش تخصصی نرسیده‌اند که درباره اتوبوس‌ها بتوانند قاطع نظر بدهند حتی درباره مشخصات فنی کالایی که خریداری می‌کنیم هنوز داده‌های مشخصی نداریم و نمی‌دانیم اتوبوسی که از چین وارد می‌کنیم چه داده‌های دارد.

تسنیم: آیا این پرسش‌ها را از شهرداری داشته‌اید؟  آیا با توضیحات شهرداری این ابهامات برطرف می‌شود؟

تا این لحظه خیر هنوز اقناع نشده‌ام که این روش و این ویژگی‌های فنی همان چیزی است که باید برای شهر تهران اتفاق بیفتد.

تسنیم: با فرض بر اینکه شهرداری پاسخ ابهامات را داده و ایراد فنی به روند عقد و اجرای قرارداد وجود ندارد، آیا تحقق این قرارداد بخش زیادی از مشکلات حمل و نقل عمومی را برطرف نمی‌کند؟

اگر دل نگرانی‌های ما درباره اتوبوس‌ها با ملاحظاتی که به آن اشاره کردم برطرف شود، حتماً کار شایسته‌ای خواهد بود اما درباره تاکسی‌های سواری ایراد جدی‌تری دارم چراکه 10ها خودروساز در کشور خودروی برقی وارد کرده‌اند و شهرداری نباید دنبال خرید خودرو باشد بلکه باید به خودروسازان بگوید چه چیزی نیاز دارد.

بیش از 50 سال است که در کشورمان خودرو تولید می‌کنیم بعد ناگهان به ذهنمان می‌رسد که بیشتر از خودروساز داخلی می‌فهمیم، بیشتر از آن‌ها با این صنعت آشنا هستیم و خودرو وارد کنیم؛ این حتماً رویه غلطی است.

همانطور که سازمان تاکسیرانی از ورود 1000 دستگاه تاکسی برقی توسط کرمان موتور خبر داد و فراخوان ثبت نام تاکسیران ها اعلام شد درباره کسری‌های تاکسیرانی نیز باید به همین شکل اقدام می‌شد. 

دانش برخی افراد به وسعت یک اقیانوس اما عمق آن به اندازه یک بند انگشت است، گاهی اوقات می‌خواهیم با یک بند انگشت اطلاعات وارد کار‌ها شویم.

وظیفه شهرداری جمع‌آوری زباله، تمیز کردن خیابان‌ها، نگهداشت فضای سبز، شهر را قابل زندگی کردن و ارائه خدمات در بخش‌های حمل و نقلی  است. قانون وظایف این نهاد را مشخص کرده و در هیچ بخشی از آن نگفته شهرداری "بیزینس‌من" شود. 10ها و 100ها تولید‌کننده در بخش‌های مختلف وجود دارد که صلاحیت‌های لازم را دارند و شهرداری می‌تواند از طریق آنها اقدام کند و  بگوید چه چیز‌هایی می‌خواهد. 

بنابراین تاکسی و موتور سیکلت برقی برای تهران لازم است اما نه از طریق شهرداری.

درباره واگن‌های مترو داستان متفاوت است؛ در سال‌های 95 -96 پیگیری‌هایی در سطح دولت و شهرداری انجام و مقرر شد که وزارت کشور به نمایندگی از دولت برای ساخت واگن مترو اقدام کند اما به دلیل اینکه مبلغ پیش‌پرداخت واریز نشد عملا تا مرحله عقد قرارداد رسید و اجرایی نشد.

در این دوره با حمایت خوب رئیس جمهوری شهیدمان و پیگیری‌های شهرداری تهران این پیش‌پرداخت تأمین شد؛ اقدام شهرداری برای پیگیری و دریافت پیش‌پرداخت این قرارداد کار خوبی بود که بابت آن قدردانی نیز کرده ایم اما درباره مشخصات فنی واگن ها وزارت کشور حرف‌هایی دارد و می‌گوید طرف اصلی این قرارداد با چین، وزارت کشور است، در این بین شهرداری طرف چندم مذاکره است.

یکی از سؤالات بنده در سفر به چین نیز این بود که آیا برای انجام این کار تفویض اختیاری از وزارت کشور صورت گرفته است که گفتند بله اما اینطور نشده بود.

به هر ترتیب روال کار در حال انجام است هر چند بخشی از اشکالات هنوز رفع نشده اما چیز‌های پیش‌پا افتاده و جزئی است که وزارت کشور باید با صعه صدر و شهرداری با رعایت حقوق یک دستگاه دولتی که مسئول یک کار بوده، فضا را به فضای تعامل، همکاری و دوستی مبتنی بر حل مسأله تبدیل کنند. 

طبق آنچه چینی‌ها اعلام کرده بودند، امسال قرار است یک رام قطار تحویل داده شود که به عقیده بنده تحویل آن به سال آینده موکول خواهد شد  اما چنانچه این قطار امسال هم به دستمان برسد هیچ تحولی در مترو ایجاد نخواهد کرد؛ قطعا ورود 791  واگن به ناوگان مترو موثر است اما از آنجایی که قرار است طی 5 سال این واگن ها تحویل داده شود، مردم شیرینی کار را بعد از 5 سال خواهند چشید.

اما اصل کار خوب است و پیگیری شهرداری برای عملی شدن این قرارداد واجد تقدیر است اما جشن  آن را زمانی باید گرفت که مردم بتوانند قطارها را لمس و از آن استفاده کنند.

تسنیم: به هر ترتیب ورود تدریجی این وسایل به حمل و نقل عمومی می تواند بخشی از مشکلات را حل کند اما آیا برای به سرانجام رسیدن این قرارداد با مسئولان دولتی گفت‌وگو و رایزنی داشته‌اید؟

بله 100 درصد، هم بنده به عنوان رئیس کمیسیون تخصصی حمل و نقل و هم مهدی چمران رئیس شورای شهر پیگیری‌هایی از طریق بدنه شهرداری و وزارت کشور داشته ایم تا این اتفاق مهم محقق شود چراکه نه تنها ناراضی نیستیم بلکه از هر دری که بتوانیم واگان‌ها را زودتر به دست مردم برسانیم، تلاش کرده‌ایم. 

باید پیگیری‌های مستمر باشد اما راه سختی در پیش داریم و باید پرداخت‌های بعدی نیز صورت گیرد و زمانی جشن موفقیت را بگیریم که مردم زمان کمتری در ایستگاه های مترو منتظر بمانند و رضایت را در چهره آنها ببینیم؛ برای این امر همه باید تلاش کنیم، ما هم در این مسیر از ارائه هیچ کمکی کوتاهی نخواهیم کرد و هرجا لازم باشد کنارشان خواهیم بود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۳۶۹۴۷۱۰:۵۱:۳۲ ۱۴۰۳/۴/۸
خوب نیازی نبوده کسی از این قرارداد چیزی بفهمه وگرنه به شما هم میگفتند
ناشناس۳۵۳۶۹۵۳۱۱:۰۲:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۸
به نظرم خودرو سازهای خارجی از کره مریخ به زمین آمده اند
وحید۳۵۳۶۹۷۹۱۱:۲۹:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۸
دانا یا نادان انحصار و سهم دهی ها صنعت خودرو را ویران کرده مدیرانی که انتصابی هستند و واقعا اراده‌ای برای توسعه و پیشرفت علمی و اقتصادی ندارند
حمید۳۵۳۷۰۰۸۱۱:۵۲:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۸
متاسفانه شما زیادی به این ها دلخوشی
ناشناس۳۵۳۷۰۱۷۱۲:۰۲:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۸
جناب مهندس شما دیگر چرا تا واردات انجام نگیرد خودرو سازان هرچه بخواهند تولید می کنند و به مردم می دهند تازه زیان انباشته هم دارند جلوی ضرر را از هرجا بگیری منفعت است
محمد۳۵۳۷۰۴۲۱۲:۲۵:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۸
هر کس در ایران به کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو معترض باشد ، چون با منافع عده ای سازگار نیست، متهم به نفهمی می‌شود ،قابل درک است.
صادق۳۵۳۷۱۱۰۱۳:۲۱:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۸
جناب تشکری کشور ما‌صنعتی بنام‌ صنعت خودرو سازی ندارد و نداشته فقط دوتا کارخانه مونتاژ کاری دارد
ایران اندیش۳۵۳۷۱۴۰۱۴:۰۴:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۸
اگر از اول انقلاب درب کارخانه اتوبوس سازی را نمی بستید واعلام ورشکستگی وفروش نمیکردید و تکنولوژی را وارد وجوانان را برای یادگیری علمی به خارج میفرستادید الان وضعمان این نبود که از چین وارد کنیم
محمد۳۵۳۷۱۷۳۱۴:۵۷:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۸
آقای تشکری مردم خیلی چیزها را می‌فهمند و می‌دانند
Pm۳۵۳۷۱۷۸۱۵:۰۶:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۸
انحصار خودرو سازی و واردات قطعات ارزان از چین نقش اصلی را در نابودی خودرو سازی داشته است و الان خودرو به قیمت طلا حساب کنید به بیش از نصف قیمت سالها قبل رسیده است در این شرایط تولید و بهبود کیفیت بی صرفه میشود مثلا خودرو دنا سال ۹۷ در بازار ۵۰ سکه طلا و در کارخانه ۳۵ سکه طلا بود الان حدود ۲۰ سکه طلا شده است و تاثیر تورم باعث شده از طرفی مردم بشدت فقیر شوند و کارمندی که در آن موقع ماهی یک تا دو سکه طلا حقوق می‌گرفت الان به کمتر از نصف سکه طلا حقوق بگیرد که در نتیجه با این عدم تناسب با وجود ارزان شدن نسبت به طلا بخاطر اهمیت اول مسکن و غذا نتواند خودرو نو بخرد و در نتیجه رکود ایجاد شده است. بهترین کارها اول حذف قیمت زمین در ساخت مسکن است تا تاثیر مسکن بر ایجاد رکود در سایر بازارها رفع شود و دوم یا مالیات ارزش افزوده حذف شود یا مالیات بر حقوق که خود حداقل ده درصد توان خرید را پایین آورده است . کار سوم حذف تاثیر قیمت مصرف بر ایجاد ناترازی منابع و ایجاد دلالی است شعار رایگانی یا قیمت ارزان در هر چیزی به معنای اسراف و افزایش مصرف است قیمت آزاد و شناورخودکار مصرف را تعدیل و مانع بروز دلالی میشود چرا که مثلا الان حداقل سی تا پنجاه درصد قیمت مثلا خودرو تحت تاثیر این ناترازی و تفاوت قیمت واردات و کارخانه با بازار است
رضا۳۵۳۷۱۸۴۱۵:۱۰:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۸
خودروساز نداریم فدات شم، دو تا شبه خودروساز داریم که فقط از روی خودروهای خارجی کپی برداری میکنند و با دست بردن مدل چراغ ها ، اسم مدل جدید میگذارند روی خودروهاشون و آن هم با قطعات بی کیفیت و البته با قیمتهای کاذب و گران بدست ملت میدن...
ناشناس۳۵۳۷۲۲۶۱۶:۴۷:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۸
هرگونه قراردادی مانند این که باعث خروج ارز از کشور میشود باید زیرنظر متخصصین مربوطه و کاملا شفاف باشد
ناشناس۳۵۳۷۲۵۳۱۷:۲۵:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۸
این چه صنعتی است که محصولش با دوبرابر قیمت جهانی با یک چهارم کیفیت جهانی به مردم فروخته میشود و باز هم ورشکسته است؟
ناشناس۳۵۳۷۲۶۳۱۷:۵۹:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۸
بله بیشتر می فهمیم.
ناشناس۳۵۳۷۲۶۹۱۸:۱۲:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۸
نه ما اصلا هیچ چیزی نمی‌فهمیم . مثلا نمی‌فهمیم که خودرو ساز داخلی با پرداخت حقوق ماهیانه ۳۰۰ دلار به کارگر خود اتومبیل دنا را می‌دهد ۱۶۰۰۰دلار در حالی که خود رو ساز آلمانی با این قیمت، BMWدست مردم می‌دهد و البته حقوق پرداختی به کارگر هم برای او ۳۰۰۰ دلار آب می خورد یعنی هزینه او ۱۰ برابر خودروساز داخلی است و اتومبیل تولیدی او هم قابل مقایسه نیست
ناشناس۳۵۳۷۲۹۶۱۹:۱۱:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۸
قیمت فروش خودرو ساز داخلی که اصلا مهم نیست ؟!!
علی۳۵۳۷۳۰۳۱۹:۳۰:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۸
آقای تشکری مردم خیلی از چیزها را میدانند دلال بازی ها و رانتها که خودروهای چینی را وارد میکنند وبا چند برابر قیمت به مردم میدهند ویک سوال را پاسخ بدهید ممنون میشم چرا در کشورهای همسایه همان خودرو که در ایران است حتی با ارز آزاد نصف قیمت ایران است
ali۳۵۳۷۳۰۹۱۹:۴۱:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۸
امکان نداره چین به شما در این حجم خودرو بدهد حتی یک دهم آن نیز محقق نخواهد شد بارهادر قرار دادهای نفتی و بزرگ بد قولی داشته است
ناشناس۳۵۳۷۳۲۰۱۹:۵۷:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۸
واردات بد نیست به شرطی که اولا با کیفیت و ثانیا با قیمت مناسب و ثالثا شفاف و بدون فساد باشد. در واردات شهرداری تهران از چین با کالای بی کیفیت با قیمت نجومی و سرشار از پنهان کاری و فساد روبرو هستیم.
امید۳۵۳۷۳۷۰۲۱:۵۵:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۸
اون روزی که کارخانه اتوبوس سازی اکیا در تبریز داشت اتوبوس تولید می کرد کسی حمایت نکرد بنده خدا هم جمع کرد رفت ترکیه الان بهترین خودروی برقی و اتوبوس برقی داره تولید می کنه
محمد۳۵۳۷۳۷۴۲۲:۰۲:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۸
خودروهای بی کیفیت مونتاژی.لطف کنید ببینید کره جنوبی که بعد از ایران در صنعت مونتاژ بود حالا کجاست.
ناشناس۳۵۳۷۴۱۳۲۲:۵۵:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۸
رییس کمیسیون عمران شهری و حمل ونقل هنوز نمی دانی در قرن بیست و یکم حق با مشتری است. و مشتری از به علت کیفیت بسیار پایین از تولیدات داخلی رضایت ندارد.
ناشناس۳۵۳۷۴۱۶۲۲:۵۹:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۸
وقتی یک صنعتی انحصاری شد و مشتری به محصولات تولیدی دیگران دسترسی نداشت، صنعتگر انحصاری داخلی این را می فهمد که هر محصولی را که به مشتری بدهد ناگزیر باید او بخرد. پس هیچ موقع سعی در افزایش کیفیت محصول خود نمی کند.

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  3. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  4. چرا همه از دولت «روحانی» فرار می‌کنند؟!

  5. دروغ‌های بزرگ!

  6. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  7. زاکانی انصراف داد

  8. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  9. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  10. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. طعنه ای که به خود اصلاح‌طلبان بازمی‌گردد!

  13. بازنگری کنید

  14. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  15. رئیس جمهور مطلوب ایران کیست؟

  16. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  17. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  18. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  19. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  20. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  21. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  22. ضرب و شتم وحشیانه مامور انتظامات به دلیل تذکر عدم سگ گردانی در فضای پارک

  23. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

  24. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  25. انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف/ "خجالت بکشید"

آخرین عناوین