این حوزه مهم را در اقتصاد ایران جدی بگیرید

گروه اقتصادی الف،   4030514041 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
این حوزه مهم را در اقتصاد ایران جدی بگیرید

بر کسی پوشیده نیست که حوزه زیرساخت ها، یکی از اصلی ترین و مهمترین مولفه ها و پیش نیازهای رشد و توسعه اقتصادی در هر کشوری است. به بیان ساده تر، تا امکانات ابتدایی و لازم برای تسهیل مراودات اقتصادی، ایجاد و تعریف نشوند، اینکه تصور کنیم توسعه اقتصادی اتفاق می افتد، چندان واقع‌بینانه نیست. 

در این راستا، یکی از حوزه های زیرساختی مهم در عرصه مراودات و معادلات اقتصادی کشورها، زیرساختِ راه و جاده ای است. جاده ها از اهمیتی راهبردی چه در اقتصاد داخلی کشورها و چه در قالب همکاری های اقتصادی آن ها با دیگر بازیگران بین‌المللی برخوردارند. موضوعی که در مورد ایران نیز صدق می کند. با این حال، در توسعه زیرساخت های جاده ای در کشورمان، توجه به 2 نکته ضروری و مهم به نظر می رسد. 

اول اینکه نظام حکمرانی در کشورمان به ویژه در حوزه اقتصادی، بایستی به نحوی ویژه معطوف به رفع موانع توسعه زیرساخت‌های جاده ای در ایران باشد. یکی از انتقادات متداول فعالان حوزه راهسازی در کشورمان این است که مساله بازگشت سرمایه در عرصه کاری آن ها، به سختی و با گذشت سال ها اتفاق می افتد. در این راستا، فعالان راهسازی در ایران به طور خاص به این نکته اشاره دارند که اگر سرمایه خود را در حوزه ای دیگر نظیر ساختمان‌سازی هزینه کنند، هم سود بیشتر و هم بازگشت سرمایه سریع تری را تجربه خواهند کرد. 

از این منظر، حکمرانی اقتصادی در کشورمان بایستی معادلاتی را تعریف کند که در قالب آن ها، تا حد معقول و مناسبی، منافع فعالان حوزه راهسازی در زمینه بازگشت سرمایه‌شان و تضمین سود آن ها نیز مورد توجه قرار گیرد. اهمیت این مساله زمانی بیش از پیش برجسته می شود که بدانیم به دلیل تحریم های تحمیلی قدرت های غربی علیه کشورمان، تا حد زیادی روند سرازیرشدن سرمایه‌های خارجی به حوزه راهسازی کشورمان نیز مسدود است و ایران بایستی به ظرفیت های داخلی خود تکیه کند. 

نکته دوم در حوزه صنعت راهسازی کشورمان و ضرورت توسعه هر چه بیشتر راه ها در ایران این است که باید توجه داشته باشیم ایران از نظر جغرافیایی، در منطقه ای از جهان قرار گرفته که توسعه راه ها برای آن، نه یک انتخاب، بلکه یک الزام راهبردی است. 

در جهان کنونی، قدرت های شرقی نظیر چین، ابتکارهای جدی و گسترده ای را برای توسعه پیوندهای زمینی  و دریایی خود با دیگر بخش های جهان در قالب طرح هایی نظیر یک کمربند-یک جاده و یا کریدور شمال-جنوب تعریف کرده اند که عدم توسعه زیرساخت های ایران به ویژه در حوزه راه و جاده، می تواند ایران را از منافع قابل ملاحظه ای محروم کند. مسائلی از این دست، بار دیگر این واقعیت را مورد اشاره قرار می دهند که حوزه راهسازی را به عنوان یک حوزه مهم و راهبردی در زیرساختِ اقتصادی ایران باید مورد توجه داشته باشیم. تردیدی نیست که تعلل در این رابطه، جدای از اینکه مشکلات  این حوزه را فرسایشی و انباشتی می کند، در عین حال، از حیث منافع ملی نیز برای ایران هزینه‌زا است. 

دیدگاه کاربران

جواد۳۵۷۲۶۴۶۱۳:۰۷:۰۹ ۱۴۰۳/۵/۱۴
در حوزه راهسازی بنظر می آید با توجه به چشم پوشی ناظرین این حوزه به هر دلیلی چیزی که وجود ندارد بحث زیر ساخت است ساختن راهها و تخریب سریع آنها بواسطه اهمال کاری پیمانکاران آنها که در اکثر پروژه ها میشود دید ؟
ناشناس۳۵۷۲۶۵۵۱۳:۱۳:۰۱ ۱۴۰۳/۵/۱۴
در ده سال آینده با بحران آسفالت مواجه خواهیم شد .
ناشناس۳۵۷۲۶۶۰۱۳:۲۵:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۱۴
جاده ها چه در محدوده شهرها و چه بین شهری وضعیت اسفناکی دارند و مدتهاست که با جاده های بسیار بدی طرف هستیم که خسارتهای زیادی به ماشین ها وارد میکنند و کیفیت سفر جاده ای را پایین آورده اند....
ناشناس۳۵۷۲۶۷۶۱۳:۴۸:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۱۴
راه مهمه آبخیزداری و آبخوان داری مهمه نفت و استخراج نفت مهمه پالایشگاه و بنزین مهمه برق و نیروگاه مهمه کشاورزی و خودکفایی در آن مهمه درمان و دارو مهمه هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی و علوم نوین مهمه و.... همه این موارد مهم هست و بهش بی توجهی شده
ناشناس۳۵۷۲۷۲۹۱۴:۲۹:۰۶ ۱۴۰۳/۵/۱۴
ما تو شهرک صنعتی دو روز درهفته کامل برق نداریم دو روز دیگه هم 2 تا 4 ساعت قطعی برق برنامه دادن. الان چی تولید کنیم؟ زمستان هم گاز رو قطع می کنن
ناشناس۳۵۷۲۷۷۱۱۵:۰۶:۱۷ ۱۴۰۳/۵/۱۴
ریختن آسفالت روی لایه زیرین آسفالت قبلی، مخرب محیط زیست است.
ناشناس۳۵۷۲۹۷۸۱۸:۲۱:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۱۴
وضعیت راه های کشور اسفناک است. رانندگی در شب عین خود کشی هست. علائم ایمنی و خط کشی جاده ها فرسوده شده واز بین رفته است. وضعیت نابسامان اقتصادی عمیقترین تاثیرش رو روی زیر ساخت ها گذاشته و دولت ها را به حل مشکلات کوتاه مدت سوق داده است. پیشنهاد می کنم یک گزارش کامل و کارشناسی و بی طرفانه از وضعیت راه های کشور تهیه بشود‌.
ناشناس۳۵۷۲۹۸۵۱۸:۳۴:۲۲ ۱۴۰۳/۵/۱۴
سید جواد سیدپور تحلیلگر اقتصاد و بازار سرمایه جناب آقای پزشکیان از روزی که مشخص شد شما رییس جمهور شدید بازار سهام هر روز منفی می خورد. از فردای معلوم شدن نتیجه انتخابات نمادهای اهرم ۲۹ درصد ،خودرو ۲۵ درصد، صادرات ۱۹ درصد، وساخت ۲۶ درصد، شتران ۱۹ درصد، شپنا ۲۱ درصد، موج ۲۲ درصد، توان ۲۳ درصد، فملی ۱۳ درصد، فولاد ۱۵ درصد، خگستر ۲۶ درصد، شستا ۱۳ درصد، ذوب ۲۵ درصد،تجارت ۱۸ درصد و ...افت کردند و منفی شدند. از شما می پرسم با انتخاب شما چه چیز در محیط اقتصاد کشور تغییر کرد که سهام بازار اینقدر افت کردند؟! به نظر شما این افت های پیاپی از هنگام انتخاب شما عادی است؟! احتمالا برخی از مشاورین شما بگویند که بله این افت ها عادی و طبیعی است. اگر کسی چنین حرفی به شما زد لطفا دستور دهید کدبورسی خودش، اطرافیانش، شرکت هایش و مجموعه های وابسته به او چک شود تا مشخص گردد در این ریزش ها چقدر سبد سهامش تغییر کرده!
ناشناس۳۵۷۳۰۰۳۱۸:۵۵:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۱۴
بهتر نیست حمل و‌نقل ریلی گسترش پیدا کنه؟ همین الانم مشکل بنزین و قیر داریم.
رضا۳۵۷۳۰۳۰۱۹:۳۵:۰۳ ۱۴۰۳/۵/۱۴
زیر ساخت ها نیاز به سرمایه دارد در شرایط تحریم ز یر ساخت ها اولویت بعدی است.
نعیم۳۵۷۳۰۳۴۱۹:۳۷:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۱۴
تا زمانی که تحریم ها بطور کامل لغو نشود و ارتباط عادی و گسترده بین ایران و دیگر کشورها برقرار نشود هیچ چیز درست نمیشود.
ناشناس۳۵۷۳۱۰۵۲۱:۱۳:۵۲ ۱۴۰۳/۵/۱۴
اولویت اصلی در اقتصاد ایران دو خطه کردن راه آهن سراسری از تبریز به مشهد و بوشهر به رشت است که باعث رونق اقتصادی و تسهیل ورود و خروج کالا برای کشورهای مختلف و درآمدزایی مستمر برای ایران خواهد شد.امید که مسئولین با مشارکت کشورهای ذینفع آن را هرچه سریعتر شروع کنند.
ناشناس۳۵۷۳۳۷۳۰۷:۴۹:۰۳ ۱۴۰۳/۵/۱۵
توسعه کشورها بدون داشتن زیرساخت های حمل و نقل امکان پذیر نیست. وقتی افراد بدون سابقه و حزبی در پست های مدیریت کشور می نشینند نتیجه اش همین عقب ماندگی از تمام زیرساخت های حمل و نقل کشور است. و صد البته تحریم ها اولین دلیل این امر است. سرمایه گذاری خارجی برای بهبود کیفیت حمل و نقل ضروری است که ما بی بهره ایم
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. چرا به «وعده»، هنوز وفا نشده؟!

  2. این یک قیاس مع‌الفارق است!

  3. هشدار جمهوری اسلامی درباره تهدیدهای جدی در مرزهای کشور: مسئولین هوشیار باشید!

  4. چراغ استیضاح وزرا روشن شد/ خداحافظی زودهنگام دو وزیر؟

  5. بیانیه دفتر «عبدالحمید» درباره اهانت اخیر یک مداح

  6. لایحه عفاف و حجاب در مجلس حاشیه ساز شد

  7. بهشت زمان شاه !

  8. بن‌بست ترامپ در پرونده اتمی ایران

  9. توضیح درباره همسر عراقچی

  10. نماینده مجلس : ۷ میلیون تبعه خارجی در ایران هستند؛ لااقل نیمی از این‌ها به دلیل نداشتن ظرفیت، مازاد هستند/ اگر همه اتباع بروند، بسیاری از تولیدی‌ها تعطیل می‌شوند

  11. اذعانی دوباره به ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران

  12. به نرگس محمدی جایزه اسکار بدهند!/ چرا رئیس‌جمهور باید سخن خود را اصلاح کند؟/ از توانایی ساخت سلاح اتمی عبور کرده‌ایم

  13. توصیه به ترامپ برای توافق با ایران / مکران؟ شوخی می‌کنید آقای عارف؟!/ یک مشت بنجل خارجی گرانقیمت!

  14. راه نجات

  15. سردار نقدی: باید آماده باشیم و خود را برای حوادث بزرگ آماده کنیم

  16. طلا، دلار و دیگر هیچ!

  17. تشکیل پرونده برای مداح هتاک

  18. هراس اسرائیل از قدرت نفوذ ایران

  19. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: همتی خودش دولت قبل را برای گرانی دلار سرزنش می کرد / جوانان عربستانی غبطه ایران را میخورند/ حمایت از یمنی‌ها به نفع ماست

  20. پس‌لرزه‌ اظهارات جبرائیلی/ استیضاح وزرای نفت و اقتصاد از منظر حامیان دولت/ برنامه ای برای تبیین وفاق

  21. رهبر معظم انقلاب: آمریکایی ها درباره ایران غالبا دچار خطای محاسباتی شدند

  22. همتی: عده‌ای نمی‌خواهند قیمت ارز پایین آید/ فرزین: نرخ ارز کانال‌ها غیرواقعی است

  23. میرسلیم: مردم با FATF چه کار دارند؟!

  24. اظهارات عجیب محسن هاشمی درباره فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تمامی ندارد

  25. رسانه‌های غربی و تفکر نقاد ما

آخرین عناوین