FATF مانع کار ما نیست/ فردا اولین قطار از ایران به چین می‌رود

  4030430062 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبق گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، FATF مانع کار اقتصادی کشور نیست.

FATF مانع کار ما نیست/ فردا اولین قطار از ایران به چین می‌رود

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم رضایی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مشهد مقدس، گفت: امروز کمیسیون امنیت ملی میزبان مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بود که به ارائه گزارشی از حوزه کاری و مأموریتی خود و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه پرداخت.

وی بیان کرد: هدف کلی ترسیمی از اقدامات این معاونت در رسیدن به استقلال اقتصادی کشور، رفع نیازهای اقتصادی، ارزآوری و تحقق اقتصاد مقاومتی بود. وی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های ترانزیت و حمل‌ونقل، صدور خدمات فنی و مهندسی، انتقال تکنولوژی، سوآپ گاز و برق، واردات و صادرات محصولات دانش‌بنیان و کریدورها و همچنین تسهیل مبادلات مالی و ارزی و توسعه زیرساخت‌ها برای حمل‌ونقل و تجارت ارائه کرد.

رضایی ادامه داد: طبق گزارش ارائه شده در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل، محورهای کریدور شمال - جنوب از طریق سرخس و اینچه‌برون اعم از ریلی و جاده‌ای فعال شده که حجم ترانزیت آن در سال ۱۴۰۱ به ۹.۲ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۷.۵ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: پل آستاراچای بعد از ۵۰ سال ساخته شده است و پیش از آن محدودیت عبور ۲۰۰ دستگاه کامیون وجود داشت که اکنون به ظرفیت عبور هزار دستگاه کامیون رسیده است. همچنین قرارداد خط آهن آستارا - رشت با روس‌ها با وام ۱.۶ میلیارد یورویی منعقد شده که از تیر ماه امسال اجرایی شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبق گزارش ارائه شده، مسیر ترانزیت آق‌بند به ایران و به نخجوان در حال ساخت است و کریدور شرق به اروپا یعنی از چین به قزاقستان، ترکمنستان، ایران و اروپا شکل گرفته و قرارداد با راه‌آهن و یکسان کردن تعرفه امضا شده است.

وی افزود: قرارداد همکاری در منطقه چابهار با سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیون دلاری هندی‌ها و فاینانس ۲۵۰ میلیون دلاری به جمع‌بندی رسیده است. همچنین ۱۰ روز قبل اولین قطار چین به ایران راه افتاد و فردا اولین قطار از ایران به سمت چین راه می‌افتد.

رضایی با اشاره به گزارش معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، گفت: طبق این گزارش در حال حاضر خدمات فنی و مهندسی به کشورهای عراق، ترکمنستان، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، ونزوئلا و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌کنیم که درآمد حاصل از صدور این خدمات در بخش انرژی، جاده و ساختمان مجموعاً به ۱۲ میلیارد دلار می‌ر سد.

وی اظهار کرد: فقط در ونزوئلا ۵۰۰ میلیون دلار صدور خدمات فنی و مهندسی داریم که بخش‌های پالایشگاهی، احداث ترمینال، شبکه‌های انتقال گاز، کارخانه آلومینیوم و تراکتور و خودرو را دربرمی‌گیرد. همچنین در کشورهای آفریقایی مانند نیجر، تانزانیا و زیمبابوه و سریلانکا ساخت مسکن، جاده و احداث سد در دست اجرا است که به ۵ میلیارد دلار می‌رسد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به گزارش مربوط به سوآپ گاز و برق گفت: برای اولین بار سوآپ گاز ترکمنستان، آذربایجان و عراق عملیاتی شده و شرایط انعقاد قرارداد سوآپ گاز با روسیه فراهم شده است تا ایران تبدیل به هاب گازی منطقه شود.

وی افزود: سوآپ برق به پاکستان، ترکیه، عراق، ارمنستان، ترکمنستان و اتصال به شبکه برق روسیه از طریق آذربایجان در دست کار است.

رضایی گفت: شاهد درآمدزایی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰۰ میلیون یورو بودیم که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۶۵۰ میلیون یورو و در سال ۱۴۰۲ به ۲.۵ نیم میلیارد یورو رسیده است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خانه‌های فناوری ایران در ارمنستان، کنیا، ازبکستان، ونزوئلا، قزاقستان، اوگاندا، آفریقای جنوبی، زیمبابوه و تاجیکستان راه‌اندازی شده که هدف آن صادرات محصولات دانش‌بنیان کشورمان به این کشورها و انتقال تکنولوژی است.

رضایی ادامه داد: در بحث واردات نیز تلاش شده نیازهای داخلی ما به واردات کالاهای اساسی از طریق کشورهای همسایه و با اولویت همسایگان صورت گیرد که باعث صرفه‌جویی ارزی شده که نمونه آن صرفه‌جویی ارزی ۹۰۰ میلیون دلاری درباره غلات است. همچنین همکاری و روابط تجاری ما با کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع در دولت شهید رئیسی بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: تلاش شده بقیه کالاهای اساسی مثل گوشت، غلات و کود شیمیایی با اولویت واردات از کشورهای همسایه باشد و به همین دلیل تاکنون صرفه‌جویی خوبی حاصل شده است. همچنین سال گذشته صادرات در بخش کشاورزی ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: صفری در این جلسه تاکید کرد که FATF مانع کار ما و کار اقتصادی کشور نیست. همچنین برجام اگر فعال شود، قیمت نفت پایین می‌آید.

رضایی بیان کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز تاکید کردند که همه توافق‌های کشور و مأموریت‌های وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی در دولت جدید پیگیری شود. کمیسیون نیز اولویت‌های تقنینی و نظارتی خود را در تعامل با مسئولان وزارتخانه‌های اطلاعات، خارجه، دفاع و سایر دستگاه‌ها جلو می‌برد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۶۰۵۵۱۱۵:۰۰:۵۳ ۱۴۰۳/۴/۳۰
چرا از بی ارزش شدن ریال چیزی نمی گویید ؟ در حالی که ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست اما بی ارزش ترین پول ملی را دارد چرا کسی پاسخگو نیست ؟ مسئول این وضعیت کیست؟
ناشناس۳۵۶۰۷۳۵۱۷:۴۵:۳۷ ۱۴۰۳/۴/۳۰
چون پول زیادی در کشور دارید که آزادانه می چرخد!!
ناشناس۳۵۶۰۵۶۷۱۵:۲۹:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۳۰
اولین قطار میره و بجای پولش هرچی چینیا بگن وارد میشه
ناشناس۳۵۶۰۵۷۶۱۵:۳۸:۳۵ ۱۴۰۳/۴/۳۰
آقای نماینده محترم بفرمایید بدون اف ای تی اف پول سواپ برق یا همان 500 میلیون دلار خدماتی که به ونزوٍِلا صادر فرمودید با چه مکانیسمی وصول میشود اگر مشکلی نیست پس چرا عراق پول برقمان را نمیدهد
ناشناس۳۵۶۰۵۹۹۱۵:۵۹:۱۷ ۱۴۰۳/۴/۳۰
می گویند fatf مانع ما نیست و مردمی که در تحریم بسر می برند و ماشین خارجی یک میلیاردی را 3 الی 4 میلیارد باید بخرند
ناشناس۳۵۶۰۷۳۸۱۷:۴۷:۴۴ ۱۴۰۳/۴/۳۰
ربطی به fatfندارد اول بر می‌گردد به تعرفه 100 درصدی دوم اختلاف بازار آزاد ماشین داخلی با کارخانه که نتیجه آن می شود چند برابری ماشین های خارجی
ناشناس۳۵۶۰۸۷۰۲۰:۳۰:۰۷ ۱۴۰۳/۴/۳۰
از تولید کننده بپرسید پول مواد اولیه رو چطور میده. از صادر کننده بپرسید پول کالای صادر شده رو چطور میگیره.
ناشناس۳۵۶۰۶۰۴۱۶:۰۲:۱۹ ۱۴۰۳/۴/۳۰
صفری در این جلسه تاکید کرد که FATF مانع کار ما و کار اقتصادی کشور نیست. آیا واقعا اینطور است؟
ناشناس۳۵۶۱۰۲۰۰۰:۲۷:۳۰ ۱۴۰۳/۴/۳۱
بله که همینطوره همین دوسه روز پیش اعلام کردند بابت طلب از سریلانکا چند میلیون دلار چای وارد می کنند
بابک۳۵۶۰۶۳۴۱۶:۲۱:۳۴ ۱۴۰۳/۴/۳۰
چطور برای تمام کشورهای دنیا گره گشا هست فقط برای ایران نیست؟؟؟؟؟
ناشناس۳۵۶۰۷۴۵۱۷:۴۹:۴۸ ۱۴۰۳/۴/۳۰
لطف بفرمایید یک نمونه از گره گشایی را نام ببرید!
ناشناس۳۵۶۰۶۳۸۱۶:۲۴:۴۵ ۱۴۰۳/۴/۳۰
پس اینهمه تو مناظره‌های انتخابات گفته شد بدون FATF نمیشود تجارت کرد چه کسی رسیدگی می‌کند و پاسخگو است؟
ناشناس۳۵۶۰۶۷۱۱۶:۴۸:۰۹ ۱۴۰۳/۴/۳۰
این‌ که نقل قول از معاون اقتصادی وزارت امور خارجه کردید که fatf مانع تجارت نیست لطف کنید یا شما یا همون معاون مربوطه توضیح بدن که پول را چطور پرداخت یا دریافت میکنند؟ بهر حال یک تجارت یا بصورت واریز نقدی هست و یا تهاتری . اگر تهاتری هست چه قلم کالاهایی از چین میگیریم؟ آیا هر کالایی که مد نظرمون باشه به ما میدن یا لیست میذارن جلومون و میگن انتخاب کنید؟‌
ناشناس۳۵۶۰۶۷۴۱۶:۵۱:۳۳ ۱۴۰۳/۴/۳۰
هر وقت انجام شد خبر بده
ناشناس۳۵۶۰۶۸۰۱۶:۵۵:۲۳ ۱۴۰۳/۴/۳۰
همین که فقط کشور طرف حساب شما چین است نشان می دهد اتفاقا fatf خیلی هم مهم است. تازه اگر ترامپ بیاید و دستور دهد چین با ما معامله نکند دیگر کشوری وجود نخواد داشت که نفت رابخرد
حسین قلی خان۳۵۶۰۷۳۱۱۷:۴۲:۵۷ ۱۴۰۳/۴/۳۰
اکثر این کشور ها که نام بردید حتا یک دلار به ایران نمی دهند افریقایی‌ها که اصلا پولی ندارند دیگران هم به جای پول جنس می دهند مثل سری لانکا
ناشناس۳۵۶۰۷۴۳۱۷:۴۹:۱۴ ۱۴۰۳/۴/۳۰
در مورد fatf دنبال اهداف سیاسی هستند که تکرار می کنند آن بانیان وضع موجود
ناشناس۳۵۶۰۷۹۶۱۸:۵۱:۰۰ ۱۴۰۳/۴/۳۰
اگر نبودنش مانع نیست پس چرا دیگران اصلا استفاده می کنند؟
بانو۳۵۶۰۸۳۰۱۹:۳۱:۰۶ ۱۴۰۳/۴/۳۰
باید دید فعالان اقتصادی چه می گویند!
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. فهرست بلندبالای «غیر منطقی» ها

  3. نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

  4. وقتی آمریکا جا می ماند

  5. انتقاد کیهان از دستور پزشکیان/ واکنش‌های مختلف به حضور پسر عارف در جلسات دولتی/ نگرانی پیرامون سخنگوی دولت چهاردهم

  6. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  7. بازوی اطلاعاتی وزیر راه و شهرسازی را قطع نکنید

  8. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  9. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  10. یک اولویت مهم اما مغفول در حکمرانی ایرانی

  11.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  12. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: ملت اوکراین بازنده بزرگ جنگ اوکراین‌اند/ در مذاکرات جدید هسته‌ای باید به توافق متوازن برسیم

  14. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  15. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  16. رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی؛ برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد

  17. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  18. موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

  19. نظر همتی درباره گرانی بنزین و حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

  20. اطلاعیه شماره ۳ پلیس درمورد حادثه لاهیجان/ فرمانده انتظامی لاهیجان عزل شد  

  21. از باب قدرشناسی

  22. سال ۱۳۱۰؛ جاده چالوس

  23. ابوترابی‌فرد: حذف ارز ترجیحی پرهزینه اما سازنده برای آینده کشور بود  

  24. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  25. واکنش پلیس پایتخت به انتشار تصویرِ معتاد متجاهر

آخرین عناوین