تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

محمد سعادتمند، گروه سیاسی الف،   4030410136 ۷۰ نظر، ۲ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
 تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

با پایان یافتن انتخابات و اعلام نتایج و مشخص شدن دو نفری که به دور دوم رقابت های انتخاباتی رفته اند رقابت های انتخاباتی دور دوم  که اتفاقا به شدت هم دو قطبی خواهد بود آغاز خواهد شد.
اگر خواسته باشیم بررسی کوتاهی در مورد دور اول انتخابات انجام دهیم می توان مهم ترین   آنها را در موارد ذیل خلاصه نمود :

1- انتخابات  در حالی به پایان رسید که  شور و هیجان اتنخاباتی حداقل در کف خیابان و در فضای حقیقی و بین مردم به نسبت انتخابات های  قبلی به شدت کم رونق بود.

2- نرخ مشارکت از همه پیش بینی ها کمتر اتفاق افتاد.

3- دو جناح عمده کشور که به طور کامل و با تمام توان در رقابت ها حضور داشتند نتوانستند به طور مطلوب دل طرفداران خود را به دست آورند.

4- اصولگرایان نتوانستند حدود 6 میلیون از آرای شهید رییسی را که قاعدتا می بایست به سبد آنها وارد شود کسب نمایند .

5- اصلاح طلبان هم علی رغم به میدان آوردن همه داشته های خود نتوانستند بیش از 10 میلیون رای جذب کنند و تنها عامل عدم شکستشان آن هم در دور اول با توجه به تمام شواهد و قراین عینی ، عدم اجماع اصولگرایان بر روی نامزدی قالیباف بوده است. 

از این جهت بایستی از صمیم قلب از اصولگرایان تشکر کنند.

 چون اگر اصولگرایان بر روی قالیباف اجماع می کردند و با توجه به تعداد کل آرا و تعداد آرا هر نامزد ، مجموع رای اصولگرایان بیش از 12 میلیون شده و با توجه به حدود 24 میلیون رای ماخوذه  ، با قطعیت بالا و با حدود چند صد هزار رای ، نامزد اصولگرایان در همان دور اول پیروز می شد.

6-  تقسیم آرای اصولگرایان بین جلیلی و قالیباف کاملا غیر منتظره و بر خلاف همه نظر سنجی ها بود.

 در حالی که همه پیش بینی می کردیم آرا بین این دو تقریبا مساوی تقسیم شود اما اختلاف آرای 6 میلیونی همه پیش بینی ها را نقش بر آب نمود.

7-  60 درصد از مردم در انتخاباتی آزاد و  رقابتی شرکت نکردند و این امر بایستی از سوی کسانی که به آینده کشور و نظام اهمیت می دهند به شدت مورد واکاوی قرار گیرد.

دلایل این عدم شرکت شامل طیف وسیعی از عوامل می شود که بایستی هر کدام از آن عوامل با وزن و قدرت تاثیرگذاری مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گرفته و در اختیار سیاستگذاران کشور قرار گیرد.

عواملی مانند مسائل و معضلات اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ،  تفاوت نگاه ناشی از تفاوت نسلی ،  عدم اعتماد به گفته های نامزدها ، تشکیک در قدرت ریاست جمهوری برای ایجاد تغییرات  مثبت در زندگی مردم ، ناامیدی و عبور از جناح های سیاسی کشور ، عدم تحزب و برعهده نگرفتن نقص ها از طرف طیفی که قدرت را در اختیار می گیرد ، تجربه تاریخی مردم از عدم صداقت ها و فراموشی قول هایی که در ایام انتخابات داده می شود و ... .

8  - به نظر می رسد هر سال از تعدا آرای قطعی دو جناح کاسته شده و به آرای خاکستری افزوده می شود. 

با توجه به اینکه هر دو جناح در حالی که با تمام قدرت و داشته های خود در انتخابات شرکت کرده اند هر کدام  توانستند حداکثر بین 10 تا 12 میلیون رای  جذب نمایند و این یعنی اینکه از 61 میلیون نفری که می توانند رای بدهند 20 تا حداکثر 25 میلیون سهم این دو جناح و حدود 35  تا 40 میلیون رای خاکستر خواهد بود.

بنابراین جناح های سیاسی کشور برای اینکه بتوانند در هر انتخاباتی پیروز شوند بایستی بیش از همیشه توجه بسیار ویژه ای به آمال ، آروزها و خواسته های به حق این 35 تا 40 میلیون نفر داشته باشند.

زمان پیروزی در انتخابات با تکیه بر آرای تکلیفی ، طرفداران متعصب و دو آتشه و غیره به سر آمده و برنده نهایی  شخص و جناحی خواهد بود که بتواند بخش بیشتری از آرای خاکستری را جذب نماید.

 

دیدگاه کاربران

محسن۳۵۴۰۵۱۰۰۰:۱۲:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
به نظرات آنها توجه شود همین مشارکت هم مدیون بودن پزشکیان بود.
ناشناس۳۵۴۱۲۹۸۰۹:۴۸:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
دقیقا برخی این مردم هم به خاطر پزشکیان برای رای دادن آمدن.
ناشناس۳۵۴۱۵۷۰۱۱:۳۰:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
حالا چرا مشارکت کمتر شد؟!!!
ناشناس۳۵۴۲۴۶۸۱۹:۰۶:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
چند نکته ، یکی اینکه این انتخابات آزاد و رقابتی نبود و از همه جریانات نماینده در آن نبود فقط یک اصلاح طلب و چند اصولگرا بودند در حالی که جریانات دیگری هم در این کشور و پایبند به نظام هستند که هیچگاه مورد تایید قرار نمیگیرند و نماینده ای ندارند دوم جدا از اینکه ۶۰ درصد مردم رای ندادند ،به ادامه راه موجود هم فقط ۱۵ درصد واجدین شرایط رای دادند تقریبا یک ششم
امیر۳۵۴۰۵۲۸۰۰:۱۷:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
« 60 درصد از مردم در انتخاباتی آزاد و رقابتی شرکت نکردند» خود همین جمله دلیل عدم شرکت خیلی‌هاست. واقعا به نظر شما این انتخابات آزاد و رقابتی بود؟!!! کاندیدایی که از نظر خیلی‌ها بتونه تاثیر زیاد در اداره کشور بگذاره وجود داشت؟ رای ندادنشون به نظر چیز دیگه‌ای داره میگه! حالا شما هی بیاین سعی کنید بگید رقابت بوده و آزاد و ...
ناشناس۳۵۴۱۲۵۷۰۹:۳۲:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۱۱
این بهانه های شما دیگر کارایی ندارد
ناشناس۳۵۴۱۷۴۹۱۲:۵۶:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
فعلا بهونه رو شما داری میگیری.
جواد۳۵۴۱۵۳۱۱۱:۱۳:۴۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
100درصد موافق هستم با امیر
ناشناس۳۵۴۱۵۶۳۱۱:۲۷:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
حتما انتخابات آمریکا آزاد هست که مردم مجبورن بین یه آلزایمری و یه مشکل اخلاقی دار انتخاب کنن
ناشناس۳۵۴۱۸۹۰۱۳:۴۴:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
دوست عزیز صحبت در مورد ایران هست نه آمریکا . موضوع ، آینده ایران و مشکلات کشور هست. و راه حل برون رفت از مشکلات . ولی متاسفانه بدون توجه به این موضوع انتخابات صحنه رقابت و بی اخلاقی دو حزب و عدم توجه به کشور و مردم عزیزمان شده است. با اتحاد افراد صالح و کارآمد از همه احزاب و به کارگیری افراد متخصص میتوان تمام مشکلات کشور را حل کرد
ناشناس۳۵۴۲۳۱۸۱۷:۳۷:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
انتخابات ما چه ربطی به انتخابات آمریکا داره؟! فعلا پاسخ ۶۰ درصد خاکستری را بدید.
ناشناس۳۵۴۲۳۳۲۱۷:۴۱:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
تا دیروز می گفتید نماینده نداریم و پوششی و الان رنگ عوض کردید مانند همیشه و دنبال بهانه!!!
ناشناس۳۵۴۰۵۳۵۰۰:۱۹:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مابا شرکت نکردن در مرحله اول حرفمان رو زدیم واگر قرار بود گوشی بشنوه تا الان شنیده بود در مرحله دوم شرکت می کنیم
ناشناس۳۵۴۰۵۵۳۰۰:۲۴:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
نکته جالب در صورت انتخاب شدن جلیلی اینست که هم موافقان تندرو وهم مخالفان نظام بشدت از این مورد شادمان خواهند شد
ناشناس۳۵۴۱۲۳۹۰۹:۲۸:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اطلاعاتت اشتباه هست دشمن از روی کار آمدن جلیلی نگران است و ما هم تندرو نیستیم
ناشناس۳۵۴۱۶۵۴۱۲:۱۲:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
برای من اصلا مهم نیست که دشمن چه فکری می کنه برای اونها هم مهم نیست ما چی دلمون می خواد یا چی فکر می کنیم ! برای من فقط رفاه و آسایش و رضایت مردم و تامین آینده بچه هامون مهمه کشوری که مردم خوشحال و راضی و موفق داره قوی و سرافرازه وقتی بچه هامون را با هزاران زحمت بزرگ کنیم ولی امکان اشتغال و ازدواج نداشته باشند و مدام به فکر مهاجرت باشند یعنی مردم خوشحال و راضی نیستند و این یعنی کشور قوی نیست کشور قوی = مردم خوشحال و راضی
ناشناس۳۵۴۲۱۶۱۱۶:۲۸:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اما رای دادنتان معمولا خلاف خواسته‌هایتان است. هنگام رای دادن به شعار آزادی پوشش و ورزشگاه رفتن زنان رای میدهید اما بعد که مشکلات اقتصادی زندگیمان را بهم ریخت دوباره به همان که میخواست اقتصاد را درست کند حمله میکنید
ناشناس۳۵۴۱۲۴۵۰۹:۳۰:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
تندرو منافع ملی فروشان هستند سال83 88 92
ناشناس۳۵۴۰۵۵۹۰۰:۲۶:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
شورای نگهبان مسئول دو مرحله ای شدن هست و اگر نامحرم ها رای بیاورند دوباره کشور عقبگرد می کند و این بار تحمل کردن خیلی سخت تر می شود
ناشناس۳۵۴۱۴۷۹۱۰:۵۴:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
پزشکیان در زمانی که وزیر بهداشت بود فسادها رخ داد ولی کاری نکرد و در نهایت استیضاح شد اما الان آمده برای ریاست جمهوری ......
امیر حسین سلطان/تهران۳۵۴۱۵۲۶۱۱:۱۱:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
دیگر بس است! بس کنید! اینقدر نامحرم نامحرم نکنید! می بینید که عدم مشارکت به ۶۰ درصد رسیده است هنوز هم هی نامحرم نامحرم می کنید؟! نامحرم کیست؟! دکتر پزشکیان نامحرم است؟! اگر همین یک نامحرم هم حضور نداشت معلوم نیست میزان ۴۰ درصدی مشارکت الان به چه حدی تقلیل یافته بود؟! اینقدر جامعه خودتان را خط کشی و شقه شقه نکنید! بس است. از فرموده و وصیت امید امام عزیز اینقدر بهره برداری برای خودتان و مقاصد گروهی و جناحی تان نکنید. در یک کلام نامحرم کسی نیست که چشم و گوش بسته هرآنچه شما و هم‌عقیده ای های تان می پسندند بپسندد و در مقابل ناملایمات و نامهربانی ها و ناعدالتی ها بی تفاوتی و یا سکوت اختیار نماید.حالا شما دوست دارید اسمش را نامحرم بگذارید اختیار دارید اما هیچگاه نمی توانید عقیده خودتان را به دیگران تحمیل نمایید. والله اعلم
ناشناس۳۵۴۱۸۳۱۱۳:۲۲:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
ایشان نبود مشارکت همان روال قبلی می بود
ناشناس۳۵۴۲۳۶۴۱۷:۴۹:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
قبلنا شورای نگهبان را به خاطر عنابت بشما می ستودید ولی اکنون به خاطر تایید پزشکیان مورد انتقاد قرار میدهید!
ناشناس۳۵۴۰۶۰۷۰۰:۴۴:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
چطور فکر می‌کردید قالیباف رای بالا بیاره.
ناشناس۳۵۴۱۲۴۱۰۹:۲۹:۱۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
برای قالیباف ترور شخصیتی کردن از چند وقت قبل آن هم نامردگونه و کسی که در سال 92 از جلیلی رای بیشتری داشت الان نصف آن هم رای نداشت درحالی که در بین تمامی نامزدهای انتخابات چه در آن سال و چه الان یک سرو گردن بالاتر هست و ضرر هم خود مردم خواهند کرد در هرحال باید از جلیلی حمایت شود تا کشور دوباره بیراهه نرود
ناشناس۳۵۴۲۸۵۴۰۸:۵۱:۰۴ ۱۴۰۳/۴/۱۲
کی قالیباف رو ترور شخصیتی کرد؟
ناشناس۳۵۴۰۶۲۰۰۰:۵۱:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
با رای دادن های غلط مانند سال 92 کشور کدام سمتی می رود خدا به خیر کند
ناشناس۳۵۴۱۵۷۲۱۱:۳۲:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
رای دادن، غلط و درست ندارد. مشکل مخالفت ارکان غیر منتخب با آرای اکثریت مردم و منتخب ایشان است!
ناشناس۳۵۴۱۸۳۳۱۳:۲۲:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
خوب دستور می‌دادید بجای دکتر پزشکیان یک خودی دیگر تایید میشد تا قالیباف یا جلیلی شما نردبان را یکدفعه میرفت بالا
ناشناس۳۵۴۲۱۷۴۱۶:۳۳:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
جمهوری همین است. مردم هستند که باید بفهمند در وقت انتخاب به شعارهای عوام فریبی مثل آزادی اجتماعی و نبستن دهان منتقد و... دل خوش نکنند و گول نخورند. کسی که برنامه برای حل مشکلات اقتصادی دارد را انتخاب کنند
ناشناس۳۵۴۰۶۴۴۰۱:۰۸:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
از تحليل تا تحليل !! ---------------------- -- ببخشيد برادر ! اين تحليلي كه شما مي فرماييد ( مثلاً در مورد نرخ تورم و كنترل آن ) يك تحليل درست و علمي نيست ! -- خب ! اين تحليلي است كه ما مي پسنديم و دوست داريم كه اين طور باشد !
ناشناس۳۵۴۰۶۸۷۰۱:۳۶:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
این همه نوشتی ، بازم صدای ۶۰ درصد ناراضی رو نشنیدی !!
سینا۳۵۴۰۷۶۲۰۳:۰۴:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
نکته شماره 7 را باید به این شکل بیان کنید که: به دلایل مختلف، کل بازیگران عرصه سیاست رسمی، توان نمایندگی کردن 60 درصد مردم (یا به تعبیری 30 درصد نیروی بالقوه فعال سیاسی اجتماعی) را ندارد. استفاده از تعابیری نظیر آزاد و رقابتی، کاملا گمراه کننده است. حتما خواسته هایی در بین آن 60 درصد وجود دارد که مسئولین نتوانسته اند حتی سیگنال امکان برآورده شدن حداقلی آنها را توسط نامزد های فعلی بدهند. انتخابات آزاد و رقابتی یعنی شرایطی که این افراد چشم اندازی از برآورده شدن خواسته های خود با حضور در انتخابات داشته باشند.
ناشناس۳۵۴۰۷۹۱۰۴:۱۵:۵۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
حال چه باید کرد؟!!! چرا جواب این سوال ساده رانمی دهید که رویگردانی اکثریتی از رای دادن به معنی عدم رضایت از سیاستهای دو دهه اخیر که منجر به کاهش بی حد مردم از درامد و در مقایسه با تورم روزافزون است.مردم به این لحاظ از اصلاح طلبان و اعتدالیون روی گردانده اند چون قادر به اجرای قولهای خود در زمان انتخابات نیستند. این مقاله فقط به واقعیتها اشاره میکند و از بررسی علل ان خودداری میکند. بیان علل اولین چیزی است که بایستی اتفاق بیافتد. به امید انروز.
ناشناس۳۵۴۰۷۹۹۰۴:۳۱:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
این تحلیل یک غلط کامل دارد،، ان این است که فرض را بر این قرار داده که ارای قالیباف صد در صد در اختیار اصولگرایان وبه جلیلی میرسد ،، دور دوم به این تحلیل گر شما نشان خواهد داد که این طور نیست و بسیاری از کسانی که به قالیباف رای دادند اصلا اصولگرا نبودند و رایشان در اصل در سبد اصلاح طلبان است.
ناشناس۳۵۴۱۸۵۲۱۳:۲۸:۵۱ ۱۴۰۳/۴/۱۱
این را نگفت گفت اگر دور اول روی قالیباف ائتلاف میشد و جلیلی مثل ۲ تای دیگر انصراف میداد قالیباف با جذب آرای جلیلی یک‌راست میشد رئیس جمهور البته حرف نسنجیده این آقا توهین مستقیم به جلیلی و پیروان او هست که می گوید آنها باید چشم بسته هر چه از آنها بخواهند همان را انجام دهند
ناشناس۳۵۴۰۸۲۶۰۵:۲۸:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
همه رای قالیباف به سبد جلیلی نمی رفت و اینکه بگیم قالیباف انصراف می داد جلیلی پیروز میشد اشتباهه ولی اگر جلیلی انصراف می داد بله میتوان قبول کرد که در دور اول به احتمال زیاد قالیباف پیروز میشد ولی الان دیگه اصولگرایان شانسی ندارند.
ناشناس۳۵۴۰۸۸۶۰۶:۵۹:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
این تحلیلتان هم مثل امارهایتان است و انچه را که دلخواهتان است را بر خلاف منطق به زبان می اورید.در بند 5 میگویید که اصلاح طلبان بخاطر عدم اجماع اصولگرایان باید از انها تشکر کنند چون اگر اجماع میکردند،تمامی ارای قالیباف مال جلیلی میشد.
ناشناس۳۵۴۰۸۹۱۰۷:۰۲:۱۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
با تعطیل شدن شبکه من و تو عملا تنها دو شبکه خارج نشین (بی بی سی و اینترنشنال) بر علیه انتخابات فعالیت می کنند. این در مقابل بیش از 30 شبکه تلویزیونی صدا و سیما که تبلیغ شرکت در انتخابات را می کردند هیچ است. باید دید چرا مردم به سمت رسانه خارج نشین تمایل دارن و شبکه های داخلی را مرجع اخبار و تحلیل های سیاسی اقتصادی خود نمی دانند.
ناشناس۳۵۴۱۶۴۲۱۲:۰۵:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
خب سبک زندگی شان تغییر کرده است و شاید بخواهند خودشان را به چاه بیندازند و به فنا دهند.
ناشناس۳۵۴۱۷۹۲۱۳:۱۱:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
شاید هم از رسانه ها دروغ شنیده اند و با سعی و خطا تلاش می کنند اطلاعات درست به دست بیاورند !
ناشناس۳۵۴۳۱۲۴۱۱:۲۴:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۱۲
اگر این حرفتم درست بگیریم با این حساب شما و تفکراتتون توی اقلیت هستید برای چی باید برای همه تصمیم بگیرین؟
محمد۳۵۴۰۸۹۵۰۷:۰۵:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اگر قالیباف انصراف می داد ، چند میلیون آرای خاکستری هم برای جلوگیری از پیروزی جلیلی به میدان می آمدند و برخلاف نظر شما ، پزشکیان برنده می شد . اتفاقی که در دور دوم خواهد افتاد و آرای منفی جلیلی به حساب پزشکیان ریخته خواهد شد.
ناشناس۳۵۴۱۳۰۲۰۹:۴۹:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
خیر قربان
ناشناس۳۵۴۱۸۵۹۱۳:۳۱:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
صبور باشید ۴ روز دیگر واقعیت خود را نشان میدهد
ناشناس۳۵۴۰۹۱۰۰۷:۱۷:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
....60 درصد از مردم در انتخاباتی آزاد و رقابتی شرکت نکردند.... از کی تا حالا 5 در برابر یک اسمش رقابتی و آزاد شده؟ من می گویم؟ چند نفر احمدی نژاد رای داشت که رد صلاحیت شد، آقای لاریجانی چه تعداد رای داشت که حذف شد؟ و اما نماینده اصلح و اول اصلاح طلبان آقای جهانگیری؟ یعنی صلاحیت اداره کشور در مورد زاکانی، پورمحمدی و قاضی زاده و حتی جلیلی که هیچ سمت اجرایی نداشته از جهانگیری بیشتر بود؟؟؟؟؟
ناشناس۳۵۴۱۲۶۲۰۹:۳۵:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
وقتی به نظرت جهانگیری اصلح هست دیگه حرفی نمی مونه ایشون از برادر مفسدش حمایت کرد و ...
ناشناس۳۵۴۱۵۴۷۱۱:۲۲:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
خوابی یا خودتو زدی به خواب؟اگر احمدی نژاد وارد صحنه میشد که هیچ احدی نمی تونست باهاش رقابت کنه، جهانگیری و غیره که سهل هستند حتی خاتمی هم توان رقابت با احمدی را نداره اگر احمدی حتی از یک کاندیدا حمایت هم بکند مطمئن باش رای میاره، فکر میکنی چرا رای قالیباف ریخت؟چون قبلا با احمدی نژاد در افتاده بود و تو مناظره ها هم چند بار بهش اشاره کرد که اینجوری باز دوباره گل بخودی زد
ناشناس۳۵۴۰۹۳۱۰۷:۲۹:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اصل داستان رو نگفتی که مشکل از کجاست!
ناشناس۳۵۴۰۹۵۸۰۷:۴۳:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
سالهاست که داریم می گویم ولی انکار میکنند .
علیرضا۳۵۴۰۹۷۴۰۷:۴۷:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
باید تیتر می‌زدی ،چرا اصول گرایان ،باختند.
ناشناس۳۵۴۰۹۹۲۰۷:۵۲:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
1- این اسمش تحلیل نبود فقط ارایه آمار بود. 2- چرا فکر می کنید اصلاح طلبان با همه داشته های خود به میدان آمدند؟!!! داشته های اصلی اصلاح طلبان هیچ وقت مورد تایید شورای نگهبان نیست. 3- چرا فکر می کنید اگر اصولگرایان اجماع می کردند رای آنها هم اجماع میشد؟!! چه بسا طرفداران قالیباف که به پزشکیان رای خواهند داد.
ناشناس۳۵۴۰۹۹۷۰۷:۵۴:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
دوران عملکرد و داشتن کارنامه شروع شده است، هر چند، بی کارنامه ها را باید انتخاب کرد
ناشناس۳۵۴۱۰۳۳۰۸:۰۸:۰۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مشخصه تحلیلگر مقاله با رجز خوانی ضد اصلاح طلبها خود در شناخت اون ۶۰ درصدی که رای نداده اند ناتوان است.
ناشناس۳۵۴۱۰۶۵۰۸:۲۰:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اگه فقط قالیباف بود که الان پزشکیان رئیس جمهور بود
ناشناس۳۵۴۱۰۷۹۰۸:۲۶:۲۹ ۱۴۰۳/۴/۱۱
مشارکت گسترده مردم در انتخابات باعث استحکام و تقویت نظام اسلامی می شود.
ناشناس۳۵۴۱۰۸۳۰۸:۲۷:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
سطح زندگی مردم سفره معیشتشون روز به روز تنگ تر و سخت تر میشه ، دخالت در زندگی خصوصی افراد روز به روز بیشتر میشه.
محمد۳۵۴۱۰۹۶۰۸:۳۲:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
جناب نویسنده هنوز دارید بر روی اجماع قالیباف حرف می زنید اگر جلیلی کنار رفته بود و قالیباف مانده بود که الان انتخابات به نفع پزشکیان تموم شده بود با اینکه همه از قالیباف حمایت کردند ولی تصمیم مردم متفاوت بود.
ناشناس۳۵۴۱۰۹۹۰۸:۳۴:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
جالبه !! به این دوگزاره دقت کنید : «1- ...تنها عامل عدم شکستشان آن هم در دور اول با توجه به تمام شواهد و قراین عینی، عدم اجماع اصولگرایان بر روی نامزدی قالیباف بوده است. از این جهت بایستی از صمیم قلب از اصولگرایان تشکر کنند. چون اگر اصولگرایان بر روی قالیباف اجماع می کردند و با توجه به تعداد کل آرا و تعداد آرا هر نامزد ، مجموع رای اصولگرایان بیش از 12 میلیون شده و با توجه به حدود 24 میلیون رای ماخوذه ، با قطعیت بالا و با حدود چند صد هزار رای ، نامزد اصولگرایان در همان دور اول پیروز می شد. 2- تقسیم آرای اصولگرایان بین جلیلی و قالیباف کاملا غیر منتظره و بر خلاف همه نظر سنجی ها بود. در حالی که همه پیش بینی می کردیم آرا بین این دو تقریبا مساوی تقسیم شود اما اختلاف آرای 6 میلیونی همه پیش بینی ها را نقش بر آب نمود.» گزاره دومتان گزاره اول را نقض می کند. از کجا مطمئنید که در صورت اجماع اصولگرایان کل سبد رای نامزد انصراف دهنده به سبد فرد باقی مانده اضافه می شد؟ اصلا احتمال نمی دهید که بخشی از طرفداران نامزد انصراف دهنده اصلا رای نمی دادند؟یا درصدی از آنها به هر دلیلی به نامزد رقیب یا حتی آقای پورمحمدی رای میدادند؟ 6- تقسیم آرای اصولگرایان بین جلیلی و قالیباف کاملا غیر منتظره و بر خلاف همه نظر سنجی ها بود. در حالی که همه پیش بینی می کردیم آرا بین این دو تقریبا مساوی تقسیم شود اما اختلاف آرای 6 میلیونی همه پیش بینی ها را نقش بر آب نمود.
ناشناس۳۵۴۱۱۰۵۰۸:۳۸:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
در دور اول شرکت نکردیم ولی در دور دوم به پزشکیان رأی خواهیم داد
ناشناس۳۵۴۱۲۳۶۰۹:۲۷:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۱۱
هنوزم نگرفتید مردم چی میگن!
ناشناس۳۵۴۱۲۴۹۰۹:۳۱:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اگه وضعیت معیشتی مردم نسبتا خوب شده بود الان مشارکت عمومی اینقدر کم نمی شد باید بپذیریم مدیریت اقتصادی کشور ایراد داره افزایش بی رویه مالیات ،،کاهش قدرت خرید با ادامه روند تورم ۴۵ درصدی،افزایش حقوق کمتر از نصف تورم،افزایش ۵ سال سن بازنشستگی،
ناشناس۳۵۴۱۲۵۸۰۹:۳۳:۲۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
سئوالی سرنوشت ساز از آقایان جلیلی و پزشکیان/ دوشنبه 11/04/1403 --- جناب آقای سعید جلیلی شما با رقیب خود آقای مسعود پزشکیان بعنوان دو نامزد باقی مانده در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات سال 1403 ریاست جمهوری اسلامی ایران تقریبا با سکوت نسبت به طرح اقتصاد مقاومتی خود کفای کامل رهبر انقلاب که بر شاخصهای بارز عدالت محوری اسلام تاکید دارد ؛ تا کنون آشکار در یک برنامه علمی سازمان یافته نفرموده اید کشور ایران پهناور را بعنوان ثروتمند ترین کشور منطقه با ویژگیهای جغرافیای راهبردی مثبت منحصر به فردی که دارد با اصول کدام مکتب اقتصادی می خواهید مدیریت کنید؟
ناشناس۳۵۴۱۵۵۲۱۱:۲۳:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۱۱
کسب 12 میلیون رای را پیروزی با قطعیت بالا و اختلاف حدود چند صد هزار رای را پیروزی بزرگ برای اصولگرایان می دونید؟ معلوم وضع خیلی خرابه خراب، همین ارا را نامزد اصلاح طلب بدست میاورد میشد پیروزی خفیف که نشاندهنده امانت داری مجریان انتخابات هست مثل دور اول روحانی
ناشناس۳۵۴۱۶۰۵۱۱:۴۵:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۱۱
اصلاح طلبان تمام توانشون 10 میلیون نیست . 50 میلیونه. ولی چون ناامید از تغییر وضع موجودن به میدان نیومدن.
مبینیان۳۵۴۱۸۱۴۱۳:۱۷:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۱۱
یادی کنم از شهدای حادثه تروریستی انتخابات سیستان وبلوچستان .
جواد۳۵۴۱۹۵۵۱۴:۱۸:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
توان اصلاح طلبان در کمترین حد آرای پزشکیان است و در بالاترین حد حداقل سبد رای30 میلیونی دارند اما سبد رای اصولگرایان در بالاترین حد همین آرای جلیلی و قالیباف است
محمد۳۵۴۲۰۳۲۱۵:۰۸:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۱۱
با سلام، ملت ایران؛ ملت ایران یکپارچه بوده و هست و خواهد بود، این هوای نفس برخی افراد کج فهم است که دو قطبی موهوم ذهن خودشان را به نام ملت و … ابراز می کنند.
ناشناس۳۵۴۲۱۶۲۱۶:۲۹:۱۰ ۱۴۰۳/۴/۱۱
برای من جای سواله چطوری میگن از هر دو جناح نماینده در انتخابات داشتن پور محمدی رو کم کنیم چهار به یک اصولگرایان بیشتر بودن اگر از طیف اصلاح طلب کس دیگه ای ثبت نام نکرده بود اشکالی نداشت ولی اونی که تایید صلاحیت میکرد نگفت این چکاری هست دارم میکنم
آزاده۳۵۴۲۲۲۲۱۶:۵۰:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۱۱
عدم مشارکت بیش از ۶۰درصد واجدین شرایط را باید در خیلی از مسائل دانست و مهمترین آن مسئول اوضاع اسفبار اقتصادی کنونی میباشد که خود را پاسخگو نمی‌داند بلکه مطالبه گر میداند

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  3. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  4. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  5. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  9. زاکانی انصراف داد

  10. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  11. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  12. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  13. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  14. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  15. بازنگری کنید

  16. نیازهای توسعه‌ای ایران بازی چند جانبه را می‌طلبد

  17. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  18. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  19. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  20. با نظرات کارشناسان اطراف «پزشکیان» آشنا شوید

  21. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  22. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  23. خسارت سالانه ۵۰ میلیارد دلاری یک چالش مهم به ایران

  24. قالیباف یا جلیلی؟

  25. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

پربحث‌های هفته

  1. پزشکیان، تکرار روحانی است!

  2. علل کاهش مشارکت/ چند روایت از علت شکست قالیباف/ حمله رسایی به پزشکیان

  3. مشارکت ۴۰ درصدی چه معنایی دارد؟

  4. انتخابات به دور دوم کشیده شد/ اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

  5. انصراف زاکانی و قاضی‌زاده لازم اما ناکافی

  6. دروغ‌های بزرگ!

  7. جلیلی یا قالیباف ؛ ماندن کدامیک به نفع اصولگرایان است؟

  8. یخ مناظره ها بالاخره آب شد!

  9. زاکانی انصراف داد

  10. بیانیه مهم قالیباف: همه باید برای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم

  11. انتخابات ایران؛ جلوه ای از یک درختِ تنومند

  12. ظریف رقبا را خشک‌مغز و چماق‎‌به‌دست خواند

  13. قاضی‌زاده هاشمی انصراف داد

  14. تحلیلی کوتاه بر انتخابات روز جمعه

  15. بازنگری کنید

  16. پزشکیان: صدای بی‌صدایان هستم/ دروغ نمی‌گویم

  17. ادبیات عجیب «بیژن زنگنه» خطاب به جلیلی و زاکانی + فیلم

  18. چمران: قالیباف توانمند و کارآمد است

  19. تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا منتشر شد

  20. جلیلی: من روی «همه» مردم ایران حساب باز کرده‌ام

  21. قالیباف یا جلیلی؟

  22. یکی از دلایل توصیه من به مشارکت، کوتاه کردن زبان بدگویان است/ کسی که تصور کند بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت، مدیر خوبی نیست

  23. حمله شریعتمداری به ظریف/ توضیحات بهادری جهرمی درباره حمایت از جلیلی

  24. رئیسی موفق‌ترین رئیس جمهور؛ روحانی آخر شد

  25. مواضع پزشکیان و جلیلی در چند سطر

آخرین عناوین