بهترین منابع کلسیم، جایگزین شیر

  4030502088 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

شاید باورکردنش سخت باشد که لبنیات حیوانی نه تنها از پوکی استخوان جلوگیری نمی‌کند بلکه باعث آن می‌شود. این فقط یکی از ضررهای مصرف شیر است.

بهترین منابع کلسیم، جایگزین شیر

طی مطالعات وسیعی که به‌مدت ۲۰ سال در کشورهای سوئد و آمریکا هم‌زمان انجام شده است، محققین اعلام کرده‌اند که مصرف روزانه شیر، برای بدن انسان مفید نیست.

دکتر والتر ویلِت، یکی از محققین دانشگاه هاروارد آمریکا می‌گوید انسان تنها حیوانی است که بعد از دوران شیرخوارگی به خوردن شیر ادامه می‌دهد، و شیر حیوانات دیگر را می‌خورد. شیر یکی از کامل‌ترین غذاها است ولی برای نوزاد گاو (گوساله)، نه برای انسان.

بدون شک مصرف کلسیم به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند؛ اما نوع کلسیم موجود در شیر با نوع کلسیم موجود درسبزیجات متفاوت است و درحالی‌که کلسیم گیاهی به استخوان‌سازی کمک می‌کند، کلسیم شیر به پوکی استخوان کمک می‌کند. به همین دلیل محققین توصیه می‌کنند که اگر می‌خواهید کلسیم بخورید سبزیجات مصرف کنید نه شیر.

همین تحقیقات نشان داده که تولیدات تخمیر شده شیر (مثل پنیر و ماست)، ضرر کمتری دارند و می‌توانند مصرف شوند. این مسئله به خاطر این است که شیر دارای ماده‌ای به نام (دی-گالاکتوز) است که از شکستن قند موجود در شیر (لاکتوز) به‌وجود می‌آید. گالاکتوز که مقدار آن در شیر بسیار زیادتر از پنیر و ماست است یکی از عوامل ایجاد التهاب در بدن انسان و مخصوصا در مفاصل است.

 صدمات ناشی از شیر در بدن انسان شامل موارد زیر است:

۱. تسریع پوکی استخوان

محققین می‌گویند که مصرف شیر به‌وسیله خانم‌ها نه تنها کمکی به استحکام استخوان‌های آنان نمی‌کند، بلکه باعث تسریع پوکی استخوان‌ها شده و احتمال شکستگی استخوان را در آنان نیز زیاد می‌کند.

۲. ایجاد بیماری دیابت نوع ۱

پروتئین موجود در شیر گاو در ایجاد بیماری دیابت نوع ۱ نقش دارد. این از طریق یک فرایند به نام تقلید مولکولی انجام می‌شود.

سلول‌های تولید کننده انسولین در پانکراس از نظر ساختمانی شبیه به زنجیر پروتئین‌های موجود در لبنیات است. همین امر باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن به‌جای حمله به پروتئین‌های شیر به سلول‌های پانکراس حمله می‌کند و همین باعث به وجود آمدن بیماری دیابت می‌شود.

۳. ابتلا به بیماری ام اس

آمار جهانی نشان می‌دهد که در کشورهایی که مصرف شیر بالا است تعداد مبتلایان به بیماری ام اس بیشتر است.

۴. ابتلا به سرطان

مطالعات بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که پروتئین موجود درلبنیات به‌نام ( آی جی اف 1 ) نقش بسزایی در ایجاد سرطان‌های مختلف در بدن را دارد.

 یکی از پروتئین‌های اولیه شیر به‌نام (کازئین) با اثر گذاشتن روی ژن‌ها (در مطالعات حیوانات)، ایجاد سرطان می‌کند.

۵. بالابردن کلسترول و تصلب شرایین

مطالعات بر روی حیوانات آزمایشگاهی و انسان نشان می‌دهد که پروتئین‌های موجود در لبنیات مقدار کلسترول را (در انسان و حیوانات)، و ایجاد آتروزکلروز (تصلب شرایین) عروق را  بالا می‌برد.

۶. ایجاد التهاب مخصوصا در مفاصل

قند موجود در شیر (دی-گالاکتوز)، در بدن انسان ایجاد التهاب می‌کند، مخصوصا در مفاصل.

۷. پیری زودرس

مطالعات نشان داده که دی-گالاکتوز در حیوانات ایجاد پیری زودرس می‌کند، همین اثر را روی بدن انسان نیز دارد.

۸. جوش صورت

مصرف زیاد شیر باعث ایجاد جوش صورت می‌شود (بخصوص در جوانان).

۹. ایجاد یبوست

مصرف شیر در ایجاد یبوست و عفونت گوش نقش دارد.

۱۰. آلرژی

طبق مطالعات بین المللی، شیر عامل تولید آلرژی‌ها به مواد غذایی است.

۱۱. آلرژی به لاکتوز

آلرژی به لاکتوز موجود در شیر، یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها در انسان است.

۱۲. کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن

مصرف شیر عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و بدن برای ایجاد و پیشرفت بیماریها مساعد می‌شود. این موضوع سال‌ها است که توسط محققین اثبات شده است.

۱۳. پوکی استخوان

شیر به دلیل پروتئین بالایی که دارد در خون محیط اسیدی ایجاد می‌کند و آن را از حالت قلیایی طبیعی خود خارج می‌کند. در این حالت برای برگرداندن خون به حالت اولیه از کلسیم موجود در استخوان‌ها استفاده می‌کند. زیرا کلسیم در واقع سریع‌ترین و بهترین عامل برای قلیایی کردن خون است. اما این مسئله باعث نازک شدن و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود.

۱۴. بیماری‌های ریوی

مصرف شیر پرچرب بیماری‌های ریوی را در هوای آلوده بیشتر می‌کند. شیر و لبنیات پرچرب باعث افزایش زیان‌هایی که در اثر آلودگی هوا به وجود می‌آیند می‌شود. زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در شیر و لبنیات پرچرب سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و بیماری‌های ریوی را در هوای آلوده گسترش می‌دهد.

۱۵. ازبین‌بردن پروتئین مفید بدن

با مصرف شیرگاو، پروتئین‌های زیادی وارد بدن می‌شوند. بعضی از این پروتئین‌ها برای بدن ناشناخته‌اند. مقداری از آنها در روده به‌طور کامل هضم نمی‌شوند و تکه‌هایی از زنجیرهای اسید آمینه را می‌سازند. این زنجیرها تقریبا با ساختمان بعضی از پروتئین‌های بدن انسان تشابه دارند و باعث می‌شوند که سیستم ایمنی بدن به این پروتئین‌های نیمه هضم شده و پروتئین‌های مشابه بدن حمله کند و پروتئین‌های مفید بدن را نیز از بین ببرند.

۱۶. اختلال در تبدیل ویتامین D غیر فعال به فعال در کلیه‌ها

دیگر زیان‌های شیر اختلال در تبدیل ویتامین D غیر فعال به فعال در کلیه‌ها است. ویتامین D یک نوع هورمون است که در بسیاری از فعل و انفعالات حیاتی بدن که در سلامتی نقش عمده‌ای دارند شرکت دارد.

خب حالا پس از کجا کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کنیم؟

میزان کلسیم توصیه‌ شده برای افراد بزرگسال به‌ صورت روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم است. برای زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال این مقدار به ۱۲۰۰ میلی‌گرم افزایش پیدا می‌کند و برای کودکان بین ۴ تا ۱۸ سال، ۱۳۰۰ میلی‌گرم کافی است.

کلسیم مواد غذایی

سبزیجات با برگ‌های سبز

سبزیجات برگ‌دار مانند کلم سبز، کلم پیچ و اسفناج سرشار از کلسیم هستند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی از خانواده سبزیجات چلیپایی است و هر یک فنجان آن ۳۵ میلی‌گرم کلسیم دارد. این سبزی همچنین حاوی چند ویتامین و مواد معدنی از جمله فسفر، پتاسیم، ویتامین ث، بتاکاروتن و ویتامین کا است.

دانه‌ها

وعده‌های کوچک برخی دانه‌ها نیز مجموعه‌ای سرشار از کلسیم است. دانه‌ها همچنین حاوی پروتئین و چربی‌های سالم هستند. دانه‌های چیا از اسیدهای چرب امگا ۳ سرشارند و دانه‌های کنجد حاوی مواد معدنی مانند آهن و مس و منگنز هستند.

انجیر خشک

انجیر در مقایسه با انواع میوه‌های خشک دیگر کلسیم بیشتری دارد. این خوراکی همچنین سرشار از ویتامین کا و پتاسیم است.

ریواس

ریواس میوه‌ای ترش است که کلسیم و ویتامین کا و فیبر مورد نیاز بدن را می‌تواند تامین کند. این ماده غذایی همچنین حاوی فیبر پری‌بیوتیک است که به رشد باکتری‌های سالم در روده کمک می‌کند.

لوبیا و عدس

لوبیا و عدس سرشار از کلسیم و پروتئین و فیبرند و بخشی از آهن، روی، فولات، منیزیم و پتاسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. یک فنجان لوبیا سفید ۱۶۱ میلی‌گرم کلسیم و ۱۷.۴ گرم پروتئین دارد. رژیم غذایی سرشار از لوبیا به کاهش کلسترول و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.

بادام

در میان دانه‌های آجیل، بادام بیشترین میزان کلسیم را دارد. تقریبا در هر ۲۳ مغز بادام ۷۶.۳ میلی‌گرم کلسیم موجود است.

توفو

توفو یکی دیگر از دیگر محصولات به دست آمده از سویا است که با کلسیم غنی شده است. نصف فنجان توفو حاوی ۸۶۱ میلی‌گرم کلسیم است. توفو را می‌توان کباب کرد یا در تابه پخت. این ماده غذایی منبع خوبی از پروتئین به‌ویژه برای افرادی است که گوشت نمی‌خورند.

شیر سویا

شیر سویا نیز با کلسیم غنی شده است. یک فنجان شیر سویای غنی‌شده ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۶.۳۴ گرم پروتئین دارد.

 

ماده غذایی (۱۰۰ گرم) کلسیم (میلی‌گرم)
شیر سویا ۲۵
دانه کنجد ۹۷۵
بادام ۲۶۹
انجیر خشک ۱۶۲
فندق ۱۱۴
پسته خام ۱۰۵
گردو ۹۸
بادام زمینی ۹۲
مغز تخمه آفتابگردان ۷۸
تخمه کدو خام ۵۵
تخمه هندونه ۵۴
بادام هندی ۴۵
سویا خام ۲۷۷
سویا بوداده ۱۴۰
نخود پخته ۴۹
لوبیا چیتی پخته ۴۶
عدس پخته ۱۹
جو دوسر ۵۴
زیتون ۸۸
شوید ۲۰۸
جعفری ۱۳۸
اسفناج پخته ۱۳۶
کلم بروکلی پخته ۱۱۸
ریواس خام ۸۶
شاهی خام ۸۱
بامیه پخته ۷۷
لوبیا سبز پخته ۴۴
کرفس پخته ۴۲
هویج خام ۳۳
کدوسبز پخته ۱۸
کدو تنبل پخته ۱۵
گوجه فرنگی خام ۱۰

منابع استفاده شده برای تولید این محتوا:

https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/milk-healthy-diet/

https://www.verywellhealth.com/is-milk-bad-for-you-8419898

https://www.pcrm.org/good-nutrition/nutrition-information/health-concerns-about-dairy

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۶۴۰۰۰۰۸:۲۲:۰۱ ۱۴۰۳/۵/۳
چقدر خوب بود که منابع آن را می گذاشتید.
ناشناس۳۵۶۴۱۷۸۱۱:۵۸:۲۴ ۱۴۰۳/۵/۳
اتفاقا منم یه مستند دیدم به نام what the health (سلامتی چیست) توی اون مستند هم مطالبی مشابه همین مطرح شده بود
ناشناس۳۵۶۴۰۱۲۰۸:۳۵:۴۵ ۱۴۰۳/۵/۳
لطفا منابع این مطلب رو هم منتشر کنید و اینکه این پژوهش‌هایی که گفته شده در کدام نشریات به چاپ رسیده
ناشناس۳۵۶۴۲۲۰۱۲:۴۷:۴۸ ۱۴۰۳/۵/۳
فهرست منابع رو دیدم، متاسفانه هیچ کدوم رو نمیتونیم منبع دست اول و معتبر حساب کنیم. در موضوعات حساس این چنینی و در شرایطی که همین طوری هم سرانه لبنیات در کشور به شدت پایین هست، لازم هست نویسنده سراع منابع دست اول بره و تخصصی‌تر موضوع رو بررسی کنه
ناشناس۳۵۶۴۲۸۲۱۳:۵۶:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۳
دانشگاه هاروارد مستند و قابل اعتماد نیست؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۵۶۴۰۳۳۰۹:۱۶:۵۳ ۱۴۰۳/۵/۳
هر روز یک تز و یک دستور غذایی صادر میشه یه سرچ کنید خواص و فواید شیر باور کنید خود محققین هم تکلیف شون با خودشون معلوم نیست
ناشناس۳۵۶۴۱۴۶۱۱:۱۶:۱۸ ۱۴۰۳/۵/۳
ول کنید، هر چیز حلالی رو به اندازه و بدون زیاده روی بخورید. فقط اگر بدن واکنش منفی نشون داد نخورید.بقیه اش حرف مفت هست. علم تجربی به مفت نزدیکتر هست تا به حقیقت. سر خوردن تخم مرغ سالها بحث بود و هست. یه قسمت رو طرف در تحقیقات میبینه، میاد نتیجه گیری کلی میکنه.
مریم۳۵۶۵۷۵۵۱۶:۵۱:۱۱ ۱۴۰۳/۵/۵
شیر یکی اینکه طبعش سرده و تمام بیماری از طبع سرد به وجود میاد!! دوما شیر آلرژی داره روی بعضی ها ، باید شیر بدون لاکتوز استفاده کنند
ناشناس۳۵۶۴۲۰۷۱۲:۳۶:۴۹ ۱۴۰۳/۵/۳
من هم قبلا شنيده بودم شير باعث التهاب در بدن مي شود و بهتر است فرآورده هاي آن مثل پنير و ماست استفاده شود . با توجه به تجربه شخصي به عنوان كسي كه رفلاكس معده دارد بهترين فرآورده براي معده پنير كم چرب است .
هادی۳۵۶۴۰۳۵۰۹:۱۸:۰۷ ۱۴۰۳/۵/۳
این همه فایده در لبنیات و شیر هستش نوزاد با همین شیر بزرگ میشه و قوام میگیره اونوقت تو مثنوی هفتاد من از مضرات شیر مینویسی؟
ناشناس۳۵۶۴۴۹۶۱۷:۳۳:۴۴ ۱۴۰۳/۵/۳
تحقیقات زیادی در این خصوص شده، خیلی ها از تحقیقات میگه روند طبیعی بدن در جذب شیر با بزرگ شدن در موجودات زنده تغییر می کنه. به عبارتی به همان نسبت که غذای یک فرد بزرگسال برای دستگاه گوارش یک کودک شیرخوار مناسب نیست، شیر و فرآورده های آن نیز برای دستگاه گوارش بزرگسال التهاب زاست. البته مثل بسیاری موارد دیگر این نیز موافقان و مخالفان خود را دارد، ولی من اولین بار حدود 15 سال پیش از یک جراح ارتوپد آلمانی که مصرف لبنیات را کنار گذاشته بود در خصوص این تحقیقات شنیدم.
ناشناس۳۵۶۴۰۴۵۰۹:۳۳:۱۳ ۱۴۰۳/۵/۳
بنده از بچگی عاشق شیر بودم اون شیرهای پاستوریزه شیشه ای با در فویل آلومینیومی که الان خاطره شده عشق دوران کودکی من بود الان تراکم استخوانی من از برادر کوچکترم که شیر دوست نداره خیلی بیشتره و بدن سالم‌تری دارم.این مطالب در عشق من به شیر هیچ تاثیری ندارد.
رضا۳۵۶۴۰۵۸۰۹:۵۹:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۳
جالب کشورهای صنعتی بیشترین مصرف شیر در سال رابه ازای هر نفر دارند لابد همشون بیمارند وما که مصرف شیر بخاطر گرونی خیلی کم هست همه سالمند نه سرطان داریم نه پوکی استخوان این حرفها از کجا میارید
ناشناس۳۵۶۴۵۰۱۱۷:۳۶:۴۴ ۱۴۰۳/۵/۳
این تحقیقات واقعیت دارد، البته در مقابلش تحقیقاتی هم هست که نتیجه می گیرد شیر و فرآورده هایش مفید هستند. ولی در کل اینکه کشور های صنعتی چه چیز استفاده می کنند ملاک بی ضرر بودن نیست، کشور های صنعتی بیشترین مصرف کننده غذاهای فرآوری شده و فست فود ها هستند که یکی از بزرگترین دلایل سرطان در آنجا نیز می باشد. ما نتیجه نمی گیریم چون آنها استفاده می کنند پس مفید یا حتی لازم است.
ناشناس۳۵۶۴۰۸۹۱۰:۲۲:۴۸ ۱۴۰۳/۵/۳
نظام پشت پرده مدیریت جهانی در حال تغییر رژیم غذایی عامه مردم و جدایی رژیم غایی مردم عادی از ثروتمندان است. نمونه اول آن ترویج خوردن ملخ و حشرات برای تامین پروتئین بجای گوشت چارپایان است و حالا می خواهند با انتشار مقالات بدون پشتوانه علمی لازم لبنیات را هم از غذای مردم عادی حذف کنند.
مجتبی۳۵۶۶۶۹۹۰۸:۴۶:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۷
احسنت
ناشناس۳۵۶۴۰۹۷۱۰:۳۲:۲۷ ۱۴۰۳/۵/۳
خیلی مطلب عجیبی است... ملیونها انسان به خاطر فواید شیر از این ماده مصرف می کردند و حالا این مطلب؟ می دونید چه تاثیری روی دامپروری و کارخانه های شیرسازی داره؟
ناشناس۳۵۶۴۱۰۰۱۰:۳۵:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۳
یک حساب ساده نشون میده برای تامین 1000 میلی گرم کلسیم مورد نیاز روزانه چه حجم زیادی از سبزیجات باید بخوری در مقایسه با یک لیوان شیر. مثلا 2 کیلو بادام هندی باید بخوری آیا خوردن روزانه 2 کیلو بادام هندی مضر نیست؟؟ یا 700 گرم انجیر بخوری آیا خوردن 700 گرم انجیر در روز مضر نیست؟؟ یا 2.5 کیلو لوبیا سبز یا 30 فنجان بروکلی!!!!!!
ناشناس۳۵۶۴۱۰۸۱۰:۴۳:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۳
این همه زیان؟؟؟
ناشناس۳۵۶۴۱۱۶۱۰:۵۵:۰۹ ۱۴۰۳/۵/۳
بزرگوار منبع مطلب تان کجاست؟ درکدام نشریه معتبر این مطالب چاپ شده؟ چه کسی و بر اساس چه مطالعه ای چنین ادعایی کرده؟
اصغر۳۵۶۴۱۵۸۱۱:۲۶:۳۳ ۱۴۰۳/۵/۳
بنده شخصاً خودم در سایت WHO (بهداشت جهانی) یه مقاله در خصوص مصرف شیر خوندم. (انگلیسی سرچ کنید میاد) خلاصه اش اینکه برخلاف تبلیغاتی که سالهاست در خصوص مصرف شیر و فواید اون میشه، مصرف یا عدم مصرف شیر (البته بعد از سپری شدن دوره نوزادی) فرق چندانی با هم نداره! به عبارتی شما میتونید هر روز شیر بخورید، ضرری نداره ولی نکته اش اینه که سودیم نداره ... پس کسانی که شیر دوست دارن نیازی نیست عصبانی بشن و دنبال مستندات بگردن ... قضیه سادس، دوس داری شیر بخوری بخور، دوس نداری نخور! در هر حالت سود یا ضرری نمی کنی.
ناشناس۳۵۶۴۵۳۶۱۸:۴۰:۲۲ ۱۴۰۳/۵/۳
تجربه شخصی به عنوان فرد آسمی و کمر درد شیر بدترم میکند. کاش زمان ما هم میگفتند ضرر دارد مخصوصاً شیرهای بدون خاصیت
ناشناس۳۵۶۵۸۳۶۱۹:۵۷:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۵
بله ممکنه شیر برای کسانی که آلرژی وآسم دارند بدتر باشه وبهتره شیر بادام وسویا مصرف بشه
رقییه بیگم۳۵۶۵۶۱۱۱۱:۵۱:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۵
اون شیری که شما اینهمه ازش بد گفتین نوعA1است که گاو هولشتاین و سیمنتال تولید میکنن این نوع شیرو نیمی از ما ایرانیا نمیتونیم هضم وجذب کنیم اما شیرA2شبیه شیر مادره و مشگلی پیش نمیاد مثل شیر بز وگوسفند وگاو میش که تازه برای آرتروز خوبه و گاوهای بومی واصیل مثل جرزی و گرنزی و براون سوئیس و لیموزین شیرشون مفیده چونA2 میباشد.
ناشناس۳۵۶۵۶۲۷۱۲:۳۴:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۵
بنده پوکی استخوان دارم دکترم گفته روزی سه لیوان ماست وشیر بخور خیلی هم تاکید میکنه
زهره۳۵۶۵۶۳۱۱۲:۳۸:۵۱ ۱۴۰۳/۵/۵
سلام تو رو خدا کسی نیست که جواب نویسنده این مقاله را بدهد سه تا پسر بزرگ کردم علاوه بر محصولات لبنی حتما روزی سه لیوان شیر خوردند هم ماشاالله قویند هم هر سه بالای ۱۸۵ قد دارند خیلی قد بلندتر از مای پدر و مادر
امیر۳۵۶۵۶۴۰۱۲:۵۴:۵۸ ۱۴۰۳/۵/۵
کمترمردم‌رافریب‌دهید.
ناشناس۳۵۶۵۶۷۸۱۳:۵۴:۲۲ ۱۴۰۳/۵/۵
سلام با توجه ب مطالب مفید ک گذاشتید منم پسرام شیر زیاد می‌خوردن اما خیلی تاثیری هم تو رشد وقدشون ندیدم .اگه گیرت اومد بخور اگه نه خیلی برای خوردنش شور نزن
ایرانی۳۵۶۵۷۳۴۱۶:۲۰:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۵
اگر دارید منابع معتبر علمی را رو کنید
مریم۳۵۶۵۷۴۸۱۶:۴۵:۴۴ ۱۴۰۳/۵/۵
من روی شیر آلرژی دارم حتما باید شیر بدون لاکتوز بخورم ،درست میگن بستگی به سیستم بدنی شماست ،باید خودت بدونی منم خیلی شیر دوست دارم زیاد مصرف میکردم ولی خو ب همیشه دستم و لب هام پوسته پوسته میشد حتی روی ماست ،دیگه بهم گفتن شیر بدون لاکتوز استفاده کن الحمدالله حالا خیلی بهتر شدم و شیر مصرف میکنم بدون دغدغه
قدمعلی ناصری۳۵۶۵۷۶۱۱۶:۵۵:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۵
این گفتار درمورد ضررهای شیر ونداشتن کلسیم دران، کاملا اشتباه وغیر معتبر است. اینجانب 72سال دارم ودرمناطق کشاورزی بوده ام. کشاورزانی که گاو داشتند وازشیر آن می نوشیدند همه قوی هیکل وسالم بودند. وسایرین هم برای ضد آلرژی وحساسیت وحتی سرماخوردگی شیر داغ می خوردند وبهبود می یافتند خود اینجانب بارها تجربه کرده ام. شیر داغ ضد یبوست هم نیز می باشد که دراین مقاله به اشتباه یبوست آور گفته است. شیرگاو وگوسفند یک غذای کامل است واغلب دامداران وکشاورزان فقط نان باشیر یا نان با ماست می خورندوانرژی انها تامین می شود.
حسن شیخ بابایی۳۵۶۵۷۶۹۱۷:۱۰:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۵
امروز از معایب شیر میگویند مردم ما خیلی زیان دیده از عدم مصرف شیر دیگه لازم نیست بیشتر متحمل زیان باشد در کشور هلند که بیشترین مصرف. لبنیات را دارند قد بلندترین افراد جهانند لوبیا و عدس برای بدن مفید است ولی نمی‌تواند جای شیر راپر کند شیر غذای کامل وبهینه وچکیده انواع ویتامین و موادمعدنی است .
محمد۳۵۶۵۷۹۵۱۸:۰۴:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۵
شیرتب کودکان راهم بالامی بردبه هنگام تب وعفونت ،توصیه میشه شیربه کودک داده نشود
بهروز۳۵۶۵۸۱۵۱۸:۵۵:۲۶ ۱۴۰۳/۵/۵
افرادی هستن که شیر نمیتونن بخورن التهاب روده اسهال.. حتما علتش مضر بودن اون هستش وبرا افراد بزرگسال.
پرستار۳۵۶۵۸۳۵۱۹:۵۶:۲۱ ۱۴۰۳/۵/۵
حتی درمنابعی که ذکر کردید بخصوص منبع دوم کلی از فواید شیر نوشته وفقط درموارد آلرژی یا افرادمسن مصرف زیاد رو توصیه نمی کنه. درکشوری که سرانه مصرف پروتئین حیوانی بشدت پایینه خوردن شیر می تونه قسمتی از پروتیین موردنیاز روتامین کنه هرپژوهشی برای هرمحیطی مناسب نیست بهتره درکشور خودمون این پژوهشها انجام ونتیجه گیری بشه
ابرام۳۵۶۵۹۵۷۰۰:۰۸:۰۳ ۱۴۰۳/۵/۶
شیر یکی از بهترین و کاملترین غذاهاست من افرادی را میشناسم که بخاطر شغلشان سالیان درازی شیر مصرف کردند حالا در سن ۸۰-۹۰سالگی صحیح وسالمند شاید خیلیاشون هنوز یک بار هم به دکتر نرفتند من خودم ۶۰سالمه هر روز که شیر را یا باعسل یا شیرموز میخورم بسیار سرحال و شاداب هستم
افسون۳۵۶۶۶۰۴۰۰:۲۹:۵۳ ۱۴۰۳/۵/۷
چون شیر ولبنیات گرون شده ومصرف مردم ناچارا پایین اومده،برنامه می چینن مضرات شیررابرای مامیگن که ناراحت نباشیم که نمیتونیم مثل گذشته لبنیات مصرف کنیم.
مجتبی۳۵۶۶۶۹۸۰۸:۴۴:۳۰ ۱۴۰۳/۵/۷
جنجال جدید. مستند نیست.
شروین۳۵۶۶۷۶۸۱۰:۳۴:۰۷ ۱۴۰۳/۵/۷
از نظر طب سنتی هم شیرچون طبع سردداره سبب پوکی استخوان میشه کلا هر ماده خوراکی باطبع سرد باعث پوکی استخوان میشه لذا باید با مصلحش خورده شه فقط من تعجب می کنم توی مناطق عشایرنشین عمده مصرف خوراکشون شیره نه پوکی استخوان دارن ونه پیری زودرس تاصدسالگی هم دنبال دامداری
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. فهرست بلندبالای «غیر منطقی» ها

  3. نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

  4. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  5. وقتی آمریکا جا می ماند

  6. انتقاد کیهان از دستور پزشکیان/ واکنش‌های مختلف به حضور پسر عارف در جلسات دولتی/ نگرانی پیرامون سخنگوی دولت چهاردهم

  7. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  8.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  9. بازوی اطلاعاتی وزیر راه و شهرسازی را قطع نکنید

  10. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  11. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  13. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  14. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  15. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  16. یک اولویت مهم اما مغفول در حکمرانی ایرانی

  17. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  18. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  19. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  20. رئیس‌جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی؛ برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد

  21. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  22. موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

  23. نظر همتی درباره گرانی بنزین و حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

  24. اطلاعیه شماره ۳ پلیس درمورد حادثه لاهیجان/ فرمانده انتظامی لاهیجان عزل شد  

  25. سال ۱۳۱۰؛ جاده چالوس

آخرین عناوین