این حوزه مهم را در اقتصاد ایران جدی بگیرید

گروه اقتصادی الف،   4030514041 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
این حوزه مهم را در اقتصاد ایران جدی بگیرید

بر کسی پوشیده نیست که حوزه زیرساخت ها، یکی از اصلی ترین و مهمترین مولفه ها و پیش نیازهای رشد و توسعه اقتصادی در هر کشوری است. به بیان ساده تر، تا امکانات ابتدایی و لازم برای تسهیل مراودات اقتصادی، ایجاد و تعریف نشوند، اینکه تصور کنیم توسعه اقتصادی اتفاق می افتد، چندان واقع‌بینانه نیست. 

در این راستا، یکی از حوزه های زیرساختی مهم در عرصه مراودات و معادلات اقتصادی کشورها، زیرساختِ راه و جاده ای است. جاده ها از اهمیتی راهبردی چه در اقتصاد داخلی کشورها و چه در قالب همکاری های اقتصادی آن ها با دیگر بازیگران بین‌المللی برخوردارند. موضوعی که در مورد ایران نیز صدق می کند. با این حال، در توسعه زیرساخت های جاده ای در کشورمان، توجه به 2 نکته ضروری و مهم به نظر می رسد. 

اول اینکه نظام حکمرانی در کشورمان به ویژه در حوزه اقتصادی، بایستی به نحوی ویژه معطوف به رفع موانع توسعه زیرساخت‌های جاده ای در ایران باشد. یکی از انتقادات متداول فعالان حوزه راهسازی در کشورمان این است که مساله بازگشت سرمایه در عرصه کاری آن ها، به سختی و با گذشت سال ها اتفاق می افتد. در این راستا، فعالان راهسازی در ایران به طور خاص به این نکته اشاره دارند که اگر سرمایه خود را در حوزه ای دیگر نظیر ساختمان‌سازی هزینه کنند، هم سود بیشتر و هم بازگشت سرمایه سریع تری را تجربه خواهند کرد. 

از این منظر، حکمرانی اقتصادی در کشورمان بایستی معادلاتی را تعریف کند که در قالب آن ها، تا حد معقول و مناسبی، منافع فعالان حوزه راهسازی در زمینه بازگشت سرمایه‌شان و تضمین سود آن ها نیز مورد توجه قرار گیرد. اهمیت این مساله زمانی بیش از پیش برجسته می شود که بدانیم به دلیل تحریم های تحمیلی قدرت های غربی علیه کشورمان، تا حد زیادی روند سرازیرشدن سرمایه‌های خارجی به حوزه راهسازی کشورمان نیز مسدود است و ایران بایستی به ظرفیت های داخلی خود تکیه کند. 

نکته دوم در حوزه صنعت راهسازی کشورمان و ضرورت توسعه هر چه بیشتر راه ها در ایران این است که باید توجه داشته باشیم ایران از نظر جغرافیایی، در منطقه ای از جهان قرار گرفته که توسعه راه ها برای آن، نه یک انتخاب، بلکه یک الزام راهبردی است. 

در جهان کنونی، قدرت های شرقی نظیر چین، ابتکارهای جدی و گسترده ای را برای توسعه پیوندهای زمینی  و دریایی خود با دیگر بخش های جهان در قالب طرح هایی نظیر یک کمربند-یک جاده و یا کریدور شمال-جنوب تعریف کرده اند که عدم توسعه زیرساخت های ایران به ویژه در حوزه راه و جاده، می تواند ایران را از منافع قابل ملاحظه ای محروم کند. مسائلی از این دست، بار دیگر این واقعیت را مورد اشاره قرار می دهند که حوزه راهسازی را به عنوان یک حوزه مهم و راهبردی در زیرساختِ اقتصادی ایران باید مورد توجه داشته باشیم. تردیدی نیست که تعلل در این رابطه، جدای از اینکه مشکلات  این حوزه را فرسایشی و انباشتی می کند، در عین حال، از حیث منافع ملی نیز برای ایران هزینه‌زا است. 

دیدگاه کاربران

جواد۳۵۷۲۶۴۶۱۳:۰۷:۰۹ ۱۴۰۳/۵/۱۴
در حوزه راهسازی بنظر می آید با توجه به چشم پوشی ناظرین این حوزه به هر دلیلی چیزی که وجود ندارد بحث زیر ساخت است ساختن راهها و تخریب سریع آنها بواسطه اهمال کاری پیمانکاران آنها که در اکثر پروژه ها میشود دید ؟
ناشناس۳۵۷۲۶۵۵۱۳:۱۳:۰۱ ۱۴۰۳/۵/۱۴
در ده سال آینده با بحران آسفالت مواجه خواهیم شد .
ناشناس۳۵۷۲۶۶۰۱۳:۲۵:۲۳ ۱۴۰۳/۵/۱۴
جاده ها چه در محدوده شهرها و چه بین شهری وضعیت اسفناکی دارند و مدتهاست که با جاده های بسیار بدی طرف هستیم که خسارتهای زیادی به ماشین ها وارد میکنند و کیفیت سفر جاده ای را پایین آورده اند....
ناشناس۳۵۷۲۶۷۶۱۳:۴۸:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۱۴
راه مهمه آبخیزداری و آبخوان داری مهمه نفت و استخراج نفت مهمه پالایشگاه و بنزین مهمه برق و نیروگاه مهمه کشاورزی و خودکفایی در آن مهمه درمان و دارو مهمه هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی و علوم نوین مهمه و.... همه این موارد مهم هست و بهش بی توجهی شده
ناشناس۳۵۷۲۷۲۹۱۴:۲۹:۰۶ ۱۴۰۳/۵/۱۴
ما تو شهرک صنعتی دو روز درهفته کامل برق نداریم دو روز دیگه هم 2 تا 4 ساعت قطعی برق برنامه دادن. الان چی تولید کنیم؟ زمستان هم گاز رو قطع می کنن
ناشناس۳۵۷۲۷۷۱۱۵:۰۶:۱۷ ۱۴۰۳/۵/۱۴
ریختن آسفالت روی لایه زیرین آسفالت قبلی، مخرب محیط زیست است.
ناشناس۳۵۷۲۹۷۸۱۸:۲۱:۲۵ ۱۴۰۳/۵/۱۴
وضعیت راه های کشور اسفناک است. رانندگی در شب عین خود کشی هست. علائم ایمنی و خط کشی جاده ها فرسوده شده واز بین رفته است. وضعیت نابسامان اقتصادی عمیقترین تاثیرش رو روی زیر ساخت ها گذاشته و دولت ها را به حل مشکلات کوتاه مدت سوق داده است. پیشنهاد می کنم یک گزارش کامل و کارشناسی و بی طرفانه از وضعیت راه های کشور تهیه بشود‌.
ناشناس۳۵۷۲۹۸۵۱۸:۳۴:۲۲ ۱۴۰۳/۵/۱۴
سید جواد سیدپور تحلیلگر اقتصاد و بازار سرمایه جناب آقای پزشکیان از روزی که مشخص شد شما رییس جمهور شدید بازار سهام هر روز منفی می خورد. از فردای معلوم شدن نتیجه انتخابات نمادهای اهرم ۲۹ درصد ،خودرو ۲۵ درصد، صادرات ۱۹ درصد، وساخت ۲۶ درصد، شتران ۱۹ درصد، شپنا ۲۱ درصد، موج ۲۲ درصد، توان ۲۳ درصد، فملی ۱۳ درصد، فولاد ۱۵ درصد، خگستر ۲۶ درصد، شستا ۱۳ درصد، ذوب ۲۵ درصد،تجارت ۱۸ درصد و ...افت کردند و منفی شدند. از شما می پرسم با انتخاب شما چه چیز در محیط اقتصاد کشور تغییر کرد که سهام بازار اینقدر افت کردند؟! به نظر شما این افت های پیاپی از هنگام انتخاب شما عادی است؟! احتمالا برخی از مشاورین شما بگویند که بله این افت ها عادی و طبیعی است. اگر کسی چنین حرفی به شما زد لطفا دستور دهید کدبورسی خودش، اطرافیانش، شرکت هایش و مجموعه های وابسته به او چک شود تا مشخص گردد در این ریزش ها چقدر سبد سهامش تغییر کرده!
ناشناس۳۵۷۳۰۰۳۱۸:۵۵:۵۷ ۱۴۰۳/۵/۱۴
بهتر نیست حمل و‌نقل ریلی گسترش پیدا کنه؟ همین الانم مشکل بنزین و قیر داریم.
رضا۳۵۷۳۰۳۰۱۹:۳۵:۰۳ ۱۴۰۳/۵/۱۴
زیر ساخت ها نیاز به سرمایه دارد در شرایط تحریم ز یر ساخت ها اولویت بعدی است.
نعیم۳۵۷۳۰۳۴۱۹:۳۷:۴۱ ۱۴۰۳/۵/۱۴
تا زمانی که تحریم ها بطور کامل لغو نشود و ارتباط عادی و گسترده بین ایران و دیگر کشورها برقرار نشود هیچ چیز درست نمیشود.
ناشناس۳۵۷۳۱۰۵۲۱:۱۳:۵۲ ۱۴۰۳/۵/۱۴
اولویت اصلی در اقتصاد ایران دو خطه کردن راه آهن سراسری از تبریز به مشهد و بوشهر به رشت است که باعث رونق اقتصادی و تسهیل ورود و خروج کالا برای کشورهای مختلف و درآمدزایی مستمر برای ایران خواهد شد.امید که مسئولین با مشارکت کشورهای ذینفع آن را هرچه سریعتر شروع کنند.
ناشناس۳۵۷۳۳۷۳۰۷:۴۹:۰۳ ۱۴۰۳/۵/۱۵
توسعه کشورها بدون داشتن زیرساخت های حمل و نقل امکان پذیر نیست. وقتی افراد بدون سابقه و حزبی در پست های مدیریت کشور می نشینند نتیجه اش همین عقب ماندگی از تمام زیرساخت های حمل و نقل کشور است. و صد البته تحریم ها اولین دلیل این امر است. سرمایه گذاری خارجی برای بهبود کیفیت حمل و نقل ضروری است که ما بی بهره ایم
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. حالا چه می گویید؟!

  2. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  3. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  4. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  5. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  6. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

  7. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  8. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  9. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

  10. حسین سلاح‌ورزی به ۶ ماه حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد

  11. در اسراییل چه خبر است؟!

  12. صادق‌جان زندگی شما با طلای حضرت ام‌البنین (س) بیمه شد

  13. بابایی:مزد کارگران حداقل باید به میزان تورم رسمی افزایش یابد

  14. مهلت ۷۲ ساعته دادستانی تهران برای اعلام اسامی ۱۰۰ متقاضی نمایندگی مجلس با مدرک جعلی

  15.   لفاظی نتانیاهو علیه ایران برای سرپوش گذاشتن بر شکست در جنگ غزه

  16. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سیستم توزیع بنزین در پی حمله سایبری

پربحث‌های هفته

  1. توصیه به روسها درباره زنگزور:این دالان موهوم ایجاد نخواهد شد

  2. حالا چه می گویید؟!

  3. نامه احمد توکلی به رئیس جمهور درباره موضوع تاثیر قطعی معدل در کنکور

  4. وقتی آمریکا جا می ماند

  5. ۲ نکته درباره یک آمار نگران‌کننده

  6. نمایش «ثروت» را به دین ربط ندهید!

  7. قدردان پلیس هستیم اما...

  8. رئیس سازمان بورس استعفا داد

  9.  ماجرای وام ۲.۷ میلیارد تومانی با نرخ ۴ درصد به مجید عشقی چیست؟

  10. چرا از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم؟!

  11. سپاه: ۱۲ تبعه افغان در پارسیان که قصد ربودن تعدادی کودک و نوجوان را داشتند، دستگیر شدند

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: چرا هزینه تعویض شناسنامه را باید مردم بپردازند؟/ ایران نباید به روسیه اعتماد کند

  13. شرط پزشکیان برای جراحی اقتصادی/ انتقاد قالیباف از برخی مخالفان دولت/ علت حمله برخی اصلاح‌طلبان به عارف چیست؟

  14. واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس/ گفته بودم که بورس را «عشقی» اداره می‌کند

  15. توضیح مهاجرانی درباره تعیین تکلیف وام‌های دریافت‌شده سازمان بورس

  16. زیباترین آبشار ایران: آبشار بیشه خرم آباد

  17. پاسخ کیهان به انتقاد پناهیان از دوقطبی‌سازی/ روایت سردار سلامی از جنگ دریایی / واکنش بهادری‌جهرمی به وام میلیاردی در سازمان بورس

  18. چالش دستمزد بالاخره حل می شود؟!

  19. کنکور، خادم یا ارباب آموزش و پرورش؟!

  20. انتقاد عارف از ضربه‌پذیری سایبری سامانه بنزین/ دیدگاه دو رسانه اصولگرا درباره دوقطبی‌سازی

  21. نشست همتی با بانکهای خصوصی/ناترازی بانکی حل شود

  22. اعتراض شدید آیت الله اعرافی به اقدام وقیحانه سفیر استرالیا 

  23. چه کسانی با ۳۵ سال خدمت بازنشسته می‌شوند+ جدول

  24. وقتی اقتدار، دستاورد می آفریند

  25. مصرف برق خانگی ایران یک‌ونیم برابر ترکیه/مصرف خانگی با محاسبه «انرژی مصرفی» از اروپا و آمریکا بالاتر است

آخرین عناوین