کابینه کارآمد چگونه باید باشد؟

محمد سعادتمند، گروه سیاسی الف،   4030508023 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
 کابینه کارآمد چگونه باید باشد؟

اولین و شاید مهم ترین اقدام هر رییس جمهوری در ابتدای شروع به کار دولتش ، انتخاب کابینه هماهنگ قوی و کارآمد برای پیش برد اهداف اعلامی رییس جمهور است.

پزشکیان رییس جمهور منتخب این امر مهم را به شورایی سپرده که از میان گزینه های مختلف ، برای هر وزارتخانه چند نفر را به ایشان معرفی نمایند تا او انتخاب نهایی را انجام دهد.

امیدواریم که این سازو کار جدید رییس جمهور منتخب  منجر به نتیجه مطلوب شده و اخباری که توسط برخی اصلاح طلبان از نقایص و مشکلات و سهم خواهی هایی که  بیشتراز سوی جریانات درون جبهه اصلاحات مطرح شده ، در نهایت باعث  عقیم ماندن این سازو کار نگردد.

به هر حال و در نهایت تا چند  روز دیگر لیست نهایی وزرای پیشنهادی مشخص خواهد شد و آنها بایستی برای اخذ اعتماد مجلس برنامه های خود را مدون کرده و برای دفاع در صحن علنی مجلس ارائه دهند.

این برنامه های مدون می تواند به دو صورت تهیه شوند :
1- برنامه پیشنهادی خود وزرا .
2- برنامه پیشنهادی وزرا به اضافه برنامه و خواسته ای که رییس جمهور از آنها دارد .
در مورد نکته اول هر فردی که خود را در سطح وزارت تصور می کند بایستی بتواند یک برنامه مدون از اهداف و نحوه وصول به آنها را بدور از شعارزدگی و کلی گویی تهیه کرده و با قدرت از آن دفاع نماید.

در عین حال رییس جمهور و یا کمیته هایی که او تعیین می کند بایستی لیستی از اقدامات و اهدافی را که هر وزیر و وزارتخانه تحت امر او باید در طول مدت مدیریت و وزارت خود به سرانجام برسانند تهیه کرده و وزیر مربوطه ملزم به انجام آنها گردد.

یعنی هر وزیر در اولین روز پس از رای اعتماد بایستی بداند که چه باید بکند و چه اهدافی را محقق نماید ، او باید نقشه راهی داشته باشد که پروژه های مختلف مرتبط با وزارتخانه اش را مشخص نموده و با مدیریت و زمان بندی مشخص بتواند در یک بازه زمانی تعیین شده آنها را محقق نماید.

به طور مثال بخشی از این برنامه مدون و نقشه راه برای وزیر صمت در زیرگروه خودرویی می تواند به شرح زیر باشد :
1- کیفیت ساخت خودرو هر سال به میزان 10 درصد افزایش یابد
2 - به میزان  تولید خودرو هر سال 5 تا 7 درصد افزوده گردد
3-  ساخت خودروهای هیبریدی و برقی در اولویت قرار گرفته و هر سال 5 درصد به تولید این خودروها اضافه شود و ... .

در واقع این نقشه راه که مجموعه خواسته های رییس جمهور از وزیران می باشد در عین حالی که یک افق روشن و مشخص از آینده را پیش روی وزرا قرار می دهد ، همچنن بهترین عامل در جهت نمره دهی مرد م ، مجلس و شخص رییس دولت  به وزرای مربطه خواهد بود.

مسلما این نقشه راه با هماهنگی خود وزرا و اخذ تعهد و موافقت آنها و با توجه به کلیه محدودیت ها و شرایط کشور اعم ازشرایط اقتصادی سیاسی مالی فناوری و غیره تدوین می شود.

هر فرد متقاضی یا انتخابی برای پست وزارت اگر تحقق این اهداف را در توان خود ندید و یا اصولا با آنها موافقت نداشت می تواند همان اول بسم ا... اعلام کرده و نه عرض خود را برد و نه زحمت مردم ومجلس و رییس جمهور دارد و اگر فردی با پذیرش این موارد ردای وزارت بر دوش نهاد باید بداند که عمل به مفاد این نقشه راه و محقق نمودن اهداف آنها مهم ترین ملاک  تشخیص موفقیت و یا عدم موفقیت او خواهد بود و در پایان و یا اواسط دوره وزارت با این ملاک ها سنجیده می شود نه طومار های عریض و طویل ساختگی از اقدامات و شاهکارهای ادعایی خود.

اگر او در مدت مشخص شده توانست اهداف را محقق نماید که آفرین بر او ، اگر نتوانست شخص رییس جمهوربا برکناری و یا مجلس با استضاح به سراغش خواهند آمد و اگر عملکردش فراتر از برنامه بود مستحق تشویق و قدردانی خواهد بود.

مخلص کلا اینکه کابینه ای واقعا کارآمد و موفق می باشد که وزرای آن توانایی به ثمر رساندن پروژه هایی که بدانها واگذار می شود را داشته باشند و البته کار مهم رییس دولت این است که تمام آنچه را از وزرای خود می خواهد تدوین کرده و ضمن اشراف،هدایت و حمایت های خود  ، آن برنامه ها را برای اجرا به آنها واگذار نماید.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۶۷۶۱۸۱۲:۲۸:۵۰ ۱۴۰۳/۵/۸
كابينه كار آمد چگونه بايد باشد ؟ ---------------------------------- آيا اين سئوال و سئوالات مشابه از دولت قبلی هم پرسيديد ؟
ناشناس۳۵۶۷۷۱۹۱۳:۵۷:۴۳ ۱۴۰۳/۵/۸
خب تا دو سال داشتن گندکاری 8 ساله فریدون رو جمع میکردن. یکسال هم درگیر فتنه بودن. اینها که اومدن همون عوامل بوجود آمدن مشکلات هستند.
ناشناس۳۵۶۸۳۴۴۱۰:۰۴:۴۶ ۱۴۰۳/۵/۹
فارغ از هردیدگاه و عملکردی، برزگوار که انشالله دیندار و باتقوا هستید تمسخر و تحقیر نام خانوادگی بیانگر عدم توانایی شما در اثبات آنچه که حققت می پندارید می تواند باشد.
ناشناس۳۵۶۷۷۵۱۱۴:۳۰:۰۱ ۱۴۰۳/۵/۸
اولین انتخاب که معاون اول بود اشتباه بسیار بزرگی را رییس جمهور مرتکب شد
سعیدروشن کرمانشاهی۳۵۶۷۸۰۷۱۵:۲۱:۱۶ ۱۴۰۳/۵/۸
نمیگه فشارها برای معرفی افراد از طریق دولت سایه وجبهه پایداری و...هست میگه از طریق جریان اصلاحات
ناشناس۳۵۶۷۸۴۴۱۶:۰۰:۲۱ ۱۴۰۳/۵/۸
دولت‌سیزدهم‌رکوردخدمت‌ وصداقت‌وشرافت‌ودرایت‌و پاکدستی‌روتصاحب‌کرد دولت‌ابراهیم‌کارآمدرامعناکرد
حسین۳۵۶۷۶۲۶۱۲:۳۹:۰۴ ۱۴۰۳/۵/۸
کابینه کار آمد یعنی افراد کابینه خاتمی و روحانی رو جمع کنن اسمش رو بذارن کابینه کار آمد !
ناشناس۳۵۶۷۹۷۱۱۹:۰۸:۱۷ ۱۴۰۳/۵/۸
کابینه کار آمد کابینه ای است که از هر طیف فکری باشد.
ناشناس۳۵۶۷۶۲۹۱۲:۴۵:۵۴ ۱۴۰۳/۵/۸
نویسنده نوشته است : به طور مثال بخشی از این برنامه مدون و نقشه راه برای وزیر صمت در زیرگروه خودرویی می تواند به شرح زیر باشد : 1- کیفیت ساخت خودرو هر سال به میزان 10 درصد افزایش یابد 2 - به میزان تولید خودرو هر سال 5 تا 7 درصد افزوده گردد 3- ساخت خودروهای هیبریدی و برقی در اولویت قرار گرفته و هر سال 5 درصد به تولید این خودروها اضافه شود و ... نقد بنده : این برنامه نویسنده کاملا خیالی و متوهمانه هست و معلوم هست که ایشان هیچ تخصصی در زمینه خودرو ندارد و همینطور دیمی نظر می دهند.در واقع،تا زمانی که صنعت خودروسازی ما با شرکت های مطرح و معتبر خودروسازی در دنیا وارد مشارکت جدی یا معناداری نشود و تا زمانی که خودروسازان معتبر خارجی به طور مستقل در ایران سرمایه گذاری نکنند و تا زمانی که واردات خودرو به ایران مثل تمام نقاط دنیا،آزاد نشود ما هیچ گونه پیشرفت رضایت بخشی در صنعت خودروسازی شاهد نخواهیم بود.البته می توان هر چند ماه یکبار،یک خودروی بنجل و عجیب و غریب و اغلب زشت را با حیف و میل بودجه های چند هزار میلیارد تومانی و با تبلیغات گوش خراش و دروغین و بر پایه پلت فرم های قدیمی و صد البته با زور و ضرب انحصار به خورد مصرف کننده وطنی داد ولی خودمان بهتر می دانیم که این خودروها هیچ بویی از استانداردهای جهانی نبرده اند و در هیچ جای دنیا خریدار ندارند.خودروهایی مثل تیبا،کوئیک و ساینا و سهند و l90 ایرانی و ....ک
رضا۳۵۶۷۶۵۲۱۳:۰۳:۰۶ ۱۴۰۳/۵/۸
صنعت خودرو هر برنامه‌ی مدون و سیاستی و با هر پیشرفت کیفیتی و کمی و هر مدل هیبریدی و برقی که خواست می‌تواند اجرا کند. فقط خواهشا ما رو مجبور نکنند بخریم. دنیا بزرگه برن صادر کنند افغانستان، پاکستان، عربستان، ترکیه، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و خلاصه هر کسی تولیداتشان را خرید. دست سر این ملت بردارید تو رو خدا بسه دیگه 50 سال پدر مردم رو در آوردید با این صنعت خودرو.
ناشناس۳۵۶۷۶۶۹۱۳:۱۳:۴۸ ۱۴۰۳/۵/۸
کابینه کارامد رو نمیدونم! ولی کابینه معمولا باید در درجه اول منافع اشخاص و مراکز قدرتی که در به قدرت رسیدن رییس جمهور نقش داشته اند را تضمین کند. بقیه موارد به صورت غیر رسمی در اولویت دوم قرار دارند!
ناشناس۳۵۶۷۷۱۷۱۳:۵۵:۴۸ ۱۴۰۳/۵/۸
کابینه کارآمد یعنی استفاده از ظریف و عارف و جهانگیری و آخوندی و ظفرقندی و فریدون و دیگر هیچ..
ناشناس۳۵۶۷۷۲۸۱۴:۰۸:۲۰ ۱۴۰۳/۵/۸
کابینه کارامد کابینه ای است که هر گونه کارشکنی از منابع و مراجع مختلف را فورا و علنا به اطلاع مردم برساند تا کم کم این بساط چوب لای چرخ گذاشتن ها از بین برود.
ناشناس۳۵۶۸۰۳۲۲۰:۵۰:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۸
اگه کارشکنی هم نباشه می گن کارشکنی کردن نگران نباش
ناشناس۳۵۶۷۷۳۱۱۴:۱۲:۳۸ ۱۴۰۳/۵/۸
وزیری که بیاید و بگوید من خوبم نباید بهش اعتماد کرد ، باید رفت در کوچه وپس کوچه ها دنبال آدمهای مستعد گشت....................
ناشناس۳۵۶۷۷۳۵۱۴:۱۶:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۸
اگر دیدید کسی خوب کار کرده بود، او را نگه دارید. این یعنی تکیه بر کارآمدی.
ناشناس۳۵۶۷۷۶۰۱۴:۳۶:۴۵ ۱۴۰۳/۵/۸
کابینه ای که عارف بشه معاون اولش ارزش نداره!
ناشناس۳۵۶۷۷۸۱۱۴:۵۸:۰۷ ۱۴۰۳/۵/۸
سالی که نکو است از بهارش پیدا است . هیچ کابینه کارآمدی در کار نیست .
ناشناس۳۵۶۷۹۰۹۱۷:۲۴:۵۹ ۱۴۰۳/۵/۸
وقتی ژن خوب پرورش داد فاتحه رو خوند
ناشناس۳۵۶۷۸۱۹۱۵:۳۷:۵۹ ۱۴۰۳/۵/۸
کابینه ای که رئیسش مسوولیت را به دیگران واگذار کند برای انتخاب کردن به درد نمی خورد.....!!
ناشناس۳۵۶۷۸۲۸۱۵:۴۸:۳۱ ۱۴۰۳/۵/۸
بهترین کابینه ، کابینه ای هست که دنبال فیلترینگ و گشت ارشاد و مالیات گرفتن از مردم نباشه !!
ناشناس۳۵۶۸۰۳۶۲۰:۵۸:۱۰ ۱۴۰۳/۵/۸
گشت ارشاد یا چیزی شبیه به آن لازم است نصیحت و حرف برای بعضی انسان ها جواب نمی دهد. شما افرادی را که حرف در آن ها تاثیر ندارد در جامعه زیاد دیده اید. از کسانی که محیط زیست را کثیف می کنند، آب را هدر می دهند و ...
ناشناس۳۵۶۷۸۳۰۱۵:۴۹:۴۵ ۱۴۰۳/۵/۸
سن بازنشستگی در دولت قبل اضافه شد شما حرف نزدید حالا طلبکار شدید ؟
ناشناس۳۵۶۸۱۵۸۰۰:۴۷:۳۷ ۱۴۰۳/۵/۹
نه میخواستی در 50 سالگی بازنشسته شوی؟!!
ناشناس۳۵۶۸۳۲۱۰۹:۴۹:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۹
سن بازنشستگی از شصت سال به شصت و پنج سال زیاد شده .
محمد۳۵۶۷۹۶۸۱۹:۰۲:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۸
ویژگی کار خوب این است که دیگران را هم مجبور و تشویق به انجام همان کار می کند. حالا با رویکرد عقلانی و علمی رئیس جمهور در کار تیمی و مشورتی برای تشکیل کابینه ، دیگران هم این جرات را پیدا کرده اند که هم نظرات و پیشنهادات خود را اعلام کنند و حتی بتوانند با گزینه ها و روش فعلی مخالفت کنند.
آزاده۳۵۶۸۰۳۳۲۰:۵۲:۱۴ ۱۴۰۳/۵/۸
بعداز چند دهه حمایت از خودرو سازها مثالی می‌زنید که کل مطلب زیر سوال می‌رود چه فایده کلا تمامی مسئولان نه تنها پاسخگو عملکرد خود نیستند و وعده های بیخود می‌دهند
ناشناس۳۵۶۸۱۳۸۰۰:۰۶:۱۳ ۱۴۰۳/۵/۹
برای رفع معضلات کشور باید تمام تندروهای اصلاح طلب واصولگرا از تمام مناصب کشور با خواست مردم حذف بشوند.
ناشناس۳۵۶۸۲۴۲۰۷:۵۰:۱۵ ۱۴۰۳/۵/۹
لازمه کابینه کارامد مستقل بودن آن هست ،مستقل یعنی داشتن آزادی عمل .
ناشناس۳۵۶۸۲۸۴۰۹:۰۷:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۹
دولت قبل با اعمال مالیات سنگین بر کسانیکه اکثرا از حیث اقتصادی تحت فشار هستند بار مضاعف بر مردم اعمال کرد در مقدار مالیاتها با توجه به واقعیات موجود بازنگری گردد ..ملت فقیر چه مالیاتی دارد مگر نفت وگاز مردم دست شما نیست
علی کریمی۳۵۶۸۳۱۲۰۹:۴۵:۲۱ ۱۴۰۳/۵/۹
جناب آقای محمد سعادتمند کابینه ای کارآمد است که بتواند ضمن رعایت حقوق اقلیت ، خواست اکثریت مردم را در حوزه های سیاست داخلی و خارجی اجرا کند.
ناشناس۳۵۶۸۷۹۲۱۵:۱۲:۵۲ ۱۴۰۳/۵/۹
به نظر نویسنده هرچه اعضای کابینه بیشتر از یک دانشگاه خاص کشور باشد،‌ کارآمدتر است.
ناشناس۳۵۶۹۱۹۱۰۷:۲۰:۵۱ ۱۴۰۳/۵/۱۰
تعریف کابینه کارامد از منظر اصلاح طلبان : کابینه ائی کارامد است که اولا به دست یک فرد اصلاح طلب و زبان بلد چیده شده باشد , ثانیا در این کابینه تا حد ممکن از افراد متمایل به غرب که سوابق سوئی هم در کارنامه داشته باشند استفاده شده باشد.
ناشناس۳۵۶۹۴۴۵۱۰:۰۳:۲۸ ۱۴۰۳/۵/۱۰
ایران باید قدرت اتمی شود وگرنه امنیت نخواهیم.داشت و ما را آماج حملات قرار میدهند
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. فهرست بلندبالای «غیر منطقی» ها

  2. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  3. نکته‌ای برای دارندگان شناسنامه قدیمی | مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

  4. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  5. وقتی آمریکا جا می ماند

  6. حالا چه می گویید؟!

  7. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  8. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  9. قدردان پلیس هستیم اما...

  10. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  11.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  12. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  13. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  14. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  15. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  16. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  17. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  18. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  19. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  20. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  21. موافقت رهبر انقلاب با پیشنهاد پزشکیان درباره سهم صندوق توسعه ملی

  22. سال ۱۳۱۰؛ جاده چالوس

  23. درباره یک تجربه مهم مقابله با فساد

  24. نصف شدن خودروی دنا بعد از تصادف/ عکس

  25. یک شیطنت کودکانه رسانه ای علیه ایران

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  4. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  5. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  7. چرا عراقچی از مرگ برجام سخن گفت؟/ توصیه مشفقانه روزنامه اصولگرا به همتی

  8. علت اصلی سقوط بالگرد شهید رئیسی اعلام شد

  9. دولت «دیده بان» یا دولت «آتش نشان»؟!

  10. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  11. محسن رضایی: دولتمردان روسیه تناقض مواضع‌شان درباره ایران را برطرف کنند  

  12. پزشکیان: در بسیاری از قسمت‌ها باید جراحی داشته باشیم/به هر قیمتی هر کاری را نمی‌کنیم

  13. انتقاد یادداشت‌نویس روزنامه کیهان به پناهیان/ به سمت جبهه خودی شلیک کرده  

  14. توصیه توئیتری مطهری به پزشکیان / روسیه هیچ‌گاه به فکر منافع ایران نبوده  

  15. وزیر علوم: باید آزادی علمی به رسمیت شناخته شود

  16. لغوفیلترینگ اینستاگرام وواتساپ درکمیسیون امنیت ملی مطرح نیست

  17. رییس جمهور وارد مشهد مقدس شد

  18. واکنش سخنگوی شورای شهر تهران به تعیین جانشین برای زاکانی در شهرداری

  19. تکذیب شایعه بازداشت فرزند سیدمحمد خاتمی

  20. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  21. وزیر کشور: دستورالعمل جامع ساماندهی اتباع بیگانه در حال تدوین است  

  22. هشدار سردار عبداللهی به آمریکا و اسرائیل؛ صبر ملت ایران را لبریز نکنید/ پاسخ ایران به ترور شهید هنیه قطعی‌ است  

  23. اقدام موهن سفیر استرالیا آگاهانه بود/ مسئولان قاطعانه برخورد کنند

  24. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سیستم توزیع بنزین در پی حمله سایبری

  25. پزشکیان: نگاه بسیجی به معنای واقعی می‌تواند کشور را نجات دهد

آخرین عناوین