مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4030410076 ۱۸۷ نظر، ۳ در صف انتشار و ۱۰۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر‌، نقض تمام آن تعابیر و تفاسیری بود که بسیاری از تحلیل‌گران در خصوص ریشه‌های کاهش میزان مشارکت در انتخابات‌‌های مختلف سال‌های اخیر مطرح می‌کردند. عدم تکثر و حضور نداشتن نامزدهای جریان‌های مختلف سیاسی برای نمایندگی مطالبات مردم و آنچه که تنگ‌نظری شورای نگهبان در ادوار قبل نامیده می‌شد،‌ به‌عنوان مهم‌ترین دلیل افت مشارکت از سال ۹۸ به بعد برجسته شده بود اما تحلیل انتخابات ۱۴۰۳ و میزان مشارکت استان‌های مختلف، حاکی از واقعیتی تلخ و هشداردهنده‌ای است که بی‌توجهی به آن خطرات بزرگی را در پی دارد.

در انتخابات چهاردهم، هم اصلاح‌طلبان بودند، هم اصولگرایان و هم نامزد مستقل. تکثر معنا داشت و حتی اراده وافر و پشتیبانی زیادی از سوی جریان‌های سیاسی برای استفاده از تمام ظرفیت خود در جهت حمایت از نامزد مدنظر دیده شد؛ تا جایی که جریان اصلاحات برخلاف انتخابات‌‌ سال‌های ۹۸، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ که سکوت اختیار کرده و حتی برخی رهبران آن به تحریم انتخابات روی آوردند، این‌بار همگی به میدان آمده اما نتیجه‌ای رقم خورد که خروجی آن عجیب و ناخوشایند بود و این ناخوشایندی به جایگاه نامزدها و ترکیب دو چهره راه‌یافته به مرحله دوم انتخابات هیچ ارتباطی ندارد بلکه از رنجش و جدایی اقشاری حکایت می‌کند که پایه‌های انقلاب و حامیان نظام بوده‌اند.

نگاهی به میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ نسبت به ادوار گذشته در استان‌های محروم و حتی به‌صورت مجزا در مناطق کم‌برخوردار استان‌های مختلف، نشان می‌دهد که محرومان و مستضعفانی که شانه به شانه انقلاب آمده و در بزنگاه‌ها نظام سیاسی را حمایت کرده‌اند، نسبت به شرایط کنونی گلایه‌های بسیاری داشته و برای بیان صدای رسای اعتراض خود به عدم شرکت در انتخابات و رای‌ندادن متوسل شده‌اند. ریزش آرای مناطق محروم و حاشیه کشور و قهر با صندوق رای توسط کسانی که سرمایه اصلی جمهوری‌اسلامی بوده و چسبندگی بسیاری با انقلاب داشته‌اند قطعاً نگران‌کننده است و جای هیچ‌گونه توجیهی از سوی متولیان امر باقی نمی‌گذارد.

این واضح‌ترین صدای رسایی است که شنیده شده و باید زخم مستضعفان و محرومان را مرهم کرد. 

بلاشک سیاستهای اقتصادی حداقل دهه اخیر که نتایجش به بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی منجر شده و طبقه‌ای را پروار و برخوردار کرده که هیچ نسبتی با آرمان‌های انقلاب نداشته و حتی مقابل آن گارد می‌گیرند، عامل اصلی رقم‌خوردن چنین نتیجه‌ ثقیلی است. اتخاذ سیاست‌های نئولیبرالی با تصور نیل به توسعه اقتصادی منجر به تولید نارضایتی‌های اجتماعی مخاطره‌آمیزی شده که در اشکال مختلف خود را نمایان ساخته؛ گاهی اوقات به‌صورت رادیکال و اعتراضات خیابانی همچون آبان ۹۸ و گاهی هم به‌صورت مدنی و در قالب قهر با صندوق رای.

این انتخابات ثابت کرد که نه تکثر کاندیداهای حاضر در کارزار انتخابات، شور انتخاباتی چندانی را موجب می‌شود، نه ضریب‌دادن به مطلوب طبقات متوسط و علی‌الخصوص ترجیحات فرهنگی‌شان و نه شعارهای سطحی و غیر ملموس در جهت حمایت از فرودستان. ما با زخم معیشتی مستضعفانی مواجهیم که سال‌های سال است باز مانده و تیمار نشده. تیمار‌گری می‌خواهیم که درک درستی از عوامل ایجاد این زخم مزمن داشته و به‌جای نادیده‌انگاری آن و یا اتخاذ راه‌حل‌های غلط، به درمان روی آورد. این مشارکت ۴۰ درصدی آن‌هم برای تعیین سرنوشت مهم‌ترین منصب کشور، زنگ خطر را به صدا درآورده و نشان از دل‌چرکینی اقشار و طبقاتی دارد که انقلاب با آنان معنا پیدا می‌کند. تا دیر نشده، از قدم‌نهادن در مسیر غلط گذشته روی گردانیم و به ریسمان گران‌بها‌ترین آرمان انقلاب که همان عدالت است، چنگ زنیم.

دیدگاه کاربران

تبریزی۳۵۴۱۲۳۴۰۹:۲۷:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اینکه شما فکر می کنید همه درد مردم فقط زخم معیشتی هست نشون میده چقدر از مردم بی اطلاعید و بینشون نیستید. خودتون هم می دونید مشکل چیه و می دونید همون به قول شما زخم معیشتی هم بدون حل مشکل اصلی قابل حل نیست. جرات داشته باشید و مشکل اصلی رو بیان کنید. تمام درد ما اینه که شما رسانه ها صدای مردم رو انعکاس نمی دید و با ملاحظه کاری چیزهایی می نویسید که حواشی هستن تا خودتون به دردسر نیافتید. هزاران مقاله هم که بنویسید تا وقتی جرات بیان نظر واقعی مردم رو نداشته باشید به هیچ دردی نمی خوره.
ناشناس۳۵۴۱۴۱۴۱۰:۳۳:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
شما دنبال حواشی هستید
ناشناس۳۵۴۱۷۹۷۱۳:۱۱:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
آنچه برای تو حواشی هست برای ده ها میلیون ایرانی از متن هم متن تره
ناشناس۳۵۴۲۱۵۵۱۶:۲۶:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مشارکت 40 درصدی یعنی مردم دیگه به هیچ حزب و یا گروهی اعتماد ندارند.
محمد۳۵۴۲۴۳۲۱۸:۳۳:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
دوستان اقای پور محمدی در مناظرات به نکته مهمی اشاره کرد در کشور ما منویات یه تعداد از ادما اجرا میشه از جمله جناب جلیلی همونطوری که جلوی موافقت با امریکا برای برگشت به برجام رو گرفت همونطوری که قرارداد کرسنت رو به خاک سیاه نشوند و همونجوری که ایران رو در لیست سیاه اف ای تی اف قرار داد
ناشناس۳۵۴۲۷۱۵۰۰:۲۳:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۱۲
اینکه‌هرکی‌هرچی‌دلش‌میخواد میگه‌ومینویسه‌ومنتشرهم‌ میشه‌اگه‌نشوندهنده‌ی‌آزادی‌ نیست‌پس‌چیه؟
ناشناس۳۵۴۲۱۵۱۱۶:۲۶:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
یکی از دلایل کاهش مشارکت همین عبارت است .
ناشناس۳۵۴۱۴۵۰۱۰:۴۵:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مهمتر از اینکه فقط ۴۰ درصد مردم رای دادند این است که فقط یک ششم به مدافعان وضع موجود رای دادند .
ناشناس۳۵۴۱۷۰۱۱۲:۳۴:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
و همینطور یک ششم هم به طرف مقابل
ناشناس۳۵۴۱۹۴۶۱۴:۱۲:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
رای ندادن یه جور رای دادنه که ۴ ششم رای ندادن و یک ششم هم معترض وضع موجودن پس یعنی پنج ششم مخالف و معترض داریم
ناشناس۳۵۴۲۰۴۴۱۵:۱۹:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
و تمام شصت درصدی هم که رای ندادند مخالف وضع موجود بودند . فراموش نکنید احتمال بسیار کمی وجود دارد که وضع موافق شرایط موجود باشد و رای ندهد
ناشناس۳۵۴۲۱۶۵۱۶:۳۰:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مدافع فعلی الان قدرت . ثروت از همه مهمتر ابزارهای رسانه ای و شبه دولتی و .... خیلی چیزهای دیگه دستش است . ممکن است از نظر عددی برابر باشد ولی از نظر مفهومی بزرگتر است!
ناشناس۳۵۴۱۸۱۲۱۳:۱۶:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
یک ششم به کدوم نامزد رای دادن؟!
ناشناس۳۵۴۱۴۷۳۱۰:۵۱:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
جالبه نویسنده تعمدا کمترین مشاکرت در تهران و قشر متوسط رو نادیده گرفته.
ناشناس۳۵۴۱۶۲۸۱۱:۵۹:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
باید میانگین کشور رو حساب کرد مگه خون شما تهرانی ها از بقیه رنگین تره؟؟؟
ناشناس۳۵۴۱۷۲۷۱۲:۴۵:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
کاندید مورد علاقه این سایت، که قول ادامه راه حاکمیت یکدست را می دهد، طبق اعلان وزارت کشور در مرکز سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، دانشگاهی کشور یعنی استان تهران، با 19 میلیون جمعیت، تنها 5 درصد رای واجدین شرایط را داشته!
ناشناس۳۵۴۲۱۷۶۱۶:۳۴:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
خون اونها رنگین نیست شاید مطلع تر هستند!
ناشناس۳۵۴۳۰۱۸۱۰:۳۱:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۱۲
دنبال رو غرب!
محمد۳۵۴۲۵۸۴۲۱:۲۱:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
بله عیار سیاسی و فرهنگی کشور است. همه یک رای دارند اما باید جستجو کرد که چرا نخبگان و طبقه متوسط رای ندادند
ناشناس۳۵۴۱۴۸۷۱۰:۵۹:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
ببنین بعضی چیزها دیگه به آدم برمیخوره آدم اخبار تلویزیون ایران رو ادم میبینه کلافه میشه همه چی گل و بلبل خبرنگارا از شهروندان سئوال میکنن رای میدین همه میخوان برن تو صف رای دهی بابا چرا اجازه نمیدین اون 60 درصد هم حرفهاشون رو تو صداو سیما دیده بشه دیگه الان دهه 60-70 نیست اینترنت هست آدمها به اخبار دسترسی دارند
ناشناس۳۵۴۱۶۸۳۱۲:۲۴:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
آقایان اون 60 درصد را جزو مردم نمی دانند !
ناشناس۳۵۴۲۱۹۸۱۶:۴۰:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
در یک برنامه نامی از این ۶۰ درصد . گله ها آنها شکایت آنها حرفی زده نمیشه.
ناشناس۳۵۴۱۵۵۷۱۱:۲۵:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
حرف حق.
ناشناس۳۵۴۱۶۸۲۱۲:۲۴:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
احسنت
رضا۳۵۴۱۷۳۱۱۲:۴۷:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
جدی تازه دارید دنبال معنایش می‌گردید؟ معنایش میشه برعکس همون معنایی که وقتی مشارکت ۸۰ درصد باشه داره.
ناشناس۳۵۴۱۷۵۱۱۲:۵۶:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اتفاقا درد اصلی همین معیشته بقیه اش دغدغه های یه اقلیت شکم سیره
بهار۳۵۴۲۵۸۸۲۱:۲۵:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اتفاقا الف که گاها بهش رجوع میکردم، حداقل بیشتر اوقات با انصاف بیشتری با وقایع برخورد میکنه و اینجا بعضا دیدم حتی اصولگرا رو بیشتر نقد کرده تا حزب مخالفش رو! از معدود سایت هایی که دیدم (در چارچوب فکری خودش) سعی میکنه جانب حقو بگیره، بی توجه به خط فکری و سیاسی و منافع حزبی! حتی اگر به ضرر دوستان اصولگراشون باشه، باز هم سعی در انعکاس حقیقت دارند.
ناشناس۳۵۴۲۶۳۷۲۲:۳۰:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
شیر مادر حلالت هموطن عزیز
حسین۳۵۴۳۰۲۶۱۰:۳۶:۳۲ ۱۴۰۳/۴/۱۲
آفرین مشکل کشورایران ساختاری وچارت سازمانی است
علي هاشمي۳۵۴۱۲۴۰۰۹:۲۸:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
با عرض سلام و ادب خدمت ياران الف مردم از سياست بازي ، وعده و قول‌ دادن‌های واهی خسته شده اند . اکثر مردم متوجه شده اند که سیاسیون واقعا از حقایق کف جامعه و بازار اگر بی اطلاع نباشند بی تفاوت هستند . ایران عزیزمان در دو دهه اخیر بیشتر سرمایه‌های طبیعی و معدنی خود را مستهلک و ناکارآمد کرده حتی سرمایه ندارد تا بتواند نفت و گاز خود را از میدان‌های مشترک استخراج کند .باور کنیم که نسل امروز دنبال نخود سیاه نیست و آگاه است در جهان هوش مصنوعی و تکنولوژی برتر چی می‌کند و می‌داند که نسل فعلی مدیران سیاسی از آنها فرسنگها فاصله دارند .
ناشناس۳۵۴۱۴۳۰۱۰:۳۹:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مشارکت ۴۰ درصدی یعنی حسن و اسحاق با خیانت در بورس در مورد ۵۰ میلیون کد بورسی که با خانواده هایشان تماما اعتمادشان به مسولان از بین رفته است و یا فساد خودرویی در مجلس و رشوه ۱۴۰ سکه که شفاف سازی نشد
ناشناس۳۵۴۱۷۳۸۱۲:۵۰:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
رئیس جمهور و مجلس اختیاراتی دارند ولی هیچ نقشی در تعیین و اجرای سیاست های کلان و روابط بین المللی ندارند .
ناشناس۳۵۴۲۰۵۵۱۵:۲۷:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
چه ربطی به دعوت بی ضابطه و بر خلاف هشدارهای کارشناسان به ورود به بورس داشت؟؟ آقای روحانی می خواست کسری بودجه اش را جبران کند
بهار۳۵۴۲۵۹۵۲۱:۳۴:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اتفاقا کاملا مختارند ولی به طور کلی قطعا این اختیارات در قالب چارچوبی هست در دوره های گذشته شاهد برجام بی فرجام بودیم، در دوره قبلی هم نمیدونم دنبال مذاکره با آمریکا بودند یا نه، ولی حداقل شاهد تنوع بیشتری در این حوزه بودیم...
ناشناس۳۵۴۱۷۴۱۱۲:۵۳:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
از این ۴۰ درصد هم که ۲۰ درصد به پزشکیان رای دادند مغِلطه نکن رای قالیباف با رای رضایی ۱۴۰۰ برابر هست اما رای جلیلی نصف رای شهید رئیسی شده این را چطور تفسیر میکنی ؟!
ناشناس۳۵۴۱۹۴۰۱۴:۱۰:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
شما هنوز درگیر نقش رئیس جمهور هستید؟ شما نگران نباش دولت ها هستند که مسیر کشور را راست یا کج می کنند و اطلاعات غلط هم در مورد سیاست خارجه ندهید
ناشناس۳۵۴۱۹۴۷۱۴:۱۳:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
دو تا افراد مهم جبهه انقلاب تایید صلاحیت شوند اما آن طرفی یک نفر معلوم هست چه اتفاقی می افتد تقسیم آرا بین آن دو و حتی ریزش مشارکت
ناشناس۳۵۴۳۰۷۰۱۰:۵۶:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۱۲
عجب استدلالی. از همون دست استدلال هایی که نتیجه میگیرند ماست سیاه است.
سعید۳۵۴۱۲۵۱۰۹:۳۱:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
۱۰ ساله دارم تو معادن در سطح مهندسی کار میکنم. دارم به چشم خودم میبینم که معادن رو به ثمن بخس بخشیدن به یه عده رودار و سرمایه دار و دغل و حقه باز و دست مهندسان مرتبط با این رشته به هیچ کجا نمیرسه. بعد از ۱۲ سال کار سالم و صادقانه در سطح مهندسی ارشد، هنوز لنگ اینم که دولت بهم یه مسکن ملی کنار شهر بده و مستاجرم. با این حال، باز هم رای دادم.
ناشناس۳۵۴۱۴۶۸۱۰:۵۰:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
ای کاش رای میدادید کج دار و مریز نمیشه رفت جلو از اساس باید مملکت رو اصلاح کرد
ناشناس۳۵۴۱۲۵۲۰۹:۳۱:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
باز روسیاهی شد برای جریان نامحرم که مدام می گفتند مشارکت کم به دلیل اینکه ما را تایید صلاحیت نمی کنند، یعنی این چیز هم از دست آنان خارج شد که مانور بدهند با ان اما دلایل اصلی: هر دولتی به شکل مصنوعی سرکوب ارزی کند به به می شود و مشارکت بیشتر می شود(در شرایط تورمی) البته از 10 سال گذشته تبلیغ رای ندادن توسط دشمنان داخلی و خارجی
پرویز۳۵۴۱۵۳۹۱۱:۱۸:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
حالا جریان محرم چقدر رای داشتند؟
ناشناس۳۵۴۱۶۲۲۱۱:۵۵:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
فرار روبه جلو می کنی؟ اولا شورای نگهبان نامزد را تایید می کند و خیلی ها بعدش رای های همینطوری می‌دهند دوم اینکه این دوره بیشتر بود و ارا یکی می شد تمام می شد ماجرا
ناشناس۳۵۴۱۶۱۲۱۱:۴۹:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
الان سه سال است که تورم بالا و بدون چشم انداز مثبت در کشور حاکم شده و نتیجه آن 80 درصد گفتند از شرایط موجود راضی نیستند(60 درصد اصلا رای ندادند و 20 درصد حفظ موضع دولت حاضر را قبول نکردند) حال شما 20 درصدی آن 80 درصد را روسیاه می دانید .
ناشناس۳۵۴۱۷۰۵۱۲:۳۶:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
یعنی در سالهای 96 تا 1400 تورم افسارگسیخته نبود ؟!
ناشناس۳۵۴۲۰۵۲۱۵:۲۵:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
فرض بر این بزارید دولت روحانی بد ۴سال تورم بالا (حداقل ۴ سال اول تورم زیر بیست درصد داشت) دوستان شما میخوان راه دولت فعلی رو ادامه بدن .
ناشناس۳۵۴۲۱۸۲۱۶:۳۶:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
دولت اول روحانی هم که تورم پایین بود چون رکود اقتصادی درست کرده بودند و برای شما کارمندان خوب بود که سر ماه حقوقتان را می گرفتید نه کارگران که هزار تا هزار تا بیکار می شدند. در مورد دولت رئیسی هم رئیسی بود که خزانه خالی و با بدهی انبوه از روحانی تحویل گرفت و آن را درست کرد. یارانه ها را ده برابر کرد و ...
ناشناس۳۵۴۲۲۴۳۱۶:۵۸:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
تورم اون سالها به شدت سه سال اخیر نبود. درسته سفره ها کوچک بودند ولی در دولت سیزدهم کوچکتر شدند!
ناشناس۳۵۴۱۷۷۴۱۳:۰۵:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
آنهایی که رای ندادن معنی اش این نیست که همه مانند شما فکر می کنند .
ناشناس۳۵۴۱۸۷۰۱۳:۳۵:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
هر 100 درصد افرایش قیمت ارز تورمی بین 20 الی 30 درصد درست می کند و فکر کردی دولت فعلی نمی توانست قیمت ارز را فریز کند در نرخ سال 1400 برای چندسال و تورم 40 درصدی را بیاورد روی کانال 10 درصد درعرض یکی دو سال؟!!! (هرچند امثال شما باز می گفتید صد رحمت به روحانی چون دنبال.....) بعدش چی می شد؟ فنر آن ارزها رها می شد و بعد باز می گفتید صد رحمت به روحانی!! اما آن کارها را نکرد تا شوک اقتصادی درست نشود بلکه به مرور تورم را کاهش می دهد و دولت آینده کار خیلی راحت تری دارد
ناشناس۳۵۴۱۹۵۰۱۴:۱۵:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
و شما بهتر هست مفاهیم اصلی اقتصادی یاد بگیرید تا اینطور هم حرف نزنید که مشارکت بالا بردن با سرکوب اقتصادی یعنی ضرر مردم از جمله جنابعالی
ناشناس۳۵۴۱۶۴۳۱۲:۰۶:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اینکه کل کشور دست شما اقلیته(رای گیری اینو ثابت کرد) مشکل کشوره شما محرمها حتی بخش کوچیکی از کشور هم نیستین ولی همه کشور دستتونه
ناشناس۳۵۴۱۷۸۱۱۳:۰۶:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
در همین انتخابات برعکس نظر شما ثابت شد!!!
ناشناس۳۵۴۱۹۵۶۱۴:۲۰:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
برعکس؟ این انتخابات نشون داد که تعدا شماها کمه و تو اقلیتین ولی تمام اختیارات کشور دستتونه از مجلس و باقی تصمیات کلان رو شماها دارین می گیرن هر دفعه هم به بقیه انگ میزنین الان چیش برعکس بوده؟
ناشناس۳۵۴۲۳۵۵۱۷:۴۷:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اقلیت دوست در همین انتخابات باز در اقلیت بودید نکند فکر کردی آنهایی که رای ندادن جز اصلح طلبان هستند؟! خیر قربان هم اصلاح طلبی هم انقلابی و هم اصول گرها و هم.. .. هستند
ناشناس۳۵۴۱۷۹۴۱۳:۱۱:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
دوستانت کشور را در دهه 90 نابود کردن و سرمایه اجتماعی را از عمد نابود کردن الان شدید مدعی ؟
ناشناس۳۵۴۲۴۲۷۱۸:۲۸:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
شماها نباید به مردم بگید نامحرم و نا اهل این مملکت مال همه ایرانی هاست و هیچکس(نه اصلاح طلب، نه اصولگرا) حق مصادره مدیریت این کشور رو ندارند. اگر میزان رای ملته که ملت با مشارکت و عدم مشارکت حرفشون رو میزنن و همه هم خوب متوجه هستند.
ناشناس۳۵۴۳۰۲۲۱۰:۳۳:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۱۲
جریان آمریکایی راه در سران نباید داشته باشند
داریوش۳۵۴۱۲۵۵۰۹:۳۲:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
در ضمن از این چهل درصد ...یک میلیون آرا باطله..بوده...که خیلی معنی دارد..یکی از معانی از چهل درصد هم پایین تر واقعیت است
ناشناس۳۵۴۱۶۴۹۱۲:۰۸:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
ده میلیون رای پزشکیان هم بذارکنار، چیزی میمونه؟!!!!
ناشناس۳۵۴۱۲۶۳۰۹:۳۷:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
به جای آسمان و ریسمان بافتن ، صدای جامعه را بشنوید . اما کو گوش شنوا
یاشار محمدی۳۵۴۱۲۷۲۰۹:۳۹:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اگر بخواهید بفهمید چقدر از مردم احیانا شرایط فعلی، حاکمیت یا هر چیزی که بهش فکر میکنید رو قبول دارند کافیه مستقیم ازشون بپرسید تا مستقیم جوابشونو بشنوید وگرنه سوال غیر مستقیم یا تحلیل غیر مستقیم از سوالی که اساسا بمنظور دیگری طراحی شده فایده ای نداره. به خودی خود، نه مشارکت بالا دلیلی بر رضایت از شرایط است نه مشارکت پایین چیز خاصی را ثابت میکند بلکه مکانیزم های پشت این نتایج میباشد که مهم هست. حتی در مورد انتخابات اخیر به نظرم بخش عمده ای از همین میزان درصد مشارکت هم از روی ناچاری مردم و ایجاد کور سوی امید تغییرات کوچک بوده تا چیز دگیری و قطعا نمیشه میزان رضایت مندی را صرفا با دو عدد 60 به 40 تحلیل کرد.
ناشناس۳۵۴۱۲۸۱۰۹:۴۲:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
عامل اصلی این اتفاق بی عدالتی و رفتار متناقض مسیولین هست که از یک طرف مردم را به تقوا دعوت می‌کنند اما خودشان مشغول ثروت اندوزی هستند و متاسفانه دستگاه قضایی هم برخورد مناسبی ندارد
ناشناس۳۵۴۱۲۸۳۰۹:۴۳:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
تا وقتی مردم حس نکنند که نظر آنها در حکمرانی رعایت می‌شود حاضر به مشارکت در امور اجتماعی نیستند.
ناشناس۳۵۴۱۴۱۵۱۰:۳۴:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
رای های اشتباه و به غیر اصلح دادن توسط خود مردم
ناشناس۳۵۴۲۴۸۸۱۹:۵۴:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مردم به توسعه و اصلاح رای می دهند .
ایرانی۳۵۴۱۲۸۴۰۹:۴۳:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
تو تحلیل عدم مشارکت 60% هم باز دچار توهم و اشتباه محاسباتی نباشیم.
ناشناس۳۵۴۱۲۸۷۰۹:۴۴:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
پزشکیان هم تایید شده تا ادم جدیدی برای بهونه پیدا بشه برای تخریب
ناشناس۳۵۴۱۴۷۷۱۰:۵۳:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
ایشان در زمانی که وزیر بهداشت بود فسادها رخ داد ولی کاری نکرد و در نهایت استیضاح شد اما الان آمده برای ریاست جمهوری که پستی مهمتر می باشد ......
ناشناس۳۵۴۱۷۶۱۱۳:۰۰:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
بجای فساد همین یکی دو سال چای دبش و خوراک دام و طیور داری فساد توهمی وزارت پزشکیان را بیان میکنی خلاصه ما نفهمیدیم واکسن برکت چقدر هزینه مالی و جانی برای ملت داشت
ناشناس۳۵۴۱۹۳۹۱۴:۰۸:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
جای دبش رانت بود و سو استفاده از آن و آن فرد متخلف هم زندان رفت دام و.. هم وزیر بدون هیچ گونه هوچی گری رفت زندان و به واکسن برکت چه ربطی داشت؟ فقط مانند برخی برای دو قطبی سازی کاذب حرف می زنید؟!!!!
ناشناس۳۵۴۱۲۹۲۰۹:۴۶:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
برخی این مردم هم به خاطر پزشکیان برای رای دادن آمدن. جز آمار خودتون حساب نکنید
ناشناس۳۵۴۱۴۱۹۱۰:۳۵:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
چرا مشارکت پس کم شد؟!!!!
داریوش۳۵۴۱۶۵۶۱۲:۱۳:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
درود....چون مردم از اصلاح طلبان هم خیری ندیدند...و دیگر به اصلاح طلب هم اعتماد ندارند...والا می شد مثل زمان خاتمی.....اگر امید به بهبود داشتند
ناشناس۳۵۴۱۷۵۷۱۲:۵۹:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
پزشکیان راه نجات ملت نیست ولی قطعا برای این زخم کهنه دردناک، مسکن درد است!
ناشناس۳۵۴۲۰۶۹۱۵:۳۴:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
با پزشکیان به دلار 600 هزار تومانی سلام کنیم مثل دوران روحانی.
ناشناس۳۵۴۱۵۴۹۱۱:۲۳:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
پزشکیان هم در مناظرات بارها سیاست های کلی نظام و رهبری رو تایید کرد پس جزء نظام هست
ناشناس۳۵۴۱۶۲۴۱۱:۵۶:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اصل جریان اصلاح طلب دنبال رو غرب هست
ناشناس۳۵۴۱۳۱۵۰۹:۵۳:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مشارکت 40 درصد نشان دهنده عملکرد خیلی ضعیف مسئولان در برابر مردم است. بهتراست تمامی مسئولان بی لیاقت استعفا دهند.
ناشناس۳۵۴۱۳۱۹۰۹:۵۳:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
من باز نشسته به شما نه امید دارم نه دیگر فکر می کنم وخود را به خدا بزرگ سپرده تا این عمر بگذرد .
ناشناس۳۵۴۱۷۸۹۱۳:۰۹:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
احسنت خودت را دریاب دست رو زانوهای خودت بزار و اگر بهت کار دادند بگو یا علی مدد والا چیزی به بازنشسته نخواهد رسید چه با این چه با آن
ناشناس۳۵۴۱۳۲۱۰۹:۵۳:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
انتخابات چهاردهم، هم اصلاح‌طلبان بودند، هم اصولگرایان و هم نامزد مستقل واقعاً اینا نماینده همه نظرات مردم بودن؟ اینا هرکدوم تو جایی که کار کردم خیلی به مردم خدمت کردن ؟
ناشناس۳۵۴۱۷۹۰۱۳:۱۰:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
خیلی جالب است که تصور می کنند پس از همه کنش و واکنش های 1401 و برگ هایی که برای همیشه در تاریخ ایران نوشته شد، باز هم می توانند مثلا بین چهارتا اسمی که خاتمی داد بی دردسرترین را انتخاب کنند و مثلا ملت هم بیایند پای صندوق.
ناشناس۳۵۴۱۳۲۳۰۹:۵۵:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
این تحلیل تا حد زیادی درست نیست. اکثر افرادی که رای ندادند اعتقاد داشتند رئیس جمهور در کشور کاره ای نیست و با تغییر روسای جمهور اتفاق ویژه ای در کشور نمی افتد.
ناشناس۳۵۴۱۶۱۸۱۱:۵۴:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
دقیقا منظور شما از هیچکاره بودن چیست؟ چه کاری باید انجام دهد که انجام نمیدهد؟ صریح بگویید.
ناشناس۳۵۴۱۸۰۷۱۳:۱۵:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مثلا می تواند بگوید به شما طلا یا سیب زمینی می دهم، و اگر پولی برایش ماند بدهد، اگر هم نماند بگوید روحانی همه طلا ها و سیب زمینی ها را مصرف کرده، ولی نمی تواند بگوید FATF را اجرا می کنم تا از شر صرافی ها دست کم در مراوداتی که تحریم نیست خلاص شوید و در زمینه مواد خوراکی و دارویی و دامداری و کشاورزی و امثالهم آن ضریب 7 تا 20 درصد صرافی ها حذف شود و هزینه تمام شده کمتر شود!
ناشناس۳۵۴۱۳۴۴۰۹:۵۹:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
معنایش مخالفت جدی مردم با دنیا ستیزی است.
ناشناس۳۵۴۱۳۴۷۱۰:۰۲:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
جریان نامحرم و آمریکایی سرکار نیاورید بسیاری از مشکلات درست نمی شود
ناشناس۳۵۴۱۶۷۱۱۲:۱۹:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مشکل اصلی همین جاست که حتی حضرت علی ع هم بااینکه حکومت را حق خودش میدانست بدون اقبال مردم مدعی نشد وبه خلفای بعداز حضرت رسول اکرم کمک می‌کرد تا اوضاع جامعه بهتر شود.
ناشناس۳۵۴۱۷۸۵۱۳:۰۸:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
در حکومت امام علی دشمن دوست که برای آنان غش کنند وجود نداشت
ناشناس۳۵۴۲۲۵۷۱۷:۰۸:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
دوست عزیز در سه سال گذشته همه چی دست خودتون (با ادعای محرمی) بود ولی اوضاع بدتر از زمان روحانی شد. ولی هی به روحانی میتازید.
ناشناس۳۵۴۱۳۴۹۱۰:۰۳:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
بدون ایجاد ارتباط اقتصادی با دنیا ، با وجود تنش فزاینده ، با اجبار فروش نفت با تخفیف فراوان به چین و دریافت کالاهای بنجل به جای پول نه پولی وارد می شود و نه شغلی ایجاد می شود. هر کس بگوید با بریکس و شانگهای و همسایه ها به تنهایی می توان کاری کرد در حالت خوشبینانه چیزی از اقتصاد بلد نیست .
ناشناس۳۵۴۱۷۸۸۱۳:۰۹:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
گمرک دارد می گوید با 150 کشور مراوده تجاری هست حتی آمریکا!
ناشناس۳۵۴۱۳۵۷۱۰:۰۶:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
به قول عزیزی، نئو لیبرال شده مثل یک فحش که یک بچه یاد گرفته ولی بلد نیست کجا استفاده کند. آقای ونکی عزیز لطفا یک بار بروید و معنی نئولیبرال را یاد بگیرید و به این اقتصاد ما نئولیبرال نگویید . سیاست های ما در تمام این سالها هر چه بوده نئولیبرال نبوده اتفاقا کاملا کمونیستی بوده و باعث فلاکت اقتصادی شده است. همانطور که مشابه این سیاست ها اروپای شرقی را به فلاکت کشاند.
ناشناس۳۵۴۱۷۱۱۱۲:۳۸:۳۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
سیستم اقتصادی ایران شباهتی به سوسیالیسم یا کمونیسم ندارد.
ناشناس۳۵۴۱۳۵۹۱۰:۰۷:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
من رای ندادم چون : -با سیاست خارجی تقابل با دنیا و خط نشان کشیدن های بی منطق و پر هزینه مخالفم -با گشت ارشاد و حجاب اجباری مخالفم و فکر می کنم باید شبیه تمام کشورهای مسلمان رفتار کنیم - یا اقتصاد رانتی و ناسالم و آقازاده پرور وصرف بودجه های کلان برای نهادها و موسسه های فرهنگی بی خاصیت و غیر پاسخگو و غیر شفاف مخالفم - با بی توجهی به صنعت توریسم و آثار باستانی و محیط زیست بطور عمدی مخالفم - با رانت و سهمیه در دانشگاه و استخدام مخالفم -
ناشناس۳۵۴۱۴۸۱۱۰:۵۵:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
طبق نظر تمام مراجع تقلید بزرگ از گذشته تاکنون حجاب واجب و امر به معروف هم واجب است و مرحله سوم امر به معروف یعنی اعمال قدرت بر حکومت واجب است. انسان باید موافقت و مخالفتش بر اساس آگاهی باشد. شما نظر تمام مراجع تقلید بزرگ و علمای بزرگ شیعه از گذشته تا کنون را رها کرده اید و به عملکرد حاکمان دیگر کشورهای مسلمان نگاه می کنید؟؟؟
حرف مردم۳۵۴۱۶۸۹۱۲:۲۸:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
نظر شما درست نیست.بسیاری از علما حجاب را واجب دانسته اند ولی اختیاری نه اجباری. تفاوت است.
ناشناس۳۵۴۲۰۷۵۱۵:۳۸:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
کدوم مرجع تقلید اجبار را قبول ندارد؟ استفتا کنید. همه معتقد به اجبار هستند
ناشناس۳۵۴۱۷۰۹۱۲:۳۷:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
تا وقتی بدون اطلاع و بررسی صحبت های خلاف واقع را مطرح می کنید مشکل این مملکت حل نمی شود ایت الله سیستانی قایل به تحمیل حجاب توسط حاکمیت نیستند و به همین دلیل در عراق و لبنان حجاب اجباری نیست در هیچ جای قران حجاب اجباری نشده و برای بی حجابی مجازات تعیین نشده و در سوره نور و احزاب حجاب فقط به زنان مومن و همسران پیامبر توصیه شده شما چرا فکر می کنی مردم ما بی سواد هستند ؟
ناشناس۳۵۴۲۰۸۶۱۵:۴۴:۰۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اتفاقا شما داری بدون اطلاع حرف می زنی و در گمراه کردن دیگران شریک هستی اولا آیت الله سیستانی هم اعتقاد به اجباری بودن دارد ولی ایشان مگر حاکم عراق یا لبنان است که بتواند اجباری کند دوما وقتی قرآن حجاب را واجب کرده و امر به معروف را هم واجب کرده و اعمال قدرتش را بر حکومت لازم کرده این دو را که در کنار هم بگزاری می شود اجبار حجاب سوما توصیه نیست و مخصوص زنان پیامبر هم نیست چون دقیقا در همین آیه با همان الفاظ گفته مرتکب فحشا نشوید اگر حرف شما درست باشد پس مرتکب نشدن فحشا هم مخصوص زنان پیامبر و توصیه است!!!
ناشناس۳۵۴۱۷۱۲۱۲:۳۹:۳۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اساسا موضوع امر به معروف و نهی از منکر مربوط به نظارت مردم بر حاکمان است و نه رعایت حجاب توسط بانوان.
ناشناس۳۵۴۲۰۸۹۱۵:۴۵:۳۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
چرا بر خلاف نظر تمام مراجع تقلید حرف می زنی؟ امر به معروف شامل تمام موضوعات و تمام افراد می شود
ناشناس۳۵۴۱۷۲۴۱۲:۴۳:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
شما فکر می کنی که سوریه و لبنان و عربستان و امارات و عمان و ترکیه و اندونزی و مالزی و پاکستان و .... که حجاب اختیاری دارند اشتباه می کنند و درک درستی از کلام خدا ندارند و ما درست فکر می کنیم ؟؟؟
ناشناس۳۵۴۲۰۹۱۱۵:۴۷:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
در احکام فقهی باید نظر مراجع تقلید را دید نه نظر حاکمان را.
ناشناس۳۵۴۲۱۷۹۱۶:۳۵:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
بلی و هر کس باید طبق نظر مرجع خود عمل کند!
ناشناس۳۵۴۱۷۴۴۱۲:۵۴:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
طبق نظر مراجع خیلی چیز ها یه زمانی حرام بوده.
ناشناس۳۵۴۱۹۹۲۱۴:۳۹:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
موارد ثانویه که توسط خود علما بوده و نه شرعیات.
ناشناس۳۵۴۲۰۹۳۱۵:۴۹:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
و آن چیزها توسط خود مراجع بیان می شوند و هیچ مرجعی نگفته بی حجابی الان حرام نیست
ناشناس۳۵۴۱۹۵۲۱۴:۱۷:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
حرف های غلط و درست
ناشناس۳۵۴۱۹۵۹۱۴:۲۱:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
آیت الله سیستانی می‌گویند هر کشوری که قانون وضع کرد رعایت آن لازم هست و ایشان هم حاکمیت عراق ندارند!! دوم هم حجاب هم اجباری هست و می توان برای آن حد مجازات تعیین کرد همانند بقیه سایر از جمله لخت مادرزانی در قران هیچ اشاره ای به آن نکرده اما قانون برای آن هست یا حتی برای سن زیر 13 سال ازدواج کردن ممنوع شده در حالی که در هیچ کجای قران و سیره بزرگان اشاره به آن نشده و دنیا هم 150 سال هست به این شکل در آمده اند و تا قبل آن به ندرت بی حیایی دیده می شد در جهان
ناشناس۳۵۴۲۰۵۳۱۵:۲۵:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
برده داری هم زمانی قانونی بوده کشف حجاب رضا خانی هم قانون بوده مردم جنگیده اند و مبارزه کرده اند و قانون غلط را تغییر داده اند
ناشناس۳۵۴۲۲۰۲۱۶:۴۲:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
خیلی جالبه که حجاب اجباری را که نظر تمام مراجع است غلط می دانی. اصلا مرجع تقلید شما کیست؟ چون در اسلام هر شخص در احکام فقهی یا باید خود مجتهد باشد یا باید از مرجع تقلید اعلم تقلید نماید
ناشناس۳۵۴۳۰۳۳۱۰:۳۹:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۱۲
نظر مراجع نظر خداوند نیست. اگر اینطور بود با هم اختلاف نظر نداشتند. دین باید متناسب با مقضیات روز در فرعیات تغییر کنه
ناشناس۳۵۴۲۳۷۱۱۷:۵۱:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
برده داری قانونی بوده اما اجبار نبوده همه برده داشته باشند !!! رضا شاه هم هرکاری کرده مصداق قانون کشور خود ایران هست و مردم قبول نکردن چون بر اساس فطرت انسانیت و شرع خدا در تضاد بود
ن.د۳۵۴۲۴۳۷۱۸:۳۸:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
قانون وقتی وجاهت دارد که قانون نویس منتخب اکثریت مردم باشد.
ناشناس۳۵۴۱۳۶۶۱۰:۰۹:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
حل مشکلات اقتصادی نیاز به تصمیمات سخت سیاسی دارد.
ناشناس۳۵۴۱۳۶۹۱۰:۰۹:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اگه پزشکیان رای بیاره نوبت بعد باز مشارکت کمتر خواهد شد چون ایشان هیچ برنامه ای برای اداره کشور ندارد و تازه می خواهد با کارشناسان که نظرات متضادی دارند مشورت کند و آزمون و خطا کند. خود او و بسیاری از حامیان او اعتقاد به گران شدن بنزین، گازوئیل، برق، آب و ... دارند که همان گران شدن بنزین گران شدن همه چیز را به دنبال دارد. به راستی چرا این همه انسان پولدار و احیانا مساله دار مانند عباس آخوندی که میکروفون از دست خبرنگار می کشد و یک مسکن در زمان وزارتش نساخت و عبدالعلی زاده که در زمان وزارتش اعطای زمین به محرومین را متوقف کرد از پزشکیان حمایت می کنند؟؟؟
مهرداد۳۵۴۱۴۲۹۱۰:۳۸:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اشتباه شما همینجاست . رییس جمهور قرار نیست در تمامی امور سررشته داشته باشه . رییس جمهوری خوب است که کار را به متخصص بسپارد . انسانهایی که ادعای همه چیز دان را داند معمولا هیچ چیز بلد نیستند
ناشناس۳۵۴۱۴۷۲۱۰:۵۱:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
قبلا هم اگر انتخابات شواراها رو همزمان برگذار نمیکردین مشارکت تو انتخابات ریاست جمهوری پائین می آمد.
ناشناس۳۵۴۱۶۳۵۱۲:۰۲:۲۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
من فکر می کردم رییس جمهور باید از کارشناسها کمک بگیره چون هیچ کس توی همه زمینها تخصص نداره و اگر قرار بود اینجوری باشه کابینه می خواست چیکار؟
ناشناس۳۵۴۱۹۲۱۱۳:۵۹:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
بر عکس اگر اینبار هم اقای جلیلی رای بیاره برای دوره بعد فقط همون ۲۰ درصد مشارکت خواهند نمود.
ناشناس۳۵۴۲۰۳۳۱۵:۰۹:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
از کسی که ادعای همه چیز دانی داره باید بیشتر ترسید تا کسی که میگه من در زمینه هایی که بلد نیستم از کارشناسان کمک میگیرم.
مهدی۳۵۴۱۳۹۳۱۰:۲۵:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
بهتر است بدانید که مردم ایران با عدم مشارکت 60 درصدی نشان دادند که دیگر امیدی هم به اصلاحات ندارند.
ناشناس۳۵۴۱۴۸۸۱۱:۰۰:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
از این 40 درصد مردم که رای دادن 42 درصدش اصلاحات بود و 38 درصد اصولگرا مگه غیر این است؟
ناشناس۳۵۴۳۰۲۸۱۰:۳۶:۵۹ ۱۴۰۳/۴/۱۲
خودت چی فکر می کنی لابد قالیباف هم هیچی!!!
ناشناس۳۵۴۱۴۲۳۱۰:۳۶:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
قالیباف را ترور شخصیتی کردن از چند وقت قبل آن هم نامردگونه و کسی که در سال 92 از جلیلی رای بیشتری داشت الان نصف آن هم رای نداشت درحالی که در بین تمامی نامزدهای انتخابات چه در آن سال و چه الان یک سرو گردن بالاتر هست و ضرر هم خود مردم خواهند کرد در هرحال باید از جلیلی حمایت شود تا کشور دوباره بیراهه نرود
ناشناس۳۵۴۱۷۳۰۱۲:۴۵:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
فالیباف شهردار خوبی بود
ناشناس۳۵۴۱۷۵۴۱۲:۵۷:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
آقای قالیباف در حال حاضر مقبولیتی ندارد : فساد در شهرداری که معاونان او دستگیر شدند . ماجرای خودروهای شاسی بلند نمایندگان مجلس که موضع انفعالی گرفت و هیچ روشنگری انجام نداد. خلاصه ایشان تاکنون جز لفاظی هیچ اقدامی برای اصلاح و بهبود ساختار و بالتبع آن بهبود وضعیت مردم انجام نداده اند.
ناشناس۳۵۴۳۰۳۱۱۰:۳۸:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۱۲
اولا فساد همیشه و همه جا در هر دستگاهی هست اما خود قالیباف آن ها را معرفی می کند برای دادگاهی دوم هم اصلاح ساختار را دولت ها انجام می‌دهند سوم اینکه شاسی بلند چه ربطی به ایشان داشت؟! رانتی هست که همه می‌گیرند
ناشناس۳۵۴۱۸۴۱۱۳:۲۵:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
دقیقا کی ترور شخصیتی کرد ایشان را؟ فقط لطفا نگو اون فعال رسانه ای که سئوال مطرح کرد، سئوال اگر جواب راست داشته باشه، وسیله ترور نمیشه!
ناشناس۳۵۴۳۰۳۴۱۰:۳۹:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۱۲
همه فهمیدن شما هنوز می گویی چه کسانی
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۴۱۴۳۴۱۰:۴۱:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
کدام تکثر کاندیداها؟! وقتی سه نفر از شش نفر کاندیدای نهایی دقیقا همان سه نفری هستند که از قضا در دوره گذشته نیز حضور داشتند شما جناب آقای ونکی این نحوه احراز یا تایید صلاحیت ها را اسمش تکثر می گذارید؟! یعنی در میان آن ۷۰ تا ۸۰ نفری که برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند تنها و تنها همین شش نفر صلاحیت انتخاب شدن برای ریاست جمهوری را داشته اند و بس؟! این یک مورد از آنچه که تحلیل جنابعالی را نمی تواند صد در صد و متقن تایید نماید. مورد دیگر اینکه کسانی را که با صندوق های رای قهر کرده اند عمدتا از طبقه محروم و کم برخوردار استان های مختلف دانسته آید که گرچه می تواند تا قسمتی درست باشد اما متاسفانه در تحلیل شما بخش هایی از همان طبقه متوسط جامعه را که ظاهراً در این دوره بیشتر به انتخابات اقبال نشان داده اند تعمدا و یا سهوا ااز قلم انداخته آید! چرا که برخلاف نظریه تان این تنها طبقه محروم جامعه نبوده است که از انتخابات فاصله گرفته است بلکه بخش های از همان طبقه متوسط و حتی نسبتا برخوردار تا کاملا برخوردار جامعه میل و رغبت و اشتیاقی به این انتخابات نشان نداده است. در همین شهر تهران و در محلات متوسط و به بالا هم متاسفانه استقبال چندانی از انتخابات روز جمعه گذشته را شاهد نبوده ایم و بنابراین این عدم تمایل به رفتن به پای صندوق های رای منحصر در طبقات اجتماعی محروم جامعه نبوده است و همچنین در علل کاهش مشارکت مشخصا در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران موارد دیگری از اهمیت بسیاری برخوردار است که از جمله نوع و نحوه رویکرد و عملکرد رسانه ملی(صدا و سیما) در سالهای اخیر را نمی توان نادیده گرفت که در این کاهش مشارکت قطعا بی تاثیر نبوده است، بی تاثیر نیست و بی تأثیر نخواهد بود. والله اعلم
ناشناس۳۵۴۲۲۱۱۱۶:۴۷:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
نکنه انتظار داشتی هر 80 نفر تایید بشن
فرزند ایران۳۵۴۱۴۵۶۱۰:۴۷:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مشارکت 40 درصد به طور غالب مربوط به قشر پایین جامعه است و عدم مشارکت 60 درصد بیشتر مربوط به قشر مرفه و برخودار جامعه است که اساساً خواهان هیچ تغییری در شرایط فعلی نیستند و منافع آنها با همین شرایط تامین شده است.
ناشناس۳۵۴۱۶۱۵۱۱:۵۲:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
می خوای بگی 60 درصد مردم ما برخوردار هستند ؟؟!!!!!!!!!
ناشناس۳۵۴۱۶۳۰۱۱:۵۹:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
دقیقا همینه که شما می گی کلا 60 درصد که رای ندادن بخاطر رضایت کاملشون از اقتصاد بوده و اون 40 درصد برای نجاتشون رای دادن؟!
ناشناس۳۵۴۱۸۶۴۱۳:۳۲:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ اعلام داشت ۸۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر به سر می‌برند.
عمران۳۵۴۱۴۶۹۱۰:۵۰:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
طاهرا نویسنده محترم قصد ندارند واقعیت را ببینند. آیا قبول ندارید که رئیس جمهور قادر به عمل به وعده هایش نیست و قدرت بیشتر در مجلس، شورای نگهبان و ... هستند. رئیس جمهور هر تنوعی داشته باشد و هر وعده ای هم بدهد عملی نیست.
ناشناس۳۵۴۲۲۱۶۱۶:۴۸:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اگر این طور است چرا باید وعده رفع تحریم ها را بدهد؟
اینجا جایی برای خنده نیست۳۵۴۱۴۷۸۱۰:۵۴:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
بعضی ها جوری مقاله می‌نویسند که انگار تا به حال به غیر از دفتر محل کار و خانه هیچ جای دیگر از شهر نیستند و با هیچ یک از شهروندان معمولی جامعه تا به حال صحبت نکردند!!!!!! شما فردا چندتا ایستگاه اتوبوس یا مترو سفر کن تا کاملا روشن بشی
ناشناس۳۵۴۱۴۸۲۱۰:۵۵:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مردم ایران مشکل معیشتی را میتوانند تحمل کنند همانطور که در 8 سال جنگ بدتر از این هم تحمل کردند ولی تبعیض و نا عدالتی را نمی توانند تحمل کنند
ناشناس۳۵۴۱۵۲۷۱۱:۱۲:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مدتهاست که مردم حرف خود را زده اند. ۹۶ و ۹۸ و ۴۰۱
سینا۳۵۴۱۵۶۴۱۱:۲۸:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
آقای ونکی عزیز، خیلی ها این حرفها رو چند سال پیش و در انتخاب گذشته زدند، که مشارکت رو به کاهشه و به فکر باشید... اینکه شما هنوز مسائل رو به اقتصاد تقلیل میدید خودش جای بحث داره، انگار فقط نگران طبقه «پای کار نظام» هستید، حتی اینطور حس میشه که رنج این طبقه محروم هم اصل مسئله شما نیست، به هر حال... اقتصاد قطعا مهم هست، طبقه ضعیف هم اولویت اول. اما فراموش نکنید که رسیدگی به نیازها و مسائل فرهنگی اجتماعی، هیچ تضاد و تعارضی با مسائل اقتصادی نداره و قرار دادن نیازهای طبقات مختلف در مقابل هم، دوگانه کاذب هست. حتی میشه گفت جلب رضایت طبقات متوسط از طریق ایجاد گشایش های فرهنگی اجتماعی، به مراتب سریعتر و کم هزینه تر و در دسترس تر هست.
ناشناس۳۵۴۲۲۲۶۱۶:۵۱:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اگر منظور شما از گشایش فرهنگی و اجتماعی اون چیزی است که من فکر می کنم بیش از حد هم گشایش ایجاد شده و باید درست شود
ناشناس۳۵۴۱۵۸۳۱۱:۳۷:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
معنیش خسته بودن مردم از وضعیت موجود، اعتراض به شیوه اداره جامعه، بی تفاوتی و نا امیدی مردم نسبت به سرنوشت خود و کشور.
ناشناس۳۵۴۱۵۹۷۱۱:۴۲:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
انتخابات باید مفهوم واقعی خودش را پیدا کند تا محل اعتنای مردم شود ،همه جای دنیا مردم با حضور در انتخابات ،سیاست های اصلی کشور را تعیین میکنند نه شخصی را که نه تنها هیچ عاملیتی در تغییر آن سیاستها ندارد بلکه برای اجرای همان سیاست های نیم بند هم اختیار چندانی ندارد.
ناشناس۳۵۴۱۶۰۱۱۱:۴۴:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
آقای ونکی ، اگر کمی بیشتر فکر کنید و از طرز تفکر تک بعدی خارج شوید و از دید اکثریت مردم با نحوه حکومت داری حاکمان به موضوعات نگاه کنید و تقصیر را گردن آمریکا و غیره نیاندازید مانند ۸۰ درصد مردم متوجه خیلی از مسائل خو اهید شد .
ناشناس۳۵۴۱۶۲۵۱۱:۵۷:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
این یعنی غربگراهای ایرانی از نیروهای غربگرا در داخل در راستای تغییر ساختار نا امید شده و ناگزیر خود و بچه هایشان به فکر مهاجرت هستند. و من الله التوفیق
حمید۳۵۴۲۳۳۰۱۷:۴۱:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
غرب و شرق چیه بزارید مردم زندگی کنند .... این غرب و شرق چی نصیب مردم کرده
ناشناس۳۵۴۱۶۵۳۱۲:۱۰:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
جلیلی قالیباف زاکانی قاضی زاده همه الان در ستاد جلیلی هستند برای دور دوم، انصراف ها هم نشان داد معنی تکثر را فهمیدیم
حرف مردم۳۵۴۱۶۹۳۱۲:۳۰:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
با سلام نکته: ضمن تشکر از متن شما که تاحدودی حرف دل مردم بود،وبهتر بود این مطالب از صدا وسیما پخش میشد. ،من که رای دادم ولی باید صدای 60درصد کسانیکه رای ندادن شنیده شود. اگر امشب آقای پزشکیان اعلام کند که صدای آنها است.بخشی از آنها رای خواهند داد.
ناشناس۳۵۴۲۷۶۰۰۲:۵۳:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۱۲
ما « صدا » زیاد شنیدیم . صدا به چه درد میخوره ، رئیس جمهور باید عمل کنه
ناشناس۳۵۴۱۷۰۲۱۲:۳۴:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
نویسنده محترم یکجانبه نگری کرده و فقط به مشکلات معیشتی طبقات فرودست اشاره کرده است در حالی که مشکلات بیشتر از اینهاست همین الان اگر دقت کنید باز روستاها از درصد مشارکت بالاتری برخوردار بوده اند، مشکل اصلی این است که مردم می بینند رای آنها قدرت تغییر ندارد این شامل مشکلات معیشتی ، اجتماعی و فرهنگی هم می شود.
سیدرضا۳۵۴۱۷۰۴۱۲:۳۵:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
با سلام اگر امشب اقای پزشکیان به صراحت سه موضوع زیر را اعلاکند بخشی از رای های خاکستری به میدان خواهند آمد. -اعلام پایان گشت ارشاد -اعلام پیگیری مذاکره جدی با آمرریکا برای رفع تحریم -اعلام اینکه صدای 60درصد کسانیکه رای ندادن را شنیده است.
ناشناس۳۵۴۱۹۵۱۱۴:۱۶:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اعلام حل مشکلات بورس
ناشناس۳۵۴۲۱۱۶۱۶:۰۶:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
دوتایی اولی دست رییس جمهور نیستش
ناشناس۳۵۴۲۲۳۵۱۶:۵۴:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اعلام خالی؟ مردم باید خیلی ساده باشن که باز گول وعده ها رو بخورن .
ناشناس۳۵۴۲۲۴۹۱۷:۰۴:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
من پاسخی که داد را بیشتر می پسندم، گفت تضمین می کند وی و تمام دولتش در مقابل تمام گشت های اجباری، فیلترینگ و رفتار غیر صادقانه در سمت مردم بایستد! اگر شما دارید اشاره می کنید که رئیس جمهور در ایران در خصوص امور بین الملل، جنگ های منطقه، مسائل اجتماعی داخلی از برنامه صدا و سیما تا فیلترینگ کاره ای نیست، بله ما هم می دانیم، علت عدم حضور آن 60 درصد هم همین است !
حمید۳۵۴۱۷۳۴۱۲:۴۸:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
ازیک دید دیگه باید به امر انتخابات نگاه کرد چهل ساله از یک روش برای برگزاری انتخابات استفاده میشه شورای نگهبان با دید کارشناسی چند نفر رو بعنوان افراد واجد صلاحیت معرفی میکند و مردم مجبورند به نفرات برگزیده شورا رای بدهند پس از اینکه فرد مورد نظر حاکمیت از مردم رای گرفت و نتوانست کشور را به درستی اداره کند مردم متهم به انتخاب نادرست میشوند و این چرخه معیوب دوباره و دوباره تکرار میشود نتیجه این که انتخاب نادرست شورا به نام مردم تمام میشود به همین دلیل مردم سوال میکنند چرا باید در این چرخه معیوب قرار گیریم و با دست خود روزگار بد خود را ادامه دار کنیم
ناشناس۳۵۴۱۷۵۶۱۲:۵۹:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
کاهش مشارکت ناشی از وجود نهادهایی است که برای مردم تصمیم میگیرند و مردم نقشی در انتخاب آنها ندارند و طی سالیان قدرت این نهادها اینقدر زیاد شده که عملا مردم حس میکنند انتخابشان تاثیری در تغییر شرایط موجود ندارد، به عنوان مثال دولت و همین وزیر ارتباطات دولت رییسی اختیاری در حوزه فیلترینگ ندارد و افراد دیگری تصمیم میگیرند، مثال دیگر اینگه آقای پزشکیان مخالف گشت ارشاد هستند آیا اگر رییس جمهور شوند می توانند این بساط را جمع کنند، خیر نمیتوانند و هزاران مورد دیگه که اینقدر زیاد شده و تکرار شده که مردم دارند به این نتیجه میرسند که طریق انتخابات تغییری ایجاد نمیشه
ناشناس۳۵۴۱۷۶۷۱۳:۰۴:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
پول نفت سر سفره مردم نیست فقط شعار
ناشناس۳۵۴۱۹۰۶۱۳:۵۳:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
بدون ایجاد ارتباط اقتصادی با دنیا ، با وجود تنش فزاینده ، با اجبار فروش نفت با تخفیف فراوان به چین و دریافت کالاهای بنجل به جای پول نه پولی وارد می شود و نه شغلی ایجاد می شود. هر کس بگوید با بریکس و شانگهای و همسایه ها به تنهایی می توان کاری کرد در حالت خوشبینانه چیزی از اقتصاد بلد نیست
ناشناس۳۵۴۱۹۴۵۱۴:۱۲:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
یعنی مردم به ما اعتماد ندارند .
ناشناس۳۵۴۱۹۷۴۱۴:۲۹:۲۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
ونکی جان در مورد این ضریب سه هم یک مقاله بنویس. با ریاضیات و آمار دوستان حساب کردن که این اعداد دروغه و ضربدر سه شده. یک توضیح بهمون بده ونکی
حمید۳۵۴۱۹۷۶۱۴:۳۰:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
من بازنشسته امیدی به حل مشکلات ندارم.
ناشناس۳۵۴۲۰۲۰۱۴:۵۷:۳۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اکثریت مردم به دنبال زندگی عادی، آرام و آسایش هستن. وظیفه هر حکومتی تامین شرایط این نوع زندگیه. حکومت ما هم در این راه ناتوان بوده، اصلاح طلب و اصولگرا هم نداره. الان به همین جریان انتخابات نگاه کنین، شده دعوای بچه ها، یکی به اون میگه طالبان اونیکی به این میگه غربگدا. شما انتظار داری با این وضع کاری از پیش بره یا وضع بهبود پیدا کنه؟
ناشناس۳۵۴۲۰۲۹۱۵:۰۷:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
رای به عقلانیت و پزشکیان نیاز امروز کشور است فارغ از جناح بندی ها و گروه بندی های مختلف.
ناشناس۳۵۴۲۰۵۴۱۵:۲۷:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
عدم سپردن امور به ذیصلاح ان و گزینش مدیران بر اساس تعلقات فکری و جناحی نتیجه ای جز شرایط امرزو ایران نخواهد داشت کار را باید به کاردان سپرد
ناشناس۳۵۴۲۰۶۶۱۵:۳۳:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
کدام تکثر تعداد کاندیدا برادر؟ کمی به نوشته هات فکر کردی؟ تکثر کاندیدا ی یک جناح آره
ناشناس۳۵۴۲۱۳۱۱۶:۱۱:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
۵ نفر از یک جناح یک نفر از رقیبی که از نظر قدرت غربگراست و نا اهل ۵ نفر ساعتها زمان رو میگیرین به یک نفر ثابت کنن ما خوبیم شما بد ۴ نفر از کاندیدا دوره قبل هم بودن یکی شد رییس مجلس یکی شد شهردار بزرگتر شهر کشور که خودش یه کشوره یکی شد دولت سایه یکی هم شد مشاور خوب شما چهار نفر چه گره ی از مشکلات مردم باز کردین که امروز طلبکار وضع موجود هستید قدرت نداشتین که داشتین از شرایط خبر نداشتین که داشتین پزشکیان از زاکانی میپرسه تا اخر هستی راست تو دوربین نگاه میکند و میگویید رقیب دروغگو است و من رییس جمهور کشورم نمیزارم شما رای بیارید و خودش انصراف میده حالا کی دروغ میگه
ناشناس۳۵۴۲۲۴۴۱۷:۰۰:۱۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
نویسنده فرموده اند طبقه‌ای را پروار و برخوردار کرده که هیچ نسبتی با آرمان‌های انقلاب نداشته و حتی مقابل آن گارد می‌گیرند. اگر اینطور بود پس مردم از آن ها فاصله میگرفتند اتفاقا برعکس مشکل این است که برخی سینه چاک ها و سوپر انقلابی هایی که شعار های سوزناک محرومان را میدادند نه تنها اکنون پروار شده اند بلکه مملکت را مال خودشان میدانند و به بقیه میگویند مملکت مال ماست و باید شما بروید
حسن بک۳۵۴۲۲۵۵۱۷:۰۶:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مردم وضعشان بد است ، امیدی به تاثیر رییس جمهور ( از هر جناحی) در بهبود اوضاع ندارند،خوب نتیجه چه می شود ؟
ناشناس۳۵۴۲۲۹۴۱۷:۲۹:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مقاله خوبی بود، هرکی شرکت نکرد حق اعتراض نداره، اونی که رای داد هم حق اعتراض نداره چون خودش انتخاب کرده، هیچکس حق اعتراض و اغتشاش نداره مردم اطاعت کنند
ناشناس۳۵۴۲۲۹۹۱۷:۳۱:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
معنا این است که دست از دشمنی با جهان بردارید .
ناشناس۳۵۴۲۳۲۲۱۷:۳۹:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
عدم شرکت در انتخابات خیلی معانی منفی داره اما رأی ندادن بهترین شیوه وضع موجود نیست.
ن.د۳۵۴۲۴۵۲۱۸:۵۰:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
هر کشور ، حاکمیت ، دولت و نظامی باید بر اساس خواست اکثریت ملت آن کشور اداره شود و هیچ راه عقلی و کم هزینه ای هم جز این وجود ندارد. اکثریت ملت ما آن ۶۰٪ هستند که رای ندادند. مسئولان برود ببینند آنها چه خواسته ای دارند و سیاست هایشان را بر اساس خواست آنها تنظیم کنند. احتیاج به قلم فرسایی و از طرف مردم صحبت کردن نیست.
ناشناس۳۵۴۲۴۷۹۱۹:۱۷:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اگر آقای پزشکیان در انتخابات نمی اومد کلا مشارکت بسیار کمتر می شد.
محمد۳۵۴۲۵۰۶۲۰:۱۷:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
همین الان هم که مثلا خواستید آسیب شناسی کنید همه حقیقت را نگفتید . چه تکثری در نامزدها دیده می شود ؟ مگرنه اینکه شورای نگهبان تا امروز سه رئیس جمهور سابق را رد صلاحیت کرده است ، هاشمی رفسنجانی ، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی به جز این اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و علی لاریجانی رئیس سه دوره مجلس هم از نظر شورای نگهبان فاقد صلاحیت بودند . اصلا این چه معنی دارد که دوازده نفر پشت درهای بسته رای گیری کنند و خروجی این افراد بشود گزینه های انتخابی مردم ؟
ناشناس۳۵۴۲۵۷۳۲۱:۱۲:۲۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
ونکی جان چون شما را خیرخواه میبینم سعی کن الگوی شفافیت اقتصادی و اقتصاد سوسیالیستی کشورهای اسکاندیناوی و آلمان را مطالعه کنی چون به نظرم مکتب اقتصادی مطلوبی که در پس اظهارات شما مستتر است باید همین باشد.
ناشناس۳۵۴۲۹۲۲۰۹:۳۵:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۱۲
تو دنیا خیر و شر بودن امور میزان بهره مندی مردم است ! هر امری رفاه مردم راتامین کند اولویت دارد.
بنده خدا۳۵۴۲۹۵۸۱۰:۰۱:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۱۲
با سلام خدمت نویسنده محترم مقاله ، به قول خیلی از دوستان ، یا شما در ایران زندگی نمی کنید و از واقعیت ها خبر ندارید که به نظر این حقیر غیر ممکن است، اگر به نظرسنجی ها در خصوص درخواست بییندگان از نامزد ریاست جمهوری (در روز عید غدیر) دقت بفرمایید، خواهید دید که بیش از 73 درصد درخواست حل مشکلات اقتصادی را دارند. متاسفانه مشکلات اقتصادی در کشور بیداد می کند و هیچ مسئولی هم بابت اشتباهاتش استعفا که نمی دهد هیچ ، عذرخواهی هم نمی کند و توبیخ هم نمی شود. تو را به خدا قدری به فکر مردمی که در راهپیمائی ها نظام را تنها نگذاشته اند و به دنبال دلیل عدم مشارکت 60 درصدی که با صندوق های رای قهر کرده اند، باشید.
محمد۳۵۴۲۹۹۶۱۰:۲۰:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۱۲
به گوان موافق و مخالف حضور آقای احمدی نژاد انتخابات رو بالای 70 درصد می کشاند. این دوستان خودشان در آن شورا نخواستند...
ناشناس۳۵۴۳۰۳۵۱۰:۴۰:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۱۲
چون من خودم رای نمدم نه کار دارم و بچه و خانم سرطان داره کلی پول درمان دادم یعنی ماشینی که با هاش کار میکردم فروختم .حالا به چی من رای بدم .
داود۳۵۴۳۰۷۱۱۰:۵۶:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۱۲
معناش اینه که روحانی 8 سال ، اقتصاد یک ملت رو نابود کرده و مردم ناراضین
ناشناس۳۵۴۳۵۲۶۱۵:۴۳:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۱۲
اگر اینطور بود باید بعد از ۳ سال دولت رییسی مشارکت کمی افزایش می یافت. کاهش مشارکت یعنی شکست دولت رییسی
ناشناس۳۵۴۳۱۷۹۱۱:۵۴:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۱۲
معنای مشارکت 40 درصدی اینه که صدای نارضایتی مردم از سیستم شنیده نشده و یا سرکوب شده و اگر این روند ادامه پیدا کنه مطمئناً در انتخاباتهای بعدی همین 40 درصد جاشو به عددهای پایینتر میده .

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  2. قاضی‌زاده: ‌لیبرال‌های داخلی ‌چشم‌‌ به دست خارجی‌ها دا‌رند

  3. جلیلی خوب مناظره نکرد اما پزشکیان فاجعه بود

  4. پاسخ تند زاکانی به آذری‌جهرمی؛ ننگ بر شما!

  5. یک بی اخلاقی سیاسی در مناظره انتخاباتی

  6. پزشکیان: کسانی که زندگی‌شان نمی‌چرخد مالیات پرداخت نخواهد کرد

  7. کاهش دعاوی به قیمت ناتوانی مردم در پرداخت حق الوکاله؟!

  8. مشاجره سعید جلیلی و پزشکیان بر سر مقصران حمله به سفارت عربستان

  9. کینه شتری جبهه اصلاحات از قالیباف/ خیمه‌شب‌بازی با عروسک‌های نوفرقانی!

  10. متهمی که جای شاکی نشسته است!

  11. بانک مرکزی به ادعای چاپ پول در دولت سیزدهم پاسخ داد

  12. تورم ۱۰۳ درصدی به کانال ۳۹ درصد رسید

  13. سرنوشت آرای قالیباف/ هشدار خرازی به اسرائیل/ تذکر عباس عبدی به هواداران پزشکیان

  14. به ۱۷ کشور نفت صادر می‌کنیم/ تخفیف‌ها از انگشتان دست من کمتر است

  15. معاون رییس کل دادگستری استان تهران: بابک زنجانی خیانت کرد

  16. خوش و بش پایانی جلیلی و پزشکیان

  17. در صورت جنگ فراگیر با تمام امکانات از حزب‌الله حمایت‌ می‌کنیم

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  3. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  4. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  5. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  13. بازنگری کنید

  14. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  15. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  16. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  17. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  18. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  19. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  20. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  21. قالیباف یا جلیلی؟

  22. حمله شریعتمداری به ظریف/ توضیحات بهادری جهرمی درباره حمایت از جلیلی

  23. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  24. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

  25. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  3. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  4. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  5. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  8. زاکانی انصراف داد

  9. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  10. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  11. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  12. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  13. بازنگری کنید

  14. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  15. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  16. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  17. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  18. قالیباف یا جلیلی؟

  19. حمله شریعتمداری به ظریف/ توضیحات بهادری جهرمی درباره حمایت از جلیلی

  20. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  21. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

  22. گزارش الف از فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

  23. قاضی‌زاده: ‌لیبرال‌های داخلی ‌چشم‌‌ به دست خارجی‌ها دا‌رند

  24. جلیلی خوب مناظره نکرد اما پزشکیان فاجعه بود

  25. رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی قوامش به حضور مردم است

آخرین عناوین