چرا تهران در مقابل کاهش قیمت مسکن مقاومت می کند؟!

سعیده اسکندری، گروه اقتصادی الف،   4030414050 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا تهران در مقابل کاهش قیمت مسکن مقاومت می کند؟!

بر اساس جدیدترین آمارهای بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به بیش از ۸۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. بر کسی پوشیده نیست که مساله مسکن و تامین آن، به یک چالش بزرگ و قابل توجه برای طیف هایی قابل توجهی از جمعیت کشورمان تبدیل شده است. در حقیقت، مردم کشورمان به ویژه در کلانشهرها، هم در بحث خرید مسکن و هم اجاره آن، با چالش های جدی و عدیده ای رو به رو هستند. موضوعی که البته سال هاست به آن اشاره می شود و هنوز نتوانسته ایم آنگونه که باید و شاید، به راه حل های موثری برای کاستن از سطح مشکلات در این حوزه دست یابیم. 

 میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران یعنی عدد 85 میلیون و 910 هزار تومان در مقایسه با فروردین ماه سال 1403، از افزایش 4 میلیون و 200 هزار تومانی حکایت دارد. با توجه به مرکزیت قیمت مسکن در تهران برای دیگر بخش های کشورمان، کاملا طبیعی است که در دیگر نقاط کشورمان نیز شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم. 

این سوال مهم ذهن بسیاری از افکار عمومی را به خود مشغول داشته که علت افزایش پلکانی قیمت مسکن علی رغم تهیه طرح و بسته های مختلف برای مهار قیمت آن چیست؟ به نظر می رسد برای پاسخ به این پرسش توجه به 2 نکته ضروری است. 

اولا، باید توجه داشته باشیم که افزایش قیمت مسکن در کشورمان تا حد  زیادی تابعی از روند کلی تورم و معادلات اقتصادی در ایران است. اقتصاد ایران هنوز با چالش های جدی نظیر تحریم های خارجی و همچنین تداوم برخی مشکلات ساختاری و سومدیریت ها دست و پنجه نرم می کند. مسائلی که همه و همه نه فقط در بازار مسکن تاثیرات عینی خود را به نمایش می گذارند بلکه دیگر بازارهای کشورمان را نیز به نحوی منفی تحت قرار می دهند و سبب ایجاد گرانی و تورم در آن ها می شوند. 

از این رو، مبدا افزایش قیمت مسکن را نباید در این بازارجُست بلکه مبدا اصلی، روند کلی تورم در اقتصاد ایران است که بایستی به نحوی جدی مخاطب قرار گیرد. موضوعی که در صورت تحقق می تواند نشانه های مثبت خود را در بازار مسکن کشورمان نیز به نمایش بگذارد. 

دوم اینکه در سال های اخیر، به دلیل نوسانات اقتصادی در کشورمان و البته اوج گیری برخی عدم قطعیت ها در فضای کلی اقتصاد، مسکن تا حد زیادی به یک کالای سرمایه ای در ایران تبدیل شده است. موضوعی که موجب شده تا طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان به این بازار هجوم آورده و در آن دست به سرمایه‌گذاری بزنند. همین مساله خود در مقام یک تحریک‌کننده افزایش قیمت مسکن در کشورمان ایفای نقش می کند.  این موضوع صرفا در بازار مسکن به نحوی منفی کنشگری ندارد بلکه در دیگر بازارها نیز در صورتی که با هجوم افراد رو به رو شویم، با توجه به افزایش خریداران، به صورت طبیعی شاهد افزایش قیمت ها در آن ها خواهیم بود. از این رو، باید سیاست های عملیاتی و موثری اتخاذ شود تا نگاه به مسکن به مثابه ابزارِ سرمایه گذاری نیز تا حدی تضعیف شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۴۹۴۶۲۰۹:۱۲:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۱۷
چون دولت نمیخواد! اگر نه راهش اینه در دین هم تاکید شده 20 درصد از کسانی که بیش از یک خانه دارند و یا زمین خالی دارند نقدا بگیرید ببینتید درست میشود یا نه
ناشناس۳۵۴۹۵۹۸۱۰:۵۳:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۱۷
اونوقت اون بیست درصد بعلاوه سودش رو میارن رو قیمت.
ناشناس۳۵۴۹۷۳۵۱۲:۵۷:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۱۷
مسکن و زمین در همه دنیا کالای سرمایه ای می باشد. درست است ایران کشور نسبتا بزرگی است ولی کل مساحت قابل کشت ایران 12 هکتار است که اگر اراضی کنار رودخانه‌ها را هم به آنها اضافه کنیم، به سطحی بیش از ۱۵ میلیون هکتار می‌رسیم که حدود ۱۰ درصد از مساحت کل ایران است. از طرفی حدود 15 درصد دیگر از مساحت ایران قابل سکونت است. با توجه به جمعیت 85 میلیونی، این مساحت زیادی نیست، لذا در ایران برای همیشه مسکن یک کالای سرمایه ای خواهد بود. بازار سرمایه نیز همیشه تعادل را حفظ می کند، در ایران مسکن، طلا و ارز معتبر، بازار سرمایه را تشکیل می دهد، اگر هر یک از اینها را معیار قرار دهید متوجه می شوید بازار مسکن رشد نداشته، یعنی متوسط نرخ مسکن در تهران الان نزدیک به دو دهه است که متری 1300 یورو می باشد، آنچه فاجعه بار سقوط کرده قدرت خرید ملت است. مردم 20 سال پیش می توانستند با تحمل سختی و صرفه جویی و وام این هزینه را تامین کنند، الان کرایه آن نیز سخت است!
ناشناس۳۵۴۹۹۲۳۱۵:۴۱:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۱۷
تازه صحبت این است که در تهران زلزله بزرگی رخ می دهد و تهران بزرگ در فاضلاب غرق میشود و مردمی که از حاشیه شهر می گذرند با انگشت دور دست ها را نشان می دهند و به همدیگر می گویند اینجا روزی تهران بوده و در فاضلاب غرق شده است
ناشناس۳۵۵۰۷۴۴۰۵:۲۷:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۱۸
نخیر دوست عزیز در کشورها که مثل ایران دارای تورم دورقمی هستن و دولت خودش یکی از مافیای مسکن هست این اتفاق میفته به دیگر کشورهای دنیا وصل نکنیم دروغ بزرگیست
ناشناس۳۵۴۹۸۵۴۱۴:۵۰:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۷
خیر اگر روال دایمی باشد این اتفاق نمی افتد در کشورهای پیشرفته دنیا با اهرم مالیات قیمت مسکن را کنترل می کنند!
ناشناس۳۵۵۰۴۰۳۲۰:۵۱:۴۳ ۱۴۰۳/۴/۱۷
پس تشریف ببرید همه جای دنیا
ناشناس۳۵۴۹۷۲۲۱۲:۴۵:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۷
دقت داشته باشید که گرانی نباید باشد مگر پس از توافق با کشور های جهان، بهبود روابط با جهان و بهبود اقتصادمان و افزایش قدرت خریدمان، تا توانایی آزادسازی قیمت‌ها را داشته باشیم. پس لطفا گول این ترفند‌ها را نخورید. میخواهند به هزینه سیاسی پزشکیان آزادسازی قیمت انجام دهند.
ناشناس۳۵۴۹۷۵۳۱۳:۱۵:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۱۷
خیر تهران دیگه جا نداره ولی هجوم از شهرستان به تهران ادامه داره باید جلوی این هجوم گرفته بشه
ناشناس۳۵۴۹۸۵۶۱۴:۵۱:۵۰ ۱۴۰۳/۴/۱۷
در همین تهران بیش از 400 هزار واحد مسکونی خالی است.
ناشناس۳۵۵۰۳۰۷۱۹:۲۷:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۱۷
اکثرش هم دست بانک ها و موسسات اعتباری و خود دولت هست
ناشناس۳۵۵۰۰۴۶۱۷:۱۱:۵۸ ۱۴۰۳/۴/۱۷
بايد دست مافياهاي پول و مسكن را از ريشه قطع كرد
ناشناس۳۵۴۹۴۷۰۰۹:۱۸:۰۸ ۱۴۰۳/۴/۱۷
در تمامی دنیا مسکن و خودرو کالای مصرفی است و قیمت معقولی دارد. اما در ایران به دلیل کاهش شدید ارزش پول و ریسک بالای انتقال سرمایه به بخش تولید (به دلیل فرآیند های اداری، واردات بی رویه، نایاب شدن مواد اولیه، دشواری ترخیص مواد اولیه و...)، عموم مردم جهت حفظ سرمایه های خود اقدام به خرید مسکن و خودرو می کنند. برای همین تا زمانی که بخش تولید کشور ساماندهی نشود هیچ امیدی به معقول شدن قیمت مسکن وجود ندارد. (که این امر هم در صورت رفع اختلافات ایران با جهان سالها زمان خواهد برد و بسیار بعید است)
ناشناس۳۵۴۹۶۲۲۱۱:۰۹:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۷
مالیات بردلالی و احتکار انجام گیرد سرمایه ای شدن کمتر رخ می‌دهد در بخش مسکن و تورم کلی کشور هم حتی تک رقمی !
ناشناس۳۵۴۹۷۲۰۱۲:۴۴:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۱۷
امتحان کنید اگر نتیجه گرفت
ناشناس۳۵۴۹۷۷۳۱۳:۳۵:۲۱ ۱۴۰۳/۴/۱۷
در دنیا نتیحه گرفته!
ناشناس۳۵۴۹۷۲۶۱۲:۴۷:۴۷ ۱۴۰۳/۴/۱۷
وقتی بانک ها هم حاضر به ورود به بخش تولید نیستند به خاطر ریسک بالا و دارن برج سازی و پاساژ سازی می کنن و زمین و دلار و طلا دلالی می کنن. شما توقع داری بخش خصوصی بیاد تو بخش مسکن؟
ناشناس۳۵۴۹۷۴۴۱۳:۰۷:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۱۷
خودرو مصرفی است ولی مسکن سرمایه ایست. البته که کشور هایی که به روش های عقلانی اداره می شوند، مردمانش می توانند با داشتن شغل و وام بانکی، پس انداز و بخشی از درآمد 20 سال آینده خود را کنار هم گذاشته، و به نسبت آن از این کالای سرمایه ای خریداری کنند.
ناشناس۳۵۵۰۱۶۷۱۸:۲۵:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۱۷
هردو مصرفی هست
ناشناس۳۵۴۹۴۹۲۰۹:۳۰:۰۲ ۱۴۰۳/۴/۱۷
در کدام پایتخت و ابر شهر در دنیا مسکن ارزونه ؟؟ تو تورنتو یک اطاق ۱۵ متری ماهی ۱۲۰۰ دلار اجاره اش هست یعنی ۷۲ میلیون ؟؟؟
ناشناس۳۵۴۹۶۹۵۱۲:۱۹:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۱۷
آقای محترم اینجا که تورنتو نیست. تازه همان مبلغ برای 15 متر در تهران به اندازه کل مبلغ حقوق یک کارمند است، اگر بیشتر نباشد در حالیکه به گفته شما 1200 دلار تقریبا نیمی از حداقل دستمزدشان است.
ناشناس۳۵۴۹۹۳۶۱۵:۴۷:۴۲ ۱۴۰۳/۴/۱۷
خب تشریف ببر تورنتو اگه اینقدر مفته
ناشناس۳۵۴۹۷۲۳۱۲:۴۶:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۱۷
وقتی از چیزی اطلاع ندارید سخن نگید. در تمامی دنیا در مرکز شهر های بزرگ به دلایل تجاری بودن مسکن قیمت بالایی دارد. کمی که از مرکز دور بشید به شدت قیمت افت می کنه. اون کانادا هم که مثال زدید هجوم مهاجر های ایرانی و هندی موجب اختلال در بازار مسکن شده اون هم فقط در شهرهای تورنتو و ونکور
ناشناس۳۵۴۹۷۳۶۱۲:۵۸:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۱۷
مزد کارگران و مصالح چقدره تو تورنتو؟ قیمت ساخت اونجا چقدره؟
ناشناس۳۵۴۹۸۰۵۱۴:۰۰:۵۴ ۱۴۰۳/۴/۱۷
بحث ارزانی نیست. شما باید بفرمایید طول مدت پس انداز برای ساکنان آن شهر برای مثلا 50 متر سقف چه مدت است. آنهم نه در گرانترین منطقه (مثال شما برای داون تاون در تورنتو است) بلکه قیمت متوسط در آن شهر. الان در تهران این مدت 150 سال است، به عبارتی به عمر هیچ کس قد نخواهد داد مگر آنکه ارث داشته باشد و یا سرمایه دار باشد یا رانت داشته باشد. در تورنتو چقدر است؟ طبق آمار معتبر جهانی تورنتو در بین 20 شهر کشورهای توسعه یافته، برای طولانی ترین زمان مورد نیاز برای پس انداز یک خانه با 39 سال رتبه سوم را کسب کرد. این در حالی است که برای یک خانه 660 هزار دلاری (دلار کانادا) متوسط زمان پس انداز 7.5 سال است و با توجه به درآمد خانواده متوسط که 73 هزار دلار است، حداقل پیش پرداخت 33 هزار دلار می باشد.
ناشناس۳۵۴۹۸۵۸۱۴:۵۳:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۱۷
خوب حقوق در تورنتو چند است 5000 دلار در ایران حقوق کارگر 10 میلیون تومان است ولی اجاره 20 میلیون تومان
ناشناس۳۵۴۹۵۱۲۰۹:۴۷:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۱۷
چون دلالان بیشتر هست
ناشناس۳۵۴۹۵۳۰۰۹:۵۹:۴۱ ۱۴۰۳/۴/۱۷
توشرايط تورم ٤٠٪؜درحاليكه همه اقلام دارن ماهانه گرون ميشن برمبناي كدوم منطق مسكن بايد ارزون بشه؟
ناشناس۳۵۴۹۶۲۰۱۱:۰۷:۴۶ ۱۴۰۳/۴/۱۷
بر مبنایی که تورم مسکن 24درصد هست و نه 40 درصد!!
ناشناس۳۵۴۹۷۰۴۱۲:۲۶:۱۳ ۱۴۰۳/۴/۱۷
مسكن برمبناي تورم ٢٤٪؜هم باز نبايد ارزون بشه وبايد گرون بشه درحاليكه سيمان واهن ومصالح نسبت به پارسال ١٠٠٪؜افزايش قيمت داشتن
ناشناس۳۵۴۹۷۷۵۱۳:۳۷:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۱۷
قیمت خانه از زدن بیل تا نما کاری 24 درصد افزایش یافته هست
رضا۳۵۴۹۵۶۳۱۰:۲۵:۲۷ ۱۴۰۳/۴/۱۷
تنها علت حمایت حاکمیت از مافیای مسکن است وگرنه قیمت مسکن باید تا حد هزینه ساخت به علاوه 20 درصد کاهش یابد چون در این مملکت زمین کیمیا نیست این قیمت ها هم قیمت روی کاغذ است وگرنه تعداد معاملات مسکن بلاخص بزرگ متراژ در حد صفر است اگر فردا روی انتفاع و داشتن کل خانه ها در کشور بصورت تصاعدی مالیات ببندند قیمت مسکن یک چهارم میشود وقتی صاحبان خانه های گران ببینند مثلا 15 ساله باید معادل قیمت خانه شان مالیات بدهند با هر قیمتی می فروشند و به خاطر انفجار عرضه قیمت یک چهارم میشود.
ناشناس۳۵۴۹۵۸۰۱۰:۳۷:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۱۷
یکی ازچندین عامل بانکها هستند که برای انتشار تراز وبیلان برای سهامداران بصورت گسترده سرمایه گذاری املاک کرده وتمام سعی و تلاششان پایین نیامدن قیمت برای پوشش ناترازی است و کمترین کار حداقل کردن وام مسکن است و از ظرف دیگر بدهکاران بانکها هم در مسکن سرمایه گذاری نموده اند .اینها و بانکها تمایلی به کاهش ندارند
ناشناس۳۵۴۹۶۰۲۱۰:۵۶:۰۱ ۱۴۰۳/۴/۱۷
رونق اقتصادی کشور و توسعه سایر شهر ها به کاهش قیمت مسکن در تهران کمک میکند. وقتی اقتصاد وضعش خرابه، کسی پولش رو توی صنعت نمیبره، همه تلاش میکنن خونه بخرن یا خونه معامله کنند در نتیجه فشار تقاضا منجر به افزایش قیمت ملک میشه. همینطور توسعه نیافتگی اکثر شهر ها و روستاها و تمرکز امکانات در پایتخت منجر به مهاجرت به تهران در نتیجه افزایش بیشتر تقاضا و قیمت مسکن میشه.
احمد۳۵۴۹۶۰۳۱۰:۵۷:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۱۷
قیمت مسکن در تمام کلانشهرها بالاست و باید بالا باشه وگرنه کل جمعیت ایران میاد تو تهران! شرکت آب گفته من دیگه توان تولید آب مصرفی بیش از این رو ندارم تا تهرانی ها باهاش ماشین و حیاط بشورن یا برن حموم کنن! حالا گازش برقش … بمونه. همه ایران تهرانه؟ جمعیت شهری یعنی مصرف کننده، اخه چرا الگوی توسعه شما شده شهرنشینی؟ روستا رو رها کردید!
ناشناس۳۵۴۹۷۶۴۱۳:۲۵:۱۲ ۱۴۰۳/۴/۱۷
شما خودت الان در روستایی؟
سعید۳۵۴۹۶۶۳۱۱:۵۴:۲۲ ۱۴۰۳/۴/۱۷
قیمت مسکن پایین بیاید تمام بانک ها ورشکسته هستند! جرات دارید تراز بانک ها را از بانک مرکزی بگیرید تا ببینید چند درصد از دارایی های بانک ها ملک آن هم با قیمت های نجومی کارشناسان خودشان است!
ناشناس۳۵۴۹۶۶۴۱۱:۵۵:۵۵ ۱۴۰۳/۴/۱۷
چون کل شهرستانی ها رو ریختید تهرون جمعیتش زیاد شد خانه و پارکینگ کم. چیز سختی نیست درکش بعد هم میخوای زندگی تو پایتخت چند باشه که شما راضی باشی؟! البته این پایتخت زشت و بوگندویی که شما درست کردید آره این قیمت ها بهش نمیاد.
ناشناس۳۵۴۹۷۳۹۱۳:۰۲:۳۹ ۱۴۰۳/۴/۱۷
خب کمی از اون مترو و دانشگاه و تاسیسات و پارک و بزرگراه و وزارتخانه ها و .... که در تهران متمرکز شده رو در شهرهایی مثل بندرعباس و بوشهر و اهواز و آبادان و خرمشهر که نون همون تهران رو میدن پخش بشه تا جمعیت بره اونجا نگین گرمه. چون همین الان ساحل جنوبی خلیج فارس پر جمعیت و آباده تازه گرم‌تر و خشک‌تر هم هست
ناشناس۳۵۴۹۶۸۰۱۲:۰۶:۱۸ ۱۴۰۳/۴/۱۷
چون بیش از دو دهه است هر چه تسهیلات برای تولید داده شده تبدیل به مسکن در شهرهای بزرگ شده و سرمایه گذاری زیادی روی آن اتفاق افتاده.
ناشناس۳۵۴۹۶۸۱۱۲:۰۷:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۱۷
باز تابستان شد دست دولت میخواد بره تو جیب صاحبخانه ها
ناشناس۳۵۴۹۷۴۹۱۳:۱۱:۲۰ ۱۴۰۳/۴/۱۷
امکانات را به شهرهای کوچک ببرید تا به تدریج جذابیت تهران کم شود.
ناشناس۳۵۴۹۷۶۶۱۳:۲۶:۵۶ ۱۴۰۳/۴/۱۷
تورم واقعی در ایران سه رقمی است بعد از عید قیمت مصالح ساختمانی حداقل دو برابر رشد داشته است وقدرت خرید نیز بسیار ناچیز است ونتیجه ان گرانی وساخت وساز کم میشود
ناشناس۳۵۴۹۷۹۲۱۳:۴۵:۴۹ ۱۴۰۳/۴/۱۷
چون دلالها نمیزارن
معلم۳۵۴۹۸۱۴۱۴:۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۱۷
ریال بی ارزش است!
ناشناس۳۵۴۹۸۳۷۱۴:۳۹:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۱۷
تازمانیکه بین درآمد و هزینه فاصله های زیادی وجود دارد امکان حل مشکل وجود ندارد ،مصرف کننده مسکن دیگر توان خریدش را از دست داده پس فرقی نمی کند قیمت مسکن تاچقدر دیگر بالا می رود از طرفی تولید کننده مسکن هم به علت گران شدن نهاده های مسکن نمی تواند از حد معینی پائین‌تر بیاید در نتیجه رکود شکل می گیرد که سم بزرگی برای اقتصاد است.، راه حلش هم هدایت سرمایه به سمت تولید ،حذف واسطه ها و کوتاه کردن دست افرادی که از رانت و اختلاس و .. استفاده می کنند
ناشناس۳۵۴۹۸۴۷۱۴:۴۶:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۱۷
قیمت آپارتمان تیر ۱۴۰۰ متوسط متری ۲۹ میلیون بوده امروز پس از ۳ سال شده متری ۸۶ میلیون یعنی ۳ برابر یعنی بطور متوسط رشد ۴۵ درصد سالانه که با تورم ۴۵ درصدی اقتصاد در ۳ سال اخیر هماهنگ هست
صمصام۳۵۴۹۹۲۰۱۵:۳۸:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۱۷
قبلا هم بارها گفتم ارزش زمین باید از قیمت تمام شده مسکن حذف بشه اینطوری قیمت مسکن شدیدا کاهش خواهد یافت
ناشناس۳۵۵۰۱۱۰۱۷:۵۸:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۱۷
آقای پزشکیان ترا خدا قیمت زمین را پایین بیاور اگه پیرو مولا علی ع هستی اجاره نشینی همه را دیوانه کرده هر چی کار میکنی باید به صاحبخانه های بی انصاف بدهی خدایا بداد اجاره نشین ها برس چرا خانه‌دار شدن تو مملکت اسلامی رویا شده؟
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. دست یابی سپاه به فناوری های جدید و اعلام نشده برای پاسخ به اسراییل

  2. هم «هو» شد، هم منزوی!

  3. حزب‌الله از شهادت سید حسن نصرالله خبر داد/ رهبر انقلاب: راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت

  4. ۲ پیام شگفتانه بزرگ ایران

  5. ادعای دوباره امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی

  6. میراث رئیسی برای تقابل امروز ما با اسرائیل 

  7. حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی + فیلم/ سپاه پاسداران: قلب اراضی اشغالی را هدف گرفتیم

  8. یک پیشنهاد مساله ساز !

  9. خبر مهم وزیر کشور از اخراج مهاجران غیرقانونی /تمام منابع و یارانه‌های کشور صرف اتباع می‌شود

  10. ارزیابی زیباکلام از آینده مقاومت در منطقه/ توصیه ربیعی درباره واکنش ایران به ترور سیدحسن نصرالله

  11. واکنش اژه‌ای به برخورد فراجا با قصور ماموران/ پیشنهاد ابطحی درباره پاسخ ایران به اسرائیل

  12. آنچه اسرائیل درباره خود نمی گوید!

  13. اسرائیل از اجنه برای جاسوسی استفاده می‌کند!

  14. خوابی که تعبیر نشد

  15. اسرائیل در موقعیت ارّه !

  16. پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان/ مسلمانان در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند

  17. دفع شرارت صهیونیست‌ها؛ فقط با انتقام قاطع و به‌موقع

  18. بیانیه شورای عالی امنیت ملی به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله

  19. مستندات قانونی پاسخ موشکی ایران به تجاوز اسرائیل

  20. چشم دیدن ایرانی قوی را ندارند !

  21. «جو» دروغگو و چند نکته درباره شهادت «نصرالله»

  22. این بزک کرده‌ها! ...

  23. پاسخ عراقچی به سوال خبرنگار که در شرایط جنگی نترسیدید به لبنان بیایید؟

  24. روایت عراقچی از حضور در قطر و خداقوت به تیزپروازان ارتش

  25. اگر سازمان های بین المللی جلوی نتانیاهو را نگیرند ما پاسخ مناسب را خواهیم داد

آخرین عناوین